Zoekresultaten 1 - 50 van 71 resultaten
- Externe link: Wet open overheid (Woo) verzoek indienen
Burgers hebben op grond van de Wet open overheid (Woo) recht op informatie over het bestuur van de overheid. Het uitgangspunt van de wet is dat overheidsinformatie openbaar is. Daardoor krijgen burgers meer inzicht in het handelen van bijvoorbeeld de gemeente. En kunnen zij beter deelnemen aan de democratie en de besluitvorming. U kunt bij ons een Woo-verzoek doen. Wat valt onder de Woo en wat niet? De Woo onderscheidt actieve en passieve openbaarheid van bestuur. Bij actieve openbaarheid geeft de gemeente uit eigen beweging informatie over beleid en uitvoering. Bijvoorbeeld via de gemeentelijke informatiepagina of de gemeentelijke website. Daarnaast kunt u een verzoek indienen tot openbaarmaking van bepaalde overheidsinformatie: het Woo-verzoek. Niet alle overheidsinformatie kan openbaar worden gemaakt. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld: Vertrouwelijke bedrijfs- en fabricagegegevens. Als openbaarmaking de veiligheid van de staat schaadt of de privacy van personen aantast. Documenten voor intern beraad. Dit voor zover het gaat om de persoonlijke beleidsopvattingen van ambtenaren of andere deelnemers aan dat interne beraad. Aan welke voorwaarden moet het verzoek voldoen? Het verzoek mag geen onbegrensde verscheidenheid aan onderwerpen bevatten. Het onderwerp moet gaan over bestuurszaken van de gemeente. De gevraagde informatie moet beschikbaar zijn in documenten (op papier of digitaal). Overheidsinformatie hergebruiken (Who) Op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) kunt u vragen om overheidsinformatie te verstrekken. Dit kan voor commerciële of niet-commerciële doelen. U kunt de gegeven informatie combineren met andere informatie of data. Deze overheidsinformatie kan zo als basis dienen voor nieuwe producten en diensten, zoals apps, visualisaties en analyses. Aanvraag Let op: Een verzoek kunt u digitaal of schriftelijk indienen. Vermeld hierin: over welk onderwerp het gaat. welke documenten u wilt bekijken. hoe u de informatie wilt bekijken of ontvangen. Uw digitaal Woo- of Who verzoek kunt u sturen naar info@gemeentesluis.nl. Uw schriftelijk Woo- of Who-verzoek kunt u sturen naar: Gemeente Sluis Postbus 27 4500 AA Oostburg De beslissing op een Woo- of Who-verzoek nemen wij zo spoedig mogelijk in behandeling. U krijgt binnen vier weken bericht. De gemeente kan deze termijn met twee weken verlengen. Meer informatie Wet open overheid Woo-index Wet hergebruik van overheidsinformatie
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-07-26
- Externe link: Onroerendezaakbelasting (OZB)
De onroerendezaakbelasting (OZB) is een belasting op onroerende zaken. Onroerende zaken zijn alle gebouwen en de grond waarop ze staan. Ook onbebouwde stukken grond en panden in aanbouw zijn onroerende zaken. Er zijn twee soorten OZB: Eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Gebruikersbelasting voor niet-woningen. Tarieven Bekijk de tarieven. Belasting kwijtschelden Heeft u niet genoeg geld om de gemeentelijke belastingen te betalen? En komt dit doordat u geen of weinig inkomen heeft? Dan kunt u vragen het bedrag kwijt te schelden. U vraagt om kwijtschelding bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken Bent u het niet eens met de aanslag van de gemeentelijke belastingen? Of staat er een fout op het aanslagbiljet? Dan kunt u bezwaar maken bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Financiën
- Externe link: Rioolverstopping
Is uw riool verstopt? Dan moet u eerst zelf bekijken waar het probleem zit. Wat u moet weten U graaft het ontstoppingsputje op de grens van uw terrein op en maakt het open. Dat kunt u ook laten doen door een bedrijf. Bent u benieuwd naar waar u moet graven? Neem dan contact met ons op via ons mailadres info@gemeentesluis.nl of ons telefoonnummer 140117. Is het putje leeg? Dan zit de verstopping op uw eigen terrein. U moet de riolering zelf (laten) schoonmaken. De kosten zijn voor u. Staat het putje vol? Dan is de gemeente verantwoordelijk. Bel ons en we ontstoppen het riool gratis voor u. Kosten Gratis als de gemeente verantwoordelijk is.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-04-22
- Natuur en milieu
- Externe link: Verklaring omtrent gedrag (VOG)
Een verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Direct regelen Uw aanstaande werkgever kan een VOG online aanvragen bij Dienst Justis. U krijgt dan een e-mail met een link naar de online VOG-aanvraag. Kan de werkgever de aanvraag niet online aanvragen? Vul dan de VOG-aanvraag in en kom bij ons langs. Meenemen Uw identiteitsbewijs Kosten U betaalt € 41,35. Handige links Meer informatie over de VOG vindt u op Justis.nl
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Recht
- Externe link: Vergunning aanvragen voor tijdelijke verhuur bij renovatie of sloop
U mag uw woning verhuren met een tijdelijk contract als de woning wordt gesloopt of gerenoveerd. Hiervoor is een vergunning tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandwet soms verplicht. Zo werkt het Bij tijdelijke verhuur heeft het huurcontract een einddatum. De huurder gaat ermee akkoord de woning op die einddatum te verlaten. Tijdelijke verhuur van een sociale huurwoning Voor tijdelijke verhuur van sociale huurwoningen op grond van de Leegstandwet is altijd een vergunning nodig. Sociale huurwoningen zijn woningen met een huur onder de € 900,07 (bedrag 2025) per maand. Tijdelijke verhuur in de vrije sector Woningen met een huur boven de € 900,07 per maand (bedrag 2025) vallen in de vrije sector. Hiervoor is de vergunning niet verplicht. Toch is het verstandig een vergunning aan te vragen. Bijvoorbeeld om er zeker van te zijn dat uw huurder op de afgesproken datum vertrekt. Met de vergunning tijdelijke verhuur kunt u dit afdwingen. De huurder kan dan geen beroep doen op het huurrecht. Geldigheid vergunning De vergunning is 2 jaar geldig. Voorwaarden voor de vergunning U bent de eigenaar van de woning. De woning is niet bewoond. Er staat niemand op het adres ingeschreven. De woning wordt binnen 2 jaar gesloopt of volledig gerenoveerd. Voorwaarden voor het huurcontract Het nummer van de vergunning tijdelijke verhuur staat in het contract. Het contract geldt voor een periode van minimaal 6 maanden. De opzegtermijn voor de tijdelijke huurder is minimaal 1 maand. De opzegtermijn voor de verhuurder is minimaal 3 maanden. Voor huurwoningen die te koop staan is de opzegtermijn minimaal 2 maanden. Maximale huurprijs op grond van de Leegstandwet Bij sloop of ingrijpende woningverbetering van woningen van woningcorporaties met een huur lager dan € 900,07 (bedrag 2025), is de maximale huurprijs 80 procent van de toegestane huurprijs volgens het puntenstelsel. Voor particuliere huurwoningen met een huur lager dan € 900,07 (bedrag 2025) geldt de maximale huurprijs volgens het puntenstelsel. Voor woningen met een huur boven de € 900,07 (bedrag 2025) geldt geen maximaal redelijke huurprijs. Kosten De vergunning voor tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet kost in 2025 € 165,25. Deze kosten zijn voor het in behandeling nemen van de aanvraag. U betaalt ze dus altijd, ook als uw aanvraag wordt afgewezen. Aanvragen Aanvraag vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte U heeft verder bij de aanvraag nodig: Een bewijsstuk waaruit blijkt dat de woning inderdaad binnen 2 jaar gesloopt wordt of volledig gerenoveerd. De omgevingsvergunning voor de renovatie of sloop (indien aanwezig). Het getekende huurcontract. Zo lang duurt het Wij beslissen binnen 8 weken op uw aanvraag. Wij sturen de vergunning of weigering op. Contact Heeft u vragen of wilt u een aanvraag indienen, neem dan contact met ons op via wonen@gemeentesluis.nl of 0117-457000.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-04-24
- Externe link: Precariobelasting
Precario is de belasting die u betaalt voor het gebruiken van gemeentegrond. U betaalt dit voor voorwerpen die u op, in of boven de openbare grond plaatst. Bijvoorbeeld: Terras Container Uithangbord Luifel Bouwsteiger Regelen Neem contact met ons op. Geef door: Welke grond u wilt gebruiken. Wat u precies wilt neerzetten of doen. Hoeveel ruimte in m2 u nodig heeft. De datum en het tijdstip. Welke periode u de grond gebruikt. Wat u moet weten Als u gemeentegrond gebruikt, heeft u misschien ook een omgevingsvergunning nodig. Dit kunt u nakijken via het Omgevingsloket online. Tarieven Bekijk de tarieven
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Externe link: Financiële ondersteuning voor (startende) ondernemers
Bent u (startende) ondernemer en bent u op zoek naar financiële ondersteuning? Neem dan contact op met het Ondernemersloket om uw vraag te stellen. Dat kan via 14 0117 of ondernemen@gemeentesluis.nl. Besluit bijstandsverlening Zelfstandigen (BbZ) Wilt u een bedrijf starten vanuit een uitkering of dreigende werkloosheid? Dan kunt u mogelijk gebruik maken van het Besluit bijstandsverlening Zelfstandigen (BbZ)
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen
Mensen met een beperking kunnen recht hebben op een gehandicaptenparkeerkaart (GPK). Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in alle EU landen. Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig, is altijd persoonsgebonden en kan voor elke auto gebruikt worden. Soorten gehandicaptenparkeerkaarten Bestuurderskaart U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met behulp van hulpmiddelen. U kunt zelf auto rijden. Passagierskaart U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met behulp van hulpmiddelen. U kunt niet zelf auto rijden. Voor het vervoer heeft u altijd de hulp van een bestuurder nodig om van deur tot deur vervoerd te worden. Kaart voor zorginstellingen Het bestuur van een instelling waar mensen met een beperking verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen U dient een aanvraagformulier voor de gehandicaptenparkeerkaart in te vullen. Na de aanvraag volgt gelijk de betaling. Een aanvraag is daarom enkel mogelijk op het gemeentehuis zelf. Om de aanvraag compleet te maken is er een recente kleurenpasfoto nodig (er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis maar is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers) en een kopie van uw rijbewijs wanneer u een bestuurderskaart aanvraagt. Bij een eerste aanvraag is een medische keuring altijd nodig. Een instantie onderzoekt uw lichamelijke beperking. De gemeente bepaalt welke instantie dit doet. Verlengen gehandicaptenparkeerkaart Wilt u uw gehandicaptenparkeerkaart verlengen? Doe dit dan minimaal twee maanden voordat de kaart verloopt. Bij een verlening kan het zijn dat er niet opnieuw medisch advies opgevraagd hoeft te worden. Dit heeft de arts bij een eerdere medische keuring vastgesteld. Kosten Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart bedraagt € 47,00.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-01-02
- Verkeer
- Externe link: Verhuizing doorgeven
Verhuist u naar een (ander) adres? Geef uw verhuizing op tijd door, uiterlijk 5 dagen na uw verhuisdatum of maximaal 4 weken ervoor. U geeft de verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. Als u verhuist naar een adres waar al iemand woont, moet u ook de toestemming voor inwoning inleveren. Direct regelen U kunt uw verhuizing online doorgeven. Online verhuizing doorgeven Kan ik mijn verhuizing ook schriftelijk doorgeven? Ja, een verhuizing kunt u ook schriftelijk doorgeven. Vul het formulier in en stuur de volgende documenten mee: Een kopie van uw geldig legitimatiebewijs Een verklaring inwoning van de (hoofd)bewoner van het adres waar u gaat inwonen (indien van toepassing) Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de (hoofd)bewoner (indien van toepassing) Formulier verhuizing doorgeven (Word) Wat u moet weten Een verhuizing kan worden doorgeven door Uzelf Een ouder, voogd of verzorger Uw officiële partner (als u samen naar het nieuwe adres verhuisd) De ouders en kinderen vanaf 18 jaar (als zij samen naar het nieuwe adres verhuizen) Een wettelijke vertegenwoordiger Een volwassene met toestemming op papier U kunt uw verhuizing ook doorgeven op het gemeentehuis. Briefadres Heeft u geen woonadres? Dan kunt u misschien een briefadres krijgen.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-08-06
