Zoekresultaat 41 - 45 van 45 resultaten

  • Ouderlijk gezag en voogdij aanvragen

    Ouderlijk gezag of voogdij hebben betekent dat u beslissingen mag nemen over een kind. Gezamenlijk ouderlijk gezag vraagt u online aan bij de rechtbank. Ook het aanwijzen van een voogd kan online bij de rechtbank of via uw testament. Als u na 1 januari 2023 een kind erkent, heeft u automatisch het ouderlijk gezag.

    Ouderlijk gezag

    Ouderlijk gezag hebben betekent dat u beslissingen mag nemen over uw kind. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap en krijgt u een kind? Dan krijgen beide ouders automatisch het ouderlijk gezag.

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan kan de vader of de duomoeder ouderlijk gezag aanvragen. Let op: Als u na 1 januari 2023 een kind erkent, heeft u automatisch het ouderlijk gezag.  Heeft u uw kind erkend voor 1 januari 2023? Dan betekent dit niet dat u ook het ouderlijk gezag heeft: u kan dan het gezag aanvragen.

    De moeder en de erkenner kunnen bij de erkenning aangeven dat alleen de moeder het gezag behoudt.  

    Voogd

    Een voogd krijgt het gezag over het kind als de ouders niet meer voor het kind kunnen zorgen. Bijvoorbeeld als beide ouders overlijden. Ouders kunnen iemand als voogd van hun minderjarige kind benoemen. Ook een rechter kan iemand als voogd aanwijzen.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk, ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken.

    U kunt vragen om een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal). Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht.

    Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Andere achternaam gebruiken

    Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Wilt u dat de gemeente en andere (overheids)organisaties u aanspreken met een andere achternaam? Dan kunt u hiervoor een verzoek indienen bij de gemeente waarin u woont.

    Uw achternaam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of geregistreerd partnerschap aangaat.

    Als u bij de gemeente een verzoek indient voor het wijzigen van uw naamgebruik, dan verandert de gemeente uw aanschrijfnaam. Uw officiële achternaam verandert niet.

    De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs).

    Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit vier namen waarmee u wordt aangeschreven:

    • J. Jansen
    • J. de Wit
    • J. de Wit-Jansen
    • J. Jansen-de Wit

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in Aalsmeer

    Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente waar u de ceremonie wilt laten plaatsvinden. U kunt dit online melden wanneer de datum van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap bekend is. U kiest dan ook tussen verschillende ceremonies.

    Overeenkomsten en verschillen

    Tussen trouwen en een geregistreerd partnerschap zitten een aantal overeenkomsten en verschillen.

    Overeenkomsten

    • Binnen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap gelden in Nederland dezelfde rechten en plichten.
    • Op de dag van de ceremonie is de gang van zaken hetzelfde.
    • De kosten zijn hetzelfde.

    Verschillen

    • Bij de huwelijksceremonie moet u het ja-woord aan elkaar geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.
    • Het huwelijk wordt wereldwijd erkend. Een geregistreerd partnerschap wordt niet in alle landen geaccepteerd.

    Verschillende ceremonies

    Kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Minstens één van de partners woont in de gemeente Aalsmeer.
    • De huwelijksvoltrekking of de registratie van het partnerschap vindt plaats in de spreekkamer van de burgerlijke stand.
    • De ceremonie is om 09.00 uur. U dient tien minuten vooraf aanwezig zijn, om 08.50 uur.
    • De duur van de ceremonie is maximaal tien minuten.
    • Er is geen toespraak van de ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS).
    • U zorgt voor twee getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • Er zijn naast het bruidspaar, de twee getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand geen andere aanwezigen bij de ceremonie.
    • Er mogen bij de ceremonie geen filmopnames worden gemaakt.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • De ceremonie is kosteloos.
    • Bij niet tijdig verschijnen van de partijen of bij annuleren, kunt u geen nieuwe afspraak maken voor een kosteloze voltrekking in Aalsmeer. Ook kunt u de datum niet verzetten.
    • De partners en de getuigen dienen de Nederlandse taal machtig te zijn.

