Zoekresultaten 1 - 10 van 112 resultaten

  • Externe link: Bodemonderzoek

    Gaat u een woning of bedrijfspand (ver)bouwen of slopen? Dan kan het zijn dat vooraf een bodemonderzoek moet worden uitgevoerd. Alleen op deze manier weet u wat de kwaliteit van de bodem is. Ook kan het zijn dat de grond gezuiverd (gesaneerd) moet worden, voordat u de werkzaamheden kunt starten. Aanvraag/vergunningcheck via het Omgevingsloket Bodemonderzoek laten uitvoeren bij bouwen of slopen Een bodemonderzoek toont de kwaliteit van de bodem aan. Alleen een erkend adviesbureau mag dit onderzoek uitvoeren. Heeft u een bodemonderzoek laten uitvoeren? Dan kunt u de gemeente op de hoogte stellen van de resultaten. De gemeente of Omgevingsdienst Veluwe bekijkt of het onderzoek op de juiste manier is uitgevoerd. En doet daarna een uitspraak over de geschiktheid van een locatie voor het gewenste gebruik. Omgevingsdienst Veluwe Omgevingsdienst Veluwe ziet namens de gemeente toe op de uitvoering en naleving van de regels over bodem en grond. Wanneer u een bodemonderzoek heeft laten uitvoeren, wordt u gevraagd om het resultaat van het onderzoek als volgt bij Omgevingsdienst Veluwe aan te leveren: Per onderzoek één PDF-bestand of Per onderzoek één XML-bestand volgens de standaard SIKB0101. Het is verstandig om vooraf bij de Omgevingsdienst Veluwe na te gaan welk onderzoek u het beste kunt laten uitvoeren. Contactgegevens Omgevingsdienst Veluwe T 055 580 17 05 E info@odveluwe.nl Bodemonderzoek beoordelen Heeft u de gegevens van het bodemonderzoek doorgegeven aan de gemeente Putten of aan Omgevingsdienst Veluwe? Dan gaat de Omgevingsdienst het bodemonderzoek beoordelen. Goed om te weten: Als een bodemonderzoek onvolledig is uitgevoerd, geeft de gemeente aan welke onderdelen ontbreken. Blijkt uit het bodemonderzoek dat de bodem op uw locatie is verontreinigd? Dan geeft de Omgevingsdienst aan wat de gevolgen zijn van de verontreiniging. Misschien is een aanvullend bodemonderzoek nodig, voordat duidelijk is of de bodem geschikt is voor het gewenste gebruik. Daarnaast kan een sanering van de bodem nodig zijn om het gewenste gebruik mogelijk te maken. Ook kunnen beperkingen voor bijvoorbeeld grondafvoer gelden als gevolg van de verontreiniging. Bodemonderzoek laten uitvoeren bij andere situaties Bodemonderzoek kan daarnaast ook nodig zijn in de volgende situaties: U gebruikt bouwstoffen, grond of baggerspecie (niet voor particulieren). Het omgevingsplan verandert. Is de bodem niet geschikt voor bijvoorbeeld het bouwen van een woning? Dan zal extra bodemonderzoek en soms bodemsanering noodzakelijk zijn.  Een bodemonderzoek is 5 jaar geldig. De kwaliteit van de bodem kan veranderen. Door activiteiten die op de bodem plaatsvinden of omdat de landelijke onderzoeksnormen strenger worden. Kloppen de resultaten van het bodemonderzoek na 5 jaar nog? Met een veldinspectie of een aanvullend onderzoek kunt u dit aangeven. Voor een bodemonderzoek op eigen terrein is geen toestemming nodig.

  • Externe link: Online rijbewijs aanvragen

    Een verlenging of categorie-uitbreiding van uw rijbewijs kunt u online aanvragen.  Online verlengen Staat u ingeschreven in de gemeente Putten en heeft u een Nederlands rijbewijs? Dan kunt u ook online de verlenging of categorie-uitbreiding van uw rijbewijs aanvragen via de website van de RDW. Na 2 werkdagen kunt u het rijbewijs bij de Ontvangstbalie afhalen. Neem het rijbewijs dat u nu heeft mee. Rijbewijs (verlenging of uitbreiding) online aanvragen Vraagt u het rijbewijs voor de eerste keer aan? Of vraagt u het rijbewijs liever niet online aan? Dan gaat u naar de Servicebalie in het gemeentehuis. Een afspraak maken is niet nodig. Na 5 werkdagen kunt u het rijbewijs bij de Ontvangstbalie afhalen. Openingstijden Servicebalie

  • Externe link: Aangifte verhuizing naar het buitenland

    Gaat u verhuizen naar het buitenland? En bent u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland? Dan geeft u uw verhuizing maximaal 5 dagen voor vertrek door aan de gemeente. Dit moet u persoonlijk doen in het gemeentehuis. U kunt hiervoor online of telefonisch een afspraak maken. Afspraak maken voor het aangeven van uw verhuizing naar het buitenland Voorwaarden De aangifte van verhuizing kan gedaan worden door: Uzelf, als u 16 jaar en ouder bent. Door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen. Samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar (alleen als verhuizing plaatsvindt van en naar hetzelfde adres). Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar (alleen als verhuizing plaatsvindt van en naar hetzelfde adres). De curator voor een persoon die onder curatele staat.

