Zoekresultaat 531 - 537 van 537 resultaten

  • Pand of terrein laten aanwijzen als gemeentelijk monument

    In de gemeente Zutphen zijn veel monumenten, zowel in Zutphen als in Warnsveld. In totaal heeft onze gemeente 430 rijksmonumenten en ruim 480 gemeentelijke monumenten. Veel daarvan zijn honderden jaren oud. Maar dat hoeft niet. Een gebouw met een bijzondere architectuur van na de Tweede Wereldoorlog kan ook een monument zijn. Of een stuk natuur. Het besluit of een pand of een terrein een gemeentelijk monument wordt, neemt het college van burgemeester en wethouders. Maar dat doen ze niet zo maar. Daar gaan een aantal stappen aan vooraf.

  • Zwemregeling voor volwassenen

    Bent u een volwassen inwoner van Aalsmeer, heeft u een laag inkomen en wilt u leren zwemmen? Dan kunt u zich aanmelden voor de zwemregeling voor volwassenen. Met deze regeling vergoedt de gemeente de kosten van een zwempakket, waaronder zestig zwemlessen. Hiermee kunt u minimaal zwemdiploma A halen. U volgt de zwemlessen bij zwembad De Waterlelie.

    Dit krijgt u vergoed uit het zwempakket

    • zestig zwemlessen waarmee u minimaal zwemdiploma A kunt halen, en als het lukt ook zwemdiploma B;
    • de inschrijfkosten;
    • de kosten van het zwemdiploma.

    De zwemregeling voor volwassenen is geschikt voor mensen met en zonder zwemdiploma. Heeft u een zwemdiploma, maar bent u onzeker over uw zwemvaardigheid? Ook dan kunt u zich aanmelden. Soms heeft u aan een aantal zwemlessen al genoeg om weer beter te kunnen zwemmen.

    Eigen bijdrage

    U betaalt alleen een eigen bijdrage van € 100,-. De gemeente betaalt de rest voor u. U betaalt deze bijdrage niet als u in een schuldentraject zit (minnelijk traject of Wsnp-traject).

    Volg de lessen uit het pakket en leer zwemmen

    Als u zich opgeeft voor deze regeling en wilt zwemmen, dan wordt u aangemeld bij zwembad de Waterlelie. Het zwembad spreekt met u af wanneer u kunt beginnen. Het is belangrijk dat u alle lessen volgt zodat u ook echt leert zwemmen.

  • Financiële regeling voor een monument aanvragen

    Als u eigenaar bent van een monument, komt u mogelijk voor subsidie in aanmerking bij onderhoud of restauratie van dat monument.

    Er zijn twee soorten monumenten, gemeentelijke en rijksmonumenten, waarvoor u op verschillende plekken subsidie kunt aanvragen. U kunt over de regelgeving voor subsidie meer lezen in de Beleidsregels Monumentensubsidie gemeente Voorst.

    Naast bovengenoemde subsidiemogelijkheden bestaat er ook  een drietal fondsen waaruit een bijdrage eventueel mogelijk is.  

