Zoekresultaat 7611 - 7620 van 7675 resultaten

  • Materialen van gemeente lenen of huren

    De gemeente Hellendoorn stelt voor evenementen afzet-, dranghekken en afvalcontainers beschikbaar. Wij hanteren hiervoor twee soorten evenementen:

    1. Evenement met een evenementenvergunning

    In een evenementenvergunning is het verzoek om materialen (afvalcontainers en/of afzet-/ dranghekken) te reserveren een onderdeel van de aanvraag.

    2. Vergunningvrije evenementen

    Het is mogelijk om hiervoor materialen te lenen bij de gemeente Hellendoorn, hiervoor kan de aanvrager maximaal 8 weken voor de datum van het evenement een aanvraag indienen.

     

    Voorwaarden voor het uitlenen van afvalcontainers / afzet- en dranghekken t.b.v. evenementen:

    • Er moet sprake zijn van een evenement vlgs de APV artikel 2.24 (https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR633182/2)
    • Lenen van de materialen zijn gratis.
    • Gebruikers moeten de materialen zelf ophalen én terugbrengen bij de gemeentewerf (afvalcontainers moeten leeg en schoon zijn)

     

    Reservering afzethekken

    Voor het afzetten van de straat t.b.v. van bijvoorbeeld een barbecue kan in overleg met de gemeente afzethekken worden geleend. Na ontvangst van de aanvraag wordt deze getoetst bij de afdeling verkeer, daarna wordt u geïnformeerd of de reservering akkoord is.

     

    Voor een wegafzetting vanwege werkzaamheden op particulier terrein zoals een container of kraan op de weg / besloten feest worden GEEN materialen beschikbaar gesteld.

     

    Uitleen collectebussen

    Bij de gemeentewerf kunnen voor diverse doeleinden collectebussen worden geleend.

    In geval van een collecte wordt na ontvangst van de aanvraag getoetst of hiervoor een (doorlopende) collectevergunning aanwezig is. Vervolgens wordt geïnformeerd of de reservering akkoord is.

     

    Reserveren materialen

    Materialen kunt u eenvoudig zelf reserveren.

    Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksbalie, telefoon 0548-630 000, email gemeente@hellendoorn.nl.

    Voor het ophalen / terugbrengen van de materialen is de gemeentewerf geopend van maandag t/m vrijdag tussen 8:00 – 11.30 uur en 13:00 – 15.30 uur

  • Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Voor sommige beroepen en functies is het nodig dat u aantoont dat u van onbesproken gedrag bent. Of dat u te vertrouwen bent. Dit doet u door middel van de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), ook wel bewijs van goed gedrag genoemd. Zo heeft u deze nodig als u als onderwijzer of taxichauffeur aan de slag gaat. Staat u ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van Kaag en Braassem, dan kunt u de VOG bij de gemeente aanvragen. Kosten Een VOG bij de gemeente aanvragen kost € 44,50. Een VOG online aanvragen kost € 33,85. U kunt alleen met pin betalen. Gratis VOG voor vrijwilligers Naast vrijwilligers die werken met kinderen kunnen ook vrijwilligers die werken met mensen met een verstandelijke beperking een gratis VOG krijgen. Bovendien is het dan mogelijk om de aanvraag zonder betaling af te ronden, waardoor achteraf geen declaraties meer nodig zijn. Daarvoor moet de VOG voor vrijwilligers wel digitaal worden aangevraagd bij Justis. Aanvraag U kunt een VOG op 2 manieren aanvragen: Online aanvragen Het is alleen mogelijk een VOG digitaal aan te vragen als de aanvraag digitaal is klaargezet door de organisatie die de VOG van u vraagt. De organisatie moet dan met eHerkenning inloggen bij Justis. Vraag uw organisatie of zij dit ook kunnen doen. Om uw VOG online te kunnen aanvragen, moet u: ingeschreven staan in de gemeente waar u woont een burgerservicenummer hebben een DigiD-account hebben internet en een e-mailadres hebben kunnen betalen met iDeal. Uw organisatie bereidt de aanvraag online voor. U krijgt van Justis vervolgens een e-mail met een link en een aanvraagcode. Via de link logt u in met DigiD, waarna u de gegevens van de aanvraag in beeld krijgt. Controleer uw gegevens. Klopt alles? Dan bevestigt u de aanvraag en wordt u doorverwezen naar iDeal om de VOG te betalen. U krijgt van Justis een mail met een betaalbevestiging. Uw aanvraag wordt vervolgens door Justis in behandeling genomen. Justis informeert u schriftelijk over de afhandeling van uw aanvraag. Aanvragen via commerciële tussenpartijen Screeningsautoriteit Justis is als enige instantie in Nederland bevoegd om VOG-aanvragen te beoordelen en VOG’s af te geven. Op het internet zijn commerciële partijen actief die aanbieden het aanvraagproces voor de VOG van u over te nemen. Deze bedrijven zijn géén onderdeel of partner van Justis. VOG-aanvragen die via commerciële partijen worden ingediend komen uiteindelijk ook bij Justis terecht. Zij worden op dezelfde manier en in hetzelfde tempo behandeld als alle andere VOG-aanvragen. Het inschakelen van commerciële bedrijven levert dus geen tijdswinst op. Het zorgt wel voor extra kosten: u betaalt het betreffende bedrijf een bedrag voor het overnemen van het aanvraagproces. Dit bedrag komt bovenop de normale kosten van een VOG-aanvraag (zie boven). Aanvragen via de gemeente U vraagt een VOG via de gemeente aan door een volledig ingevuld aanvraagformulier in te leveren bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U ontvangt dit formulier van degene die u vraagt een VOG te overleggen. Meestal is dat de werkgever. De organisatie geeft op het formulier aan wat het doel van de aanvraag is en bepaalt waarop de medewerker wordt gescreend. Op het aanvraagformulier moet de organisatie aangeven op welke functieaspecten hij de betreffende medewerker wil laten screenen. Voor bepaalde sectoren zijn specifieke screeningsprofielen gemaakt, bijvoorbeeld voor de taxibranche. Daarnaast is er een algemeen screeningsprofiel. Wanneer u de aanvraag via de gemeente indient, moet u bij de gemeente een geldig identiteitsbewijs tonen en het tarief van de aanvraag  voldoen. Een gemeenteambtenaar bekijkt of het formulier correct is ingevuld, controleert uw identiteit en int het tarief. Vervolgens stuurt de gemeenteambtenaar uw aanvraagformulier naar Justis. Wilt u de aanvraag via de gemeente doen, dan moet u hiervoor een afspraak maken. Meenemen Wanneer u de VOG aanvraagt via de gemeente: ingevuld en ondertekend aanvraagformulier alle documenten die u moet bijvoegen volgens het aanvraagformulier geldig identiteitsbewijs. Iemand anders machtigen Als u iemand anders de VOG voor u aanvraagt bij de gemeente, dan neemt die persoon het volgende mee: ingevuld aanvraagformulier met alle gevraagde documenten machtigingsbrief een geldig identiteitsbewijs zijn of haar eigen identiteitsbewijs. Bijzonderheden Het is niet altijd mogelijk om een volledig door de werkgever ingevuld en ondertekend aanvraagformulier in te dienen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u de VOG aanvraagt ten behoeve van: een emigratie de beëdiging als advocaat het verkrijgen van een visum of werkvergunning. U kunt het aanvraagformulier dan indienen zonder de handtekening van een vertegenwoordiger van de belanghebbende (doorgaans de toekomstige werkgever). U dient dan wel aan de volgende voorwaarden te voldoen: de gegevens van de organisatie en het doel van de aanvraag moet u zelf op het aanvraagformulier invullen een bevestiging of document van de organisatie/instelling die de VOG verlangt, met een handtekening, waarin wordt vermeld dat de VOG wordt verlangd. Dit document vervangt de handtekening op het aanvraagformulier.

