Zoekresultaat 81 - 85 van 85 resultaten

  • Verhuizen binnen Nederland

    U moet een verhuizing altijd doorgeven aan de gemeente waarin u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen. De gemeente past de basisregistratie personen (BRP) dan aan. 

    U kunt de verhuizing op 3 manieren doorgeven:

    • Persoonlijk in het gemeentehuis. U moet hiervoor een afspraak maken. Wat u mee moet nemen zie Aanpak.
    • Digitaal doorgeven met het formulier 'Verhuizing digitaal doorgeven' via de oranje button. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Eventueel huur-of koopcontract kunt u uploaden. Schriftelijke toestemming hoofdbewoner voorzien van handtekening met kopie van zijn/haar legitimatie kunt u uploaden, het toestemmingsformulier inwoning vindt u onderaan deze pagina bij Formulieren, of de hoofdbewoner kan tevens inloggen met zijn/haar DigiD. Gaat u naar een zorginstelling, kunt u eventueel de welkomsbrief of aanmeldingsbrief uploaden.
    • Schriftelijk doorgeven: Dien dan een verzoek in, voorzien van een handtekening en een kopie van uw geldig legitimatiebewijs, de toestemming van de hoofdbewoner met een kopie van het legitimatiebewijs van betrokkene óf uw huur- of koopcontract.

    Aangifte kan gebeuren vanuit iedere gemeente in Nederland.

    Vanuit het Buitenland

    Als u vanuit het buitenland komt dient u zich persoonlijk te melden aan de balie van het stadhuis. Zie ook de pagina 'Eerste inschrijving in Nederland'. Hiervoor kunt u een afspraak maken via telefoonnummer 14 0162.

  • Inburgering

    Vanaf 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor de inburgering van nieuwkomers. Nieuwkomers zoals u zijn welkom in Zaanstad en de gemeente wil u zo snel mogelijk mee laten doen. Het liefst via betaald werk of opleiding, waarbij het leren van de taal voorop staat. U blijft zelf verantwoordelijk voor uw inburgering, maar de gemeente heeft regie op het inburgeringstraject. De gemeente zorgt ook voor een passend inburgeringsaanbod, zodat u meteen kunt starten met inburgeren als u naar Zaanstad komt. Daarvoor heeft de gemeente een Gemeentelijk Team Inburgering ingericht. U krijgt intensieve begeleiding van een begeleider Inburgering, die werkt vanuit dit team. Ze nemen de brede intake af, maken samen met u een persoonlijk plan en monitoren de voortgang. In het plan staan afspraken over het taal- en cursusaanbod, hulp en ondersteuning en de leerroute die u kunt volgen. Alles over inburgeren bij de gemeente Zaanstad vindt u op Nieuwkomers in Zaanstad .

  • Nederlandse nationaliteit aanvragen

    U kunt op 2 manieren de Nederlandse nationaliteit aanvragen: door optie of naturalisatie. Door optie is de snelste manier. Niet iedereen kan via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen. De gemeente kijkt of dit voor u geldt.

    Kunt u niet via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit via naturalisatie krijgen. Bij naturalisatie moet u eerst inburgeren.

    Is uw verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd? Dan nodigt de gemeente u uit voor een naturalisatieceremonie. Na die ceremonie bent u Nederlander. Daarna kunt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart aanvragen.

  • Nederlandse nationaliteit aanvragen

    U kunt op 2 manieren de Nederlandse nationaliteit aanvragen: door optie of naturalisatie. Door optie is de snelste manier. Niet iedereen kan via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen. De gemeente kijkt of dit voor u geldt.

    Kunt u niet via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit via naturalisatie krijgen. Bij naturalisatie moet u eerst inburgeren.

    Is uw verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd? Dan nodigt de gemeente u uit voor een naturalisatieceremonie. Na die ceremonie bent u Nederlander. Daarna kunt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart aanvragen.

  • Bewijs van garantstelling

    Vreemdelingen die voor een kort verblijf naar Nederland willen reizen hebben, afhankelijk van hun nationaliteit, een visum nodig. Een kort verblijf is maximaal drie maanden. Een visum is één van de voorwaarden voor het verkrijgen van toegang tot Nederland. Een visum is een sticker in uw reisdocument (bijvoorbeeld een paspoort). Een visum geeft aan dat er geen bezwaar bestaat tegen uw binnenkomst voor een kort verblijf. Het visum is maximaal drie maanden geldig. U vraagt het visum aan bij de Nederlandse ambassade, of bij het consulaat in uw land. Als u een visum kort verblijf aanvraagt, hebt u een aantal documenten nodig. U moet deze documenten bij het indienen van de aanvraag laten zien. Voor een aantal documenten moet u de handtekening bij een Nederlandse gemeente laten legaliseren. Dit kunt u laten doen bij iedere willekeurige gemeente in Nederland. Maak hiervoor een afspraak. Afspraak maken legaliseren handtekening   Om welke documenten gaat het? Bewijsstukken ter onderbouwing van uw reisbestemming: Dat kan bijvoorbeeld een bewijs van verblijf bij familie of vrienden zijn. Gebruik hiervoor altijd het formulier ‘Bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking’. Let op! De handtekening(en) op het formulier moet u laten legaliseren bij de gemeente. Een garantverklaring. Dit is een verklaring dat een familielid of een andere relatie garant staat voor uw verblijf in Nederland. Deze is alleen nodig als u niet over voldoende vermogen beschikt. De uitnodigende partij (referent in Nederland) of een derde moet in dat geval een garantverklaring invullen en ondertekenen. Gebruik hiervoor altijd het formulier ‘Bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking’. Het formulier garantverklaring kunt u, naast het uitnodigen van gasten, ook gebruiken als garantverklaring voor deze gasten. In dat geval moet ook uw partner zijn/haar handtekening zetten op het formulier. Let op! De handtekening(en) op het formulier moet u laten legaliseren bij de gemeente. Moet de betrokkene persoonlijk aanwezig zijn? Voor het legaliseren van de handtekening moet betrokkene persoonlijk aanwezig zijn. Meenemen een geldig identiteitsbewijs waarop de handtekening staat; het document waarop u de handtekening wilt plaatsen. geld; U betaalt bij de aanvraag, bij voorkeur met pinpas. Kosten De kosten voor het legaliseren van een handtekening bedragen € 11,10. Deze kosten rekenen wij per formulier en niet per handtekening. Vragen Voor vragen over de verstrekking van een visum kunt u terecht bij de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND). Of bij de Nederlandse ambassade of consulaat in uw land. De IND is bereikbaar via www.ind.nl. Of telefonisch: 088 - 043 04 30, op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur. Vanuit het buitenland belt u +31 88 043 04 30.