Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaten 1 - 10 van 62 resultaten
- Externe link: Gebruik gemeentegrond/roerende zaken opslaan (container, steiger,hijskraan, bouwkeet enz.)
Inwoners, bedrijven of instellingen kunnen gebruikmaken van gemeentegrond. Als u iets wilt organiseren op gemeentegrond, dan heeft u toestemming nodig van de gemeente. Krijgt u toestemming, dan mag u de grond onder bepaalde voorwaarden gebruiken. De gemeente blijft wel eigenaar van de grond.
- Bron: Oosterhout (Gemeente)
- 2025-06-12
- Recht
- Externe link: Adresonderzoek aanvragen
Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, moet de gemeente een onderzoek starten. Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek.
- Bron: Oosterhout (Gemeente)
- 2025-06-18
- Recht
- Externe link: Gokautomaat plaatsen
Wanneer u een kansspelautomaat, zoals een fruitautomaat, wilt plaatsen, moet u een vergunning aanvragen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen vergunning nodig.
De gemeente maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen.
- Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen twee speelautomaten hebben, zowel kansspel- als behendigheidsautomaten.
- Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars, kantines en restaurants. Deze bedrijven mogen twee behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten).
Daarnaast kan het nodig zijn dat u een exploitatievergunning aanvraagt bij het Externe link: Ministerie van Veiligheid en Justitie.
- Bron: Oosterhout (Gemeente)
- 2025-04-30
- Openbare orde en veiligheid, Recht
- Externe link: Vreemdelingenpaspoort aanvragen
U vraagt een vreemdelingenpaspoort persoonlijk aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. De gemeente stuurt uw aanvraag door aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zij moeten toestemming geven voor uw vreemdelingenpaspoort.
- Bron: Oosterhout (Gemeente)
- 2025-06-19
- Recht
- Externe link: Zakenpaspoort aanvragen
Gaat u vaak naar het buitenland? Dan is het zakenpaspoort misschien iets voor u. Het heeft meer pagina's dan het gewone paspoort: 64 in plaats van 32. Zo hebt u meer ruimte voor douanestempels en visa.
- Bron: Oosterhout (Gemeente)
- 2025-06-19
- Recht
- Externe link: Ouderschap ontkennen
De wet gaat ervan uit dat de echtgenoot van de moeder ook de vader van haar kinderen is. Meestal is dat ook zo maar er zijn gevallen waarin het wettelijke vaderschap niet in overeenstemming is met de werkelijkheid. Het vaderschap ontkennen kan alleen als aangetoond wordt dat de man niet de biologische vader is.
De moeder, de vader of het kind kunnen om deze reden het vaderschap ontkennen. Er moet dan wel aan een aantal andere voorwaarden worden voldaan. De ontkenning werkt terug tot aan de geboorte.- Bron: Oosterhout (Gemeente)
- 2025-06-13
- Recht
- Externe link: Bezwaarschrift indienen
Tegen sommige beslissingen van de gemeente kunt u bezwaar maken. Als het mogelijk is bezwaar te maken, staat dit bij een besluit aangegeven. U moet binnen 6 weken bezwaar maken. In het besluit dat u heeft ontvangen, staat bij wie u dit kunt doen.
- Bron: Oosterhout (Gemeente)
- 2025-06-15
- Recht, Financiën
- Externe link: Geboorteaangifte
U heeft bij aangifte van uw gezamenlijke eerste kind een keuzemogelijkheid van de achternaam (geslachtsnaam) voor uw kind. Gekozen kan worden voor de geslachtsnaam van de moeder, vader of duomoeder Worden er meer kinderen geboren dan hebben deze dezelfde geslachtsnaam als de eerstgeborene.