  • Identiteitskaart

    Een identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen kan alleen op afspraak in ’t Lossers Hoes of in het Stadskantoor (Hengelosestraat 51, Enschede). Tijdens de afspraak hebben wij alleen nog uw vingerafdruk en handtekening nodig. Na 6 werkdagen haalt u uw ID-kaart op. Voor het ophalen hoeft u geen afspraak te maken. Aanvragen Sinds 2014 is een ID-kaart 10 jaar geldig in plaats van 5 jaar. Daarom verwachten wij in 2024 veel aanvragen. Het kan dus druk zijn. Houd hier rekening mee bij het plannen van een afspraak. U kunt een ID-kaart op 2 manieren aanvragen. ID-kaart online aanvragen U vraagt uw ID-kaart aan met DigiD. U maakt dan meteen een afspraak en u betaalt online via iDeal. ID-kaart aan de balie aanvragen U maakt een afspraak en betaalt de kosten aan de balie. Tijdens de afspraak behandelen wij uw aanvraag. Afspraak maken in ’t Lossers Hoes Afspraak maken in het Stadskantoor (Enschede) Bel 053 - 537 74 44 Jonger dan 12 jaar Kinderen jonger dan 12 jaar die een ID-kaart willen aanvragen, hebben toestemming nodig. Toestemming is nodig van beide ouders of van de persoon of personen die verantwoordelijk is of zijn voor het kind. U kunt online toestemming geven met uw eigen DigiD. Als u online toestemming heeft gegeven, is het niet nodig om bij de afspraak aanwezig te zijn of uw identiteitsbewijs te tonen. Uw kind moet zelf wel naar de afspraak komen. Als het u niet lukt om online toestemming te geven, houd dan rekening met deze voorwaarden: Alle ouders of verantwoordelijken komen mee naar de afspraak Als ouders of verantwoordelijken niet kunnen meekomen, vul dan het toestemmingsformulier in en neem dit mee naar de afspraak Neem (een kopie van) paspoort, ID-kaart of rijbewijs van alle ouders of verantwoordelijken mee Meenemen Neem bij uw afspraak mee: Uw huidige paspoort of ID-kaart. Als u een paspoort én een ID-kaart heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn. Pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de eisen voor paspoort of identiteitskaart. Eventueel een pinpas. U betaalt aan de balie als u niet heeft betaald via iDeal. Neem bij het ophalen mee: Uw huidige paspoort en/of ID-kaart Vergeet uw ID-kaart niet op te halen Haal binnen 3 maanden uw ID-kaart op. Daarna kunt u de ID-kaart niet meer ophalen. U moet dan een nieuwe aanvraag doen. Kosten ID-kaart 18 jaar en ouder: € 75,80 (10 jaar geldig) ID-kaart onder 18 jaar: € 40,90 (5 jaar geldig) Extra kosten spoedprocedure: € 57,05 ID-kaart met spoed aanvragen Heeft u snel een ID-kaart nodig, geef dit dan tijdens uw bezoek aan. Komt u voor 14.00 uur, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Als u uw oude ID-kaart kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren. Bel 053 - 537 74 44 om een afspraak te maken.

  • Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Werkgevers en andere organisaties kunnen om een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) vragen. In deze verklaring staat dat u geen relevante strafbare feiten op uw naam heeft staan. Deze verklaring is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Aanvragen Persoonlijk U maakt voor het persoonlijk aanvragen aan de balie eerst een afspraak. Voor deze aanvraag heeft u een ingevuld aanvraagformulier nodig. Meestal krijgt u het aanvraagformulier van degene die de VOG van u wil hebben. U kunt het formulier ook downloaden op justis.nl. De organisatie die de VOG van u wil hebben, moet het formulier eerst helemaal invullen en ondertekenen. Pas daarna kunt u de aanvraag doen. Maak online een afspraak Digitaal Het is ook mogelijk dat u een digitaal formulier ontvangt via bijvoorbeeld uw (nieuwe) werkgever. De VOG wordt dan middels die link digitaal aangevraagd, zonder tussenkomt van de gemeente. Kosten Een VOG voor natuurlijke personen kost € 41,35. Indien de organisatie die de VOG nodig heeft aangesloten is bij de COVOG, kunt u de VOG digitaal aanvragen (vraag dit na bij uw organisatie). Deze bedraagt € 33,85. De VOG voor bedrijven kost € 207,-. De VOG voor vrijwilligers is gratis wanneer de vrijwilligersorganisatie is aangemeld bij www.gratisvog.nl. Meenemen Het ingevulde aanvraagformulier Een geldig identiteitsbewijs (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs) Komt u het uittreksel voor iemand anders aanvragen Het ingevulde aanvraagformulier Een ingevulde schriftelijke machtiging (pdf, 446 kb) Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon voor wie u de aanvraag doet Een geldig legitimatiebewijs van de gemachtigde (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs) Online VOG check Heeft u een Verklaring Omtrent het Gedrag nodig voor een baan of stage en wilt u vooraf weten wat u kansen zijn om een VOG te krijgen dan kunt u de VOG-check doen. De VOG-check berekent aan de hand van een serie vragen of u een hoge, gemiddelde of lage kans heeft op een VOG in diverse branches – nu én in de toekomst. De VOG-check is een initiatief van Screeningsautoriteit Justis, onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid.  Wilt u kijken wat uw kansen zijn om een VOG te krijgen, doe dan de VOG-check. Meer informatie Verklaring Omtrent het Gedrag op de website van het Ministerie van Veiligheid en Justitie

