Filters
Zoekresultaten 1 - 10 van 69 resultaten
Externe link: Starterslening
Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-04-02 | Thema:
Bent u starter op de woningmarkt en wilt u een woning kopen in de gemeente Brunssum? Soms is dat financieel moeilijk haalbaar. De starterslening kan dan uitkomst bieden. De starterslening is een aanvullende lening bovenop een gewone hypotheek om de aankoop van uw eerste huis of appartement mogelijk te maken.Het budget voor startersleningen is momenteel beschikbaar. Maar let op: deze leningen kunnen alleen verstrekt worden zolang het beschikbare budget toereikend is. Check dus altijd eerst bij de gemeente of er nog voldoende budget is en check of u aan de voorwaarden voldoet. Wat is een starterslening? De starterslening is een aanvulling op uw eerste hypotheek en bestaat uit 2 delen: een deel dat annuïtair wordt afgelost, de starterslening; een deel dat qua bedrag oploopt, de combinatielening. De starterslening is gedurende de eerste drie jaar rente- en aflossingsvrij. Voor beide delen heeft u de eerste 3 jaar dus geen maandlasten; de aflossing van de starterslening wordt de eerste 3 jaar “betaald” met de combinatielening. Na deze periode van 3 jaar gaat u rente en aflossing betalen en wordt de lening binnen 30 jaar afgelost. Tussentijdse aflossingen zijn boetevrij mogelijk. Mocht uw inkomen na de eerste 3 jaar onvoldoende zijn om de toekomstige maandlasten te dragen, dan kunt u een hertoets aanvragen en kan de renteloze en aflossingsvrije periode worden verlengd. Aan deze toets zijn wel kosten verbonden. De starterslening kan verkregen worden voor een nieuwbouwwoning of een bestaande woning. Hoogte van de lening De hoogte van de lening is afhankelijk van uw inkomen en van de koopprijs van de woning en bedraagt maximaal 20% van de aankoopsom, met een maximum van € 56.000,-. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een starterslening dient u in ieder geval aan de volgende voorwaarden te voldoen: U wilt voor de eerste keer een woning kopen (starter), m.a.w. u mag niet eerder een woning of appartement in eigendom hebben gehad. De woning die u wilt kopen ligt in Brunssum. U kunt onvoldoende hypotheek krijgen om een huis te kunnen kopen (volgens de normen van de Nationale Hypotheek Garantie). De verwervingskosten voor het kopen van een bestaande woning mogen niet hoger zijn dan € 280.000,- (kosten koper) incl. eventuele verbeterkosten. De verwervingskosten voor het kopen van een nieuwbouw koopwoning mogen niet hoger zijn dan € 280.000,- (vrij op naam) incl. eventueel meerwerk. De starterslening dient te worden verstrekt met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en dient gelijktijdig met de hypotheek (ook met NHG) bij de notaris te passeren. U gaat de woning zelf bewonen. De startersleningen worden alleen verstrekt voor zover het beschikbare budget toereikend is. De middelen voor de startersleningen zijn door de gemeente en provincie overgemaakt naar een fonds. Dit fonds is in beheer bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Deze stichting adviseert de gemeente over het wel of niet verstrekken van de starterslening. De gemeente verstrekt de starterslening; het SVn verzorgt de afhandeling en de administratie. Let op: het is belangrijk om altijd vooraf bij de gemeente te informeren of het nog mogelijk is om een starterslening aan te vragen, omdat deze leningen alleen verstrekt kunnen worden zolang het beschikbare budget toereikend is. Meer informatie Op de website van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten kunt u meer informatie vinden en een check doen of u in aanmerking komt voor een starterslening in Brunssum. Heeft u vragen over de starterslening of wilt u de aanvraagformulieren ontvangen? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente Brunssum via e-mail: starterslening@brunssum.nl of via 045-527 85 55. Verordening Starterslening gemeente Brunssum 2024