- Recht
- Externe link: Loonkostensubsidie aanvragen als werkgever
Wanneer u als werkgever een medewerker met een arbeidsbeperking in dienst neemt, kunt u mogelijk aanspraak maken op loonkostensubsidie (LKS). Als werkgever betaalt u dan alleen voor iemands ‘loonwaarde’. De loonwaarde is de daadwerkelijke arbeidsproductiviteit (uitgedrukt in een percentage) van het werk dat een medewerker kan verrichten. U komt mogelijk in aanmerking voor loonkostensubsidie als: De werknemer in de gemeente Sluis woont, en De werknemer (waarschijnlijk) niet in staat is om zelfstandig het wettelijk minimumloon te verdienen, en De werknemer geen Wajong-uitkering van het UWV ontvangt, en De werknemer nog geen zes maanden in dienst is, en De werknemer in de zes maanden voorafgaand aan de dienstbetrekking: deelname aan het praktijkonderwijs (pro) of het voortgezet speciaal onderwijs (vso) of een mbo-entree opleiding, of onder de doelgroep van de Participatiewet viel (een uitkering had op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Anw dan wel niet -uitkeringsgerechtigd was). U kunt loonkostensubsidie online aanvragen of via het aanvraagformulier (PDF). Online aanvragen loonkostensubsidie Hoe werkt het? Loonkostensubsidie is bedoeld voor werkgevers die iemand in dienst nemen die door een ziekte of handicap een arbeidsbeperking heeft. Het gaat om medewerkers die door hun arbeidsbeperking een lagere productiviteit hebben. De werkgever vraagt loonkostensubsidie aan voor een medewerker die minder dan het wettelijk minimumloon kan verdienen. Een loonwaarde-expert stelt op de werkplek de loonwaarde van de medewerker vast. Deze expert wordt door de gemeente aangewezen. De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en het minimumloon. Het is bedoeld voor medewerkers die onder de doelgroep van de banenafspraak vallen. U vraagt de loonkostensubsidie aan bij de gemeente waar de medewerker staat ingeschreven. Mocht het cao-loon hoger zijn dan het minimumloon, dan zijn de meerkosten voor rekening van de werkgever. Loonkostensubsidie kan nooit meer zijn dan 70% van het wettelijk minimumloon. Wilt u een wijziging of verlenging doorgeven? Met het wijzigingsformulier kunt u tussentijdse wijzigingen doorgeven die van belang zijn voor de loonkostensubsidie. De wijzigingen worden binnen 10 werkdagen door ons verwerkt. U kunt de wijzigingen online doorgeven of via het wijzigingsformulier (PDF). Meld de wijziging online Vragen of meer informatie? Neem contact op met ons op via lks@gemeentesluis.nl of bel 14 0117.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-01-17
- Externe link: Asbest verwijderen
Wilt u asbest verwijderen? In veel gevallen moet u daar een erkend bedrijf voor inschakelen. Regelen Wilt u minder dan 35m2 aan asbesthoudende golfplaten, niet-gelijmde vloerbedekking of asbesthoudende tegels verwijderen? Dan moet u een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket. Wilt u meer dan 35m2 aan asbesthoudend materiaal verwijderen? Dan moet u een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket. U moet een asbestiventarisatierapport bijvoegen. Dit laat u maken door een erkend bedrijf. De Wet natuurbescherming dient, voor het uitvoeren van werkzaamheden, te worden gerespecteerd. Voordat de werkzaamheden van start gaan, kunt u contact opnemen met de Provincie Zeeland, bereikbaar onder natuurbeschermingswet@zeeland.nl. Meer informatie vindt u op de website van Informatiepunt Leefomgeving (IPLO). Zelf asbest verwijderen U mag asbest zelf verwijderen uit een woonfunctie of nevengebruiksfunctie als het gaat om minder dan 35 m2 aan geschroefde golfplaten met hechtgebonden asbestvezels, vloertegels of niet-gelijmde vloerbedekking. Dan moet u wel een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket. Hierbij kiest u voor de activiteit 'Slopen van een bouwwerk of gedeelte daarvan of asbest verwijderen'. U geeft hier door: Uw naam en adres (gebouweigenaar). De naam en het adres van degene die gaat slopen. Wanneer en hoe laat u precies gaat slopen. Hoe u gaat slopen. Welk materiaal vrijkomt bij de sloop. Hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop. Een tekening van wat u gaat slopen. Pas als u toestemming van ons heeft, mag u beginnen met het verwijderen van de asbest en deze inleveren bij de Milieustraat. Ons advies Beschadig het asbesthoudende materiaal niet, breek het niet en boor er niet in. Hierdoor kunnen gevaarlijke asbestvezels vrijkomen. Spuit het asbesthoudende materiaal nat en draag beschermende kleding. Asbest afvoeren Verpak het asbest zorgvuldig als u het bij de Milieustraat inlevert. Hiervoor zijn speciale asbestzakken te koop. Sluit de verpakking luchtdicht af met sterke tape. Bekijk hoe u het asbest moet aanbieden bij de Milieustraat. Kosten De sloopmelding is gratis. De speciale asbestzakken niet, deze koopt u bij de milieustraat. Asbest laten verwijderen Wilt u meer dan 35m2 asbest verwijderen? Of gaat het om losse buizen of vastgelijmde vloerbedekking? Dan mag u dit niet zelf doen. U moet dit eerst melden via het Omgevingsloket. U geeft hier door: Uw naam en adres (gebouweigenaar). De naam en het adres van degene die gaat slopen. Wanneer en hoe laat u precies gaat slopen. Hoe u gaat slopen. Welk materiaal vrijkomt bij de sloop. Hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop. Een tekening van wat u gaat slopen. Tevens dient u de volgende gegevens aan te leveren: Een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd bedrijf Pas als u toestemming van ons heeft, mogen de werkzaamheden beginnen. U moet dan een erkend bedrijf inschakelen. Let op: Mogelijk heeft u voor het uitvoeren van de werkzaamheden een omgevingsvergunningen nodig. U kunt deze aanvraag omgevingsvergunning apart aanvragen via het Omgevingsloket. Subsidieregeling asbestdaken De landelijke subsidieregeling voor het verwijderen van asbestdaken is per 15 december 2018 gesloten. Subsidie aanvragen is niet meer mogelijk. Meer informatie Meer informatie over asbest en asbest verwijderen vindt u op de website van de Rijksoverheid en op Asbestverwijdering - Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-04-28
- Huisvesting
- Externe link: Ondersteuning voor mantelzorger aanvragen
Een mantelzorger zorgt voor een familielid, vriend of buur. Bent u mantelzorger? Dan gaan we graag met u in gesprek. Regelen Bel 14 0117 voor een afspraak of kom langs op het gemeentehuis. Soorten ondersteuning De gemeente kijkt hoe ze u kan helpen. Misschien zijn er mensen of voorzieningen in de buurt die verlichting kunnen bieden. Denk bijvoorbeeld aan een maaltijdservice. Of helpt het als u met andere mantelzorgers kunt praten. Folder Mantelzorg (PDF) Ook kunnen we kijken of bijvoorbeeld hulp in de huishouding, kortdurend verblijf of een dagbesteding voor de mantelzorgontvanger uitkomst biedt.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Zorg en gezondheid
- Externe link: Alcoholvergunning
Wilt u als eigenaar van een onderneming alcohol verkopen of schenken? Dan heeft u een Alcoholvergunning nodig. Wilt u buiten een horecazaak of bij een evenement zwak-alcoholische dranken verkopen en/of schenken? Dan heeft u een tijdelijke ontheffing (tapontheffing) nodig. Deze kunt u onderaan deze pagina aanvragen. Alcoholvergunning aanvragen U vraagt een Alcoholvergunning aan als: u een kantine, café, restaurant of slijterij wilt starten of overnemen. de ondernemingsvorm verandert, bijvoorbeeld van een eenmanszaak in een VOF of een BV. er een andere eigenaar komt. Regelen Vraag de alcoholvergunning online aan. Let op: Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Bijlage A, verklaring leidinggevende (PDF) van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van alle ondernemer(s)/bestuurder(s) en leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Optioneel: een verklaring van geen bemoeienis. Hiermee kunnen bestuurders aangeven geen bemoeienis te hebben met de bedrijfsvoering of exploitatie van het horeca- of slijtersbedrijf. Ingevuld BIBOB formulier (PDF). Alcoholvergunning online aanvragen Kosten Een Drank- en horecavergunning artikel 3.2 a. kost € 153,45. Leidinggevende wijzigen? U wijzigt een alcoholvergunning als: er een andere leidinggevende komt. een leidinggevende wil bijschrijven. een leidinggevende wil uitschrijven. De wijziging kan alleen door de vergunninghouder gedaan worden. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Bijlage A, verklaring leidinggevende (PDF) van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de ondernemer(s)/bestuurder(s) en alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Wijziging online doorgeven Tijdelijke ontheffing aanvragen (tapontheffing) Wilt u buiten een horecazaak of bij een evenement alcohol verkopen en/of schenken? Dan kunt u een tijdelijke ontheffing (tapontheffing) aanvragen voor zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn. Wat u moet weten De ontheffing geldt alleen voor zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn. De persoon die verantwoordelijk is voor het schenken van de alcohol is minimaal 21 jaar. De persoon die schenkt is van goed levensgedrag. Regelen Vraag de tijdelijke ontheffing online aan. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden in loondienst. Is er sprake van uitbreiding van het bestaand terras? Voeg dan situatietekening toe met de uitbreiding van het terras met de afmetingen inclusief afstand tot rijweg en/of objecten. Gebruik hiervoor het document Situatietekening (PDF) wat u kunt downloaden. Ontheffing online aanvragen Kosten Een tapontheffing kost € 51,15.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-12-31
- Zorg en gezondheid
- Externe link: Koninklijke onderscheiding aanvragen
Een Koninklijke onderscheiding of lintje is een erkenning voor bijzonder werk dat iemand doet voor de samenleving. Dit kan vrijwilligerswerk zijn. Maar ook een buitengewone prestatie tijdens betaald werk. Bijvoorbeeld in de wetenschap of sport. Wie verdient een lintje? Overal in Nederland zetten mensen zich in voor de samenleving. Meestal doen ze dat onopvallend en op de achtergrond. Maar deze personen zouden best wel eens in het zonnetje gezet mogen worden. De meest waardevolle waardering is het toekennen van een Koninklijke onderscheiding ofwel 'lintje". Iemand kan een lintje verdienen als er sprake is van persoonlijke, bijzondere verdiensten voor de samenleving. Dat kan vrijwilligerswerk zijn, maar ook een erg bijzondere invulling van een betaalde baan of een combinatie van beide. Vrijwilligers die zich onbaatzuchtig inzetten voor organisaties op bijvoorbeeld het gebied van sport, kunst, cultuur, kerkelijk leven, natuur, pleegzorg of openbare orde en veiligheid komen in aanmerking voor een lintje. Kent u iemand in de gemeente Sluis die een Koninklijke onderscheiding verdient? En vindt u dat deze persoon publieke erkenning verdient? Dan kunt u deze persoon voordragen. Iemand voordragen Wat u moet weten Wilt u de onderscheiding tijdens een bijzondere gelegenheid laten uitreiken? Vraag deze dan zes maanden van tevoren aan. De bijzondere gelegenheid moet een relatie hebben met de verdienste. Om die reden is een trouwdag of verjaardag geen passende gelegenheid. Wilt u de onderscheiding tijdens de Algemene Gelegenheid, oftewel de lintjesregen, laten uitreiken? Dien dan uw verzoek uiterlijk 1 augustus in. De lintjesregen vindt de laatste werkdag vóór Koningsdag plaats. Doet u een voorstel? Dan wordt u om aanvullende gegevens gevraagd brieven van de verenigingen of organisaties waar het vrijwilligerswerk gedaan is. Noem ook de begin- en einddatum van de activiteit, hoeveel uren de persoon eraan besteedt en geef duidelijk aan waarom de persoon een Koninklijke onderscheiding verdient. Kosten Aan de aanvraag van een Koninklijke onderscheiding zijn geen kosten verbonden. Meer weten? Wilt u meer weten over Koninklijke onderscheidingen? Kijk dan op lintjes.nl. Daar vindt u ook een aanvraagformulier. Of neem contact op met de medewerker Kabinetszaken op het telefoonnummer 14 0117 of e-mail kabinetszaken@gemeentesluis.nl.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Bestuur
- Externe link: Nederlandse nationaliteit aanvragen/Nederlander worden
