Zoekresultaat 31 - 35 van 35 resultaten

  • Briefadres aanvragen

    Heeft u geen vast woonadres in Nederland, dan kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dit heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post. Hoe werkt het De gemeente schrijft u in op het adres waar u meestal slaapt, dit is uw woonadres. Heeft u tijdelijk geen woonadres en wilt u wel post kunnen ontvangen? Bijvoorbeeld bij een echtscheiding, als u tussen twee woningen in zit, als u voor korte tijd naar het buitenland gaat of als u schipper bent. U kunt dan een vriend, kennis of familielid vragen of uw post tijdelijk naar dit adres gestuurd kan worden. Hoe lang kan een briefadres gebruikt worden Het verschilt per situatie hoe lang u gebruik kunt maken van een briefadres. De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u krijgt als uw aanvraag is goedgekeurd. Wilt u het briefadres ook na deze datum blijven gebruiken, dan doet u zelf een nieuwe aanvraag voordat de termijn verloopt. Wij sturen u hiervan geen bericht. Als u dakloos bent Bent u (bijna) dakloos en kunt u uw post niet ontvangen op het adres van een vriend, kennis of familielid? Heeft u daarnaast ook psychische of andere problemen? Het Serviceplein kan u misschien helpen. Lees meer op de pagina: Hulp als u dakloos bent. Jonger dan 27 jaar? Dan kan het Jongeren Informatie Punt misschien iets voor je betekenen in deze zoektocht.

  • Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI)

    De gemeente koopt producten, diensten of werken in met een maximale duurzame waarde. Naast de prijs wordt ook de impact op mens en milieu meegenomen in het inkoopproces. Voor de uitvoering van Maatschappelijk Verantwoord inkopen (MVI) moet de gemeente zich houden aan landelijk, maar juist ook lokaal beleid (wet- en regelgeving). Thema's zijn bijvoorbeeld: Internationale sociale voorwaarden (Pianoo.nl): het bevorderen van de internationale arbeidsnormen, zoals het tegengaan van dwangarbeid, slavernij, kinderarbeid en discriminatie. Social Return on Investment: Gemeenten Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en Kaag & Braassem werken samen met het Werkgevers Servicepunt Rijnstreek. Zo zorgen we voor meer werkgelegenheid voor mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Milieuvriendelijk inkopen (Pianoo.nl): een bijdrage leveren aan energiebesparing, de reductie van de uitstoot van broeikasgassen en de transitie naar duurzame energiebronnen door bewust in te kopen. De gemeente kiest voor producten die milieuvriendelijk geproduceerd zijn, lang meegaan en gemakkelijk hergebruikt kunnen worden. Op die manier kan de gemeente in veel gevallen kosten besparen en draagt de gemeente via de inkoop bij aan een beter milieu. Biobased inkopen (Pianoo.nl): fossiele grondstoffen vervangen door hernieuwbare grondstoffen. Circulair inkopen (Pianoo.nl): tegengaan van verspilling van grondstoffen door de hergebruik van producten en materialen. Innovatiegericht inkopen (Pianoo.nl): het goedkoper, duurzamer, sneller, betrouwbaarder of veiliger uitvoeren van publieke taken. Kansen voor MKB (Pianoo.nl): het inkopen bij (lokale) MKB-bedrijven is een belangrijk beleidsdoel.

