Zoekresultaat 711 - 720 van 722 resultaten

  • Hulp bij schulden

    Lukt het u niet meer om rond te komen? Heeft u rekeningen die u niet kunt betalen? Wanneer het u niet lukt om zelf schulden op te lossen, kunnen wij u helpen. Ook als u schulden wilt voorkomen mag u om advies vragen. U kunt contact met ons opnemen via onderstaand formulier. Contactformulier Sociaal Team Gratis hulp bij schulden: Financieel Spreekuur Iedereen die schulden heeft, mag om hulp vragen. De oorzaak van een schuld hoeft nooit een belemmering te zijn om advies te vragen. U kunt elke dinsdag van 10.00 - 12.00 uur terecht bij het Financieel Spreekuur in De Brinkhof in Wezep. Zij kunnen u helpen met de eerste stap om uw schulden op te lossen. U kunt binnenlopen of een afspraak maken via tel. 0525 63 83 33 of per mail via sociaalteam@oldebroek.nl. De dienstverlening is gratis. Als u grote schulden heeft, helpt het Sociaal Team u met de doorverwijzing naar Westerbeek/Plangroep voor schuldenregeling, budgetbeheer of schuldsanering. Inzicht in uw financiële situatie Wilt u meer inzicht krijgen in uw financiële situatie? Neem dan een kijkje op www.zelfjeschuldenregelen.nl. Wat komt er op u af als u schulden opbouwt? Wat kunt u zelf doen? Op deze website kunt u een plan van aanpak maken. Ook als u schulden wilt voorkomen. Ondersteuning bij thuisadministratie Bent u het financiële overzicht kwijt? De vrijwilligers van Humanitas en Schuldhulpmaatje kunnen u helpen om uw financiën op orde te houden en te brengen. Neem contact op met Schuldhulpmaatje Oldebroek of met Humanitas Oldebroek. Schulddienstverlening voor ondernemers Bent u ondernemer van een levensvatbaar bedrijf en bent u in een schuldpositie terecht gekomen? Kijk dan op de pagina Schuldhulp ondernemers welke hulp er voor u beschikbaar is.

  • Inkomensvoorziening oudere en/of arbeidsongeschikte zelfstandigen

    Een IOAZ-uitkering is voor oudere zelfstandige ondernemers die gestopt zijn met hun bedrijf. Als uw inkomsten te laag zijn nadat u gestopt bent, dan vult de uitkering uw inkomen aan.

    De hoogte van uw IOAZ-uitkering hangt af van:

    • uw inkomen
    • het inkomen van uw partner
    • uw eigen vermogen
    • het pensioen dat u via een bedrijfspensioen heeft opgebouwd

    Als u met meer mensen in huis woont, is uw uitkering lager. U kunt de kosten voor levensonderhoud dan namelijk delen. Dit geldt niet voor thuiswonende kinderen jonger dan 21 jaar, studenten en huurders.

  • Bijstand voor zelfstandigen (Bbz)

    Wanneer u als ondernemer in (tijdelijke) financiële problemen verkeert of noodzakelijke investeringen moet doen, neem dan zo snel mogelijk contact op met ROZ. Het kan zijn dat u in aanmerking komt voor een krediet of inkomensaanvulling via de Bbz-regeling. Bbz staat voor 'Besluit bijstandverlening zelfstandigen' en is een financiële regeling vanuit de overheid. ROZ (Regionale Organisatie Zelfstandigen) voert de Bbz-regeling uit voor de gemeente Hof van Twente.  

    Versoepelde Bbz-regeling: Verlengen of aanvragen

    Ondernemers kunnen vanaf 3 januari 2022 de versoepelde Bbz-regeling verlengen of aanvragen bij het ROZ. Alle informatie, het formulier voor verlenging of aanvraag vind je op de site van het ROZ: Bbz-versoepelde regeling - ROZ Groep.

  • Kinderopvang starten

    Ondernemers die kinderopvang willen verzorgen, moeten een aanvraag indienen bij de gemeente. De gemeente regelt uw inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).

    U moet een aanvraag doen als u de volgende onderneming start:

    • buitenschoolse opvang
    • gastouderbureau
    • kinderdagverblijf

    De opvang van kinderen moet aan verschillende kwaliteitseisen voldoen. De GGD beoordeelt of u aan deze eisen voldoet. Bij een positief oordeel schrijft de gemeente u in. U krijgt hiervan bericht.

