Resultaten 191 - 200 van 208 resultaten

  • Gezondheidsverklaring

    Bent u gezond genoeg om een rijbewijs te halen of uw rijbewijs te verlengen? Dit beoordeelt het CBR met de Gezondheidsverklaring. De Gezondheidsverklaring is een formulier met vragen over uw gezondheid. Gezondheidsverklaring invullen op Mijn CBR Heeft u een gezondheidsverklaring nodig omdat uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag dan kunt u de Gezondheidsverklaring 75+ aanvragen bij de gemeente. Wij sturen de Gezondheidsverklaring 75+ binnen 2 werkdagen op. Of u vraagt de Gezondheidsverklaring 75+ persoonlijk aan op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. U krijgt de Gezondheidsverklaring direct mee. In alle overige gevallen dient u uw aanvraag bij het CBR in te dienen. Wanneer nodig? U heeft een Gezondheidsverklaring nodig in de volgende gevallen: bij de aanvraag van uw eerste rijbewijs of als u uw rijbewijs met een nieuwe categorie uitbreidt. als uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag. bij het aanvragen of verlengen van een rijbewijs voor vrachtwagen of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE). bij het verlengen van een rijbewijs met een beperkte geldigheidsduur vanwege uw medische situatie. Als u zelf twijfelt over uw rijgeschiktheid kunt u het CBR vragen om een beoordeling. Dan weet u zeker of u wel of niet veilig de weg op kunt. Het CBR neemt dan een bindend besluit dat gevolgen heeft voor de geldigheid van uw rijbewijs. Controleer op CBR.nl/uw situatie of u een gezondheidsverklaring moet invullen.

  • Gevonden of vermiste dieren

    Heeft u een dier gevonden dat in nood is of verdwaald lijkt? Dan kunt u dit melden bij Dierencentrum De Ark. Zij vangen gevonden en gewonde dieren op voor de gemeente Elburg. Zij verlenen eerste hulp aan gevonden dieren in nood. Waarvoor kunt u De Ark bellen? U kunt Dierencentrum De Ark bellen voor gevonden of gewonde: Honden Katten Kleine huisdieren (zoals tamme konijnen, cavia’s of parkieten) Kleine wilde dieren (zoals egels, eekhoorns en wilde vogels) Vaak wordt telefonisch bepaald of de dierenambulance moet komen, hiervoor stellen ze u enkele vragen. Alle gevonden dieren meldt Dierenopvangcentrum De Ark aan bij Amivedi. Grote wilde dieren in nood Grote wilde dieren, zoals zwijnen en reeën, in nood moeten gemeld worden bij de gemeente of rechtstreeks bij Stichting Groennetwerk zodat ook zij zorg en aandacht krijgen. Huisdier vermist of gevonden Op de website van Amivedi kunt u kijken wat u kunt doen als uw huisdier vermist is. Ook kunt u op deze website kijken of uw huisdier gevonden is. Landbouwhuisdier vermist of gevonden Heeft u een paard, pony, geit of schaap gevonden? Deze dieren worden opgevangen in de schutstal Van Weeghel. U kunt ook contact met hen opnemen als u één van deze dieren kwijt bent. Mogelijk is uw dier gevonden en is deze hier gestald. Overleden huisdieren Is uw huisdier overleden? Kleine dieren (tot formaat middelgrote hond) mag u op uw eigen terrein begraven. Zorg ervoor dat het graf voldoende diep is, minimaal 1,5 meter voor honden en katten. U kunt uw overleden huisdier ook laten begraven of cremeren. Contactgegevens Voor alle gevallen zijn het dierencentrum en de dierenambulance bereikbaar tussen 8.00 en 18.00 uur. Echter in levensbedreigende situaties is de dierenambulance 24/7 bereikbaar. Vindt of ziet u een dier in nood: bel de dierenambulance! 0341-230529 Naast het regelen van transport zal de centrale van de dierenambu­lance u ook telefonisch adviseren. Vaak bent u daarmee en vooral het dier al geholpen. Dierenopvangcentrum De Ark Leuvenumseweg 70, Harderwijk Tel. 0341 41 61 27 www.dierencentrumdeark.nl info@dierencentrumdeark.nl Dierenambulance Noord West Veluwe Celsiusstraat 18-11, Harderwijk Tel. 0341 23 05 29 www.dierenambulance.eu info@dierenambulance.eu

