Resultaten 91 - 100 van 102 resultaten

  • Kinderopvang starten of wijziging doorgeven

    U moet een aanvraag doen als u één van de volgende ondernemingen start: Kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang. Gastouderbureau. Gastouderopvang. Wijzigt er iets in uw gegevens? Dan moet u dit aan ons doorgeven.  Wat zijn de voorwaarden? De opvang van kinderen moet aan verschillende kwaliteitseisen voldoen. De GGD beoordeelt of u aan deze eisen voldoet. Heeft u gastouders die voor u werken? De gastouders moeten ook in het Landelijk Register Kinderopvang geregistreerd staan. Hiervoor moet het gastouderbureau zorgen. Heeft u een kinderdagverblijf en wilt u ook voorschoolse educatie aanbieden? Geef dit aan bij de aanvraag. Aan voorschoolse educatie worden namelijk strengere kwaliteitseisen gesteld. Een vestiging moet passen in het geldende bestemmingsplan. Daarnaast is een vergunning nodig voor het brandveilig gebruik van het gebouw. Wat zijn de kosten? Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of buitenschoolse opvang) of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen: € 243,10. het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal als bedoeld in artikel 2.2 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen: € 243,10. het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen: € 162,10. Wat moet u doen of regelen? Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen. Met een VOG laat u zien dat uw gedrag in het verleden geen bezwaar is voor het werken met kinderen. Uw kinderopvang aanmelden bij de Geschillencommissie Kinderopvang.  Een aanvraag kinderopvang doen bij ons. Een klachtenregeling hebben. Hierin staat hoe iemand een klacht bij uw kinderopvangorganisatie kan indienen. Eventuele wijzigingen aan ons doorgeven. Op de website www.rijksoverheid.nl vindt u de aanvraag- en wijzigingsformulieren. Bekijk voor meer informatie het stappenplan kindercentrum starten of het stappenplan gastouderbureau starten op de website van het Ondernemersplein. Welke organisaties zijn geregistreerd in onze gemeente? Dat kunt u bekijken via het Landelijk Register Kinderopvang . Meer informatie Beleidsregels gemeentelijke taken Wet kinderopvang gemeente Heerde

  • Rijbewijs

    Online verlengen Is uw huidige rijbewijs (bijna) verlopen? Vraag dan online een nieuwe aan bij de gemeente waar u woont. Verlengen of een categorie toevoegen kan tegenwoordig sneller via de RDW. U hoeft dan slechts 1 keer naar het gemeentekantoor te komen om het rijbewijs op te halen. Uw nieuwe rijbewijs ligt al na 2 werkdagen klaar. U hoeft voor het ophalen geen afspraak te maken. Verleng uw rijbewijs online Nieuw rijbewijs aanvragen Heeft u net uw rijexamen gehaald of is uw rijbewijs kwijt of gestolen? Voor een eerste aanvraag moet u wel een afspraak op het gemeentekantoor maken. U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Wilt u uw rijbewijs niet online verlengen? Maak dan ook een afspraak. Maak een afspraak Meenemen bij het aanvragen Een geldig identiteitsbewijs (alleen bij een nieuwe aanvraag of aanvraag na vermissing). Uw oude rijbewijs, als u het rijbewijs wilt verlengen of omwisselen. Een kleurenpasfoto die voldoet aan de richtlijnen. Voldoende geld. U moet uw rijbewijs betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen. Wat kost een rijbewijs? Rijbewijs: € 51,10 Extra kosten bij een spoedaanvraag: € 39,65 Heeft u het rijbewijs sneller nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Maak hiervoor een afspraak en geef aan dat het om een spoedaanvraag gaat. Als u het rijbewijs vóór 14.30 uur aanvraagt, kunt u het meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten bij een spoedaanvraag. Afspraak maken aanvragen rijbewijs Hoe lang is een rijbewijs geldig? Een rijbewijs is maximaal 10 jaar geldig. Bent u tussen de 65 en 70 jaar oud? Dan is uw nieuwe rijbewijs geldig tot u 75 jaar wordt. Bent u tussen de 70 en 75 jaar oud? Dan is uw nieuwe rijbewijs maximaal 5 jaar geldig. Vanaf 75 jaar wordt u medisch gekeurd als u uw rijbewijs wilt vernieuwen. Een nieuw rijbewijs voor vrachtwagen of bus is maximaal 5 jaar geldig. Is uw rijbewijs vermist of gestolen? Doe dan een melding bij de RDW. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Voordeel is dat het rijbewijs direct ongeldig wordt, waardoor misbruik niet meer mogelijk is. Heeft u geen DigiD of lukt de melding niet online? Vul dan bij de gemeente een verklaring van vermissing in. Maak hiervoor een afspraak. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie. Rijden zonder rijbewijs bij omwisseling U maakt zelf de keuze of u blijft rijden tijdens de aanvraag. U mag in een voertuig rijden als u hiervoor een geldig rijbewijs heeft. Wordt u als bestuurder door de politie gestopt, dan moet u uw rijbewijs kunnen laten zien. De politie kan een boete geven als u dit niet kunt. De kans dat de politie u stopt is klein als u zich aan de verkeersregels houdt. Gebeurt dit toch (bijvoorbeeld bij een verkeerscontrole)? Dan kan de politie bij ons navragen of er een omwisselingsaanvraag is gedaan en of u een geldig rijbewijs heeft ingeleverd. De kans op een boete is daarom klein, maar wel aanwezig. Het is aan u om dit risico wel of niet te nemen. Kijk voor meer informatie op www.rdw.nl. In de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM) staat hoe hoog de boete is voor het niet kunnen laten zien van een rijbewijs. Overige informatie Gezondheidsverklaring Rijbewijs voor jongeren T-rijbewijs halen Code 95 (voor vrachtauto en/of bus) Bromfietsrijbewijs