Ga naar websiteExterne link: Kansspel of klein kansspel organiseren
Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-07-21 | Thema:
De voorwaarden voor het organiseren van een klein kansspel, zoals een bingo De bingo wordt georganiseerd door een Nederlandse vereniging die minstens 3 jaar bestaat (of een stichting die zich materieel nauwelijks onderscheid van een vereniging). De organiserende vereniging heeft een duidelijk doel omschreven in statuten, niet zijnde het organiseren van bingo’s. De waarde van de prijzen mag per serie niet hoger zijn dan 400 euro. Per bijeenkomst mag de waarde van de prijzen niet hoger zijn dan 1550 euro. Termijn De melding van de bingo moet minstens 14 dagen vooraf worden gedaan bij de gemeente door de vereniging. Bij het organiseren van een bingo moet rekening gehouden worden met het volgende: Volgens de Alcoholwet mogen er geen bingo’s en andere kansspelen (met uitzondering van speelautomaten) plaatsvinden in een horecalokaliteit. Dat betekent dat er geen bingo georganiseerd mag worden in de ruimten waar normaal gesproken alcohol wordt geschonken. Dat er op het moment van de bingo geen alcohol wordt geschonken, doet niet ter zake. Dus als u een ruimte in uw bedrijf heeft die niet als horecalokaliteit op uw Alcoholwet-vergunning wordt vermeld, dan mag u in die ruimte wel een bingo organiseren. De voorwaarden voor het organiseren van een kansspel, zoals een loterij Is de totale waarde van de prijzen lager dan € 4.500,-? Vraag een vergunning aan bij ons via loketvergunningen@brunssum.nl. Is de totale waarde van de prijzen hoger dan € 4.500,-? Vraag een vergunning aan bij de Kansspelautoriteit. Het kansspel wordt georganiseerd door een vereniging of stichting. De opbrengst is bestemd voor een goed doel. Minstens de helft van de opbrengst gaat naar dat goede doel. Termijn De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van jouw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente één keer verlengen.
Ga naar websiteExterne link: Terras exploiteren
Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-07-09 | Thema:
Bent u horecaondernemer en wilt u graag een terras voor of bij uw zaak, dan moet u hiervoor een melding doen bij de gemeente. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een terrasmelding moet u ten minste aan de volgende voorwaarden voldoen: bij het plaatsen van het terras moet er voldoende ruimte overblijven voor voetgangers. De minimale doorloop voor voetgangers die over moet blijven is 1,2 meter; u moet voldoen aan de gestelde eisen over het uiterlijk van het terras. Aanvragen Bij de melding geeft u de volgende gegevens door: naam en adres van het horecabedrijf: de afmeting van het terras; de indeling en uitvoering van het terras (tekening schaal 1 : 100). de data dat het terras open is (horecaseizoen) gewenste openingstijden van het terras een horecavergunning, indien van toepassing een geldig identiteitsbewijs Meld bovenstaande onderdelen schriftelijk bij de gemeente. Kosten Voor een melding van een terras brengt de gemeente geen leges in rekening. Meer informatie Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) Lees ook de Terras voorschriften gemeente Brunssum 2021.