  • Energiecontract via de gemeente Elburg

    Advies op maat voor het besparen op uw energiekosten Je hebt het misschien al wel gehoord: de prijzen van energie stijgen. Dat kan betekenen dat je flink meer moet betalen voor gas en elektra. Met een laag inkomen en weinig eigen spaargeld kan dit een probleem worden. Maar wat kun je doen om je kosten toch zo laag mogelijk te houden? Op de vergelijkingssite www.gezondverzekerd.nl/goedkope-energie geeft Gezondverzekerd.nl tips en informatie om jouw energiekosten te verlagen. Maar je vindt hier ook informatie over jouw energiecontract. Is deze nog het meest voordelig? Of is het verstandig om over te stappen? Gezondverzekerd.nl - Goedkope energie geeft je persoonlijk advies! Voordelen van Goedkope energie Gezondverzekerd.nl - Goedkope energie biedt samen met een aantal energieleveranciers goedkopere energiecontracten. Een uniek aanbod tegen de laagste prijzen. Je kunt volledig via de website www.gezondverzekerd.nl/goedkope-energie overstappen. Een energiecontract via gezondverzekerd.nl heeft de volgende voordelen: Je betaalt nooit borg en wordt altijd direct geaccepteerd; Je kunt rechtstreeks via gezondverzekerd.nl overstappen, er is geen aanvraag via de gemeente nodig; Je ontvangt de goedkoopste prijs per aanbieder. We hebben speciale afspraken gemaakt met deze energieleveranciers; De eventuele overstapboete staat binnen een week op je rekening. Zo kom je niet voor verrassingen te staan; Je krijgt altijd groene energie. Wel of niet overstappen Overstappen is niet altijd nodig. Heb je bijvoorbeeld een vast energiecontract en loopt deze in 2022 nog een aantal maanden door? Dan is de kans groot dat overstappen niet voordeliger is. Voor een variabel contract kan dat wel zo zijn. Let op! Controleer goed of de ingangsdatum van het voorstel voor een nieuw contract aansluit op de einddatum van je oude contract! De mensen van Gezondverzekerd.nl helpen je graag met het beste advies voor jouw situatie. Vragen Kom je er via de website niet goed uit of spreek je liever telefonisch met een medewerker? Bel dan met de klantenservice van gezondverzekerd.nl: 085-3035389. Een vraag per e-mail stellen kan ook, mail naar energie@gezondverzekerd.nl. Zij kijken graag samen met je naar het beste energiecontract in jouw situatie en of je kunt besparen op je energiekosten.

