Zoekresultaten 1 - 10 van 73 resultaten

  • Externe link: Echtscheiding

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-08-11 | Thema:

    U vraagt een scheiding aan bij de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Zodra de gemeente de scheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is het officieel. Uw advocaat stuurt de beslissing van de rechtbank naar de gemeente. Deze beslissing kunt u of uw voormalig partner ook zelf schriftelijk of persoonlijk aan de balie melden bij de gemeente. Dit doet u binnen 6 maanden na het definitieve besluit van de rechter. Kosten Het melden van een echtscheiding is gratis. Meenemen Een schriftelijk verzoek tot inschrijving in het register van de burgerlijke stand Een bewijs (beschikking) van de uitspraak van de rechtbank De akten van berusting, dit betekent dat u niet tegen de uitspraak van de rechter in beroep gaat Meer informatie Echtscheiden op Rijksoverheid.nl

    Ga naar website
  • Externe link: Starterslening

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-10-13 | Thema:

    Bent u starter op de woningmarkt en wilt u een woning kopen in de gemeente Brunssum? Soms is een eerste huis te duur. Met een starterslening kunt u extra geld lenen naast uw hypotheek, zodat u het huis toch kunt kopen. Er is nu budget beschikbaar voor startersleningen. Maar let op: de lening kan alleen als er nog genoeg budget is. Vraag daarom altijd eerst bij de gemeente of er nog budget is en of u aan de voorwaarden voldoet. Wat is een starterslening? De starterslening is een extra lening bovenop uw eerste hypotheek en bestaat uit 2 delen: Het eerste deel van de lening betaalt u elke maand in gelijke delen terug, de starterslening.  Het tweede deel van de lening loopt op qua bedrag, de combinatielening. De starterslening hoeft u de eerste drie jaar niet af te lossen en u betaalt dan ook geen rente. U heeft in die tijd geen extra maandkosten voor deze lening. De aflossing wordt dan 'betaald' met de combinatielening. Na drie jaar gaat u wel rente en aflossing betalen. De lening moet daarna binnen 30 jaar helemaal terugbetaald zijn. U kunt tussendoor extra geld terugbetalen zonder boete. Is uw inkomen na 3 jaar te laag voor de maandkosten? Dan kunt u vragen om een nieuwe toets. Misschien krijgt u dan langer geen rente en aflossing. Voor deze toets moet u wel betalen. De starterslening is mogelijk voor een nieuwbouwwoning of een bestaande woning. Hoogte van de lening Hoeveel u kunt lenen, hangt af van uw inkomen en de prijs van het huis. U kunt maximaal 20% van de koopprijs lenen, tot maximaal €56.000. Voorwaarden Om kans te maken op een starterslening, moet u in ieder geval aan de volgende voorwaarden voldoen: U wilt voor de eerste keer een woning kopen (starter). U mag niet eerder een woning of appartement hebben gehad. De woning die u wilt kopen ligt in Brunssum. U kunt onvoldoende hypotheek krijgen om een huis te kunnen kopen (volgens de normen van de Nationale Hypotheek Garantie). De verwervingskosten voor het kopen van een bestaande woning mogen niet hoger zijn dan € 280.000,- (kosten koper) inclusief eventuele verbeterkosten. De verwervingskosten voor het kopen van een nieuwbouw koopwoning mogen niet hoger zijn dan € 280.000,- (vrij op naam) inclusief eventueel meerwerk. De starterslening moet met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) worden afgesloten. Dit gebeurt tegelijk met uw hypotheek (ook met NHG) bij de notaris. U gaat zelf in de woning wonen.  Startersleningen worden alleen gegeven als er nog genoeg budget is. De gemeente en de provincie hebben dit budget in een speciaal fonds gezet. Dit fonds wordt beheerd door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Het SVn geeft de gemeente advies over het wel of niet geven van de lening. De gemeente geeft de lening, en het SVn regelt de afhandeling en de administratie.  Let op: Vraag altijd eerst bij de gemeente of u nog een starterslening kunt krijgen. De lening is alleen mogelijk als er nog genoeg budget is. Meer informatie Op de website van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten kunt u meer informatie vinden en een check doen of u recht heeft op een starterslening in Brunssum.  Heeft u vragen over de starterslening of wilt u de aanvraagformulieren ontvangen? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente Brunssum via e-mail: starterslening@brunssum.nl of via 045 5278 555. Verordening Starterslening gemeente Brunssum 2024

