Zoekresultaten 1 - 50 van 109 resultaten

  • Externe link: Bodemonderzoek

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-08-12 | Thema:

    Gaat u een woning of bedrijfspand (ver)bouwen of slopen? Dan kan het zijn dat vooraf een bodemonderzoek moet worden uitgevoerd. Alleen op deze manier weet u wat de kwaliteit van de bodem is. Ook kan het zijn dat de grond gezuiverd (gesaneerd) moet worden, voordat u de werkzaamheden kunt starten. Aanvraag/vergunningcheck via het Omgevingsloket Bodemonderzoek laten uitvoeren bij bouwen of slopen Een bodemonderzoek toont de kwaliteit van de bodem aan. Alleen een erkend adviesbureau mag dit onderzoek uitvoeren. Heeft u een bodemonderzoek laten uitvoeren? Dan kunt u de gemeente op de hoogte stellen van de resultaten. De gemeente of Omgevingsdienst Veluwe bekijkt of het onderzoek op de juiste manier is uitgevoerd. En doet daarna een uitspraak over de geschiktheid van een locatie voor het gewenste gebruik. Omgevingsdienst Veluwe Omgevingsdienst Veluwe ziet namens de gemeente toe op de uitvoering en naleving van de regels over bodem en grond. Wanneer u een bodemonderzoek heeft laten uitvoeren, wordt u gevraagd om het resultaat van het onderzoek als volgt bij Omgevingsdienst Veluwe aan te leveren: Per onderzoek één PDF-bestand of Per onderzoek één XML-bestand volgens de standaard SIKB0101. Het is verstandig om vooraf bij de Omgevingsdienst Veluwe na te gaan welk onderzoek u het beste kunt laten uitvoeren. Contactgegevens Omgevingsdienst Veluwe T 055 580 17 05 E info@odveluwe.nl Bodemonderzoek beoordelen Heeft u de gegevens van het bodemonderzoek doorgegeven aan de gemeente Putten of aan Omgevingsdienst Veluwe? Dan gaat de Omgevingsdienst het bodemonderzoek beoordelen. Goed om te weten: Als een bodemonderzoek onvolledig is uitgevoerd, geeft de gemeente aan welke onderdelen ontbreken. Blijkt uit het bodemonderzoek dat de bodem op uw locatie is verontreinigd? Dan geeft de Omgevingsdienst aan wat de gevolgen zijn van de verontreiniging. Misschien is een aanvullend bodemonderzoek nodig, voordat duidelijk is of de bodem geschikt is voor het gewenste gebruik. Daarnaast kan een sanering van de bodem nodig zijn om het gewenste gebruik mogelijk te maken. Ook kunnen beperkingen voor bijvoorbeeld grondafvoer gelden als gevolg van de verontreiniging. Bodemonderzoek laten uitvoeren bij andere situaties Bodemonderzoek kan daarnaast ook nodig zijn in de volgende situaties: U gebruikt bouwstoffen, grond of baggerspecie (niet voor particulieren). Het omgevingsplan verandert. Is de bodem niet geschikt voor bijvoorbeeld het bouwen van een woning? Dan zal extra bodemonderzoek en soms bodemsanering noodzakelijk zijn.  Een bodemonderzoek is 5 jaar geldig. De kwaliteit van de bodem kan veranderen. Door activiteiten die op de bodem plaatsvinden of omdat de landelijke onderzoeksnormen strenger worden. Kloppen de resultaten van het bodemonderzoek na 5 jaar nog? Met een veldinspectie of een aanvullend onderzoek kunt u dit aangeven. Voor een bodemonderzoek op eigen terrein is geen toestemming nodig.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Online rijbewijs aanvragen

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-12-23 | Thema:

    Een verlenging of categorie-uitbreiding van uw rijbewijs kunt u online aanvragen.  Online verlengen Staat u ingeschreven in de gemeente Putten en heeft u een Nederlands rijbewijs? Dan kunt u ook online de verlenging of categorie-uitbreiding van uw rijbewijs aanvragen via de website van de RDW. Na 2 werkdagen kunt u het rijbewijs bij de Ontvangstbalie afhalen. Neem het rijbewijs dat u nu heeft mee. Rijbewijs (verlenging of uitbreiding) online aanvragen Vraagt u het rijbewijs voor de eerste keer aan? Of vraagt u het rijbewijs liever niet online aan? Dan gaat u naar de Servicebalie in het gemeentehuis. Een afspraak maken is niet nodig. Na 5 werkdagen kunt u het rijbewijs bij de Ontvangstbalie afhalen. Openingstijden Servicebalie

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Aangifte verhuizing naar het buitenland

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-05-19 | Thema:

    Gaat u verhuizen naar het buitenland? En bent u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland? Dan geeft u uw verhuizing maximaal 5 dagen voor vertrek door aan de gemeente. Dit moet u persoonlijk doen in het gemeentehuis. U kunt hiervoor online of telefonisch een afspraak maken. Afspraak maken voor het aangeven van uw verhuizing naar het buitenland Voorwaarden De aangifte van verhuizing kan gedaan worden door: Uzelf, als u 16 jaar en ouder bent. Door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen. Samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar (alleen als verhuizing plaatsvindt van en naar hetzelfde adres). Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar (alleen als verhuizing plaatsvindt van en naar hetzelfde adres). De curator voor een persoon die onder curatele staat.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Ontheffing optreden straatartiest

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-12-24 | Thema:

    Wilt u als straatartiest optreden op de openbare weg? Dan hebt u hiervoor een ontheffing nodig van de gemeente. Denk bij een optreden aan muziek maken of aan activiteiten van bijvoorbeeld mimespelers, goochelaar en theatergroepen. Ook filmers, straatfotografen, gidsen en exploitanten van draaiorgels moeten deze ontheffing aanvragen. In het centrum van Putten zijn hiervoor drie aangewezen locaties; Hoek van de Dorpsstraat/ Kerkstraat (naast de pomp); Hoek van de Dorpsstraat/ Achterstraat; Hoek Bakkerstraat/ Verlengde Dorpsstraat. Ontheffing optreden straatartiest online aanvragen via DigiD of eHerkenning

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Beschut werk voor mensen met een arbeidsbeperking

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-01-28 | Thema:

    Soms is het niet mogelijk om te werken voor een reguliere werkgever. Bijvoorbeeld door een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking. Misschien is werken in een beschutte werkomgeving dan iets voor u. U werkt dan onder begeleiding en met aangepaste werkzaamheden. U vraagt beschut werk aan bij de gemeente De gemeente vraagt vervolgens advies van het UWV. Op basis van dit advies besluit de gemeente of u bij de doelgroep voor beschut werk hoort. Als dit zo is, zorgt de gemeente ervoor dat u een dienstbetrekking krijgt. Vaak is er een wachtlijst. De gemeente belt u wanneer er een geschikte plaats voor u is. Contactgegevens T (0341) 359 611

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Onroerendezaakbelasting (OZB)

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-01-02 | Thema:

    De onroerendezaakbelastingen zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente. De gemeente gebruikt de inkomsten voor een groot aantal algemene uitgaven, zoals de kosten van: De brandweer. Wegen. Openbare verlichting. Openbaar groen. Onderwijs. Sport. Cultuur en recreatie. Wie betaalt er onroerende-zaakbelastingen? De eigenaar. Dat is de persoon die op 1 januari, van het belastingjaar, volgens het kadaster eigenaar van een onroerende zaak is. De gebruiker. Dat is de persoon die op 1 januari ,van het belastingjaar, de onroerende zaak (geen woning) gebruikt. Wat moet ik betalen? De vastgestelde WOZ-waarde is de maatstaf voor de onroerendezaakbelastingen. De belasting wordt berekend naar een percentage van de WOZ-waarde.   Tarieven Onroerende-zaakbelastingen (OZB)   Woningen 2025 Overige objecten 2025 Eigenaar 0,0610% 0,2010% Gebruiker n.v.t. 0,1609% Bij bedrijfspanden met woning: waarom is er verschil in waarde?     De gebruikers van woningen krijgen geen aanslag OZB. Dit geldt wel voor gebruikers van bijvoorbeeld winkels, kantoren, boerderijen e.d. Behalve als er ook een woongedeelte bij hoort. Dan wordt de waarde van het woongedeelte van de WOZ-waarde afgehaald. Vandaar dat op de aanslag bij OZB gebruik een lagere waarde staat dan bij OZB zakelijk recht. Wanneer u gaat verhuizen De aanslag onroerendezaakbelastingen wordt niet aangepast, omdat de situatie op 1 januari van het belastingjaar bepalend is. Heeft u een eigen woning en vindt de overdracht in de loop van het jaar plaats? Dan vindt op dat moment verrekening van de eigenarenaanslag onroerendezaakbelasting plaats tussen koper en verkoper. De notaris regelt dit. De notaris vraagt de gegevens op bij de gemeente.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Bijstand voor zelfstandigen (Bbz)

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-10-22 | Thema:

    U heeft een eigen bedrijf of uw wilt een eigen bedrijf starten. Als ondernemer heeft u geen recht op een gewone bijstandsuitkering. Is uw inkomen tijdelijk lager dan de bijstandsnorm? Dan kunt u bij de gemeente bijstand voor zelfstandigen aanvragen. Dit heet een Bbz-uitkering. Er zijn twee verschillende uitkeringen mogelijk: U krijgt of leent een bedrijfskapitaal. U krijgt of leent een aanvulling op uw inkomen tot de bijstandsnorm. Aanvraagformulier bijstand voor zelfstandigen (PDF downloaden) U vraagt de bijstand voor zelfstandigen aan bij de gemeente. U heeft de volgende bewijstukken nodig: Uw geldige identiteitsbewijs (geen rijbewijs). Bankafschriften van de laatste drie maanden van alle rekeningen. Uw huurcontract of koop- en hypotheekakte van uw woning. Een recent bewijs van de WOZ-waarde van uw woning. Een overzicht van uw vermogen. Uw bedrijfsplan. Bewijs van inschrijving in de Kamer van Koophandel (KvK). Heeft u een partner? Stuur dan ook de bewijsstukken van uw partner mee.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Bijdrageregeling voor afkoppelen regenwater van verhard oppervlak

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-12-16 | Thema:

    De gemeente Putten heeft bij zware regenbuien last van wateroverlast. Dit gaat meestal samen met water op straat. In sommige gevallen komt dit water een gebouw binnen met alle negatieve gevolgen. Wateroverlast ontstaat vooral omdat wij in het “oude” gedeelte van Putten werken met een gemengd systeem. Zowel afvalwater als regenwater gaat door één rioolbuis. In de “jongere” wijken van Putten voeren wij het regenwater apart af van het afvalwater. Een gescheiden systeem. Bij zware regenbuien stroomt het regenwater over naar sloten of wadi’s. Een oplossing om de wateroverlast kleiner te maken is het afkoppelen van het regenwater van het gemengde systeem. Dan hoeft het rioolsysteem minder af te voeren en is er minder snel wateroverlast. Als de gemeente een straat vernieuwt koppelen wij het regenwater af en voeren deze via infiltratie af. Ook de daken en terreinen van woningen, gebouwen of percelen kunt u afkoppelen. Daarvoor is de bijdrageregeling. Dit om de eigenaren aan te moedigen het regenwater van het gemengde systeem af te koppelen. U kunt in aanmerking komen voor een bijdrage van € 2,50 per daadwerkelijk afgekoppelde m² verhard oppervlak.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Aanslagbiljet & Taxatieverslag WOZ-waarde

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-02-05 | Thema:

    De WOZ-waarde wordt vermeld op de jaarlijkse gecombineerde belastingaanslag. In het taxatieverslag staat hoe de gemeente de WOZ-waarde van uw huis of bedrijf heeft bepaald. U kunt dit verslag vanaf begin februari inzien.  Aanslagbiljet en taxatieverslag online inzien via DigiD Kopie aanslagbiljet aanvragen (zonder DigiD)  Taxatieverslag aanvragen formulier (zonder DigiD) Snel en informeel een antwoord op uw vraag? Vul het contactformulier in Veel gestelde vragen aanslag gemeentelijke belastingen Wet waardering onroerende zaken (WOZ) De gemeente is verantwoordelijk voor de waardebepaling van alle onroerende zaken. Dit staat in de Wet WOZ. Denk aan woningen, winkels, boerderijen en andere gebouwen. Op basis van deze wet heeft de gemeente alle onroerende zaken opnieuw getaxeerd naar de landelijke datum van 1 januari 2024. Is in de periode tussen 1 januari 2024 en 1 januari 2025 de toestand van het gebouw gewijzigd? Bijvoorbeeld door een verbouwing? In de taxatie houden wij daar rekening mee. De nieuwe waarde staat op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen 2025. Taxatieverslag In het taxatieverslag ziet u hoe de gemeente aan de WOZ-waarde van uw gebouw komt. In een taxatieverslag staat: De WOZ-waarde van uw woning of bedrijf. De kadastrale gegevens. Informatie die belangrijk is voor de waarde, zoals: Het soort woning of bedrijf. Bijgebouwen. Bouwjaar van het gebouw en de grootte van de kavel. Informatie over dezelfde soort gebouwen. Bij woningen staan de verkoopprijzen en WOZ-waarden van eenzelfde soort woningen. Bij andere gebouwen (bedrijven, kantoren, scholen etc.) staan de huurwaarde en kapitalisatiefactor of herbouwwaarde en correctiefactoren genoemd. Bent u het niet eens met de WOZ-waarde? Maak zelf eenvoudig bezwaar Bent u benaderd door een gespecialiseerd bureau of makelaar die gratis bezwaar voor u wilt maken? Deze bedrijven zorgen ervoor dat u uiteindelijk meer belasting betaalt. Dit komt omdat ze hoge onkostenvergoedingen van de gemeente vragen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat een bezwaar via een bureau niet vaker wordt toegekend dan een bezwaar dat u zelf maakt. Dus bent u het niet eens met de WOZ-waarde?  U kunt eenvoudig binnen de termijn van zes weken na dagtekening van de beschikking uw bezwaar indienen. Meer over WOZ WOZ bezwaar maken, uitgelegd in een video WOZ-waarden openbaar Waarderingskamer Animatie met uitleg over de WOZ waarde Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Structurele subsidie cultuur

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-07-07 | Thema:

    Via subsidies stimuleert de gemeente organisaties om culturele doelen te bereiken. Heeft uw organisatie geld nodig voor activiteiten die bijdragen aan culturele doelen? Vraag een subsidie aan bij de gemeente. In een beschikking spreken de organisatie en de gemeente af wat de activiteiten zijn die in aanmerking komen voor een subsidie. Na 12 maanden beoordelen wij de uitgaven. De aanvrager levert een verslag in over de inhoud en een financieel verslag. Is het resultaat negatief? De gemeente mag de subsidie (voor een deel) terug vragen. U kunt de subsidie aanvragen tot en met 30 september 2025. Aanvragen structurele subsidie cultuur

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Gladheidbestrijding

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-10-11 | Thema:

    Het winterweer is weer begonnen. In deze tijd is de kans op gladheid op de wegen en trottoirs groot. Vooral door (nacht)vorst, ijzel en sneeuw. Dit kan problemen opleveren voor automobilisten, (brom)fietsers en voetgangers. Wat doet de gemeente? De gemeente Putten strooit als het kan preventief. Dat betekent dat op basis van een zo betrouwbaar mogelijke weersverwachting wegenzout wordt gestrooid voordat ijsvorming op het wegdek ontstaat. Onder extreme omstandigheden, aanhoudende ijzel of sneeuwval, strooit de gemeente curatief. Curatief of achteraf strooien vindt plaats wanneer gladheid daadwerkelijk is geconstateerd. Verkeer bevordert de werking van wegenzout Wij gebruiken wegenzout als dooimiddel. Als een dooimiddel aan water wordt toegevoegd, daalt het vriespunt van het water. Dat betekent dat het water pas bij een lagere temperatuur bevriest. De zoutkorrel trekt vocht uit de omgeving aan. Hierdoor ontstaan een zoutoplossing (pekel) met een lager vriespunt dan water. De pekel laat het ijs, waarmee het in aanraking komt, smelten. Het verkeer bevordert het smeltproces. Doordat de pekel door het verkeer verspreid wordt en de ijslaag door het verkeer losgereden wordt. Bij weinig verkeer is het effect van strooien klein. Waar wordt gestrooid? Het gemeentebestuur besluit op welke wegen wij strooien. Deze routes hebben wij hoofdroutes genoemd. Voor het strooien gebruiken wij zoveel mogelijk de volgende prioriteiten: Bus routes. Uitvalswegen van openbare diensten zoals brandweer en politie. Verbindingswegen tussen de wijken. Toegangsroutes naar industrieterreinen en uitvalswegen. De belangrijkste fietsroutes naar de scholen. Bekijk de routes op de digitale kaart van Putten Bekijk het overzicht van de strooiroutes De provincie is verantwoordelijk voor de gladheidbestrijding op de provinciale wegen en de fietspaden die daarbij horen. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de gladheidbestrijding op de Rijksweg A28. Op particulier terrein strooien wij niet. Ook niet tegen vergoeding. Strooiroutes De gemeente strooit als eerste de hoofdroute voor wegen en fietspaden. Bij extreme omstandigheden zoals sneeuw of ijzel, kunnen wij inzetten op andere wegen en straten. Dit beslist de pikethouder op basis van tijd en na het strooien van de hoofdroutes. Bij uitrukken hanteren wij de volgende actietijden: Binnen 1 uur na alarmering wordt er uitgerukt. Binnen 2,5 uur na uitrukken is de actie voltooid. Deze tijdsnormen zijn niet van toepassing onder extreme omstandigheden. Denk daarbij aan ijzel of aanhoudende sneeuwval. Paaltjes verwijderen De routes willen we zo goed mogelijk strooien. Daarom verwijderen we waar mogelijk de rood-witte paaltjes op fietspaden en afgesloten wegen. Deze paaltjes zetten we in april 2023 terug. Waar strooien wij niet Niet alle gemeentewegen en paden zitten in de strooiroutes. Bij doodlopende of afgesloten wegen is weinig verkeer. Strooien heeft bijna geen effect. De gemeente strooit daar niet. Richtlijn hierbij is de afstand van het ongestrooide deel tot een gestrooide weg maximaal ± 300 meter is. Blijf alert Strooien kost tijd. Dus blijft u bij plotseling opkomende gladheid als weggebruiker extra voorzichtig. Het kan zijn dat de strooiauto nog niet klaar is met de route. Bovendien kunnen extreme weersomstandigheden tot gevolg hebben dat strooien geen of onvoldoende effect heeft. Ook kan plaatselijk de gladheid afwijken, bijvoorbeeld op bruggen of viaducten. Het is dus belangrijk om als weggebruiker alert te blijven. Help mee gladheid te bestrijden De gemeente heeft de handen vol aan het bestrijden van gladheid op rijbanen en fietsroutes. Wilt u daarom uw trottoir zelf sneeuwvrij houden en bij gladheid strooien? Tips voor het trottoir Bij sneeuw is het beter eerst te vegen en daarna te strooien. Veeg de sneeuw naar een plek waar niemand er last van heeft. Houd bij het vegen straatkolken vrij van sneeuw. Denk aan het milieu: maak matig gebruik van strooizout. Strooi vooral op plekken waarover gelopen of gereden wordt. Strooi zand om een dikke ijslaag begaanbaar te maken. Zoutkisten De gemeente plaatst vanaf begin december weer een aantal zoutkisten op openbare plekken. De zoutkisten liggen aan het begin van een wijk, bij openbare gebouwen of bij seniorenwoningen. De kisten worden gevuld met een mengsel van zout en zand. Zout alleen werkt pas als het veelvuldig bereden wordt. Door zout te mengen met zand ontstaat een strooimiddel dat prima te gebruiken is op trottoirs en wegen die minder bereden worden. Wij vragen u met het zout/zand mengsel uit de zoutkisten de openbare ruimte/stoep te strooien. Zo levert u een bijdrage aan het verhogen van de verkeersveiligheid. Bekijk het locatieoverzicht van de zoutkisten De gemeente vult de kisten regelmatig bij. Wij vragen u ook een oogje in het zeil te houden. Zijn de kisten (bijna) leeg? Of ziet u misbruik/vandalisme? Dan kunt u dit bij ons melden via www.putten.nl/melding. U kunt dit ook telefonisch melden via (0341) 359 611.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Legesheffing