  • Vreemdelingenpaspoort

    U woont in Nederland en u heeft niet de Nederlandse nationaliteit. U heeft wel een Nederlandse verblijfsvergunning type I of II. U kunt dan een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Een vreemdelingenpaspoort is een reisdocument dat u kunt gebruiken als identiteitsbewijs. Afspraak maken Voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort maakt u een afspraak. Afspraken worden alleen ingepland op woensdagochtend in het Stadskantoor in Enschede (Hengelosestraat 51): Plan zelf een afspraak in Bel 053 - 537 74 44 (+31 53 537 74 44 vanuit het buitenland) om een afspraak te maken U krijgt binnen 2 maanden een brief dat u het vreemdelingenpaspoort kunt ophalen in Enschede. Voor het afhalen van uw paspoort hoeft u geen afspraak te maken. Een spoedaanvraag is niet mogelijk. Wat moet u weten Het vreemdelingenpaspoort: Is maximaal 5 jaar geldig Kunt u gebruiken zolang uw verblijfsvergunning geldig is Mag u niet gebruiken in het land waar u vandaan komt Voorwaarden U kunt een vreemdelingenpaspoort aanvragen als u: In Losser woont Geen Nederlander bent Geen paspoort krijgt van uw eigen ambassade Geen vluchtelingenstatus heeft Meenemen Als u een afspraak heeft gemaakt neemt u mee: Uw verblijfsvergunning Uw vreemdelingenpaspoort of een ander reisdocument als u dit heeft Een brief waarin staat dat uw eigen land u geen paspoort kan of wil geven (weigeringsbrief) 1 officiële pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden, let op de pasfoto-eisen Jonger dan 18 Kinderen jonger dan 18 jaar die een paspoort willen aanvragen, hebben toestemming nodig. Toestemming is nodig van beide ouders of van de persoon of personen die verantwoordelijk is of zijn voor het kind. U kunt digitaal toestemming geven met uw eigen DigiD. Als u digitaal toestemming heeft gegeven, is het niet nodig om bij de afspraak aanwezig te zijn of uw identiteitsbewijs te tonen. Uw kind moet zelf wel naar de afspraak komen. Als het u niet lukt om digitaal toestemming te geven, houd dan rekening met deze voorwaarden: Alle ouders of verantwoordelijken komen mee naar de afspraak Als ouders of verantwoordelijken niet kunnen meekomen, vul dan het toestemmingsformulier in en neem dit mee naar de afspraak Neem (een kopie van) paspoort, identiteitskaart of rijbewijs van alle ouders of verantwoordelijken mee Alleenstaande minderjarige asielzoekers hebben schriftelijk toestemming nodig van Nidos, de organisatie die de voogdij regelt namens de overheid Kosten € 63,40 Meer informatie Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Identiteitskaart

