Resultaten 131 - 140 van 160 resultaten

  • Collectevergunning

    Als u geld of goederen gaat inzamelen voor een goed doel, dan vraagt u een collectevergunning aan bij de gemeente, tenzij het gaat om een inzameling in besloten kring of als de collecte is opgenomen in het landelijke collecterooster CBF. Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) stelt jaarlijks een collecterooster op. Dit collecterooster is op grond van de APV ook vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.  Als uw collecte op dit rooster staat hoeft u geen vergunning aan te vragen. Wel gelden er voorschriften:  Voorschriften de collectant is minstens 16 jaar en draagt een geldig legitimatiebewijs; de verkeersveiligheid wordt niet in gevaar gebracht en er wordt geen overlast veroorzaakt; er wordt niet op zondagen of daarmee gelijkgestelde dagen gecollecteerd en van maandag tot en met zaterdag vóór 8.00 uur of na 21.00 uur; de netto-opbrengst komt geheel ten goede aan de vereniging of stichting; alle aanwijzingen gegeven door politie en/of medewerkers van de gemeente Westerveld, moeten stipt en onmiddellijk worden opgevolgd; na de collecteperiode dient u een ingevulde collectestaat in met daarop de opbrengst van de collecte en eventuele kosten die gemaakt zijn; alle collectanten dienen, een afschrift van, of de collectevergunning bij zich te dragen ten tijden van het collecteren. Voor een inzamelingsactie in een dorpskern die niet op het landelijke rooster staat is wel een vergunning nodig. U kunt een aanvraag doen voor een collecte in een zogenoemde ‘vrije periode’. De gemeente gaat na of er op het gewenste moment van collecteren geen andere collecte gepland is. Is dat wel het geval, overlegt de gemeente met u over een ander tijdstip. 

  • Omgevingsvergunning water

    Verricht u activiteiten in oppervlaktewater of met grondwater? Dan moet u dit melden. U kunt via https://omgevingswet.overheid.nl/home kijken of u voor uw activiteiten een melding moet doen bij het waterschap of een omgevingsvergunning moet aanvragen. Daarbij kunt u denken aan de volgende activiteiten:  Aanleggen of wijzigen van een sloot/sloten. Het lozen van afvalwater op oppervlaktewateren. Aanbrengen van duiker(s). Het onttrekken van grondwater. Activiteiten bij bijvoorbeeld een weg, viaduct, tunnel, brug, vaarweg of dijk. De aanleg van een waterberging. Het dempen van water. 

  • Huwelijk of geregistreerd partnerschap

    Als u wilt trouwen in de gemeente Westerveld vult u een melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap in. Dit stond vroeger bekend als in ondertrouw gaan. Tussen het moment van ontvangst van de melding en het huwelijk/geregistreerd partnerschap zelf moeten veertien dagen zitten. De melding is één jaar geldig, gerekend vanaf de datum van ontvangst door de ambtenaar van de burgerlijke stand. Overleg de datum eerst met afdeling Burgerzaken van uw huwelijksgemeente. Dit doet u om eventuele teleurstelling van een reeds volgeboekte datum te voorkomen.

  • Vergunning voor 5 jaar

    Organiseert u ieder jaar exact hetzelfde evenement, waarbij geen hoog risico is en de verkeersmaatregelen hetzelfde zijn? En wanneer er eerder al een vergunning is verstrekt voor uw evenement? Dan kan de gemeente een 5-jarenvergunning afgeven. Houd er rekening mee, dat wanneer een activiteit of bijvoorbeeld een markt elk jaar anders wordt georganiseerd, een 5-jarenvergunning niet van toepassing is. Elk onderdeel van het evenement moet exact hetzelfde zijn! Wanneer u een 5-jarenvergunning heeft ontvangen, dient u nog wel elk jaar melding van uw evenement te doen aan de hand van het formulier: melding evenementenvergunning 5 jaar.