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-01-02 | Thema:

    De gemeente brengt legeskosten in rekening voor geleverde diensten. Denk bijvoorbeeld aan: Voltrekken van een huwelijk. Aanvraag van een paspoort of rijbewijs. Aanvraag omgevingsvergunning. In de verordening vindt u een overzicht van de producten en diensten waar wij legeskosten voor vragen. Let op: u bent legeskosten verschuldigd voor het in behandeling nemen van een aanvraag. Wordt een aangevraagde vergunning niet verleend? Dan moet u als nog de legeskosten betalen. Wetgeving Verordening op de heffing en invordering van leges Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl Bezwaar en Beroep Bent u het niet eens met de legesheffing? Maak dan binnen 6 weken bezwaar. Het bezwaarschrift dient u in bij de heffingsambtenaar van de gemeente Putten, Postbus 400, 3880 AK Putten. Bent u het niet eens met de uitspraak op bezwaar? Dien dan beroep in bij de Rechtbank Gelderland.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Toeristenbelasting

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-06-30 | Thema:

    De gemeente Putten legt belasting op aan mensen die in Putten als toerist overnachten. Zij staan niet met hun naam- adres- en woonplaatsgegevens in de gemeentelijke basisadministratie van Putten geregistreerd. Toeristen dragen daardoor bij aan toeristische voorzieningen in de gemeente zoals: Fiets- en wandelpaden Picknickplekken Toeristische informatie (de VVV, digitale kalender, toeristische wegwijzers) Zwembad Recreatiegebieden als de Krachtighuizerheide. U betaalt Forensenbelasting als u voldoet aan elke van deze kenmerken: U heeft een gemeubileerde recreatiewoning of stacaravan in de gemeente Putten in gebruik. U staat niet in de gemeente Putten ingeschreven. U heeft per jaar 90 dagen of meer de beschikking over deze recreatiewoning of stacaravan. Wanneer betaalt u toeristenbelasting? Verblijft u als gast in een recreatiewoning, stacaravan of gastenkamer in een Bed & Breakfast of hotel? Dan betaalt u toeristenbelasting bij:  Een kort verblijf in de gemeente Putten (minder dan 90 dagen). Een verblijf voor langere tijd in een kampeermiddel, zoals een tent of toercaravan. De toeristenbelasting betaalt u aan de verhuurder, die deze belasting vervolgens afdraagt aan de gemeente. Het tarief geldt per persoon per overnachting, ook voor kinderen. Voor kampeermiddelen op een seizoenplaats geldt een vast bedrag voor ieder onderkomen per seizoen. Tarieven toeristenbelasting 2025 Toeristenbelasting per persoon per overnachting Onderkomens Tarief Mobiele kampeeronderkomens en groepsaccommodaties Tenten, vouwwagen, campers, toercaravans en groepsaccommodaties €1,44 Hotel Hotel €2,02 Overig Alle onderkomens die niet onder bovengenoemde categorieën vallen zoals: chalets, stacaravans, bungalows, zomerhuisjes en gedeelten van woningen €1,71 Biedt u een overnachtingsgelegenheid aan of gaat u dit doen? Verhuurt u kamers, een vakantiewoning of kampeerruimte aan toeristen? Dat moet u dit aan de gemeente melden. Dit kan via telefoonnummer (0341) 359 602 of stuur een e-mail naar belastingen@putten.nl. De gemeente zet uw contactgegevens in een registratiesysteem: het Nachtregister. Vervolgens krijgt u aan het einde van het jaar een brief. In deze brief wordt u gevraagd om over het betreffende jaar de door uw gasten betaalde toeristenbelasting aan de gemeente over te maken. Nachtregister U hoeft niet meer allerlei losse registraties bij te houden, zoals registratieboekjes, digitale of schriftelijke overzichten. U kunt 1 van de 2 bestanden op de pagina nachtregister downloaden. En vervolgens op uw computer opslaan. Zo kunt u digitaal of schriftelijk, op een moment dat u tijd heeft, voor het hele jaar uw gasten registreren. In het formulier zijn al invulvelden voor u aangemaakt, waarin u de gegevens invult. Door de uniformering van de gegevens is de check door de gemeente ook eenvoudiger. Waardoor de verwerking sneller kan plaatsvinden. Formulieren nachtregister downloaden Bent u inwoner van Putten? U betaalt als inwoner van de gemeente Putten gemeentelijke belastingen. U betaalt dan voor uzelf geen forensenbelasting en toeristenbelasting. Uiteraard betalen uw gasten in de recreatiewoning of stacaravan wél toeristenbelasting. Wetgeving Verordening op de heffing en invordering van toeristenbelasting Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Waarmerken kopie Nederlands reisdocument of rijbewijs

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-12-23 | Thema:

    Soms heeft u een gewaarmerkte kopie van een Nederlands reisdocument (paspoort of identiteitskaart) of rijbewijs nodig. Dit is een verklaring dat de kopie van het document er precies hetzelfde uitziet als het origineel. U kunt een document onder andere laten waarmerken op het gemeentehuis. U krijgt dan een stempel en handtekening op de kopie.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Rioolheffing

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-06-04 | Thema:

    Een belangrijke taak van de gemeente is de afvoer van afval- en hemelwater. De opbrengst van de rioolheffing gebruikt de gemeente onder andere voor: Onderhoud, verbetering en vernieuwing van het gemeentelijke rioolstelsel. De afkoppeling van hemelwater van verharde oppervlakten op de riolering. Zo wordt wateroverlast zoveel mogelijk beperkt. Wie betaalt rioolheffing? De gebruiker van een perceel van waaruit afvalwater/hemelwater op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd. Een perceel is een woning of een bedrijf, maar ook een recreatiewoning zoals een stacaravan, woonwagen of zomerhuis. Het tarief voor een recreatiewoning ligt wel veel lager. Een recreatiewoning wordt vaak maar voor een gedeelte van het jaar gebruikt. Als u staat ingeschreven op een recreatiewoning, dan betaalt u wel hetzelfde tarief. Wat moet ik betalen? Het bedrag dat u moet betalen hangt af van het aantal kubieke meters water dat afgevoerd wordt op het rioolstelsel. Tarieven 2025 Rioolheffing bij een waterverbruik van 0 tot en met 250 m3 € 214,40 toeslag bij een waterverbruik van 250 m3 tot en met 500 m3 € 94,50 Boven 500 m3 voor elke eenheid van 500 m3: toeslag bij een waterverbruik van 500 m3 tot en met 2.500 m3 € 192,30 toeslag bij een waterverbruik van 2.500 m3 tot en met 25.000 m3 € 154,40 toeslag bij een waterverbruik van 25.000 m3 tot en met 100.000 m3 € 122,80 toeslag voor elke eenheid van 500 m3 boven de 100.000 m3 € 98,40 het tarief voor een recreatiewoning bedraagt € 53,50 Verhuizing Verhuist u in de loop van een jaar binnen de gemeente? Dan heeft dat meestal geen gevolgen voor uw aanslag gemeentelijke belastingen. Verhuist u in de loop van een jaar buiten de gemeente? Dan berekenen wij het bedrag van de rioolheffing tot en met de maand van vertrek. Verhuist u nadat u de aanslag heeft gehad? Dan vermindert de gemeente de belasting automatisch over de maanden dat u niet meer in onze gemeente woont. U krijgt hier een brief over. Wetgeving Verordening op de heffing en invordering van rioolheffing Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Nederlander worden

