Zoekresultaten 1 - 10 van 26 resultaten

  • Externe link: Zienswijze ontwerpbestemmingsplan indienen

    U bent het niet eens met een voorgenomen besluit over een ontwerpbestemmingsplan. Dan kunt u binnen de periode dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage ligt (6 weken) een reactie indienen bij de gemeenteraad. Zo'n reactie heet een zienswijze. De gemeente maakt een voorgenomen besluit bekend aan betrokkenen door publicatie op de website www.overheid.nl. Voorwaarden de zienswijze wordt binnen de inzageperiode (6 weken) ingediend de zienswijze wordt bij/ter attentie van de gemeenteraad ingediend de zienswijze is inhoudelijk gemotiveerd de zienswijze is voorzien van adres- en contactgegevens Voldoet de zienswijze niet aan één van de vereisten, dan kan de zienswijze inhoudelijk niet worden behandeld. Deze wordt dan niet-ontvankelijk verklaard. Kosten Aan het indienen van een zienswijze zijn geen kosten verbonden. Als u na vaststelling van het bestemmingsplan beroep aantekent bij de Raad van State, dan zijn daar wel proceskosten aan verbonden. Bijzonderheden Een zienswijze moet voldoen aan een aantal wettelijke vereisten. Als uw zienswijze niet aan één van deze vereisten voldoet, wordt u (als dit mogelijk is) in de gelegenheid gesteld om dit voor een bepaalde datum te herstellen. De gemeenteraad houdt eventueel rekening met ingediende zienswijzen en neemt hierover een besluit. Als u vindt dat uw zienswijze niet of onvoldoende is meegewogen, kunt u in beroep gaan tegen het besluit van de gemeenteraad tot vaststelling van het bestemmingsplan. De afhandelingstermijn is afhankelijk van meerdere factoren, hierdoor kan de afhandeling langer duren. U wordt hierover bij uw indiening geïnformeerd. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: naam en zaaknummer van het ontwerpbestemmingsplan reden van uw zienswijze of u voor uzelf of namens iemand een zienswijze indient als u namens iemand een zienswijze indient de naam van degene die u heeft gemachtigd en de reden van machtiging naam en contactgegevens (telefoonnummer en/of e-mailadres) van indiener of uw persoonsgegevens bij publicatie van de zienswijze wel of niet zichtbaar mogen zijn. Stuur de volgende bijlage(n) mee: een handtekeninglijst van alle indieners (indien van toepassing) machtiging om namens iemand een zienswijze in te dienen (indien van toepassing). Zienswijze indienen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD of eHerkenning. U ontvangt na indienen een ontvangstbevestiging met een nadere toelichting. U kunt uw zienswijze binnen de inzageperiode ook schriftelijk (per post) of mondeling indienen. Als u van de mogelijkheid gebruik wilt maken om een mondelinge reactie in te brengen, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling via 071 3327272 om een afspraak te maken.

  • Externe link: Aansprakelijk stellen van de gemeente

    Heeft u schade opgelopen in de openbare ruimte waar de gemeente verantwoordelijk voor is? Bijvoorbeeld als gevolg van gebrekkig onderhoud van de openbare weg. Dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen en een schadeclaim indienen. Als u de gemeente aansprakelijk wilt stellen, dan is het aan u om aan te tonen dat u schade heeft geleden en om aan te geven waarom u van mening bent dat de gemeente de schade heeft veroorzaakt. U kunt de schade en de schadeoorzaak aantonen door middel van foto's, situatieschetsen, getuigenverklaringen, nota's en rapporten van experts. Als u die heeft, staat u sterker. Indien nodig sturen wij uw aansprakelijkstelling door naar de verzekeraar van de gemeente. Als blijkt dat de gemeente aansprakelijk is dan vergoeden wij uw kosten. Voorwaarden De schade is een direct gevolg van het niet handelen en/of nalaten van de gemeente U levert bewijs van de gebeurtenis waardoor u schade heeft geleden. Kosten Geen. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: datum, tijdstip en locatie van de gebeurtenis omschrijving van het voorval en relatie tussen schade een oorzaak uw eventuele verwondingen en of materiële schade aan uw eigendommen. Stuur deze bijlage(n) mee indien van toepassing: foto’s van de exacte locatie en situatie waar de gebeurtenis plaatsvond proces-verbaal van politie ondertekende getuigenverklaringen foto’s van de door u opgelopen schade facturen van reparaties/medische behandeling als gevolg van opgelopen schade bewijs van relatie tussen de schade en oorzaak. Gemeente aansprakelijk stellen via digitaalloket.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD of eHerkenning. Liever schriftelijk indienen? Stuur uw verzoek met bijlagen naar Burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem, Postbus 1, 2370 AA in Roelofarendsveen. U ontvangt binnen 6 weken een reactie. Dien uw claim ook in bij uw eigen verzekering, indien u hiervoor verzekerd bent. U bent mogelijk verzekerd tegen nieuw- en/of vervangingswaarde.  

