Resultaten 21 - 30 van 228 resultaten

  • Mr. Abbink Spainkstraat

    Wat? De oude LTS aan de Meester Abbink Spainkstraat 36-38 wordt niet meer gebruikt als school. De gemeente heeft projectontwikkelaar Claver Real Estate de opdracht gegeven om het gebouw om te bouwen tot huur- en koopwoningen. Belangrijke punten voor dit plan zijn: Het gaat om herinrichting. Waardevolle onderdelen zoals de gevelversiering op de zijkant van het gebouw en bij de ingang blijven bewaard. Er komen 25 studio's, appartementen en grondgebonden woningen (woningen op straatniveau). De bestaande herkenbare gangen, trappenhallen en klaslokalen blijven bewaard. Veilig wonen voor iedereen (levensloopgeschikt). Op de begane grond komt een ruimte waar u samen gebruik van kunt maken, met uitzicht over de groene voortuin. Hier kunnen bewoners en bezoekers elkaar ontmoeten. Ook komen er een jeu de boules baan en verschillende zit- en speelelementen. Zo wordt de buitenruimte een ontmoetingsplek voor de buurt en bewoners. Afbeeldingen: sfeerimpressie herontwikkeling voormalige LTS school Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen. Dat staat in onze 'Woonvisie'. Dit is een document waarin het beleid op het gebied van de hele woningmarkt of een deel daarvan is uitgewerkt. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Maar ook voorzieningen zoals winkels en het theater. Hoe? Op 5 oktober 2022 is de samenwerking met projectontwikkelaar Claver Real Estate getekend. Om op deze plek te mogen bouwen, moet het bestemmingsplan worden aangepast. In een bestemmingsplan staat waarvoor een gebied gebruikt mag worden. Dit is een officiële procedure (onderdeel van het proces). U mag uw mening geven. Op 28 september 2023 is het bestemmingsplan vastgesteld door de gemeenteraad. In de 6 weken na vaststelling heeft niemand beroep tegen dit besluit ingediend bij de Raad van State. Dit betekent dat het bestemmingsplan nu definitief is. Dit opent de deuren voor de projectontwikkelaar om een omgevingsvergunning aan te vragen en de verbouwing te starten. De projectontwikkelaar werkt momenteel aan de voorbereiding van de aanvraag voor de omgevingsvergunning. Wanneer? De verwachte planning op dit moment is: Najaar 2025: sleuteloverdracht nieuwe bewoners Najaar 2024: start verbouwing Voorjaar 2024: aanvraag omgevingsvergunning Participatie Wilt u meedoen? Projectontwikkelaar Claver Real Estate vindt de mening van buurtbewoners belangrijk. Geef uw mening over het opnieuw ontwikkelen van de voormalige LTS. Er is een zogenoemde 'klankbordgroep' ontstaan. Een groep die spreekt namens alle buurtbewoners. Neem contact op met de projectontwikkelaar. Contactgegevens gemeente: 14 030 of mail naar info@ijsselstein.nl.

  • Idee voor kunst en cultuur

    Meestal is dit met geld, maar het kan ook iets anders zijn. Bijvoorbeeld het gebruik van een gemeentelijk gebouw, zonder dat hier kosten voor in rekening worden gebracht. Inwoners, maar ook verenigingen, stichtingen en andere organisaties kunnen hun idee met ons delen en een subsidie aanvragen. Deze subsidie is incidenteel en zoals hierboven genoemd, gaat het vaak om geld. Hiervoor hebben we de volgende regels: De aanvrager is een inwoner van IJsselstein of een vereniging, stichting of organisatie die in IJsselstein gevestigd is en haar activiteiten uitvoert op een locatie binnen de gemeente. De vereniging die een aanvraag doet moet minimaal 10 actieve, contributie betalende leden hebben die de activiteiten mede uitvoeren, en waarvan minimaal 70% woont in IJsselstein; De aanvraag van een culturele instelling moet voldoen aan de subsidieregeling Kunst en Cultuur. De regeling staat op de pagina met algemene informatie over de subsidies. Het aangevraagde subsidiebedrag is niet hoger dan € 500. Er wordt niet meer dan één aanvraag per aanvrager per jaar ingediend. De culturele activiteit, zonder winstoogmerk, wordt georganiseerd voor inwoners van IJsselstein én draagt bij aan het culturele leven van de stad. We kunnen hulp bieden als het door de raad beschikbaar gestelde subsidieplafond nog niet is bereikt is. Lever de aanvraag uiterlijk acht weken vóór de uitvoering van de activiteit in. Dit doet u door het formulier in te vullen. Hierin vragen wij om een beschrijving van de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt aangevraagd; de doelen en resultaten die met de activiteiten worden nagestreefd; hoe de activiteiten aan de doelen en resultaten bijdragen; voor welke doelgroep de subsidie bedoeld is. Verenigingen, stichtingen en andere organisaties Als u namens een vereniging, stichting of andere organisatie een aanvraag doet moet u in het formulier ook een begroting van de inkomsten en uitgaven van de activiteiten en een balans over het voorgaande jaar aanleveren. Vraag een incidentele subsidie aan Hulp bij aanvragen Heeft u vragen of wilt u meer weten? Neem contact met ons op via telefoonnummer 14 030 of het contactformulier.