  • Mantelzorgwoning

    Een mantelzorgwoning is een woonvoorziening in of bij uw huis. De woning is bedoeld voor degene die u verzorgt (de zorgvrager). U (als mantelzorger) kunt ook zelf in een mantelzorgwoning wonen. In dat geval woont de zorgvrager in het bijbehorende huis. De mantelzorgwoning mag daarvoor gebruikt worden zo lang als de mantelzorgrelatie duurt. In een mantelzorgwoning mogen maximaal 2 personen wonen.  Uitgebreide informatie over mantelzorg of een mantelzorgwoning vindt u via de volgende links: Wat is Mantelzorg? Wat is een mantelzorgwoning?  Is de mantelzorg in uw huis? U gaat wonen in een huis om mantelzorg te verlenen, dan heeft u daar niet direct een vergunning voor nodig. U moet zich wel inschrijven bij de gemeente. Vraag bij de gemeente na of dit ook voor u financiële gevolgen heeft. Is de mantelzorg bij uw huis? Dan geldt de volgende informatie over een vergunningaanvraag. Vergunningvrij aanpassen of bouwen? In sommige gevallen kan huisvesting die te maken heeft met mantelzorg vergunningvrij zijn: Als mantelzorg plaatsvindt in een bestaande woning;  Als mantelzorg plaatsvindt in een bestaand bouwwerk dat bij uw woning staat. Daarnaast is het soms mogelijk om in het achtererfgebied bij een woning een (tijdelijke) mantelzorgwoning te bouwen of te plaatsen. U kunt in het Omgevingsloket controleren of uw bouwplannen vergunningvrij zijn. Meer informatie en contact Neem voor vragen over vergunningen en bouwen, contact op met de afdeling Vergunningen van de gemeente Heerde. Dat kan op de volgende manieren: Bel naar 0578 - 69 94 94. Stuur een e-mail naar gemeente@heerde.nl. Neem voor vragen over zorg en ondersteuning contact op met Stip. Dat kan op de volgende manieren: Bel naar 0578 - 69 94 99. Stuur een e-mail naar info@stipheerde.nl. Veel gestelde vragen Moet ik aantonen dat ik een mantelzorger ben? De gemeente kan u vragen om een verklaring van een huisarts, wijkverpleegkundige of andere instantie dat er (medische) behoefte is aan langdurige zorg door de mantelzorger. Krijgt de mantelzorgwoning een eigen adres en huisnummer? Als een mantelzorgwoning een zelfstandige woning is met een eigen toegang die van binnen en buiten afsluitbaar is, dan krijgt de mantelzorgwoning een eigen adres en huisnummer. Dat betekent dat alle kosten die iemand heeft die zelfstandig woont, zoals rioolbelasting, ook voor die woning gelden. Krijg ik financiële ondersteuning van de gemeente voor de mantelzorgwoning? Een mantelzorgwoning wordt doorgaans niet vergoed vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). U kunt een melding doen voor een maatwerkvoorziening Wmo voor een aanpassing aan uw woning. Voor informatie hierover kunt u terecht bij Stip. Vormen de zorgvrager en de mantelzorger 1 huishouden, zodat dat gevolgen heeft voor mijn uitkering? Dat kan. Vraag dat na bij uw consulent inkomen. Stijgt de waarde van mijn woning door de mantelzorgwoning? Een tijdelijke mantelzorgwoning kan worden aangemerkt als onroerend goed. Dit kan dus gevolgen hebben voor de WOZ-waarde van de woning waardoor u meer moet gaan betalen aan belastingen. 