    Heeft u gastouders die voor u werken? De gastouders moeten ook in het LRK geregistreerd staan. Hiervoor moet het gastouderbureau zorgen.

    U moet zich ook inschrijven in het personenregister kinderopvang. Dit geldt voor iedereen die woont of werkt op een plek waar kinderen worden opgevangen. Meer informatie leest u op de website van DUO.

     

     

  • Kinderopvang starten

    Wilt u een kinderopvang beginnen? Lees hier hoe u zich kunt melden bij de gemeente en waar u advies kunt krijgen. Als gastouder kunt u zich inschrijven bij een gastouderbureau. Kinderopvang U heeft een aantal verplichtingen als u een kinderopvang wilt starten. Zo moet u een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) hebben. En uw kinderopvang aanmelden bij de Geschillencommissie. Daarna kunt u zich inschrijven bij de gemeente via een aanvraagformulier. Dit formulier staat op de website Rijksoverheid.nl Landelijk Register Kinderopvang U mag alleen een kinderopvang of gastouderbureau exploiteren als u bent opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).Hiervoor moet u voldoen aan alle eisen uit de Wet kinderopvang. Voordat u mag starten met het opvangen van kinderen, moet de inspectie Kinderopvang een startonderzoek bij u hebben uitgevoerd. Daarna ontvangt u bericht dat u mag starten. De GGD voert deze inspectie (voor registratie) uit. Lees meer over deze inspectie op de website Ondernemersplein.nl Leges De gemeente brengt leges (kosten) in rekening voor het starten van een voorziening van kinderopvang. Gastouder Wilt u gastouder worden? Schrijf u dan in bij een gastouderbureau. U wordt dan bij de gemeente aangemeld door de medewerker van dat bureau. Voor meer informatie kunt u terecht bij de gastouderbureaus en of kijk op de website Rijksoverheid.nl Handhaving Het handhaven van de regels Wet kinderopvang is een verantwoordelijkheid van het college. Hoe het college hiermee omgaat is te lezen in de Beleidsregels toezicht en handhaving Wet kinderopvang Gemeente Laren 2020 Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maatschappelijke Ontwikkeling van de BEL Combinatie. Dit kan via telefoonnummer: 14 035.

  • Werkervaring opdoen

    Als u een uitkering heeft en geen werk kunt vinden, kunt u vragen om een participatieplaats. Een participatieplaats is een baan van 16 tot 32 uur per week. U krijgt ook begeleiding op het werk. Zo vergroot u uw kans op een vaste baan.

    De gemeente kijkt na 6 maanden of u uw best doet en of het werk nog bij u past. Heeft u zich goed ingezet? Dan kunt u een premie krijgen. Ook kan de gemeente u na 6 maanden scholing aanbieden. Na 1 jaar wordt gekeken of uw kansen op een gewone baan groter zijn geworden.

    Misschien kunt u vrijwilligerswerk doen en uw uitkering houden. Dit heet sociale activering.

  • Kinderopvang starten

    Wilt u een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of gastouderopvang beginnen in de gemeente Alphen aan den Rijn? Bij de gemeente regelt u de volgende zaken: U checkt of uw activiteit in het bestemmingsplan past. Niet elke locatie is geschikt voor het opvangen van kinderen U vraagt een vergunning voor brandveilig gebruik aan. Gaat u aan het pand verbouwen, dan heeft u mogelijk een omgevingsvergunning voor het bouwen nodig.  Wat u verder moet doen, leest u in het stappenplan kinderopvang starten of het stappenplan gastouderbureau starten (ondernemersplein.nl).

  • Kinderopvang starten

    Ondernemers die kinderopvang willen verzorgen, moeten een aanvraag indienen bij de gemeente. De gemeente regelt uw inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).

    U moet een aanvraag doen als u de volgende onderneming start:

    • buitenschoolse opvang
    • gastouderbureau
    • kinderdagverblijf

    De opvang van kinderen moet aan verschillende kwaliteitseisen voldoen. De GGD beoordeelt of u aan deze eisen voldoet. Bij een positief oordeel schrijft de gemeente u in. U krijgt hiervan bericht.

    Heeft u gastouders die voor u werken? De gastouders moeten ook in het LRK geregistreerd staan. Hiervoor moet het gastouderbureau zorgen.

    U moet zich ook inschrijven in het personenregister kinderopvang. Dit geldt voor iedereen die woont of werkt op een plek waar kinderen worden opgevangen. Meer informatie leest u op de website van DUO.