    Met een Nederlandse identiteitskaart kunt u binnen Europa reizen naar deze landen. Een identiteitskaart is 10 jaar geldig voor personen vanaf 18 jaar en 5 jaar voor personen jonger dan 18 jaar. De levertijd is 5 werkdagen. In de vakantiemaanden kan dit langer duren. Bij de aanvraag van een identiteitskaart worden bij iedereen die ouder is dan 12 jaar 2 vingerafdrukken afgenomen. Een reisdocument blijft eigendom van de Staat. Met een verlopen reisdocument mag u niet reizen.  Identiteitskaarten worden op een centrale plaats in Nederland van persoonlijke gegevens voorzien. U krijgt uw nieuwe identiteitskaart daarom niet meteen mee. Wanneer u uw identiteitskaart  voor 15.00 uur met een spoedprocedure aanvraagt, kunt u de identiteitskaart in principe de volgende werkdag in de loop van de ochtend afhalen. Hieraan zijn wel extra kosten verbonden. U moet uw identiteitskaart persoonlijk afhalen. U heeft maximaal drie maanden na uw aanvraag de tijd om de identiteitskaart op te halen. Wanneer u dit niet doet, wordt de identiteitskaart vernietigd (artikel 67, lid 1a PUN). U ontvangt de betaalde leges voor de aanvraag dan niet retour. Hoe vraagt u een identiteitskaart aan? Afspraak maken Een aanvraag voor een identiteitskaart moet u persoonlijk aan de balie bij de gemeente doen, nadat u hiervoor een afspraak heeft gemaakt. Dit geldt ook voor een aanvraag voor een kind. Een afspraak maken kan digitaal of telefonisch via 14035. U neemt voor de aanvraag het volgende mee: Een goedgelijkende kleuren pasfoto, die voldoet aan de eisen die de overheid aan de pasfoto stelt.. Alle eerder afgegeven reisdocumenten (paspoort en/of identiteitskaart). Een verlopen reisdocument kunt u (ongeldig gemaakt) terugkrijgen. Indien u in het bezit bent van een buitenlands reisdocument dient u dit document mee te brengen bij uw aanvraag. Indien u geen oud (verlopen) reisdocument heeft, dan moet u de identiteit aan de hand van andere bewijsstukken aantonen. Bij het ontbreken van een ander identiteitsbewijs stelt de gemeente een nader onderzoek in om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor duurt de aanvraagtermijn langer dan gewoonlijk. Voor kinderen onder de 12 jaar is er toestemming nodig van de ouder(s) of de gezaghouder(s). Toestemming kunnen beide ouders digitaal geven, ieder persoonlijk met hun eigen DigiD. Heeft één ouder het gezag? Dan hoeft alleen die persoon toestemming te geven. Eventueel kunt u ook schriftelijk via formulier toestemming ouders reisdocument (pdf, 107 KB) geven.  U moet de echtheid van de handtekeningen kunnen aantonen door overlegging van geldige reisdocumenten of rijbewijzen van de ouders/gezaghouders. Betaalmiddel U moet uw reisdocumenten afhalen binnen de wettelijke termijn van 3 maanden na aanvraagdatum. Haalt u het document niet binnen die periode af dan wordt het vernietigd. Wilt u vervolgens een nieuw document aanvragen dan is daarvoor een nieuwe aanvraag nodig en betaalt u opnieuw de aanvraagkosten. Let op! Vanaf 1 januari 2021 heeft uw nieuwe identiteitskaart een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl. Kosten Nederlandse identiteitskaart voor personen 18 jaar en ouder: € 75,80 Nederlandse identiteitskaart voor personen jonger dan 18 jaar: €40,90 Extra kosten bij spoedaanvraag reisdocument: € 57,00 Wat te doen bij verlies of diefstal identiteitskaart? U hoeft voor een verloren of gestolen identiteitskaart niet meer eerst naar de politie. U kunt bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal ondertekenen; ook als uw document in het buitenland is kwijtgeraakt. U kunt de vermissing vna uw reisdocument ook digitaal melden. De gemeente neemt de melding en de aanvraag - ook als er sprake is van een misdrijf - in behandeling. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie. Na ondertekening van de verklaring kunt u een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Valse meldingen worden streng aangepakt. Om misbruik te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente de melding van vermissing. Bij vermoeden van misbruik verwijst de gemeente de aanvrager door naar de politie voor nader onderzoek. Als u uw identiteitskaart bent kwijtgeraakt en u moet onmiddellijk op reis, dan kunt u een noodpaspoort aanvragen op of in de buurt van vliegvelden of andere grensposten. Nederlandse Identiteitskaart voor minderjarige kinderen Kinderen van elke leeftijd mogen een eigen identiteitskaart hebben. Uw kind(eren) moet(en) aanwezig zijn bij de aanvraag aan de balie van de gemeente. Kinderen tot 12 jaar die een identiteitskaart willen aanvragen, hebben schriftelijke toestemming nodig van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Bij de schriftelijke toestemming moet een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ouders/voogd overlegd worden. Reizen met minderjarige kinderen Iedereen die de grens passeert moet beschikken over een geldig paspoort of identiteitskaart. Welk document u moet hebben is afhankelijk van de eisen die het land stelt waar de reis naar toe gaat. De Koninklijke Marechaussee controleert niet alleen scherp of iedereen een correct reisdocument heeft, maar let ook op minderjarige kinderen die niet in gezinsverband reizen, bijvoorbeeld met opa en oma, één-ouder of vrienden. Zij beslissen aan de hand van documenten of het kind het land mag verlaten. Daarbij wordt gelet op de schriftelijke toestemming van de andere ouder om het land te mogen verlaten en of er sprake is van gezag. Toestemming reizen met minderjarig kind (pdf 8,26 KB) of Toestemming reizen met minderjarig kind, Engelstalig (pdf 90,5 KB). Vaders en moeders met een andere achternaam dan hun kinderen Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is geen persoonscontrole, maar naar of vanuit een land buiten dit gebied wel. De Koninklijke Marechaussee moet dan bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er ernstige redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Verklaring ouderlijk gezag Een verklaring waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag kan voor een vlottere grenspassage zorgen. De marechaussee adviseert ouders om de volgende documenten mee te nemen voor een snellere persoonscontrole.: verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder recent uittreksel gezagsregister recent uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) kopie van paspoort van toestemminggevende ouder eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang eventueel het ouderschapsplan eventueel geboorteakte Identiteitsfraude Tips om identiteitsfraude te voorkomen.

