Zoekresultaten 1 - 10 van 61 resultaten
Externe link: Huisnummer aanvragen
Bron: Hardinxveld-Giessendam (gemeente) | Datum: 2025-02-28 | Thema:
De gemeente heeft de wettelijke plicht om te voorzien in een goede adressering van woningen, panden en andere objecten. Wanneer er bijvoorbeeld door herinrichting of uitbreiding van de gemeente nieuwe straten worden aangelegd, worden daarvoor straatnamen vastgesteld. Huisnummers In bepaalde situaties kan het voorkomen dat u voor uw woning, pand of ander object één of meer huisnummers nodig heeft. Heeft u voor uw (ver)bouwplannen een omgevingsvergunning nodig, dan kent de gemeente automatisch de nieuwe huisnummers toe. Heeft u voor uw (ver)bouwplannen geen omgevingsvergunning nodig? Dan vraagt u het huisnummer direct aan via de gemeente.
Ga naar websiteExterne link: Carbidschieten
Bron: Hardinxveld-Giessendam (gemeente) | Datum: 2024-08-23 | Thema:
Onder carbidschieten wordt verstaan het op explosieve wijze laten verbranden van ethyn, ofwel acetyleengas, wat is ontstaan uit een reactie tussen carbid en de toevoeging van water. Het carbidschieten is niet geheel ongevaarlijk voor de ontsteker en de omgeving. Het kan voorkomen dat het ethyn vroegtijdig ontstoken wordt met alle gevolgen van dien. Daarnaast kan de deksel blijven vastzitten, waardoor de bus uit elkaar kan knallen. Naast de voornoemde gevaren brengt het carbidschieten ook overlast voor de omgeving met zich mee. Carbidschieten jaarswisseling In de gemeente Hardinxveld is carbidschieten daarom alleen toegestaan indien carbidschieten plaatsvindt op 31 december tussen 10.00 en 24.00 uur en op 1 januari tussen 00.00 en 02.00 uur buiten de bebouwde kom, onder bepaalde voorwaarden. Ontheffing carbidschieten ander periode Aan de hand van de vergunningchecker gaat u na of u een ontheffing moet aanvragen. U treft het aanvraagformulier aan, nadat u de check hebt gedaan. Let op dat u minimaal 8 weken voorafgaand een ontheffing hebt aangevraagd. Kosten en behandeltijd Behandeltijd ontheffing: 8 weken Kosten vergunning: leges volgens de legesverordening Meer informatie Neem bij vragen contact op met Team veiligheid. t. 14 0184 e. teamveiligheid@hardinxveld-giessendam.nl
Ga naar websiteExterne link: Afschrift/uittreksel geboorteakte
Bron: Hardinxveld-Giessendam (gemeente) | Datum: 2024-12-13 | Thema:
Soms heeft u een afschrift of uittreksel van uw geboorteakte nodig (uit het geboorteregister van de Burgerlijke Stand). Bijvoorbeeld als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, of bij een verzoek om naamswijziging. Alleen voor geboorte in Hardinxveld-Giessendam De geboorte moet plaats hebben gevonden in: de gemeente Hardinxveld-Giessendam (op of na 1 januari 1957), de gemeente Giessendam (vóór 1 januari 1957) of de gemeente Hardinxveld (vóór 1 januari 1957) Als de geboorte in een andere gemeente plaatsvond, moet u het afschrift van de geboorteakte aanvragen bij die andere gemeente! Van wie kunt u een afschrift aanvragen? U kunt alleen een afschrift aanvragen van: de geboorteakte van uzelf, of van de geboorteakte van uw partner, of van de geboorteakte van een inwonend kind, of van de geboorteakte van uw inwonende vader of moeder. Taalkeuze U krijgt de keuze om een Nederlandstalig (voor Nederland) of een meertalig afschrift (voor buitenland) aan te vragen. Aanvragen U vraagt een uittreksel geboorteakte online aan of persoonlijk (na afspraak) bij de balie van de gemeente. