Zoekresultaat 621 - 630 van 630 resultaten

  • Kabels en leidingen aanleggen

    Alleen met toestemming van de gemeente mag u kabels en leidingen in de grond aanleggen. Toestemming is niet nodig als het om eigen grond gaat en u dit zonder machine doet.

    Gebruikt u een machine voor het graven? Dan moet u ook een graafmelding doen. Dit doet u bij het Kabels en Leidingen Informatiecentrum (KLIC) van het Kadaster. Bij het Kadaster is alle informatie over de ligging van kabels en leidingen centraal opgeslagen.

  • Werkzaamheden kabels en leidingen langs weg

    Deze activiteit geldt per 1 januari 2024 ná de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Heeft u voor 1 januari 2024 een vergunningaanvraag ingediend? Dan behandelen wij uw aanvraag volgens de oude regelgeving van vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

    U moet een omgevingsvergunning aanvragen als u kabels of leidingen wilt aanleggen of wijzigen langs of onder een provinciale weg.

    Als kabels of leidingen die in uw beheer zijn niet meer worden gebruikt, dan bent u verplicht om deze te verwijderen. Ook hiervoor moet u een omgevingsvergunning aanvragen.

    U vraagt een omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket voor de activiteit Werkzaamheden kabels en leidingen langs weg.

    KLIC-melding
    Daarnaast moet u tijdig een KLIC-melding doen. Een KLIC-melding is een melding waarin u aangeeft waar u wilt gaan graven. U krijgt dan van het kadaster informatie over de ondergrond. Zo wordt voorkomen dat u per ongeluk kabels of leidingen beschadigt omdat u geen informatie had over de ondergrond.

  • Marktvergunning

    Wilt u goederen of eten verkopen op de markt? Voor een vaste plek op de markt heeft u een vergunning nodig. Deze vraagt u aan bij de gemeente. Wilt u een plaats voor 1 dag? Regel dit met de marktmeester. Dit kan op de dag zelf. Een dagplaats is bijvoorbeeld een plek die niet gebruikt wordt, omdat de marktkoopman op vakantie is. De plekken op de markt zijn zo verdeeld dat er kramen met verschillende soorten producten zijn. Als u iets uit een kraam of kar wilt verkopen op een andere plek, heeft u een standplaatsvergunning nodig. Bijvoorbeeld als u langs de weg of op een plein wilt staan. De weekmarkt staat op het Museumplein in het centrum van Veendam: Maandagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur Donderdag van 10.00 tot 17.00 uur

  • Kabels en leidingen aanleggen

    Ter uitvoering van de verordening zijn de volgende nadere regels vastgesteld: Het handboek kabels en leidingen Ouder-Amstel; De Schaderegeling ingravingen kabels en leidingen Ouder-Amstel; De Verlegregeling kabels en leidingen Ouder-Amstel.  Een instemmingsbesluit is vereist voor een tracélengte van meer dan 10 meter. Voor een tracélengte van minder dan 10 meter is een melding voldoende. Als het noodzakelijk is dat een weg volledig moet worden afgesloten, dient dit ten minste vier werkweken voor aanvang van de werkzaamheden afgestemd te worden met de gemeente. 

  • Werkzaamheden kabels en leidingen langs vaarweg

    Deze activiteit geldt per 1 januari 2024 ná de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Heeft u voor 1 januari 2024 een vergunningaanvraag ingediend? Dan behandelen wij uw aanvraag volgens de oude regelgeving van vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

    Voor het leggen, onderhouden en verwijderen van kabels onder, boven en langs een provinciale vaarweg heeft u een omgevingsvergunning nodig. Daarnaast gelden er algemene regels voor het leggen, onderhouden en verwijderen van kabels en leidingen.

    U vraagt een omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket voor de activiteit Werkzaamheden kabels en leidingen langs vaarweg.

    Stremming aanmelden
    Verder moet u een aanmelding doen voor stremming als uw activiteit voor hinder van het vaarverkeer zal zorgen. De verwachte stremming moet u ook tijdig publiceren zodat scheepvaartbedrijven er rekening mee kunnen houden.