  • Starterslening

    Door prijsstijgingen op de woningmarkt kunnen veel starters niet of nauwelijks meer een koopwoning betalen. De starterslening is een verantwoorde manier om starters aan hun eerste koopwoning te helpen. Soms zit er een gat tussen de maximale lening volgens de normen van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en het aankoopbedrag. Met een starterslening kunt u dat gat dichten. De gemeente biedt de lening aan als aanvulling op de eerste hypotheek van de koopstarter. Een starterslening beweegt mee met de inkomensontwikkeling van de koper. De eerste drie jaar is de lening renteloos en aflossingsvrij. In de loop van de tijd groeit het inkomen naar verwachting dusdanig dat de koper op enig moment de marktconforme rente en aflossing kan betalen. Hoe werkt het Als u een concrete koopwoning op het oog heeft, dan beschikt uw tussenpersoon (makelaar, hypotheekbemiddelaar, bank) over informatie over de starterslening. U hoort hier ook meer over de voorwaarden die de gemeente hanteert. Is dit niet het geval, dan kunt u informatie aanvragen bij de gemeente en bij de Stimuleringsfonds Volkshuisvestiging (SVn). De aanvraagprocedure bestaat uit twee stappen: Stap 1: Vul de aanvraag voordracht starterslening (pdf, 48 kB) in. Geef het aanvraagformulier af op het stadhuis of stuur het op naar de gemeente. Het aanvraagformulier is ook verkrijgbaar op het stadhuis (Overtoom 1 te IJsselstein). Stap 2: Wanneer u het formulier heeft ingeleverd streeft de gemeente ernaar om binnen vijf werkdagen te beslissen of u de starterslening bij het SVn mag aanvragen. Nadat de gemeente een positief besluit heeft genomen, ontvangt u een schriftelijke bevestiging. De starterslening vraagt u vervolgens aan op de website van de Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn). Over de starterslening De starterslening heeft een looptijd van 30 jaar. De eerste 3 jaar betaalt u geen rente of aflossing. U kunt na de eerste 3 jaar een inkomenstoets laten uitvoeren. De uitkomst daarvan kan zijn dat u voor een nieuwe periode van 3 jaar geen rente of gedeeltelijke rente hoeft te betalen. Deze inkomenstoets wordt herhaald in het 6e, 10e en 15e jaar van de looptijd van de lening. Kortom: u gaat pas aflossen als uw inkomen het toelaat én wanneer u de woning verkoopt. U leent het bedrag van de gemeente via de SVn. Zij verzorgen de afhandeling en de administratie van de lening. U kunt de starterslening aanvragen als u aan de volgende voorwaarden voldoet: U (en uw partner) bent nooit eerder eigenaar van een koopwoning geweest; U bent een in de gemeente IJsselstein woonachtig verblijfsgerechtigd persoon: op het moment van de aanvraag bewoont u minimaal een jaar zelfstandig een huurwoning of wooneenheid of u bent minimaal één jaar inwonend in IJsselstein; U bent een uitwonend studerend/schoolgaand kind van in IJsselstein woonachtig verblijfsgerechtigde personen. U wilt binnen één jaar na afronding van de studie of school opnieuw in IJsselstein gaan wonen. Voordat de studie of school startte heeft u minimaal drie jaar achter elkaar in IJsselstein gewoond; U heeft een leeftijd van 18 tot 35 jaar. Dit leeftijdscriterium geldt niet als u huurder van een sociale huurwoning bent en uw eigen woning koopt; Daarnaast mogen de verwervingskosten van de woning niet hoger zijn dan de geldende NHG-grens. Dit bedrag kan jaarlijks verschillen. Als je energiebesparende maatregelen meefinanciert is de grens hoger. Op de website van de NHG leest u meer hierover. Meer weten Voor meer informatie over de starterslening kunt u de volgende links raadplegen: Verordening VROM starterslening IJsselstein Website Svn Website Nationale Hypotheekgarantie