    Ga naar website
  • Externe link: Kansspel of klein kansspel organiseren

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-09-22 | Thema:

    Voor het organiseren van een kansspel is soms een vergunning nodig (bijvoorbeeld bij een loterij). Voor het organiseren van een klein kansspel (bijvoorbeeld bingo) is een melding nodig. De voorwaarden voor het organiseren van een klein kansspel (zoals een bingo) De bingo wordt georganiseerd door een Nederlandse vereniging die al minstens 3 jaar bestaat. Ook een stichting mag dit doen, als die bijna hetzelfde werkt als een vereniging. De vereniging die de bingo organiseert heeft in de regels een duidelijk doel staan. Dat doel is niet het organiseren van bingo’s. De waarde van de prijzen mag per serie niet hoger zijn dan 400 euro. Per bijeenkomst mag de waarde van de prijzen niet hoger zijn dan 1550 euro. Een melding doen van de bingo De melding van de bingo moet minstens 14 dagen van tevoren worden gedaan bij de gemeente door de vereniging. Bij het organiseren van een bingo moet rekening gehouden worden met: Volgens de Alcoholwet mogen er geen bingo’s en andere kansspelen (met uitzondering van speelautomaten) plaatsvinden in een horecalokaliteit. Dat betekent dat er geen bingo georganiseerd mag worden in de ruimten waar normaal gesproken alcohol wordt geschonken. Dat er op het moment van de bingo geen alcohol wordt geschonken, maakt hierbij geen verschil. Dus als u een ruimte in uw bedrijf heeft die niet als horecalokaliteit op uw Alcoholwet-vergunning staat, dan mag u in die ruimte wel een bingo organiseren. De voorwaarden voor het organiseren van een kansspel (zoals een loterij): Het kansspel wordt georganiseerd door een vereniging of stichting. De opbrengst is bedoeld voor een goed doel. Minstens de helft van de opbrengst gaat naar dat goede doel. Is de totale waarde van de prijzen lager dan € 4.500,-? Vraag een vergunning aan bij ons via loketvergunningen@brunssum.nl. Is de totale waarde van de prijzen hoger dan € 4.500,-? Vraag een vergunning aan bij de Kansspelautoriteit. Het besluit van de gemeente De gemeente beslist binnen 8 weken na het ontvangen van uw aanvraag. Deze 8 weken mag de gemeente één keer verlengen. Contact Vragen over deze vergunning? Bel naar 045 5278 555 of stuur een mail naar loketvergunningen@brunssum.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Terras exploiteren

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-10-08 | Thema:

    Bent u horecaondernemer en wilt u graag een terras voor of bij uw zaak, dan moet u hiervoor een melding doen bij de gemeente. Voorwaarden Voor een terrasmelding moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: bij het plaatsen van het terras moet er genoeg ruimte overblijven voor voetgangers. Er moet altijd minimaal 1,2 meter vrij blijven voor voetgangers om door te lopen; u moet voldoen aan de bestaande eisen over het uiterlijk van het terras. Aanvragen Bij de melding geeft u de volgende gegevens door: naam en adres van het horecabedrijf: de afmeting van het terras; de indeling en uitvoering van het terras (tekening schaal 1 : 100). de data dat het terras open is (horecaseizoen) gewenste openingstijden van het terras een horecavergunning, indien van toepassing een geldig identiteitsbewijs Meld de gegevens hierboven schriftelijk bij de gemeente. Kosten Voor een melding van een terras hoeft u niks te betalen. Meer informatie Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) Lees ook de Terras voorschriften gemeente Brunssum 2021. Contact Vragen over deze vergunning? Bel naar 045 5278 555 of stuur een mail naar loketvergunningen@brunssum.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Gehandicaptenparkeerplaats

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-09-22 | Thema:

    Heeft u als bestuurder een gehandicaptenparkeerkaart en heeft u een auto? Kunt u uw auto niet parkeren op eigen erf, garage of oprit? Dan kunt u een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats in de buurt van uw huis aanvragen. Alleen u mag uw auto daar neerzetten. Bij de parkeerplaats plaatst de gemeente het bord gehandicaptenparkeerplaats. Hierop staat het kenteken van uw auto. Deze gehandicaptenparkeerplaats wordt ingericht op een bestaande parkeerplaats binnen 100 meter. Voorwaarden U komt alleen in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken als u: Een geldige Europese gehandicaptenparkeerkaart heeft (bestuurderskaart ofwel type B). Geen garage of andere mogelijkheid hebt om op eigen terrein te parkeren. Is er wel een mogelijkheid om te parkeren, maar kunt u hier geen gebruik van maken vanwege uw handicap en is het niet aan te passen? Dan kunt u mogelijk toch een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen. Daarnaast moeten de parkeerplaatsen in de omgeving zo vaak bezet zijn dat parkeren in de buurt van uw huis vaak niet mogelijk is. De gemeente bepaalt of dit zo is.  De gemeente let er ook op dat de veiligheid van het verkeer niet in gevaar komt en dat de weg gewoon normaal kan worden gebruikt.  Aanvragen Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats kan op twee manieren: Optie 1: Online Aanvragen gehandicaptenparkeerplaats (inloggen met DigiD) Nadat de gemeente het formulier heeft ontvangen neemt een medewerker contact met u op. U maakt dan samen een afspraak om de situatie te bekijken. Optie 2: Bellen U kunt ook bellen met de gemeente om een afspraak te maken. De gemeente komt dan bij u thuis met het aanvraagformulier en bekijkt meteen de situatie. Zo wordt direct bepaald of u een gehandicaptenparkeerplaats mag aanvragen. Wat heeft u nodig? U heeft nodig:  uw Europese gehandicaptenparkeerkaart (type B); het kentekenbewijs van uw auto (met daarop kenteken en tenaamstelling). Kosten Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats kost € 265,75. Contact Vragen over deze vergunning? Bel naar 045 5278 555 of stuur een mail naar loketvergunningen@brunssum.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Gokautomaten exploiteren

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-09-15 | Thema:

    Als u een gokautomaat of een kansspelautomaat wilt plaatsen, moet u een vergunning aanvragen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Binnen 8 weken hoort u van de gemeente of u de vergunning krijgt. Aanvragen Optie 1: Digitaal Stuur een e-mail naar gemeente@brunssum.nl met deze gegevens: Type automaat Serienummer Uw naam Optie 2: Persoonlijk U kunt ook bij de gemeente langskomen en zo uw aanvraag doorgeven. U moet wel eerst een afspraak maken als u langs wilt komen. Bel hiervoor naar 045 5278 555. Kosten Voor 1 gokautomaat € 56,50 Voor 2 gokautomaten € 90,50 Voorwaarden De gemeente Brunssum maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen. Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen 2 speelautomaten hebben, zowel kansspel- als behendigheidsautomaten. Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars, kantines en restaurants. Deze bedrijven mogen 2 behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten). Meer informatie Meer informatie over kansspellen vindt u op de website van de Kansspelautoriteit Contact Vragen over deze vergunning? Bel naar 045 5278 555 of stuur een mail naar loketvergunningen@brunssum.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-09-22 | Thema:

    Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in Nederland en de meeste Europese landen. U moet zich wel houden aan de parkeerregels in de buurt. Soort gehandicaptenparkeerkaarten Er zijn verschillende soorten gehandicaptenparkeerkaarten: Bestuurderskaart Passagierskaart Combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart Instellingenkaart 1: Bestuurderskaart U kunt een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders krijgen als u een langdurige loopbeperking heeft. U kunt dan niet meer dan 100 meter zelf lopen, ook niet met hulpmiddelen zoals krukken of een rollator. 2: Passagierskaart Ook voor een passagierskaart geldt deze loopbeperking. Daarbij geldt nog een extra voorwaarde: de passagier zit altijd in een rolstoel, of heeft altijd hulp van de bestuurder nodig. De passagier kan dus niet zelf uitstappen terwijl de bestuurder de auto parkeert. 3: Combinatie van beide kaarten U kunt ook beide kaarten aanvragen. U moet dan wel aan de voorwaarden voor beide kaarten voldoen. 4: Instellingenkaart Er bestaat ook een instellingenkaart voor zorginstellingen voor het vervoer van bewoners met een handicap. Zo hoeft er niet voor iedere bewoner apart een kaart aangevraagd te worden. Hoe werkt het? Een gehandicaptenparkeerkaart staat op naam van een persoon en niet op kenteken. U kunt de kaart dus voor elke auto gebruiken. Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. De kaart kan ook korter geldig zijn, dit hangt af van de situatie en het onderzoek. Hieronder leest u hoe u een aanvraag kunt doen. Een aanvraag doen U kunt ons bellen om een aanvraagformulier voor een gehandicaptenparkeerkaart aan te vragen. Wij sturen dit formulier dan naar u op. Vul het formulier zo compleet mogelijk in. Op het formulier staat welke informatie u moet meesturen.  U krijgt binnen 8 weken bericht of u de kaart kunt krijgen. Als het langer duurt, laten wij dat aan u weten. Het proces Nadat u de aanvraag heeft gedaan kijkt een medisch adviseur hiernaar. De medisch adviseur is van het bedrijf JPH Consult en is onafhankelijk. De medisch adviseur besluit of er een noodzaak voor de gehandicaptenparkeerkaart is. Als de medisch adviseur deze noodzaak niet kan vaststellen, vindt er een medische keuring plaats. Tijdens de keuring bepaalt de medisch adviseur of u voldoet aan de voorwaarden voor een gehandicaptenparkeerkaart.  Kosten aanvraag Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart kost € 77,50. U moet deze kosten zelf betalen. Als u een aanvraag heeft gedaan, krijgt u van ons een brief met een bevestiging en een factuur. Wij behandelen uw aanvraag pas als u betaald heeft. Kosten medische keuring Is een medische keuring nodig? Dan betaalt u voor de keuring € 154. Deze kosten betaalt u naast de aanvraagkosten van € 77,50. U betaalt de kosten vóór de keuring. De medische keuring wordt pas uitgevoerd nadat u de kosten ervoor heeft betaald. Als dit het geval is, krijgt u van ons een brief met een factuur. Krijgt u toch geen gehandicaptenparkeerkaart? Dan krijgt u het geld voor de aanvraag en de keuring helaas niet terug. Krijgt u de gehandicaptenparkeerkaart wel? Dan hoeft u niets extra’s te betalen voor het maken van de kaart. Vragen? Heeft u nog vragen over de gehandicaptenparkeerkaart? Of wilt u graag een aanvraagformulier hebben? Dan kunt u contact opnemen met de afdeling Wmo. Deze afdeling is telefonisch te bereiken van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 12.00 op het telefoonnummer 045 5278 630. Ook heeft Wmo van maandag tot en met donderdag van 10.00 uur tot 12.00 uur spreekuur. 

    Ga naar website
  • Externe link: Horecabedrijf exploitatievergunning

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-10-08 | Thema:

    Als u een horecaonderneming start of overneemt, hebt u een exploitatievergunning horecabedrijf nodig. Dat geldt voor alle vormen van horeca. In de exploitatievergunning staan voorwaarden. Deze hebben te maken met onder andere openbare orde en veiligheid. Deze voorwaarden staan in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) onder Artikel 2:28 a Exploitatievergunning openbare inrichting. Aanvragen U komt langs bij de gemeente om de vergunning aan te vragen. Neem voor het inplannen van de afspraak contact op met de gemeente. Contact Vragen over deze vergunning of een afpsraak maken? Bel naar 045 5278 555 of stuur een mail naar loketvergunningen@brunssum.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Gebruik welkomstborden bij invalswegen

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-09-16 | Thema:

    Bij de invalswegen van de gemeente staan welkomstborden. Op deze borden kunnen sport, cultuur, recreatie en evenementen in Brunssum gepomoot worden. Als u hier gebruik van wilt maken moet u 10 dagen voor het plaatsen van de borden een melding doen bij de gemeente. Het bord moet u zelf maken én plaatsen. Na maximaal 2 weken moet u het bord ook zelf weer weghalen.  Op deze plekken staan de welkomstborden in Brunssum: Trichterweg Emmaweg (Gamma) Akerstraat (Brunssheim) Schinvelderstraat Rimburgerweg SW20 (richting Sittard) Loogstraat Per locatie kunnen 3 borden op hetzelfde moment worden geplaatst.  Online een melding doen U kunt online een melding doen via het formulier Melden gebruik welkomstborden bij invalswegen. Regels U moet op zijn laatst 10 dagen voordat de borden geplaatst worden een melding hebben gedaan bij de gemeente. De borden mogen alleen worden geplaatst voor de aankondigingen van Brunssumse non-profit organisaties. Deze organisties moeten iets betekenen voor de gemeente Brunssum op het gebied van sport, cultuur, recreatie of evenementen. De borden mogen maximaal 2 weken worden geplaatst.  het formaat van de borden is 180 x 45 cm en 8 mm dik of 180 x 30 cm en 8 mm dik. Kosten Het plaatsen van welkomstborden is gratis. Contact Vragen over deze pagina? Bel naar 045 5278 555 of stuur een mail naar loketvergunningen@brunssum.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Honden uitlaten

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-10-14 | Thema:

    Bij het uitlaten van uw hond moet u zich aan een aantal regels houden. Die regels gaan bijvoorbeeld over waar uw hond wel en niet mag komen, en over de plaatsen waar uw hond los mag lopen. Hondenpoep Het is in Brunssum verplicht om de poep van uw hond op te ruimen. Met een hondenpoepzakje kunt u de poep makkelijk en schoon opruimen. De zakjes zijn gratis te krijgen bij de gemeente. Ook zijn de zakjes te krijgen bij een aantal supermarkten: bij de Albert Heijn winkels en bij Plus Quadvlieg in Treebeek. U kunt natuurlijk ook gebruik maken van eigen zakjes.  De zakjes kunt u weggooien in de hondenpoepbakken. Deze bakken herkent u aan de rode kleur. Ze hangen op ongeveer 150 plekken in heel Brunssum. U kunt de zakjes ook in de gewone prullenbakken doen. Vrij rondlopen Er zijn in Brunssum genoeg plekken waar u uw hond los kunt laten en de vrije ruimte kunt geven. U moet de hond natuurlijk wel altijd onder controle hebben. Brunssummerheide Elk jaar worden meerdere reeën en schapen doodgebeten door loslopende honden. Ook schrikken de dieren vaak van loslopende honden. Om kleine en grote drama’s voor de dieren op de Brunssummerheide te voorkomen, zijn er speciale gebieden gekozen waar honden los kunnen lopen. Op de Bordjes op de Brunssumerheide ziet u waar honden los mogen lopen en waar ze aangelijnd moeten zijn. Natuurmonumenten en de gemeenten Heerlen, Landgraaf en Maastricht controleren de Brunssummerheide regelmatig. Zij letten op de bezoekers en of zij het gebied op de juiste manier gebruiken. Wanneer bezoekers zich niet houden aan de regel om honden verplicht aan te lijnen, kunnen boetes worden opgelegd van € 90,- euro.  Schutterspark In een groot deel van het Schutterspark mogen honden loslopen. Maar er is ook een deel waar honden verplicht aangelijnd moeten worden. Op de bordjes in het Schutterspark ziet u waar honden los mogen lopen en waar ze aangelijnd moeten zijn. Andere losloopplekken Op sommige losloopplekken moet u de hondenpoep opruimen, op andere niet. Dat ziet u aan het bord dat er op die plek staat. Deze losloopplekken kunt u op verschillende plekken in Brunssum vinden.  Wijk Locatie Bijzonderheden Brunssum-West Emmapark Emmastraat (strook langs weg) Trichterbos Afgerasterd Niet afgerasterd Afgerasterd Brunssum-Noord Kennedylaan Veldstraat/Jonker van de Weerschstraat (strook langs weg) Afgerasterd Half afgerasterd Brunssum-Oost De Ruyterstraat Afgerasterd Brunssum-Centrum Hemelderpark Vijverpark Afgerasterd Afgerasterd Buiten deze plekken mag uw hond niet loslopen. Op kinderspeelplaatsen, speelweiden, zandbakken en andere bepaalde plekken mogen géén honden komen, ook niet aangelijnd.

    Ga naar website