Zoekresultaat 31 - 38 van 38 resultaten

  • Bibob-onderzoek

    De Wet Bibob heet voluit “Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur”. Deze wet moet voorkomen dat een vergunning, subsidie of aanbesteding misbruikt wordt voor criminele activiteiten. De gemeente Hellendoorn zet de Bibob-procedure in bij ondernemers in de horecabranche, bij bepaalde aanvragen om een omgevingsvergunning en bij vastgoedtransacties (zie voor het volledige overzicht deze infographic). Dit houdt in dat we als gemeente een onderzoek instellen naar u als persoon of als ondernemer.  Tevens controleren wij de betrouwbaarheid van uw bedrijf en van de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn.

    De gemeente kan het Landelijk Bureau Bibob om hulp vragen. Dit bureau adviseert de gemeente en doet extra onderzoek. Bijvoorbeeld als de gemeente zelf te weinig informatie heeft. Of als de officier van justitie hierom vraagt. Een negatief Bibob-advies blijft vijf jaar geldig.

    De gemeente kan het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning al heeft ontvangen of als u de vastgoedtransactie al bent aangegaan.

    Blijkt dat er zwart geld of crimineel verdiend geld in uw bedrijf omgaat? Dan kan de gemeente bijvoorbeeld de vergunning weigeren of intrekken.

  • Paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen

    Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Dat doet u bij 1 van de 12 grensgemeenten in Nederland. Of u gaat naar een ambassade of consulaat in het land waar u woont.

    Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Voorlopige voorziening aanvragen

    Als u iets aanvraagt bij de gemeente, neemt de gemeente hierover een besluit. Bijvoorbeeld als u een aanvraag heeft ingediend voor een vergunning of subsidie. Bent u het niet eens met het besluit van de gemeente? Dan kunt u hier bezwaar tegen maken. Wijst de gemeente uw bezwaar af? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank.

    Daarnaast kunt u een verzoek indienen voor een voorlopige voorziening. Dit betekent dat u de rechtbank vraagt om het besluit tijdelijk niet uit te voeren. Bijvoorbeeld als u bezwaar maakt tegen de vergunning die uw buren hebben gekregen voor het bouwen van een grote garage. Met een voorlopig voorziening voorkomt u dat op korte termijn de heiwerkzaamheden beginnen.

    Tegen sommige besluiten kunt u rechtstreeks bij de rechtbank uw beroep indienen. Zonder eerst een bezwaar in te dienen. Ook dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen.

  • Een kind erkennen en naam kiezen

    U wordt automatisch de wettelijke ouder als u een geregistreerd partnerschap heeft of getrouwd bent met de moeder van het kind. Anders kunt u het kind erkennen bij de gemeente. U wordt dan alsnog de wettelijke ouder. Ook elk volgend kind moet u apart erkennen. Dat gaat niet automatisch. U kunt een kind voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte erkennen.

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind bij de geboorteaangifte automatisch de naam van de biologische moeder. Als u als vader of duomoeder het kind erkent, kunt u kiezen welke achternaam het kind krijgt. De achternaam die u voor het eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van volgende kinderen uit dezelfde relatie. Meer informatie over het kiezen van een achternaam van uw kind vindt u op onze website

    Als u een kind erkent, betekent dit niet dat u ook het ouderlijk gezag krijgt. Zonder ouderlijk gezag mag u niets beslissen voor het kind. U vraagt ouderlijk gezag aan via de website Rechtspraak.nl.

    Via www.rechtspraak.nl  is het mogelijk om digitaal gezamenlijk gezag aan te vragen.

  • Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan uw persoonsgegevens zoals uw huidige adres, burgerlijke staat, geslacht en nationaliteit. Sommige gegevens worden automatisch aangepast. Bijvoorbeeld als u trouwt in Nederland. Andere gegevens geeft u zelf door, zoals een verhuizing.

    U kunt uw gegevens inzien via MijnOverheid.nl. Kloppen uw gegevens in de BRP niet (meer)? Geef de wijziging meteen door aan de gemeente. De gemeente past uw gegevens dan aan.

    Bent u geadopteerd? Of bent u van geslacht veranderd? De gemeente kan op uw verzoek gegevens van vóór adoptie of geslachtswijziging aanpassen of verwijderen.

