Zoekresultaat 7181 - 7190 van 7267 resultaten

  • Aankoop of huur van groenstroken

    Als gemeente Terneuzen vinden we het belangrijk dat er veel groen is. Dat maakt onze buurten mooi en fijn om in te wonen. Ook helpt groen bij het duurzamer maken van onze omgeving. Door vaker voor groen te kiezen in plaats van stenen hebben we minder last van wateroverlast. Bepaalde gronden verhuren of verkopen we. Snippergroen zijn kleine stukjes grond van de gemeente. Soms blijven deze stukjes over bij het opnieuw inrichten van een buurt. Regelmatig hebben ze een nuttige functie voor de omgeving, maar soms ook niet. In dat geval kan het zijn dat u deze grond kunt kopen of huren om bijvoorbeeld uw tuin groter te maken. Verhuur of verkoop van de groenstroken (snippergroen) is geen vanzelfsprekendheid. Volgens het privaatrecht kan de gemeente zelf beslissen of ze bepaalde grond wil verhuren of verkopen. Het kan dus gebeuren dat we ervoor kiezen om niet te verhuren of verkopen. Als dat gebeurt, kunt u geen bezwaar maken volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Hoe regel ik mijn aanvraag? U kunt een aanvraag om snippergroen van de gemeente te kopen of te huren, doen met behulp van het online aanvraagformulier. Huur aanvragen Koop aanvragen Wij voeren vervolgens binnen acht weken een toets uit. U hoort dan of het perceel in aanmerking komt voor huur of koop. De totale procedure kan enige tijd in beslag nemen, soms wel enkele maanden. Dit is mede afhankelijk van het verzoek. Hoe werkt de aanvraag van snippergroen? Wilt u een stuk openbaar groen aankopen of huren, dat deel uitmaakt van een strook achter meerdere woningen? Dan adviseren wij u samen met de betrokken bewoners een verzoek in te dienen. Bent u eigenaar van het aangrenzende perceel? Als u eigenaar bent, kunt u zelf een verzoek indienen. Bent u huurder van een woning? Dan moet de verhuurder bereid zijn de grond aan te kopen en het aan u in verhuur te geven Bij de online aanvraag, moet u als bijlage een kadastrale kaart/tekening meesturen, waarop u aangeeft wat u wilt kopen of huren. Afwegingskader Wij toetsen uw vraag om grond te kunnen kopen of te huren. Wij bekijken onder andere of: De grond direct grenst aan uw tuin. Er kabels of leidingen onder de grond liggen. Als dat zo is, dan verkopenof verhuren wij niet. Er een overzichtelijk en logisch (groen)beeld blijft. En of er geen beeldbepalende bomen op het stuk grond staan. Verkoop mag niet leiden tot teveel verharding. Dit om wateroverlast en hittestress te voorkomen. Hoe de grond wordt gebruikt, de (sociale) veiligheid, de belevingswaarde en eventuele toekomstplannen. Het is niet vanzelfsprekend dat we de grond verkopen of verhuren. Wat kost de aankoop of verhuur van snippergroen? De kosten voor de verhuur en aankoop van groen- en reststroken staan in het overzicht grondprijzen. De prijs kan jaarlijks worden geïndexeerd. Bij aankoop zijn er daarnaast nog extra kosten, zoals notariskosten, kadastraal recht en de verschuldigde belastingen. De kosten zijn afhankelijk van de grootte van de strook grond. En zijn voor rekening van de koper. Het is gemeentelijk beleid dat we bij aankoop van meer dan 100 m2 gemeentegrond een verkennend bodemonderzoek uitvoeren. De resultaten van het onderzoek zijn mede bepalend of we de grond daadwerkelijk verkopen. De kosten voor het bodemonderzoek worden alleen na aankoop van de grond door de gemeente vergoed. Bestemming grond verandert niet Bij het aankopen van de grond, wijzigt de bestemming niet. Dit betekent dat de grond de huidige bestemming (groen) houdt. Dit betekent dat u niet mag bouwen op de aangekochte grond. Daarnaast kunnen we voorwaarden stellen aan bijvoorbeeld de erfafscheiding. Deze voorwaarden worden opgenomen in de koopovereenkomst. Meer informatie Bekijk hier de veel gestelde vragen over gemeentegroen/snippergroen.