  • Financiering en subsidie

    Subsidie Er zijn verschillende subsidies voor het onderhouden of restaureren van een monument. Gemeentelijke subsidie Voor een gemeentelijk monument kunt u 25% van de subsidiabele instandhoudingskosten vergoed krijgen, met een maximum van €6.500. Voor een beeldbepalend pand kunt u 25% van de subsidiabele instandhoudingskosten vergoed krijgen, met een maximum van €3.000. Subsidieverordening gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden De Ronde Venen 2024 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) Subsidieverordening duurzaam benutten gemeentelijke monumenten De ronde Venen 2024 Nu een aanvraag gemeentelijke monumentensubsidie doen via DigiD Nu een aanvraag gemeentelijke monumentensubsidie doen via eHerkenning Woonhuissubsidie Als eigenaar van een rijksmonument met een woonfunctie kunt u jaarlijks woonhuissubsidie aanvragen. Deze subsidie is bedoeld voor kosten die bijdragen aan de instandhouding van de monumentale onderdelen van uw huis. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor werkzaamheden zoals schilderwerk, herstellen van goten, regenpijpen, dak, voegen, kozijnen of de fundering. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Subsidie Instandhouding Monumenten (SIM) De rijksoverheid verleent SIM-subsidie aan eigenaren van rijksmonumenten die van oorsprong geen woonfunctie hebben zoals boerderijen, kerken, fabrieken en molens. Met deze subsidie financiert u een gedeelte van het onderhoud van uw monument. Het gaat hierbij om sober en doelmatig onderhoud, op basis van een instandhoudingsplan, over een periode van 6 jaar. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Herbestemmingssubsidie Gaat u uw monument een nieuwe bestemming of nevenbestemming geven? Kijk dan of u gebruik kunt maken van landelijke subsidies voor haalbaarheidsonderzoek en voor het wind- en waterdicht maken van het pand.Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Provinciale en overige rijkssubsidies Provincie Utrecht heeft verschillende subsidieregelingen voor Cultuur en Erfgoed. De actuele regelingen zijn te raadplegen op de website van de Provincie Utrecht.  DUMAVA regeling De rijksoverheid verleent subsidie aan eigenaren van rijksmonumenten die geen woonfunctie hebben en die zich bezig houden met verduurzamen. De nieuwe subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) is mogelijk interessant voor u. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.  Financiering Er zijn verschillende leningen voor het kopen, onderhouden of restaureren van een monument. Bij het Nationaal Restauratiefonds kunt u een Cultuurfonds-hypotheek aanvragen. Dit is een lening met een lage rente. De lening gebruikt u voor restauratie, verduurzaming en/of herbestemming. De kosten van gemeentelijke monumenten kunt u niet aftrekken van de belasting. Wilt u de gebruiksmogelijkheden van uw rijksmonumentale kerk verruimen? Dan kunt u mogelijk een Kerken Nevenfunctie-Lening aanvragen. Ook dit is een lening met een lage rente. De lening gebruikt u voor verduurzaming, herbestemming of het verruimen van het gebruik van het kerkgebouw.  Bezit u een rijksmonument? Dan is het vaak wel mogelijk de onderhoudskosten voor uw monument af te trekken van de belasting. U kunt ook financiële ondersteuning krijgen via een Restauratiefonds-hypotheek. Dit is voor eigenaren van een woonhuis of boerderij. De boerderij wordt dan niet voor een boerenbedrijf gebruikt. Kijk voor meer informatie over de Cultuurfonds-hypotheek, de Restauratiefonds-hypotheek, de Monumenten-hypotheek en de lening voor energiebesparend restaureren op de website van het Nationaal Restauratiefonds. U kunt bij vragen direct contact opnemen met het Nationaal Restauratiefonds via 088-253 9000. 