  • Externe link: Ontheffing optreden straatartiest

    Wilt u als straatartiest optreden op de openbare weg? Dan hebt u hiervoor een ontheffing nodig van de gemeente. Denk bij een optreden aan muziek maken of aan activiteiten van bijvoorbeeld mimespelers, goochelaar en theatergroepen. Ook filmers, straatfotografen, gidsen en exploitanten van draaiorgels moeten deze ontheffing aanvragen. In het centrum van Putten zijn hiervoor drie aangewezen locaties; Hoek van de Dorpsstraat/ Kerkstraat (naast de pomp); Hoek van de Dorpsstraat/ Achterstraat; Hoek Bakkerstraat/ Verlengde Dorpsstraat. Ontheffing optreden straatartiest online aanvragen via DigiD of eHerkenning

  • Externe link: Beschut werk voor mensen met een arbeidsbeperking

    Soms is het niet mogelijk om te werken voor een reguliere werkgever. Bijvoorbeeld door een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking. Misschien is werken in een beschutte werkomgeving dan iets voor u. U werkt dan onder begeleiding en met aangepaste werkzaamheden. U vraagt beschut werk aan bij de gemeente De gemeente vraagt vervolgens advies van het UWV. Op basis van dit advies besluit de gemeente of u bij de doelgroep voor beschut werk hoort. Als dit zo is, zorgt de gemeente ervoor dat u een dienstbetrekking krijgt. Vaak is er een wachtlijst. De gemeente belt u wanneer er een geschikte plaats voor u is. Contactgegevens T (0341) 359 611

  • Externe link: Onroerendezaakbelasting (OZB)

    De onroerendezaakbelastingen zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente. De gemeente gebruikt de inkomsten voor een groot aantal algemene uitgaven, zoals de kosten van: De brandweer. Wegen. Openbare verlichting. Openbaar groen. Onderwijs. Sport. Cultuur en recreatie. Wie betaalt er onroerende-zaakbelastingen? De eigenaar. Dat is de persoon die op 1 januari, van het belastingjaar, volgens het kadaster eigenaar van een onroerende zaak is. De gebruiker. Dat is de persoon die op 1 januari ,van het belastingjaar, de onroerende zaak (geen woning) gebruikt. Wat moet ik betalen? De vastgestelde WOZ-waarde is de maatstaf voor de onroerendezaakbelastingen. De belasting wordt berekend naar een percentage van de WOZ-waarde.   Tarieven Onroerende-zaakbelastingen (OZB)   Woningen 2025 Overige objecten 2025 Eigenaar 0,0610% 0,2010% Gebruiker n.v.t. 0,1609% Bij bedrijfspanden met woning: waarom is er verschil in waarde?     De gebruikers van woningen krijgen geen aanslag OZB. Dit geldt wel voor gebruikers van bijvoorbeeld winkels, kantoren, boerderijen e.d. Behalve als er ook een woongedeelte bij hoort. Dan wordt de waarde van het woongedeelte van de WOZ-waarde afgehaald. Vandaar dat op de aanslag bij OZB gebruik een lagere waarde staat dan bij OZB zakelijk recht. Wanneer u gaat verhuizen De aanslag onroerendezaakbelastingen wordt niet aangepast, omdat de situatie op 1 januari van het belastingjaar bepalend is. Heeft u een eigen woning en vindt de overdracht in de loop van het jaar plaats? Dan vindt op dat moment verrekening van de eigenarenaanslag onroerendezaakbelasting plaats tussen koper en verkoper. De notaris regelt dit. De notaris vraagt de gegevens op bij de gemeente.

  • Externe link: Bijstand voor zelfstandigen (Bbz)

    U heeft een eigen bedrijf of uw wilt een eigen bedrijf starten. Als ondernemer heeft u geen recht op een gewone bijstandsuitkering. Is uw inkomen tijdelijk lager dan de bijstandsnorm? Dan kunt u bij de gemeente bijstand voor zelfstandigen aanvragen. Dit heet een Bbz-uitkering. Er zijn twee verschillende uitkeringen mogelijk: U krijgt of leent een bedrijfskapitaal. U krijgt of leent een aanvulling op uw inkomen tot de bijstandsnorm. Aanvraagformulier bijstand voor zelfstandigen (PDF downloaden) U vraagt de bijstand voor zelfstandigen aan bij de gemeente. U heeft de volgende bewijstukken nodig: Uw geldige identiteitsbewijs (geen rijbewijs). Bankafschriften van de laatste drie maanden van alle rekeningen. Uw huurcontract of koop- en hypotheekakte van uw woning. Een recent bewijs van de WOZ-waarde van uw woning. Een overzicht van uw vermogen. Uw bedrijfsplan. Bewijs van inschrijving in de Kamer van Koophandel (KvK). Heeft u een partner? Stuur dan ook de bewijsstukken van uw partner mee.

