Zoekresultaat 41 - 43 van 43 resultaten

  • Paspoort aanvragen of verlengen

    Vraag een paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waarin u woont. Maak hiervoor eerst een afspraak bij het gemeentehuis. U betaalt meteen bij de aanvraag. Na 6 werkdagen kunt u het reisdocument ophalen. U gebruikt een paspoort om te laten zien wie u bent. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Kinderen hebben een eigen paspoort nodig om naar het buitenland te reizen. Geen spoedaanvragen vanaf 25 tot en met 29 september 2024 Op 30 september 2024 introduceert het RvIG een nieuw model van het paspoort en de identiteitskaart. Tijdens het overgangsmoment naar de nieuwe modellen kunnen vanaf 25 tot en met 29 september geen spoedaanvragen ingediend worden. De reguliere aanvragen kunnen ongehinderd doorgaan.  Paspoortpiek Verloopt uw paspoort of identiteitskaart in 2024?  Vanaf 2024 verwachten we een stijging in het aantal aanvragen voor paspoorten en identiteitskaarten. In 2014 is de geldigheidsduur van deze documenten aangepast van 5 naar 10 jaar (voor mensen van 18 jaar en ouder). Dat zorgde ervoor dat tussen 2019 en 2024 minder nieuwe documenten aangevraagd zijn. Door de stijging in het aantal aanvragen is het belangrijk om op tijd een afspraak te maken. Wilt u een afspraak maken? Klik dan hier.  Lees hier de meest gestelde vragen over de paspoortpiek. Geldigheid Geldigheid paspoort Leeftijd Aantal jaar geldig Vanaf 18 jaar 10 jaar Tot 18 jaar 5 jaar   Reist u alleen met uw kind naar het buitenland? Bijvoorbeeld omdat u alleen het ouderlijk gezag heeft, of omdat de andere ouder niet meereist? Dan heeft u daarvoor een extra document nodig. Inloggen Met uw nieuwe identiteitskaart kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.  Nu een afspraak maken bij de gemeente Nu een toestemmingsformulier reisdocument indienen

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Er is in Nederland geen verschil meer tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap. Bij de huwelijksceremonie moet het ja-woord gegeven worden, bij een geregistreerd partnerschap is dat niet verplicht. De gang van zaken op de grote dag is verder precies hetzelfde, dit geldt ook voor de kosten. Het huwelijk wordt wereldwijd erkend, een geregistreerd partnerschap wordt niet in alle landen geaccepteerd. Als u gaat trouwen, meldt u uw trouwplannen bij de gemeente waar u de ceremonie wilt laten plaatsvinden. U kunt uw trouwplannen al 1 jaar voor uw trouwdag melden. De laatste mogelijkheid is 2 weken voor uw huwelijk. De gemeente controleert of u met elkaar mag trouwen. Maar let op: Moet u bij de gemeente documenten aanleveren die uit het buitenland komen? Houdt u er rekening mee dat 2 weken dan te kort kunnen zijn. Verschillende ceremonies Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn als u elkaar het jawoord geeft. De getuigen moeten meerderjarig zijn. Hieronder vindt u de verschillende mogelijkheden voor ceremonies. Kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap Minstens één van de partners moet wonen in gemeente De Ronde Venen. Een kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap is mogelijk op donderdagochtend om 09.00 uur of 09.30 uur. De duur van de ceremonie is maximaal 10 minuten. Er is geen persoonlijke toespraak van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij deze ceremonie mogen alleen het (bruids) paar en de getuigen (minimaal 2, maximaal 4) aanwezig zijn. Bescheiden ceremonie huwelijk/geregistreerd partnerschap Deze ceremonie is mogelijk op vrijdagochtend om 10.00 uur of 11.00 uur. Het maximaal aantal aanwezigen is 20 personen (inclusief bruidspaar, getuigen en kinderen, ongeacht de leeftijd). De duur van de ceremonie is maximaal 15 minuten. U kunt geen voorkeur opgeven voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Er is geen persoonlijke toespraak van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Uitgebreide ceremonie huwelijk/geregistreerd partnerschap Deze ceremonie is mogelijk van maandag t/m zaterdag in de trouwzaal van het gemeentehuis of op een andere officiële huwelijkslocatie. U kunt ook een eigen locatie eenmalig als huwelijkslocatie laten aanwijzen. Hier zijn extra kosten aan verbonden. Vanaf 1 januari is deze ceremonie ook mogelijk op zondag bij de volgende externe locaties: Cafe/Restaurant Bon, Fort Nigtevecht, Villa Oldenhoff, Hampshire hotel Meesters, Klinkhamer Rederij, Leonardo hotel, Oude Parochiehuis, Partycentrum de Vink, de Willisstee, Wander Island en Vinkeveen haven (zeilschool) Bij de ceremonie in de trouwzaal van het gemeentehuis mogen maximaal 70 personen aanwezig zijn (inclusief bruidspaar, getuigen en kinderen, ongeacht de leeftijd). De duur van de ceremonie is maximaal 45 minuten. U kunt een voorkeur opgeven voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) De babs houdt een persoonlijke toespraak en neemt hiervoor tijdig contact met u op. Sinds 1 januari 2018 trouwt u automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Wij brengen administratiekosten in rekening als u uw huwelijk / geregistreerd partnerschap annuleert, nadat de melding voorgenomen huwelijk / geregistreerd partnerschap heeft plaatsgevonden. Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan online melden met DigiD