  • Karakteristiek pand, gebied of object

    Met de aanduiding ‘karakteristiek' geeft de gemeente aan dat een pand, gebied of object waardevol is en wil behouden en beschermen tegen gehele of gedeeltelijke sloop. Aanwijzing status karakteristiek pand/object Als u van mening bent dat een bepaald bouwwerk of aangelegde structuur zo bijzonder is dat het aangewezen zou moeten worden als karakteristiek pand of object, dan kunt u een verzoek indienen bij het college van burgemeester en wethouders. U kunt een dergelijk verzoek indienen als (grond)eigenaar, als gemachtigde namens een (grond)eigenaar of als belanghebbende (bijvoorbeeld een stichting of vereniging die tot doel heeft het beschermen van cultuurhistorie). U kunt een voorstel indienen voor: onroerende zaken (gebouwen, bruggen, gedenkteken); aangelegde structuren (park, tuin, begraafplaats); archeologische vindplaats. Voorwaarden Het pand of object staat in de gemeente Kaag en Braassem. Als rechtspersoon kunt u aantonen, via statuut of stichtingsakte, dat behoud en bescherming van cultuurhistorie wordt nagestreefd (indien van toepassing). Bent u geen eigenaar? Dan kunt u bij afwijzing van uw verzoek geen bezwaar of beroep instellen. Aan een beschermd pand of object mogen niet zonder meer (ver)bouw-, restauratie- of sloopwerkzaamheden worden uitgevoerd. Kijk voor informatie bij Bijzonderheden. Aanvraag aanwijzing status Indien u de status ‘karakteristiek pand of object’ wilt aan laten wijzen, dan kunt u hiervoor een verzoek indienen via onderstaand formulier: Aanwijzing status karakteristiek pand of object aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD of eHerkenning. Vermeld op uw aanvraag: welke relatie u tot het pand of object heeft; adres of locatie van beoogd pand of object; functie (of voormalige functie) van beoogd pand of object; reden van de aanvraag en een toelichting; beschrijf het contact met de eigenaar (indien van toepassing). Stuur de volgende bijlage(n) mee: kopie statuut van vereniging of stichting waaruit blijkt dat behoud en bescherming van cultuurhistorie wordt nagestreefd (indien van toepassing); foto’s van pand of object. Houd er bij deze aanvraag rekening mee dat hier legeskosten aan zijn verbonden conform artikel 2.3.1.2.1 van de gemeentelijke legesverordening. Aanvraag laten vervallen status Indien u de status van een karakteristiek pand of object wilt laten vervallen, dan kunt u hiervoor een verzoek indienen via onderstaand formulier: Laten vervallen status karakteristiek pand of object via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD of eHerkenning. Houd er bij deze aanvraag rekening mee dat hier legeskosten aan zijn verbonden conform artikel 2.3.1.2.2 van de gemeentelijke legesverordening.  Besluit U ontvangt binnen 2 weken een reactie. Het definitieve besluit kan 4 tot 6 maanden duren. Bijzonderheden Aan een beschermd pand of object mogen niet zonder meer (ver)bouw-, restauratie- of sloopwerkzaamheden worden uitgevoerd. Voor het (ver)bouwen heeft u mogelijk een omgevingsvergunning (omgevingsloket.nl) nodig. U logt in via DigiD of eHerkenning. Bij iedere aanvraag wordt gekeken of het geen afbreuk doet aan de karakteristieke waarde zoals die beschreven is in het Erfgoedregister op overheid.nl. Uw aanvraag gaat voor advies naar de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit. Voor karakteristieke panden, objecten en binnen een karakteristiek gebied geldt een algemeen sloopverbod. Dit betekent dat voor alle sloopwerkzaamheden een omgevingsvergunning nodig is. Het sloopverbod heeft alleen betrekking op de panden en objecten zoals omschreven in het Erfgroedregister op overheid.nl. Het sloopverbod geldt zogezegd ook in de karakteristieke gebieden. Deze gebieden zijn veelal vastgelegd in de bestemmingsplannen en die kunt u raadplegen via www.ruimtelijkeplannen.nl. Op Ruimtelijke Plannen zijn deze gebieden nog gekenmerkt als 'beschermd dorpsgezicht'. Als eigenaar van een karakteristiek pand of object kunt u via het restauratiefonds.nl een financiering aanvragen. Neem vooraf contact op Neem vooraf contact op met de gemeente en voorkom dat u voor verrassingen komt te staan. In een vooroverleg kunt u uw plannen toelichten, eventueel samen met de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit. Zo kunnen wij, of leden van de commissie, u adviseren wat wenselijk is en wat niet en het proces van de aanvraag omgevingsvergunning mogelijk bespoedigen.  

  • Gemeentearchief

    Het gemeentearchief is ondergebracht in het gemeentehuis in Goor. In de bezoekersruimte van het archief kunnen op afspraak archiefstukken worden ingezien. 

    Archiefinventarissen

    Van de voormalige gemeente Goor zijn de volgende archieven door middel van inventarissen toegankelijk gemaakt. 

    Met behulp van deze inventarissen kunt u de archiefstukken raadplegen en de cultuurhistorie van Goor in vroegere tijden beleven.

    Wat is een inventaris?

    Een inventaris bevat een korte omschrijving van de onderwerpen die zich in het archief bevinden. Het betreft een uitgebreide index op de onderwerpen over de betreffende periode. Iedere inventaris is opgedeeld in rubrieken. Een rubriek kan weer opgedeeld zijn in sub-rubrieken. Binnen een (sub)rubriek zijn de onderwerpen chronologisch gerangschikt van oud naar jong.

    (Beperking) openbaarheid

    Overheidsarchieven vallen onder de Archiefwet. Artikel 15.1 van deze wet schrijft voor dat wanneer een overheidsinstantie haar archief overbrengt naar een archiefbewaarplaats, er een aantal redenen kunnen zijn om de openbaarheid van archiefbestanddelen in dat archief te beperken. De overheid mag echter de openbaarheid van een archiefstuk niet langer beperken dan 75 jaar.

    Het overgrote deel van de archieven die in het gemeentearchief worden bewaard is volledig openbaar en daarmee zonder meer ter inzage in de studieruimte. Een klein deel van de archieven is echter nog niet openbaar. Daarom zijn beperkingen gesteld aan de openbaarheid van die archiefstukken.

    Voor de inventaris van het archief van de gemeente Goor 1924-2000 zijn door het college van burgemeester en wethouders beperkingen gesteld aan de openbaarheid.

    Archief bezoeken

    Wilt u informatie uit het gemeentelijk archief, bent u geïnteresseerd in de geschiedenis van de gemeente of heeft u documenten nodig voor onderzoek? De gemeente Hof van Twente heeft een archief dat teruggaat tot ongeveer 1200 na Christus. U kunt het archief bezoeken en documenten inzien of kopiëren. Op uw verzoek kan een medewerker van de gemeente nasporingen doen van documenten die zich in het gemeentearchief bevinden. Het is mogelijk om op afspraak archiefstukken in te zien in de bezoekersruimte van het gemeentearchief.