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-12-24 | Thema:

    Wilt u Nederlander worden en staat u ingeschreven bij de gemeente Putten? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen door optie of naturalisatie. Optieprocedure of naturalisatieprocedure Als u Nederlander wilt worden is de optieprocedure de makkelijkste en snelste manier. Hier moet u wel eerst voor in aanmerking komen. Anders kiest u voor de naturalisatieprocedure. Op de website van de IND vindt u meer informatie over: De voorwaarden. De benodigde documenten. De procedure. De kosten. Het proces na de inwilliging of afwijzing. Kosten optieprocedures Aanvraag voor u alleen - € 231,00. Aanvraag voor een echtpaar of geregistreerde partners - € 395,00. Aanvraag voor een minderjarige waar u op hetzelfde moment een verzoek voor doet (medeopteren) - € 26,00 extra per kind. Kosten naturalisatieprocedure Aanvraag voor u alleen € 1.091,00. Aanvraag voor een echtpaar of geregistreerde partners - € 1.393,00 Aanvraag voor een minderjarige waar u op hetzelfde moment een verzoek voor doet (medenaturaliseren) - € 161,00 extra per kind. Er zijn verlaagde kosten voor personen die staatloos zijn of een verblijfsvergunning asiel hebben: Aanvraag voor u alleen € 811,00. Aanvraag voor een echtpaar of geregistreerde partners - € 1.114,00 Aanvraag voor een minderjarige waar u op hetzelfde moment een verzoek voor doet (medenaturaliseren) - € 161,00 extra per kind.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Sluitingsuur horecabedrijven

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-01-06 | Thema:

    Van maandag tot en met zondag tussen 01.00 uur en 07.00 uur zijn openbare inrichtingen gesloten. De burgemeester kan een ontheffing geven van de sluitingstijd. Voorwaarden zijn: Op zaterdagen en zondagen na 01.00 uur mag u geen nieuwe bezoekers toelaten. Op zaterdagen en zondagen tussen 04.00 uur en 07.00 uur mogen geen bezoekers meer aanwezig zijn. Of op zaterdagen en zondagen tussen 04.00 uur en 07.00 uur is de openbare inrichting gesloten.  Ontheffing sluitingsuur online aanvragen via DigiD of eHerkenning Aanvraagformulier ontheffing sluitingsuur downloaden

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Plaagdierbeheersing

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-04-24 | Thema:

    Als u plaagdieren ziet, dan meldt u dit bij de gemeente via telefoonnummer (0341) 359 611. Op werkdagen bellen wij u binnen 24 uur voor het maken van een afspraak. Advies door onze professionele bestrijders is gratis. U kunt ook een particuliere bestrijder bellen. Ook zijn er bestrijdingsmiddelen te koop bij dierenspeciaalzaken of drogisterijen. Lees wel eerst goed de gebruiksaanwijzing. Hebt u specifieke vragen over plaagdieren? Bel met het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen (KAD) in Wageningen, via telefoonnummer (0317) 419 660. Kijk voor meer informatie op de website van het  Kennis- en Adviescentrum Dierplagen (KAD).  Wespen Wespennesten leveren geen gezondheidsrisico’s op bij inwoners. Het is daarom geen taak van de gemeente om deze bij inwoners thuis weg te halen. Bovendien zorgt dit voor ongewenste concurrentie tussen de gemeente en bedrijven die de wespen kunnen bestrijden. Dit mag niet volgens de Wet Markt en Overheid. Heeft u last van een wespennest bij u thuis? Neem dan contact op met een wespenbestrijder bij u in de buurt. Wilt u gratis advies bij overlast van plaagdieren? Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer (0341) 359 611. Opgeleide medewerkers geven u hierover gratis advies. Bijen en hommels Hebt u (over)last van bijen? Kijk op een bijenzwerm, wat nu? voor een imker in Putten. Een imker komt de bijenzwerm bij u ophalen. Hommels worden niet bestreden, omdat het een beschermde diersoort is. Muizen en ratten Muizen en ratten in en om uw woning of bedrijf kunnen schade aanrichten. Behalve knaagschade aan levensmiddelen, isolatiematerialen, leidingen en kabels (met als gevolg storing en kortsluiting), brengen muizen en ratten ook risico’s voor de volksgezondheid met zich mee. Voor advies over muizen en het bestrijden van ratten belt u de gemeente via telefoonnummer (0341) 359 611. Voor particulieren is bestrijding van ratten gratis. Het bestrijden van muizen doet de gemeente alleen bij een muizenplaag. Muskusratten Heeft u overlast door muskusratten? Bel dan (030) 634 5700 of stuur een e-mail naar muskusrattenbestrijding@hdsr.nl. Vleermuizen en steenmarters Dit zijn beschermde dieren en mogen niet worden bestreden. 

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Geboorteaangifte

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-12-23 | Thema:

    De geboorte van een kind moet u doorgeven in de gemeente waar het kind is geboren. Dit doet u binnen drie werkdagen. De vader of moeder doet geboorteaangifte. Als dit niet kan, moet iemand die bij de geboorte was aangifte doen. U kunt de geboorteaangifte helemaal online of aan de balie in het gemeentehuis doen. De geboorte online aangeven via DigiD Openingstijden balie Burgerzaken Bewijsstukken online geboorteaangifte Voor de online aangifte heeft u nodig: DigiD van de moeder en vader. Verklaring van de verloskundige. Een kopie van een erkenningsakte (als u dat hebt).

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Ja/Nee sticker

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-03-19 | Thema:

    U kunt bij de gemeente een antireclamesticker ophalen als u geen ongeadresseerde post, zoals reclamefolders, wilt ontvangen.  Nee-Nee-sticker: u krijgt geen reclamefolders en geen huis-aan-huisbladen.  Nee-Ja-sticker: u krijgt geen reclamefolders maar wel de huis-aan-huisbladen.  De antireclamesticker kunt u gratis ophalen bij de gemeente. In de gemeente Putten heeft u geen Ja-Ja-Sticker nodig als u huis-aan-huisbladen en reclamefolder wilt ontvangen. Deze ontvangt u gewoon zonder sticker.  Geadresseerde reclame en folders stoppen Geadresseerde reclame staat op uw naam en wordt meestal door de postbode bij u bezorgd. Ook reclame met uw adres erop en gericht ‘aan alle bewoners’ is geadresseerde reclame. U kunt zich hiervoor gratis afmelden bij Postfilter. Bij Postfilter kunt u ook aangeven dat u reclame van bepaalde soorten bedrijven wel wilt blijven ontvangen. Bijvoorbeeld van loterijen of energiebedrijven. Bedrijven waarvan u klant bent of bent geweest mogen u wel geadresseerde reclame blijven sturen. Wilt u deze reclame niet meer ontvangen, dan kunt u dit bij het bedrijf zelf melden. Daarmee maakt u gebruik van uw ‘recht van verzet’. Verspreiders Verspreiders van folders in Putten (voor zover bekend bij de gemeente): BDU Uitgeverij (veelal samen met de Puttenaer) Van de Kamp verspreidingen uit Voorthuizen Netwerk VSP (gesealde folders) Klacht ongeadresseerde reclame Heeft u een sticker op uw brievenbus en ontvangt u toch nog reclamedrukwerk? Geef dit dan door bij de adverteerder of de verspreider en stuur het drukwerk “retour afzender”. Het adres van de adverteerder staat op de folder. Vaak staat ook het telefoonnummer van de verspreider erop. De adverteerder of de verspreider is verplicht de klacht te onderzoeken en binnen vier weken antwoord te geven. Is het antwoord niet op tijd, of is de klacht niet naar tevredenheid afgehandeld? Dien dan binnen vier weken een klacht in bij de Reclame Code Commissie via www.reclamecode.nl. Of stuur een brief naar: Reclame Code Commissie, Postbus 75684, 1070 AR Amsterdam. Contactgegevens T (0341) 359 611

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Individuele studietoeslag

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-06-30 | Thema:

    De individuele studietoeslag is een geldbedrag voor studenten met een beperking. De reden hiervoor is dat studenten met een beperking vaak niet of nauwelijks kunnen bijverdienen. Deze toeslag is een steuntje in de rug om toch een opleiding te doen. Aanvraagformulier individuele studietoeslag downloaden (PDF) Voorwaarden Je komt in aanmerking voor een individuele studietoeslag, als je voldoet aan de onderstaande voorwaarden: Je bent 15 jaar of ouder. Je volgt een studie waarvoor je studiefinanciering of een tegemoetkoming scholieren krijgt (WTOS). Je kunt als gevolg van een ziekte of gebrek structureel naast de studie geen inkomsten verwerven. Je woont in de gemeente Putten. Hoogte van de bijdrage De hoogte van de individuele studietoeslag bedraagt vanaf 1 juli 2025 voor een persoon ouder dan 21 jaar maximaal € 376,22 per maand. Deze bedragen wijzigen regelmatig. De individuele studietoeslag is belast. Leeftijd in jaren Netto bedragen studietoeslag per maand 21 jaar en ouder € 376,22 20 jaar € 300,98 19 jaar € 225,74 18 jaar € 188,11 17 jaar € 148,61 16 jaar € 129,80 15 jaar € 112,87 Vrijlating stagevergoeding (art. 7b) € 225,74 De gemeente beoordeelt uw aanvraag De gemeente beoordeelt of u recht heeft op de individuele studietoeslag.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Subsidie Lokaal sport- en beweegakkoord