  • Erkenning

    Als twee mensen samen een kind krijgen en niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, heeft het kind één ouder: de biologische moeder. De vader of duomoeder moet het kind erkennen om juridisch gezien ook de ouder te zijn. De persoon die het kind erkent hoeft niet de biologische ouder te zijn.  U kunt een kind erkennen tijdens de zwangerschap, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte. Elk kind moet apart worden erkend en de moeder moet altijd toestemming geven. Met de erkenning heeft u vanaf 01-01-2023 (in de meeste gevallen) het gezamenlijk gezag geregeld. Kijk voor meer info op de website van de Rijksoverheid. Erkennen kan alleen op afspraak:  Als beide ouders de Nederlandse nationaliteit hebben: maak een afspraak (bovenste knop)  Als één of beide ouders NIET de Nederlandse nationaliteit heeft/hebben: maak een afspraak (onderste knop)  Bij de erkenning van het eerste kind kiest u welke achternaam het kind krijgt.   Vanaf 01-01-2024 is de keuze voor een achternaam uitgebreid. Kijk voor meer info op de website van de Rijksoverheid. Ieder kind moet apart worden erkend. Dus ook een tweede of volgend kind. Dat gaat niet automatisch.  De moeder moet altijd toestemming geven voor erkenning. Ook bij een tweede of volgend kind.    Waneer erkennen Tijdens de zwangerschap Het voordeel van erkenning tijdens de zwangerschap: het kind heeft bij de geboorte volgens de wet meteen twee ouders en de gewenste achternaam.  Bij het eerste kind moet de moeder persoonlijk meekomen als u wilt dat het kind de achternaam van de erkenner krijgt. Als u wilt dat het kind de achternaam van de moeder krijgt, kan de moeder schriftelijk toestemming geven. Bij een tweede of volgend kind moet de moeder opnieuw toestemming geven voor de erkenning. Dat kan schriftelijk. Een tweede of volgend kind uit dezelfde relatie krijgt automatisch dezelfde achternaam als het eerste kind.  Erkennen kan in elke gemeente in Nederland. Het hoeft niet per se in uw woonplaats.    Bij de geboorteaangifte  Dit moet in de gemeente waar het kind geboren is.  Bij het eerste kind moet de moeder persoonlijk meekomen als u wilt dat het kind de achternaam van de erkenner krijgt. Als u wilt dat het kind de achternaam van de moeder krijgt, kan de moeder schriftelijk toestemming geven. Bij een tweede of volgend kind moet de moeder opnieuw toestemming geven. Dat kan schriftelijk. Een tweede of volgend kind uit dezelfde relatie krijgt automatisch dezelfde achternaam als het eerste kind.  De erkenning geldt vanaf de datum dat u het kind erkent, niet vanaf de geboorte.    Na de geboorteaangifte  Dit kan in elke gemeente in Nederland. Het hoeft niet per se in uw woonplaats.  De erkenning geldt vanaf de datum dat u het kind erkent, niet vanaf de geboorte. Wilt u een minder- of meerderjarig kind erkennen? Zie voor meer informatie de website van de Rijksoverheid.