  • Verklaring omtrent gedrag (VOG)

    U hebt een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig voor bijvoorbeeld een nieuwe baan, een visum of een verhuizing naar het buitenland. Dienst Justis (het ministerie van Veiligheid en Justitie) beoordeelt uw aanvraag. Aanvragen van een VOG U kunt zelf een VOG aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Dit kan direct online met uw DigiD. Ook kunt u een afspraak maken bij de balie Burgerzaken. Aanvragen VOG Afspraak maken Meenemen/bijlage toevoegen Voor het aanvragen van een VOG heeft u een volledig gevuld aanvraagformulier nodig dat ondertekend is door u én de instantie die om de VOG vraagt. Een ingevuld formulier ontvangt u van uw werkgever of de instantie die om de VOG vraagt. Heeft u een afspraak bij de balie Publiekszaken? Neem dan naast het ingevulde aanvraagformulier ook een geldig identiteitsbewijs mee. Kosten Voor een natuurlijk persoon: € 41,35. Voor vrijwilligers die werken met kinderen of verstandelijk gehandicapten: gratis (VOG direct bij Justis aan vragen). Voor vrijwilligers in de sport (als de bond is aangesloten bij NOC*NSF): gratis. Behandeling aanvraag De gemeente stuurt uw aanvraag VOG elektronisch door naar Justis. Justis beslist of u al of niet een VOG krijgt. Binnen 4 weken na ontvangst van u aanvraag neemt Justis een beslissing. Deze termijn geldt als uit onderzoek blijkt dat u geen strafbare feiten heeft gepleegd. U ontvangt de VOG van Justis op uw huisadres. Dit is de officiële verklaring die u zelf moet geven aan de organisatie die de VOG verlangt. Bijzonderheden Uw werkgever kan ook een VOG online aanvragen bij Justis. Hiervoor heeft de werkgever een e-herkenningsmiddel nodig (DigiD voor bedrijven). De werkgever zet online via Justis een ingevuld aanvraagformulier klaar. U ontvangt vervolgens een e-mail met het verzoek om in te loggen met uw DigiD en de gegevens te controleren. Daarna verstuurt u het online formulier rechtstreeks aan Justis. U hoeft dan geen afspraak te maken. De kosten van een aanvraag via de werkgever zijn € 33,85. Meer informatie Over het aanvragen van een VOG. Aanvraagformulier VOG downloaden.