Ga naar websiteExterne link: Gehandicaptenparkeerplaats
Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2024-09-03 | Thema:
Bent u in het bezit van een gehandicaptenparkeerkaart als bestuurder en heeft u een auto? Kunt u uw auto niet parkeren op eigen erf, garage of oprit? Dan kunt u een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats in de buurt van uw huis aanvragen. Alleen U mag uw auto daar neerzetten. Bij de parkeerplaats plaatst de gemeente het bord gehandicaptenparkeerplaats. Hierop staat het kenteken van uw auto. Deze gehandicaptenparkeerplaats wordt ingericht op een bestaande parkeergelegenheid binnen 100 meter. Voorwaarden U komt uitsluitend in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken als u: In het bezit bent van een geldige Europese gehandicaptenparkeerkaart (bestuurderskaart ofwel type B). Niet beschikt over een garage of een andere parkeermogelijkheid op eigen terrein. Is er wel een eigen parkeermogelijkheid, maar is deze onbruikbaar door de aard van de handicap en ook niet aanpasbaar, dan komt u mogelijk toch in aanmerking. Daarnaast moeten de beschikbare parkeerplaatsen dusdanig vaak bezet zijn dat parkeren in de directe omgeving van uw woning of bestemming vaak niet mogelijk is. De gemeente beoordeelt of hier in uw situatie sprake van is. De gemeente let er ook op dat de verkeersveiligheid en het doelmatig gebruik van de weg niet worden verstoord door de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats. Aanvragen Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats doet u: Digitaal Aanvragen gehandicaptenparkeerplaats (inloggen met DigiD) Na ontvangst van het formulier zal de gemeente contact met u opnemen voor het maken van een afspraak om de situatie ter plaatste te bekijken. Telefonisch Ook kunt u telefonisch een afspraak maken. De gemeente komt dan bij u thuis met het aanvraagformulier en bekijkt dan ook direct de situatie en oordeelt of u in aanmerking komt. Wat heeft u nodig? U heeft nodig: uw Europese gehandicaptenparkeerkaart (type B); het kentekenbewijs van uw auto (met daarop kenteken en tenaamstelling). Kosten € 265,75.
Ga naar websiteExterne link: Gokautomaten exploiteren
Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2024-08-28 | Thema:
Als u een kansspelautomaat, zoals een fruitautomaat, wilt plaatsen, moet u een vergunning aanvragen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Binnen 8 weken hoort u van de gemeente of de vergunning wordt toegewezen. Aanvragen Digitaal Geef per e-mail naar gemeente@brunssum.nl onderstaande gegevens door: Type automaat Serienummer Uw naam Persoonlijk U kunt uw aanvraag ook indienen in het gemeentehuis. Maak hiervoor eerst telefonisch een afspraak. Kosten Voor 1 gokautomaat € 56,50 Voor 2 gokautomaten € 90,50 Voorwaarden De gemeente Brunssum maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen. Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen 2 speelautomaten hebben, zowel kansspel- als behendigheidsautomaten. Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars, kantines en restaurants. Deze bedrijven mogen 2 behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten). Meer informatie Kansspelinformatie op de website van de Kansspelautoriteit
Ga naar websiteExterne link: Gehandicaptenparkeerkaart
Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-07-29 | Thema:
Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in Nederland en de meeste Europese landen. U moet zich wel houden aan de parkeerregels in de buurt. Soort gehandicaptenparkeerkaarten Er zijn verschillende soorten gehandicaptenparkeerkaarten: Bestuurderskaart Passagierskaart Combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart Instellingenkaart Bestuurderskaart U kunt een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders krijgen als u een langdurige loopbeperking heeft. U kunt dan niet meer dan 100 meter zelf lopen, ook niet met hulpmiddelen zoals krukken of een rollator. Passagierskaart Ook voor een passagierskaart geldt deze loopbeperking. Daarbij geldt nog een extra voorwaarde: de passagier zit altijd in een rolstoel, of heeft altijd hulp van de bestuurder nodig. De passagier kan dus niet zelf uitstappen terwijl de bestuurder de auto parkeert. Combinatie van beide kaarten U kunt ook beide kaarten aanvragen. U moet dan wel aan de voorwaarden voor beide kaarten voldoen. Instellingenkaart Er bestaat ook een instellingenkaart voor zorginstellingen voor het vervoer van bewoners met een handicap. Zo hoeft er niet voor iedere bewoner apart een kaart aangevraagd te worden. Hoe werkt het? Een gehandicaptenparkeerkaart staat op naam van een persoon en niet op kenteken. U kunt de kaart dus voor elke auto gebruiken. Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. De kaart kan ook korter geldig zijn, dit hangt af van de situatie en het onderzoek. Aanvraag U kunt ons bellen om een aanvraagformulier voor een gehandicaptenparkeerkaart aan te vragen. Wij sturen dit formulier dan naar u op. Vul het formulier zo volledig mogelijk in. Op het formulier staat welke informatie u moet meesturen. U krijgt binnen 8 weken bericht of u de kaart kunt krijgen. Als het langer duurt, laten wij dat aan u weten. Proces Nadat u de aanvraag heeft ingediend kijkt een medisch adviseur hiernaar. De medisch adviseur is van het bedrijf JPH Consult en is onafhankelijk. De medisch adviseur besluit of er een noodzaak voor de gehandicaptenparkeerkaart is. Als de medisch adviseur deze noodzaak niet kan vaststellen, vindt er een medische keuring plaats. Tijdens de keuring bepaalt de medisch adviseur of u voldoet aan de voorwaarden voor een gehandicaptenparkeerkaart. Kosten aanvraag Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart kost € 77,50. U moet deze kosten zelf betalen. Als u een aanvraag heeft gedaan, krijgt u van ons een brief met een bevestiging en een factuur. Wij behandelen uw aanvraag pas als u betaald heeft. Kosten medische keuring Is een medische keuring nodig? Dan betaalt u voor de keuring € 154. Deze kosten betaalt u naast de aanvraagkosten van € 77,50. U betaalt de kosten vóór de keuring. De medische keuring wordt pas uitgevoerd nadat u de kosten ervoor heeft betaald. Als dit het geval is, krijgt u van ons een brief met een factuur. Krijgt u toch geen gehandicaptenparkeerkaart? Dan krijgt u het geld voor de aanvraag en de keuring helaas niet terug. Krijgt u de gehandicaptenparkeerkaart wel? Dan hoeft u niets extra’s te betalen voor het maken van de kaart. Vragen? Heeft u nog vragen over de gehandicaptenparkeerkaart? Of wilt u graag een aanvraagformulier hebben? Dan kunt u contact opnemen met de afdeling Wmo. Deze afdeling is telefonisch te bereiken van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 12.00 op het telefoonnummer (045) 5278630. Ook heeft Wmo van maandag tot en met donderdag van 10.00 uur tot 12.00 uur spreekuur.
Ga naar websiteExterne link: Horecabedrijf exploitatievergunning
Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:
Als u een horecaonderneming start of overneemt, hebt u een exploitatievergunning horecabedrijf nodig. In de exploitatievergunning staan voorwaarden. Deze hebben te maken met o.a. openbare orde en veiligheid. Deze voorwaarden staan in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Aanvragen In een persoonlijk gesprek met de gemeente vraagt u de vergunning aan. Neem voor het inplannen van de afspraak contact op met de gemeente.
Ga naar websiteExterne link: Gebruik welkomstborden bij invalswegen
Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2024-08-28 | Thema:
Bij de invalswegen van de gemeente staan welkomstborden waarop sport, cultuur, recreatie en evenementen in Brunssum gepromoot kunnen worden. Wanneer u hiervan gebruik wenst te maken dient u 10 dagen voor het plaatsen van de borden een melding in bij de gemeente. Het bord moet u zelf maken, plaatsen en na maximaal 2 weken ook weer weghalen. De welkomstborden staan op de volgende locaties: Trichterweg Emmaweg (Gamma) Akerstraat (Brunssheim) Schinvelderstraat RImburgerweg SW20 (richting Sittard) Loogstraat Per locatie kunnen tegelijkertijd 3 borden worden geplaatst. Melding indienen Digitaal De melding dient u digitaal in via het formulier Melden gebruik welkomstborden bij invalswegen. Voorwaarden Er moet uiterlijk 10 dagen voorafgaand aan het tijdstip waarop de borden moeten worden geplaatst een melding zijn gedaan bij de gemeente. De borden mogen alleen worden geplaatst voor de aankondiging van activiteiten van Brunssumse non-profit organisaties die de gemeente Brunssum betreffen op het gebied van sport, cultuur, recreatie en evenementen. De borden mogen gedurende een periode van maximaal 2 weken worden geplaatst. Het formaat van de borden bedraagt 180 x 45 cm en 8 mm dik of 180 x 30 cm en 8 mm dik. Kosten Het gebruik maken van de welkomstborden is gratis.