    U kunt een afspraak maken via info@hofvantwente.nl of telefonisch via 0547 - 85 85 85.

  • Raadplegen archieven

    De oude archieven van gemeente Terneuzen zijn geplaatst bij het Zeeuws Archief. De stukken die u wilt bekijken, vraagt u van te voren aan bij het Zeeuws Archief Het Zeeuws Archief heeft verschillende studiezalen in Zeeland. De studiezaal in Terneuzen is gehuisvest in het Waterschapskantoor, Kennedylaan 1, 4538 AE Terneuzen (begane grond in het Waterschapskantoor). Reserveer vooraf Voor een bezoek aan de studiezaal in Terneuzen is het maken van een afspraak noodzakelijk. U kunt een afspraak maken voor dinsdag en woensdag, van 10.00 tot 16.00 uur. U kunt in de studiezaal digitaal onderzoek doen. Als u originele stukken wilt raadplegen uit het gemeentearchief van Terneuzen, dan moet u deze vooraf reserveren. Stuur voor het reserveren van een werkplek of een stuk uit het gemeentearchief een e-mail aan: studiezaalterneuzen@zeeuwsarchief.nl. Reserveren voor een bezoek op dinsdag kan tot maandag 15.00 uur. Reserveren voor de woensdag kan tot dinsdag 15.00 uur. U kunt maximaal vier inventarisnummers per bezoekdag reserveren. Ook kunt u in de studiezaal in Terneuzen stukken uit de Zeeuws-Vlaamse collectie van het waterschap raadplegen. Deze hoeft u niet vooraf te reserveren. Bouwtekeningen en bouw- en milieuvergunningen Het Zeeuws Archief gaat alle bouwtekeningen en bouw- en milieuvergunningen van de gemeente Terneuzen de komende maanden laten digitaliseren. U kunt een (gratis) scan aanvragen via ons online formulier. Gebruik hiervoor de knop 'Tekening/vergunning opvragen'. U kunt er ook voor kiezen om de ingescande tekening op afspraak in te komen zien op het stadhuis in Terneuzen. Voor een fysieke kopie van de scan brengen wij kosten in rekening. Tekening / vergunning opvragen Studiezaal Middelburg U kunt stukken uit het archief van de gemeente Terneuzen ook raadplegen in Middelburg. Het Zeeuws Archief heeft hiervoor een studiezaal. Tarieven Een bezoek aan de studiezaal en het raadplegen van archieven en collecties is gratis. Voor het (laten) maken van kopieën en scans brengt het Zeeuws Archief kosten in rekening. Voor een compleet overzicht van de tarieven kijkt u op de website van het Zeeuws Archief. Zeeuwengezocht Op de website www.zeeuwengezocht.nl  kunt u alle openbare akten van de burgerlijke stand van de gemeente Terneuzen bekijken. Het gaat om de akten van alle voormalige gemeenten die nu onderdeel zijn van de gemeente Terneuzen. Dat zijn de voormalige gemeenten Axel, Biervliet, Hoek, Koewacht, Overslag, Philippine, Sas van Gent, Terneuzen, Westdorpe en Zuiddorpe. Ook van Waterdijk, een zelfstandige gemeente in de periode 1796-1814, zijn de scans beschikbaar. Van de huidige gemeente Terneuzen zijn er in totaal 185.254 akten, verdeeld over 76.368 scans. De akten van geboorte, huwelijk en overlijden zijn openbaar vanaf respectievelijk 100, 75 en 50 jaar. De burgerlijke stand begon in Zeeuws-Vlaanderen, in tegenstelling tot de rest van Nederland, al per 22 september 1796. Krantenverzamelingen Gemeente Terneuzen heeft haar krantenverzamelingen overgedragen aan de Zeeuwse Bibliotheek. Deze worden nog ingescand en komen dan via de Zeeuwse Bibliotheek online beschikbaar. Geschiedenis van Terneuzen en omgeving Wist u dat de naam Terneuzen is afgeleid van het woord ‘nesse’ (nisse), dat landtong betekent? Vermoedelijk is de naam Terneuzen zo ontstaan omdat deze landtong de vorm van een neus had. Wilt u meer weten over het ontstaan van Terneuzen en de omliggende plaatsen? Bekijk de geschiedenispagina.