    KLIC-melding
    Ten slotte moet u tijdig een KLIC-melding doen. Een KLIC-melding is een melding waarin u aangeeft waar u wilt gaan graven. U krijgt dan van het kadaster informatie over de ondergrond. Zo wordt voorkomen dat u per ongeluk kabels of leidingen beschadigt omdat u geen informatie had over de ondergrond.

  • Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)

    Wat is de TONK? De TONK is de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten. Dit is een ondersteuning voor als u weinig inkomen heeft door de coronamaatregelen. En u hierdoor problemen heeft met het betalen van uw woonkosten. Het gaat dan om de huur of de hypotheek en de kosten van elektriciteit, gas en water. TONK als laatste mogelijkheid Heeft u misschien recht op een andere financiële regeling of uitkering, zoals, een WW uitkering of een toeslag op uw WW-uitkering van het UWV? Dan moet u die eerst aanvragen. Komt u niet in aanmerking voor een andere regeling? Of heeft u met deze regeling erbij nog te weinig inkomen om uw woonkosten te betalen? Dan kunt u recht hebben op de TONK uitkering. De hoogte van de TONK-uitkering hangt af van uw huidige inkomen en geldmiddelen en van uw huidige woonkosten. De TONK-regeling vergoedt woonkosten boven € 430,-. Kosten tot dit bedrag moet u zelf betalen. De maximale TONK-uitkering is € 500,- per maand. Aanvragen U kunt de TONK aanvragen tot en met 30 september 2021. U kunt de TONK uitkering met terugwerkende kracht van 1 januari tot en met 30 september 2021 voor maximaal 9 maanden krijgen. Indien u reeds de TONK toegekend heeft gekregen voor de periode van 1 januari 2021 t/m 30 juni 2021 hoeft u geen aanvullende stukken aan te leveren. Een aanvraag TONK voor de periode 1 juli 2021 tot en met 30 september 2021 is in dat geval voldoende.  Bij de aanvraag stuurt u deze documenten mee: jaaroverzicht 2020 privérekening jaaroverzicht 2020 privérekening eventuele partner huurspecificatie/specificatie hypotheek+rente van uw woning nota energie van uw woning nota water van uw woning overzicht omzet januari 2020 met bijbehorende bedrijfslasten overzicht omzet januari 2021 met bijbehorende bedrijfslasten Nu Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten aanvragen