  • Externe link: Gebruik achternaam veranderen

    U kunt zelf bepalen welke achternaam overheidsorganisaties voor u gebruiken: uw eigen achternaam of die van uw (ex-)partner, of beide namen. Op officiële documenten als paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs staat altijd de eigen achternaam. Aanvragen en meenemen U kunt het gebruik van uw achternaam wijzigen met het digitale formulier:  Naamgebruik veranderen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. Of aan de balie: maak dan online een afspraak. Meenemen Neem uw geldige identiteitsbewijs mee. Keuze U kunt zelf kiezen hoe overheidsinstellingen u voortaan moeten aanschrijven: alleen met uw eigen naam alleen met de naam van uw (ex-)partner met de naam van uw (ex-)partner, gevolgd door uw eigen naam met uw eigen naam, gevolgd door de naam van uw (ex-)partner De gemeente geeft het gekozen naamgebruik door aan andere overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank, enzovoorts. Wilt u dat andere instanties zoals banken en verzekeringsmaatschappijen ook uw naamgebruik wijzigen, dan moet u hen zelf informeren. Op officiële documenten als paspoort of rijbewijs staat altijd uw eigen achternaam. Op sommige documenten staat ook de naam van uw partner. Dit blijft zo, ook als u heeft aangegeven dat u niet meer uw eigen achternaam gebruikt. Naamswijziging voor- en achternaam Naamswijziging achternaam  In bepaalde situaties kunt u uw achternaam of die van uw kind wijzigen. Kijk op de website Rijksoverheid.nl of dit kan. Naamswijziging voornaam U kunt de rechter vragen om uw voornaam te wijzigen. Bijvoorbeeld omdat u uw voornaam lelijk vindt of uw voornaam niet meer bij u past. U hebt een advocaat nodig om de aanvraag in te dienen.