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Aan de balie krijgt u het uittreksel direct mee. Bij een online aanvraag, krijgt u het uittreksel binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd. Voorbereiding Zorgt u ervoor dat u het volgende gereed heeft vóór u met de aanvraag begint: zekerheid dat de geboorte plaatsvond in de gemeente Hardinxveld-Giessendam, de gemeente Giessendam of de gemeente Hardinxveld (als u het afschrift aanvraagt voor een inwonend familielid) voornamen, achternaam en geboortedatum van het inwonende familielid datum en plaats van de geboorte duidelijkheid of u het afschrift in het buitenland nodig heeft Doet u de aanvraag online? Dan heeft u extra nodig: uw DigiD-inloggegevens (alleen online) de benodigde gegevens om online te kunnen betalen (iDEAL, Master Card en VISA). Kosten Prijs: € 17,00 Online aanvragen U logt in met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag het dan aan via www.digid.nl. Online afschrift geboorteakte aanvragen
Ga naar websiteExterne link: Legalisatie handtekening (uitnodiging, garantverklaring)
Bron: Hardinxveld-Giessendam (gemeente) | Datum: 2024-12-17 | Thema:
Bij de gemeente kunt u uw handtekening onder een document laten legaliseren. Daarmee verklaart de gemeente dat de handtekening echt is. Legaliseren van een handtekening is vaak nodig op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd. Ook als u ergens uw toestemming voor geeft, is legalisatie soms nodig. Aanvragen Maak een afspraak. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Kosten Product kosten Legaliseren handtekening € 12,35 Waarmerken kopie of afschrift € 11,50
Ga naar websiteExterne link: Melding (milieubeheer)
Bron: Hardinxveld-Giessendam (gemeente) | Datum: 2024-08-02 | Thema:
In het Omgevingsloket online en Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) ziet u of u een vergunning nodig heeft, melding doet of geen melding hoeft te doen. Als u weet dat uw bedrijf onder het Activiteitenbesluit valt, kunt u direct via AIM een melding doen. Kosten Het doen van de melding is gratis Afhandeling U krijgt binnen 4 weken antwoord van ons. Online regelen Omgevingsloket online Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) Meldingsplicht U doet een melding als u onder het Activiteitenbesluit valt en: meldingsplichtig bent een bedrijf wilt oprichten een bedrijf wilt uitbreiden een bedrijf wilt wijzigen U hoeft geen omgevingsvergunning voor de activiteit milieu aan te vragen. Bedrijven die onder het Activiteitenbesluit vallen zijn onder andere: detailhandelsbedrijven herstelinrichtingen voor motorvoertuigen houtbewerkende bedrijven en horecabedrijven Meer informatie leest u op de website Ondernemersplein, melding milieubeheer. Meesturen Bij uw melding stuurt u een schaaltekening met een situatieschetsschaal 1:10.000 en een aangegeven noordpijl mee. Heeft u vragen? Voor meer informatie kijkt u op de website van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Ga naar websiteExterne link: Aanwezigheidsvergunning kansspelautomaten
Bron: Hardinxveld-Giessendam (gemeente) | Datum: 2025-06-24 | Thema:
Voor het exploiteren van kansspelautomaten of behendigheidsautomaten heeft u een aanwezigheidsvergunning nodig.
Ga naar websiteExterne link: Precariobelasting
Bron: Hardinxveld-Giessendam (gemeente) | Datum: 2025-06-24 | Thema:
Precariobelasting betreft een bijzondere vorm van belasting. Precariobelasting betaalt u als u voorwerpen plaatst in, op of boven gemeentegrond die bestemd is voor de openbare dienst. Voorbeelden hiervan zijn: terrasjes van horecaondernemingen, steigers, reclameborden en containers (voor de opvang van bouwpuin).