  • Standplaats voor kraam of verkoopwagen

    Wilt u een standplaatsvergunning aanvragen? Doe uw aanvraag minimaal acht weken van te voren. Gebruik de knop 'Standplaatsvergunning aanvragen'. U heeft hiervoor DigiD nodig of eHerkenning voor bedrijven. Bij het digitale formulier moet u de volgende documenten toevoegen: kopie inschrijving Kamer van Koophandel kopie van uw geldig identiteitsbewijs kopie geldig verzekeringsbewijs foto gebruikte verkoopwagen of kraam locatieschets verkoopwagen of kraam indien geen gemeentegrond: schriftelijke toestemming eigenaar of wegbeheerder Markt en losse standplaatsen met DigiD Markt en losse standplaatsen met eHerkenning   Op openbare weg Wilt u, buiten een weekmarkt, aan de openbare weg producten verkopen of diensten leveren vanuit een mobiele verkoopinrichting? Dan heeft u een standplaatsvergunning nodig. Met een mobiele verkoopinrichting bedoelen we een kraam, verkoopwagen, kar, auto of tafel. Er zijn drie soorten standplaatsen: Vaste standplaats Standplaats op vaste aangewezen locatie die tenminste een vaste dag per week wordt ingenomen door dezelfde standplaatshouder voor een langere periode. De duur van de vergunning voor een vaste standplaats is maximaal vijf jaar. Incidentele standplaats Standplaats op een aangewezen locatie die eenmalig voor minimaal een dag(deel) en maximaal tien dag(delen) wordt toegewezen aan een standplaatshouder. De dagen aangegeven in de vergunningsvraag vallen eenmalig binnen een periode van een half jaar. Pilot standplaats Nog niet aangewezen vaste standplaats waar als pilot een standplaats voor maximaal een jaar kan worden ingenomen. De pilotstandplaats is een vaste nog niet aangewezen locatie die tenminste een vaste dag per week wordt ingenomen door dezelfde standplaatshouder. Op weekmarkt Wilt u handel op de warenmarkt bedrijven? Dan moet u daarvoor een standplaatsvergunning hebben. Dit is gelijk uw marktvergunning. Hier zijn de volgende voorwaarden aan verbonden: U moet handelingsbekwaam zijn; U moet aantonen dat u voldoet aan alle verplichtingen op het gebied van bedrijfsuitoefening en bedrijfsorganisatie; De standplaatshouder hoeft de standplaats niet persoonlijk in te nemen, maar is wel persoonlijk verantwoordelijk voor de inname van de standplaats. Uw aanvraag wordt getoetst aan de branchelijst. Bij overtreding van de marktvoorschriften is de sanctielijst van toepassing. In combinatie met de standplaatsvergunning voor de woensdagmarkt in Terneuzen, kunt u voor uw auto een parkeervergunning weekmarkt aanvragen. Wat zijn de kosten? De kosten voor een vergunning en andere tarieven vindt u in de 'Verordening op de heffing en invordering van markt- en standplaatsgelden'. Meer informatie Meer informatie vindt u in Beleidsregels standplaatsen gemeente Terneuzen. Bent u op zoek naar meer informatie over een vergunning voor dienstverlening aan of op de openbare weg? Of wilt u iets weten over een (markt)standplaatsvergunning of een marktvergunning? Dan kunt u dit nalezen in artikel 2.15 van de Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Terneuzen. Of artikel 7 in de Marktverordening Terneuzen. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Kabels en leidingen aanleggen

