Resultaten 91 - 100 van 115 resultaten

  • Gebruiksmelding evenement in bouwsel

    Als u een evenement in een bouwsel (zoals een tent) of op een ruimtelijk begrens gebied (zoals bij een openluchtfestival) organiseert moet u mogelijk hiervoor een gebruiksmelding doen. Er geldt een meldingsplicht en gebruiksvoorschriften voor een evenement in een bouwsel of op een ruimtelijk begrensd gebied. U doet een melding als het gaat om een bouwsel of ruimtelijk begrensd gebied: waarin bedrijfsmatig of in het kader van verzorging meer dan 10 mensen in kunnen slapen. waar meer dan 150 mensen tegelijk aanwezig kunnen zijn. waarin verzorging wordt geboden aan meer dan 10 kinderen jonger dan 12 jaar of 10 gehandicapte personen (lichamelijk of verstandelijk) (bijvoorbeeld kinderopvang) Doe de melding op tijd. In ieder geval 4 weken voor uw activiteit begint. Heeft u al een evenementenvergunning waarin onderstaande is meegenomen? Dan hoeft u niet extra de melding te doen.

  • Leerlingenvervoer

    Heeft uw kind een handicap of beperking? Of gaat uw kind naar een school voor bijzonder onderwijs (vanwege het geloof) of een (speciale) school die ver weg ligt? En kan hij of zij daarom niet met de fiets of het openbaar vervoer naar school? Ook niet als een begeleider meegaat? Of is er helemaal geen openbaar vervoer in de buurt? Laat het ons weten. Misschien kan uw kind leerlingenvervoer krijgen. We kijken dan naar: wat het kind zelf kan of een ouder mee kan reizen of de school ver weg ligt wat de reistijd is Soms kunnen we om een eigen bijdrage van de ouders vragen. Dan kijken we ook naar het inkomen. Vraag het leerlingenvervoer op tijd aan. U kunt dit niet meer achteraf doen.

  • Melding milieubeheer

    De meeste inrichtingen (bedrijven die nadelige gevolgen voor het milieu kunnen veroorzaken) vallen onder de werking van het Activiteitenbesluit milieubeheer (hierna: Activiteitenbesluit). Nadelige gevolgen voor het milieu kunnen bijvoorbeeld zijn: geluid, geur, luchtemissie en afval. We onderscheiden drie typen inrichtingen die onder de werkingssfeer van het Activiteitenbesluit vallen: A-inrichtingen A-inrichtingen zijn Inrichtingen die activiteiten uitvoeren die weinig nadelige gevolgen voor het milieu kunnen hebben. Dit type inrichtingen valt weliswaar onder de werking van het Activiteitenbesluit, maar deze inrichtingen hoeven geen melding te doen bij de start of verandering van hun activiteiten. Denk aan kantoren, kinderdagverblijven en zorginstellingen. B-inrichtingen B-inrichtingen zijn inrichtingen die activiteiten uitvoeren die nadelige gevolgen voor het milieu kunnen hebben en met algemene regels kunnen worden gereguleerd. Dit type inrichtingen valt volledig onder de werkingssfeer van het Activiteitenbesluit en deze inrichtingen dienen tevens een melding te doen bij de start of verandering van hun activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan garages, tankstations, maar ook cafés en restaurants. C-inrichtingen C-inrichtingen zijn Inrichtingen die activiteiten uitvoeren die (mogelijk) significante nadelige gevolgen voor het milieu kunnen hebben of dusdanig specifiek zijn dat deze activiteiten niet met algemene regels kunnen worden gereguleerd. Deze inrichtingen vallen deels onder de werkingssfeer van het Activiteitenbesluit en voor een deel van hun activiteiten dient een melding worden gedaan. Daarnaast hebben deze inrichtingen ook altijd een omgevingsvergunning nodig.