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-02-21 | Thema:

    Het doel van het Lokaal sport- en beweegakkoord is dat iedereen in Putten naar eigen behoefte kan sporten en bewegen. Met de Subsidie sport- en beweegakkoord wordt u gestimuleerd om hier een steentje aan bij te dragen. Met de Subsidie Sport- en beweegakkoord kunt u: Een sport- of beweegactiviteit opzetten en/of; Een sport- of beweegactiviteit uitvoeren en;of; Sport- of beweegmateriaal aanschaffen. Online aanvragen Subsidie Lokaal initiatief sport- en beweegakkoord

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Openbare Geestelijke Gezondheidszorg

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-07-10 | Thema:

    Openbare geestelijke gezondheidszorg is er voor mensen die hulp zoeken of hulp nodig hebben. Deze mensen zien daar vaak zelf geen nut meer in. Denk aan woningvervuilers, zwerfjongeren, daklozen of straatprostituees, maar ook mensen die eenzaam, dement, depressief of langdurig verslaafd zijn. Schakel deze zorg in als iemand in uw omgeving dat nodig heeft. De openbare geestelijke gezondheidszorg zorgt voor opvang en hulp.  

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Legalisatie handtekening

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-05-14 | Thema:

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs. De legalisatie zegt niets over de inhoud van het document of formulier. Afspraak maken voor het aanvragen van een legalisatie handtekening

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Gastouderbureau of kindercentrum, wijziging

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-07-10 | Thema:

    Ondernemers die kinderopvang willen verzorgen, moeten een aanvraag doen bij de gemeente. De gemeente regelt uw inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). U moet de aanvraag doen als u de volgende onderneming start: Gastouderbureau  Kinderdagverblijf Buitenschoolse opvang De opvang van kinderen moet aan verschillende kwaliteitseisen voldoen. De GGD beoordeelt of u aan deze eisen voldoet. Bij een positief oordeel schrijft de gemeente u in. U krijgt hiervan bericht. Heeft u gastouders die voor u werken? De gastouders moeten ook in het Landelijk Register Kinderopvang geregistreerd staan. Hiervoor moet het gastouderbureau zorgen. Wilt u ook voorschoolse educatie aanbieden? Geef dit aan bij de aanvraag. Aan voorschoolse educatie zitten strengere kwaliteitseisen.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Ontheffing snoeihout verbranden

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-03-03 | Thema:

    U mag geen afvalstoffen verbranden in de buitenlucht. U mag hiervoor een ontheffing aanvragen. Denk bij de aanvraag aan: De openbare orde en veiligheid. De gezondheid. De bescherming van de flora en de fauna. Deze mogen niet in gevaar komen. Het verbod geldt niet voor verlichting door kaarsen, fakkels of sfeervuren. Als u maar geen afvalstoffen verbrandt. Het verbod geldt ook niet voor vuur om te koken, bakken of braden. Dit mag niet gevaarlijk zijn voor de omgeving en geen hinder of overlast bezorgen. Let op in bossen en natuurgebieden. Hier kan een rookverbod gelden. Ontheffing snoeihout verbranden online aanvragen via DigiD Vanuit duurzaamheidsoogpunt is afvoeren van snoeihout slimmer en beter voor het milieu dan verbranding van het snoeihout. Zo mag u het snoeiafval tegen een poorttarief naar de gemeentewerf brengen. Zo wordt het snoeihout voor verschillende doelen opnieuw gebruikt.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Afschrift burgerlijke stand

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-05-14 | Thema:

    Wat is een afschrift van de burgerlijke stand? Dat is een overzicht van belangrijke gebeurtenissen (dit noemen we rechtsfeiten) in het leven. Denkt u daarbij aan gebeurtenissen zoals: Geboorte Overlijden Huwelijk Scheiding Partnerschapsregistratie Beëindiging partnerschap Op een afschrift van de burgerlijke stand staat een rechtsfeit. U kunt alleen bij de gemeente waar de gebeurtenis is volgetrokken een afschrift krijgen. Wij versturen het afschrift binnen 3 werkdagen per post. De bezorging van de post neemt ook enkele dagen in beslag. Heeft u het afschrift eerder nodig? Neemt u dan contact op. Dan zorgen wij ervoor dat u het afschrift bij de Ontvangstbalie kunt ophalen. Afschrift burgerlijke stand online aanvragen via DigiD Afspraak maken voor het aanvragen van een afschrift burgerlijke stand Soort akte Er zijn verschillende akten waarvan een afschrift of uittreksel is op te vragen: Geboorteakte Overlijdensakte Huwelijksakte Echtscheidingsakte Akte van partnerschapsregistratie Akte van beëindiging partnerschap Termijn Vraagt u het afschrift uit de burgerlijke stand online aan? De afdeling Burgerzaken stuurt het document binnen 1 week naar uw huisadres. Uittreksel BRP Verwar een afschrift burgerlijke stand niet met een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP). Hierin bewijst de gemeente dat u in deze gemeente staat ingeschreven. Een uittreksel uit het BRP is alleen te krijgen bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Spandoekvergunning

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-04-07 | Thema:

    U hebt een vergunning nodig om spandoeken te plaatsen. Spandoeken mag u (maximaal 14 dagen) alleen ophangen op de daarvoor door de gemeente aangewezen vier locaties: Engweg ter hoogte van de Roosendaalseweg, Hoek Brinkstraat / Harderwijkerstraat, Rotonde Garderenseweg / Bosrand, Dorpsstraat ter hoogte van Restaurant De Heerdt. Spandoekvergunning online aanvragen via DigiD of eHerkenning Aanvraagformulier spandoekvergunning downloaden (PDF)

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Urgentieverklaring woningzoekende

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-11-26 | Thema:

    Er is een grote vraag naar sociale huurwoningen. Om een woning te krijgen is er vaak een lange inschrijftijd nodig bij een woningstichting. Heeft u geen lange inschrijftijd, maar wel snel een (andere) woning nodig? Dan krijgt u in sommige gevallen voorrang. Urgentie aanvragen Het krijgen van voorrang begint met het aanvragen van een urgentieverklaring. Een regionale onafhankelijke commissie beoordeelt vervolgens de aanvragen. Dit gebeurt aan de hand van de Richtlijn Urgentie 2020. Aanvragen van een urgentie gaat via de woningstichting. Uiteindelijk is het uw eigen keuze om wel of geen urgentie aan te vragen. Op www.hurennoordveluwe.nl leest u hier meer over. Niet eens met de beslissing? De urgentiecommissie beslist namens burgemeester en wethouders over aanvragen voor urgentie. Bent u het niet eens met de beslissing van de urgentiecommissie? Stuur een bezwaarschrift naar de gemeente. Burgemeester en wethouders nemen zelf een beslissing over het bezwaarschrift.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Schade melden

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-07-31 | Thema:

    Heeft u schade gekregen in de openbare ruimte, bijvoorbeeld door een slecht wegdek? Dan mag u de gemeente aansprakelijk stellen. U kunt de gemeente verantwoordelijk stellen voor schade, als er sprake is van nalatigheid. Of de gemeente aansprakelijk is hangt af van de omstandigheden en wordt per geval beoordeeld.  Heeft u een schade- of rechtsbijstandverzekering? Bent u verzekerd voor de schade of heeft u een rechtsbijstandverzekering? Neem het verder op met uw verzekeringsmaatschappij. Bent u niet verzekerd? Dan mag u zelf de gemeente aansprakelijk stellen. Online uw schade melden Bewijsstukken U moet een aantal bewijsstukken toevoegen als u uw schade online meldt. Zorg er dus voor dat u deze gegevens digitaal beschikbaar hebt. Zo kunnen we sneller en beter uw aanvraag beoordelen. De volgende stukken voegt u (indien van toepassing) toe: Foto’s van het object of de situatie die de schade heeft veroorzaakt. Foto’s van de locatie waar de schade is ontstaan. Foto’s van de schade. Getuigenverklaringen  Een herstelofferte of reparatienota. Schade veroorzaakt door een voertuig van de gemeente? Dan vult u Europees schadeformulier (aanrijdingsformulier) verplicht.  Eventueel rapport van een schade-expert Eventueel een proces-verbaal van de politie Hoe nu verder? Wij beoordelen uw aansprakelijkstelling. U hoort of de gemeente aansprakelijk is voor de schade. 