  • Meldpunt klachten verhuurders

    Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. Deze wet moet ongewenst gedrag van verhuurders voorkomen. Zoals een te hoge borg vragen, oneerlijke servicekosten rekenen, discrimineren en bedreigen. In de Wet goed verhuurderschap staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Werken verhuurders niet volgens de regels? Dan kunt u dit bij ons melden en ons eventueel vragen daar tegen op te treden. De gemeente kan de verhuurder een waarschuwing of een boete geven. Voor wie U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als: u een woning huurt of wilt huren van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders; u een buitenlandse werknemer bent die een woonruimte huurt. Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de klachtencommissie van de woningcorporatie. Die neemt de klacht in behandeling. Problemen die u kunt melden Dit meldpunt is niet bedoeld voor klachten over huurprijs en onderhoud. Ga hierover eerst in gesprek met uw verhuurder. Als u er samen niet uitkomt, kunt u naar de Huurcommissie. U kunt een melding bij ons doen in de volgende situaties: U wordt gediscrimineerd op basis van uw godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid of burgerlijke staat; De verhuurder heeft geen duidelijk selectieproces en objectieve selectiecriteria en geeft geen reden voor de keuze van de nieuwe huurder; U wordt geïntimideerd of bedreigd door uw verhuurder. Dat kan fysiek, verbaal of schriftelijk gebeuren; Uw verhuurder wil het huurcontract niet schriftelijk vastleggen; Uw verhuurder heeft u geen schriftelijke informatie gegeven over: uw rechten en plichten; de hoogte van de borg en wanneer en hoe u die terugkrijgt; de servicekosten (vooraf) en een afrekening (aan het eind van elk jaar); de contactgegevens van de persoon waar de huurder terecht kan bij vragen over de woning; de contactgegevens van dit meldpunt. Uw verhuurder vraagt een borg die meer is dan 2 maanden kale huur; De verhuurbemiddelaar vraagt bemiddelingskosten aan u. Als u een buitenlandse werknemer bent, dan kunt u ook in de volgende situaties een melding doen: Uw huurcontract en arbeidscontract zijn in hetzelfde document vastgelegd; dit mag namelijk niet. Dit geldt alleen voor contracten die zijn afgesloten vanaf 1 juli 2023; Uw verhuurder heeft de schriftelijke informatie zoals hierboven genoemd, niet gegeven in een taal die u begrijpt. Een melding doen Een melding doen is gratis. U kunt uw melding doen op het volgende emailadres: gemeente@elburg.nl. Doe dat onder vermelding van het onderwerp ‘huurklacht’. Dan weten we zeker dat uw klacht bij de juiste persoon terecht komt. U kunt een melding eventueel anoniem doen. In dat geval kunnen wij u niet informeren over wat we met de melding doen. Wel heeft u altijd een emailadres nodig om een melding te doen. Wij kunnen niet alle meldingen controleren of oplossen. Soms moeten we een dossier maken en dat kost tijd. Goede, uitgebreide meldingen zijn daarom belangrijk. Meldingen van ernstige situaties en met goede informatie pakken wij altijd op. Na uw melding Wij proberen de melding zo snel mogelijk op te pakken. Hoe lang de aanpak van de melding duurt, hangt af van de situatie. Wij bespreken met u hoe wij de situatie aanpakken. Als uw verhuurder inderdaad de regels heeft overtreden, dan kunnen wij de verhuurder verplichten zich aan de regels te houden. Ook kunnen wij de verhuurder een boete geven.

  • Een bekeuring ontvangen

    De gemeente controleert op naleving van verschillende wetten en regels. Hiervoor heeft de gemeente buitengewoon opsporingsambtenaren in dienst. Dit zijn speciaal aangestelde ambtenaren die de bevoegdheid hebben om een bekeuring uit te schrijven. De meeste bekeuringen die worden uitgeschreven door de gemeente vallen onder de regels van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Wegenverkeerswet (bijvoorbeeld het fout parkeren). Daarnaast kunnen er ook bekeuringen worden uitgedeeld uitgeschreven voor overtredingen van milieuregelgeving (bijvoorbeeld een bedrijf dat zich niet aan de voorschriften houdt) of overtredingen op het gebied van Flora en fauna. Er zijn verschillende soorten bekeuringen die worden uitgedeeld hieronder vindt u de meest voorkomende en de mogelijkheden voor bezwaar en beroep. Aankondiging van beschikking Voor een minder zware verkeersovertreding die met uw auto of motor is begaan, krijgt u een zogenaamde 'wet Mulder-boete'. U ontvangt een acceptgiro thuis met daarop een vervaldatum. Vóór deze datum (meestal acht weken na ontvangst van de boete) moet u betaald hebben. Betaalt u niet op tijd dan moet u rekenen op een verhoging van 25 procent en na aanmaning van 50 procent. Bovendien riskeert u allerlei dwangmaatregelen, zoals inname rijbewijs. Wat is een strafbeschikking? Een strafbeschikking is een door een openbare aanklager, opsporingsambtenaar, of een gemeente of iets dergelijks zonder tussenkomst van de rechter opgelegde straf. Een strafbeschikking valt onder het strafrecht. Sinds 1 februari 2008 mag het openbaar ministerie (OM) voor een aantal veel voorkomende strafbare feiten zelf straffen opleggen. Op die datum is namelijk de wet OM-afdoening in werking getreden. Als het openbaar ministerie een straf oplegt, dan heet dat een strafbeschikking. Voorheen legde de rechter de straf op of werd door het openbaar ministerie een schikkingsvoorstel (transactie) aangeboden. Ook de buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente Elburg hebben de bevoegdheid om een strafbeschikking uit te vaardigen. Het CJIB zorgt voor het verzenden van de strafbeschikking en het innen van de geldboete. Niet eens met de opgelegde sanctie? Dan kunt u schriftelijk beroep instellen bij de officier van justitie. U bent niet verplicht het volledige bedrag te betalen, zolang uw beroepschrift in behandeling is. Op de beschikking die u ontvangt staat vermeld waar u bezwaar kunt aantekenen. Geeft duidelijk aan waarom u het niet eens bent met de opgelegde sanctie. Het Centraal Justitieel Incasso Bureau Het Openbaar Ministerie Overzicht van de hoogte van boetes Ministerie van Veiligheid en Justitie        