  • Trouwen in het buitenland

    Plannen om in het buitenland te gaan trouwen? Of een geregistreerd partnerschap aan te gaan? Daarvoor zullen jullie een aantal zaken van te voren moeten uitzoeken. Bijvoorbeeld: Mogen jullie wel trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in het land waar jullie dat willen? Welke documenten hebben jullie daarvoor nodig? Moeten jullie documenten legaliseren, voordat jullie weer naar huis gaan? En denk ook aan het registreren van jullie huwelijk in Nederland. Sommige landen zullen dan om toestemming van uw gemeente vragen. Dit is een Verklaring van huwelijksbevoegdheid of een ongehuwdverklaring. Kijk voor meer informatie bij het product Verklaring trouwen in het buitenland.

  • Afvalinzameling

    De gemeente haalt uw afval gescheiden op. Doe het afval daarom in verschillende bakken of zakken. Kijk op Mijn AfvalWijzer voor: de afvalkalender: op welke dag het afval bij u in de buurt wordt opgehaald. U ziet de datum en het soort afval dat we op die dag ophalen. informatie over afval scheiden: wat moet in welke container en waar kunt u textielafval, glasafval, klein chemisch afval en (frituur)vet en olie kwijt? het afvalbrengstation: informatie over het wegbrengen van (grof) afval in gemeente Pekela.

  • Alcohol schenken

    U bent ondernemer en u wilt alcohol verkopen? Dan heeft u een alcoholvergunning nodig. Horecaondernemers met bijvoorbeeld een restaurant, café of een slijterij kunnen de vergunning aanvragen. Maar ook verenigingen en stichtingen (paracommerciële bedrijven) mogen dat. Denk aan een kantine in een sporthal, een dorpshuis of een theaterfoyer. De vergunning is persoonlijk. Hij staat dus op uw naam. U kunt hem niet aan een ander overdragen. De naam van iedere eigenaar en leidinggevende staat op de vergunning. En voor iedere vestiging van uw bedrijf heeft u een aparte vergunning nodig. Verandert er iets aan uw bedrijf? Geef dit meteen aan ons door. Soms moet u dan een nieuwe vergunning aanvragen. Bijvoorbeeld als er een nieuwe eigenaar is of de rechtsvorm van uw bedrijf verandert. Dit betekent namelijk een aanpassing van uw vergunning. Ook andere veranderingen moet u melden, zoals wanneer u iets verandert aan het pand of u neemt een nieuwe leidinggevende in dienst. U krijgt ook te maken met een Bibob-onderzoek. Hiermee controleren we of u of uw onderneming met iets strafbaars te maken hebben (gehad). Organiseert u een feest of evenement en wilt u daar drank voor gebruik ter plaatse verkopen? U kunt daarvoor tijdelijk een ontheffing aanvragen. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Tapontheffing.

  • Bijstandsuitkering

    Heeft u geen werk en niet genoeg geld om van te leven? Heeft u ook geen uitkering? Dan heeft u misschien recht op een bijstandsuitkering. Deze uitkering vult uw inkomen aan. Ondertussen laat u zien dat u alles doet om zo snel mogelijk weer een baan te vinden. We kijken bij uw aanvraag niet alleen naar het inkomen en vermogen. Ook het aantal personen in uw huishouden telt mee voor de hoogte van de uitkering. Woont u met meer volwassenen in huis? Dan kunt u kosten delen en krijgt u daarom een lagere uitkering. Dit geldt niet voor kinderen tot 21 jaar die bij u wonen of bijvoorbeeld studenten en huurders. Dit heet de kostendelersnorm.

  • Pekela geeft gas!

