Resultaten 31 - 40 van 57 resultaten

  • Correctieverzoek Basisregistratie Personen (BRP)

    Staat u ingeschreven in Blaricum, Eemnes of Laren? En staan uw gegevens niet goed in de Basisregistratie Personen (BRP) of zijn uw gegevens niet volledig? Dan kunt u een correctieverzoek indienen bij de gemeente om uw persoonsgegevens in de BRP te laten wijzigen of aanvullen. Hoe het werkt U kunt op afspraak een correctieverzoek bij ons indienen als u in de gemeente Blaricum, Eemnes of Laren woont.  Als uw documenten uit het buitenland komen, moeten deze origineel zijn. Let op: u mag dus geen kopie inleveren. Ook moeten ze recent afgegeven zijn. Voor sommige documenten zijn er speciale stempels nodig (legalisatie of apostille). Een apostillestempel is een stempel of sticker waarmee landen een document kunnen legaliseren. Het document mag in het Engels, Duits of Frans zijn. Documenten in een andere taal moet u laten vertalen door een tolk/vertaler. Deze moet een eed hebben afgelegd (beëdigd) en erkend zijn. Meer informatie over de apostillestempel of legalisatie kunt u vinden op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken: Voorwaarden aan buitenlandse documenten (zoek op land). Na het inleveren van uw document(en) krijgt u een ontvangstbewijs mee. Nadat uw documenten beoordeeld zijn, kunt u ze weer ophalen. Afspraak maken  U kunt een afspraak maken. Dit kan digitaal of telefonisch via 14 035. Meenemen Wanneer u langskomt, neemt u het volgende mee: Uw geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart); Originele bewijsstukken van de wijziging. Deze bewijsstukken worden voor ieder verzoek apart bekeken. Kosten Het wijzigen of aanvullen van gegevens in de BRP is gratis.

  • Kinderopvang starten

    Wilt u een kinderopvang beginnen? Lees hier hoe u zich kunt melden bij de gemeente en waar u advies kunt krijgen. Als gastouder kunt u zich inschrijven bij een gastouderbureau. Kinderopvang U heeft een aantal verplichtingen als u een kinderopvang wilt starten. Zo moet u een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) hebben. En uw kinderopvang aanmelden bij de Geschillencommissie. Daarna kunt u zich inschrijven bij de gemeente via een aanvraagformulier. Dit formulier staat op de website Rijksoverheid.nl Landelijk Register Kinderopvang U mag alleen een kinderopvang of gastouderbureau exploiteren als u bent opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).Hiervoor moet u voldoen aan alle eisen uit de Wet kinderopvang. Voordat u mag starten met het opvangen van kinderen, moet de inspectie Kinderopvang een startonderzoek bij u hebben uitgevoerd. Daarna ontvangt u bericht dat u mag starten. De GGD voert deze inspectie (voor registratie) uit. Lees meer over deze inspectie op de website Ondernemersplein.nl Leges De gemeente brengt leges (kosten) in rekening voor het starten van een voorziening van kinderopvang. Gastouder Wilt u gastouder worden? Schrijf u dan in bij een gastouderbureau. U wordt dan bij de gemeente aangemeld door de medewerker van dat bureau. Voor meer informatie kunt u terecht bij de gastouderbureaus en of kijk op de website Rijksoverheid.nl Handhaving Het handhaven van de regels Wet kinderopvang is een verantwoordelijkheid van het college. Hoe het college hiermee omgaat is te lezen in de Beleidsregels toezicht en handhaving Wet kinderopvang Gemeente Laren 2020 Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maatschappelijke Ontwikkeling van de BEL Combinatie. Dit kan via telefoonnummer: 14 035.

  • Exploitatie- en terrasvergunning

    Bij exploitatie van een openbare inrichting (inclusief terras) heeft u een exploitatievergunning nodig. Deze vergunningsplicht geldt voor iedere openbare inrichting. Ook wanneer u geen alcoholhoudende drank serveert, moet u een exploitatievergunning aanvragen. Voorbeelden openbare inrichting Een openbare inrichting is bijvoorbeeld een hotel, een restaurant, een café, een cafetaria, een snackbar, buurthuis of sportkantine. Eventueel met een bijbehorend terras. Aanvragen Neem voordat u een aanvraag indient eerst contact op met Vergunningen van de BEL Combinatie. Dit kan via telefoonnummer 14 035. U krijgt dan informatie over de mogelijkheden binnen het bestemmingsplan en de eisen die voortkomen uit de Algemeen plaatselijke verordening (APV). Maar ook over de wet Bibob en andere criteria waarop wordt getoetst. Kosten Voor het in behandeling nemen van uw aanvraag bent u leges verschuldigd. Lees ook Drank- en horecavergunning Ontheffing zwak alcoholische drank  