Wilt u Nederlander worden? En staat u bij de gemeente Sluis ingeschreven? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen door optie of door naturalisatie. Regelen Neem contact met ons op en maak een afspraak. Tijdens deze afspraak krijgt u meer informatie over de te volgen stappen. Wat u moet weten Als u Nederlander kunt worden door optie, dan beslist de gemeente hierover. Kijk op de website van de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) of u recht hebt op optie. Als u Nederlander kunt worden door naturalisatie, gaat uw aanvraag naar de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND). De IND beslist dan. Kijk op IND.nl voor meer informatie. Is uw verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd? Dan wordt u uitgenodigd voor een naturalisatieceremonie. Meenemen Optie: Uw identiteitsbewijs. Naturalisatie: Uw identiteitsbewijs. Uw verblijfsvergunning. Uw geboorteakte. Uw huwelijksakte (alleen als u in het buitenland getrouwd bent). Uw inburgeringsdiploma. Kosten Optieverzoek voor één persoon € 231,00. Voor twee personen € 395,00. Naturalisatieverzoek voor één persoon € 1.091,00. Voor twee personen € 1.393,00.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Externe link: WOZ-beschikking/waarde
De Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) regelt de waardering van onroerende zaken voor de belastingheffing door het Rijk, gemeenten en waterschappen. Kijk op de website van Sabewa Zeeland voor meer informatie over deze belasting. WOZ beschikking Elke belanghebbende die een aanslag OZB krijgt, ontvangt automatisch een WOZ-beschikking. Als u een WOZ-beschikking ontvangt, betekent dit niet automatisch dat u ook belastingplichtig bent. Andersom geldt ook. Als u geen WOZ-beschikking ontvangt, kunt u toch belastingplichtig zijn. WOZ waarde De WOZ-waarde is het bedrag dat uw pand bij verkoop zou kunnen opbrengen op 1 januari van het lopende jaar.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-12-31
- Externe link: Principeverzoek indienen
Wijken uw (bouw)plannen af van het Omgevingsplan? En wilt u meer duidelijkheid voordat u een omgevingsvergunning aanvraagt? Dan kunt u een principeverzoek indienen. De gemeente bekijkt dan of uw plan in de basis haalbaar is en of zij hieraan wil meewerken. Regelen U vraagt een principeverzoek aan via een e-mail aan info@gemeentesluis.nl. U geeft in uw e-mail aan: een beschrijving van de activiteit waarvoor de omgevingsvergunning wordt aangevraagd; het telefoonnummer, e-mailadres en/of NAW-gegevens van de aanvrager of gemachtigde; het adres, de kadastrale aanduiding of coördinaten van de locatie waarop de activiteit wordt verricht; een aanduiding van de begrenzing van de locatie waar op de activiteit wordt verricht. U kunt uw principeverzoek ook per post aan ons sturen. U stuurt uw brief aan het College van Burgemeester en Wethouders, Postbus 27, 4500 AA Oostburg. Na het principeverzoek Een principeverzoek kunt u indienen voordat u een omgevingsvergunning aanvraagt. Een positieve principe-uitspraak is geen omgevingsvergunning. U kunt hiermee dus nog niet gaan bouwen of verbouwen. De gemeente vertelt u of u een omgevingsvergunning of wijziging van het Omgevingsplan moet indienen. Wat u moet weten Gaat de gemeente akkoord? Dan zijn er verschillende mogelijkheden: ‘Binnenplanse omgevingsplanactiviteit'. In het Omgevingsplan zelf staat wanneer u mag afwijken. Afwijken met een omgevingsvergunning voor Buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA). Dit is een rapport wat u laat maken door een deskundige. Dit rapport bestaat onder andere uit een ruimtelijke onderbouwing. Let op: Voor een omgevingsvergunning voor een BOPA geldt meestal de reguliere procedure van 8 weken. Sommige initiatieven of ontwikkelingen dienen echter door middel van een uitgebreide procedure afgehandeld te worden Wijzigen van het Omgevingsplan. Let op: dit is een lang traject. U moet rekening houden met de duur van 1 jaar. Kosten € 562,50.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-04-28
- Externe link: Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen
Bent u gehandicapt en wilt u uw auto graag dichtbij uw voordeur parkeren? Als u al een gehandicaptenparkeerkaart heeft, dan kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen. Goed om te weten Voor een gehandicaptenparkeerplaats is een verkeersbesluit nodig. De tijd voor de procedure met publicatie en de uitvoering op straat bedraagt ongeveer 10 weken Als u een verhuizing ruim voortijdig meldt, zorgt de gemeente voor opheffing van de gehandicaptenparkeerplaats bij het oude adres en indien mogelijk, voor een vervangende gehandicaptenparkeerplaats bij het nieuwe adres. Houd rekening met de bovengenoemde proceduretijd. Regelen Neem contact met ons op en maak een afspraak. Of vul het aanvraagformulier in en stuur deze naar ons op. Aanvraagformulier gehandicaptenparkeerplaats (PDF) Meenemen Uw gehandicaptenparkeerkaart. Voorwaarden Voorwaarden zijn onder meer: U heeft een gehandicaptenparkeerkaart. U kunt niet op eigen terrein parkeren. U moet vaak verder weg parkeren omdat het te druk is. Kosten U hoort vooraf wat het kost. Pas na uw instemming met de kosten gaat de gemeente aan de slag.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-04
- Externe link: Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)
Heeft u een bewijs nodig dat u in de gemeente Sluis woont? Vraag dan een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) aan. Daarop staat altijd uw naam, adres, geboorteplaats en -datum. Daarnaast kunt u er andere gegevens op laten zetten. U krijgt een kopie opgestuurd. Dat heet een uittreksel. Regelen Kom bij ons langs en neem uw identiteitsbewijs mee. U kan ook online een uittreksel BRP aanvragen. Uittreksel BRP online aanvragen Of print het aanvraagformulier uit en vul het in. Stuur dit samen met een kopie van uw geldig identiteitsbewijs naar ons op. Dit kan per e-mail via info@gemeentesluis.nl of per post. Aanvraagformulier uittreksel BRP (PDF) Uittreksel voor iemand anders aanvragen Dit kan als: De persoon die u machtigt ouder is dan 18 jaar. U een brief meegeeft waarin u deze persoon toestemming geeft. U allebei uw handtekening zet op de brief. U een kopie van uw identiteitsbewijs meegeeft. De persoon die u machtigt ook een identiteitsbewijs meeneemt. Kosten U betaalt € 8,00. Nog vragen? Neem dan contact met ons op via 14 0117.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-04-15
- Externe link: Starterslening
Een Starterslening van de gemeente om je eerste huis te kopen Je hebt een eerste woning op het oog, maar je inkomen is te laag voor de hypotheek. Weg droom? Hoeft niet! Om het kopen van een eerste huis mogelijk te maken, kun je de Starterslening aanvragen. Wat is de Starterslening? Starters op de woningmarkt verdienen een steuntje in de rug. Daarom helpt de gemeente Sluis starters een huis te financieren met de Starterslening. Het is een extra lening bovenop je hypotheek. Je sluit de lening af bij Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Een onafhankelijke stichting die geen winst maakt, maar wel het financieren van je eerste koophuis mogelijk wil maken. Met de Starterslening kun je op een verantwoorde manier tóch je droomhuis kopen. Je sluit de lening af met Nationale Hypotheek Garantie (NHG), dat geeft extra zekerheid. De eerste 3 jaar geen maandlasten Je koopt nu je woning. De eerste 3 jaar betaalt de gemeente de rente. Je mag altijd extra aflossen. Daar rekenen we geen kosten voor. Maar het blijft een lening, waarvoor je na 3 jaar wel rente en aflossing betaalt. Tenminste, als je inkomen dat toelaat. Voorwaarden Starters komen in Sluis in aanmerking voor een Starterslening. Daar zijn wel een paar voorwaarden aan verbonden. Je kunt de Starterslening aanvragen als: Je voor het eerst een huis koopt; De hypotheek en de Starterslening voldoen aan de voorwaarden van de NHG; De rentevaste periode van je eerste hypotheek minimaal 10 jaar is. Dit zijn de voorwaarden voor de Starterslening die in heel Nederland gelden. Daarnaast hanteren we in Sluis nog enkele aanvullende voorwaarden. De maximale hoogte van de Starterslening in Sluis is maximaal € 40.000; Maximale aankoopprijs is 75% van de Nationale Hypotheek Garantie grens. Voor 2025 is de NHG-grens € 450.000. Dit betekent dat de maximale aankoopsom inclusief de kosten koper kosten en verbeteringskosten € 337.500 is (2025); De Starterslening kun je voor zowel bestaande bouw als voor nieuwbouw aanvragen. Op de website van SVn vind je uitgebreide informatie en voorwaarden van de Starterslening Starterslening. Wat kost de Starterslening? Notariskosten; Afsluitkosten bij SVn, de organisatie die de Starterslening verstrekt en beheert; Borgtochtprovisie NHG; Eventueel kosten voor een taxatierapport of financieel advies. Handige links en downloads Op de website van SVn kun je een handig stappenplan downloaden en vind je een overzicht met veelgestelde vragen over de Starterslening.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-05-22
- Huisvesting
- Externe link: Toeristenbelasting
Biedt u een mogelijkheid tot overnachten aan toeristen? Dan moet u toeristenbelasting betalen aan de gemeente. Toeristenbelasting mag u doorberekenen aan uw klanten. Kijk op de website van Sabewa Zeeland voor meer informatie over deze belasting. Tarieven Bekijk de tarieven Bezwaar maken Bent u het niet eens met de aanslag van de gemeentelijke belastingen? Of staat er een fout op het aanslagbiljet? Dan kunt u bezwaar maken bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken Informatie toeristenbelasting Welkom in West-Zeeuws-Vlaanderen. We zien je hier graag! Welkom in West-Zeeuws-Vlaanderen en in de gemeente Sluis in het bijzonder! U kunt bij ons genieten van rust, ruimte en culinaire hoogstandjes. Met de mooie stranden en het rustieke achterland is er voor ieder wat wils. Wie in onze gemeente overnacht, betaalt toeristenbelasting. In deze flyer leest u meer over deze belasting, de tarieven en wat wij met deze belastinginkomsten betalen. Wij zijn blij met uw komst en wensen u een fijne tijd in onze regio. Moet ik toeristenbelasting betalen? Overnacht u in de gemeente Sluis (regio West-Zeeuws-Vlaanderen) en staat u hier niet ingeschreven? Dan betaalt u toeristenbelasting. Dit geldt voor alle vormen van verblijf, zoals overnachten in een hotel, bungalow, strandslaaphuisje of op een camping. Het geldt ook als u op het water verblijft, zoals op een boot in de jachthaven. We noemen het dan watertoeristenbelasting. Hoe betaal ik toeristenbelasting? De gemeente stelt de toeristenbelasting vast en int deze via de ondernemer bij wie u verblijft. U betaalt de toeristenbelasting dus aan de eigenaar van uw accommodatie. Deze kosten komen bij de huurprijs die de ondernemer rekent. De ondernemer draagt de toeristenbelasting op zijn beurt weer af aan de gemeente. Hoeveel toeristenbelasting betaalt u? Tarieven toeristenbelasting Waarom betaal ik toeristenbelasting? In de gemeente Sluis ontvangen we jaarlijks met plezier vele bezoekers. Het gaat om bezoekers die bij ons verblijven (overnachten) en om dagtoeristen. Toeristen recreëren op onze stranden, fietsen in onze uitgestrekte polders en bezoeken de gezellige dorpen en stadjes die de gemeente Sluis rijk is. Daar zijn we blij mee! Elke gemeente ontvangt van het Rijk een bedrag per inwoner. Verblijven er veel toeristen in een gemeente? Dan maakt deze gemeente meer kosten, omdat bezoekers ook gebruikmaken van de voorzieningen. Gemeenten bepalen zelf of zij toeristenbelasting heffen en hoe zij het tarief berekenen. We streven ernaar om de kwaliteit van onze voorzieningen zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de wensen en behoeften van onze bezoekers. Dit brengt extra kosten met zich mee. Daarom kiezen wij ervoor om toeristenbelasting te heffen. Wat doen wij met de toeristenbelasting? We heffen toeristenbelasting, omdat wij blijven investeren in onze voorzieningen. Hieronder leest u wat wij onder andere betalen van de toeristenbelasting. Het schoonmaken van de stranden. Het zandvrij maken en vernieuwen van duinovergangen. Zo blijft het strand goed toegankelijk. Het inzetten van strandbewaking die zorgt voor uw veiligheid. Het aanbrengen van extra zand op het strand. Hierdoor blijft het in de toekomst mogelijk om hier te recreëren. Het aanleggen, onderhouden en bewegwijzeren van wandelpaden, fietspaden, mountainbikeroutes en ruiterpaden. Het onderhouden van wegen door het extra toeristische verkeer. Het plaatsen van (extra) voorzieningen, zoals afvalbakken, fietsenstallingen, fietsoplaadpunten, rustbankjes en picknickplekken. Het zorgen voor digitale informatievoorziening via www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl. Het opleiden van en persoonlijke informatievoorziening door gastheren en gastvrouwen. Het ondersteunen van musea en culturele activiteiten en -evenementen. U heeft nu inzicht in waarom wij toeristenbelasting innen en wat wij ermee doen. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op via tel. 0117 457 000. Neem eens een kijkje op www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl voor al het moois wat onze regio te bieden heeft. We wensen u een prettig verblijf in onze gemeente en zien u graag weer terug! Information Kurtaxe Herzlich willkommen in West-Zeeuws-Vlaanderen. Hier sind Sie ein gern gesehener Gast! Herzlich willkommen in West-Zeeuws-Vlaanderen und insbesondere in der Gemeinde Sluis! Bei uns können Sie Ruhe, weitläufige Landschaften und kulinarische Spezialitäten genießen. Mit ihren schönen Stränden und dem urigen Hinterland hat die Region für jeden etwas zu bieten. Wer in unserer Gemeinde übernachtet, zahlt eine Kurtaxe. In diesem Flyer lesen Sie mehr über diese Kurtaxe, die Tarife und für was wir die Einnahmen verwenden. Wir freuen uns über Ihren Besuch und wünschen Ihnen eine schöne Zeit in unserer Region. Muss ich die Kurtaxe zahlen? Übernachten Sie in der Gemeinde Sluis (Region West-Zeeuws-Vlaanderen), sind hier aber nicht gemeldet? Dann zahlen Sie die Kurtaxe. Das gilt für alle Formen des Aufenthalts, z. B. Übernachtungen in Hotels, Bungalows, Strandhäusern oder auf einem Campingplatz. Sie zahlen die Kurtaxe auch, wenn Sie sich auf dem Wasser aufhalten, z. B. auf einem Boot im Jachthafen. In diesem Fall nennen wir die Abgabe Wassertourismussteuer. Wie zahle ich die Kurtaxe? Die Gemeinde setzt die Kurtaxe fest und zieht sie über den Unternehmer ein, bei dem Sie untergebracht sind. Das heißt, dass Sie die Kurtaxe an den Eigentümer Ihrer Unterkunft zahlen. Diese Kosten werden auf den vom Unternehmer verlangten Übernachtungs- bzw. Mietpreis aufgeschlagen. Der Unternehmer wiederum führt die Kurtaxe an die Gemeinde ab. Wie viel Kurtaxe zahlen Sie? Kurtaxe Tarife Warum zahle ich die Kurtaxe? In der Gemeinde Sluis freuen wir uns jedes Jahr über zahlreiche Besucher. Dabei geht es um Besucher, die bei uns übernachten (Übernachtungsgäste), und um Tagestouristen. Touristen erholen sich an unseren Stränden, fahren mit dem Fahrrad durch unsere ausgedehnten Polder und besuchen die malerischen Orte und Dörfer, die die Gemeinde Sluis bilden. Darüber freuen wir uns natürlich sehr! Jede Gemeinde erhält vom Staat einen Pro-Kopf-Betrag. Halten Sie sich viele Touristen in einer Gemeinde auf? Dann entstehen dieser Gemeinde mehr Kosten, weil auch Besucher die lokalen Einrichtungen nutzen. Die Gemeinden entscheiden, ob sie eine Kurtaxe erheben und wie sie den Tarif berechnen. Wir bemühen uns, die Qualität unserer Einrichtungen so weit wie möglich an die Wünsche und Bedürfnisse unserer Besucher anzupassen. Dadurch entstehen zusätzliche Kosten. Deshalb haben wir uns entschieden, eine Kurtaxe zu erheben. Was machen wir mit der Kurtaxe? Wir erheben eine Kurtaxe, weil wir kontinuierlich in unsere Einrichtungen investieren. Nachfolgend lesen Sie, für was wir die Einnahmen aus der Kurtaxe unter anderem verwenden. • Säuberung der Strände. • Sandentfernung und Erneuerung von Dünenübergängen. So bleibt der Strand gut zugänglich. • Einsatz von Strandwächtern, die für Ihre Sicherheit sorgen. • Aufbringen von zusätzlichem Sand auf den Strand. Dadurch wird es auch in Zukunft möglich sein, sich hier zu erholen. • Anlegen, Instandhaltung und Beschilderung von Wanderwegen, Radwegen, Mountainbikestrecken und Reitwegen. • Instandhaltung der Straßen aufgrund des zusätzlichen Touristenverkehrs. • Installation von (zusätzlichen) Vorrichtungen wie Abfallbehältern, Fahrradständern, Fahrradladestationen, Ruhebänken und Picknickplätzen. • Digitale Bereitstellung von Informationen unter www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl. • Schulung von und personalisierte Informationen durch Hosts und Hostessen. • Unterstützung von Museen und kulturellen Aktivitäten und Veranstaltungen. Jetzt wissen Sie, warum wir die Kurtaxe erheben und was wir damit machen. Wenn Sie fragen haben, können Sie uns unter der Telefonnummer +31 117 457 000 kontaktieren. Besuchen Sie unbedingt die Website www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl um zu sehen, was unsere schöne Region alles zu bieten hat. Wir wünschen Ihnen einen angenehmen Aufenthalt in unserer Gemeinde und freuen uns auf Ihren nächsten Besuch! Information tourist tax Welcome to West Zeelandic Flanders. We love to see you here! Welcome to West Zeelandic Flanders, and especially to the City of Sluis! This is a perfect place to enjoy peace and quiet, space and culinary highlights. With beautiful beaches and our idyllic countryside, there’s something for everyone. Guests who spend the night in our municipality must pay a tourist tax. This brochure provides more information about the tax, the rates, and how we invest the tax income. We’re pleased with your visit, and we wish you a pleasant stay in our region! Do I have to pay the tourist tax? If you are spending the night in the City of Sluis (West Zeelandic Flanders region) and are not registered in the municipality, then you are subject to the tourist tax. This applies to all forms of accommodations, whether you are staying in a hotel, a bungalow, a beach cabin or a campground. It also applies to accommodations on the water, such as a boat in the marina. We refer to that as the ‘water tourist tax’. How can I pay the tourist tax? The municipality sets the tax rate and collects it from the entrepreneur with whom you are staying. So you pay the tourist tax to the owner of the accommodations. These costs are included in the fee charged by the entrepreneur. The entrepreneur then pays the tourist tax to the municipality. How much is the tourist tax? Tourist tax rates Why must I pay the tourist tax? At the City of Sluis, we welcome a large number of visitors each year. Some come just for the day, while others spend the night. Tourists relax on our beaches, cycle through our spacious polders and visit the cosy villages and towns scattered around the City of Sluis. And we appreciate your visits! Every municipality receives funding from the national government based on the number of residents. When large numbers of tourists stay in a municipality, it incurs greater costs because the visitors also use the municipal facilities. Municipalities can decide for themselves whether or not to levy a tourist tax, and how to calculate the tax rate. We strive to ensure that the quality of our facilities meets the needs of our visitors. That presents us with extra expenses, so we have chosen to levy a tourist tax. What do we do with the tourist tax? We charge a tourist tax because we wish to continue investing in our facilities. A list of some of the investments we make with the tourist tax income is provided below. Cleaning the beaches. Clearing sand and renovating walkways through the dunes to keep the beaches accessible. Beach security to ensure your safety. Adding extra sand to the beaches to ensure that they are available for recreation in the future. Construction, maintenance and marking of walking paths, bike paths, mountain bike routes and equestrian paths. Road maintenance to carry extra tourist traffic. Installation of extra facilities, such as waste bins, bicycle storage facilities, e-bike charging stations, benches and picnic tables. Provision of digital information via www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl. Training and information for hosts and hostesses. Supporting museums, cultural activities and events. Now you have an idea of why we collect a tourist tax, and what we do with the income. Also take a moment to visit www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl to see all of the wonderful things our region has to offer. We wish you a pleasant stay in our municipality, and we look forward to seeing you again! Informations taxe de séjour Bienvenue en Flandre zélandaise. Nous sommes ravis de vous voir ici ! Bienvenue en Flandre zélandaise et, plus particulièrement, dans la commune de L’Écluse (Sluis) ! Chez nous, vous pouvez profiter du calme, de l’espace et des prouesses culinaires. Nos belles plages et notre arrière-pays rustique en offrent pour tous les goûts. Les touristes qui passent la nuit dans notre commune paient une taxe de séjour. Dans ce dépliant, vous en découvrirez plus sur cette taxe, les tarifs et l’usage de ces revenus. Nous sommes heureux de votre venue et vous souhaitons un excellent séjour dans notre région. Dois-je payer une taxe de séjour ? Vous passez la nuit dans la commune de L’Écluse (Sluis - région de Flandre zélandaise) et vous n’y êtes pas inscrit comme résident ? Dans ce cas, vous devez payer une taxe de séjour. C’est valable pour toutes les formes de séjour, comme les nuitées à l’hôtel, en bungalow, dans une maisonnette de plage ou dans un camping. C’est aussi valable pour les séjours sur l’eau, par exemple sur un bateau dans le port de plaisance. Nous appelons cela la taxe de séjour sur l’eau. Comment dois-je payer la taxe de séjour ? La commune fixe la taxe de séjour et l’encaisse par l’intermédiaire de la personne chez qui vous séjournez. Vous payez donc la taxe de séjour au propriétaire de votre logement. Ces frais s’ajoutent au prix de location facturé par le propriétaire. Le propriétaire verse à son tour la taxe de séjour à la commune. Quel est le montant de la taxe de séjour ? Taxe de séjour tarifs Pourquoi dois-je payer une taxe de séjour ? Dans la commune de L’Écluse (Sluis), nous accueillons avec beaucoup de plaisir de nombreux visiteurs chaque année. Il s’agit de visiteurs qui séjournent chez nous (nuitée) ou de touristes d’un jour. Les touristes se divertissent sur nos plages, font du vélo dans nos vastes polders et visitent les magnifiques villes et villages que compte la commune de L’Écluse (Sluis). Nous en sommes ravis ! Chaque commune reçoit un montant par habitant de la part du Royaume. Une commune accueille -t-elle beaucoup de touristes ? Dans ce cas, cette commune subit plus de coûts, car les visiteurs utilisent aussi les équipements. Les communes déterminent elles-mêmes si elles appliquent ou non une taxe de séjour et comment elles fixent le tarif. Nous aspirons à ce que la qualité de nos équipements corresponde autant que possible aux souhaits et aux besoins de nos visiteurs. Cela engendre des coûts supplémentaires. C’est pourquoi nous avons choisi d’appliquer la taxe de séjour. Que faisons-nous avec la taxe de séjour ? Nous appliquons la taxe de séjour, car nous continuons à investir dans nos équipements. Ci-dessous, vous pourrez découvrir ce que nous payons notamment avec la taxe de séjour. L’entretien des plages. Le désensablement et le renouvellement des passages à travers les cordons dunaires. Ainsi, la plage reste parfaitement accessible. La mise en place de surveillance sur la plage pour veiller à votre sécurité. L’apport de sable supplémentaire sur la plage. Ainsi, il sera toujours possible de s’y divertir à l’avenir. La création, l’entretien et le balisage des sentiers de promenade, des pistes cyclables, des pistes pour VTT et des pistes cavalières. L’entretien des routes suite au trafic touristique supplémentaire. L’installation d’équipements (supplémentaires), comme des poubelles, des parkings à vélos, des stations de recharge pour vélos, des bancs et des zones de pique-nique. L’apport d’informations numériques via www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl. La formation des hôtes et hôtesses et l’apport d’informations personnalisées par ces derniers. Le soutien aux musées et activités ou événements culturels. Vous savez désormais pourquoi nous encaissons une taxe de séjour et ce que nous en faisons. N’hésitez pas à jeter un œil sur www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl pour découvrir toutes les beautés que notre région a à offrir. Nous vous souhaitons un agréable séjour dans notre commune et espérons vous revoir bientôt !