    In juni 2018 heeft de gemeente, op initiatief van actieve inwoners uit Boven Pekela, bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een subsidie aangevraagd voor een proeftuin aardgasvrij. Op 1 oktober 2018 hebben we te horen gekregen dat de subsidie van ruim 4 miljoen euro is toegekend! Wat houdt het project in? Het project om Boven Pekela en Doorsnee tot aan de Ommelanderklap aardgasvrij te maken bestaat uit twee delen: gasbesparing en groengas opwek. Gasbesparing Het eerste deel bestaat uit het terugdringen van het gasverbruik. Dit gebeurt door het uitvoeren van (combinaties van) verschillende besparingsmaatregelen, zoals de installatie van een (hybride) warmtepomp of isolatie. Om het extra verbruik van de besparingsinstallaties te compenseren, kunnen zonnepanelen worden geplaatst. Ook worden grote winsten geboekt door het dichten van de ergste kieren in de woning. Hiermee kan gemiddeld 50% bespaard worden op het gasverbruik in de woningen. Groengas opwek Het tweede deel bestaat uit het produceren van groen gas, om het resterende aardgas te vervangen. Momenteel is het vervolg van de uitvoering van dit deelproject onzeker. Hierover leest u meer op de website van het project. Stand van zaken De nieuwe getallen voor de stand van zaken zijn: 200 aanmeldingen, ca. 150 maatwerkadviezen en 24 geïnstalleerde maatregelen. Meedoen?  Wilt u als proeftuinbewoner graag weten wat de voordelen en subsidiemogelijkheden voor uw woning zijn? Meld u zich dan aan voor het project en ontvang een gratis energiescan. Bovendien krijgt u een vrijblijvend adviesgesprek met adviesbureau Invent. Door een energiescan weet u precies hoe u gas en geld kunt besparen in uw woning! Wanneer u zelf weet welke maatregelen geschikt zijn voor uw woning, kunt u ook de energiescan achterwege laten en meteen offertes gaan opvragen. Hiermee bespaart u tijd in het verduurzamingsproces. Ik meld mij vrijblijvend aan voor het project en ontvang een gratis energiescan.

  • Trouwen en partnerschap melden

    Jullie willen trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Vergeet niet jullie plannen bij de gemeente te melden. Waarom? We controleren bijvoorbeeld of jullie wel met elkaar mogen trouwen. Ook helpen we met wat officiële zaken, zoals de trouwakte, en maken we afspraken met jullie over de datum en locatie. Jullie geven door wie jullie getuigen zijn en jullie mogen zelf een trouwlocatie kiezen. Ook vragen we wie jullie graag als trouwambtenaar zouden willen. Doe de melding op tijd. Dit kan vanaf 1 jaar voor de geplande datum. Het kan niet later dan 6 weken voor de datum. Als we documenten van jullie nodig hebben, kunnen die 6 weken te kort zijn. Sinds 1 januari 2018 is er wat veranderd. Jullie trouwen nu ‘in beperkte gemeenschap van goederen’. Willen jullie dit anders regelen? Ga dan naar de notaris voor huwelijkse voorwaarden.

  • Uittreksel basisregistratie personen

    Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP), voorheen gemeentelijke basisadministratie (GBA), is een schriftelijk bewijs dat verklaart dat u in de betreffende gemeente staat ingeschreven. Er bestaan verschillende soorten uittreksels uit de Basisregistratie personen. Zo kunnen er uittreksels worden afgegeven met vermelding van nationaliteit, aanvangsdatum bewoning adres, burgerlijke staat, gezinssamenstelling. Dit is afhankelijk van de situatie waarvoor het uittreksel nodig is. Op een uittreksel uit de basisregistratie staat in ieder geval: Uw volledige geslachts- en voorna(a)m(en). Uw geboortedatum en -plaats. Uw huidige adres. De datum van afgifte. Een uittreksel uit de basisregistratie is niet nodig voor inschrijving leerlingen bij scholen. Het uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) wordt vaak verward met een uittreksel Burgerlijke stand, waarin persoonsgegevens uit een akte (bijvoorbeeld geboorteakte) staan vermeld. Het uittreksel uit de Burgerlijke stand kan ook afgegeven worden op een speciaal formulier, dat in meerdere talen is opgesteld als u het nodig heeft voor internationaal gebruik.