  • Privacyverklaring budgetbeheer en schuldhulpverlening

    Inwoners met (problematische) schulden kunnen zich bij de gemeente een schuldhulpverleningstraject aanvragen. Als uit gesprekken blijkt dat het nodig is om budgetbeheer in te zetten, dan is dit mogelijk. Om de schuldhulpverlening mogelijk te maken, gebruiken wij uw persoonsgegevens. We leggen graag uit hoe wij deze persoonsgegevens gebruiken. Van wie verzamelen wij persoonsgegevens Wij verzamelen en gebruiken de persoonsgegevens van inwoners die zich melden bij Schuldhulpverlening. Welke gegevens worden verwerkt Wij gebruiken persoonsgegevens zoals: naam, adres, geboortedatum en financiële gegevens over inkomen, vermogen en schulden. Vanuit de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening registreren wij ook gegevens van uw eventuele partner en/of kinderen. Om schuldhulpverlening te kunnen bieden gebruiken wij de volgende persoonsgegeven: naw-gegevens geboortedatum geslacht burgerservicenummer documentnummer ID-bewijs burgerlijke staat nationaliteit verblijfstitel inschrijfgegevens gemeente contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres) gegevens persoonlijke relaties (zoals partner en kinderen) gezinssamenstelling woon- en huurgegevens financiële gegevens (zoals bankafschriften, inkomen, vermogen en overzicht schulden) aangiften inkomstenbelasting Waarom gebruiken wij deze persoonsgegevens De gemeente gebruikt persoonsgegevens voor verschillende doelen. Het belangrijkste doel is om de inwoner te ondersteunen bij het op orde krijgen van geldzaken. Het doel is ook om rust te creëren in de financiële situatie door (een grotere) schuldenlast te voorkomen en (waar nodig) schuldsanering aan te vragen. Daarom worden de persoonsgegevens ook gebruikt voor: het beoordelen van een aanvraag/het voeren van een intakegesprek het begeleiden en ondersteunen bij het vinden van een geschikte oplossing gericht om schuldhulpverlening mogelijk te maken het behandelen en beoordelen van aanvragen op grond van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS) het afgeven van beschikkingen het communiceren met de inwoner het beoordelen, registeren en opslaan van gegevens voor een aanvraag budgetbeheer het opstellen en uitvoeren van een budgetplan bij budgetbeheer: het doen van betalingen voor de inwoner (aan partijen als woningbouwverenigingen, ziektekostenverzekeraars en schuldeisers) bij budgetbeheer: het doen van betalingen aan de inwoner zoals leefgeld het bewaken van het proces en de voortgang rondom budgetbeheer het behandelen van en begeleiden naar schuldsanering vanuit de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) of een dwangakkoord via de rechtbank het monitoren van het proces en de voortgang van de schuldhulpverlening als het nodig is, het inschakelen van hulpverleners het maken van geanonimiseerde managementrapportages voor het verbeteren van diensten en het verbeteren en verantwoorden van ons beleid het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek Reden voor het gebruik van persoonsgegevens Wij gebruiken persoonsgegevens alleen als daar een reden voor is. Dit noemen we 'grondslag'. Deze grondslag staat in artikel 2 en artikel 3 van de Wet Gemeentelijke schuldhulpverlening. Vanuit de wet moeten wij inwoners uit de gemeente Alphen aan den Rijn met schulden ondersteunen. Ook moeten we voorkomen dat inwoners in (ernstige financiële) problemen raken.  Wie ontvangen de persoonsgegevens Wanneer het nodig is voor de eerder genoemde doelen, delen wij persoonsgegevens met andere partijen. Wij delen alleen de strikt noodzakelijke persoonsgegevens. Bij budgetbeheer deelt de gemeente bijvoorbeeld persoonsgegevens met: werkgever uitkeringsinstantie belastingdienst woningcorporaties zorgverzekeraars energieleverancier waternet andere verzekeraars schuldeisers rechtbank (als er sprake is van een aanvraag tot schuldsanering en/of een dwangakkoord) verwerkers die namens ons handelen, bijvoorbeeld een applicatiebeheerder Persoonsgegevens blijven altijd binnen de Europese Economische Ruimte en worden niet doorgegeven aan andere landen. Hoelang worden uw persoonsgegevens bewaard Wij bewaren persoonsgegevens zolang wij aan u schuldhulpverlening verlenen. Behave als een wet van ons vraagt om uw gegevens voor een andere periode te bewaren De selectielijst van de Archiefwet eist dat wij gegevens voor een bepaalde periode bewaren: 5 jaar vanaf het moment dat de schuldhulpverlening aan u is gestopt 5 jaar aIs schuldhulpverlening aan u is geweigerd Meer informatie Als u een vraag heeft over uw persoonsgegevens, dan stuurt u een e-mail naar privacy@alphenaandenrijn.nl Uw eigen persoonsgegevens inzien uw persoonsgegevens laten aanpassen of verwijderen

  • Persoonsgegevens wijzigen

    Merkt u dat uw gegevens fout in de Basisregistratie Personen (BRP) staan? Geef dit dan door aan de gemeente. Voorwaarden de gemeente plaatst bij de betreffende gegevens een melding dat een onderzoek is gestart. Bij de melding wordt ook de datum van het begin van het onderzoek opgenomen. Zolang het onderzoek loopt, blijven de melding en datum opgenomen tijdens de periode van onderzoek probeert de gemeente duidelijkheid te krijgen over de gegevens. Dat kan variëren van het opvragen van stukken voor het verzamelen van bewijsmateriaal tot het verplicht laten verschijnen van personen die informatie kunnen verschaffen over de gegevens. Gaat het om adresonderzoeken, dan wordt onder meer aan instanties gevraagd informatie te verstrekken. Bij nationaliteitsonderzoeken kan informatie worden gevraagd aan buitenlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten) als duidelijkheid is verkregen, wordt het onderzoek afgesloten. Indien noodzakelijk worden de gegevens vervolgens gewijzigd. Uiteraard met inachtneming van de wettelijke bepalingen u wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld. Melding doen Wilt u uw persoonsgegevens wijzigen? Maak dan online een afspraak. Meenemen Om wijzigingen door te geven aan de gemeente moet u de juiste gegevens en de onjuiste gegevens kunnen bewijzen. U neemt het volgende mee: een geldig legitimatiebewijs het document met foutieve gegevens het bewijs van de juiste gegevens. Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) Wie een fout in de basisregistraties wil laten corrigeren, meldt dit bij de organisatie waar het om gaat. Maar soms lukt dat niet. Bijvoorbeeld omdat niet duidelijk is bij welke organisatie iemand moet zijn. Dan kunt u een melding doen bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). Het MFO is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) en werkt samen met de melder en álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot gegevens weer kloppen. Het MFO is te vinden op www.rvig.nl/mfo. Via deze website kunt u ook een melding doen.