  • Subsidie monumenten, keitjesstoepen en liggelden

    Om de waarden en de uitstraling van monumenten, stoepen en paden in stand te houden zijn er financiële ondersteuningsmogelijkheden en/of subsidies voor een eigenaar van een monument of voor stoepen en kerkenpaden. De soort ondersteuning is onderverdeeld naar het type object. In de gemeente Elburg kennen wij de volgende typen beschermde monumenten/andere objecten: Gemeentelijke monumenten Varende monumenten Kerkenpaden Rijksmonumenten en de niet monumentale Historische stoepen (keitjesstoepen) Haven en kadegelden Aanvraag subsidie Onderhoud, restauratie monumenten  Aanvraag subsidie Haven- en kadegelden    Aanvraag subsidie Kerkenpaden Gemeentelijk monument De financiële ondersteuning wordt verstrekt door de gemeente Elburg en/of de Provincie Gelderland. Het gaat o.a. om: Subsidie voor regulier onderhoud. Onder onderhoud worden werkzaamheden verstaan die een korte vervangingscyclus hebben, zoals buitenschilderwerk, onderhoud aan rieten daken, onderhoud aan goten en hemelwaterafvoeren e.d. De gemeente geeft 20% subsidie over de subsidiabele onderhoudskosten. De subsidie bedraagt maximaal € 4.500,-- per jaar per monument. Subsidie voor restauratie. Dit zijn werkzaamheden die het onderhoud te boven gaan. U kunt hier denken aan verbetering en herstel van constructies. De gemeente geeft 30% subsidie over de subsidiabele kosten. De subsidie bedraagt maximaal € 10.000,-- per jaar, per monument. Aanvraag Stuur bij aanvraag mee: Voor onderhoudssubsidie: een gespecificeerde begroting of offerte. Voor restauratiesubsidie: u moet naast een begroting ook een werkomschrijving en tekeningen meesturen. Varend monument Subsidie kan worden verstrekt voor: Het treffen van voorzieningen voor het opheffen van bouwtechnische gebreken en herstel en restauratie van monumentale onderdelen van het varende gemeentelijke monument. De gemeente geeft 30% subsidie over de subsidiabele kosten. De subsidie bedraagt maximaal € 9.000,-(per jaar) per monument. Onderhoudswerkzaamheden aan het varende gemeentelijke monument. De gemeente geeft 20% subsidie over de subsidiabele onderhoudskosten. De subsidie bedraagt maximaal € 4.500,-- per jaar per monument. Aanvraag Stuur bij aanvraag mee:  Een gespecificeerde begroting van de kosten.  Een werkomschrijving.  Een overzichtstekening van het vaartuig met het betreffende gedeelte gearceerd.  Overzichtsfoto's van het vaartuig. Rijksmonument Vanuit de gemeente wordt er geen financiële ondersteuningsmogelijkheden en/of subsidies verstrekt voor restauratie- en herstelwerkzaamheden aan Rijksmonumenten. Wilt u meer informatie over een eventuele subsidie? Kijk dan op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. U kunt daar ook de financieringscheck doen. Informatie over andere financiële regelingen voor rijksmonumenten kunt u vinden op de volgende websites: Restauratiefonds-hypotheek bij het Nationaal Restauratiefonds Cultuurfonds-hypotheek bij het Nationaal Restauratiefonds Monumenten-hypotheek bij het Nationaal Restauratiefonds Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed Belastingdienst Gecombineerde lening voor energiebesparend restaureren bij het Nationaal Restauratiefonds Keitjesstoep Keitjesstoepen zijn waardevol voor het historische karakter van Elburg. Iedere eigenaar van een pand met een keitjesstoep kan een subsidie aanvragen. De gemeente geeft voor onderhoudswerkzaamheden of het aanbrengen van een stoep een subsidie van maximaal 70% van de door burgemeester en wethouders vastgestelde subsidiabele kosten tot een maximum van € 250,-- per m2. Aanvraag Stuur bij aanvraag mee: Een gespecificeerde begroting van de kosten. Een werkomschrijving. Haven- en kadegelden Vanuit de gemeente kan er subsidie ter compensatie van de kosten voor een vaste ligplaats in de haven van de gemeente Elburg (liggelden) verstrekt worden. Subsidie kan worden verleend aan: de eigenaar van een varend monument; de eigenaar van een waardevol vaartuig dat is aangewezen door burgemeester en wethouders. De totale subsidie van liggelden voor deze vaartuigen is een vast bedrag per jaar van € 20.000,--. Dit bedrag wordt evenredig verdeeld over alle aanvragers van subsidie op liggelden. Onderhoud Kerkenpaden Voor het onderhoud aan kerkenpaden, zoals snoeien van struiken en planten, het maaien van gras e.d. kunt u als eigenaar een subsidie per jaar aanvragen. De gemeente geeft 20% subsidie over de subsidiabele onderhoudskosten. De subsidie bedraagt maximaal € 2.500,-- per jaar.

