Zoekresultaat 51 - 57 van 57 resultaten

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk, ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. Een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal) is mogelijk. Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht. Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Bibob-onderzoek

    De gemeente kan een onderzoek doen als u een vergunning of subsidie aanvraagt. Of als u meedoet aan een aanbesteding. Hiermee wil de gemeente voorkomen dat een vergunning, subsidie of aanbesteding misbruikt wordt voor criminele activiteiten. De gemeente kan het Landelijk Bureau Bibob om hulp vragen. Dit bureau adviseert de gemeente en doet extra onderzoek. Bijvoorbeeld als de gemeente zelf te weinig informatie heeft. Of als de Officier van Justitie hierom vraagt. Een negatief Bibob-advies blijft vijf jaar geldig. Met een Bibob-onderzoek controleert de gemeente de betrouwbaarheid van uw bedrijf en van de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn. De gemeente kan het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft ontvangen. Of als u de aanbesteding al gewonnen heeft. Blijkt dat er zwart geld of crimineel verdiend geld in uw bedrijf omgaat? Dan kan de gemeente de vergunning, subsidie of opdracht weigeren of intrekken.

  • Levenloos geboren kind registreren

    Als uw kind levenloos geboren is na een zwangerschap van 24 weken of meer, moet u wel aangifte doen bij de gemeente. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken mag u aangifte doen, maar hoeft het niet. Aangifte doet u bij de gemeente waar uw kind geboren is. De gemeente maakt een akte van geboorte (levenloos) op. Dit is een officieel bewijs dat uw kind ter wereld is gekomen. De akte van geboorte (levenloos) wordt ingeschreven in het overlijdensregister van de burgerlijke stand en niet in het geboorteregister. Is uw kind kort na de geboorte overleden? Dan doet u de geboorteaangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. U krijgt van de gemeente een geboorteakte. Als uw kind in dezelfde gemeente is geboren en overleden, doet u daar ook aangifte van overlijden. Is hij of zij in een andere gemeente overleden? Dan doet u in die gemeente aangifte van overlijden. Is het al langer geleden dat uw kind levenloos is geboren of kort geleefd heeft? U kunt dan alsnog aangifte doen in de gemeente waar uw kind is geboren. Het maakt daarbij niet uit hoe lang geleden dat was. Is er wel al een akte van uw kind, maar staat daar geen voornaam in? De gemeente kan een naam op de akte vermelden. U kunt uw kind ook inschrijven in de basisregistratie personen (BRP), dat doet u in de gemeente waar u woont. Hij of zij wordt dan bij uw naam in de BRP gezet. Beide ouders kunnen dit doen. De registratie gebeurt niet automatisch als u aangifte doet.

  • Erkenning, moederschap (door een vrouw)

    Bent u zwanger en bent u getrouwd met uw vrouwelijke partner of u heeft samen een geregistreerd partnerschap? Als de zaaddonor onbekend is, is uw vrouwelijke partner/echtgenote wettelijk ook moeder van het kind. Neem bij de geboorteaangifte wel een verklaring van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting mee. Is er géén verklaring aanwezig van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting, dan kan uw partner het kind erkennen. Bent u zwanger en bent u niet getrouwd met uw vrouwelijke partner of u heeft geen geregistreerd partnerschap? Dan kan uw vrouwelijke partner het kind erkennen. Erkenning betekent niet dat de erkenner automatisch het ouderlijk gezag krijgt. Bent u wel getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap met uw vrouwelijke partner? Dan heeft u beiden volgens de wet samen het ouderlijk gezag.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Uw aanvraag start u aan het loket in het stadhuis. Vraagt u een paspoort of ID-kaart aan voor uw kinderen? Dan moeten ze mee bij het aanvragen. Na uw bezoek kunt u na maximaal 5 werkdagen uw nieuwe paspoort of ID-kaart afhalen. Zodra uw paspoort of ID-kaart klaarligt, sturen wij een e-mail. U kunt uw paspoort of ID-kaart laten bezorgen (thuis of op een ander adres) of bij ons ophalen. Kinderen moeten ook zelf hun paspoort of ID-kaart ophalen. Voor het ophalen van uw paspoort of ID-kaart hoeft u géén afspraak te maken. Vergeet niet om uw oude (in te leveren) document(en) mee te nemen.

  • Zienswijze indienen

    Soms heeft de gemeente een plan of neemt zij een besluit waar u het niet mee eens bent. U kunt dan uw mening geven. Deze mening heet zienswijze. U kunt uw zienswijze bijvoorbeeld indienen als iemand een monumentale boom wil kappen en u het daar niet mee eens bent. Of misschien bent u het niet eens met een nieuw bestemmingsplan van de gemeente. U kunt alleen een zienswijze indienen over ontwerpbesluiten en ontwerpplannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn. De gemeente laat via de website en huis-aan-huisbladen weten dat er nieuwe plannen of besluiten zijn. De gemeente kan het besluit dan nog aanpassen. De gemeente kan uw mening dus overnemen in het definitieve besluit. Maar dat hoeft niet. Verschillende mensen kunnen met het plan of besluit te maken krijgen. De gemeente kijkt naar hun belangen en neemt dan een beslissing.

  • Inschrijven in Nederland voor studie of werk

    Als u in Nederland werkt of studeert, dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer ontvangt u na registratie in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe u zich inschrijft, hangt af van hoelang u in Nederland blijft. Woont u niet of korter dan 4 maanden in Nederland? Schrijf u dan in als niet-ingezetene. Dit kan bij 19 gemeenten in Nederland. U krijgt dan een BSN. Dit nummer is persoonlijk en bedoeld voor het contact met de Nederlandse overheid. Woont u langer dan 4 maanden in Nederland? Schrijf u dan in als ingezetene in de gemeente waar u woont. Bent u werkgever en verwacht u een groep werknemers? Dan kunt u voor de hele groep een afspraak maken. De werknemers moeten zelf langskomen op de afspraak. Informeer naar de voorwaarden bij 1 van de gemeenten waar niet-ingezetenen zich kunnen inschrijven.