  • Meldpunt huurklachten

    De regels De gemeente kan een  verhuurder (of verhuurbemiddelaar) verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Werkt de verhuurder (of verhuurbemiddelaar) niet mee? Dan kan de gemeente actie ondernemen, bijvoorbeeld door het geven van een boete.  De regels waar verhuurders of verhuurbemiddelaars zich aan moeten houden zijn:  Niet discrimineren bij het toewijzen van een woning en de manier waarop woningen toegewezen worden moet te controleren zijn.  De huurder mag niet bedreigd worden.  De waarborg die de huurder betaalt, mag vanaf 1 juli 2023 niet hoger zijn dan het bedrag van 2 maanden huur. Voor deze datum is een waarborg van het bedrag van 3 maanden huur toegestaan.  De waarborg moet binnen 14 dagen na het einde van de huurcontract aan huurder worden terugbetaald.  Sinds 1 juli 2023 is de verhuurder verplicht de afspraken met de huurder vast te leggen in een huurcontract.  De verhuurder (of verhuurbemiddelaar) moet de huurder informeren over zijn rechten en plichten.  Er mogen geen onredelijke servicekosten worden berekend Er mogen geen  dubbele bemiddelingskosten worden berekend Bent u verhuurder (of verhuurbemiddelaar) en tegelijk werkgever van een buitenlandse werknemer dan moeten het huurcontract en het arbeidscontract 2 aparte contracten zijn.   Lees meer over deze regels op de website van de Rijksoverheid. Houdt een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan bovenstaande regels, dan kunt u een klacht indienen.  Voordat u een klacht indient  Voordat u een klacht indient, zijn er een aantal dingen die u zelf eerst kunt doen: Ga in gesprek met uw verhuurder om te kijken of jullie er samen uitkomen.  Houd problemen met huur bij en leg vast wat er volgens u niet goed gaat. Maak foto’s of filmpje bij begin en einde van de periode waarin u de woning huurt. Dit voorkomt onduidelijkheid achteraf.  Houdt voor u zelf ongewenst gedrag van uw verhuurder (of verhuurbemiddelaar) bij. Denk hierbij aan schelden, bedreigen of onverwacht uw woning binnenkomen. Noteer dit met datum en tijd.  Bewaar berichten zoals e-mails, brieven en neem telefoongesprekken op.  Vraag jaarlijks een schriftelijk overzicht van de servicekosten. De verhuurder moet elk jaar vóór 1 juli de servicekosten verrekenen op basis van het werkelijke verbruik van het voorgaande jaar. Op die manier weet u wat u kunt verwachten.  Vraag schriftelijk om een oplossing. Stuur uw verhuurder een brief of e-mail om de problemen aan te kaarten. Als de verhuurder niet reageert, heeft u schriftelijk bewijs dat u hebt geprobeerd het op te lossen.