  • Volkstuin huren

    Binnen onze gemeente zijn er een aantal volkstuincomplexen waar u als inwoner een volkstuintje kunt huren. Als gemeente hebben wij de volgende volkstuincomplexen: In de kern Axel aan de Liniedijk In de kern Biervliet aan de Braakmanlaan In de kern Hoek achter de Dr. Leenhoutsstraat en aan de Koudeolderstraat In de kern Sas van Gent aan de Calandstraat In de kern Sluiskil aan de Pierssenspolderstraat In de kern Terneuzen, aan de Baandijk en achter de Kamerlingh Onnesstraat In de kern Zaamslag, achter de Axelsestraat en achter de Korte Delft In de kern Zuiddorpe achter de Boekweitstraat Ook zijn er enkele volkstuinverenigingen die volkstuintjes beheren. Bij interesse hiervoor moet u zich bij de vereniging melden en niet bij de gemeente. Het betreft de complexen: In de kern Axel aan de Zuidsingel Verhuur via ‘Tuiniersvereniging Eigen Teelt’, Prins Mauritsstraat 6, 4571 HB te Axel. In de kern Terneuzen bij Driewegen Verhuur via ‘Vereniging Tuinderslust; zie www.volkstuinterneuzen.nl voor meer informatie.   Wat is de procedure? Als u van de gemeente een volkstuintje wilt huren, kunt u dit digitaal aanvragen. Gebruik hiervoor de knop 'Volkstuin huren'. Volkstuin huren Wij behandelen uw aanvraag binnen zes weken. Als er een volkstuin beschikbaar is, dan nemen we contact met u op. Heeft u interesse in de beschikbare grond (of tuin), dan maken we een huurovereenkomst op. Voorwaarden U komt alleen in aanmerking voor een volkstuin in uw eigen kern. Vanzelfsprekend verwachten wij dat iedere tuinder zijn stukje grond goed onderhoud om zo  overlast te voorkomen voor aangrenzende tuintjes en percelen. Kosten Aan het huren van een volkstuintje zijn kosten verbonden. Het tarief voor het huren van een volkstuin in 2024 is € 0,34 per m2 per jaar. Eveneens vragen wij een borg van € 50. Deze krijgt u terug op het moment dat u uw overeenkomst opzegt en u de tuin leeg en in oorspronkelijk staat terug overdraagt. Opzeggen Het opzeggen van een volkstuintje doet u altijd schriftelijk aan De gemeente Terneuzen, t.a.v. afdeling Omgeving & Economie, Postbus 35, 4530 AA Terneuzen. Of u stuurt een e-mail aan jboz@terneuzen.nl.