  • Vuur stoken

    U mag geen vuur stoken of vuur aanleggen in de openlucht. Wilt u een paasvuur organiseren of snoeihout verbranden? Dan moet u daarvoor een ontheffing aanvragen. U hoeft geen ontheffing aan te vragen als u Vuur maakt met kaarsen, fakkels, vuurkorven of terrashaarden. Vuur stookt om te koken, bakken of braden (zoals bij een barbecue). De activiteiten mogen geen brandgevaar voor de omgeving opleveren en er mogen geen afvalstoffen worden verbrand. Ook mag er geen sprake zijn van fase 2 bij natuurbrandgevaar. Kijk voor meer informatie hierover op www.natuurbrandrisico.nl. Wat zijn de voorwaarden voor een ontheffing? Aan de ontheffing is wel een aantal specifieke voorwaarden verbonden die afhankelijk zijn van plaats, omvang, aard en doel van het te ontsteken vuur. Voor het verbranden van snoeihout wordt alleen ontheffing verleend in de periode van 1 februari tot en met 31 maart. Lees de voorschriften (pdf, 283KB) voor het verbranden van snoeihout. Een ontheffing aanvragen  Kan met het volgende formulier: Ontheffing aanvragen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw verzoek liever schriftelijk indienen? Download dan 1 van de volgende formulieren: Ontheffing stoken van een paasvuur aanvragen (pdf, 54Kb) Ontheffing stoken van snoeihout aanvragen (pdf, 68,9Kb) Vul het formulier in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Voor het organiseren van een paasvuur: De adres- of locatiegegevens. De naam van de eigenaar van het adres / de locatie. Een akkoord van de eigenaar. Voor het verbranden van snoeihout: De adres- of locatiegegevens. De aard van het snoeimateriaal. De hoeveel snoeimateriaal (m3). Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. U ontvangt een schriftelijke beslissing op uw verzoek. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.

  • Seksbedrijf exploiteren

    Wilt u een seksclub, bordeel of parenclub exploiteren? Dan moet u een vergunning bij ons aanvragen. Stopt u met uw bedrijf ? Dan moet u dit aan ons doorgeven. Wat zijn voorwaarden? De voorwaarden voor het krijgen van een vergunning zijn onder andere: De exploitant en de beheerder voldoen aan de gedragseisen uit de Algemene plaatselijke verordening (APV), artikel 3:5 Gedragseisen exploitant en beheerder. Het seksbedrijf past in het gemeentelijk bestemmingsplan. Wat zijn de kosten? Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een exploitatievergunning: € 728,10 Het wijzigen van een exploitatievergunning: € 364,30 Een vergunning aanvragen Kan met het volgende formulier: Seksinrichting exploiteren (pdf, 390Kb) Download het formulier. Vul het in en stuur het naar ons op. Het stoppen van uw bedrijf kunt u per e-mail aan ons doorgeven. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? De naam en adresgegevens van de inrichting. De aard van de inrichting. De openingstijden. Waar de aanvraag betrekking op heeft (vestiging nieuw bedrijf, overname bestaand bedrijf etc.) Een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Een kopie van het identiteitsbewijs van de exploitant(en) en beheerder(s). Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw volledige aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening (Apv). Ook maakt een Bibob-onderzoek onderdeel uit van de beoordeling van uw vergunningsaanvraag. Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken.  U ontvangt deze beslissing schriftelijk van ons. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.