  • Externe link: Bijdrageregeling voor afkoppelen regenwater van verhard oppervlak

    De gemeente Putten heeft bij zware regenbuien last van wateroverlast. Dit gaat meestal samen met water op straat. In sommige gevallen komt dit water een gebouw binnen met alle negatieve gevolgen. Wateroverlast ontstaat vooral omdat wij in het “oude” gedeelte van Putten werken met een gemengd systeem. Zowel afvalwater als regenwater gaat door één rioolbuis. In de “jongere” wijken van Putten voeren wij het regenwater apart af van het afvalwater. Een gescheiden systeem. Bij zware regenbuien stroomt het regenwater over naar sloten of wadi’s. Een oplossing om de wateroverlast kleiner te maken is het afkoppelen van het regenwater van het gemengde systeem. Dan hoeft het rioolsysteem minder af te voeren en is er minder snel wateroverlast. Als de gemeente een straat vernieuwt koppelen wij het regenwater af en voeren deze via infiltratie af. Ook de daken en terreinen van woningen, gebouwen of percelen kunt u afkoppelen. Daarvoor is de bijdrageregeling. Dit om de eigenaren aan te moedigen het regenwater van het gemengde systeem af te koppelen. U kunt in aanmerking komen voor een bijdrage van € 2,50 per daadwerkelijk afgekoppelde m² verhard oppervlak.

  • Externe link: Aanslagbiljet & Taxatieverslag WOZ-waarde

    De WOZ-waarde wordt vermeld op de jaarlijkse gecombineerde belastingaanslag. In het taxatieverslag staat hoe de gemeente de WOZ-waarde van uw huis of bedrijf heeft bepaald. U kunt dit verslag vanaf begin februari inzien.  Aanslagbiljet en taxatieverslag online inzien via DigiD Kopie aanslagbiljet aanvragen (zonder DigiD)  Taxatieverslag aanvragen formulier (zonder DigiD) Snel en informeel een antwoord op uw vraag? Vul het contactformulier in Veel gestelde vragen aanslag gemeentelijke belastingen Wet waardering onroerende zaken (WOZ) De gemeente is verantwoordelijk voor de waardebepaling van alle onroerende zaken. Dit staat in de Wet WOZ. Denk aan woningen, winkels, boerderijen en andere gebouwen. Op basis van deze wet heeft de gemeente alle onroerende zaken opnieuw getaxeerd naar de landelijke datum van 1 januari 2024. Is in de periode tussen 1 januari 2024 en 1 januari 2025 de toestand van het gebouw gewijzigd? Bijvoorbeeld door een verbouwing? In de taxatie houden wij daar rekening mee. De nieuwe waarde staat op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen 2025. Taxatieverslag In het taxatieverslag ziet u hoe de gemeente aan de WOZ-waarde van uw gebouw komt. In een taxatieverslag staat: De WOZ-waarde van uw woning of bedrijf. De kadastrale gegevens. Informatie die belangrijk is voor de waarde, zoals: Het soort woning of bedrijf. Bijgebouwen. Bouwjaar van het gebouw en de grootte van de kavel. Informatie over dezelfde soort gebouwen. Bij woningen staan de verkoopprijzen en WOZ-waarden van eenzelfde soort woningen. Bij andere gebouwen (bedrijven, kantoren, scholen etc.) staan de huurwaarde en kapitalisatiefactor of herbouwwaarde en correctiefactoren genoemd. Bent u het niet eens met de WOZ-waarde? Maak zelf eenvoudig bezwaar Bent u benaderd door een gespecialiseerd bureau of makelaar die gratis bezwaar voor u wilt maken? Deze bedrijven zorgen ervoor dat u uiteindelijk meer belasting betaalt. Dit komt omdat ze hoge onkostenvergoedingen van de gemeente vragen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat een bezwaar via een bureau niet vaker wordt toegekend dan een bezwaar dat u zelf maakt. Dus bent u het niet eens met de WOZ-waarde?  U kunt eenvoudig binnen de termijn van zes weken na dagtekening van de beschikking uw bezwaar indienen. Meer over WOZ WOZ bezwaar maken, uitgelegd in een video WOZ-waarden openbaar Waarderingskamer Animatie met uitleg over de WOZ waarde Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl

  • Externe link: Structurele subsidie cultuur

    Via subsidies stimuleert de gemeente organisaties om maatschappelijke doelen te bereiken. Heeft uw organisatie geld nodig voor activiteiten die bijdragen aan maatschappelijke doelen? Vraag een subsidie aan bij de gemeente. In een beschikking spreken de organisatie en de gemeente af wat de activiteiten zijn die in aanmerking komen voor een subsidie. Na 12 maanden beoordelen wij de uitgaven. De aanvrager levert een verslag in over de inhoud en een financieel verslag. Is het resultaat negatief? De gemeente mag de subsidie (voor een deel) terug vragen. U kunt de subsidie aanvragen tot en met 30 september 2025. Aanvragen structurele subsidie cultuur