  • Vluchtelingenpaspoort

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem uw geldig verblijfsdocument asiel voor bepaalde of onbepaalde tijd mee; Eventueel uw oude vluchtelingenpaspoort; Een pasfoto die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij het afhalen van hun paspoort; Na 5 werkdagen haalt u uw paspoort op bij het stadhuis. Dit geldt voor kinderen jonger dan 18 jaar. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken. Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. Ben je minderjarig (jonger dan 18 jaar)? Dan heb je schriftelijke toestemming nodig van je ouders of voogd. Vul het in, en laat het door je ouders/voogd ondertekenen. Om te bewijzen dat de handtekeningen op dat formulier echt zijn, willen wij de paspoorten of rijbewijzen van je ouders of voogd zien als je naar het stadhuis komt. Neem dus ook het volgende mee naar je afspraak: Schriftelijke toestemming van allebei de ouders. Of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit regel je op het stadhuis of via het toestemmingsformulier (pdf, 179 kB); (Kopie van) het identiteitsbewijs van allebei de ouders. Of van iemand anders die het gezag over het kind heeft; Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Wat je nog meer moet meenemen, staat in het lijstje hierboven en in het bericht dat je krijgt als je een afspraak hebt ingepland. Kosten en geldigheid Vluchtelingenpaspoort € 63,40. Maximaal 5 jaar geldig, afhankelijk van uw status en verblijfsvergunning. Paspoort kwijt of gestolen Is uw oude paspoort gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Digitaal melden U kunt direct een nieuw paspoort aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing bij de gemeente. Ook als u een spoedaanvraag doet. Maak hiervoor online een afspraak onder ‘paspoort vermissing’. Vindt u uw oude paspoort terug? Lever dit dan in bij uw gemeente. Dit paspoort is namelijk niet meer geldig. Verliest u uw paspoort in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse. Reizen met kinderen Reist u met uw kinderen naar het buitenland en hebben zij een andere achternaam dan u? Dan heeft u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag heeft. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid. Meer weten Op de website van de rijksoverheid en de Immigratie en naturalisatiedienst (IND) vindt u nog meer informatie over het vluchtelingenpaspoort.

  • Verklaring omtrent gedrag (VOG)

    Met een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) laat u zien dat u zich in het verleden goed gedragen heeft. Werkgevers en andere organisaties kunnen hierom vragen. U vraagt de VOG aan bij Justis of bij de gemeente. De gemeente stuurt uw aanvraag naar de dienst Justis. Dienst Justis beoordeelt de aanvraag en stuurt meestal binnen 4 weken de VOG (of afwijzing) toe per post. Soms is er meer onderzoek nodig en duurt de aanvraag 8 weken.  Download het formulier van de website van Justis. Vul het formulier helemaal in, laat het formulier ondertekenen (inclusief stempel organisatie). Scan het formulier daarna in en stuur het digitaal naar ons toe.  Let op: In augustus 2023 heeft Justis nieuwe VOG-formulieren beschikbaar gesteld en worden oude formulieren niet meer door Justis geaccepteerd. Enkel formulieren met daarin de datum ‘augustus 2023’ kunnen door ons in behandeling worden genomen. VOG aanvragen met DigiD Let op: Door grote drukte en de paspoortpiek zijn onze wachttijden voor het maken van een afspraak in onze Stadswinkel op dit moment langer dan u van ons gewend bent. Ook bij online aanvragen kan de afhandeling langer duren. Onze excuses voor het ongemak. Moet of wilt u een afspraak maken in onze Stadswinkel? Houd hier dan rekening mee en maak op tijd een afspraak. Regelt u het online? Doe dit dan ook op tijd.  Kosten VOG aanvragen bij de gemeente: € 41,35 Let op: u ontvangt de VOG alleen als u in de gemeente Sittard-Geleen woont. Is dat niet het geval en vraagt u toch een VOG aan? Dan betalen wij de door u betaalde kosten niet terug.  VOG digitaal via werkgever: meer informatie op justis.nl. VOG voor vrijwilligers: meer informatie op justis.nl VOG online aanvragen via werkgever Het is mogelijk een VOG digitaal aan te vragen als de aanvraag digitaal is klaargezet door de organisatie die de VOG van u vraagt. Neem met hen contact op voor meer informatie. VOG digitaal via werkgever: meer informatie op justis.nl. Gratis VOG voor vrijwilligers Vrijwilligers die met mensen werken in een afhankelijkheidssituatie kunnen een gratis VOG krijgen. De gratis VOG kan alleen digitaal worden aangevraagd via de vrijwilligersorganisatie, neem met hen contact op voor meer informatie.  VOG voor vrijwilligers: meer informatie op justis.nl