  • Externe link: Scheiden of geregistreerd partnerschap eindigen

    Uw echtscheiding of de beëindiging van uw geregistreerd partnerschap moet ingeschreven zijn bij de gemeente. Voorwaarden U hebt een uitspraak van de rechter nodig of een verklaring van uzelf en uw partner waarin staat dat u het geregistreerd partnerschap wilt beëindigen. De scheiding is pas definitief als deze stukken zijn ingeschreven bij de gemeente in de registers van de burgerlijke stand. U of uw advocaat moet de inschrijving regelen: gaat het om echtscheiding? Dan regelt u dit bij de gemeente waar u getrouwd bent gaat het om de beëindiging van een geregistreerd partnerschap? Dan regelt u dit bij de gemeente waar uw geregistreerd partnerschap ingeschreven is. Scheiden Een huwelijk eindigt officieel als de rechter de echtscheiding uitspreekt. Uw advocaat kan hiervoor een verzoek indienen bij de rechter. Vragen u en uw partner samen de scheiding aan? Dan kunt u dezelfde advocaat kiezen. Bent u het niet met elkaar eens? Dan moet u ieder een eigen advocaat kiezen. U of uw advocaat moet daarna de echtscheiding inschrijven bij de gemeente. Zorg dat dit binnen 6 maanden na de definitieve uitspraak van de rechter gebeurt. Geregistreerd partnerschap eindigen Een geregistreerd partnerschap eindigt officieel door een uitspraak van de rechter of een verklaring van u en uw partner. Dit laatste kan alleen als u en uw partner het eens zijn. Een advocaat of notaris moet de verklaring ook ondertekenen. Hebt u samen gezag over minderjarige kinderen? Dan moet u het geregistreerd partnerschap ontbinden via de rechter. Bij einde geregistreerd partnerschap door de rechter: U of uw advocaat moet daarna de echtscheiding inschrijven bij de gemeente. Zorg dat dit binnen 6 maanden na de definitieve uitspraak van de rechter gebeurt. Bij einde geregistreerd partnerschap door verklaring: Laat de verklaring van u en uw partner door uw advocaat of notaris inschrijven bij de gemeente. Zorg dat dit binnen 3 maanden na het ondertekenen van de verklaring gebeurt. Aanvraag Wilt u het einde van uw huwelijk of geregisteerd partnerschap melden, dan moet u hiervoor een afspraak maken.  Meenemen bij inschrijven echtscheiding bij de gemeente: een schriftelijk verzoek tot inschrijving afschrift van de uitspraak van de rechter eventueel: een verklaring van de rechtbank dat er geen beroep is ingediend. Meenemen bij inschrijven einde geregistreerd partnerschap bij de gemeente, einde door de rechter: een schriftelijk verzoek tot inschrijving afschrift van de uitspraak van de rechter eventueel: een verklaring van de rechtbank dat er geen beroep is ingediend. Meenemen bij inschrijven einde geregistreerd partnerschap bij de gemeente, einde door een verklaring: de verklaring dat u uw geregistreerd partnerschap wilt beëindigen.

  • Externe link: Paspoort

    Het paspoort is een officieel en wereldwijd erkend document waarmee u zich kunt identificeren en waarmee u naar het buitenland kunt reizen. Iedereen vanaf 14 jaar is verplicht een eigen identiteitskaart of paspoort te hebben. Een paspoort voor volwassenen is 10 jaar geldig. Kinderen (van 0 tot 18 jaar) hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig als ze naar het buitenland reizen. Dit paspoort is 5 jaar geldig. Vraag op tijd aan: door drukte duurt het een paar weken voor u een paspoort kunt aanvragen. Meer informatie hierover leest u op deze webpagina.  Aanvragen en meenemen Een paspoort aanvragen en ophalen doet u zelf (dit geldt ook voor minderjarigen, uw kind moet aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het ophalen). Voor het aanvragen of ophalen van een nieuw paspoort maakt u een afspraak. Voor iedere persoon moet een aparte afspraak gemaakt worden. U betaalt de kosten bij het aanvragen. Het paspoort ligt na 5 werkdagen voor u klaar. Wat neemt u mee Neem het volgende mee als u uw paspoort komt aanvragen: alle paspoorten en ID-kaarten die u heeft. Ook als ze verlopen of buitenlands zijn. (Documenten die eerder met gaten ongeldig zijn gemaakt hoeft u niet mee te nemen). 1 pasfoto in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen op rijksoverheid.nl en die niet ouder is dan 6 maanden. We adviseren om pasfoto's bij een vakfotograaf te laten maken. voor kinderen jonger dan 18 jaar: toestemming van beide ouders of van degene die alleen het gezag over het kind heeft. - Dit kan online met het formulier Toestemming reisdocument voor kinderen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD. - Heeft u geen DigiD? Geef dan schriftelijk toestemming, aan de hand van dit formulier van Nederland Wereldwijd. Er is hierbij een kopie legitimatiebewijs nodig van degene die het gezag over het kind heeft. - Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? Dan kunt u via www.rechtspraak.nl vervangende toestemming voor een reisdocument voor een kind aanvragen bij de rechtbank in Den Haag. Kosten kinderen tot 18 jaar € 65,70 vanaf 18 jaar € 86,85 extra kosten bij een spoedaanvraag € 59,10 U kunt alleen met pin betalen. Maak een afspraak Spoedaanvraag Paspoort snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het paspoort in de ochtend aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 59,10 extra. Voor het doen van een spoedaanvraag moet u een afspraak maken. Overige informatie Rijksoverheid.nl - zakenpaspoort, tweede paspoort, vluchtelingen - of vreemdelingenpaspoort Rijksoverheid.nl - stappen tegen identiteitsfraude Rijksoverheid.nl - toestemmingsformulier reizen met minderjarige kinderen.