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Buitenlands rijbewijs omwisselen

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-05-14 | Thema:

    Het is mogelijk om een buitenlands rijbewijs om te wisselen voor een Nederlands rijbewijs. Het omwisselen van een buitenlands rijbewijs is belangrijk, omdat een buitenlands rijbewijs in Nederland maar tijdelijk geldig is. Het omwisselen van een rijbewijs moet u zelf doen. Op de website van het RDW vindt u meer informatie over het omwisselen van een buitenlands rijbewijs. Heeft u een Brits rijbewijs? Lees eerst meer over uw Britse rijbewijs in Nederland na de Brexit voordat u een afspraak maakt. Afspraak maken voor het omwisselen van een buitenlands rijbewijs

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Verkeersontheffing

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-01-17 | Thema:

    Bewoners en bedrijven kunnen een verkeersontheffing aanvragen voor het (tijdelijk) parkeren in de blauwe zone (Fontanusplein, Gervenhof en Kerkplein). Daarnaast kunnen bewoners en bedrijven een verkeersontheffing aanvragen voor de voetgangerszone in de Kerkstraat en Dorpsstraat. Verkeersontheffing bewoner online aanvragen via DigiD Verkeersontheffing bedrijf online aanvragen via eHerkenning Vraagt u de ontheffing online aan? Voor de aanvraag hebt u de volgende documenten digitaal nodig: Een geldig kentekenbewijs van het voertuig. De reden waarom u de ontheffing nodig heeft. De datum en het tijdstip waarvoor u de ontheffing nodig heeft. De plaats van de ontheffing. Blauwe zone verkeersontheffing In de blauwe zone mag u uw auto niet langer dan een bepaalde tijd neerzetten. U kunt ontheffing krijgen om uw auto langer dan de aangegeven tijd te parkeren. Voorwaarden voor bewoners U woont binnen de parkeerschijfzone. Maximaal 1 ontheffing op kenteken voor ieder adres. Met de ontheffing mag u langer dan 2 uur parkeren (geldt alleen voor Fontanusplein, Gervenhof en Kerkplein). De ontheffing is maximaal 3 jaar geldig. Behalve bij verandering van gegevens, dan vraagt u opnieuw een ontheffing aan. Heeft u op eigen terrein parkeerruimte of de mogelijkheid om op een andere manier in eigen parkeerruimte te voorzien? Denk bijvoorbeeld aan het kopen of huren van een parkeerplaats bij een appartementencomplex. Dan komt u niet in aanmerking voor de ontheffing. Voorwaarden voor ondernemers U bent ondernemer en/of voert als ondernemer werkzaamheden uit binnen de parkeerschijfzone. Ondernemers krijgen alleen een tijdelijke ontheffing voor bijvoorbeeld werkzaamheden. Met de ontheffing mag u langer dan 2 uur parkeren binnen de blauwe zone. Voetgangerszone verkeersontheffing De voetgangerszone geldt in de Kerkstraat en Dorpsstraat. Buiten de tijden bedoeld voor laden en lossen mag u hier niet inrijden anders dan met een fiets. U kunt ontheffing krijgen om de voetgangerszone ook buiten deze tijden in te mogen rijden. Tijden laden & lossen: Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 07.00 en 11.00 uur. Zaterdag tussen 06.00 en 09.00 uur. Met de ontheffing mag u op de volgende momenten de voetgangerszone inrijden: Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag van 18.00 tot 07.00 uur de volgende dag. Vrijdag van 21.00 tot 06.00 uur de volgende dag. Zaterdag van 17.00 tot maandag 07.00 uur (dus zondag de hele dag). Voorwaarden voor bewoners/ondernemers met parkeren op eigen terrein U woont of bent ondernemer in de Kerkstraat of Dorpsstraat. U heeft parkeergelegenheid op eigen terrein (parkeerplaatsen of garage) Bewoners kunnen voor elk voertuig die op hun naam staat 1 ontheffing krijgen. Ondernemers kunnen voor elke werknemer 1 ontheffing krijgen. Met de ontheffing mag u de hele dag de voetgangerszone inrijden. De ontheffing is maximaal 3 jaar geldig. Behalve bij verandering van gegevens, dan vraagt u opnieuw een ontheffing aan. Voorwaarden voor bewoners/ondernemers zonder parkeren op eigen terrein U woont of bent ondernemer in de Kerkstraat of Dorpsstraat. U heeft géén parkeergelegenheid op eigen terrein (parkeerplaatsen of garage). Bewoners en ondernemers kunnen 1 ontheffing krijgen. De ontheffing is maximaal 3 jaar geldig. Behalve bij verandering van gegevens, dan vraagt u opnieuw een ontheffing aan. Gehandicapten U bent in het bezit van een gehandicaptenparkeerkaart. Bezitters van een gehandicaptenparkeerkaart kunnen 1 ontheffing krijgen. Met de ontheffing mag u de hele dag de voetgangerszone inrijden. De ontheffing is maximaal 3 jaar geldig. Behalve bij verandering van gegevens, dan vraagt u opnieuw een ontheffing aan. Heeft u een ontheffing? Dan mag u de voetgangerszone inrijden naar de woning, winkel of garage. Met de ontheffing mag u alleen laden of lossen. Parkeren is niet toegestaan.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Bedrijfsafval

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-02-27 | Thema:

    Heeft uw bedrijf afval? De gemeente heeft vanuit wettelijk oogpunt geen verplichting om dit afval in te zamelen. Gemeente Putten biedt bedrijven en andere organisaties de mogelijkheid om het afval aan te leveren via de gemeentelijke afvalzakken. Deze afvalzakken kosten geld. Kosten reinigingsrecht/afvalstoffenheffing Wilt uw bedrijf of organisatie afval inzamelen via de gemeentelijke afvalzakken? Dan heffen wij jaarlijks een reinigingsrecht/afvalstoffenheffing. U leest meer over de kosten op onze pagina over de afvalstoffenheffing Aanmelden U kunt uw bedrijf of organisatie aanmelden door een e-mail te sturen naar: belastingen@putten.nl Afvalbrengstation De inzameling op het afvalbrengstation is alleen bedoeld voor huishoudelijk afval. U mag uw bedrijfsafval hier niet brengen.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Aangifte overlijden

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-05-13 | Thema:

    Als er iemand overlijdt moet u aangifte doen bij de gemeente. U doet de aangifte bij de gemeente waar de persoon overleden is. Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte, maar u kunt het ook zelf doen. Na de aangifte wordt: De overlijdensakte gemaakt. Het verlof tot begraven/cremeren afgegeven. Afspraak maken voor het doorgeven van overlijden Digitale aangifte (alleen mogelijk voor uitvaartondernemers) Uitvaartondernemers kunnen aangifte doen door in te loggen met eHerkenning. De aangifte overlijden online doorgeven via eHerkenning Doet u voor de eerste keer online aangifte? Dan moet u bekend gemaakt worden in onze omgeving. Hiervoor hebben we de volgende gegevens nodig: BSN persoon Volledige voornamen Volledige achternaam Emailadres Telefoonnummer Naam organisatie Adres organisatie KVK nummer U kunt dit mailen naar burgerzaken@putten.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Rioolaansluiting

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-12-23 | Thema:

    De gemeente verzorgt de aansluiting op het riool van uw woning, bedrijf of gebouw. Wilt u een aansluiting op het riool? Dan moet uw rioolaansluiting voldoen aan het bouwbesluit en het uitvoeringsbeleid van de gemeente. Aanvraagformulier rioolaansluiting downloaden (PDF)

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Huwelijk of geregistreerd partnerschap

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-12-23 | Thema:

    Wilt u in Putten trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Dan kunt u online de datum, tijd en de locatie van het huwelijk of geregistreerd partnerschap reserveren. Als u online uw huwelijksdatum wilt reserveren, dan doet u direct een ‘melding voorgenomen huwelijk‘. U ontvangt dan een bevestiging. De ‘melding voorgenomen huwelijk’ moet minimaal 14 dagen en maximaal een jaar voor de huwelijksdag zijn goedgekeurd. Online uw huwelijksdatum reserveren en melding doen Let op: Gaat u online uw huwelijksdatum reserveren en melding doen? Dan heeft u een kopie van het identiteitsbewijs van de getuigen nodig. Deze kopieën moet u uploaden. Trouwen op locatie Wilt u trouwen op een andere locatie dan het gemeentehuis? Neem dan eerst contact op met de eigenaar/beheerder van de trouwlocatie. Zij weten of de locatie geschikt is als trouwlocatie en of de datum nog beschikbaar is. Vul de melding trouwen op locatie in en stuur deze mee met uw melding huwelijk of geregistreerd partnerschap. Melding trouwen op locatie Uw huwelijksdatum reserveren Wilt u uw huwelijksdatum niet online reserveren? Neem dan contact op met Burgerzaken. Bij het reserveren van de datum, wordt direct een afspraak ingepland voor de ‘melding voorgenomen huwelijk’. Gratis huwelijk Gratis trouwen kan op maandag om 9.00 uur en 9.15 uur. Deze ceremonie duurt ongeveer 5 minuten. Het huwelijk vindt plaats in een overlegruimte van het gemeentehuis. Hierbij ziijn aanwezig: het bruidspaar/ de partners, de getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Automatische incasso gemeentelijke belastingen

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-12-12 | Thema:

    Automatische incasso biedt voordelen voor u. Zo bent u altijd op tijd met uw betaling en u heeft er geen omkijken naar. Het bedrag betaalt u gespreid over meerdere keren. Kiest u voor een automatische incasso? De gemeente schrijft het bedrag rond de 25e dag van de maand automatisch af van uw rekening. De automatische incasso blijft lopen totdat u deze zelf stop zet. Automatisch incasso aanvragen Vraag de automatische incasso aan binnen twee weken na ontvangst van de aanslag. Een machtiging is geldig voor onbepaalde tijd. Automatische incasso aanvragen via DigiD Betalingstermijnen Een totaalbedrag van meer dan € 100,00 schrijven wij af in 9 maandelijkse delen. Bedragen tot € 100,00 schrijven wij in 2 keer af van uw rekening. Van maart t/m november. Forensenbelasting incasseren wij altijd in 2 keer, wat de hoogte van het bedrag ook is. De machtiging geldt voor de aanslagen:  onroerende-zaakbelasting afvalstoffenheffing rioolrecht forensenbelasting Automatisch incasso wijzigen Automatische incasso wijzigen via DigiD Automatisch incasso stopzetten Automatische incasso stopzetten via DigiD Contactgegevens T (0341) 359 601 E belastingen@putten.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Afval ophalen

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-12-30 | Thema:

    Naast het aanbieden van afval bij het afvalbrengstation, kunt u er ook voor kiezen om uw grof afval of tuinafval op te laten halen. Dit is wel tegen een hoger tarief. Als het afval bij u is opgehaald, wordt het afval gewogen en ontvangt u een factuur. Let op: matrassen worden niet meer gewogen, maar per stuk berekend. Uw afval ophalen online aanvragen via DigiD Ophaaldagen Grof afval wordt op dinsdag opgehaald. Heeft u het formulier voor maandag 12.30 uur ingevuld? Dan kunt u het afval de eerstvolgende dinsdag laten ophalen. Tuinafval wordt op vrijdag opgehaald. Heeft u het formulier voor donderdag 12.30 uur ingevuld? Dan kunt u het afval de eerstvolgende vrijdag laten ophalen. Het op te halen afval moet aan de openbare weg worden aangeboden. Meer informatie www.mijnafvalwijzer.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Melding advies, hulp en ondersteuning (financiële ondersteuning)

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-04-22 | Thema:

    Heeft u geen werk? Heeft u te weinig geld om van te leven? Of heeft u schulden? Dan kunt u zich met het formulier melding advies, hulp en ondersteuning melden bij de gemeente.    Uw melding advies, hulp en ondersteuning online doorgeven Formulier melding advies, hulp en ondersteuning (PDF downloaden) Geldzaken & Schulden  Wij kunnen u ondersteunen wanneer u lastig aan uw financiële verplichtingen kunt voldoen. Dit kan door middel van schulddienstverlening. De dienstverlening richt zich op drie gebieden:  Schuldbemiddeling (bijvoorbeeld het aanpassen van betalingstermijnen).  Schuldsanering.  Budgettering (hier leert u om te gaan met uw geld).  Het eerste gesprek hierover heeft u met een consulent van de afdeling Samenleving. Als het nodig en mogelijk is verwijzen wij u door naar Stimenz voor een traject Financiën en Schuldhulp. Heeft u na dit traject verdere hulp nodig? Dan wordt u aangemeld bij Plangroep. Zij voeren de schulddienstverlening uit. Met Plangoep wordt een Plan van Aanpak opgesteld hoe u uw schulden kunt aanpakken Spreekuren voor hulp bij geld- en regelzaken In Putten worden diverse (inloop)spreekuren gehouden. Hier kunt u terecht met vragen over: Administratie. Invullen van formulieren. Belastingaanslagen. Toeslagen. Uitkeringen. Juridische kwesties. U kunt hiervoor terecht bij het Financieel Café, juridisch spreekuur of een sociaal raadsman/vrouw. Kijk voor meer informatie op de website van Putten voor Elkaar. Of neem telefonisch contact op via (088) 784 64 64. Problematische schulden Heeft u problematische schulden? Dan verwijzen wij u door naar de schulddienstverlening van Plangoep. Deze organisatie is gespecialiseerd in alle onderdelen van integrale schulddienstverlening. Naast de schulden kijkt Plangroep ook naar: De voorliggende voorzieningen. Het inkomen. De toeslagen waar u recht op heeft. De beslagvrije voet (bij beslaglegging van salaris, uitkering of toeslagen). Inkomensbeheer (budgetbeheer of een andere vorm van financieel begeleiding). In overleg met u treffen zij betalingsregelingen. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan starten zij een schuldregeling of schuldenkrediet.  Zelf uw schulden regelen Wilt u liever eerst zelf proberen om uw schulden te regelen? Kijk dan op deze websites: Nibud (informatie en advies over financiën) Bereken uw recht (controleer uw recht op toeslagen) Startpunt geldzaken (hulp bij het maken van geldplannen) Wijzer in geldzaken (geldzaken op orde) Zelf je schulden regelen (stappenplan om zelf je schuld te regelen) www.uwbeslagvrijevoet.nl (beslagvrije voet berekenen) Rijksoverheid (informatie over treffen van betalingsregelingen) Anoniem advies Wilt u liever anoniem advies over welke hulp het beste bij uw situatie past? Kijk dan op www.geldfit.nl en doe de test. Op werkdagen kunt u ook bellen naar Geldfit via telefoonnummer (0800) 8115 of chatten met Geldfit.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Vrijwilligerswerk

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-01-06 | Thema:

    Als u tijd over heeft en graag anderen helpt, kunt u vrijwilligerswerk doen. Vrijwilligerswerk is werk waar u geen geld voor krijgt. De gemeente steunt en moedigt dit werk aan. Bent u voor lange tijd werkloos? U kunt in aanmerking komen voor sociale activering. Dit betekent dat u uw uitkering krijgt en vrijwilligerswerk mag doen. Zoek vrijwilligerswerk op www.vrijwilligerswerk.nl. Vrijwilligersverzekering Vrijwilligers zijn onmisbaar in de samenleving. Zonder hun inzet zijn veel activiteiten niet mogelijk. Belangrijk werk dat soms risico's met zich meebrengt en waarbij het kan gebeuren dat er iets mis gaat. De gemeente Putten heeft daarom een collectieve vrijwilligersverzekering afgesloten. Alle vrijwilligers in de gemeente Putten zijn automatisch verzekerd. Dekking De gemeente Putten heeft de verzekering afgesloten bij Centraal Beheer Achmea. Iedere vrijwilliger die 'onverplicht en onbetaald' werk doet voor anderen en/of de samenleving met maatschappelijk belang is verzekerd. Dit geldt niet voor vrijwilligers bij de politie en brandweer. Iedereen is automatisch verzekerd voor: Ongevallen Schade/verlies persoonlijke eigendommen Aansprakelijkheid Rechtsbijstand verkeersaansprakelijkheid Meer hierover en informatie over de verzekerde bedragen vindt u in de brochure het dekkingsoverzicht Vereniging Nederlandse Gemeenten. Schade melden Heeft u schade gehad tijdens vrijwilligerswerk? Meld dit eerst bij uw eigen verzekering of de verzekering van de organisatie waarvoor u vrijwilligerswerk doet. Als die de schade niet betalen, kunt u uw schade aangeven bij de vrijwilligersverzekering van de gemeente Putten. Schade die u hebt ondervonden tijdens het doen van uw vrijwilligerswerk meldt u via een schade aangifteformulier. U vult het in en mailt het naar info@putten.nl. De gemeente doet een eerste beoordeling. Daarna wordt de schade gemeld bij de verzekeraar die de zaak verder met u afhandelt. Heeft u vragen? Belt u Centraal Beheer gerust via (055) 579 8359, keuze 3. Of mail uw vraag naar overheid.zorg.onderwijs@centraalbeheer.nl. Zij helpen u graag. U kunt ook de gemeente bellen: (0341) 359 750 of (0341) 359 753.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Subsidie exploitatiebijdrage buitensportvelden

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-05-27 | Thema:

    De subsidie exploitatiebijdrage is een tegemoetkoming in de exploitatielasten van de buitensportvelden. Het is belangrijk om sportvoorzieningen in Putten kwalitatief op orde te houden. Maar ook dat de kosten voor sporten zo laag mogelijk blijven. Met exploitatielasten bedoelen wij: De kosten die de sportverenigingen of stichtingen maken voor het bespeelbaar houden van de sportvelden die nodig zijn. Subsidie exploitatiebijdrage buitensportvelden kunt u tot en met 16 maart 2026 aanvragen. Online aanvragen subsidie exploitatiebijdrage buitensportvelden Vraagt u de subsidie online aan? Dan heeft u de volgende bijlagen digitaal nodig: Een beschrijving van de activiteiten waarvoor u de subsidie aanvraagt. Een offerte voor het uitvoeren van deze activiteiten. Een exploitatiebegroting. Alle begrotingsposten hebben een toelichting. Laatste jaarrekening of balans. Is de aanvraag meer dan € 50.000,00? Dan heeft de jaarrekening of balans een ondertekende controleverklaring van een onafhankelijk accountant.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Periodieke keuring voor rijbewijzen C, D en E

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-12-23 | Thema:

    Als u uw rijbewijs C1, C, D1 of D, eventueel met aanhanger (E) wilt halen of verlengen, dan moet u geestelijk en lichamelijk in staat zijn om te rijden. Voor het besturen van vrachtauto's en bussen gelden strengere regels dan voor bijvoorbeeld auto's. Daarom moet u voor uw praktijkexamen en hierna elke vijf jaar gekeurd worden voor uw rijbewijs C1, C, D1 of D, eventueel met aanhanger (E). Wilt u uw rijbewijs C1, C, D1 of D, eventueel met aanhanger (E), halen of verlengen? Dan moet u geestelijk en lichamelijk gezond zijn. Voor het besturen van vrachtauto's en bussen gelden strengere regels dan voor bijvoorbeeld auto's. U moet voor uw praktijkexamen gekeurd zijn, daarna elke vijf jaar. Een periodieke keuring online aanvragen via het CBR Meer informatie over de keuring vindt u op de website van het CBR.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Terrasmelding

