Zoekresultaten 1 - 10 van 72 resultaten

  • Externe link: Wet open overheid (Woo) verzoek indienen

    Burgers hebben op grond van de Wet open overheid (Woo) recht op informatie over het bestuur van de overheid. Het uitgangspunt van de wet is dat overheidsinformatie openbaar is. Daardoor krijgen burgers meer inzicht in het handelen van bijvoorbeeld de gemeente. En kunnen zij beter deelnemen aan de democratie en de besluitvorming. U kunt bij ons een Woo-verzoek doen. Wat valt onder de Woo en wat niet? De Woo onderscheidt actieve en passieve openbaarheid van bestuur. Bij actieve openbaarheid geeft de gemeente uit eigen beweging informatie over beleid en uitvoering. Bijvoorbeeld via de gemeentelijke informatiepagina of de gemeentelijke website. Daarnaast kunt u een verzoek indienen tot openbaarmaking van bepaalde overheidsinformatie: het Woo-verzoek. Niet alle overheidsinformatie kan openbaar worden gemaakt. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld: Vertrouwelijke bedrijfs- en fabricagegegevens. Als openbaarmaking de veiligheid van de staat schaadt of de privacy van personen aantast. Documenten voor intern beraad. Dit voor zover het gaat om de persoonlijke beleidsopvattingen van ambtenaren of andere deelnemers aan dat interne beraad.  Aan welke voorwaarden moet het verzoek voldoen? Het verzoek mag geen onbegrensde verscheidenheid aan onderwerpen bevatten. Het onderwerp moet gaan over bestuurszaken van de gemeente. De gevraagde informatie moet beschikbaar zijn in documenten (op papier of digitaal). Overheidsinformatie hergebruiken (Who) Op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) kunt u vragen om overheidsinformatie te verstrekken. Dit kan voor commerciële of niet-commerciële doelen. U kunt de gegeven informatie combineren met andere informatie of data. Deze overheidsinformatie kan zo als basis dienen voor nieuwe producten en diensten, zoals apps, visualisaties en analyses. Aanvraag Let op: Een verzoek kunt u digitaal of schriftelijk indienen. Vermeld hierin: over welk onderwerp het gaat. welke documenten u wilt bekijken. hoe u de informatie wilt bekijken of ontvangen. Uw digitaal Woo- of Who verzoek kunt u sturen naar info@gemeentesluis.nl. Uw schriftelijk Woo- of Who-verzoek kunt u sturen naar:  Gemeente Sluis Postbus 27 4500 AA Oostburg De beslissing op een Woo- of Who-verzoek nemen wij zo spoedig mogelijk in behandeling. U krijgt binnen vier weken bericht. De gemeente kan deze termijn met twee weken verlengen.  Meer informatie Wet open overheid Woo-index Wet hergebruik van overheidsinformatie

  • Externe link: Onroerendezaakbelasting (OZB)

    De onroerendezaakbelasting (OZB) is een belasting op onroerende zaken. Onroerende zaken zijn alle gebouwen en de grond waarop ze staan. Ook onbebouwde stukken grond en panden in aanbouw zijn onroerende zaken. Er zijn twee soorten OZB: Eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Gebruikersbelasting voor niet-woningen. Tarieven Bekijk de tarieven. Belasting kwijtschelden Heeft u niet genoeg geld om de gemeentelijke belastingen te betalen? En komt dit doordat u geen of weinig inkomen heeft? Dan kunt u vragen het bedrag kwijt te schelden. U vraagt om kwijtschelding bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken Bent u het niet eens met de aanslag van de gemeentelijke belastingen? Of staat er een fout op het aanslagbiljet? Dan kunt u bezwaar maken bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken

  • Externe link: Rioolverstopping

    Is uw riool verstopt? Dan moet u eerst zelf bekijken waar het probleem zit. Wat u moet weten U graaft het ontstoppingsputje op de grens van uw terrein op en maakt het open. Dat kunt u ook laten doen door een bedrijf. Bent u benieuwd naar waar u moet graven? Neem dan contact met ons op via ons mailadres info@gemeentesluis.nl of ons telefoonnummer 140117. Is het putje leeg? Dan zit de verstopping op uw eigen terrein. U moet de riolering zelf (laten) schoonmaken. De kosten zijn voor u. Staat het putje vol? Dan is de gemeente verantwoordelijk. Bel ons en we ontstoppen het riool gratis voor u. Kosten Gratis als de gemeente verantwoordelijk is.

  • Externe link: Verklaring omtrent gedrag (VOG)

    Een verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Direct regelen Uw aanstaande werkgever kan een VOG online aanvragen bij Dienst Justis.  U krijgt dan een e-mail met een link naar de online VOG-aanvraag. Kan de werkgever de aanvraag niet online aanvragen? Vul dan de VOG-aanvraag in en kom bij ons langs. Meenemen Uw identiteitsbewijs Kosten U betaalt € 41,35. Handige links Meer informatie over de VOG vindt u op Justis.nl

  • Externe link: Vergunning aanvragen voor tijdelijke verhuur bij renovatie of sloop

    U mag uw woning verhuren met een tijdelijk contract als de woning wordt gesloopt of gerenoveerd. Hiervoor is een vergunning tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandwet soms verplicht. Zo werkt het Bij tijdelijke verhuur heeft het huurcontract een einddatum. De huurder gaat ermee akkoord de woning op die einddatum te verlaten. Tijdelijke verhuur van een sociale huurwoning Voor tijdelijke verhuur van sociale huurwoningen op grond van de Leegstandwet is altijd een vergunning nodig. Sociale huurwoningen zijn woningen met een huur onder de € 900,07 (bedrag 2025) per maand. Tijdelijke verhuur in de vrije sector Woningen met een huur boven de € 900,07 per maand (bedrag 2025) vallen in de vrije sector. Hiervoor is de vergunning niet verplicht. Toch is het verstandig een vergunning aan te vragen. Bijvoorbeeld om er zeker van te zijn dat uw huurder op de afgesproken datum vertrekt. Met de vergunning tijdelijke verhuur kunt u dit afdwingen. De huurder kan dan geen beroep doen op het huurrecht. Geldigheid vergunning De vergunning is 2 jaar geldig.   Voorwaarden voor de vergunning U bent de eigenaar van de woning. De woning is niet bewoond. Er staat niemand op het adres ingeschreven. De woning wordt binnen 2 jaar gesloopt of volledig gerenoveerd. Voorwaarden voor het huurcontract Het nummer van de vergunning tijdelijke verhuur staat in het contract. Het contract geldt voor een periode van minimaal 6 maanden. De opzegtermijn voor de tijdelijke huurder is minimaal 1 maand. De opzegtermijn voor de verhuurder is minimaal 3 maanden. Voor huurwoningen die te koop staan is de opzegtermijn minimaal 2 maanden. Maximale huurprijs op grond van de Leegstandwet Bij sloop of ingrijpende woningverbetering van woningen van woningcorporaties met een huur lager dan € 900,07 (bedrag 2025), is de maximale huurprijs 80 procent van de toegestane huurprijs volgens het puntenstelsel. Voor particuliere huurwoningen met een huur lager dan € 900,07 (bedrag 2025) geldt de maximale huurprijs volgens het puntenstelsel. Voor woningen met een huur boven de € 900,07 (bedrag 2025) geldt geen maximaal redelijke huurprijs. Kosten De vergunning voor tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet kost in 2025 € 165,25. Deze kosten zijn voor het in behandeling nemen van de aanvraag. U betaalt ze dus altijd, ook als uw aanvraag wordt afgewezen. Aanvragen Aanvraag vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte U heeft verder bij de aanvraag nodig: Een bewijsstuk waaruit blijkt dat de woning inderdaad binnen 2 jaar gesloopt wordt of volledig gerenoveerd. De omgevingsvergunning voor de renovatie of sloop (indien aanwezig). Het getekende huurcontract. Zo lang duurt het Wij beslissen binnen 8 weken op uw aanvraag. Wij sturen de vergunning of weigering op. Contact Heeft u vragen of wilt u een aanvraag indienen, neem dan contact met ons op via wonen@gemeentesluis.nl of 0117-457000.