    Budget huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Minstens één van de partners woont in de gemeente Aalsmeer.
    • De huwelijksvoltrekking of de registratie van het partnerschap vindt plaats in de trouwzaal.
    • De ceremonie is om 09.15 uur. U dient tien minuten vooraf aanwezig zijn, om 09.05 uur.
    • De duur van de ceremonie is maximaal vijftien minuten.
    • Er is geen toespraak van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS/trouwambtenaar).
    • U zorgt voor minstens twee en maximaal vier getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • Naast het bruidspaar en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand mogen maximaal tien andere gasten bij de ceremonie aanwezig zijn.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • Bij niet tijdig verschijnen van de partijen of bij annuleren, kunt u geen nieuwe afspraak maken voor een budget voltrekking. Ook kunt u de datum niet verzetten.
    • De partners en de getuigen dienen de Nederlandse taal machtig te zijn.

    Regulier huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Deze ceremonie is mogelijk van maandag tot en met vrijdag in de trouwzaal van het raadhuis.
    • U kunt ook een zelfgekozen locatie eenmalig als huwelijkslocatie laten aanwijzen.
    • U zorgt voor minstens twee en maximaal vier getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • De duur van de ceremonie is maximaal 45 minuten.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • U kunt een voorkeur opgeven voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS/trouwambtenaar).
    • De trouwambtenaar houdt een persoonlijke toespraak als u dat wilt. In dat geval heeft u van tevoren contact met de trouwambtenaar.

    Beperkte gemeenschap van goederen

    Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan doet u dit automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Kijk voor meer informatie over gemeenschap van goederen op Rijksoverheid.nl.

    Wilt u andere huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden? Dan moet u dat regelen via een notaris.

  • Levenloos geboren kindje registreren in de BRP

    U kunt uw levenloos geboren kindje laten registeren in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u in de gemeente waar u woont. Het maakt niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kindje geboren is, en ook niet hoe lang het geleden was.

    Om uw kindje te kunnen registeren in de Basisregistratie Personen, is een akte nodig. Als uw kindje levenloos ter wereld is gekomen, is dat een 'akte van geboorte (levenloos)'. Hebt u deze akte of weet u dat deze akte is opgemaakt? Dan kunt u verder lezen bij Aanpak.

    Als er geen akte is of als u dat niet zeker weet

    Als er nog geen akte is, dan moet die worden gemaakt. Als u niet weet of er een akte is, dan moet dat voor u worden uitgezocht. Alleen de gemeente waar uw kindje ter wereld is gekomen, kan dat doen.

    • Is uw kindje in Aalsmeer geboren, kom dan naar het gemeentehuis tijdens de openingstijden van de Balie Burgerlijke Stand.
    • Woont u in Aalsmeer, maar is uw kindje in een andere gemeente in Nederland geboren? Neem dan contact op met die andere gemeente. Zodra u de akte hebt, kunt u naar het gemeentehuis komen om uw kindje te laten registreren in de BRP.
    • Woont u in Aalsmeer, maar is uw kindje in het buitenland geboren? Bel dan de gemeente Aalsmeer (0297) 38 75 75 om te horen wat u het beste kunt doen.

    Over de akte

    Als uw kindje levenloos ter wereld komt, maakt de burgerlijke stand een 'akte van geboorte (levenloos)' op. Het maakt geen verschil of uw kind na een zwangerschap van meer of minder dan 24 weken levenloos werd geboren. U kunt de voor- en achternamen van uw kindje in de akte laten opnemen. In de akte staan verder de namen van u en uw partner. U kunt uw kindje ook laten bijschrijven in uw trouwboekje.

    Dit moet u meenemen voor het opmaken van de akte

    Documenten waaruit blijkt dat uw kind levenloos ter wereld is gekomen, zoals:

    • een verklaring van een arts, ziekenhuis of verloskundige
    • een overlijdensadvertentie of informatie over de begrafenis of crematie

    Hebt u deze informatie niet? Dat geeft niet. Waarschijnlijk kan de gemeente u toch helpen. U krijgt dat te horen als u langskomt. U kunt ook eerst bellen met de gemeente (0297) 38 75 75. Verder moet u meenemen:

    • een geldig identiteitsbewijs van uzelf
    • eventueel uw trouwboekje zodat uw kindje daarin kan worden bijgeschreven.