  • Digitaal Opkopers Loket en -Register

    De gemeente IJsselstein hecht veel waarde aan veiligheid. Zonder heler is er geen steler en daarom is het voorkomen van handel in gestolen goederen belangrijk. Het stelen van goederen is immers alleen aantrekkelijk als er ook iemand is die deze goederen wil kopen. Daarom werken we samen aan het voorkomen van diefstal en heling. Ook als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u inkoopt, niet zijn gestolen. Daarom bent u onder andere verplicht een opkopers register bij te houden en u aan te melden bij de gemeente als handelaar. Er is nu een nieuwe manier waarop u zich bij de gemeente kunt aanmelden, via het Digitaal Opkopers Loket. Wat is het Digitaal Opkopers Loket? Als u handelt in tweedehands goederen dan bent u verplicht om u bij de gemeente aan te melden als handelaar. Bijvoorbeeld als u handelt in tweedehands fietsen, mobiele telefoons, laptops of sieraden inkoopt. Dat gaat vanaf nu via het Digitaal Opkopers Loket. Dit loket maakt melden gemakkelijk, is betrouwbaar en veilig. Via het Digitaal Opkopers Loket kunt u zich eenvoudig, kosteloos en veilig aanmelden als handelaar. U maakt een account aan en vult uw gegevens in. Hiervan ontvangen de gemeente en politie een melding. Het Digitaal Opkopers Loket voldoet aan de wetgeving van De Wet bescherming persoonsgegevens. Uw gegevens worden door de gemeente bewaard en zijn alleen toegankelijk voor functionarissen van de betreffende gemeente en eventueel de politie. Aanmelden Digitaal Opkopers Loket Wat is het Digitaal Opkopers Register? Naast aanmelding bij uw gemeente bent u als handelaar ook verplicht een registratie van uw in- en verkopen te maken. U dient hiervoor gebruik te maken van het Digitaal Opkopers Register (DOR). In dit register kunt u iedere in- en verkoop registreren. Door u als handelaar te registreren in het Digitaal Opkopers Loket, ontstaat er een koppeling met het Digitaal Opkopers Register. Het voordeel is dat u maar één account hoeft aan te maken en dat u direct voldoet aan de wettelijke eisen. Meer informatie Voor vragen over het Digitaal Opkopers Loket en Digitaal Opkopers Register kunt u bellen naar de gemeente 14 030 of stuur ons een e-mail. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Voor vragen over het DOR kunt u zich wenden tot de DOR-helpdesk.

  • Zwerfafval

    In IJsselstein zijn er een aantal initiatieven die zwerfaval opruimen. Zoals Enjoy Cleaning Up, Noplastic Runner en Knijperploeg IJsselveld Oost. Zij werken samen in 'IJsselstein Schoon'. Zij organiseren ook allerlei activiteiten om samen met anderen zwerfafval op te ruimen. Zo houden we samen IJsselstein Schoon! Ga naar de website IJsselstein Schoon Bekijk de activiteiten op Facebook