  • Externe link: Precariobelasting

    Precario is de belasting die u betaalt voor het gebruiken van gemeentegrond. U betaalt dit voor voorwerpen die u op, in of boven de openbare grond plaatst. Bijvoorbeeld: Terras Container Uithangbord Luifel Bouwsteiger Regelen Neem contact met ons op.  Geef door:  Welke grond u wilt gebruiken. Wat u precies wilt neerzetten of doen. Hoeveel ruimte in m2 u nodig heeft. De datum en het tijdstip. Welke periode u de grond gebruikt. Wat u moet weten Als u gemeentegrond gebruikt, heeft u misschien ook een omgevingsvergunning nodig. Dit kunt u nakijken via het Omgevingsloket online. Tarieven Bekijk de tarieven

  • Externe link: Financiële ondersteuning voor (startende) ondernemers

    Bent u (startende) ondernemer en bent u op zoek naar financiële ondersteuning? Neem dan contact op met het Ondernemersloket om uw vraag te stellen. Dat kan via 14 0117 of ondernemen@gemeentesluis.nl. Besluit bijstandsverlening Zelfstandigen (BbZ) Wilt u een bedrijf starten vanuit een uitkering of dreigende werkloosheid? Dan kunt u mogelijk gebruik maken van het Besluit bijstandsverlening Zelfstandigen (BbZ)

  • Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

    Mensen met een beperking kunnen recht hebben op een gehandicaptenparkeerkaart (GPK). Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in alle EU landen. Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig, is altijd persoonsgebonden en kan voor elke auto gebruikt worden.  Soorten gehandicaptenparkeerkaarten Bestuurderskaart U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met behulp van hulpmiddelen.   U kunt zelf auto rijden. Passagierskaart  U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met behulp van hulpmiddelen.  U kunt niet zelf auto rijden.  Voor het vervoer heeft u altijd de hulp van een bestuurder nodig om van deur tot deur vervoerd te worden. Kaart voor zorginstellingen Het bestuur van een instelling waar mensen met een beperking verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen U dient een aanvraagformulier voor de gehandicaptenparkeerkaart in te vullen. Na de aanvraag volgt gelijk de betaling. Een aanvraag is daarom enkel mogelijk op het gemeentehuis zelf. Om de aanvraag compleet te maken is er een recente kleurenpasfoto nodig (er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis maar is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers) en een kopie van uw rijbewijs wanneer u een bestuurderskaart aanvraagt. Bij een eerste aanvraag is een medische keuring altijd nodig. Een instantie onderzoekt uw lichamelijke beperking. De gemeente bepaalt welke instantie dit doet.  Verlengen gehandicaptenparkeerkaart  Wilt u uw gehandicaptenparkeerkaart verlengen? Doe dit dan minimaal twee maanden voordat de kaart verloopt. Bij een verlening kan het zijn dat er niet opnieuw medisch advies opgevraagd hoeft te worden. Dit heeft de arts bij een eerdere medische keuring vastgesteld.   Kosten  Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart bedraagt € 47,00. 