Van de geboorte van het kind wordt een authentieke akte opgemaakt die wordt opgenomen in de registers van de burgerlijke stand. Deze akte geeft de bewijskracht van de geboorte van een persoon. In de geboorteakte wordt ook melding gemaakt van de eventueel gedane naamskeuze. U kunt van de geboorteakte een afschrift ontvangen.Gecombineerde geslachtsnaam
Vanaf 1 januari 2024 is een nieuwe wet ingegaan: Wet Invoering gecombineerde geslachtsnaam. Deze wet houdt in dat u bij uw eerste kind kunt kiezen voor een gecombineerde geslachtsnaam. Uiteraard kunt u ook blijven kiezen voor de geslachtsnaam van de moeder, vader of duomoeder. Let op! Dit is alléén mogelijk als 1 van de ouders de Nederlandse nationaliteit heeft.
De keuze voor een geslachtsnaam wordt vastgelegd in een akte van naamskeuze. Hiervoor moeten beide ouders Externe link: op afspraak naar het gemeentehuis komen.- Bron: Oosterhout (Gemeente)
- 2025-06-12
- Recht
- Externe link: Informatie in de basisregistratie personen (BRP)
In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.
Verschillende organisaties gebruiken gegevens uit de BRP, bijvoorbeeld de Belastingdienst en pensioenfondsen. U kunt op Rijksoverheid.nl zien Externe link: welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarvoor. Wilt u weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? Kijk op MijnOverheid.nl. Of vraag de informatie op bij de gemeente.U kunt ook gegevens van iemand anders opvragen. Hiervoor doet u een verzoek bij de gemeente. De persoon om wie het gaat moet toestemming geven. Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag de gemeente om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding). Externe link: Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.
- Bron: Oosterhout (Gemeente)
- 2025-06-18
- Recht
- Externe link: Klacht over de gemeente indienen
Als u vindt dat u niet juist behandeld bent door de gemeente, kunt u een klacht indienen bij de klachtencoördinator. Onder gemeente wordt verstaan: een ambtenaar, een wethouder, een raadslid of de burgemeester. Uw gemeente is verplicht om uw klacht behoorlijk te behandelen.
Zo moet uw gemeente schriftelijk de ontvangst van uw klacht bevestigen en moet de klacht binnen zes weken afgehandeld zijn. De wettelijke afhandeltermijn is 6 weken. De gemeente streeft ernaar om binnen 5 werkdagen de klacht af te handelen of met u afspraken te maken hoe de klacht wordt afgehandeld.Hoe werkt de klachtencoördinator?
De klachtencoördinator is onafhankelijk en begeleidt de klachtenafhandeling. Uw klacht wordt doorgegeven aan de klachtaccount van de betrokken afdeling. Die zal vervolgens met u contact opnemen en u uitnodigen voor een gesprek. Daarna zal hij of zij volgens het principe van hoor en wederhoor op uw klacht reactie vragen aan de betrokken ambtenaar. Uiteindelijk zal de directeur of het College van Burgemeester en wethouders een besluit nemen.
De meeste klachten kunnen worden opgelost als de betrokken ambtenaar of bestuurder op uw klacht heeft gereageerd. Soms is dat niet het geval. Dan wordt een zwaardere procedure in gang gezet. Deze procedure kent een meer formele afhandeling en staat beschreven in de door de gemeenteraad vastgestelde 'Klachtenverordening Oosterhout 2023'. De tekst daarvan kunt u opvragen bij de klachtencoördinator.Waarover kunt u een klacht indienen?
- U bent niet fatsoenlijk te woord gestaan.
- U wacht al te lang op afhandeling van uw zaak zonder dat u daarvoor een verklaring krijgt.
- U heeft het gevoel dat er niet wordt geluisterd.
- U heeft het idee dat u niet de juiste informatie heeft gekregen.
- U voelt zich onheus bejegend.
Een klacht kan niet worden ingediend tegen:
- een genomen besluit (hiertegen kunt u wel schriftelijk bezwaar maken)
- het algemene beleid van de gemeente
- politieoptreden
- zaken die instanties/bedrijven betreffen waar de gemeente mee samenwerkt.
- Bron: Oosterhout (Gemeente)
- 2025-06-15
- Recht