  • Erkenning kind

    U kunt het kind al erkennen voordat het is geboren. Dit noemen we de erkenning van de ongeboren vrucht. Wij raden u aan de erkenning voor de geboorte te regelen. Dit om bijvoorbeeld juridische problemen te voorkomen bij vroegtijdig overlijden van een van de ouders. Als het kind al is geboren, kunt u dit ook nog bij de geboorteaangifte doen of daarna. De erkenning kan worden gedaan door de vader of door de duomoeder bij 2 moeders. Ook een gehuwde man, bij een andere ongehuwde vrouw kan dit doen, zonder tussenkomst van de rechter. De erkenner hoeft niet de biologische vader te zijn. Hij moet wel bevoegd zijn om te erkennen. Erkenning kan bij elke ambtenaar van de burgerlijke stand in Nederland plaatsvinden. Dit hoeft niet perse de geboorte- of woonplaats van het kind te zijn. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt van de erkenning een erkenningsakte op. Ook een notaris is hiertoe bevoegd. In dat geval hoeft u hiervoor niet naar de gemeente. Ouders die voor de geboorte of adoptie van hun kind zijn getrouwd, krijgen automatisch het ouderlijk gezag over hun kind. De vader/moeder wordt bovendien de juridische vader/moeder. Ook wanneer u een geregistreerd partnerschap heeft krijgt u automatisch het ouderlijk gezag over de kinderen die worden geboren of geadopteerd. Ben u ongehuwd samenwonend of bent u geen geregistreerd partnerschap aangegaan, dan geldt vanaf 1 januari 2023 het volgende: Vanaf 2023 geldt dat ongehuwde en niet-geregistreerde partners automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag krijgen met de moeder. Dit gebeurt als zij hun kind erkennen. Zij hoeven het gezag niet langer samen met de moeder aan te vragen bij de rechtbank. Is een kind voor 1 januari 2023 erkend? Dan moeten de ouders het gezamenlijk gezag wel regelen. Ook als het kind na 1 januari 2023 wordt geboren. Erkent u ná 1 januari 2023? Dan is het automatisch gezag direct geregeld door de erkenning. Hoe vraag ik gezag aan? Ouders kunnen samen online een gezamenlijk verzoek indienen bij de rechtbank. Dit is eenvoudig, gratis en duurt slechts 10 minuten. In de meeste gevallen geldt dat daarna de erkenner het gezamenlijk gezag met de moeder over het kind krijgt. Wilt u meer informatie over deze wijziging in het gezag? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid.   Wat moet u doen voor een erkenning? Voor de erkenning moet u een afspraak te maken. Dit kan digitaal of telefonisch via 14035. Hebt u een andere nationaliteit dan de Nederlandse of woont u in het buitenland, neemt u dan eerst contact op met de afdeling burgerzaken van de gemeente. Voor uw afspraak neemt u een geldig legitimatiebewijs (paspoort of ID-kaart) mee van alle ondertekenaars, alsmede een geboorteakte van het kind indien deze in een andere gemeente woont. Naamkeuze Bij de erkenning van uw eerste kind kunt u een naamkeuze doen. U kunt ervoor kiezen dat het kind de naam van de erkenner krijgt. Eventuele volgende kinderen uit dezelfde juridische ouders krijgen automatisch dezelfde naam. Indien u geen naamkeuze doet dan krijgt of behoudt het kind de naam van de moeder. De naam van het kind wordt bepaald door het recht van de nationaliteit van het kind. Meer informatie over erkenning 3 momenten waarop u kunt erkennen Voorwaarden voor erkenning Afstamming, ouderlijk gezag en voogdij