  • Externe link: Verhuizing doorgeven

    Verhuist u naar een (ander) adres? Geef uw verhuizing op tijd door, uiterlijk 5 dagen na uw verhuisdatum of maximaal 4 weken ervoor. U geeft de verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. Als u verhuist naar een adres waar al iemand woont, moet u ook de toestemming voor inwoning inleveren. Direct regelen U kunt uw verhuizing online doorgeven.  Online verhuizing doorgeven Kan ik mijn verhuizing ook schriftelijk doorgeven? Ja, een verhuizing kunt u ook schriftelijk doorgeven. Vul het formulier in en stuur de volgende documenten mee: Een kopie van uw geldig legitimatiebewijs Een verklaring inwoning van de (hoofd)bewoner van het adres waar u gaat inwonen (indien van toepassing) Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de (hoofd)bewoner (indien van toepassing) Formulier verhuizing doorgeven (Word) Wat u moet weten Een verhuizing kan worden doorgeven door Uzelf Een ouder, voogd of verzorger Uw officiële partner (als u samen naar het nieuwe adres verhuisd) De ouders en kinderen vanaf 18 jaar (als zij samen naar het nieuwe adres verhuizen) Een wettelijke vertegenwoordiger Een volwassene met toestemming op papier U kunt uw verhuizing ook doorgeven op het gemeentehuis. Briefadres Heeft u geen woonadres? Dan kunt u misschien een briefadres krijgen.

  • Externe link: Loonkostensubsidie aanvragen als werkgever

    Wanneer u als werkgever een medewerker met een arbeidsbeperking in dienst neemt, kunt u mogelijk aanspraak maken op loonkostensubsidie (LKS). Als werkgever betaalt u dan alleen voor iemands ‘loonwaarde’. De loonwaarde is de daadwerkelijke arbeidsproductiviteit (uitgedrukt in een percentage) van het werk dat een medewerker kan verrichten.  U komt mogelijk in aanmerking voor loonkostensubsidie als: De werknemer in de gemeente Sluis woont, en De werknemer (waarschijnlijk) niet in staat is om zelfstandig het wettelijk minimumloon te verdienen, en De werknemer geen Wajong-uitkering van het UWV ontvangt, en De werknemer nog geen zes maanden in dienst is, en De werknemer in de zes maanden voorafgaand aan de dienstbetrekking: deelname aan het praktijkonderwijs (pro) of het voortgezet speciaal onderwijs (vso) of een mbo-entree opleiding, of onder de doelgroep van de Participatiewet viel (een uitkering had op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Anw dan wel niet -uitkeringsgerechtigd was). U kunt loonkostensubsidie online aanvragen of via het aanvraagformulier (PDF). Online aanvragen loonkostensubsidie Hoe werkt het?  Loonkostensubsidie is bedoeld voor werkgevers die iemand in dienst nemen die door een ziekte of handicap een arbeidsbeperking heeft. Het gaat om medewerkers die door hun arbeidsbeperking een lagere productiviteit hebben.  De werkgever vraagt loonkostensubsidie aan voor een medewerker die minder dan het wettelijk minimumloon kan verdienen.  Een loonwaarde-expert stelt op de werkplek de loonwaarde van de medewerker vast. Deze expert wordt door de gemeente aangewezen.  De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en het minimumloon. Het is bedoeld voor medewerkers die onder de doelgroep van de banenafspraak vallen.  U vraagt de loonkostensubsidie aan bij de gemeente waar de medewerker staat ingeschreven.  Mocht het cao-loon hoger zijn dan het minimumloon, dan zijn de meerkosten voor rekening van de werkgever.  Loonkostensubsidie kan nooit meer zijn dan 70% van het wettelijk minimumloon.  Wilt u een wijziging of verlenging doorgeven? Met het wijzigingsformulier kunt u tussentijdse wijzigingen doorgeven die van belang zijn voor de loonkostensubsidie. De wijzigingen worden binnen 10 werkdagen door ons verwerkt. U kunt de wijzigingen online doorgeven of via het wijzigingsformulier (PDF). Meld de wijziging online Vragen of meer informatie? Neem contact op met ons op via lks@gemeentesluis.nl of bel 14 0117.