  • Wet Bibob

    De Wet Bibob moet voorkomen dat vergunningen misbruikt worden voor criminele activiteiten. Bibob staat voor Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur. Beoordeling van aanvraag Op grond van de Wet Bibob vraagt de gemeente uitgebreide informatie van ondernemers die een horeca-, exploitatie-, prostitutie- of speelautomatenhalvergunning willen aanvragen of verlengen. Zij moeten vragen beantwoorden over onder andere de financiering, bedrijfsvoering en de zeggenschapsstructuur van hun bedrijf. Met deze informatie kunnen de burgemeester of het college van burgemeester en wethouders beoordelen of het met het verlenen van de vergunning geen criminele activiteit wordt gefaciliteerd. Als het risico bestaat dat een vergunning gebruikt wordt voor een criminele activiteit dan kunnen zij op grond van de Wet Bibob een vergunning weigeren of intrekken. Ook is het mogelijk om op grond van deze wet bedrijfspanden te sluiten.

  • Kansspelen

    Alleen Nederlandse verenigingen, die ten minste 3 jaar bestaan, mogen kansspelen organiseren. Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden. Voorwaarden Zo moet de vereniging in haar statuten een duidelijk omschreven doel hebben staan. Dat doel mag niet zijn: organiseren van kansspelen. Verder gaat de opbrengst ervan naar een genoemd doel, wat niet in strijd mag zijn met het algemeen belang. Ook mogen de prijzen of premies in geld of goederen niet meer dan  € 400,- per serie bedragen en de gezamenlijke waarde niet meer dan  € 1.550,- per bijeenkomst. Meldingsplicht De bijeenkomst moet gemeld worden bij de burgemeester en wethouders van de gemeente waar de bijeenkomst plaatsvindt. Dit moet minimaal 14 dagen van tevoren. Hierin geeft u aan de plaats en het tijdstip waarop de bijeenkomst wordt georganiseerd (meldingsplicht).  Uitzondering meldingsplicht Sommige kansspelen mag u organiseren zonder dat u het bij de gemeente moet melden. Een klein kansspel, waaronder bijvoorbeeld ‘Bingo’ en ‘Rad van Avontuur’ kunt u organiseren zonder het te melden.

  • Verklaring omtrent gedrag

    Een verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Uit deze verklaring blijkt dat uw gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving.   Aanvragen Digitaal, alleen als de organisatie die u om de VOG vraagt, het aanvraagformulier digitaal voor u heeft klaargezet. Meer informatie vindt u op de website van de Dienst Justis Persoonlijk aan de balie, na het maken van een afspraak (digitaal of telefonisch via 14 035). Neem bij uw afspraak uw geldige legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) mee en uw pinpas of contant geld.   Iemand machtigen Kunt u niet persoonlijk langskomen? Dan kunt u iemand anders (een meerderjarige) machtigen met een schriftelijke machtiging. De gemachtigde moet een geldig legitimatiebewijs van zichzelf en (een kopie van) uw legitimatiebewijs meenemen. In de schriftelijke machtiging staat uw toestemming tot machtiging, de reden van de aanvraag, uw handtekening en die van de gemachtigde. Aanvragen vanuit het buitenland Als u in het buitenland woont dan moet u de aanvraag rechtstreeks bij Dienst Justis indienen. Kijk voor meer informatie op de website van de Dienst Justis   Kosten Verklaring omtrent het gedrag: € 41,35

  • Vergunning reclame maken op of aan de weg aanvragen

    Wilt u in de gemeente Laren reclame maken op een publicatiebord (dit is een driehoeksbord die aan lantaarnpalen is bevestigd) of spandoek? U moet hiervoor een vergunning aanvragen.  Er wordt een vergunning verleend voor maximaal 5 publicatieborden en/of 5 spandoeken voor een periode van maximaal 4 weken. In drukke tijden kan het college dit terugbrengen tot een periode van maximaal 2 weken. Hoe aanvragen Via onderstaande knop vraagt u de vergunning aan. U logt in met uw DigiD. Wanneer u namens een bedrijf een vergunning aanvraagt, logt u in met e-Herkenning. Vergunning reclame maken op of aan de weg aanvragen Meer informatie aanvraag Publicatieborden Publicatieborden mag u op de volgende vaste locaties plaatsen:  1 bord aan de Naarderstraat (bushalte nabij De Sparren) aan lichtmast 1034; 1 bord aan de Torenlaan aan lichtmast 0379; 1 bord aan de Eemnesserweg aan lichtmast 0278; 1 bord in het centrum/Brink voor het Brinkhuis aan lichtmast 2287; 1 bord aan de Hilversumseweg aan lichtmast 0502. Het minimumformaat van een bord is A3-formaat (29,70 bij 42 cm). Het maximumformaat van een bord is 120 x 85 cm. Spandoeken  Spandoeken mag u op de volgende vaste locaties ophangen:  Hilversumseweg Eemnesserweg Naarderstraat Torenlaan Vredelaan Kosten Het tarief voor het in behandeling nemen van uw aanvraag tot het verstrekken van een vergunning bedraagt € 114,50,- per aanvraag in 2024.  Hoe lang duurt het? 5 werkdagen.  Vragen? Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende aanvraag? Of wilt u overleggen voordat u een aanvraag indient? Bel het algemene informatienummer 14 035.