    Na adoptie kan de gemeente gegevens wijzigen of verwijderen over:

    • uw naam
    • één of beide ouders
    • de bij adoptie verloren nationaliteit
    • adresgegevens van voor de adoptie
    • gegevens over immigratie en emigratie van voor de adoptie

    Na geslachtswijziging kan de gemeente gegevens wijzigen of verwijderen over:

    • uw naam
    • uw geslacht
    • het gebruik van de achternaam van uw (ex-)echtgenoot of (ex-)geregistreerd partner 

  • Zienswijze indienen

    Soms heeft de gemeente een plan of neemt zij een besluit waar u het niet mee eens bent. U kunt dan uw mening geven. Deze mening heet zienswijze. U kunt uw zienswijze bijvoorbeeld indienen als iemand een monumentale boom wil kappen en u het daar niet mee eens bent. Of misschien bent u het niet eens met een nieuw bestemmingsplan van de gemeente.

    U kunt alleen een zienswijze indienen over ontwerpbesluiten en ontwerpplannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn. De gemeente laat via de website en huis-aan-huisbladen weten dat er nieuwe plannen of besluiten zijn. De gemeente kan het besluit dan nog aanpassen. De gemeente kan uw mening dus overnemen in het definitieve besluit. Maar dat hoeft niet. Verschillende mensen kunnen met het plan of besluit te maken krijgen. De gemeente kijkt naar hun belangen en neemt dan een beslissing.

  • Levenloos geboren kind aangeven.

    Als uw kind levenloos geboren is na een zwangerschap van 24 weken of meer, moet u aangifte doen bij de gemeente. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken mag u aangifte doen. Dit doet u bij de gemeente waar uw kind geboren is.

    De gemeente maakt een akte van geboorte (levenloos) op. Dit is een officieel bewijs dat uw kind ter wereld is gekomen. De akte van geboorte (levenloos) wordt ingeschreven in het overlijdensregister van de burgerlijke stand en niet in het geboorteregister.

    Is uw kind kort na de geboorte overleden? Dan doet u de geboorteaangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. U krijgt een geboorteakte. Als uw kind in dezelfde gemeente is geboren en overleden, doet u daar ook aangifte van overlijden. Is uw kind in een andere gemeente overleden? Dan doet u in die gemeente aangifte van overlijden.

    Is het al langer geleden dat uw kind levenloos is geboren of kort geleefd heeft? Het maakt niet uit hoelang geleden het is gebeurd. U kunt alsnog aangifte doen in de gemeente waar uw kind is geboren. Is er wel al een akte van uw kind, maar staat daar geen voornaam in? De gemeente kan een naam op de akte vermelden.

    U kunt uw kind ook inschrijven in de basisregistratie personen (BRP). U registreert uw kind in de gemeente waar u woont. Uw kind wordt dan bij uw naam in de BRP gezet. Beide ouders kunnen dit doen. De registratie gebeurt niet automatisch als u aangifte doet.

  • Gevonden of verloren voorwerpen melden

    Paspoorten, rijbewijzen en id-kaarten

    Id. kaarten, paspoorten, rijbewijzen en verblijfsdocumenten zijn en blijven eigendom van de staat, als u deze vindt. U bent verplicht die bij de gemeente af te geven. Bij verlies of vermissing doet u ook aangifte bij de gemeente.

    Sleutels

    Van verloren en gevonden sleutels wordt geen melding opgenomen. Gevonden sleutels levert u in bij de receptie in het gemeentehuis. Als u sleutels kwijt bent, kunt u daar kijken of die zijn gevonden.

    Fietsen

    Het melden van verloren en gevonden fietsen doet u via deze website. Als digitaal voor u niet mogelijk is, kunt u bellen met loket bouwen milieu en openbare ruimte telefoon 0548-630214. Een gevonden fiets kunt u zelf bewaren of naar de gemeentewerf brengen Kerkstraat 140 in Nijverdal.

    Dieren

    Voor aangifte van honden en katten neemt u contact op met dierenopvang centrum 't Noordbroek in Almelo, telefoon 0546-453901. De gemeente heeft met dit centrum een contract afgesloten.Het gevonden dier wordt door dit pension opgehaald.

    Algemeen

    Uw persoonlijke gegevens komen niet op het internet. Als u het voorwerp bij de gemeente afgeeft en de waarde van het voorwerp is lager dan € 450,= dan kunt u geen eigenaar worden. Deze voorwerpen worden na drie maanden door de gemeente verkocht of vernietigd. Is de waarde € 450,= of meer dan wordt het voorwerp door de gemeente één jaar bewaard. Daarna wordt u eigenaar.

    Gestolen voorwerpen

    Als u denkt dat uw eigendom is gestolen doet u aangifte bij de politie. U kunt aangifte doen via www.politie.nl/aangifte

    Id. kaarten, paspoorten, rijbewijzen en verblijfsdocumenten zijn en blijven eigendom van de staat, als u deze vindt. U bent verplicht die bij de gemeente af te geven. Bij verlies of vermissing doet u ook aangifte bij de gemeente.