  • Achternaam kind per 1 januari 2024

    Ouders kunnen samen bij de gemeente hun voorkeur voor een gecombineerde achternaam aangeven. Ze kunnen dit doen tijdens de zwangersschap, bij de geboorteaangifte of bij het erkennen van het kind. De keuze van de gecombineerde achternaam is eenmalig en geldt ook voor de volgende kinderen van deze ouders. Overgangsregeling Als het oudste kind op (of na) 1 januari 2016 is geboren, kunnen ouders gebruik maken van een overgangsregeling. Hierdoor mogen zij vanaf 1 januari 2024 alsnog een gecombineerde achternaam kiezen voor hun kinderen. De ouders kiezen samen welke namen zij doorgeven en in in welke volgorde. De gekozen naam geldt voor alle kinderen van diezelfde ouders. Deze overgangsregeling geldt tot 1 januari 2025. Kosten bij de gemeente U regelt de naamskeuze bij de gemeente. Dit kost € 75,- voor het eerste kind en € 50,- voor elk volgend kind. Buitenlandse nationaliteit Heeft uw kind geen Nederlandse nationaliteit, maar wel 1 of meer buitenlandse nationaliteiten? Dan bepalen de buitenlandse regels de mogelijkheden voor de achternaamkeuze. Heeft u kind meer buitenlandse nationaliteiten dan mag u kiezen welke buitenlandse regels de achternaamkeuze bepalen. Neem voor meer informatie over de keuzemogelijkheden contact op met de overheid van de nationaliteit(en) van uw kind. Of informeer ernaar bij de gemeente waar u woont. Regels voor kinderen die in het buitenland een naam krijgen Elk land heeft zijn eigen regels. Als uw kind volgens die regels een gecombineerde achternaam krijgt, wordt deze meestal in Nederland erkend. Informeer ernaar bij uw gemeente.

  • Bedrijf aan huis beginnen

    Bedrijf aan huis beginnen Wilt u een bedrijf aan huis starten? Dan moet u met een aantal zaken rekening houden. Niet alle beroepen kunnen zomaar in een woning worden uitgeoefend. U mag alleen een bedrijf aan huis starten als voor uw bedrijf een klein deel van de woning nodig is. Wonen moet de hoofdbestemming blijven. Het hangt van het  omgevingsplan af of u een bedrijf aan huis kunt starten. Welke mogelijkheden er zijn voor een bedrijf aan huis kunt u zien in het omgevingsplan via Regels op de kaart - Omgevingsloket (overheid.nl). Vaak is opgenomen dat er maximaal 50 m2 van de woonoppervlakte gebruikt mag worden voor aan huis verbonden beroepen zoals een kapsalon of een pedicure. Ook andere vormen van bedrijfsactiviteiten zijn mogelijk. In sommige gevallen is een omgevingsvergunning nodig. U kunt uw verzoek ook indienen via het Omgevingsloket door een conceptaanvraag in te dienen. Dan wordt getoetst of uw bedijfsactiviteit past binnen de bestemming van uw pand/perceel en of hiervoor al dan niet een vergunnin nodig is. Wij adviseren u in elk geval eerst in overleg te gaan met uw omgeving. 

  • Aanmaning en deurwaarder

    Heeft u uw gemeentelijke belastingen niet op tijd volledig betaald? Dan kunt u te maken krijgen met aanmaningen en in een later stadium met deurwaarders. Een deurwaarder is iemand die in opdracht van een schuldeiser probeert alsnog de schuld geïncasseerd te krijgen. Wanneer de gemeente de bedragen niet voor of op de vervaldata heeft ontvangen, stuurt de gemeente u eerst een herinnering en daarna een aanmaning. De kosten van het versturen van de aanmaning worden bij u in rekening gebracht. De hoogte van die kosten zijn wettelijk voorgeschreven. Als na het verstrijken van de aanmaningstermijn het verschuldigde bedrag inclusief aanmaningskosten nog niet is voldaan, zal de vordering naar de belastingdeurwaarder worden gestuurd. Bij de betekening van het dwangbevel wordt de vordering verhoogd met dwangbevelkosten. De hoogte van deze kosten zijn wettelijk bepaald. Als na de dwangbeveltermijn het verschuldigde bedrag inclusief aanmaningskosten en dwangbevelkosten niet door u is voldaan, gaat de deurwaarder verdere invorderingsmaatregelen nemen. Hij kan besluiten om beslag te leggen op: uw loon, uitkering en andere periodieke inkomsten; uw inboedel en auto; uw huis; uw bankrekening(en).