  • Hulp bij eigen bedrijf

    Als (toekomstig) zelfstandig ondernemer kunt u in aanmerking komen voor financiële hulp zoals de Bbz of IOAZ. Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) Wilt u een bedrijf starten vanuit werkloosheid of bent u ondernemer in zwaar weer of wilt u stoppen? Dan kunt u in aanmerking komen voor de Bbz. Voor meer informatie kunt u terecht bij het Bureau Zelfstandigen Gooi en Vechtstreek. Of kijk op de website van de rijksoverheid IOAZ-uitkering Bent u 55 jaar of ouder, werkt u zelfstandig, heeft u weinig tot geen inkomen en wilt u stoppen als ondernemer? Dan heeft u misschien recht op een Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijke Arbeidsongeschikte Zelfstandigen (IOAZ). Voor meer informatie kunt u terecht bij het Bureau Zelfstandigen Gooi en Vechtstreek. Of op de website van de rijksoverheid Schulden Heeft u schulden of dreigen deze te ontstaan? Dan kunt u hulp zoeken bij het Bureau Zelfstandigen Gooi en Vechtstreek. Contact Bureau Zelfstandigen Gooi en Vechtstreek in Hilversum bereikt u via telefoon: 035 - 629 27 00 of via e-mail: zelfstandigenloket@hilversum.nl

  • Aanvragen benoeming verkeersregelaar evenementen

    Informatie aanvraag Verkeersregelaars zijn mensen die het verkeer regelen en zorgen voor de veiligheid van weggebruikers. De gemeente vereist de inzet van verkeersregelaars voor bepaalde evenementen en regelt de aanstelling voor verkeersregelaars bij evenementen. U - de organisator van een evenement- meldt de verkeersregelaars aan, waarna de gemeente de verkeersregelaars  aanstelt. Deze aanstelling is geldig voor de duur van het evenement.  In de Regeling Verkeersregelaars 2009 staan de bevoegdheden van verkeersregelaars.  Meer informatie over de regels en de examenprocedure voor verkeersregelaars vindt u op de website van de Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL). Meesturen Om het verkeer bij een evenement te mogen regelen stelt de organisatie een lijst op. Op deze lijst staan vermeld alle bevoegde en aangestelde verkeersregelaars voor dat evenement. Deze lijst stuurt u mee met deze aanvraag. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan de benoeming tot verkeersregelaar. Hoe aanvragen Via onderstaande knop vraagt u een ontheffing aan. U logt in met DigiD of e-Herkenning. Aanvragen benoeming verkeersregelaar evenementen Hoe lang duurt het? U ontvangt de aanstelling binnen 5 werkdagen. Contactinformatie Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende aanvraag? Of wilt u overleggen? Bel 14 035.

  • Standplaatsvergunning

    Wilt u in de gemeente met een kraam of wagen iets verkopen? Bijvoorbeeld met een viskraam of bloemenstalletje. Dan heeft u hiervoor een standplaatsvergunning nodig. Wanneer nodig U heeft een standplaatsvergunning nodig als u een standplaats wilt innemen: op of aan de (openbare) weg, of op een voor het publiek toegankelijke plaats in de open lucht. Aanvragen U vraagt een standplaatsvergunning aan bij Vergunningen van de BEL Combinatie. Dit kan via telefoonnummer 14 035. Wij vertellen u dan ook wat de kosten zijn. Weigeren Met het uitgeven of weigeren van een standplaatsvergunning kan de gemeente haar taak tot handhaving van de openbare orde uitvoeren. Het is niet de bedoeling dat de gemeente met deze vergunning ingrijpt in de concurrentieverhoudingen. De gemeente kan een standplaatsvergunning weigeren in belang van: De openbare orde Het voorkomen of beperken van overlast De bescherming van het uiterlijk aanzien van de gemeente De verkeersveiligheid De doelen van een bestemmingsplan Lees ook Standplaats weekmarkt Laren Collectevergunning Ventvergunning