Zoekresultaat 51 - 60 van 95 resultaten

  • Rijbewijs aanvragen

    Een rijbewijs vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U moet hiervoor een afspraak maken. U kunt de afspraak ook de dag voordat u examen doet maken. Voorwaarde is dat het CBR uw gegevens heeft verwerkt. Meenemen  Geldig legitimatiebewijs Pasfoto die voldoet aan pasfoto-eisen Uw rijbewijs moet u binnen 3 maanden ophalen. Afspraak maken Ophalen rijbewijs U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen ophalen binnen onze openingstijden bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Rijbewijs vanaf 17 jaar Ben je 17 jaar en wil je je rijbewijs voor categorie B bij de gemeente aanvragen? Dan heb je een begeleiderspas nodig om straks te mogen rijden. De pas vraag je aan bij de RDW. Op de begeleiderspas komen de namen te staan van de door jou gekozen coaches die je tot je 18e verjaardag begeleiden tijdens het autorijden.  Spoedaanvraag Als u voor 14.00 uur een afspraak maakt voor een spoedaanvraag, dan kunt u het rijbewijs meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten voor een spoedaanvraag. Kosten Aanvraag of vernieuwen rijbewijs € 48,10 Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 34,10 Buitenlands rijbewijs omwisselen € 57 Gezondheidsverklaring € 41 Zie ook Rijbewijs verlengen of uitbreiden Rijbewijs kwijt of gestolen Gezondheidsverklaring

  • Reclameborden of spandoeken plaatsen

    Vraag een vergunning aan als u reclameborden (driehoeksborden aan lantaarnpalen) en/of spandoeken wilt plaatsen. U heeft DigiD nodig. U kunt voor maximaal 5 reclameborden en/of spandoeken een vergunning aanvragen voor een periode van maximaal 4 weken. Als het druk is geven we u een vergunning voor 2 weken. Vergunning aanvragen Wij proberen uw aanvraag binnen 5 werkdagen af te handelen. Goed om te weten Het is verboden om reclameborden te bevestigen aan:  Verkeersborden Verkeerslichten Verkeerspalen Openbaar groen Andere verkeersinstallaties U mag reclameborden niet plaatsen binnen 20 meter van een verkeerskruising Het minimumformaat van een bord is A3-formaat (29,70 bij 42 cm). Het maximumformaat van een bord is 120 x 85 cm Kosten U betaalt € 114,50 voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.

  • Afschrift burgerlijke stand

    Een afschrift of uittreksel uit de burgerlijke stand geeft informatie over iemands geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden U kunt een afschrift burgerlijke stand alleen aanvragen als de gebeurtenis (zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding etc.) plaats vond in de gemeente Laren. Voor het aanvragen van een afschrift burgerlijke stand heeft u DigiD nodig. Afschrift burgerlijke stand aanvragen Heeft u geen DigiD maak dan een afspraak om het afschrift burgerlijke stand bij de balie van het gemeentehuis aan te vragen. Iemand machtigen  U kunt iemand machtigen voor het opvragen van een afschrift burgerlijke stand. U moet een verklaring schrijven en daarin vermelden:   Uw persoonsgegevens  De reden waarvoor u het afschrift nodig heeft  Persoonsgegevens van degene die voor u het uittreksel komt halen  Uw handtekening  Datum van ondertekening  Naast de machtiging moet de gemachtigde een kopie van uw legitimatiebewijs en een eigen legitimatiebewijs kunnen tonen.    Kosten € 16,60 Wat is het verschil met Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) Een Uittreksel (afschrift) burgerlijke stand wordt vaak verward met een Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). In een Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) verklaart de gemeente dat u in die gemeente staat ingeschreven. U kunt een Uittreksel BRP alleen aanvragen bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven. U bent advocaat of notaris Vraag het afschrift (uittreksel) online aan met eHerkenning. U moet voldoen aan deze voorwaarden: U bent bevoegd om de informatie aan te vragen U hebt de informatie nodig om uw werk uit te voeren

  • Bezwaar maken gemeentelijke belastingen

    Bent u het niet eens met de aanslag gemeentelijke belastingen of WOZ-beschikking, maak dan bezwaar via belastingenhbl.nl. Bezwaar maken doet u binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag. Zie bezwaar maken gemeentelijke belastingen. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Laren.

