Resultaten 21 - 30 van 74 resultaten

  • Gehandicaptenparkeerplaats

    U kunt een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen bij de gemeente. Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen Lukt online aanvragen niet, dan kunt u het aanvraagformulier gehandicaptenparkeerplaats downloaden. Of ophalen bij de receptie in het gemeentehuis. Voorwaarden U moet voldoen aan enkele voorwaarden: U heeft een gehandicaptenparkeerkaart U heeft geen eigen parkeerplaats of garagebox op eigen grond, bij uw woning of dichtbij uw woning Wat moet u weten We laten per brief weten of we uw aanvraag goedkeuren. Meestal ontvangt u dit bericht binnen 3 tot 4 weken. Bij goedkeuring leggen we de gehandicaptenparkeerplaats aan binnen 12 tot 18 weken na uw aanvraag. Voor we uw gehandicaptenparkeerplaats maken, moeten wij een besluit nemen. Dit heet een verkeersbesluit. Tegen het verkeersbesluit kunnen belanghebbenden daarna binnen 6 weken bezwaar maken. Belanghebbenden zijn de mensen die iets zullen merken van een verkeersbesluit. In dit geval dat zij straks niet meer mogen parkeren op uw parkeerplaats. Als de persoon die bezwaar maakt gelijk krijgt, kan de plek van uw gehandicaptenparkeerplaats veranderen. Bij de aanleg houden we zoveel mogelijk rekening met de plek die u graag wilt. Het kan zijn dat de gehandicaptenparkeerplaats toch op een andere plek komt. Dit kan als wij daar een goede reden voor hebben. Dit laten wij u dan weten. Einde gehandicaptenparkeerplaats De gehandicaptenparkeerplaats gaat weg als u er geen gebruik meer van maakt. Dit kan om 1 van de volgende redenen: U verhuist Uw gehandicaptenparkeerkaart vervalt U heeft geen auto meer De gebruiker van de gehandicaptenparkeerplaats overlijdt Wanneer de gehandicaptenparkeerplaats niet meer nodig is, moet u ons dat laten weten. Kosten € 208,90

  • Buitenlands document registreren

    U heeft een document van een gebeurtenis die in het buitenland plaatsvond. Zoals een huwelijk, overlijden, geboorte, echtscheiding, erkenning of adoptie. U moet dan het document bij de gemeente laten registreren. Wij verwerken de gegevens van de gebeurtenis daarna in de Basisregistratie Personen (BRP). Afspraak maken Het registeren kan alleen op afspraak in het Stadskantoor, Hengelosestraat 51 in Enschede. Bel met 053 - 537 74 44 om een afspraak te maken. Vanuit het buitenland belt u +31 53 537 74 44. Voorwaarden Bij het registeren van uw buitenlandse document moet u het originele document meenemen. Het document moet legalisatie-stempels hebben. Op Rijksoverheid.nl staat informatie over het legaliseren van buitenlandse documenten voor gebruik in Nederland. Het document is: Internationaal opgesteld Opgesteld in het Duits, Engels of Frans Vertaald door een beëdigd vertaler in het Nederlands, Duits, Engels of Frans QR-code Heeft u alleen een QR-code, dan kunnen we het document niet controleren en registreren. Meenemen Geldig identiteitsbewijs Origineel buitenlands document

  • Uittreksel Basisregistratie Personen

    Heeft u een bewijs nodig dat u in de gemeente Losser woont, vraag dan een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aan. Uittreksel BRP aanvragen Wat moet u weten Een uittreksel vraagt u online aan met DigiD. Heeft u nog geen DigiD, vraag deze dan aan op www.digid.nl. Of bel met 053 - 537 74 44 voor het maken van een afspraak. Een uittreksel kunt u alleen aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Binnen 3 werkdagen versturen wij het uittreksel per post. U kunt ook voor iemand anders een uittreksel BRP aanvragen. U heeft dan schriftelijke toestemming nodig. Dit is niet nodig als u als ouder een uittreksel aanvraagt voor een thuiswonend kind tot en met 15 jaar. Meenemen Als u op afspraak komt, dan neemt u mee: Geldig identiteitsbewijs Pinpas, de kosten betaalt u bij de aanvraag Ingevuld machtigingsformulier, als u voor iemand anders een uittreksel aanvraagt Kopie van het identiteitsbewijs van de aanvrager, als u voor iemand anders een uittreksel aanvraagt Kosten Uittreksel uit de BRP: € 19 Afstammelingenonderzoek voor notarissen: €27,60 De gemeente maakt het uittreksel op basis van uw aanvraag. Blijkt achteraf dat u het uittreksel niet nodig heeft, dan betalen wij de door u betaalde kosten niet terug. Neem daarom bij twijfel altijd eerst contact op. Uittreksel als u in het buitenland woont Als u in het buitenland woont, dan vraagt u het uittreksel bij een RNI-gemeente aan. Hoe vraag ik een uittreksel aan. Voor advocaten, notarissen en bedrijven Advocaten, notarissen en bedrijven kunnen een Uittreksel BRP opvragen met eHerkenning. U heeft minimaal eHerkenning met niveau 2 nodig om in te loggen. Alleen voor notarissen Notarissen kunnen een Afstammelingenonderzoek BRP opvragen met eHerkenning. U heeft minimaal eHerkenning met niveau 2 nodig om in te loggen.