  • Omgevingsplan-Bestemmingsplan inzien

    Wilt u weten welke activiteiten in een gebied, op een perceel of in een pand zijn toegestaan? Dan kunt u het omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) raadplegen. Met de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024 hebben gemeenten een omgevingsplan. Dat bestaat uit twee delen, een tijdelijk en nieuw deel:  Tijdelijk deel Het tijdelijk deel van het omgevingsplan bestaat uit: (ruimtelijke) regels uit verschillende vervallen instrumenten, zoals bestemmingsplannen rijksregels over activiteiten (aangeduid als de bruidsschat) Nieuwe deel Het nieuwe deel van het omgevingsplan is eerst nog leeg, met uitzondering van eventuele voorbereidingsbesluiten op basis van het overgangsrecht. De regels in het nieuwe deel komen deels tot stand door bestaande regels (bestemmingsplanregels, bruidsschat) uit het tijdelijk deel om te zetten naar het nieuwe deel. De gemeente werkt de komende jaren aan het vullen van het omgevingsplan en neemt in het nieuwe deel ook nieuwe regels op voor ruimtelijke ontwikkelingen en beleid. Dat zijn regels voor bouwen, gebruik, aanleg, milieu, gezondheid, water, bodem etc. Het wijzigen/vaststellen van het nieuwe deel van het omgevingsplan kan ook thematisch gebeuren. Het vaststellen van het omgevingsplan doet de gemeenteraad. De omgeving wordt actief betrokken bij deze procedure. Deze overgangsfase duurt tot 2032. Het omgevingsplan is nieuw en omvat veel meer dan het bestemmingsplan. Dit betekent dat gemeenten een lange periode krijgen een omgevingsplan te hebben.  Omgevingsplan inzien Het omgevingsplan, tijdelijke deel (bestemmingsplannen) en nieuwe deel kunt u online bekijken via Regels op de kaart - Omgevingsloket (overheid.nl) . Uitleg over regels op de kaart vindt u via Regels op de kaart in het Omgevingsloket | Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl).  Wilt u een oud plan inzien dat nog niet digtaal is, maak dan een afspraak met de gemeente via 14 0521. 

  • Afschrift of uittreksel burgerlijke stand

    De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen zoals een geboorte, huwelijk of overlijden vast in de registers van de burgerlijke stand. Heeft u een afschrift (volledige weergave van de feiten) of een uittreksel (beperkte inhoud) nodig voor bijvoorbeeld een pensioenverzekering of een nalatenschap? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Let op: heeft bijvoorbeeld een geboorte plaatsgevonden in het ziekenhuis? Dan is er destijds aangifte gedaan in de gemeente waar het ziekenhuis staat. Daar blijft dan ook het geboorteregister. Dit geldt ook voor het huwelijks- en overlijdensregister. Die blijven in de gemeente waar het huwelijk of overlijden heeft plaatsgevonden.  

  • Inschrijving projectbouw plangebied Vledderveen fase 2

    De gemeente Westerveld biedt bouwers en/of projectontwikkelaars bouwrijpe grond aan voor woningbouw in het plangebied ‘Vledderveen fase 2’.  Uitgifte fase 2 via inschrijving als één bouwrijpe locatie Het plangebied is bouwrijp en de gemeente Westerveld wil deze fase uitgeven door middel van inschrijving als één locatie. Bouw van maximaal 11 woningen Het gaat om 3.145 m² uit te geven grond waarop maximaal 11 woningen kunnen worden gebouwd. Hierbij zijn verschillende woningtypes mogelijk, te weten vrijstaand, twee-onder-een-kap en aaneen gebouwd. Vledderveen is één van de 26 kernen in de gemeente Westerveld en heeft ongeveer 400 inwoners. Vledderveen ligt gelegen in een mooie omgeving. Het gebied en de woningen hebben een eigen karakter; eigentijds en duurzaam met veel groen. Dit unieke dorp ligt in de Drentse gemeente Westerveld, niet ver van de provincies Friesland en Overijssel. Hoogst scorende inschrijver wordt uitgenodigd voor gesprek Gedurende de inschrijfperiode van 10 april t/m 22 mei kunnen bouwers en projectontwikkelaars zich inschrijven via info@gemeentewesterveld.nl, t.a.v. de afdeling Grondzaken, o.v.v. ‘Inschrijving bouwgrond Vledderveen fase 2’. Bij de inschrijving dient onder andere een schetsontwerp ingeleverd te worden. Uit de ontvangen inschrijvingen wordt de hoogst scorende inschrijver geselecteerd en uitgenodigd om in gesprek te gaan met de gemeente over het schetsontwerp en de voorwaarden, met als doel het sluiten van een koopovereenkomst.  Meer informatie vindt u in de volgende stukken, zie onderstaande links: Gunningsreglement Beoordelingsformulier Inschrijfdocument Verkoopkaart Beeldkwaliteitsplan Bestemmingsplan