  • Speelautomaat plaatsen

    Wilt u een speelautomaat plaatsen? Dan moet u een vergunning aanvragen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen vergunning nodig. Wat zijn de voorwaarden? Er is een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen. Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen 2 speelautomaten hebben, zowel kansspel- als  behendigheidsautomaten. Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars, kantines en restaurants. Deze bedrijven mogen 2 behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten). Daarnaast kan het nodig zijn dat u een exploitatievergunning moet aanvragen bij de Kansspelautoriteit. Wat zijn de kosten? Een vergunning kost voor 1 kansspelautomaat voor een periode van 4 jaar: € 226,50 voor 2 of meer kansspelautomaten voor een periode van 4 jaar: - een basisbedrag van € 90,50. - en voor iedere volgende kansspelautomaat komt er € 136,00 bij. Een aanwezigheidsvergunning aanvragen Kan met het volgende formulier: Aanvraagformulier vergunning speelautomaat (pdf, 128Kb) Download het formulier. Vul het in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Het nummer van de exploitatievergunning. De datum van de verleende horecavergunning. Het aantal kansspel- en behendigheidsautomaten dat u wilt plaatsen. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw volledige aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening (APV). Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken. U ontvangt deze beslissing schriftelijk van ons. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.

  • Kind erkennen

    Als u niet getrouwd bent en u geen geregistreerd partnerschap heeft, dan heeft een kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Als niet-wettelijk ouder kunt u een kind erkennen. Dit kan alleen als het kind 1 wettelijk ouder heeft. De erkenning doet u persoonlijk bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Afspraak maken Als u het kind erkent: krijgt u een zorg- en opvoedingsplicht voor het kind; kan het kind uw achternaam krijgen; krijgt het kind erfrecht; krijgt u automatisch gezag over het kind. U mag dan beslissingen nemen voor het kind. Wilt u dit niet? Dan legt u samen met de moeder een verklaring af bij de erkenning. Lees meer over het gezamenlijk gezag op de website van de Rijksoverheid. U kunt het kind op 3 momenten erkennen: Tijdens de zwangerschap. Het voordeel hiervan is dat u direct na de geboorte beslissingen mag nemen voor het kind. Wat er ook gebeurt. U krijgt een kopie van het erkenningsbewijs. Deze heeft u nodig voor de geboorteaangifte.  Bij de geboorteaangifte. U mag dan niet direct na de geboorte beslissingen nemen voor het kind. Dat mag pas als u het kind erkend heeft bij de geboorteaangifte. Na de geboorteaangifte. Erkenning binnen een huwelijk of geregistreerd partnerschap Wordt het kind geboren terwijl u als man getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft met de moeder? Dan heeft u automatisch zeggenschap over het kind. Erkenning is dan niet nodig.  Bent u als vrouw getrouwd met de moeder of heeft u een geregistreerd partnerschap met de moeder? Dan heeft u automatisch zeggenschap over het kind. Als er bij de geboorte van het kind een anonieme donorverklaring is, bent u ook automatisch juridisch ouder van het kind. Is er bij de geboorte geen anonieme donorverklaring, dan moet u als vrouw het kind erkennen. Is toestemming nodig? De moeder moet altijd toestemming geven voor erkenning van kinderen tot 16 jaar. Bij het eerste kind kan dit alleen persoonlijk. De moeder moet dan voor de erkenning mee naar de gemeente. Bij een volgend kind kan dit schriftelijk.  Kind tussen 12 en 15 jaar Een kind tussen de 12 en 15 jaar geeft zelf toestemming voor erkenning. Het kind moet voor de erkenning mee naar de gemeente. Het kind ondertekent het erkenningsbewijs. Net als de moeder. Kind van 16 jaar of ouder Een kind van 16 jaar of ouder geeft zelf toestemming voor erkenning. Het kind moet voor de erkenning mee naar de gemeente. Het kind ondertekent zelf het erkenningsbewijs. De moeder hoeft geen toestemming te geven.  De moeder en de erkenner krijgen automatisch samen gezag over het kind. Wil de moeder dat niet? Dan moet ze aanwezig zijn bij de erkenning. Ze moet dan een verklaring over het gezag afleggen. Wat kost het? Het erkennen van een kind is gratis. Een uittreksel uit de burgerlijke stand kost € 16,60. Wat moet u meenemen? Geldig identiteitsbewijs van de moeder. Geldig identiteitsbewijs van uzelf (de erkenner). Als de (aanstaande) moeder niet meekomt, moet zij schriftelijk toestemming voor de erkenning geven. Als het kind in een andere gemeente is geboren: de geboorteakte. Is het kind 12 jaar of ouder? Dan moet uw kind toestemming geven voor de erkenning. Dit kan door mee te gaan naar de gemeente of door schriftelijk toestemming te geven. Achternaam van uw kind Als ouders mag u kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt. Die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kan dit ook een gecombineerde achternaam zijn. De achternaam die u voor uw eerste kind kiest, wordt ook de achternaam voor volgende kinderen binnen dezelfde relatie. Lees meer op de pagina Achternaam kiezen voor uw kind.