  • Reisdocument, verlies, diefstal of beschadiging

    Is uw paspoort gestolen? Of bent u uw identiteitskaart verloren? Dan is het belangrijk dat u dit bij ons meldt. Maak hiervoor een afspraak. Aangifte bij de politie is niet meer nodig. Vermiste documenten verliezen na registratie bij de gemeente automatisch hun geldigheid.   Afspraak maken   Beschadigd Als uw paspoort of identiteitskaart ernstig beschadigd is moet u dit melden. Ook als er wijzigingen zijn aangebracht moet u dit melden. Het vaststellen van de identiteit is dan niet meer goed mogelijk. Fraude is dan niet meer na te gaan. Daarom verliest het document in zo'n geval direct zijn geldigheid. Deze documenten zijn belangrijke waardedocumenten. Ze blijven altijd eigendom van de Nederlandse staat. Nieuw document aanvragen Aangifte bij de politie is in Nederland niet meer nodig. U meldt bij de gemeente dat uw paspoort of identiteitskaart kwijt is. Samen met uw melding kunt u bij de gemeente een nieuw document aanvragen. U maakt dan een afspraak voor: Identiteitskaart (verlies, diefstal) Paspoort (verlies,diefstal) Op de pagina Paspoort en Identiteitskaart staan alle voorwaarden voor het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitskaart. U vindt hier ook een overzicht van de prijzen en wat u moet meenemen als u langskomt. Reisdocument gevonden? Vindt u een paspoort of identiteitskaart van iemand anders? Dan moet u dat altijd inleveren bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Hiermee voorkomt u fraude. Iemand zou misbruik kunnen maken van andermans persoonsgegevens. Bijvoorbeeld door op zijn/haar naam een geldlening af te sluiten, of een aankoop op afbetaling te doen. Jaarlijks wordt hierdoor miljoenen aan schade geleden. Als u een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvraagt, moet u het oude om diezelfde reden altijd tonen. Verlies in het buitenland Op de website van Nederlandwereldwijd.nl vindt u hierover meer informatie. Voorkom fraude Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs. Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard, maar niet altijd. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de KopieID app.

  • Bingo, loterij of kansspel organiseren

    Als u met uw vereniging een loterij of kansspel organiseert, moet u een vergunning aanvragen. Bij een bingo of rad van avontuur hoeft u alleen een melding te doen. Melding doen Een bingo of rad van fortuin waarbij prijzen te winnen zijn, meldt u minstens 2 weken van tevoren. Melding klein kansspel Overzicht bij melding klein kansspel Stuur de ingevulde en ondertekende formulieren naar: Gemeente Losser, Postbus 90, 7580 AB Losser E-mail: gemeente@losser.nl Of breng ze langs in ’t Lossers Hoes, Raadhuisplein 1 in Losser. Maximaal 2 weken na afloop moet u een financieel verslag van een klein kansspel aanleveren bij de gemeente. Voorwaarden De opbrengst is voor een goed doel. De vereniging bestaat tenminste 3 jaar. De vereniging heeft volgens de statuten een duidelijk omschreven doel, dat niets te maken heeft met een kansspel. Niemand van de vereniging heeft persoonlijk voordeel van de opbrengsten. De waarde van de te winnen prijzen is niet hoger dan € 400 per serie. De waarde van het totaal aan prijzen is niet hoger dan € 1550 per bijeenkomst. Vergunning aanvragen Als u met uw vereniging een loterij organiseert waarbij prijzen te winnen zijn, dan moet u minstens 6 weken van tevoren een vergunning aanvragen. Vergunning kansspel Stuur het ingevulde en ondertekende formulier naar: Gemeente Losser, Postbus 90, 7580 AB Losser E-mail: gemeente@losser.nl Of breng het langs in ’t Lossers Hoes, Raadhuisplein 1 in Losser. Van de verloting moet u een afzonderlijke en overzichtelijke administratie voeren. Maximaal 2 weken na afloop moet u een financieel verslag van een loterij aanleveren bij de gemeente. Met toelichting en trekkingslijsten. Voorwaarden De totale netto-opbrengst is voor een goed doel. U mag alleen noodzakelijke onkosten maken. De vereniging bestaat tenminste 3 jaar. De vereniging heeft volgens de statuten een duidelijk omschreven doel, dat niets te maken heeft met een kansspel. Niemand van de vereniging heeft persoonlijk voordeel van de opbrengsten. Kinderen tot 16 jaar mogen op of aan de openbare weg geen loten verkopen. Prijzen, loterijbelasting en overige onkosten mogen samen niet meer zijn dan 50 procent van de waarde van de verkochte loten. De prijzen mogen niet bestaan uit geld, waardepapieren of alcohol. De totale waarde van de prijzen is niet meer dan € 4500. Is dit hoger, dan moet u een vergunning aanvragen bij de Kansspelautoriteit. Bij de trekking is een notaris aanwezig. Ook moet iedereen die dat wil bij de trekking aanwezig kunnen zijn.