  • Externe link: Persoonsgegevens inzien

    Op mijnoverheid.nl kunt u online kosteloos direct inzien hoe u bij de Overheid geregistreerd staat in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). U logt in met DigiD. Daar staat ook informatie over hoe een wijziging in die gegevens doorgegeven kan worden. Persoonsgegevens bekend binnen de gemeente Daarnaast heeft u ook het recht om in te zien welke persoonsgegevens over u bekend zijn binnen de gemeente. Hiervoor kunt u een verzoek indienen. U ontvangt dan een overzicht met: categorieën van uw persoonsgegevens  wie uw persoonsgegevens heeft ontvangen  voor welk doel uw persoonsgegevens zijn gebruikt  herkomst van uw persoonsgegevens. Voorwaarden u kunt alleen uw eigen persoonsgegevens opvragen bent u jonger dan 16 jaar of staat u onder curatele, dan kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger namens u een verzoek indienen. Bijzonderheden Wilt u de persoonsgegevens niet per beveiligde mail ontvangen? Maak dan een afspraak bij de balie om uw gegevens op te halen. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: reden van uw verzoek beschrijving van de dienst, verwerking en afdeling hoe u de informatie wilt ontvangen. Persoonsgegevens inzageverzoek via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. Heeft u geen DigiD, maak dan een afspraak. Neem een geldig legitimatiebewijs mee.   Wij handelen uw verzoek binnen 1 maand af. Overig u kunt een verzoek indienen om uw persoonsgegevens te laten corrigeren of te verwijderen meer informatie over privacy leest u op de website Autoriteit Persoonsgegevens.

  • Externe link: Kind erkennen

    Krijgt u een kind en bent u als ouders niet getrouwd of geregistreerd als partners? Dan heeft uw kind volgens de wet alleen een moeder. Om wettelijk ouder te worden, moet u uw kind erkennen. Dat kan ook als u niet de biologische ouder bent. Voor erkenning komt u persoonlijk langs: vóór de geboorte, bij de geboorteaangifte of op een later moment.  Dit neemt u mee: Een geldig paspoort, identiteitskaart, rijbewijs van de erkenner, de moeder en eventueel het kind vanaf 12 jaar. Gaat het om uw eerste kind uit deze relatie? Dan komt de moeder ook mee. U kunt dan ook de achternaam van uw kind kiezen. Dit moet u weten: De man of duomoeder is 16 jaar of ouder. U heeft toestemming van de biologische moeder om het kind te erkennen. Bij de erkenning van een 1e kind is de moeder ook zelf aanwezig. Het kind is nog niet door iemand anders erkend. De moeder was op het moment van de geboorte niet met iemand anders getrouwd of een geregistreerd partner. U kunt een kind niet erkennen als u niet met de moeder mag trouwen. Bijvoorbeeld omdat u een bloedverwant van de moeder bent. Staat u onder curatele? U hebt toestemming nodig van de kantonrechter. Om het kind te erkennen moet het in leven zijn. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar moeten moeder en kind toestemming geven. Dat kan aan de balie of schriftelijk. Is het kind dat u wilt erkennen ouder dan 16? Dan geeft het kind zelf toestemming voor de erkenning. Dit kan alleen aan de balie. Heeft u of de moeder niet de Nederlandse nationaliteit? Neem dan eerst contact op met burgerzaken door te bellen met 071 332 72 72. Een getrouwde man mag het kind van een andere vrouw dan zijn echtgenote erkennen, zonder tussenkomst van de rechter. Bent u de biologische vader? Dan kunt u de erkenning later niet ongedaan maken. Aanvragen U kunt uw kind op verschillende momenten erkennen:  Bij de geboorteaangifte. Dit doet u in de gemeente waar het kind is geboren Vóór de geboorte. Dit kan in elke gemeente in Nederland. Uw kind heeft juridisch gezien meteen 2 ouders Na de geboorte. Dit kan in elke gemeente in Nederland. De erkenning geldt vanaf de datum dat u het kind erkent, niet vanaf de geboorte Wilt u de erkenning regelen in de gemeente Kaag en Braassem? Maak online een afspraak via onderstaande knop. Maak online een afspraak Ouderlijk gezag regelen Erkent u als ongehuwde of niet-geregistreerde partner een kind? Dan krijgt u automatisch het gezamenlijk gezag met de moeder. Er zijn uitzonderingen. Heeft u het kind voor 1 januari 2023 wel erkend? Dan krijgt u niet automatisch het ouderlijk gezag.  Achternaam kiezen Ouders mogen voor het kind de achternaam kiezen. Bekijk de pagina achternaam kiezen voor uw kind voor de mogelijkheden. Zie ook: Wet basisregistratie personen Burgerlijk Wetboek Boek 1 Rijksoverheid: Kind erkennen en ouderlijk gezag: wat moet ik regelen?