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Financiën
- Externe link: Beschut werken
Beschut werk is bedoeld voor mensen die alleen kunnen werken met ondersteuning die een gewone werkgever niet kan bieden. Ook niet met hulp van de gemeente of UWV. UWV adviseert dan beschut werk. Dit is een omgeving waar mensen met een ziekte of handicap meer begeleiding of aanpassingen op de werkplek krijgen. Een advies voor beschut werk krijgt u van het UWV. Met dit advies kunt u bij ons langs komen. De gemeente Sluis kijkt dan samen met sociaal werkbedrijf Dethon of er een geschikte werkplek voor u is. Regelen U vraagt beschut werk aan bij UWV. Krijgt u een advies voor beschut werk van UWV? Dan krijgt u daarna een gesprek bij de gemeente. Beschut werk aanvragen. Nog vragen? Bel 14 0117. Meer weten? Lees meer over beschut werk op Rijksoverheid.nl.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Externe link: Forensenbelasting
Bent u geen inwoner van de gemeente Sluis? Maar heeft u hier wel een woning? Dan kunt u van Sabewa Zeeland een aanslag krijgen voor forensenbelasting. Kijk op de website van Sabewa Zeeland voor meer informatie over deze belasting. Tarieven Bekijk de tarieven Bezwaar maken Bent u het niet eens met de aanslag van de gemeentelijke belastingen? Of staat er een fout op het aanslagbiljet? Dan kunt u bezwaar maken bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Financiën
- Externe link: Boom kappen
Dan heeft u meestal een vergunning nodig. Dit geldt ook als u meer dan 20% van de kruin weghaalt of snoeit. Gaat het om een beschermde of waardevolle boom? Dan heeft u altijd een vergunning nodig. Beschermde of waardevolle bomen staan op de bomenlijst. Naar de bomenlijst Regelen U vraagt de omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket. Wat geeft u door? De soort (bijvoorbeeld een eik of een kastanje). De grootte. Het adres. Of er nesten in de boom zitten. Uw reden om te willen kappen. Eventueel schriftelijke toestemming van de eigenaar van de boom. Let op Anderen kunnen bezwaar maken tegen de kap van een boom. Zorg daarom voor toestemming van uw buren. Wanneer valt het besluit? Meestal binnen 8 weken. De gemeente mag er nog 6 weken langer over doen. Soms moeten we advies vragen aan de provincie. Dan kan het wat langer duren. U hoort dan binnen 26 weken welk besluit genomen is. De gemeente mag dit nog een keer verlengen met 6 weken. Kosten Aan de omgevingsvergunning zijn legeskosten gebonden. De kosten kunnen variëren lettende op de activiteit waarvoor een omgevingsvergunning wordt verleend en welke adviezen van toepassing zijn bij het verlenen van de omgevingsvergunning. Deze leges kunt u raadplegen via: https://lokaleregelgeving.overheid.nl.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Natuur en milieu
- Externe link: Bromfietsrijbewijs aanvragen
Wilt u op een brommer, scooter, snorfiets of elektrische fiets rijden? Dan heeft u een bromfietsrijbewijs nodig. Direct regelen Meld u aan bij het CBR. Wat u moet weten Voor dit rijbewijs moet u 16 jaar of ouder zijn. Heeft u al een rijbewijs A of B? Dan heeft u geen bromfietsrijbewijs nodig. Diefstal Is uw rijbewijs gestolen, dan moet u aangifte doen bij de politie.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-12-17
- Externe link: Loonkostensubsidie aanvragen als werknemer
Door een ziekte of beperking is het soms lastig om een baan te vinden. Bijvoorbeeld omdat u daardoor minder snel kunt werken. Of omdat u extra ondersteuning nodig hebt. De gemeente wil het voor werkgevers aantrekkelijker maken om iemand met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. Zo kan u of een werkgever subsidie aanvragen bij de gemeente, de zogenaamde loonkostensubsidie. Het is altijd de werkgever die de loonkostensubsidie ontvangt. Wanneer kunt u loonkostensubsidie aanvragen? Een werkgever kan loonkostensubsidie krijgen voor werknemers die in het doelgroepregister staan. Het doelgroepregister is een landelijke lijst van UWV van mensen met een arbeidsbeperking. Werkgevers kunnen voor deze mensen subsidie, hulpmiddelen of extra ondersteuning aanvragen. Wilt u weten of u in het doelgroepenregister staat of wilt u daarin opgenomen worden? Vraag hiernaar bij uw gemeente. U kunt loonkostensubsidie aanvragen via het aanvraagformulier (PDF). Hoe werkt het? Stap 1 - Aan het werk Als u ergens gaat werken, begint u meestal met een proefperiode. Zo kan zowel u als de werkgever ervaren of het werk bij u past. Stap 2 - Aanvraag subsidie Wil uw werkgever graag dat u blijft en krijgt u een contract? Of twijfelt uw werkgever? Misschien kan uw werkgever een loonkostensubsidie ontvangen. U kunt dit zelf voor uw werkgever aanvragen bij de gemeente. Voor deze aanvraag is het wel nodig dat de werkgever informatie geeft, zodat u een volledig aanvraagformulier kunt invullen. Stap 3 - Onderzoek Er komt iemand langs om te onderzoeken hoe u uw werk doet. Doet u uw werk bijvoorbeeld hetzelfde als uw collega’s of mogelijk wat langzamer? Deze onderzoeker bepaalt uw ‘loonwaarde’. Uw loonwaarde is een ander woord voor hoe snel u werkt en hoe u werkt. Stap 4 - Gesprek met gemeente Als de onderzoeker de loonwaarde heeft vastgesteld, volgt een gesprek. Iemand van de gemeente komt langs op uw werk. Samen met uw werkgever bespreekt u de uitkomst van het onderzoek. Stap 5 - Het besluit Naar aanleiding van het gesprek met uw werkgever en de gemeente, volgt een besluit. U ontvangt dit besluit, uw werkgever ontvangt het ook. In dit besluit staat of uw werkgever loonkostensubsidie kan krijgen. Als u het niet eens bent met het besluit kunt u in bezwaar gaan. Dit staat uitgelegd in de brief. Ook uw werkgever kan in bezwaar gaan. Vragen of meer informatie? Neem contact op met ons op via lks@gemeentesluis.nl of bel 14 0117.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-01-17
- Externe link: DigiD aanvragen als u woonachtig bent in het buitenland
Als u in het buitenland woont kunt u gratis een DigiD aanvragen via www.digid.nl. Activeren van uw DigiD doet u daarna bij de gemeente. Regelen Ga naar www.digid.nl en kies voor Aanvragen. Kies tijdens de aanvraag voor 'Ik woon buiten Nederland.' Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord. Na het afronden van de aanvraag ontvangt u een baliecode per sms of e-mail. Activeer de baliecode binnen 30 dagen. U doet dit persoonlijk aan de balie in het Klantcontactcentrum in Oostburg. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Hierna kunt u uw DigiD activeren bij www.digid.nl met: De activeringscode die u aan de balie ontvangt. Uw gebruikersnaam. Uw wachtwoord. Wat u moet weten Voor de aanvraag van een DigiD gelden de voorwaarden: U woont in het buitenland. U heeft een geldig paspoort of identiteitskaart. U heeft een burgerservicenummer (BSN). U heeft een mobiele telefoon voor gebruik in Nederland en in uw woonplaats in het buitenland. U heeft een e-mailadres. Bent u voor 1994 uitgeschreven uit Nederland of was u nooit ingeschreven in Nederland? Dan moet u zich eerst inschrijven in de Registratie Niet Ingezetenen (RNI). Als u een foutmelding krijgt bij de aanvraag op digid.nl kan het zijn dat uw gegevens niet juist of onvolledig geregistreerd zijn in de RNI. U moet dan eerst uw gegevens wijzigen in de RNI. Meenemen De activeringscode (na uw aanvraag op digid.nl ontvangt u deze per sms of e-mail). Een geldig paspoort of identiteitskaart (waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld). Uw burgerservicenummer (BSN). Voor het ontvangen van de activeringscode hoeft u geen afspraak te maken (want de gemeente activeert de DigiD niet). Nog vragen? Neem contact op via 14 0117.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Externe link: Omgevingsvergunning aanvragen
U heeft niet altijd een omgevingsvergunning nodig. Soms hoeft u alleen een melding te doen. Een omgevingsvergunning kan gaan over de volgende onderdelen: Bouwen Wonen Slopen of wijzigen van monumenten Handelen in strijd met de regels van het omgevingsplan Kappen van bomen Uitvoeren van een werk Brandveilig gebruik van gebouwen Milieutoets Gevelreclame Regelen Hieronder leest u hoe u in 3 stappen een omgevingsvergunning aanvraagt. Stap 1: Vergunning wel of niet nodig? Doe de vergunningscheck op het Omgevingsloket. Dit duurt een paar minuten. U weet dan of u vergunning moet aanvragen of een melding moet doen. Twijfelt u na de vergunningscheck? Vul dan het intakeformulier Bouwplan in. Let op: hieraan zijn kosten verbonden. Als uw pand op de monumentenlijst staat, heeft u meestal een vergunning nodig. Stap 2: Check het omgevingsplan Ga na of uw plan voldoet aan de regels van het omgevingsplan. Een overzicht van de omgevingsplannen vindt u op Regels op de kaart op de website van het Omgevingsloket. Past uw project niet in het omgevingsplan? Dan kunt u een principeverzoek indienen. Stap 3: Vooroverleg Wilt u weten of u een vergunning kunt krijgen voor uw plan? Vul dan het intakeformulier Bouwplan in. Let op: hieraan zijn kosten verbonden. U bespaart dan kosten voor eventuele wijzigingen en de aanvraag verloopt sneller. Stap 4: Aanvraag indienen Vraag de vergunning aan via het Omgevingsloket. Hiervoor heeft u een DigiD nodig. Bent u een ondernemer? Dan heeft u een eHerkenning nodig. Kosten De kosten hangen af van uw aanvraag. Reactie De gemeente handelt een aanvraag binnen 8 tot 26 weken af. Dit kan de gemeente eenmalig met 6 weken verlengen. Nog vragen? Mail dan naar omgevingsvergunning@gemeentesluis.nl.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Huisvesting
- Externe link: Afvalstoffenheffing
Heeft u een woning in de gemeente Sluis? Dan ontvangt u van Sabewa Zeeland een aanslag voor de afvalstoffenheffing. Kijk op de website van Sabewa Zeeland voor meer informatie over deze belasting. Tarieven Bekijk de tarieven Belasting kwijtschelden Heeft u niet genoeg geld om de gemeentelijke belastingen te betalen? En komt dit doordat u geen of weinig inkomen heeft? Dan kunt u vragen het bedrag kwijt te schelden. U vraagt om kwijtschelding bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken Bent u het niet eens met de aanslag van de gemeentelijke belastingen? Of staat er een fout op het aanslagbiljet? Dan kunt u bezwaar maken bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-12-31
- Externe link: Vergunning aanvragen voor tijdelijke verhuur te koop staande woning