  • Paspoort

    U vraagt een paspoort aan in het gemeentekantoor. U moet hiervoor een afspraak maken. Het nieuwe paspoort kunt u na 5 werkdagen ophalen. U hoeft voor het ophalen geen afspraak te maken. Afspraak maken aanvragen paspoort In 2024 verlopen veel Nederlandse paspoorten. Wij verwachten dat er in 2024 veel aanvragen voor een nieuw paspoort worden gedaan. Maak daarom op tijd een afspraak. Meer informatie. Is uw paspoort zoekgeraakt of gestolen? Bekijk op de pagina Vermissing of beschadiging van een reisdocument hoe u dit kunt melden. Of maak direct online een afspraak om de vermissing door te geven. Afspraak maken vermissing paspoort Wat moet u meenemen? Alle paspoorten en identiteitskaarten die u heeft, ook als ze verlopen zijn. Dit geldt ook voor buitenlandse paspoorten en identiteitskaarten. Een kleurenpasfoto die voldoet aan de richtlijnen. Voldoende geld. U moet uw paspoort betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen. Voor de aanvraag van een paspoort voor een kind jonger dan 18 jaar is toestemming nodig van de gezaghouder(s). U kunt dit op 2 manieren regelen: online toestemming geven. Log in met DigiD. Verstuur dit formulier voordat u naar uw afspraak in het gemeentekantoor komt.  het ingevulde formulier Verklaring van toestemming eigen reisdocument minderjarige (pdf, 141Kb) meenemen naar uw afspraak.  Een kind moet zelf aanwezig zijn bij het aanvragen en het ophalen van het paspoort. Wat kost een paspoort? Paspoort voor persoon van 18 jaar en ouder: € 83,85 Paspoort voor persoon jonger dan 18 jaar: € 63,40 Extra kosten bij een spoedaanvraag: € 57,05 Hoelang is een paspoort geldig? 10 jaar voor personen van 18 jaar of ouder. 5 jaar voor personen jonger dan 18 jaar. Heeft u het paspoort sneller nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Maak hiervoor een afspraak en geef daarbij aan dat het om een spoedaanvraag gaat. Afspraak maken aanvragen paspoort Als u het paspoort vóór 15.30 uur aanvraagt, kunt u het meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten bij een spoedaanvraag. Kijk bij 'Kosten' voor het bedrag. Reizen met een minderjarig kind Reist u met een minderjarig kind naar het buitenland waarover u gezamenlijk het gezag heeft of waarover u geen gezag heeft? Op de website van de rijksoverheid staat een formulier waarmee u kunt aantonen dat u toestemming heeft van de personen die het gezag over het kind hebben om met het kind naar het buitenland te reizen. Paspoort gevonden door iemand anders Heeft iemand uw paspoort als gevonden voorwerp bij de gemeente ingeleverd? Dan zijn wij wettelijk verplicht het paspoort te vernietigen. U krijgt het paspoort dus niet terug. Ook als u de vermissing nog niet heeft gemeld bij de gemeente. U moet dan een nieuw paspoort aanvragen. Overige informatie Tweede paspoort Vluchtelingenpaspoort Vreemdelingenpaspoort