    Wet WIBON Op meldingen voor graafwerkzaamheden is de Wet informatie-uitwisseling boven- en ondergrondse netten en netwerken (WIBON) van toepassing. In de WIBON staat wanneer bedrijven en particulieren wettelijk verplicht zijn om hun graafwerkzaamheden te melden bij het Kadaster. Dit om schade aan kabels en leidingen te voorkomen. Kabels Voor de aanleg, het verleggen en/of verwijderen van telecommunicatiekabels en voor het aanbrengen van ondergrondse behuizingen (handholes) gelden regels. Die zijn vastgelegd in de Telecommunicatieverordening. Meld werkzaamheden aan het telecommunicatienetwerk altijd bij de beheerder kabels en leidingen van de gemeente. U heeft een melding nodig om een instemmingsbesluit op grond van Telecommunicatieverordening van de gemeente te krijgen. Melding Wie moet melden? Bent u een exploitant van een telecommunicatienetwerk? Dan moet u een melding doen voordat u werkzaamheden aan het telecommunicatienetwerk gaat uitvoeren. Dit geldt ook als u als bedrijf in eigen naam en voor eigen rekening kabels voor een telecommunicatienetwerk aanlegt, in stand houdt en opruimt, zonder dat u zelf exploitant van dat telecommunicatienetwerk bent. Wanneer melden? Meld uw werk uiterlijk 4 weken voor u aan het werk gaat. Wij raden u aan om ruim van tevoren met de beheerder kabels en leidingen te overleggen over de uit te voeren werkzaamheden. Dit geldt zeker wanneer het om ingewikkelde, grootschalige projecten gaat. Welke meldingen zijn er? Een melding voor werkzaamheden van niet ingrijpende aard Werkzaamheden aan uw telecommunicatienetwerk met een tracélengte van minder dan 1 meter (met uitzondering van de plaatsing van handholes) die niet een ernstige belemmering of storing oplossen. Het aanbrengen of verwijderen van kabels in en vanuit eerder aangebrachte voorzieningen. Een melding om een instemmingsbesluit te verkrijgen In een instemmingsbesluit staan de voorwaarden waaronder u werkzaamheden aan uw telecommunicatienetwerk kunt uitvoeren. Een melding in geval van ernstige belemmeringen en storingen Zijn er spoedeisende werkzaamheden nodig door een ernstige belemmering of storing? Meld deze dan direct bij de beheerder kabels en leidingen, voor de start van het werk. Met een ernstige belemmering of storing bedoelen we bijvoorbeeld een kabelbreuk waardoor abonnees van het telecommunicatienetwerk geen verbinding meer hebben (onderbroken verbinding). Melding maken? Het aanvragen van een instemmingsbesluit of vergunning kan digitaal. Hiervoor is de gemeente aangesloten bij het LTC platform en wordt er gebruik gemaakt van de applicatie LTC Meldingen & Vergunningen (LTC M&V). Aanvragen kan via de website. U heeft hiervoor een inlogaccount nodig. Indien u nog geen account heeft kunt u die aanvragen via: Nieuw LTC account aanvragen. Voor vragen over LTC M&V is de Support afdeling van Andes bereikbaar via support@andes.nl of bel 088 - 2100 350. Kosten Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit of vergunning brengen we kosten (leges) in rekening. De bedragen staan in de belastingverordening (legesverordening) van de gemeente  Raadpleeg de verordening op overheid.nl voor de actuele tarieven. Instemmingsbesluit Beslistermijn aanvraag Wij proberen om uw instemmingsbesluit zo snel mogelijk af te handelen. Is uw melding op tijd en heeft u ook met de beheerder kabels en leidingen overlegd? Dan heeft u binnen 8 weken een instemmingsbesluit van ons. Procedure U doet uiterlijk 4 weken voor de start van de werkzaamheden een melding bij de beheerder kabels en leidingen. Mogelijk heeft u daarvoor al overlegd met elkaar. De beheerder neemt uw melding in behandeling en beslist of u een instemmingsbesluit krijgt.

  • Winkeltijden en weekmarkten

    h3 { font-size: 1.2em; } h3 {ul li list-style-type: circle; } Winkelopeningstijden De openstelling van winkels is geregeld in de Winkeltijdenwet. Hierin staat dat winkels op werkdagen vóór 6.00 uur en na 22.00 uur gesloten moeten zijn. In de Winkeltijdenwet staat ook dat het verboden is om winkels op zon- en feestdagen open te stellen. In Terneuzen heeft de gemeenteraad winkelopenstelling mogelijk gemaakt op zondag tussen 8.00 en 22.00 uur. Gemeenten kunnen namelijk zelf bepalen of zij vrijstelling of ontheffing verlenen van deze verboden. De gemeenteraad heeft hiertoe de Winkeltijdenverordening gemeente Terneuzen 2018 vastgesteld.   Zon- en feestdagen In de gemeente Terneuzen is winkelopenstelling op zon- en feestdagen mogelijk voor alle winkels tussen 8.00 en 22.00 uur. Dan bedoelen we op alle zondagen (dus ook Eerste Paasdag, Eerste Pinksterdag en Eerste Kerstdag), Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Tweede Kerstdag. Het is elke laatste zondag van de maand koopzondag. Een deel van de winkels in het centrum is dan open tussen 12.00 en 17.00 uur. Bijzondere dagen Ook op Oudejaarsdag (31 december), Bevrijdingsdag (5 mei) en Koningsdag (27 april) is winkelopenstelling toegestaan. Let wel: op 4 mei (Dodenherdenking), op Goede Vrijdag en op 24 december (Kerstavond) is winkelopenstelling toegestaan tot 19.00 uur. Weekmarkten Dinsdagmarkt Sas van Gent De dinsdagmarkt vindt iedere dinsdag plaats van 8.00 tot 15.00 uur op het Keizer Karelplein in Sas van Gent. Woensdagmarkt Terneuzen Op woensdag is er op de Markt in het centrum van Terneuzen markt van 8.00 tot 16.00 uur. Als er kermis is in de binnenstad van Terneuzen vindt de markt plaats aan de Rosegracht te Terneuzen. Vrijdagmarkt Zuidpolder (Terneuzen) Iedere vrijdag is er markt op het verharde terrein ten noorden van het winkelcentrum Zuidpolder (in Terneuzen) van 8.00 tot 16.00 uur. Zaterdagmarkt Axel Op zaterdag is er markt in het centrum van Axel aan de Noordstraat, Gentsevaartstraat en op het Szydlowskiplein, van 8.00 tot 16.00 uur.  