  • Werken met een arbeidsbeperking

    Hebt u een lichamelijke of psychische beperking waardoor het lastig is om een baan te vinden en te houden? De gemeente kan u hierbij helpen. Indicatie banenafspraak Een indicatie banenafspraak is een aangepaste baan voor medewerkers met een arbeidsbeperking. Zowel de werkgever als de werknemer krijgen hierbij hulp van de gemeente. Hoe het werkt? Als u een afspraakbaan hebt, begint u met een proefperiode. U werkt dan met behoud van uw uitkering. Zo kunnen u en uw werkgever zien of het werk bij u past. Als u een contract krijgt, hebt u mogelijk recht op: extra ondersteuning van een jobcoach; speciale hulpmiddelen; aangepaste werkzaamheden en loonkostensubsidie voor uw werkgever. Voorwaarden Voor de afspraakbaan gelden een aantal voorwaarden: U woont in de gemeente Elburg; U staat ingeschreven in het Landelijk doelgroepregister. Landelijk doelgroepregister Bij het UWV kunt u een beoordeling arbeidsvermogen aanvragen. Als het UWV beoordeelt dat u door uw belemmeringen niet zelf een baan kunt vinden en houden, komt u in het Landelijk doelgroepregister te staan. Wanneer u in het Landelijk doelgroepregister staat, ziet de werkgever alleen uw naam en BSN nummer. De werkgever kan niet uw medische geschiedenis of andere persoonlijke gegevens zien. Jobcoach Een jobcoach kan u helpen op uw werkplek. Bijvoorbeeld tijdens het inwerken of bij het wennen aan de nieuwe collega’s en werkzaamheden. Zowel u als uw werkgever kan een jobcoach aanvragen bij de gemeente. Loonkostensubsidie Als u een afspraakbaan hebt, kan het zijn dat u niet alle werkzaamheden kunt uitvoeren. Uw werkgever kan hiervoor loonkostensubsidie aanvragen bij de gemeente. Een onderzoeker komt langs op de werkplek om te meten hoeveel werk u kunt doen. Dit noemen we uw ‘loonwaarde’. Uw ‘loonwaarde’ bepaalt hoeveel subsidie uw werkgever krijgt van de gemeente. Een afspraakbaan vinden Zoekt u een afspraakbaan? Zodra u in het Landelijk doelgroepregister staat, kunt u zich inschrijven op de website werk.nl. Zo zien werkgevers dat u in het Landelijk doelgroepregister staat en maakt u meer kans op een baan. Hoe het werkt Ga naar de website werk.nl; Log in met uw DigiD; Ga naar ‘Mijn CV’; Vink de optie ‘Banenafspraak’ aan. Contact Hebt u vragen over werken met een arbeidsbeperking of wilt u hulp bij het vinden van werk? Neem hiervoor contact op met het Sociaal Financieel Trefpunt of kom langs.