    Bestemmingsplan, bouwvergunning, gebruiksvergunning

    Het is pas zinnig om het ingevulde aanvraagformulier naar de gemeente te sturen als u allerlei zaken vooraf goed hebt geregeld. Hierbij moet onder andere worden gedacht aan:

    • Bestemmingsplan: U dient zelf na te gaan of op grond van het geldende bestemmingsplan een kindercentrum/gastouderbureau op de gewenste locatie kan worden gevestigd. Immers, indien de vestiging in strijd is met de voorschriften van het bestemmingsplan kan dit betekenen dat er handhavend wordt opgetreden.
    • Bouwvergunning: Van belang is dat u zich laat informeren over een eventuele aanvraag voor een bouwvergunning met betrekking tot de bouw van een nieuwe locatie of – bij ingrijpende verbouwingen – om een bestaand pand geschikt te maken voor het gebruik.
    • Gebruiksvergunning: In principe geldt dat voor alle locaties een gebruiksvergunning van de brandweer noodzakelijk is.

  • Inkomensvoorziening, oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ)

    Bent u als oudere arbeidsongeschikte zelfstandige noodgedwongen uw bedrijf of beroep te beëindigen? Dan komt u onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor een IOAZ-uitkering (Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijke Arbeidsongeschikte Zelfstandigen). Noodgedwongen beëindiging Noodgedwongen beëindiging van bedrijf of beroep kan betekenen dat uw inkomsten ontoereikend worden. Misschien kunt u uw bedrijf door uw arbeidsongeschiktheid niet voortzetten en moet u het overdragen aan derden. Of u moet uit een samenwerkingsverband stappen. Het aanvragen van IOAZ doet u vóór het beëindigen van uw beroep of bedrijf. De aanvraag dient u bij ons in via het contactformulier.   Contact opnemen   Hoogte van de IOAZ-uitkering Bruto IOAZ- bedragen per maand (inclusief 8% vakantietoeslag). alleenstaande van 23 jaar of ouder: € 1.156,76 alleenstaande ouder van 21 jaar of ouder: € 1.454,86 gehuwd of samenwonend (beide boven 21): € 1.504,42  De uitkering stopt op het moment dat u 65 jaar wordt. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor de IOAZ-uitkering moet u ten minste aan de volgende voorwaarden voldoen: U bent een oudere zelfstandige tussen de 55 en 65 jaar, óf u bent een gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandige tot 65 jaar, die het bedrijf of beroep als gevolg van arbeidsongeschiktheid moet beëindigen. U voldoet aan het zogeheten urencriterium voor de belastingaftrek voor zelfstandigen: de zelfstandigenaftrek. U heeft de uitkering aangevraagd voordat u uw bedrijf opheft of verkoopt. U bent verplicht op zoek te gaan naar een betaalde baan. De IOAZ-uitkering is namelijk een werkloosheidsuitkering.  Gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen en IOAZ De IOAZ geldt in principe niet voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze gewezen zelfstandigen. Zij kunnen in aanmerking komen voor een toeslag op grond van de Toeslagenwet. U kunt alleen nog recht hebben op een IOAZ-uitkering als u: gedeeltelijk arbeidsongeschikt (minder dan tachtig procent) bent; op 28 december 2005 al een IOAZ-uitkering ontving; geen recht heeft op een toeslag via de Toeslagenwet, omdat u een partner heeft die na 31 december 1971 is geboren; geen kind heeft dat jonger is dan twaalf jaar.