  • Ramp of crisis

    Bij een ramp of crisis krijgt u informatie via regionale omroep NH, sociale media, NL-Alert en crisis.nl. De politie, brandweer en andere hulpdiensten vertellen ook wat u moet doen. Het kan ook zijn dat de sirenes afgaan. Sirene Elke 1e maandag van de maand test de gemeente precies om 12.00 uur of de sirene voor rampen nog werkt. De sirene klinkt dan achter elkaar 1 minuut en 26 seconden.  Gaat de sirene vaker achter elkaar, dan is er groot alarm. Het kan ook zijn dat geluidswagens van de politie of de brandweer door de straten rijden. Luister goed naar wat zij zeggen en doe wat zij u vragen te doen.  Ga direct naar binnen Sluit deuren en ramen om eventuele schadelijke gassen buiten te houden. Schakel ook eventuele ventilatiesystemen uit Zet de radio of de tv aan op omroep NH, bezoek de website van NH of kijk op de websites van crisis.nl of Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. Zo hoort u wat er aan de hand is en wat u moet doen Volg de instructies altijd goed op NL-Alert NL-Alert is een alarmmiddel van de overheid voor de mobiele telefoon bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties. Zoals een grote brand, terroristische aanslag of onverwacht noodweer U krijgt van de overheid een tekstbericht op uw telefoon. In dit bericht staat wat er aan de hand is en wat u moet doen U hoeft zich niet aan te melden. Mobiele telefoons in Nederland ontvangen automatisch een NL-Alert Per jaar wordt 2 keer een testbericht verstuurd. Als u deze niet krijgt, maak daar dan melding van bij de leverancier van uw mobiele telefoon Hoe kan ik me voorbereiden op een ramp?  Op denkvooruit.nl vindt u informatie over wat u kunt doen als u zich zorgen maakt over crises of onverwachte gebeurtenissen. Ook vindt u er informatie over hoe u zich kunt voorbereiden op noodsituatie. Zoals bij extreem weer, brand en explosie, terrorisme of een overstroming.  Noodpakket samenstellen Op riscokaart.nl kunt u de risico’s in uw omgeving bekijken Meer informatie Wat te doen bij: Natuurbranden Overstromingen Uitval van gas en/of watervoorziening Uitval van elektriciteitsvoorziening

  • Steiger, container of bouwkraan plaatsen

    Als u tijdelijk iets op gemeentegrond wilt plaatsen dan moet u dit melden bij de gemeente. Zoals het plaatsen van containers, steigers of een bouwkraan. Aanvragen doet u uiterlijk 10 werkdagen voor u de objecten gaat plaatsen op gemeentegrond. Als de verkeersveiligheid of openbare orde in gevaar komt kunnen we uw aanvraag afwijzen. Meesturen Tekening van de locatie of luchtfoto met daarop de objecten ingetekend Verkeersplan als er wegen worden afgezet Aanmelden U heeft DigiD of eHerkenning nodig voor het aanmelden van objecten op gemeentegrond. U betaalt direct bij aanvraag en ontvangt binnen 5 werkdagen bericht.  Melden van objecten op gemeentegrond Kosten U betaalt precariobelasting voor het gebruik van gemeentegrond.  Per week of een gedeelte daarvan € 2,53 per m2 (vierkante meter) Per maand € 8,58 per m2 Per jaar € 86,04 per m2

  • Grof tuinafval

    U kunt grof tuinafval zelf wegbrengen naar de GAD of door hun laten ophalen.  Zelf wegbrengen Bekijk adres en openingstijden van de GAD. Laten ophalen Maak een afspraak met het GAD om grof tuinafval bij u op te halen. 

  • Ja-Nee en Nee-Nee sticker

    Wilt u geen of geen ongeadresseerde reclame en huis-aan-huisbladen ontvangen, haal dan een gratis Ja-Nee of Nee-Nee-sticker op bij het gemeentehuis. U plakt de sticker op uw brievenbus. Zie contact en openingstijden. Er zijn 2 soorten stickers: Ja-Nee sticker: u krijgt geen reclame zonder adres in uw brievenbus, maar wel de huis-aan-huisbladen Nee-Nee sticker: u krijgt geen reclamefolders zonder adres en geen huis-aan-huisbladen in uw brievenbus

  • Onroerendezaakbelasting (OZB)

    U betaalt onroerendezaakbelasting (OZB) als u eigenaar van een woning of (bedrijfs)pand bent. Als u een bedrijfspand gebruikt betaalt u ook onroerendezaakbelasting.   Elk jaar wordt uw woning of (bedrijfs)pand getaxeerd. Hoe hoog de OZB is hangt af van de WOZ-waarde van uw woning of (bedrijfs)pand. Tarieven De OZB kent 3 tarieven: Eigenaar woning  Eigenaar niet-woning  Gebruiker niet-woning  Op belastingenhbl.nl vindt u meer informatie over de OZB en de tarieven. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Laren.

  • Container

    Als inwoner heeft u verschillende afvalcontainers. Zoals een afvalcontainer met: Groen deksel: bestemd voor etensresten en groente-, fruit- en tuinafval Blauw deksel: bestemd voor papier en karton Oranje deksel: bestemd voor plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken Grijs deksel: bestemd voor afval dat u nog over houdt (restafval) Afvalcontainer kwijt Is uw afvalcontainer (kliko of minicontainer) verdwenen meld dit dan bij de GAD. De GAD neemt binnen 2 werkdagen contact met u op en laat u weten wanneer ze de nieuwe container bij u bezorgen. Op gad.nl vult u het formulier Container kwijt in. Nieuwe producten van afval Van een groot deel van uw afval maakt de CAD producten die hergebruikt kunnen worden gemaakt. Daarom zamelt de GAD uw afval zoveel mogelijk apart in.