Ga naar websiteExterne link: Horecabedrijf starten
Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-07-09 | Thema:
Indien u een horecazaak wilt beginnen, krijgt u te maken met diverse wetten en regels. Wetten en regels Een aantal van deze wetten en regels waarmee u rekening dient te houden bij het starten van een horecabedrijf zijn: Bestemmingsplan Brandveiligheid Milieu Horecabedrijf exploitatievergunning Alcoholvergunning Wet Bibob. Aanvragen voor het verkrijgen van een exploitatievergunning en een alcoholvergunning zullen worden getoetst aan de Wet Bibob. Dit betekent dat aanvragers een vragenformulier moeten invullen en de daarbij gevraagde gegevens dienen aan te leveren. Terras Gokautomaten (Ver)bouwen en reclame. Het kan zijn dat voor het (ver)bouwen van het pand en het plaatsen van reclame een omgevingsvergunning nodig is. Legeskosten. Voor het in behandeling nemen van aanvragen voor verschillende bovengenoemde vergunningen of meldingen bent u legeskosten verschuldigd. De tarieven kunt u vinden in de legesverordening van de gemeente Brunssum. Ondernemersloket Wij adviseren u om tijdig contact op te nemen met het ondernemersloket van de gemeente Brunssum voor het starten van een horecabedrijf. Neem voor het maken van een afspraak contact op met de gemeente.
Ga naar websiteExterne link: Vluchtelingenpaspoort
Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-25 | Thema:
Bent u erkend als vluchteling? Dan kunt u een vluchtelingenpaspoort krijgen. U moet een verblijfsvergunning hebben waarop staat dat u als vluchteling bent toegelaten. U kunt met het vluchtelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve het land waar u vandaan komt. Aanvragen U maakt voor het aanvragen van uw vluchtelingenpaspoort een afspraak. Maak online een afspraak Afhalen Na 5 werkdagen kunt u het vluchtelingenpaspoort afhalen in de gemeentewinkel. Het afhalen kan alleen op afspraak. De afspraak voor het afhalen van uw paspoort wordt bij de aanvraag direct gemaakt. Afhalen doet u persoonlijk. Kosten Een vluchtelingenpaspoort kost € 65,70 U betaalt uw vluchtelingenpaspoort contant of met uw pinpas. Meenemen Als u 18 jaar of ouder bent Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die u heeft. Ook als deze zijn verlopen neemt u deze mee. Een pasfoto in kleur waarop u goed te herkennen bent. Deze mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kinderen tot 18 jaar Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die u heeft. Ook als deze zijn verlopen neemt u deze mee. Een pasfoto in kleur waarop het kind goed te herkennen is. Deze mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Komen beide ouders mee? Dan nemen beide ouders een legitimatiebewijs mee. Kan één van de ouders er niet bij zijn? Neem dan ook mee: Het formulier 'toestemming afgifte reisdocument minderjarige (pdf, 560 kb)'. Deze moet ingevuld en ondertekend zijn door de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Een kopie van het legitimatiebewijs van de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Let op: uw kind dient zelf aanwezig te zijn bij de aanvraag. Geldigheid Hoelang het vluchtelingenpaspoort geldig is hangt af van uw verblijfsvergunning. Vluchtelingenpaspoorten zijn maximaal 5 jaar geldig. Verloren of gestolen Bent u uw paspoort kwijt of is uw paspoort gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing en verklaar uw paspoort ongeldig. Melden vermissing paspoort (inloggen met DigiD)
Ga naar website