  • Externe link: Vermissing paspoort of identiteitskaart melden

    Als u uw paspoort of identiteitskaart kwijt bent geeft u de vermissing door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. Aangifte van vermissing paspoort of identiteitskaart van uw minderjarig kind kunt u niet online doen. Daarvoor moet u persoonlijk langskomen bij de gemeente. Voorwaarden U staat ingeschreven in de gemeente Kaag en Braassem. Kosten Geen. U betaalt wel voor het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitskaart. Bijzonderheden Vindt u alsnog uw paspoort of identiteitsbewijs, dan is deze na de melding ongeldig. Bent u 3 of meer reisdocumenten kwijtgeraakt in de afgelopen 5 jaar, dan wordt onderzoek gedaan naar de eerdere vermissingen. U kunt dan worden opgenomen in het Register paspoortsignaleringen en 2 jaar niet in aanmerking komen voor een paspoort. U kunt wel een Nederlandse identiteitskaart aanvragen. Melding U kunt de vermissing paspoort of id-kaart melden via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. Let op: u kunt alleen de vermissing van uw eigen paspoort of ID-kaart doorgeven (dus niet die van uw kind of partner). Vermeld bij de melding: welk reisdocument er vermist is (paspoort of identiteitskaart) documentnummer van het vermiste reisdocument (indien bekend) reden van de vermissing datum van vermissing of datum wanneer u het document voor het laatst heeft gebruikt of gezien omschrijving waar u het document voor het laatst gezien heeft omschrijf de omstandigheden van de vermissing Na de melding vraagt u een nieuw paspoort of identiteitsbewijs aan.

  • Externe link: Persoonsgegevens wijzigen

    Merkt u dat uw gegevens fout in de Basisregistratie Personen (BRP) staan? Geef dit dan door aan de gemeente. Voorwaarden de gemeente plaatst bij de betreffende gegevens een melding dat een onderzoek is gestart. Bij de melding wordt ook de datum van het begin van het onderzoek opgenomen. Zolang het onderzoek loopt, blijven de melding en datum opgenomen tijdens de periode van onderzoek probeert de gemeente duidelijkheid te krijgen over de gegevens. Dat kan variëren van het opvragen van stukken voor het verzamelen van bewijsmateriaal tot het verplicht laten verschijnen van personen die informatie kunnen verschaffen over de gegevens. Gaat het om adresonderzoeken, dan wordt onder meer aan instanties gevraagd informatie te verstrekken. Bij nationaliteitsonderzoeken kan informatie worden gevraagd aan buitenlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten) als duidelijkheid is verkregen, wordt het onderzoek afgesloten. Indien noodzakelijk worden de gegevens vervolgens gewijzigd. Uiteraard met inachtneming van de wettelijke bepalingen u wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld. Melding doen Wilt u uw persoonsgegevens wijzigen? Maak dan online een afspraak. Meenemen Om wijzigingen door te geven aan de gemeente moet u de juiste gegevens en de onjuiste gegevens kunnen bewijzen. U neemt het volgende mee: een geldig legitimatiebewijs het document met foutieve gegevens het bewijs van de juiste gegevens. Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) Wie een fout in de basisregistraties wil laten corrigeren, meldt dit bij de organisatie waar het om gaat. Maar soms lukt dat niet. Bijvoorbeeld omdat niet duidelijk is bij welke organisatie iemand moet zijn. Dan kunt u een melding doen bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). Het MFO is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) en werkt samen met de melder en álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot gegevens weer kloppen. Het MFO is te vinden op www.rvig.nl/mfo. Via deze website kunt u ook een melding doen.