  • Gebruik achternaam veranderen

    Uw achternaam verandert nooit bij trouwen of scheiden. U kunt wel veranderen met welke achternaam of achternamen u aangesproken wilt worden. Dit noemen we naamgebruik. De gemeente geeft uw keuze van naamgebruik door aan organisaties zoals de RDW. U kunt dit online regelen met uw DigiD. Gebruik achternaam veranderen Wat moet u weten Als u het gebruik van uw achternaam wilt veranderen, kunt u kiezen uit: Eigen achternaam Achternaam van uw partner Eigen achternaam gevolgd door de achternaam van uw partner Achternaam van uw partner gevolgd door uw eigen achternaam De achternaam die u heeft, blijft altijd op uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs staan. Ook als uw trouwt of gaat scheiden. U kunt wel de achternaam van uw partner op deze documenten laten vermelden. In het gemeentehuis doorgeven Om uw naamgebruik te veranderen, kunt u ook een afspraak maken. Of bel met 053 - 537 74 44. Neem uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart mee naar de afspraak. Achternaam veranderen Misschien wilt u uw achternaam helemaal veranderen, dus niet alleen het naamgebruik. Dit doet u via Naamswijziging.

  • Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita

    Een Bewijs van in leven zijn is een document van de gemeente waarin staat dat u in leven bent. In het buitenland heet dit een Attestatie de vita. U heeft dit nodig als een pensioenfonds of een andere instantie om een bewijs vraagt dat u in leven bent. Bewijs van in leven zijn aanvragen Wat moet u weten Als u het bewijs liever aan de balie aanvraagt, dan moet u een afspraak maken. Ook buitenlandse pensioenfondsen of andere instanties vragen soms om een Bewijs van in leven zijn. U vraagt dan een Attestatie de vita aan. Dit is de internationale term voor het Bewijs van in leven zijn. Een Attestatie de vita is beschikbaar in meerdere talen. Het aanvragen van een Attestatie de vita kan niet online. U moet een afspraak maken. Afspraak maken Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita Meenemen Geldig identiteitsbewijs. Pinpas, u betaalt bij de aanvraag. Brief van uw pensioenfonds als dit nodig is. Ingevuld machtigingsformulier, als u voor iemand anders een Bewijs van in leven zijn aanvraagt. Voor een Attestatie de vita komt u altijd zelf. Kosten Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita: € 16,60 Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita met brief van uw pensioenfonds: gratis

  • Buitenlands rijbewijs omwisselen

    Als u een buitenlands rijbewijs wilt omwisselen voor een Nederlands rijbewijs, maakt u een afspraak. Afspraak maken omwisselen rijbewijs Wat moet u weten U krijgt binnen 2 tot 4 weken na uw aanvraag een brief van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Hierin staat wanneer u het rijbewijs kunt ophalen in ’t Lossers Hoes. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. In de tussentijd heeft u tijdelijk geen rijbewijs. Plan deze periode daarom zorgvuldig in. U kunt niet met spoed een buitenlands rijbewijs omwisselen. Wat moet u weten U krijgt binnen 2 tot 4 weken na uw aanvraag een brief van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Hierin staat wanneer u het rijbewijs kunt ophalen in ’t Lossers Hoes. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. In de tussentijd heeft u tijdelijk geen rijbewijs. Plan deze periode daarom zorgvuldig in. U kunt niet met spoed een buitenlands rijbewijs omwisselen. Meenemen Uw buitenlandse rijbewijs Geldig identiteitsbewijs 1 officiële kleurenpasfoto (foto niet ouder dan 6 maanden) Een overzicht van de extra documenten en voorwaarden per land vindt u bij de RDW Kosten € 44,65