  • Tijdelijke hulp voor zelfstandig ondernemers (Tozo)

    Tozo stopt per 1 oktober 2021 De Tozo is een tijdelijke steunmaatregel. Nu de contactbeperkende maatregelen steeds meer worden opgeheven, wordt de economie steeds verder heropend. Voor u als ondernemer wordt het hierdoor gemakkelijker om de bedrijfsactiviteiten weer te hervatten. Daarom wordt de Tozo niet opnieuw verlengd. Dit betekent dat er vanaf 1 oktober 2021 geen Tozo meer aangevraagd kan worden. Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) Bent u ondernemer maar lukt het u vanaf 1 oktober 2021 nog niet om in uw inkomen te voorzien? Mogelijk komt u dan in aanmerking voor Bbz. Voor meer informatie zie Bijstand voor zelfstandigen. Controleren van uw gegevens bij de Tozo Heeft u als ondernemer gebruik gemaakt van de Tozo? Dan kunnen wij uw gegevens controleren. U krijgt dan van ons een brief waarin we u vragen om gegevens in te leveren. Zo controleren we of u aan de voorwaarden voldoet en of u het juiste bedrag heeft ontvangen. Lever de gevraagde gegevens op tijd in. Lukt dit niet? Laat ons dit dan meteen weten. Daarmee  kunnen we problemen zoals het mogelijk terugvorderen van de Tozo voorkomen. Doorgeven van inkomen en andere wijzigingen Heeft u als ondernemer een Tozo-uitkering ontvangen? Als er iets wijzigt dan moet u dit meteen aan ons doorgeven. Dit geldt ook voor inkomsten uit onderneming. Op uw aanvraag heeft u namelijk een schatting gemaakt van de door u te verwachten inkomsten. De daadwerkelijke inkomsten moet u binnen 6 weken aan ons doorgeven via het wijzigingsformulier Tozo. Meer informatie op de pagina Doorgeven wijzigingen Tozo. Waar moet u op letten bij belastingaangifte en toeslagen? De uitkering telt mee als inkomen voor het jaar 2021. U moet dit inkomen dus opgeven bij de belastingaangifte over het jaar 2021. U ontvangt in het 1e kwartaal van 2022 een jaaropgave van de uitkering. Heeft u een partner? Dan ontvangt ook die volgend jaar een jaaropgave. De Tozo-uitkering is namelijk een aanvulling op uw gezamenlijke inkomen, de helft van de uitkering is voor uw partner. Over de Tozo-uitkering dragen we loonbelasting af.  Heeft u een partner met inkomsten uit werk of een uitkering? Dan is het mogelijk dat er te weinig belasting wordt afgedragen. In dat geval krijgen u en/of uw partner een hogere belastingaanslag over het inkomen van 2021. U krijgt dan minder geld terug of u moet belasting nabetalen. De Tozo-uitkering kan ook van invloed zijn op de hoogte van de huur-, zorg- en andere toeslagen van de Belastingdienst. Terugbetalen Tozo-bedrijfskrediet vanaf 1 januari 2022 Heeft u vanuit de Tozo een bedrijfskrediet ontvangen? Dan begint u vanaf 1 januari 2022 met het terugbetalen hiervan. In juli 2021 heeft u hierover een informerende brief ontvangen. In het najaar van 2021 ontvangt u van ons een brief met de aflossingsbedragen en termijnen.