  • Afvalcontainers

    Huishoudens die beschikken over een tuin krijgen van de gemeente een afvalcontainer met een grijs deksel voor het restafval (RST), een container met een groen deksel voor het groente-, fruit- en tuinafval (GFT) en een container met een blauw deksel voor oud papier en karton (OPK). Plastic, metaal en drankkartons zamelen we (nog) niet apart in. Dit biedt u samen met het restafval aan. De afvalverwerker haalt dit er achteraf uit via een nascheidingsinstallatie, zodat het niet verbrandt maar alsnog hergebruikt wordt. Leging afvalcontainers Op de afvalkalender of op www.mijnafvalwijzer.nl staat op welke dagen de afvalcontainers worden geleegd. Zet de container dan voor 07.30 uur buiten. Er geldt een maximum gewicht van 80 kg. Afvalcontainer niet geleegd U kunt contact opnemen met Aconov als uw afvalcontainer niet geleegd is. U kunt dit melden bij de Aconov helpdesk: 0800 222 41 11. Vermissing afvalcontainer Meld vermissing van uw afvalcontainer zo snel mogelijk bij Aconov zodat ze de chip aan de container kunnen blokkeren. De chip aan de container heeft een unieke code die is gekoppeld aan uw adresgegevens. U kunt melding doen via www.aconov.nl of bij de Aconov helpdesk: 0800 222 41 11. U ontvangt zo snel mogelijk kosteloos een nieuwe container. Beschadigde afvalcontainer Is uw afvalcontainer beschadigd? Neem dan contact op met Aconov via www.aconov.nl of tel. 0800 222 41 11 voor reparatie of omwisseling van de container. Aanvraag extra afvalcontainer U kunt een extra afvalcontainer aanvragen voor alleen restafval of GFT. U kunt maximaal 1 extra container per afvalsoort aanvragen. De container kunt u aanvragen bij de firma Aconov via www.aconov.nl of tel. 0800 222 41 11. Voor vragen of klachten over afval neemt u contact op met: Aconov T. 0800 222 41 11 E. info@aconov.nl Milieupas Bij verhuizing levert u de pas in bij de balie van het gemeentehuis of het milieupark/grondstoffenstation. Wanneer u geen milieupas heeft, kunt u een nieuwe aanvragen via Aconov. De helpdesk van Aconov is te bereiken via: 0800 222 41 11.