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-12-24 | Thema:

    Ligt uw terras op de openbare weg? U heeft een vergunning nodig voor het plaatsen van voorwerpen op/of aan de openbare weg. Terrasmelding online aanvragen via DigiD of eHerkenning Aanvraagformulier terrasmelding downloaden (PDF)

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Forensenbelasting

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-01-08 | Thema:

    De gemeente Putten kent twee soorten belasting voor toeristisch verblijf. Namelijk forensenbelasting en toeristenbelasting. Mensen die in Putten overnachten en hier niet officieel wonen betalen forensenbelasting of toeristenbelasting. Deze inkomsten investeren we in bijvoorbeeld fietspaden, recreatiegebieden en toeristische informatie zoals het VVV. Wanneer betaalt u forensenbelasting? U betaalt forensenbelasting als u voldoet aan elke van deze kenmerken: U heeft een gemeubileerde recreatiewoning of stacaravan in de gemeente Putten in gebruik. U staat niet in de gemeente Putten ingeschreven. U heeft per jaar 90 dagen of meer de beschikking over deze recreatiewoning of stacaravan. Het maakt niet uit hoeveel dagen u de woning gebruikt. En ook niet of dat in de winter wel of niet mogelijk is. Een stacaravan zien wij in de meeste gevallen ook als gemeubileerde woning. Het maakt niet uit of de stacaravan op eigen grond staat of dat u deze grond huurt. Ook maakt het niet uit of de stacaravan in uw bezit is of dat u deze huurt. Tarieven forensenbelasting 2025 Het tarief is afhankelijk van de WOZ-waarde van uw onderkomen. Is er geen WOZ-waarde vastgesteld? Uw onderkomen is dan ingedeeld in de laagste waardeklasse. Minder dan € 105.000,00 - € 266,50 (tarief 1) € 105.000,00 tot € 165.000,00 - € 442,50 (tarief 2) € 165.000,00 tot € 315.000,00 - € 631,00 (tarief 3) € 315.000,00 tot € 500.000,00 - € 963,00 (tarief 4) € 500.000,00 tot € 670.000,00 - € 1.262,00 (tarief 5) € 670.000,00 of meer - € 1.580,00 (tarief 6) U ontvangt de aanslag forensenbelasting van de gemeente De parkbeheerder geeft aan de gemeente door welke toeristen forensenbelasting moeten betalen. Is er geen parkbeheer of bent u eigenaar van een recreatiewoning die niet op een park staat? Dan beoordeelt de gemeente of u forensenbelasting of toeristenbelasting moet betalen. Maakt u al gebruik van automatische incasso? Wij schrijven het bedrag in twee maandelijkse termijnen af van uw betaalrekening. Heeft u nog geen machtiging voor automatische incasso gegeven? Vraag deze aan via onderstaande link. Automatische incasso aanvragen Heeft u uw onderkomen minder dan 90 dagen ter beschikking gehad? Bijvoorbeeld door koop of verkoop? Dan ontvang u geen aanslag forensenbelasting voor dat jaar. Wetgeving Verordening op de heffing en invordering van forensenbelasting Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Reclamebelasting

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-02-12 | Thema:

    Bent u ondernemer in het centrumgebied van de gemeente Putten en maakt u gebruik van reclameborden, uithangborden en/of gevelreclame? Als dit zichtbaar is vanaf de openbare weg moet u hiervoor reclamebelasting betalen. De opbrengst is voor de Stichting Ondernemersfonds Putten (SOP). Zij financieren daarmee activiteiten en investeringen om het centrum van Putten te promoten en aantrekkelijker te maken. Kijk voor meer informatie op de website van de SOP.  Vanaf 1 januari 2025 is de manier waarop reclamebelasting wordt geheven gewijzigd. De SOP, winkelcentrum Putten  (WCP) en de gemeente hebben samen de reclamebelasting geëvalueerd. Een hoger budget voor het SOP is nodig om het centrum levendig, aantrekkelijk en vitaal te houden. Daarom is besloten de manier van heffen te veranderen. De belangrijkste verandering is dat de WOZ-waarde van het pand nu als basis wordt gebruikt voor de reclamebelasting. Hoeveel belastingen u betaalt is afhankelijk van de WOZ-waarde van het pand en de twee verschillende heffingsgebieden: het kerncentrumgebied en het overig heffingsgebied. Deze gebieden vindt u terug op de kaart in de verordening reclamebelasting. Tarieven 2025 Waardeklassen Kerncentrum gebied Overig centrum Minder dan € 150.000 € 600,00 € 440,00 Vanaf € 150.000 tot € 300.000 € 625,00 € 465,00 Vanaf € 300.000 tot € 500.000 € 700,00 € 540,00 Vanaf € 500.000 tot € 750.000 € 800,00 € 640,00 Vanaf € 750.000 tot € 1.000.000 € 925,00 € 765,00 Vanaf € 1.000.000 € 1.050,00 € 890,00 Wetgeving Verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Gedenkboek razzia

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-04-07 | Thema:

    Bij de gemeente Putten kunt u het gedenkboek over de razzia bestellen. De samensteller van het boek is Tj. Wouters. Het boek is een nauwkeurige en aangrijpende beschrijving van de verschrikkelijke gebeurtenis in oktober 1944. Dit uit de mond van hen die het meegemaakt hebben. Een zeer waardevolle bijdrage voor de lokale geschiedenis.   Gedenkboek razzia bestellen

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Subsidie bloemrijke en voedselrijke akkerranden

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-04-08 | Thema:

    De gemeente Putten vindt biodiversiteit belangrijk en stelt hiervoor een subsidie beschikbaar. De subsidie is bedoeld om op akkerland bloemrijke- en voedselrijke akkerranden te realiseren. Deze akkerranden zijn goed voor de insecten en vogels. En biedt bescherming aan weidevogels. Ook in de winter is voedsel beschikbaar omdat de akkerranden niet worden gemaaid. Met deze subsidie stimuleert de gemeente Putten een mooie, groene en gezonde leefomgeving. De subsidie is een vergoeding voor de aanleg van de akkerranden. En een compensatie voor de gederfde inkomsten. De subsidie voor 2025 is gesloten. Er kunnen geen aanvragen meer worden ingediend. Vraagt u de subsidie online aan? Dan heeft u de volgende bijlagen digitaal nodig: Een kaart met de locatie en de oppervlakte van de aan te leggen akkerrand. Een uitleg over de samenstelling van het zaad die aan voorwaarden voldoet. Een projectplan.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Ontheffing verspreiden reclamemateriaal

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-12-24 | Thema:

    U mag gedrukte en/of geschreven stukken of afbeeldingen niet: Onder publiek verspreiden of openlijk aanbieden. Aanbevelen of bekend maken op of aan door college aangewezen wegen of gedeelten daarvan. Het verbod geldt niet voor: Huis-aan-huis verspreiden. Of aan huis bezorgen van gedrukte en/of geschreven stukken of afbeeldingen. Het college mag een ontheffing geven van het genoemde verbod. Aanvraagformulier ontheffing verspreiden gedrukte stukken downloaden (PDF)

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Naamskeuze

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2024-08-06 | Thema:

    Het eerste kind van een getrouwd stel krijgt vanzelf de achternaam van de vader. De ouders kunnen ook besluiten om het kind de achternaam van de moeder te geven. Dit moeten zij doorgeven aan de gemeente voor of bij de geboorteaangifte. Kinderen die hierna worden geboren, krijgen dezelfde achternaam als het eerste kind. Bij ongetrouwde ouders krijgt het kind standaard de achternaam van de moeder. Bij erkenning kunt u ervoor kiezen dat het kind de naam van de vader krijgt. De moeder moet toestemming geven. De kinderen die hierna worden geboren, krijgen dan dezelfde achternaam. De gemeente maakt een akte van naamskeuze op. U mag de achternaam van uw kinderen nog één keer veranderen in die van de andere ouder. Dit mag wanneer u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Kinderen boven de zestien jaar moeten hier zelf een handtekening voor zetten. Openingstijden balie Burgerzaken Voorwaarden Wordt uw kind geboren in het buitenland en kunt u daar de achternaam niet zelf kiezen? Dan kunt u dit binnen 2 jaar na de geboorte in Nederland doen. Uw kind heeft de Nederlandse nationaliteit. Is het kind 16 jaar of ouder? Dan legt het kind zelf een verklaring af over de keuze van de naam.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Subsidie voor- en vroegschoolse educatie en peuteropvang

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-02-06 | Thema:

    Deze subsidie kan worden aangevraagd door een voorziening voor kinderopvang in de gemeente Putten die voorschoolse educatie en peuteropvang aanbied. Zij moeten aan de wettelijke eisen voldoen. En in het Landelijk Register Kinderopvang met een VVE-registratie staan. In het najaar krijgen deze organisaties het aanvraagformulier toegestuurd. Meer informatie Subsidieregeling Peuteropvang en Voorschoolse Educatie gemeente Putten

    Externe link: Ga naar website