Resultaten 141 - 150 van 161 resultaten

  • Riool- en waterzorgheffing

    De aanleg, het beheer en het onderhoud van de riolering is een gemeentelijke taak. Om deze taak te kunnen bekostigen, bracht de gemeente Westerveld in het verleden rioolrecht in rekening. De gebruiker van het riool betaalde voor het recht om de riolering te benutten. In de oude wetgeving bestond de gemeentelijke zorgplicht uit het doelmatig inzamelen en transporteren van afvalwater. Met de komst van de Wet Gemeentelijke Watertaken is er op dit vlak het één en ander veranderd. In deze gewijzigde wetgeving is sprake van een verbrede waterzorgplicht voor gemeenten en heeft gemeenten verplicht het rioolrecht om te zetten in riool- en waterzorgheffing. Deze riool- en waterzorgheffing is een zogenaamde bestemmingsbelasting. Dat is een belasting waarvan de opbrengsten bestemd zijn voor een bepaald doel. Alle kosten die de gemeente maakt voor de uitvoering van de brede waterzorgplicht kan zij met deze heffing verhalen. Het gaat dus niet meer alleen om het afvalwater van bijvoorbeeld toilet, bad/douche, maar ook om het hemel- en grondwater. Zowel de kosten van onderhoud en vervanging van het rioolstelsel, als ook de kosten van het inzamelen en verwerken van regenwater en de kosten verbonden aan het bestrijden van grondwaterproblemen worden bekostigd uit de riool- en waterzorgheffing. De riool- en waterzorgheffing is gericht op het collectief belang van de gemeentelijke waterzorgplicht en wordt opgelegd aan de eigenaar. Het oude rioolrecht was meer gericht op het individuele belang van het hebben van een aansluiting op de gemeentelijke riolering en werd opgelegd aan de gebruiker.

  • Vooroverleg omgevingsvergunning

    Als u bouwplannen heeft en u vooraf wilt weten of de gemeente het plan zal goedkeuren, dan kunt u een vooroverleg aanvragen. In het vooroverleg kijken we of het bouwplan past in het omgevingsplan en zo niet of er kan worden afgeweken. Ook wordt het plan voorgelegd aan de welstandscommissie. Als het nodig is, worden plannen besproken op de zogenaame omgevingstafel. Hier sluiten ook andere organisatie bij aan, bijvoorbeeld provincie, waterschap en mlieudienst. Deze omgevingstafel is nog in ontwikkelng.  Het betekent niet altijd dat er ook daadwerkelijk een overleg in het gemeentehuis plaats zal vinden. Vaak is de informatie duidelijk genoeg en kan de gemeente de beantwoording ook schriftelijk afdoen. Op deze manier weet u bij het indienen van de aanvraag omgevingsvergunning wat u ongeveer kunt verwachten en kunt u mogelijk kosten besparen.  Als u een groter initiatief heeft dat niet past in het omgevingsplan, dan raden wij u aan om een principeverzoek in te dienen.  Let op: een vooroverleg heeft geen juridische status.

  • Inzameling textiel en/of schoenen

    Textiel en schoenen, draagbaar en niet draagbaar kunt u brengen naar de kledingcontainers. In de gemeente Westerveld staan dertien containers van Reshare: Plaats Locatie Aantal containers Darp Linthorst Homanstraat één Diever Bij de Coop één ondergrondse Dwingeloo Bij de Albert Heijn één ondergrondse Dwingeloo Bij Harry Boerhof één Havelte Bij Albert Heijn één ondergrondse Havelte Bij het zwembad twee Havelte Bij het dorpshuis één Havelte Bij het voetbalveld Meerkamp één Uffelte Vijverlaan één Vledder Bij de Coop één ondergrondse Wilhelminaoord Wilhelminaoord één Wapse Haarsemastraat één Wapserveen W. Dassenstraat één Kringloopwinkels zijn ook geïnteresseerd in bruikbare kleding. Gemeente Westerveld verleent geen inzamelingvergunningen meer aan partijen die huis-aan-huis kleding willen inzamelen.

  • Olietank in tuin

    Vindt u een olietank in uw tuin? of heeft u een vermoeden van een olietank ?  U kunt bij de gemeente informeren of bekend is of er op uw adres een opslagtank aanwezig is. Of u kunt uw buren of de vroegere bewoners vragen of zij weten van het bestaan van een olietank. Ook oliehandelaren weten soms nog welke huizen vroeger oliestook hadden.  In de tuin kunnen putdeksels, koperen doppen, ontluchtingspijpen of vreemde verzakkingen aanwijzingen zijn voor een ondergrondse opslagtank. Ook kunt u met een metalen staaf in de grond prikken in de buurt van de kelder of de kruipruimte. Olietanks liggen meestal niet meer dan een meter diep. Eventueel kunt u een metaaldetector huren. Ook kunt u een bedrijf inschakelen dat het onderzoek uitvoert.  De gemeente bepaalt in overleg met de milieudienst (RUD) of u een oude olietank kunt laten schoonmaken, en/of laten afvullen of moet (laten) verwijderen. Regels voor olietanks zijn opgenomen in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).  Melden Het melden aan de gemeente van de aanwezigheid van de olietank doet u schriftelijk.