  • Leerplicht

    Leerplicht Alle kinderen tussen 5 en 16 jaar die in Nederland wonen zijn leerplichtig. Dit geldt ook voor kinderen met een andere nationaliteit. En voor kinderen van asielzoekers en vreemdelingen. De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Maar zij vallen dan nog niet onder de leerplicht. De leerplicht begint op de 1e dag van de nieuwe maand nadat het kind 5 is geworden. Vanaf dat moment zijn ouders of verzorgers ook strafbaar als zij hun kind thuis houden. De leerplicht duurt tot en met het einde van het schooljaar. Een kind dat 16 jaar wordt, moet het schooljaar dus eerst nog afmaken. Een schooljaar loopt van 1 augustus tot en met 31 juli. Als een kind minimaal 12 volledige schooljaren naar school is geweest, is de leerplicht ook afgelopen. Een groep overslaan op de basisschool telt mee als volledig schooljaar. Kwalificatieplicht De kwalificatieplicht is een van de maatregelen van de Rijksoverheid om schooluitval van jongeren tegen te gaan. De maatregel moet de kansen van startende jongeren op de arbeidsmarkt vergroten. Jongeren tussen de 16 en 18 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald zijn kwalificatieplichtig. Een startkwalificatie is (minimaal) een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger). De kwalificatieplicht geldt niet voor jongeren die praktijkonderwijs gevolgd hebben. Of onderwijs hebben gevolgd in de uitstroomprofielen arbeidsmarktgericht of dagbesteding op het voortgezet speciaal onderwijs. Verzuim melden Aanvragen voor extra vrije dagen buiten de reguliere vakanties om moeten aangevraagd worden bij het hoofd van de school. Zij beoordelen de aanvraag van de ouders en kunnen hiervoor wel of geen toestemming geven. Wanneer ouders meer dan 10 dagen per schooljaar door gewichtige omstandigheden extra verlof willen dan moet dit aangevraagd worden bij leerplicht van de gemeente. Het kan ook voorkomen dat een kind door lichamelijke of psychische oorzaken geen onderwijs kan volgen. Gaat een kind niet (meer) naar school, zonder dat hier een goede reden voor is? Dan meldt de school dit verzuim direct bij de leerplichtambtenaar of via het verzuimloket van DUO. De leerplichtambtenaar probeert er samen met de ouders, leerling en school alles aan te doen om dit op te lossen. De leerplichtambtenaar houdt toezicht op het naleven van de Leerplichtwet. Meer weten Heeft u vragen over leerplicht of vrijstelling? Neem contact op met de leerplichtsambtenaar via info@ijsselstein.nl. Of bekijk de informatie over leerplicht op Overheid.nl

  • Kiezerspas

    Verschil tussen stempas en kiezerspas Met de stempas die u via de post ontvangt kunt u stemmen in de gemeente waar u ingeschreven staat. Voor u is dit de gemeente IJsselstein. U kunt met een stempas dus niet stemmen in bijvoorbeeld Rotterdam. Met de kiezerspas kunt u stemmen in iedere gemeente in Nederland. Schriftelijke aanvraag Een kiezerspas kan tot uiterlijk maandag 3 juni 2024 schriftelijk worden aangevraagd. Dit verzoek, moet voor 17.00 uur door de gemeente ontvangen zijn en wordt gericht aan de burgemeester van de gemeente waar u op de dag van kandidaatstelling (23-04-2024) staat ingeschreven. Voor u is dit de gemeente IJsselstein. Hiervoor is een formulier beschikbaar, Kiezerspas model K6. Om een kiezerspas aan te vragen print u dit formulier uit, vult u uw gegevens in en stuurt u dit naar: Gemeente IJsselstein Postbus 26, 3400 AA IJsselstein Graag met vermelding van uw burgerservicenummer. Heeft u al een stempas ontvangen, dan moet deze bij het aanvraagformulier worden gevoegd. Mondelinge aanvraag Een mondelinge aanvraag voor een kiezerspas is enkel mogelijk ná ontvangst van de stempas uiterlijk tot woensdag 5 juni 2024, 12:00 uur. U dient dan in persoon te verschijnen op het gemeentehuis waar u op de dag van kandidaatstelling (23-04-2024) als kiezer staat geregistreerd. Voor u is dit de gemeente IJsselstein. Daar toont u uw stempas en vraagt mondeling een kiezerspas aan. U kunt hiervoor tijdens openingstijden, ma t/m vrij 8.30-12.30 uur en woensdagmiddag ook van 13.30-17.00 uur, terecht in het gemeentehuis.