  • Externe link: Klacht of bezwaar

    De raad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van de gemeente Kaag en Braassem nemen dagelijks vele beslissingen. Om te voorkomen dat inwoners niet betrokken of hun belangen niet meegewogen worden bij besluiten, zijn er procedures in wet- en regelgeving vastgelegd. Bezwaar of klacht indienen Bezwaar kan worden ingediend op een genomen besluit. U hoeft dan niet eerst een zienswijze te hebben ingediend. Bij sommige procedures is er geen bezwaar mogelijk, maar kunt u direct beroep instellen. Voorwaarden zijn dat een bezwaarschrift binnen 6 weken moet worden ingediend nadat het besluit is genomen, en dat u een belang heeft bij het genomen besluit. Het indienen van een bezwaar is gratis. Bent u het niet eens met uw belastingaanslag of WOZ-waarde? Dan kunt u bezwaar indienen tegen de gemeentelijke belastingen. Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent over de manier waarop u bent behandeld. Dan kunt u een klacht over ambtenaar of bestuurder indienen.  Bij gemeente Kaag en Braassem bestaat ook de mogelijkheid om het conflict onder begeleiding van een bemiddelaar (mediator) op te lossen.  Heeft u een melding, klacht of tip over zaken die in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente? Dan kunt u dit doorgeven via Fixi. Bijzonderheden bezwaar indienen een bezwaarschrift wordt (meestal) door een onafhankelijke bezwaarschriftcommissie behandeld, of middels ambtelijk horen er kan een hoorzitting zijn, waarin u uw bezwaar kunt toelichten. Daarna neemt het bevoegde bestuursorgaan een besluit over uw bezwaar bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. In de beslissing op uw bezwaar staat bij welke instantie u in beroep kunt gaan u kunt geen bezwaar maken tegen een besluit waarbij algemene regels zijn vastgesteld (bijvoorbeeld een verordening). Bezwaar indienen  online het formulier Bezwaarschrift indienen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD of eHerkenning. Vermeld op de aanvraag: voor wie u bezwaar indient reden van bezwaar, kenmerk of zaaknummer ondertekenaar en verzenddatum besluit gegevens van persoon namens wie u bezwaar maakt (indien van toepassing) waarom u het oneens bent met het besluit indien u een bijlage toevoegd vermeld dan het kenmerk in de bestandsnaam of u een hoorzitting wilt om uw bezwaarschrift toe te lichten.   schriftelijk. Vermeld dan de volgende gegevens in uw brief: naam en adres de datum waarop het bezwaarschrift is geschreven omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht de reden van bezwaar ondertekening. Commissie bezwaarschriften De gemeente stuurt, indien van toepassing, uw bezwaarschift door naar de commissie bezwaarschriften. Deze is door het gemeentebestuur speciaal ingesteld voor de beoordeling van en de advisering over bezwaarschriften. Het horen en adviseren over de bezwaarschriften is opgedragen aan een bezwaarschriftencommissie van gemeente Nieuwkoop. De commissie is onafhankelijk. Alle leden hebben een bestuurlijke of juridische achtergrond en hebben ervaring met en kennis van het bestuursrecht. Dit is vastgelegd in de verordening commissie bezwaarschriften op overheid.nl. Voor planning van de bezwaarschriften kunt u contact opnemen met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie via gemeente Nieuwkoop, telefoonnummer 14 0172 of e-mail info@nieuwkoop.nl. De commissie bezwaarschriften is alleen bevoegd als het gaat om een te nemen beslissing op een bezwaarschrift tegen: een besluit over een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een project met de activiteit ‘het bouwen van een bouwwerk’ (2.1, lid 1, sub a van de Wabo) een besluit over een omgevingsvergunning voor de activiteit ‘afwijken van bestemmingsplan’ (2.1, lid 1, sub c en/of art 2.12, lid 1, sub a van de Wabo) indien onder a enkel uitgevoerd kan worden met deze omgevingsvergunning een beslissing tot het opleggen last onder dwangsom of bestuursdwang, gekoppeld aan een herstelsanctie op het terrein van de Wabo, Woningwet of Bouwbesluit. (maar geen besluiten spoedeisende bestuursdwang ontmanteling hennepkwekerijen) besluiten op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning en dwangsombesluiten mbt deze wet raadsbesluiten. De commissie is niet bevoegd als het gaat om: bezwaarschriften op het terrein van Werk en inkomen bezwaarschriften tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen en de Wet waardering onroerende zaken bezwaarschriften op het terrein van de Jeugdwet bezwaarschriften tegen aanslagen leges. Voor bezwaarschriften onder 1 t/m 3 is de afhandeling via de externe bezwaarschriftencommissie van de gemeente Alphen aan den Rijn;  de afhandeling van de bezwaarschriften onder 4. ligt bij de gemeente Kaag en Braassem. Ambtelijk horen Voor de bezwaarschriften die niet via een externe bezwarencommissie behandelt worden, verloopt de behandeling ervan door ambtelijk horen. Hier wordt eveneens de bezwaarmaker in de gelegenheid gesteld om te worden gehoord. Het horen gaat door twee medewerkers van de gemeente die niet bij de voorbereiding van het besluit betrokken zijn geweest. Het gaat hierbij ondermeer over bezwaarschriften gericht tegen besluiten van het college mbt de volgende onderwerpen: verkeersbesluiten besluiten mbt aslast- en breedtebeperking besluiten inschrijving/ uitschrijving wet BRP besluiten tot verlening/ weigering gehandicaptenparkeerplaats/ gehandicaptenparkeerkaart besluiten toegepaste spoedeisende bestuursdwang wegen het verkeerd aanbieden van afval. Zienswijze indienen Een voorgenomen besluit komt één stap voor het daadwerkelijke besluit of de vaststelling van een plan. De wet bepaalt wanneer een ontwerpbesluit moet worden opgesteld. Het ligt daarna ter inzage. Vanaf dat moment kunnen betrokken personen daarop reageren door het schriftelijk indienen van een zienswijze. Een zienswijze is een mening over een voorgenomen besluit of plan van de gemeente. In een zienswijze beschrijft u met welke punten hiervan u het wel of niet eens bent en waarom. Deze punten kan de gemeente eventueel meenemen in het definitieve besluit. Mediation: oplossing door bemiddeling Bij gemeente Kaag en Braassem bestaat ook de mogelijkheid om het conflict onder begeleiding van een bemiddelaar (mediator) op te lossen. Dit blijkt vaak meer op te lossen dan een formele bezwarenprocedure. Er wordt een mediator van de gemeente Kaag en Braassem of Nieuwkoop aangewezen. De mediator neemt geen standpunt in, hij begeleidt het proces onafhankelijk. Mediation via onze mediators is kosteloos. Wilt u een andere, eigen gekozen mediator inzetten, dan betaalt u de inzet daarvan. Het is van belang dat u de punten die besproken moeten worden in de mediation op een rijtje zet. Zo zorgt u ervoor dat de zaken die voor u van belang zijn in ieder geval aan de orde komen. Wees erop voorbereid zoveel mogelijk flexibel te zijn. Dit betekent dat u bereid bent te luisteren en te zoeken naar mogelijke praktische alternatieven in wederzijds belang. In veel gevallen lukt het dan om samen tot een goede oplossing te komen. Wilt u meer informatie over mediation, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de gemeente via 071 332 72 72.