  • Boete voor onjuiste persoonsgegevens

    De gemeente houdt uw persoonsgegevens bij in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld uw geboortedatum en waar u woont. De gemeente kan u een boete geven als u expres foute informatie doorgeeft. Of als u informatie niet doorgeeft. Dit noemen we een bestuurlijke boete. Door onjuiste informatie in de BRP kunnen de gemeente en andere organisaties zoals pensioenfondsen en de Belastingdienst hun werk niet goed doen. U kunt een boete krijgen als u: Uw verhuizing niet doorgeeft Niet meewerkt aan een adresonderzoek Iemand bewust toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon daar niet woont en niet gaat wonen Een boete is maximaal € 325. Een compleet overzicht van overtredingen waarvoor u een boete kunt krijgen, staat in de Beleidsregel bestuurlijke boete BRP. Meer informatie Adresonderzoek Buitenlands document registreren

  • Alcoholvergunning

    Horecabedrijven en slijterijen moeten een alcoholvergunning hebben. Dit geldt ook voor verenigingen, stichtingen en andere organisaties die alcohol schenken. Bijvoorbeeld: Bedrijfskantines Buurthuizen Musea Rouwcentra of crematoria Sportkantines Zorginstellingen Aanvragen Vul deze formulieren in: Formulier aanvraag Alcoholwet Model A Melding leidinggevende bij Model A Bibobvragenlijst vergunningen Stuur de ingevulde en ondertekende formulieren naar: Gemeente Losser, Postbus 90, 7580 AB Losser. Wat moet u weten U vraagt een alcoholvergunning aan als: U een zaak wilt starten of overnemen De in de vergunning vermelde personen of leidinggevenden veranderen De inrichting bouwtechnisch wijzigt Voordat de gemeente een vergunning verleent, controleren we of u aan de eisen van de Alcoholwet voldoet. Het gaan dan over uw inrichting en de personen die u in de aanvraag vermeldt. Het kan zijn dat u een bestaand bedrijf op zo’n manier verandert dat het niet langer klopt met de geldende vergunning. Dan bent u verplicht dit binnen 1 maand aan de gemeente te melden. Kosten € 664,60 Meer informatie Tijdelijk alcohol schenken

  • Tijdelijk alcohol schenken

    Zonder alcoholvergunning mag u geen alcohol schenken. Voor het tijdelijk schenken van alcohol kunt u een ontheffing aanvragen. Bijvoorbeeld als u een evenement organiseert. Aanvragen Aanvraagformulier ontheffing tijdelijk alcohol schenken Stuur het ingevulde en ondertekende formulier samen met de bijlagen op naar: Gemeente Losser, Postbus 90, 7580 AB Losser E-mail: gemeente@losser.nl Of breng het langs in ’t Lossers Hoes, Raadhuisplein 1 in Losser. Wat moet u weten De ontheffing wordt verstrekt voor het schenken van zwak-alcoholische dranken buiten de horeca. Onder zwak-alcoholische dranken vallen: Dranken met een alcoholpercentage van minder dan 15 procent Wijn, port, vermout en sherry, ook als het alcoholpercentage meer is dan 15 procent De ontheffing is maximaal 12 dagen geldig. Organiseert u een evenement en is een evenementenvergunning nodig, dan moet u de ontheffing minimaal 8 weken voor het evenement aanvragen. Zo niet, dan moet u de ontheffing minimaal 4 weken van tevoren aanvragen. Kosten € 89,90 Meer informatie Beleidsregels ontheffing artikel 35 Alcoholwet Losser

  • Studietoeslag

    Je bent student en hebt een blijvende medische beperking. Dan is het voor jou waarschijnlijk moeilijk om naast je studie geld bij te verdienen. Je kunt dan studietoeslag aanvragen. Dat is extra financiële hulp om toch een opleiding te volgen of deze af te maken. Aanvraagformulier studietoeslag Stuur het formulier ingevuld en ondertekend op, samen met de bijlagen: Gemeente Losser t.a.v. Team Werk en Inkomen, Postbus 90, 7580 AB Losser E-mail: wijz@losser.nl Voorwaarden Je woont in de gemeente Losser Je volgt een studie waarbij je studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten ontvangt Je kunt door een blijvende medische beperking geen geld bijverdienen naast je studie Je hebt geen inkomen uit werk of als zelfstandige (met uitzondering van stage) Je hebt geen Wajong-uitkering De hoogte van de studietoeslag verschilt per leeftijdscategorie en wordt ieder halfjaar aangepast. De studietoeslag voor iemand van 21 jaar of ouder is bijvoorbeeld ongeveer € 350 per maand. Eventuele inkomsten uit stage boven een bepaald bedrag worden op de studietoeslag gekort. Je hebt recht op studietoeslag zolang je aan de voorwaarden voldoet. Contact E-mail: wijz@losser.nl Bel 053 - 537 74 00, van maandag tot en met vrijdag tussen 9.30 en 15.30 uur Bezoek het toegangsteam wijz in ’t Lossers Hoes, van maandag tot en met vrijdag tussen 9.30 en 15.30 uur