  • Flitsvergunning

    Een flitsvergunning is mogelijk voor het aanvragen van eenvoudige bouwwerken. Hebben meer woningen in uw straat een dakkapel aan de voorzijde. En wilt u er ook graag één plaatsen? Wilt u een garage of overkapping bij uw woning bouwen? Dan kan de flitsvergunning uitkomst bieden. Bekijk de lijst met eenvoudige bouwwerken. De flitsvergunning is de standaard aanvraagprocedure, maar dan versneld. Wij proberen om binnen 5 werkdagen een beslissing te nemen op uw aanvraag. Normaal is dit na 8 weken. De flitsvergunning geldt alleen voor Doornspijk, Elburg en ‘t Harde. Voor de binnenstad (Beschermd Stadsgezicht Elburg) geldt dit niet. De gemeente beslist of uw aanvraag voor de snelle procedure in aanmerking komt. Aanvragen flitsvergunning via Omgevingsloket Wanneer voldoet mijn aanvraag aan de vereisten van een flitsvergunning? Om in aanmerking te komen voor de snelle omgevingsprocedure moet de aanvraag aan bepaalde vereisten voldoen. Bekijk de vereisten van een flitsvergunning. Waarop wordt mijn aanvraag getoetst? Wij toetsen uw aanvraag aan de hand van verschillende onderdelen. Bekijk de onderdelen waarop uw aanvraag getoetst wordt. Wat kost het aanvragen van een flitsvergunning? U betaalt alleen de kosten voor de aanvraag van een omgevingsvergunning en niet extra voor de flitsvergunning. Deze kosten voor een aanvraag worden leges genoemd. U vindt een overzicht van de leges in de tarieventabel die staat in de legesverordening Elburg 2024. Hoe lang duurt het voordat ik mag bouwen? Dient u de aanvraag op een werkdag voor 09.00 uur in? En voldoet de aanvraag aan de voorwaarden? Dan ontvangt u binnen 5 werkdagen het besluit per e-mail.  Het is van belang om tijdig contact op te nemen met omwonenden. De ervaring leert dat hiermee veel bezwaarprocedures worden voorkomen. Voorbeelden MOR lijst (flits)vergunning (pdf, 137kb) Voorbeeld schuur klein (pdf, 1017kb) Voorbeeld schuur groot (pdf, 540kb)  Voorbeeld uitbouw 1 laags (pdf, 254kb) Voorbeeld erfafscheiding (pdf, 894kb) Voorbeeld bijgebouw (pdf, 125kb)  Vragen Heeft u nog vragen over de flitsvergunning? Neem dan contact met ons op via tel. 0525 688 688.  

  • Volwassenen- en Kindpakket

    De gemeente Elburg vindt het belangrijk dat inwoners met een laag inkomen meedoen aan activiteiten gericht op ontspanning, ontmoeting en sport. Om dit te stimuleren kunnen inwoners gebruik maken van het volwassenen- en kindpakket. U kunt de kosten van een activiteit of spullen die te maken hebben met deelname aan culturele, maatschappelijke en sportieve doeleinden terugvragen voor u of uw kind. Om te zien of u in aanmerking komt voor deze regeling kunt u het formulier Hulp bij laag inkomen doorlopen. Op basis van uw antwoorden krijgt u aan het eind van het formulier te zien of u voor het volwassenen- en/of kindpakket in aanmerking komt. Misschien komt u zelfs voor meer regelingen in aanmerking.  Hulp bij laag inkomen Wanneer u in aanmerking komt dan kunt u deze aanvragen. Aanvraag Volwassenen- en Kindpakket Hiervoor heeft u DigiD nodig.  U kunt het formulier ook downloaden (pdf, 209kb). Het volwassenenpakket is per jaar maximaal € 450,- per volwassenen. Het kindpakket is per jaar € 600,- wanneer u een inkomen heeft tot 120% van de bijstandsnorm. Heeft u een inkomen tussen de 120% en 130% van de bijstandsnorm dan ontvangt u € 300,- per kind.  U kunt de kosten terugvragen bij de gemeente Elburg. U vult hiervoor het declaratieformulier in, met het bewijs van de gemaakte kosten (bijv. een bonnetje of bankafschrift). U kunt uw recht op een vergoeding van de kosten niet overdragen aan een gezinslid. Betaling vindt maandelijks plaats. Twijfelt u of u de kosten voor sommige spullen of activiteiten terugkrijgt? Dan raden wij u aan om eerst contact op te nemen met het Sociaal Financieel Trefpunt. Declaratie Volwassenen- en Kindpakket Hiervoor heeft u DigiD nodig.  U kunt het formulier ook downloaden (pdf, 213kb). Waarvoor kunt u Volwassenen- en Kindpakket aanvragen? lidmaatschap bij een muziek- of sportvereniging de aanschaf van sportkleding een abonnement bij de bibliotheek een dagje weg naar een pretpark de kosten van een internet-, tv- of telefoonabonnement (alleen volwassenenpakket) Vanuit het Kindpakket o.a. ook een jas, schoenen, gym- en schoolspullen de kosten van het eigen verjaardagsfeestje Het kindpakket is ook bedoeld voor de kosten van een computer of tablet voor het kind, maar hier gelden aanvullende voorwaarden voor. Neem voor aankoop altijd eerst contact op met de gemeente!