Ga naar websiteExterne link: Geboorteaangifte
Bron: Hardinxveld-Giessendam (gemeente) | Datum: 2025-02-07 | Thema:
U kunt de geboorte van uw kind digitaal aan ons doorgeven als: uw kind in Hardinxveld-Giessendam is geboren tenminste 1 van beide ouders de Nederlandse nationaliteit heeft u DigiD hebt (van beide ouders als zij niet getrouwd zijn en geen registratie partnerschap hebben) u een ondertekende geboorteverklaring van verloskundige of arts hebt u vóór de geboorte een akte van erkenning hebt laten opmaken, wanneer de ouders niet getrouwd zijn en geen registratie partnerschap hebben beide ouders in dezelfde gemeente wonen Online geboorteaangifte doen Wilt u toch langskomen om de geboorte van uw kind aan te geven? Maak dan een afspraak via 14 0184. U moet immers binnen 3 werkdagen na de geboorte de aangifte gedaan hebben. Afspraak maken Voor aangifte gaat u naar de gemeente waarin uw kind geboren is. Neem van beide ouders een geldig identiteitsbewijs mee. Deze aanvraag maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via 14 0184.
Ga naar websiteExterne link: Melding voorgenomen huwelijk (in ondertrouw gaan)
Bron: Hardinxveld-Giessendam (gemeente) | Datum: 2025-05-27 | Thema:
Het huwelijk is één van de mogelijkheden om de relatie met uw partner officieel vast te leggen. Gaat u trouwen? U kunt persoonlijk langsgaan bij de gemeente waar u gaat trouwen en een melding van uw voorgenomen huwelijk doen. Deze melding maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via t. 14 0184. Burgerlijk huwelijk Trouwen voor de gemeente wordt het burgerlijk huwelijk genoemd. Wilt u ook voor de kerk trouwen? Dan mag dit pas nadat uw burgerlijk huwelijk is gesloten. Kosten De melding voorgenomen huwelijk is gratis. Wel betaalt u de kosten voor het trouwen of registratie partnerschap en eventueel het (trouw)boekje.
Ga naar websiteExterne link: Vooroverleg voor bouwplan of bedrijfsplan
Bron: Hardinxveld-Giessendam (gemeente) | Datum: 2024-12-17 | Thema:
Als u de haalbaarheid wilt onderzoeken van bouw- of bedrijfsplannen, dan kunt u een vooroverleg aanvragen bij de gemeente. Bijvoorbeeld als u plannen heeft voor een bouwwerk of met een stuk grond. Vooroverleg is haalbaarheidsonderzoek Een vooroverleg is een haalbaarheidsonderzoek. Uw plan toetsen we aan wet- en regelgeving. Hieruit volgt een positief of negatief advies. Let op dat dit slechts een advies betreft en nog geen officiële toestemming. Beoordelen wij uw plan positief? Dan kunt een omgevingsvergunning aanvragen of verzoek tot wijziging bestemmingsplan. Als het plan niet past in het omgevingsplan wordt uw plan besproken aan de 'intaketafel' en/of 'omgevingstafel'. Op de intaketafel kijkt de gemeente of het plan binnen de regels past. Als het plan binnen de regels past, volgt de omgevingstafel. Daar kijken we samen met u verder hoe we het plan mogelijk kunnen maken. Het advies blijft een jaar geldig. Dit wil zeggen dat als u een omgevingsvergunning aanvraagt of bestemmingsplanprocedure start wij dit advies overnemen. Als u dit later doet, zal er opnieuw naar het plan worden gekeken. Er wordt dan een nieuw advies opgesteld dat misschien anders uit kan vallen. Kosten Aan een vooroverleg zijn kosten verbonden. Intaketafel € 285 Omgevingstafel € 1028 Bij bouwkosten tot € 50.000 krijgt u een korting van 58%. Indienen verzoek/vooroverleg Conceptverzoeken/vooroverleggen kunt u alleen indienen via het Omgevingsloket. Meer informatie over het indieningsproces leest u op op het Informatiepunt leefomgeving. Meer informatie Neem dan contact op met het Klant Contact Centrum van de gemeente, t. 14 0184.
Ga naar website