  • Wethouder Edwin Tas

    Portefeuilles Wonen Woonzorgvisie Duurzaamheid Stadsmarketing Recreatie en toerisme Integratie en vluchtelingenbeleid inclusief statushouders Beheer en onderhoud gebouwen inclusief onderwijsgebouwen Sportbeleid en accommodaties Wijkbewust Werken Markt en standplaatsen (beleid) Erfgoed Binnenstad Projectwethouder voor Paardenveld, Kromme IJsselpark, Podium, Lagebiezen, Mr. A. Spaink en Noord-IJsseldijk Nevenfuncties als wethouder, onbetaald Lid Algemeen Bestuur (AB) Recreatieschap Stichtse Groenlanden Plaatsvervangend lid AB Reinigingsdienst Midden-Nederland (RMN) Plaatsvervangend lid AB Afvalverwijdering Utrecht (AVU) Plaatsvervangend lid AB Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) Nevenfuncties niet als wethouder Geen

  • Jubileumsubsidie

    Als uw vereniging of stichting een jubileum viert, dan kunt u daar een incidentele subsidie voor aanvragen. De jubileumsubsidie staat gelijk aan het aantal jaren van bestaan, vermenigvuldigd met € 20. Om een jubileumsubsidie aan te vragen, volgt u de procedure voor een incidentele subsidie. U moet hierbij een oprichtingsakte aanleveren. Jubileumsubsidie aanvragen

  • Randdijk

    Wat? Tussen de Randdijk en de N210 maakt Vabo Ontwikkeling B.V. plannen voor de bouw van een appartementengebouw met ongeveer 145 appartementen. Het gaat om het zuidelijke deel van de Randdijk (de plek van de boerderij en het erf). Dit is particuliere grond. De belangrijkste uitgangspunten voor dit plan zijn: De woningen worden in het zuidelijke deel van de Randdijk gebouwd. Het uitzicht vanaf de balkons van de Cape Kennedy flat verandert nagenoeg niet. Het ontwerp, in stijl met de Cape Kennedy flat, heeft 4 verdiepingen met hoektorens van 7 en 9 verdiepingen. De toegang van het gebouw loopt via de bestaande toegangsweg (Randdijk-Ruimtevaartbaan). Parkeren kan onder het gebouw. De natuur blijft behouden: er komen half verharde wandelpaden en speelruimtes, en bestaand groen wordt verbeterd. Deze onderwerpen worden behandeld in een apart participatietraject. Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen, dat staat in onze Woonvisie. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Maar ook voorzieningen zoals winkels en het theater. Hoe? We voeren verschillende onderzoeken uit en hebben samen met buurtbewoners een Nota van Uitgangspunten geschreven. De belangrijkste uitgangspunten voor dit plan zijn opgesomd onder 'Wat'. De Nota van Uitgangspunten is op 3 februari 2022 door de raad vastgesteld. Op basis van de Nota van Uitgangspunten is door de ontwikkelaar een ontwerpbestemmingsplan opgesteld. Dit ontwerpbestemmingsplan is door het college vastgesteld en lag ter inzage van 21 december tot en met 31 januari 2024. Tijdens deze periode kon u het plan bekijken en een reactie (zienswijze) geven. Bekijk het plan via www.ruimtelijkeplannen.nl (zoek op plannummer NL.IMRO.0353.BPRANDDIJK21A-0001). Of kijk op officielebekendmakingen.nl. Wanneer? Q3 2024: Besluit over het bestemmingsplan door de gemeenteraad. 21 december tot en met 31 januari 2024: het ontwerpbestemmmingsplan heeft ter inzage gelegen via ruimtelijkeplannen.nl (zoek op plannummer NL.IMRO.0353.BPRANDDIJK21A-0001). 6 september 2023: buurtbewoners en andere geïnteresseerden konden tijdens een inloopbijeenkomst van de ontwikkelaar meedenken over het bouwontwerp. 3 februari 2022: de raad heeft de Nota van Uitgangspunten vastgesteld Participatie Projectontwikkelaar Vabo Ontwikkeling B.V maakt plannen voor de bouw van een appartementencomplex. Buurtbewoners en andere geïnteresseerden kunnen meedenken over dit appartementencomplex. Wij helpen bij het proces en zorgen ervoor dat alles volgens afspraak verloopt. Neem contact op met de projectontwikkelaar. Op hun site kunt u zich ook aanmelden als u geïnteresseerd bent in een woning. Apart participatietraject voor groen Naast de bouwplannen gaan we het groen in het noordelijke deel van de Randdijk verbeteren. Hiervoor komt een apart participatietraject waarbinnen u kunt meedenken.