  • Ontheffing tijdelijk schenken zwak alcoholische dranken

    Het is niet toegestaan om buiten uw horecabedrijf alcoholhoudende dranken te verkopen. U kunt voor speciale evenementen, zoals Koningsdag, een ontheffing aanvragen. Met een ontheffing heeft u toestemming om tijdelijk alcohol te verkopen. U kunt een ontheffing krijgen voor maximaal 12 dagen achter elkaar. Heeft u elk jaar voor hetzelfde evenement een ontheffing nodig? U kunt een ontheffing aanvragen die meerdere jaren geldig is. Het evenement moet dan wel aan dezelfde voorwaarden voldoen. Wat zijn de voorwaarden? U kunt alleen een ontheffing krijgen voor de verkoop van zwak-alcoholhoudende dranken, zoals bier en wijn. Het schenken van zwak-alcoholhoudende dranken mag alleen onder leiding van een persoon die: Minimaal 21 jaar is Niet van slecht levensgedrag is. De betreffende persoon heeft bijvoorbeeld geen gevangenisstraf uitgezeten in de afgelopen 5 jaar of een psychiatrische straf gehad vanwege een misdrijf. Wat zijn de kosten? Een aanvraag voor het in behandeling nemen tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet: € 28,85. Als de ontheffing in combinatie met een aanvraag voor een evenement wordt gedaan: € 5,60. Een melding als bedoeld in artikel 30 van de Alcoholwet: € 57,65 Een ontheffing aanvragen Kan met het volgende formulier: Ontheffing aanvragen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw ontheffing liever schriftelijk aanvragen? Download dan het formulier Ontheffing voor het schenken van zwak-alcoholhoudende dranken aanvragen (pdf, 278Kb). Vul het in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Een omschrijving van de locatie. De dagen en tijdstippen waarvoor de ontheffing wordt aangevraagd. De persoonlijke gegevens van de persoon die de onmiddellijke leiding heeft. Een Verklaring Sociale Hygiëne. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw aanvraag aan de Alcoholwet. U ontvangt een schriftelijke beslissing van ons. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.

  • Aangifte doen van een levenloos geboren kind

    Is uw kind levenloos geboren of leefde uw kind maar kort? Uw verlies is een ingrijpende, verdrietige gebeurtenis. Wij proberen u daarom bij de administratieve kant hiervan zo goed mogelijk te helpen. Uw kind is levenloos geboren U doet aangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. De gemeente maakt ‘een akte van geboorte (levenloos)’ op. Uw kind heeft kort geleefd Is uw kind in dezelfde gemeente geboren en overleden? Dan doet u daar de aangifte van geboorte en de aangifte van overlijden. Is uw kind in een andere gemeente overleden? Dan doet u de aangifte van overlijden daar. Aangifte doen U maakt online een afspraak voor ‘Overlijdensaangifte’. Afspraak maken De aangifte van overlijden kost niets. Na de aangifte maken wij een akte van overlijden op. Hiervan wordt een uittreksel afgegeven. De kosten van het uittreksel zijn € 16,60. Wie mag aangifte doen? Een van de ouders. Een uitvaartondernemer. Iemand die bij de geboorte aanwezig was, bijvoorbeeld een vriend of familielid. Medewerkers van het ziekenhuis. Wat moet u meenemen naar de afspraak? Een geldig identiteitsbewijs. De verklaring van de arts van het overlijden van het kind. Toestemming voor begraven of cremeren Om uw kind te kunnen begraven of cremeren heeft u toestemming van ons nodig. Dit noemen we een verlof tot begraven of cremeren. U krijgt dit direct bij de aangifte van overlijden van uw kind. Aangifte moet u daarom voor de begrafenis of crematie doen. Een kind hoeft niet begraven of gecremeerd te worden als het kind na een zwangerschap van minder dan 24 weken levenloos wordt geboren. Of als het kind na een zwangerschap van minder dan 24 weken levend wordt geboren en binnen 24 uur na de geboorte overlijdt. Het kind mag wel begraven of gecremeerd worden. Op verzoek van de ouders kan dan een verlof tot begraven of cremeren worden afgegeven. Voorwaarde is wel dat er een doktersverklaring of ander bewijs wordt overgelegd. Meer informatie Registratie van een levenloos geboren kind Rijksoverheid: hoe doe ik aangifte van een levenloos geboren kind?