  • Privacyverklaring scanauto

    Gemeente Alphen aan den Rijn maakt gebruik van een scanauto. De scanauto is te herkennen aan het woord ‘parkeercontrole’ op de zijkanten van de auto. Ook heeft de scanauto een scanunit met camera’s op het dak.  Met camera's in combinatie met GPS-data maakt de scanauto beelden van parkeervakken waar een betaal- of vergunningsplicht geldt. Ook maakt de scanauto beelden van plekken waar niet geparkeerd mag worden.  De scanauto rijdt in gebieden met betaald parkeren, of in gebieden waar je een parkeervergunning moet hebben.  Welke gegevens worden verwerkt? De software van de scanauto herkent de kentekens van de gemaakte beelden. Hierbij worden de volgende gegevens verwerkt: NAW gegevens Kenteken en voertuigggegevens Locatiegegevens Situatiefoto's Betrokkenen (inzittenden en toevallige voorbijgangers) Gemeente Alphen aan den Rijn maakt gebruik van de scanauto voor de volgende doelen: Controleren of er sprake is van betaling/vergunning voor parkeren (ficale handhaving) Handhaving parkeerovertredingen Fiscale handhaving De kentekens die worden gescand worden vergeleken met de gegevens uit het Nationaal Parkeer Register (NPR). Er zijn 2 mogelijkheden: Er is betaald voor het parkeren of er is een (geldige) parkeervergunning: de gegevens worden zo snel mogelijk, maar in elk geval binnen 24 uur verwijderd. Er is niet betaald voor het parkeren of er is geen (geldige) parkeervergunning: de gegevens worden maximaal 7 jaar bewaard. Is er niet betaald voor het parkeren, of is er geen (geldige) parkeervergunning? Een handhaver controleert de beelden en stelt vast of er een uitzondering geldt. Een uitzondering kan bijvoorbeeld stilstaand verkeer zijn of een auto die aan het laden/lossen is. Als het geen uitzondering is wordt er een naheffingsaanslag (parkeerbon) opgelegd. U moet dan alsnog betalen.  ParkeerService stuurt namens de gemeente de naheffingsaanslag naar de eigenaar van de auto. Hiervoor vraagt ParkeerService de NAW gegevens op bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Als de naheffingsaanslag niet wordt betaald, zal ParkeerService over gaan tot invordering van de naheffingsaanslag. Wordt er dan nog niet betaald, dan worden de gegevens door ParkeerService verstuurd naar een Gerechtsdeurwaarder. Als u het niet eens bent met een naheffingsaanslag kunt u bezwaar indienen.  Handhaving parkeerovertredingen Wanneer de scanauto ziet dat een voertuig geparkeerd staat op een plek waar dit niet is toegestaan (zoals een stoep of fietspad), dan worden beelden gemaakt van het voertuig en de situatie. Deze beelden worden beoordeeld door een handhaver met opsporingsbevoegdheid (BOA). Als er geen sprake is van een uitzonderingssituatie (zoals laden/lossen of stilstaand verkeer), dan wordt een proces-verbaal opgemaakt. Dit heeft tot gevolg dat u een boete van het CJIB ontvangt. Als u het niet eens bent met deze boete kunt u in bezwaar gaan bij het CJIB. Meer informatie hierover vindt u in de brief van het CJIB die u krijgt bij een boete. De gegevens die worden verzameld voor het handhaven van parkeerovertredingen vallen onder de Wet politiegegevens (Wpg) en niet onder de AVG. Onder de Wpg worden uw gegevens maximaal 10 jaar bewaard.  Meer informatie Heeft u een vraag over het gebruik van uw persoonsgegevens? Stuur een email naar privacy@alphenaandenrijn.nl.  Uw eigen persoonsgegevens inzien Uw persoonsgegevens laten aanpassen of verwijderen  

  • Toeristenbelasting

    Verhuurt u woningen of kamers aan toeristen of zakenmensen? Dan moet u toeristenbelasting betalen. U rekent dit bedrag door aan uw gasten. Daarna draagt u de belasting af aan de gemeente.  U ontvangt van de gemeente het verzoek om aangifte te doen voor de toeristenbelasting. U kunt de gegevens digitaal aanleveren.

  • Alcoholvergunning

    U heeft een alcoholvergunning nodig om alcoholische dranken te mogen verkopen. De vergunning is verplicht voor: horeca en slijterij vereniging en stichting wijziging van ondernemersvorm Heeft u een horecagelegenheid, dan heeft u naast de alcoholvergunning ook een exploitatievergunning nodig. Uw aanvraag wordt getoetst aan de Wet Bibob.