Staat uw woning te koop en lukt het niet om de woning te verkopen? Dan kunt u uw woning tijdelijk verhuren. U heeft daarvoor een vergunning tijdelijke verhuur nodig op basis van de Leegstandwet. Bij tijdelijke verhuur heeft het huurcontract een einddatum. De huurder gaat ermee akkoord om de woning op die einddatum te verlaten. Tijdelijke verhuur mag alleen in bijzondere situaties. Die zijn vastgelegd in de Leegstandwet. Huurprijs U mag zelf de huurprijs bepalen die u afspreekt met de huurder. Geldigheid vergunning De vergunning is maximaal 5 jaar geldig. U kunt de vergunning niet verlengen. Voorwaarden voor de vergunning U bent de eigenaar van de woning. De woning staat te koop. De woning staat leeg. U kunt de woning redelijkerwijs niet verkopen of op een andere manier verhuren. U toont aan dat de woning na het krijgen van de vergunning voldoende zal worden bewoond. Bijvoorbeeld door te vertellen op welke manier u de woning gaat aanbieden voor tijdelijke verhuur. U heeft maximaal één andere vergunning gekregen voor tijdelijke verhuur van een andere woning. én U woonde het jaar voordat de woning leeg kwam te staan zelf in de woning of: Als de woning is niet ouder dan een jaar, woonde u die hele tijd in de woning of: De woning is nog nooit bewoond geweest of: De woning is in de 10 jaar voor de aanvraag van de vergunning niet langer dan 3 jaar verhuurd geweest. Voorwaarden huurcontract Voor het huurcontract gelden onder andere deze regels uit de Leegstandwet: De huurder heeft geen huurbescherming als de huur eindigt. Er is geen recht op urgentie. Het huurcontract duurt minimaal 6 maanden. De huurder heeft een opzegtermijn van minimaal 1 maand. U als verhuurder heeft een opzegtermijn van minimaal 3 maanden. Het huurcontract eindigt automatisch als de vergunning is verlopen. Kosten De vergunning voor tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet kost in 2025 € 165,25. Deze kosten zijn voor het in behandeling nemen van de aanvraag. U betaalt ze dus altijd, ook als uw aanvraag wordt afgewezen. Aanvragen Aanvraag vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte U heeft verder bij de aanvraag nodig: Het getekende huurcontract. Zo lang duurt het Wij beslissen binnen 8 weken op uw aanvraag. Verder regelen Kijk op de website van de Belastingdienst voor de fiscale gevolgen van tijdelijk woningverhuur. Zorg voor toestemming van de bank of woningcorporatie. Breng je verzekeraar op de hoogte. Contact Heeft u vragen of wilt u een aanvraag indienen, neem dan contact met ons op via wonen@gemeentesluis.nl of 0117-457000.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-04-24
- Externe link: Tijdelijke opslag vaste mest
Wilt u vaste dierlijke mest opslaan op uw terrein? Dan moet u dit melden. Regelen Tijdelijke opslag mest online melden Of u kunt het aanvraagformulier invullen en per post of e-mail aan ons sturen. Gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg. Nog vragen? Neem contact met ons op via 14 0117.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Externe link: (Winkel)uitstallingen
Een uitstalling is alles wat direct voor de gevel van een bedrijfs- of winkelpand of gevel van een culturele of toeristische instelling op straat (gemeente grond en/of eigen grond) wordt geplaatst, met het doel bezoekers te trekken. Dit kan zijn een stoepbord met daarop de aanbiedingen, kledingrekken of bakken met koopwaar, maar ook een rek met kranten. De uitstalling kan ook bestaan uit andere objecten zoals een speeltoestel voor kleine kinderen of verfraaiing van de entree door bijvoorbeeld planten. De regels voor het plaatsen van voorwerpen in de openbare ruimte, waaronder winkeluitstallingen, zijn vastgelegd in de Nota Voorwerpen in de Openbare Ruimte Gemeente Sluis 2016. Checklist: melding of vergunning? Vanaf 2017 is, daar waar mogelijk, de vergunningplicht voor de winkeluitstalling komen te vervallen. In plaats van een vergunning is het maken van een melding in de meeste gevallen voldoende. Is er in uw geval sprake van een bijzondere situatie waarbij u afwijkt van de regels die gelden voor melding-plichtige uitstallingen? Dan vraagt u een vergunning aan. Wilt u weten of u een melding moet doen of een vergunning moet aanvragen? Vul dan de online checklist in. Checklist Melding doen Algemene voorwaarden Uitstallingen mogen alleen zijn opgesteld tijdens openingstijden van de eigen (in beheer en/of eigendom zijnde) winkel en worden dagelijks bij sluitingstijd van de winkel van de openbare plaats verwijderd; Er mogen geen (uitstekende) bevestigingsmaterialen in de ondergrond worden aangebracht om de uitstalling op te bevestigen; Uitstallingen en (reclame of stoep)borden moeten voldoende stabiel staan en moeten verplaatsbaar zijn; Losstaande (reclame of stoep)borden of andere uitstallingen mogen niet worden opgesteld als de weersomstandigheden zodanig zijn dat de borden of uitstallingen kunnen om- of wegwaaien; De uitstallingen moeten veilig zijn in het gebruik en mogen geen scherp uitstekende delen bevatten; Het uitstallen van goederen mag geen gevaar voor de omgeving en/of gevaar voor de voorbijgangers opleveren; Binnen een afstand van 1,50 meter, gerekend vanuit het weggedeelte dat voornamelijk gebruikt wordt voor gemotoriseerd verkeer (inclusief parkeervakken) bevinden zich geen voorwerpen. Dit bevordert het veilig en schadevrij in- en uitstappen; Het is niet toegestaan dagelijks (rol)containers met winkelvoorraad in de openbare ruimte te plaatsen. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan het doen van een melding. Regelen U kunt online een melding doen van het uitstallen van objecten in de directe omgeving van een winkel. Melding doen (winkel)uitstallingen Vergunning aanvragen Algemene voorwaarden Uitstallingen mogen alleen zijn opgesteld tijdens openingstijden van de eigen (in beheer en/of eigendom zijnde) winkel en worden dagelijks bij sluitingstijd van de winkel van de openbare plaats verwijderd; Er mogen geen (uitstekende) bevestigingsmaterialen in de ondergrond worden aangebracht om de uitstalling op te bevestigen; Uitstallingen en (reclame of stoep)borden moeten voldoende stabiel staan en moeten verplaatsbaar zijn; Losstaande (reclame of stoep)borden of andere uitstallingen mogen niet worden opgesteld als de weersomstandigheden zodanig zijn dat de borden of uitstallingen kunnen om- of wegwaaien; De uitstallingen moeten veilig zijn in het gebruik en mogen geen scherp uitstekende delen bevatten; Het uitstallen van goederen mag geen gevaar voor de omgeving en/of gevaar voor de voorbijgangers opleveren; Binnen een afstand van 1,50 meter, gerekend vanuit het weggedeelte dat voornamelijk gebruikt wordt voor gemotoriseerd verkeer (inclusief parkeervakken) bevinden zich geen voorwerpen. Dit bevordert het veilig en schadevrij in- en uitstappen; Het is niet toegestaan dagelijks (rol)containers met winkelvoorraad in de openbare ruimte te plaatsen. Kosten Voor het aanvragen van een vergunning worden legeskosten van € 51,15 in rekening gebracht. Regelen U kunt online een vergunning aanvragen van het uitstallen van objecten in de directe omgeving van een winkel. Vergunning aanvragen (winkel)uitstallingen Precariobelasting Voor het gebruik van gemeentegrond is precariobelasting verschuldigd. De inning van deze belasting wordt verzorgd door Sabewa. Betaalt u wel precariobelasting aan Sabewa maar heeft u nog geen melding of vergunningaanvraag gedaan? Dien dan alsnog een meldingsformulier of vergunningsaanvraag in.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-12-31
- Externe link: Bezwaar en beroep
Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kunt u bezwaar maken. Heeft u dat gedaan en bent u het niet eens met de beslissing? Dan kunt u in beroep gaan. Bezwaar maken Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kunt u een bezwaarschrift opsturen. Doe dit binnen zes weken na de datum die op de beslissingsbrief staat. Bezwaar per brief U kunt uw bezwaar ook per brief opsturen. In uw brief moet het volgende staan: Uw naam en adres. Tegen welk besluit u bezwaar maakt. Waarom u bezwaar maakt. De datum van het bezwaarschrift. Uw handtekening. U stuurt uw bezwaarschrift op naar de gemeente Sluis, ter attentie van (degene die de beslissing heeft genomen, bijvoorbeeld het college, de burgemeester of de gemeenteraad) Postbus 27, 4500 AA, Oostburg. Reactie op uw bezwaar Het college, de burgemeester of de gemeenteraad legt uw bezwaar voor advies voor aan een onafhankelijke bezwarencommissie. Nadat de periode waarin u het bezwaarschrift kan opsturen voorbij is, krijgt u binnen twaalf weken antwoord. Bent u het niet eens met dit antwoord, dan kunt u binnen zes weken in beroep gaan bij de rechtbank. Kosten Geen In beroep gaan Heeft u bezwaar gemaakt en bent u het niet eens met de beslissing? Dan kunt u een beroepschrift opsturen naar de rechtbank. Doe dit binnen zes weken. Beroep per brief In uw brief moet staan: Uw naam en adres. De datum van het beroepschrift. Tegen welk besluit u in beroep gaat. Waarom u in beroep gaat. Uw handtekening. Kosten U moet griffierecht betalen. U ontvangt een rekening van de rechtbank. Als u gelijk krijgt van de rechter, dan krijgt u deze kosten terug. Hoger beroep Bent u het niet eens met de beslissing van de rechter, dan kunt in hoger beroep gaan. Doe dit binnen zes weken. Kijk op uw beslissing waar u in hoger beroep kunt gaan.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Externe link: Paspoort of identiteitskaart aanvragen
Bent u Nederlander en ingeschreven in de gemeente Sluis? Dan kunt u een paspoort of een identiteitskaart aanvragen bij de gemeente. Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort of identiteitskaart ophalen. Regelen Maandag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur Dinsdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur of op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur Woensdag: vrije inloop van 08.30 tot 19.30 uur Donderdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur Vrijdag: vrije inloop van 08.30 tot 12.00 uur Meenemen Alle reisdocumenten, zowel paspoort als identiteitskaart, die in uw bezit zijn. Ook verlopen reisdocumenten dient u mee te nemen. U heeft een pasfoto nodig die voldoet aan de Nederlandse eisen. Meer informatie leest u op www.rijksoverheid.nl. Er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis, geschikt voor personen vanaf ongeveer zeven jaar oud. De kosten bedragen € 12,00 (pinnen is mogelijk). De fotocabine is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers. Wat u moet weten Met een identiteitskaart kunt u naar de meeste Europese landen reizen. Met een paspoort kunt u naar alle landen reizen. Wel heeft u voor sommige landen een visum nodig. Kijk op Nederlandwereldwijd.nl voor meer informatie. Kosten en geldigheid Een paspoort tot 18 jaar kost € 65,70 en is 5 jaar geldig. Een paspoort vanaf 18 jaar kost € 86,85 en is 10 jaar geldig. Een identiteitskaart tot 18 jaar kost € 42,35 en is 5 jaar geldig. Een identiteitskaart vanaf 18 jaar kost € 78,50 en is 10 jaar geldig. Voor een snelle aanvraag betaalt u € 59,10 extra. Paspoort of identiteitskaart voor kinderen Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Is uw kind 14 jaar of ouder? Dan is een eigen paspoort of identiteitskaart verplicht. Hiermee kan uw kind bewijzen wie hij of zij is. Bij de aanvraag van een reisdocument dient het kind aanwezig te zijn. Beide ouders moeten meestal toestemming geven voor de aanvraag: Toestemmingsformulier paspoort of identiteitskaart Snelle aanvraag Heeft u uw paspoort of identiteitsbewijs snel nodig? Kom dan tijdens de vrije inloop naar de balie voor een snelle aanvraag. U hoeft geen afspraak te maken. U kunt uw paspoort of identiteitskaart dan na 3 werkdagen al ophalen. Voor een snelle aanvraag betaalt u extra. Noodpaspoort Heeft u het paspoort nog sneller nodig? Misschien kunt u een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. Kijk op Defensie.nl voor meer informatie. Tweede of zakenpaspoort Reist u voor uw werk veel naar landen die met elkaar in strijd zijn? Of heeft u tijdelijk geen paspoort in verband met een visumaanvraag? Dan kunt u een tweede paspoort aanvragen. Ook personen die om niet-zakelijke of beroepsmatige redenen een tweede paspoort nodig hebben, kunnen er één aanvragen. In alle gevallen moet u bewijsstukken overleggen. Heeft u meer ruimte in uw paspoort nodig voor douanestempels en visa? Dan kunt u een zakenpaspoort aanvragen. Dit paspoort is dikker dan een gewoon paspoort. Zie het kopje 'Regelen' bovenaan deze pagina voor de tijden waarop u een tweede paspoort of zakenpaspoort kunt aanvragen. Kwijt of gestolen Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Ga naar de gemeente om een nieuwe aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-05-22