  • Geboorteaangifte

    Als uw kind geboren is in de gemeente Sittard-Geleen, geeft u de geboorte binnen 3 werkdagen aan in de Stadswinkel. Maak hiervoor een afspraak, bel 14046. Wat u moet weten U doet aangifte in de gemeente waar uw kind geboren is. U hoeft uw kind niet mee te nemen. Kan de vader of moeder de geboorte niet zelf aangeven? Dan moet iemand het doen die aanwezig was bij de geboorte. Dit kan een familielid zijn, de verloskundige, arts of kraamhulp. U kunt alleen tot en met de geboorteaangifte gratis een naamskeuze doen.  Doet u de naamskeuze tijdens de geboorteaangifte? Dan moet de moeder altijd persoonlijk aanwezig zijn, samen met de vader (erkenner).  Wilt u uw kind(eren) ná de geboorteaangifte alsnog een gecombineerde achternaam geven? Dan kost dit geld. Maakt u zelf geen keuze voor de achternaam van het kind? En bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind automatisch de achternaam van de vader. Bent u niet getrouwd en geen geregistreerde partners? En is het kind niet erkend? Dan krijgt het kind automatisch de achternaam van de moeder. Lees meer over een gecombineerde achternaam Wanneer geboorteaangifte U doet altijd binnen 3 dagen aangifte van geboorte. Wanneer moet u geboorteaangifte doen? Het kind is geboren op Doe aangifte uiterlijk op Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag Is de derde dag een weekenddag of een feestdag? Dan kunt u uiterlijk op de eerste werkdag na het weekend of de feestdag aangifte doen. Meenemen geldig legitimatiebewijs geboortebewijs (de verloskundige of arts die bij de geboorte aanwezig was geeft dit af) trouwboekje of partnerschapsboekje. Als u dit heeft, dan kunt u uw kind daarin laten bijschrijven. Het is niet verplicht. een erkenningsakte als het kind al voor de geboorte is erkend akte van naamskeuze als bij erkenning voor de geboorte is vastgelegd welke achternaam uw kind krijgt Kosten   Prijs Aangifte geboorte Gratis Afschrift geboorteakte (uittreksel Burgerlijke Stand) € 16,60 Meer informatie Gecombineerde achternaam Wanneer ontvang ik het BSN van mijn kind na de geboorteaangifte? Hoe kan ik een kind erkennen? Hoe kan ik een geboorteakte aanvragen? Wat moet ik doen om mijn levenloos geboren kind te registreren? ​

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan in de gemeente waar u woont. U heeft de Nederlandse nationaliteit. Na 5 werkdagen kunt u het paspoort ophalen. Kinderen moeten zelf meekomen bij het aanvragen. Aanvragen U maakt voor het aanvragen van uw paspoort een afspraak. Maak online een afspraak Afhalen Het afhalen van uw paspoort kan uitsluitend met afspraak. De afhaalafspraak wordt bij de aanvraag van uw paspoort direct gemaakt. Afhalen doet u persoonlijk. Kosten Voor een regulier paspoort: Voor personen van 18 jaar en ouder: € 83,85. Spoedaanvraag € 140,90. Voor personen tot 18 jaar: € 63,40. Spoedaanvraag € 120,45 . Voor de volgende paspoorten: Tweede paspoort € 63,40. Zakenpaspoort € 83,85. U betaalt bij de aanvraag van uw paspoort contant of met uw pinpas. Meenemen Volwassenen Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen. Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kinderen tot 18 jaar Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) van het kind, ook als deze zijn verlopen. Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Schriftelijke toestemming (pdf, 31 kb) ingevuld door beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft). Een geldig legitimatiebewijs van de toestemmende ouder(s). Let op: uw kind dient persoonlijk bij de aanvraag aanwezig te zijn. Spoedaanvraag Heeft u uw paspoort snel nodig dan kunt u een spoedaanvraag doen. Wanneer u de aanvraag vóór 14.00 uur doet dan kunt u uw paspoort de volgende werkdag ophalen. Als u uw oude paspoort kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren. Vreemdelingen- of Vluchtelingenpaspoort Zie Vreemdelingen- of Vluchtelingenpaspoort voor meer informatie. Paspoort kwijt of gestolen? Bent u uw paspoort kwijt of is uw paspoort gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing en verklaar uw paspoort ongeldig. Melden vermissing paspoort (inloggen met DigiD) Aanvraag lukt niet Heeft u geen DigiD en/of lukt de aanvraag niet online? Maak dan een afspraak bij de gemeente. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via (045) 527 85 55.  Wij verzoeken u vooraf aan uw bezoek het 'Formulier melding vermissing reisdocument of rijbewijs (pdf, 237 kb)' uit te printen, in te vullen en mee te nemen. Meer informatie Een paspoort is tien jaar geldig als u bij de aanvraag 18 jaar of ouder bent. Een paspoort is vijf jaar geldig als u bij de aanvraag jonger bent dan 18. Alles over paspoorten Reizen met kinderen Noodpaspoort