  • Bijstand voor zelfstandigen

    Soms kunt u bijstand (Bbz) aanvragen als zelfstandig ondernemer. Bijvoorbeeld als u een bedrijf wilt starten of als uw bedrijf financiële problemen heeft. Heeft u als zelfstandig ondernemer (tijdelijk) financiële hulp nodig? Dan kunt u misschien bijstand voor zelfstandigen (Bbz-uitkering) krijgen. Het kan een rentedragende lening zijn of een aanvulling op uw inkomen. Uw inkomen wordt met de uitkering aangevuld tot bijstandsniveau Wilt u kijken of u bijstand voor zelfstandigen kunt krijgen? Doe dan de check. Advies aanvragen Wilt u advies van de gemeente of bijstand voor zelfstandigen aanvragen? Vul dan het formulier in. Wij nemen dan contact op met u. Advies voor ondernemers aanvragen Wanneer komt u in aanmerking? U komt mogelijk in aanmerking als: u zelfstandige bent (u bent voor uw inkomen aangewezen op uw eigen bedrijf of zelfstandig beroep); uw bedrijf voldoet aan de wettelijke eisen; u tussen de 18 jaar en de pensioengerechtigde leeftijd bent; u minimaal 1225 uur per jaar in uw eigen bedrijf werkt. Wat heeft u nodig? Het hangt van uw situatie af welke documenten u nodig heeft. Een aantal documenten moet u in elk geval aanleveren: identiteitsbewijzen van u en eventueel uw partner; bewijzen over uw inkomen, vermogen en schulden; een ondernemingsplan (als u uw eigen bedrijf wilt starten). Heeft u een eigen bedrijf met financiële problemen of een bedrijf dat niet levensvatbaar is? Dan heeft u meestal ook de volgende documenten nodig: jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar; de laatste aangifte inkomstenbelasting; een prognose voor de komende jaren of een bedrijfsplan wat u (anders) gaat doen. Hoe lang duurt het? Het duurt meestal 5 weken voordat u wat hoort van de gemeente. Wij mogen er volgens de wet 13 weken over doen. Wanneer gaat de uitkering in? U ontvangt de uitkering op z'n vroegst op de datum van aanvragen. U kunt de Bbz-uitkering dus niet aanvragen met terugwerkende kracht. Bezwaar maken Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken. Meer informatie Bijstand voor zelfstandigen Krijgt u een uitkering en wilt u vanuit een (dreigende) werkloosheidssituatie een eigen bedrijf beginnen? Dan kunt u mogelijk gebruik maken van het 'Besluit bijstandverlening zelfstandigen' (Bbz). Het starten van een eigen bedrijf brengt kosten met zich mee. Hierdoor kan het zijn dat u de eerste tijd te weinig inkomsten heeft om van te leven. U kunt dan in aanmerking komen voor een aanvullende uitkering of een lening die u kunt gebruiken als startkapitaal voor het bedrijf. Bijstand voor zelfstandigen met tijdelijke financiële problemen Heeft u minimaal anderhalf jaar een eigen bedrijf en tijdelijke financiële problemen? Dan kunt u mogelijk een beroep doen op het 'Besluit bijstandverlening zelfstandigen' (Bbz). U kunt dan vragen om een lening. Die lening kunt u inzetten als kapitaal voor bijvoorbeeld investeringen of de sanering van schulden. Ook is het mogelijk om een tijdelijke aanvulling op uw inkomen te ontvangen tot aan de bijstandsnorm die voor u geldt. Bijstand voor oudere zelfstandigen (geboren vóór 1 januari 1960) Bent u geboren vóór 1 januari 1960 en heeft u al minstens 10 jaar een zelfstandig bedrijf of beroep? Ligt uw (gezins)inkomen beneden bijstandsniveau en gaat dat de komende jaren ook niet méér worden? Dan kunt u mogelijk een beroep doen op het 'Besluit bijstandverlening zelfstandigen' (Bbz) als oudere zelfstandige. Bijstand voor beëindigende zelfstandigen Wilt u stoppen met uw bedrijf en ligt uw (gezins)inkomen onder het bijstandsniveau? Dan kunt u maximaal twaalf maanden een aanvullende uitkering krijgen. Een verlenging van deze termijn, met maximaal twaalf maanden, is mogelijk als dat noodzakelijk is om uw bedrijf af te bouwen. Bij bedrijfsbeëindiging kunt u geen bedrijfskapitaal ontvangen. Bijstand voor zelfstandigen die willen stoppen Bent u zelfstandige en 55 jaar of ouder? En bent u door omstandigheden genoodzaakt te stoppen met uw bedrijf of bedrijfsactiviteiten? Voldoet u aan de voorwaarden van zelfstandige en bent u minimaal 10 jaar ondernemer of minimaal 3 jaar ondernemer en daarvoor 7 jaar werkzaam geweest in loondienst? Voldoet uw inkomen aan de inkomenseisen én heeft u de bijstand aangevraagd voordat u gestopt bent met uw bedrijf? Dan komt u, nadat u gestopt bent tot de pensioengerechtigde leeftijd, mogelijk in aanmerking voor een uitkering volgens de Ioaz (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandige). Hiervoor moet u wel een aanvraag hebben gedaan voordat u uw onderneming heeft beëindigd.