- Recht
- Externe link: Jeugdhulp aanvragen (Jeugd & Gezin)
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor jeugdhulp. Dit is geregeld in de Jeugdwet. Deze wet regelt de verantwoordelijkheid voor preventie, ondersteuning, hulp en zorg aan kinderen en jongeren en hun ouders/opvoeders met opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen. Het is belangrijk dat kinderen veilig en gezond kunnen opgroeien. Als opgroeien of opvoeden (even) niet goed gaat, kunnen jeugdigen en/of ouder(s)/opvoeder(s) jeugdhulp krijgen. Wanneer u twijfelt of jeugdhulp is aangewezen of vragen heeft over jeugdigen, kunt u contact opnemen met het cluster Jeugd & Gezin via 14 0117 of jeugdengezin@gemeentesluis.nl. We bekijken dan samen met u hoe we u kunnen helpen. Als u van mening bent dat u en/of uw kind jeugdhulp nodig hebben, kunt u via onderstaand aanvraagformulier een aanvraag voor jeugdhulp indienen. Aanvraagformulier Jeugdhulp Meer weten Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op https://zvldebesteplek.nl. Jeugd en Gezin Zeeuws Vlaanderen is een digitaal platform voor alle ouders en opvoeders die vragen hebben over het opgroeien, de opvoeding of de gezondheid van hun kind. U vindt meer informatie over het regelen van jeugdzorg op de website van de Rijksoverheid.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-02-11
- Externe link: Gebouw of woning slopen
U mag niet zomaar een gebouw of woning slopen. U moet hiervoor een melding doen als u meer dan 10 m3 sloopafval heeft of asbest gaat verwijderen. Regelen U doet de melding via het Omgevingsloket. U geeft hier door: Uw naam en adres (gebouweigenaar). De naam en het adres van degene die gaat slopen. Wanneer en hoe laat u precies gaat slopen. Hoe u gaat slopen. Welk materiaal vrijkomt bij de sloop. Hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop. Een tekening van wat u gaat slopen. Tevens dient u de volgende gegevens aan te leveren: Een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd bedrijf, of; Een asbestvrij verklaring van een gecertificeerd bedrijf, of; Een bewijsstuk dat het een gebouw betreft van na 1993. De Wet natuurbescherming dient, voor het uitvoeren van werkzaamheden, te worden gerespecteerd. Voordat de werkzaamheden van start gaan, kunt u contact opnemen met de Provincie Zeeland, bereikbaar onder natuurbeschermingswet@zeeland.nl. Meer informatie vindt u op de website van Informatiepunt Leefomgeving. Mogelijk heeft u voor het uitvoeren van de werkzaamheden een omgevingsvergunning nodig. U kunt deze aanvraag omgevingsvergunning apart aanvragen via het Omgevingsloket. Voorwaarden Meld het slopen minimaal 4 weken voor u begint. U moet hinder voorkomen. Bekijk daarvoor de gemeentelijke beleidsregel Handhaving bouwoverlast Sluis (PDF). Kosten Aan het in behandeling nemen van een sloopmelding zijn geen kosten verbonden. Nog vragen? Neem dan contact met ons op via tel. 14 0117.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Huisvesting
- Externe link: Paspoort en ID-kaart voor Nederlanders in het buitenland
Bent u Nederlander en woont u in het buitenland? Dan kunt u in de gemeente Sluis een nieuw paspoort en/of identiteitskaart aanvragen. U kunt niet zonder afspraak naar het Klanten Contact Centrum (KCC) in Oostburg (Nieuwstraat 22) komen voor een aanvraag. De wachttijd voor een afspraak bedraagt ongeveer 6 tot 8 weken. Let op: de aanvraagprocedure voor niet-ingezetenen wijkt af van de standaard aanvraag reisdocumenten. Volg de aanwijzingen in onderstaand stappenplan nauwkeurig op en dien uw aanvraag pas in als uw dossier compleet is. Stappenplan Maak uw persoonlijke checklist Maak eerst voor elk gezinslid waarvoor u een reisdocument wilt aanvragen een persoonlijke checklist op de website Nederlandwereldwijd. Na het invullen van deze checklist, krijgt u een overzicht van de documenten die u nodig heeft voor de aanvraag. Scan documenten Scan vooraf alle vereiste documenten uit de checklist. Zonder deze documenten kunt u de aanvraag niet afronden. Ook uw paspoort en/of identiteitskaart moet u inscannen. Deze documenten moet u bij het invullen van het digitale aanvraagformulier uploaden. Dien uw aanvraag en vereiste documenten online in Voor elke persoon die een paspoort en of identiteitskaart nodig heeft moet een apart aanvraagformulier ingevuld worden. Voor een paspoort voor uw kind tot en met 17 jaar of een identiteitskaart voor uw kind tot en met 11 jaar voegt u ook een toestemmingsformulier (PDF) toe. Het ingevulde toestemmingsformulier moet ondertekend zijn door beide ouders of door degene die het gezag over het kind heeft. Van de ondertekenaars ontvangen wij ook graag een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart. Op deze kopie dient u nogmaals uw handtekening en datum te plaatsen. Aanvraagformulier reisdocument (online) Belangrijk om te weten Voor elke persoon die een paspoort en/of identiteitskaart nodig heeft moet een apart aanvraagformulier ingevuld worden. U krijgt binnen twee weken nadat u het formulier digitaal heeft verstuurd per e-mail bericht. Indien alle gevraagde documenten zijn goedgekeurd, kunt u via de link in de e-mail een afspraak maken op een gewenste dag en tijdstip. U dient bij de aanvraag op het gemeentehuis persoonlijk aanwezig te zijn, dit geldt ook voor kinderen. U heeft een pasfoto nodig die voldoet aan de Nederlandse eisen. Er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis, geschikt voor personen vanaf ongeveer zeven jaar oud. De kosten bedragen € 12,00 (pinnen is mogelijk). De fotocabine is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers. Voor vragen over uw aanvraag, kunt u contact opnemen via rnb@gemeentesluis.nl. U kunt niet zonder afspraak naar het Klanten Contact Centrum (KCC) in Oostburg (Nieuwstraat 22) komen voor een aanvraag. U kunt over de status van uw aanvraag geen telefonisch contact opnemen. Levertijd Nadat u bij de balie bent geweest, kunt u uw nieuwe paspoort of identiteitskaart na drie werkdagen afhalen. Het document laten thuisbezorgen of opsturen is niet mogelijk. Zowel de aanvraag als het afhalen dient u persoonlijk te doen, ook kinderen. Het paspoort dient binnen drie maanden na aanvraag opgehaald te zijn. Het kan gebeuren dat uw paspoort door omstandigheden niet tijdig wordt geleverd. De gemeente Sluis is dan niet aansprakelijk voor de eventuele schade die u hierdoor ondervindt. Kosten en geldigheid Paspoort tot 18 jaar kost € 109,80 en is 5 jaar geldig. Paspoort vanaf 18 jaar kost € 130,95 en is 10 jaar geldig. Identiteitskaart tot 18 jaar kost € 90,15 en is 5 jaar geldig. Identiteitskaart vanaf 18 jaar kost € 126,30 en is 10 jaar geldig U kunt zowel met pinpas, creditcard of contant betalen. Nog vragen? Heeft u vragen of problemen met het doen van de aanvraag, stuur dan een e-mail naar rnb@gemeentesluis.nl. Uw e-mail wordt zo spoedig mogelijk beantwoord.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-05-20
- Externe link: Kindgebonden budget aanvragen
Heeft u een laag of gemiddeld inkomen? En heeft u opgroeiende kinderen? Dan heeft u misschien recht op een kindgebonden budget. Dit is een toelage die u van de belastingdienst krijgt. Meestal krijgt u vanzelf bericht van de Belastingdienst als u er recht op heeft. Regelen Krijgt u geen toeslag en denkt u daar wel recht op te hebben? Doe dan een proefberekening op de website van de Belastingdienst. U kunt dan alsnog een aanvraag doen bij de Belastingdienst. Contact met de Belastingdienst Telefoon (0800) 05 43 www.belastingdienst.nl
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Externe link: Bewegwijzering voor ondernemers
Bent u ondernemer en wilt u bewegwijzering naar uw bedrijf? Dat kan als het gaat om een toeristische of recreatieve bestemming. U vraagt dan aan de gemeente of u aan de voorwaarden voldoet. Voldoet u aan de voorwaarden en mag u een bord plaatsen? Dan vraagt u een bord aan bij REVIS Verkeerstechniek. Regelen Bel ons op 14 0117 om te horen of u aan de voorwaarden voldoet. Bord aanvragen bij REVIS Dit bedrijf zorgt voor: Productie Plaatsing Beheer Onderhoud Schadeherstel U heeft er verder geen omkijken naar. U huurt (leaset) een bord. Een leasecontract loopt tien jaar en is tussentijds te beëindigen tegen éénmaal de jaarlijkse huurkosten. Na deze tien jaar is het contract kosteloos te beëindigen of wordt het jaarlijks voortgezet. Kosten Neem contact op met REVIS voor een offerte. Contact REVIS Verkeerstechniek Telefoon: 0413-379633 E-mail: info@revis-veghel.nl Postbus 180 5460 AD Veghel
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Externe link: Burgerservicenummer (BSN)
Uw burgerservicenummer (BSN) staat op uw paspoort, rijbewijs en identiteitskaart. Regelen Heeft u nog geen burgerservicenummer? Vraag dan een burgerservicenummer aan bij het RNI-loket in Terneuzen. Wat u moet weten Neem een uw identiteitsbewijs mee naar het RNI-loket. U kunt ook een BSN nummer aanvragen bij een ander RNI-loket in Nederland. Uw kind krijgt een BSN nummer bij de geboorteaangifte. Verblijft u langer dan 4 maanden in Nederland? Dan moet u zich inschrijven bij de gemeente. U krijgt dan een BSN. Kosten Geen. Nog vragen? Neem contact met ons op via 14 0117.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Bestuur
- Externe link: Zorgaanbieders dagbesteding
