Zoekresultaat 31 - 40 van 44 resultaten

  • Aangifte doen van overlijden

    Als iemand overlijdt, moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Doe dit voordat de begrafenis of crematie plaatsvindt. Vaak doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden. De gemeente zorgt ervoor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast. Nabestaanden regelen de begrafenis of crematie van de overledene. Gebeurt dit niet, bijvoorbeeld omdat er geen nabestaanden zijn? Dan zorgt de gemeente dat de overledene begraven wordt. Sinds kort is het voor nabestaanden ook mogelijk de Belastingtelefoon voor nabestaanden te bellen als zij hulp nodig hebben. Dat kan gratis via (0800) 235 8354.Bent u uitvaartondernemer? Doe dan met uw eHerkenning online aangifte van overlijden  Bent u inwoner? Maak een afspraak bij de gemeente

  • Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Als de gemeente te laat een beslissing neemt op uw aanvraag of bezwaarschrift voor een vergunning of ontheffing, kunt u recht hebben op een dwangsom. Deze dwangsom is een boete die de gemeente aan u moet betalen. De boete wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is. Tot maximaal 42 dagen. De hoogte van de boete is voor de eerste 14 dagen €23,00 per dag. De 14 dagen daarna €35,00 per dag en de overige dagen €45,00 per dag. De totale dwangsom bedraagt maximaal €1.442,00. U stelt de gemeente schriftelijk op de hoogte van het niet op tijd nemen van de beslissing. De gemeente heeft daarna 2 weken de tijd om alsnog een beslissing te nemen. Neemt de gemeente in die 2 weken nog geen beslissing, dan heeft u recht op een dwangsom. Ook kunt u dan een beslissing afdwingen via de rechter door direct beroep in te stellen. Is er meer dan 1 aanvrager? De verschuldigde boete wordt dan gelijk verdeeld over de aanvragers. Onder het kopje ''voorwaarden'' vindt u meer informatie over ingebrekestellingen met betrekking tot het WMO.U kunt een dwangsom ingebrekestellingen aanvragen via DigiD (particulieren) of via eHerkenning (bedrijven). Vraag een dwangsom ingebrekestellingen aan

  • Handtekening laten legaliseren

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier. U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs.Nu een afspraak maken bij de gemeente

  • Bouwgrond aanvragen

    Wanneer u bouwgrond van de gemeente wilt kopen, kunt u bij de gemeente informeren naar de verkoopprocedure. Soms regelt de gemeente de verkoop zelf en soms wordt een verkoopmakelaar ingeschakeld door de gemeente. Op een bouwkavel kunt u bijvoorbeeld een huis of een bedrijf bouwen. De gemeente regelt de uitgifte van haar eigen bouwgrond. Wanneer u een bouwkavel wilt kopen van een particulier, kunt u het beste eerst het bestemmingsplan raadplegen waarin de kavel is gelegen. Daarin kunt u terugvinden welke bouwmogelijkheden de kavel biedt en welke voorwaarden van toepassing zijn.

  • Loterij organiseren

    Bij een loterij kopen deelnemers loten. Ieder lot heeft een unieke cijfer- of lettercombinatie. Bij de trekking kunnen deelnemers prijzen winnen. De organisatie bepaalt willekeurig welke prijs op welk lot valt. Voor het organiseren van een loterij heeft u een loterijvergunning nodig. Vraag een loterijvergunning aan Bingo en rad van fortuin Voor het organiseren van een bingo en / of rad van fortuin hoeft u geen vergunning aan te vragen. U moet dit wel melden bij de gemeente door een e-mail te sturen naar gemeente@derondevenen.nl.

  • Tweede Nederlands paspoort of zakenpaspoort aanvragen

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie. Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels. Een tweede Nederlands paspoort kan nodig zijn als: u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken Nu een afspraak maken bij de gemeente

  • Paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart verloren of is deze gestolen? U kunt dan een verklaring van verlies of diefstal tekenen bij de gemeente. Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee. Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat. Vermissing reisdocument online melden met DigiD

  • Geheimhouding persoonsgegevens BRP

    U kunt de gemeente vragen uw gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) niet door te geven. Uw gegevens blijven dan geheim voor bepaalde organisaties. Dat is bijvoorbeeld nodig als u in een blijf-van-mijn-lijfhuis verblijft.  Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag de gemeente om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding). De geheimhouding geldt voor alle gegevens uit de BRP.  Heeft een organisatie uw gegevens nodig voor het uitvoeren van haar taak? Bijvoorbeeld voor het innen van belasting of betalen van uw pensioen, dan moet de gemeente uw gegevens doorgeven. Uw gegevens blijven dan niet geheim, ook al heeft u dit aangevraagd. In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.Nu online geheimhouding van persoonsgegevens aanvragen met uw DigiD

  • Aangifte adoptie

    Wanneer u van plan bent een kind te adopteren dan zijn er 2 mogelijkheden: U wilt een buitenlands kind adopteren. Dat is per 21 mei 2024 verboden. Zat u al in een adoptieprocedure? Dan mag u misschien toch een kind adopteren uit Bulgarije, Filipijnen, Hongarije, Lesotho, Portugal, Taiwan, Thailand en Zuid-Afrika. Neem voor meer informatie over uw situatie contact op met de afdeling Adoptievoorzieningen van stichting Fiom. U wilt een Nederlands kind adopteren, bijvoorbeeld het kind van uw huidige partner.Neem dan contact op met een advocaat. Nadat de rechtbank de adoptie heeft uitgesproken krijgt de gemeente automatisch bericht van de rechtbank. Heeft u een kind geadopteerd uit het buitenland? Dan moet u uw adoptiekind binnen 5 dagen na aankomst in laten schrijven bij de gemeente. Heeft u een Nederlands kind geadopteerd en staat uw kind nog niet ingeschreven op uw adres? Dan moet u uw kind inschrijven bij de gemeente. In Nederland kunt u alleen kinderen onder de 18 jaar adopteren. Alleen in heel speciale gevallen kunnen volwassenen geadopteerd worden.

  • Hulp bij schulden

    Heeft u schulden en heeft u problemen met afbetalen? Zorg ervoor dat het niet erger wordt. Zoek samen met de gemeente naar een oplossing. Dit kan zijn een adviestraject of een minnelijke schuldregeling. Lukt dat niet meer of willen uw schuldeisers niet meewerken? Dan is wellicht wettelijke schuldhulp een mogelijkheid. Zo zoekt u samen naar een duurzame oplossing voor uw schulden. Houd er wel rekening mee dat u langere tijd van weinig geld moet rondkomen.