  • Klacht of bezwaar

    De raad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van de gemeente Kaag en Braassem nemen dagelijks vele beslissingen. Om te voorkomen dat inwoners niet betrokken of hun belangen niet meegewogen worden bij besluiten, zijn er procedures in wet- en regelgeving vastgelegd. Bezwaar of klacht indienen Bezwaar kan worden ingediend op een genomen besluit. U hoeft dan niet eerst een zienswijze te hebben ingediend. Bij sommige procedures is er geen bezwaar mogelijk, maar kunt u direct beroep instellen. Voorwaarden zijn dat een bezwaarschrift binnen 6 weken moet worden ingediend nadat het besluit is genomen, en dat u een belang heeft bij het genomen besluit. Het indienen van een bezwaar is gratis. Bent u het niet eens met uw belastingaanslag of WOZ-waarde? Dan kunt u bezwaar indienen tegen de gemeentelijke belastingen. Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent over de manier waarop u bent behandeld. Dan kunt u een klacht over ambtenaar of bestuurder indienen.  Bij gemeente Kaag en Braassem bestaat ook de mogelijkheid om het conflict onder begeleiding van een bemiddelaar (mediator) op te lossen.  Heeft u een melding, klacht of tip over zaken die in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente? Dan kunt u dit doorgeven via de website van Fixi. Bijzonderheden bezwaar indienen een bezwaarschrift wordt (meestal) door een onafhankelijke bezwaarschriftcommissie behandeld, of middels ambtelijk horen er kan een hoorzitting zijn, waarin u uw bezwaar kunt toelichten. Daarna neemt het bevoegde bestuursorgaan een besluit over uw bezwaar bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. In de beslissing op uw bezwaar staat bij welke instantie u in beroep kunt gaan u kunt geen bezwaar maken tegen een besluit waarbij algemene regels zijn vastgesteld (bijvoorbeeld een verordening). Bezwaar indienen  online het formulier Bezwaarschrift indienen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD of eHerkenning. Vermeld op de aanvraag: voor wie u bezwaar indient reden van bezwaar, kenmerk of zaaknummer ondertekenaar en verzenddatum besluit gegevens van persoon namens wie u bezwaar maakt (indien van toepassing) waarom u het oneens bent met het besluit indien u een bijlage toevoegd vermeld dan het kenmerk in de bestandsnaam of u een hoorzitting wilt om uw bezwaarschrift toe te lichten.   schriftelijk. Vermeld dan de volgende gegevens in uw brief: naam en adres de datum waarop het bezwaarschrift is geschreven omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht de reden van bezwaar ondertekening. Commissie bezwaarschriften De gemeente stuurt, indien van toepassing, uw bezwaarschift door naar de commissie bezwaarschriften. Deze is door het gemeentebestuur speciaal ingesteld voor de beoordeling van en de advisering over bezwaarschriften. Het horen en adviseren over de bezwaarschriften is opgedragen aan een bezwaarschriftencommissie van gemeente Nieuwkoop. De commissie is onafhankelijk. Alle leden hebben een bestuurlijke of juridische achtergrond en hebben ervaring met en kennis van het bestuursrecht. Dit is vastgelegd in de verordening commissie bezwaarschriften op overheid.nl. Voor planning van de bezwaarschriften kunt u contact opnemen met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie via gemeente Nieuwkoop, telefoonnummer 14 0172 of e-mail info@nieuwkoop.nl. De commissie bezwaarschriften is alleen bevoegd als het gaat om een te nemen beslissing op een bezwaarschrift tegen: een besluit over een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een project met de activiteit ‘het bouwen van een bouwwerk’ (2.1, lid 1, sub a van de Wabo) een besluit over een omgevingsvergunning voor de activiteit ‘afwijken van bestemmingsplan’ (2.1, lid 1, sub c en/of art 2.12, lid 1, sub a van de Wabo) indien onder a enkel uitgevoerd kan worden met deze omgevingsvergunning een beslissing tot het opleggen last onder dwangsom of bestuursdwang, gekoppeld aan een herstelsanctie op het terrein van de Wabo, Woningwet of Bouwbesluit. (maar geen besluiten spoedeisende bestuursdwang ontmanteling hennepkwekerijen) besluiten op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning en dwangsombesluiten mbt deze wet raadsbesluiten. De commissie is niet bevoegd als het gaat om: bezwaarschriften op het terrein van Werk en inkomen bezwaarschriften tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen en de Wet waardering onroerende zaken bezwaarschriften op het terrein van de Jeugdwet bezwaarschriften tegen aanslagen leges. Voor bezwaarschriften onder 1 t/m 3 is de afhandeling via de externe bezwaarschriftencommissie van de gemeente Alphen aan den Rijn;  de afhandeling van de bezwaarschriften onder 4. ligt bij de gemeente Kaag en Braassem. Ambtelijk horen Voor de bezwaarschriften die niet via een externe bezwarencommissie behandelt worden, verloopt de behandeling ervan door ambtelijk horen. Hier wordt eveneens de bezwaarmaker in de gelegenheid gesteld om te worden gehoord. Het horen gaat door twee medewerkers van de gemeente die niet bij de voorbereiding van het besluit betrokken zijn geweest. Het gaat hierbij ondermeer over bezwaarschriften gericht tegen besluiten van het college mbt de volgende onderwerpen: verkeersbesluiten besluiten mbt aslast- en breedtebeperking besluiten inschrijving/ uitschrijving wet BRP besluiten tot verlening/ weigering gehandicaptenparkeerplaats/ gehandicaptenparkeerkaart besluiten toegepaste spoedeisende bestuursdwang wegen het verkeerd aanbieden van afval. Zienswijze indienen Een voorgenomen besluit komt één stap voor het daadwerkelijke besluit of de vaststelling van een plan. De wet bepaalt wanneer een ontwerpbesluit moet worden opgesteld. Het ligt daarna ter inzage. Vanaf dat moment kunnen betrokken personen daarop reageren door het schriftelijk indienen van een zienswijze. Een zienswijze is een mening over een voorgenomen besluit of plan van de gemeente. In een zienswijze beschrijft u met welke punten hiervan u het wel of niet eens bent en waarom. Deze punten kan de gemeente eventueel meenemen in het definitieve besluit. Mediation: oplossing door bemiddeling Bij gemeente Kaag en Braassem bestaat ook de mogelijkheid om het conflict onder begeleiding van een bemiddelaar (mediator) op te lossen. Dit blijkt vaak meer op te lossen dan een formele bezwarenprocedure. Er wordt een mediator van de gemeente Kaag en Braassem of Nieuwkoop aangewezen. De mediator neemt geen standpunt in, hij begeleidt het proces onafhankelijk. Mediation via onze mediators is kosteloos. Wilt u een andere, eigen gekozen mediator inzetten, dan betaalt u de inzet daarvan. Het is van belang dat u de punten die besproken moeten worden in de mediation op een rijtje zet. Zo zorgt u ervoor dat de zaken die voor u van belang zijn in ieder geval aan de orde komen. Wees erop voorbereid zoveel mogelijk flexibel te zijn. Dit betekent dat u bereid bent te luisteren en te zoeken naar mogelijke praktische alternatieven in wederzijds belang. In veel gevallen lukt het dan om samen tot een goede oplossing te komen. Wilt u meer informatie over mediation, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de gemeente via 071 332 72 72.