Via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) kunt u gebruik maken van de verschillende vormen van dagbesteding in onze gemeente. Dit is bedoeld voor volwassenen die vanwege hun beperking niet kunnen werken. Ook kunnen zij niet deelnemen aan regulier begeleid werken. Dan kan dagbesteding via de Wmo een oplossing bieden. Wat is dagbesteding binnen de Wmo? De dagbesteding is in groepsverband. Meestal vindt dit overdag plaats, buiten de woonsituatie. Indien mogelijk wordt er samengewerkt met het bedrijfsleven. De dagbesteding bestaat uit één van de volgende activiteiten of een combinatie hiervan: Arbeidsmatige activiteiten Activering, gericht op zinvolle besteding van de dag Het bijhouden van (sociale) vaardigheden Zelf contact opnemen Dagbesteding is een algemene voorziening. U kunt zich hiervoor rechtstreeks melden bij één van onderstaande aanbieders. Medewerkers van het aanmeldteam van de aanbieder kijken na of u inwoner van de gemeente Sluis bent en of u een beperking of ziekte heeft waardoor u in aanmerking komt voor de dagbesteding. Als dat het geval is, zorgen ze ervoor dat u zo snel mogelijk van de dagbesteding gebruik kan maken. Overzicht voorzieningen per aanbieder Dethon (WSP Gemeente Sluis) Dethon biedt werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. WSP Zeeuws-Vlaanderen: Uitstroom van klanten (participatiewet) vanuit Gemeente Sluis naar werkervaringsplaatsen en reguliere jobs. Telefoon: 06-55105554 E-mail: m.baarends@wspzvl.nl Juutsom Bezigheden in een mooie omgeving voor mensen met uiteenlopende hulpvragen. Activiteiten gericht op natuur, dierzorg, horeca, winkelactiviteiten. Uitdaging maar ook erbij horen en gezelligheid! Telefoon: 0117-401653 E-mail: info@juutsom.nl Emergis / WLB De Eenhoorn Oostburg en WLB Hertenpark Groede De werkleerbedrijven van WLB Zeeland hebben alles in huis om ervoor te zorgen dat, wanneer werken niet vanzelfsprekend is, je tóch stappen kunt maken. Telefoon: 0117-456312 E-mail: eenhoorn@wlbzeeland.nl Zeeuwse Gronden Zeeuwse Gronden is een GGZ-instelling voor mensen met een ernstig psychiatrische aandoening. Ze kunnen bij ons terecht voor wonen, ambulante begeleiding, behandeling en dagbesteding. Telefoon: 0115-621314 E-mail: info@zeeuwsegronden.nl ZorgSaam Samen voor persoonlijke zorg. Telefoon: 0117-459194 E-mail: zap@zzv.nl SZZ, Zorgboerderij De Omslag De Omslag is een leer-werkboerderij en biedt dagbesteding vanuit het perspectief dat dagbesteding zinvol moet zijn. Er wordt een breed scala aan activiteiten geboden. Telefoon: 0117-302625 E-mail: deomslag@zorgboerenzuid.nl Tragel Tragel is een maatschappelijke organisatie. Mensen met een verstandelijke beperking zijn welkom in Oostburg voor een zinvolle daginvulling. Gezelligheid, handvaardigheid of een dagje buiten. Telefoon: 0114-382329 E-mail: zorgloket@tragel.nl Travalje Subiet Arbeidstraining gericht op uitstroom naar (beschermd) werk. Telefoon: 06-13788967 E-mail: info@travaljesubiet.nl CKZ Informatie volgt nog. De Okkernoot Informatie volgt nog. Gors Informatie volgt nog.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-12-23
- Externe link: Film- en video-opnames maken
Voor het maken van film- of video-opnames is geen toestemming of vergunning nodig. Vaak moeten er voor filmopnames wel andere zaken geregeld worden. Denk aan het afzetten van een straat, een ontheffing voor het maken van geluid of het gebruik van duinovergangen. Neem daarom vooraf altijd eerst contact met ons op via 14 0117.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Externe link: Geboorte aangeven
Is uw kind in de gemeente Sluis geboren? Geef de geboorte dan binnen 3 werkdagen aan. Is uw kind in een Belgisch ziekenhuis geboren? Geef de geboorte dan aan bij de gemeente in België waar uw kind geboren is. Na aangifte van geboorte in België dient het kind te worden aangemeld bij de woongemeente in Nederland. Voor inschrijving in de woongemeente neemt u een geldig legitimatiebewijs en de geboorteaktes mee. Direct regelen Maak een afspraak via 14 0117. Meenemen Uw identiteitsbewijs. Het identiteitsbewijs van de moeder. Wat u moet weten De vader of duomoeder moet aangifte doen. Kan de vader of duomoeder niet? Dan moet de aangifte gedaan worden door iemand die bij de geboorte aanwezig was. Kosten Geen. Heeft u een uittreksel van de geboorteaangifte nodig? Dan betaalt u € 17,10.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-12-31
- Externe link: Bijstandsuitkering voor oudere werknemers (IOAW)
Bent u 50 jaar of ouder? En heeft u geen inkomen? Dan kunt u misschien een IOAW-uitkering krijgen. IOAW staat voor inkomensvoorziening oudere en/of arbeidsongeschikte werklozen. Voorwaarden zijn onder meer: U bent geboren vóór 1 januari 1965. U bent werkloos geworden na uw 50e verjaardag. Bijstandsuitkering voor stoppende ondernemers (IOAZ) Heeft u een eigen bedrijf en wilt u stoppen? Dan komt u misschien in aanmerking voor een IOAZ-uitkering. Voorwaarden zijn onder meer: U heeft nog geen recht op AOW. U wilt na uw 55e levensjaar uw bedrijf beëindigen. Regelen U vraagt een IOAW- of IOAZ-uitkering aan in 2 stappen. U schrijft zich in als werkzoekende op Werk.nl. U belt met de gemeente via 14 0117 voor het aanvragen van de uitkering. U hoort binnen 8 weken of u een uitkering krijgt. In sommige gevallen kan het langer duren voordat u bericht krijgt. Naar werk.nl Meer weten? Lees meer over IOAW en IOAZ op Rijksoverheid.nl Nog vragen? Neem dan contact met ons op.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Externe link: Gemeentegrond gebruiken
U heeft toestemming nodig voor het gebruik van gemeentegrond. Bijvoorbeeld als u een bouwkeet, bouwmaterialen, een bouwplaats, steiger of afvalcontainer op de stoep of straat wilt plaatsen. Regelen U vraagt toestemming online aan. Let op! Vraag deze toestemming minimaal vier weken van te voren aan. Online toestemming vragen als bedrijf Online toestemming vragen als inwoner Goed om te weten Neemt u minder dan vijf dagen gemeentegrond in gebruik, dan valt dit onder een melding. Neemt u meer dan vijf dagen gemeentegrond in gebruik, dan valt dit onder een vergunning. De kosten voor een vergunning zijn € 51,15. Voor het gebruiken van gemeentegrond betaalt u daarnaast € 2,55 per m2 per week aan precariobelasting. Nog vragen? Neem dan contact met ons op.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-06-02
- Recht
- Externe link: Scheiden of partnerschap beëindigen
Wilt u uw huwelijk of partnerschap beëindigen? Neem dan contact op met een advocaat of een notaris. Scheiden Voor het aanvragen van een scheiding gaat u naar de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Kijk voor meer informatie op Rechtspraak.nl. Partnerschap beëindigen Voor het beëindigen van een geregistreerd partnerschap gaat u naar een notaris of advocaat. In sommige gevallen moet u met uw advocaat naar de rechter. Kijk voor meer informatie op Rechtspraak.nl. Wat u moet weten Een geregistreerd partnerschap eindigt ook als: U gaat trouwen. 1 van beiden overlijdt of langdurig wordt vermist. Bewijs van scheiding of beëindiging partnerschap Een bewijs van echtscheiding (of een beëindiging partnerschapsregistratie) vraagt u aan in de gemeente waar u bent getrouwd of uw partnerschap heeft geregistreerd.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-02-17
- Externe link: Evenementenvergunning aanvragen
Aanmelden evenementen 2025 (inventarisatie) Laat u ons voor 1 november 2024 weten of u in 2025 een evenement organiseert? Dat kunt u online doen via onderstaand formulier. Organiseert u meerdere evenementen? Vul dan voor elk evenement een apart formulier in. Vooraankondiging evenement 2025 U krijgt in december van ons bericht waarin staat of wij akkoord gaan met de datum. Dat besluiten wij in overleg met de politie, gemeente Terneuzen en gemeente Hulst. In dit overleg wordt besproken of er evenementen samenvallen. Dit is voor organisatoren vaak niet wenselijk. Ook is het van belang voor de inzet van politie en hulpdiensten. Gaan wij akkoord met de datum van uw evenement? Dan kunt de vergunningsaanvraag of melding klein evenement indienen. Gaan wij niet akkoord met de datum van uw evenement? Dan nemen wij contact met u op en zoeken we samen naar een gepaste oplossing. Wij mogen evenementen niet verbieden omdat ze samenvallen met andere evenementen. Dit mag wel als het samenvallen problemen oplevert. Denk hierbij aan problemen op gebied van de openbare orde, overlast en/of verkeersveiligheid. Neem gerust contact op als u vragen heeft. Bijvoorbeeld als u na de inventarisatie wilt weten of uw evenement samenvalt met een ander evenement. U kunt contact opnemen met het cluster Vergunningen APV via tel. (0117) 457 000 of mail naar apv@gemeentesluis.nl. Voor een middelgroot of groot evenement moet u een evenementenvergunning aanvragen. Evenementenvergunning online aanvragen Voor een klein evenement zoals een straatbarbecue hoeft u alleen een melding te doen. Online melding klein evenement Wat u moet weten Meld een evenement liefst voor 1 november van het voorgaande jaar. Half november ontvangt u dan bericht of de datum akkoord is. U moet dan nog wel uw evenementenvergunning aanvragen of uw melding klein evenement doen. Een vergunning vraagt u minstens 12 weken vooraf aan. Een melding maakt u minimaal 4 weken voor aanvang van het evenement. Beter is het om dit eerder, zo snel als mogelijk te doen. Kosten De kosten hangen af van wat u allemaal organiseert. Overleg Heeft u vragen? Overleg vooraf met ons. Overige vergunningen Mogelijk moet u ook een vergunning of ontheffing aanvragen voor: Het tijdelijk schenken van alcohol. Kansspelen. Gratis promotie voor uw evenement De gemeente Sluis bruist jaarlijks van de evenementen en uitstapjes die worden georganiseerd. Maar hoe weten onze inwoners en gasten waar en wanneer uw evenement plaatsvindt? De evenementenkalender van Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen biedt uitkomst. Meld uw evenement gratis aan. En wie weet neemt het team van Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen contact met u op voor een interview om uw evenement nog wat extra aandacht te geven via hun social media kanalen. Oplaten van ballonnen In onze gemeente geldt geen algeheel verbod voor het oplaten van ballonnen. Wij beseffen wel dat het oplaten van ballonnen schadelijk is voor het milieu. Daarom vragen wij u om in geval van feestelijkheden na te denken over andere, niet schadelijke alternatieven, zoals het oplaten van vliegers, bellenblazen of theelichtjes branden. Op deze manier helpt u om het milieu te sparen.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-11-21
- Openbare orde en veiligheid, Verkeer
- Externe link: Legalisatie handtekening
Moet u bewijzen dat de handtekening op een document echt van u is? Dan kunt u uw handtekening laten legaliseren. U ondertekent dan het document waar de ambtenaar van de gemeente bij is. De gemeente bevestigt met een stempel op het document dat het uw handtekening is. Regelen Kom langs op het gemeentehuis. Dat kan op tijden dat er vrije inloop is. Maandag, donderdag en vrijdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur Dinsdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur Woensdag: vrije inloop van 08.30 tot 19.30 uur Van mei tot en met augustus is het gemeentehuis op vrijdagmiddag gesloten vanaf 12.00 uur. Meenemen Uw identiteitsbewijs. Het document dat u wilt ondertekenen. Wat u moet weten U ondertekent het document waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document. Kosten U betaalt € 8,00.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-12-31
- Recht
- Externe link: Bijstand voor zelfstandigen
Ontvangt u een bijstandsuitkering of werkloosheidsuitkering en wilt u een eigen bedrijf beginnen? Of bent u zelfstandige en verkeert u (tijdelijk) in financiële problemen? Mogelijk komt u in aanmerking voor bijstand voor zelfstandigen. Dit is geregeld in het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). De gemeente kan bijvoorbeeld helpen via een renteloze lening of een aanvulling op het inkomen tot bijstandsniveau. Regelen Neem contact met ons op via 14 0117. Meer weten? Bekijk de website van de Rijksoverheid.nl.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Sociale zekerheid
- Externe link: Herbegraven of alsnog cremeren
Wilt u dat uw dierbare overledene een andere begraafplaats krijgt? Of is de overledene begraven, maar wilt u dat hij of zij alsnog gecremeerd wordt? Dan moet u een vergunning voor herbegraven of cremeren aanvragen. Voorwaarden U moet de rechthebbende van het graf zijn. Regelen De begrafenisondernemer kan de vergunning voor u aanvragen. U kunt het ook zelf doen. Bel ons voor een afspraak op 14 0117.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2025-03-03
- Bestuur