  • Carbidschieten

    Wanneer u carbid wilt afsteken, dan moet u zich aan een aantal regels houden. Dit is in verband met veiligheid en het voorkomen van onnodige overlast. Regels voor carbidschieten Van een voornemen tot carbidschieten moet u de burgemeester tenminste tien werkdagen voorafgaand aan 31 december 10.00 uur schriftelijk in kennis stellen. Carbidschieten is alleen toegestaan op 31 december van 10.00 uur tot 1 januari 02.00 uur. Als u carbid schiet met behulp van melkbussen en/of dergelijke voorwerpen, mogen deze maximaal een inhoud van 60 liter hebben. U mag geen gebruik maken van andere brandbare en/of explosieve stoffen. Binnen een afstand van 50 meter van woonbebouwing mag u niet schieten. Binnen een afstand van 200 meter van zorginstellingen en dierenverblijven mag u niet schieten. U moet in de tegengestelde richting van de dichtbijgelegen woningen schieten. Het schootsveld dient minimaal 50 meter vrij te zijn en er mogen in het schootsveld geen verharde openbare wegen en/of paden liggen. U moet schriftelijk toestemming hebben van de eigenaar voor het gebruik van het terrein. In de Algemene Plaatselijke Verordening vindt u meer informatie over het schieten van carbid.

  • Bouwwerk brandveilig gebruiken

    Bent u eigenaar of beheerder van een gebouw of bouwwerk of bent u van plan er een op te richten? Dan moet u maatregelen treffen om dit bouwwerk brandveilig te maken en te gebruiken. In het Besluit bouwwerken leefomgeving staat allerlei regels over het gebruiken van bouwwerken op het gebied van brandveiligheid. Een ieder (een gebruiker van een bouwwerk) heeft een algemene zorgplicht om maatregelen te nemen ten aanzien van brandveiligheid.  Afhankelijk van de aard van het gebruik moet u een melding indienen. Met die melding toont u aan dat het bouwwerk voldoet aan de brandveiligheidsvoorschriften. Het gaat hierbij vaak om bedrijfsmatige activiteiten. 

  • Afvalstoffenheffing 2024

    De gemeente zamelt alle huishoudelijke afvalstoffen voor u in. Over de kosten van deze inzameling en de verwerking van de afvalstoffen wordt afvalstoffenheffing geheven. Om het beter scheiden van afval te stimuleren, voert Westerveld vanaf 1 januari 2024 diftar in. Diftar is een nieuwe manier van het berekenen van de afvalstoffenheffing. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen een vast tarief voor o.a. het ophalen en verwerken van afvalstoffen zoals pmd en gft en een variabel tarief voor het ophalen en verwerken van restafval. Ook als u geen huisvuil voor inzameling aanbiedt, dan moet u toch de heffing betalen over het vaste deel.

  • Verblijfsvergunning

    Bent u vreemdeling in Nederland en wilt u een verblijfsvergunning aanvragen? Dan kunt u die aanvragen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Inschrijven bij de gemeente U kunt zich laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP) aan de balie van gemeente. Neem hiervoor een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart mee. Rechtmatig verblijf Kunt u niet aantonen dat uw verblijf rechtmatig is? Dan moet u na uw aanmelding bij de gemeente een afspraak maken met de IND voor het aanvragen van een verblijfsvergunning. U krijgt dan van de gemeente het formulier Bewijs van Bekendmaking (BvB) in de BRP mee. Neem dit formulier mee naar de IND. Zodra de gemeente het formulier terug heeft gekregen van de IND, wordt u ingeschreven in de BRP.

  • Briefadres

    Belangrijk! De gemeente Westerveld is zeer terughoudend in het verlenen van briefadressen in de Basisregistratie Personen (BRP). Het uitgangspunt is dat iedereen die in Nederland woonachtig is, op het woonadres ingeschreven moet worden waar werkelijk verbleven wordt. Het maakt daarbij niet uit of dit pand een recreatieve bestemming heeft (recreatiewoning) of een ander soort pand is. Gemeenten zijn verplicht om inschrijvingen toe te staan op recreatieadressen. Aan de inschrijving op een recreatieadres kunnen echter geen rechten worden ontleend over het feit of daar werkelijk (permanent) gewoond mag worden. Er wordt daarom handhavend opgetreden tegen permanente bewoning van recreatiewoningen. Het feit dat een campingeigenaar of beheerder van een recreatiepark geen toestemming geeft voor inschrijving, is voor ons geen reden om niet op dit adres in te schrijven. Wij vragen wel aan u een bewijs te leveren waar uit blijkt dat u feitelijk op dat adres verblijft. U kunt alleen een briefadres aanvragen als u geen woonadres heeft. Bijvoorbeeld als u schipper of kermisexploitant bent. Ook als u in een tehuis of inrichting verblijft en u kunt of wilt zich hier niet inschrijven, kunt u een briefadres aanvragen. De gemeente zal ieder aanvraag om een briefadres apart beoordelen.

  • Forensenbelasting

    U betaalt forensenbelasting als u meer dan 90 dagen een gemeubileerde woning beschikbaar heeft voor uzelf of uw gezin, terwijl uw hoofdverblijf in een andere gemeente is gevestigd. Met deze belasting betaalt u mee aan de voorzieningen die de gemeente verzorgt. Wat is een gemeubileerde woning? Een gemeubileerde woning in de zin van de forensenbelasting hoeft geen onroerende zaak te zijn. Bepalend is of het object 'bestemd is om enigszins duurzaam voor menselijke bewoning te dienen'. De geschiktheid voor menselijke bewoning hoeft niet het hele jaar door te duren. Zaken als een kook- en een wasgelegenheid, een elektriciteit- en een wateraansluiting en een aansluiting op de riolering kunnen een rol spelen bij de beoordeling of sprake is van een gemeubileerde woning. Ook stacaravans kunnen onder omstandigheden aangemerkt worden als gemeubileerde woningen. Wanneer dit het geval is, wordt voor deze caravans forensenbelasting geheven in plaats van toeristenbelasting.