Zoekresultaten 1 - 9 van 9 resultaten

  • Onroerendezaakbelasting (OZB)

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-12-11 | Thema:

    De onroerendezaakbelastingen zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente. De gemeente gebruikt de inkomsten voor een groot aantal algemene uitgaven, zoals de kosten van: De brandweer. Wegen. Openbare verlichting. Openbaar groen. Onderwijs. Sport. Cultuur en recreatie. Wie betaalt er onroerende-zaakbelastingen? De eigenaar. Dat is de persoon die op 1 januari van het belastingjaar volgens het Kadaster eigenaar van een onroerende zaak is. De gebruiker. Dat is de persoon die op 1 januari van het belastingjaar de onroerende zaak (geen woning) gebruikt. Wat moet ik betalen? De vastgestelde WOZ-waarde is de maatstaf voor de onroerendezaakbelastingen. De belasting wordt berekend naar een percentage van de WOZ-waarde.   Tarieven Onroerende-zaakbelastingen (OZB)   Woningen 2025 Overige objecten 2025 Eigenaar 0,0610% 0,2010% Gebruiker n.v.t. 0,1609% Bij bedrijfspanden met woning: waarom is er verschil in waarde?     De gebruikers van woningen krijgen geen aanslag OZB. Dit geldt wel voor gebruikers van bijvoorbeeld winkels, kantoren, boerderijen e.d. Behalve als er ook een woongedeelte bij hoort. Dan wordt de waarde van het woongedeelte van de WOZ-waarde afgehaald. Vandaar dat op de aanslag bij OZB gebruik een lagere waarde staat dan bij OZB zakelijk recht. Wanneer u gaat verhuizen De aanslag onroerendezaakbelastingen wordt niet aangepast, omdat de situatie op 1 januari van het belastingjaar bepalend is. Heeft u een eigen woning en vindt de overdracht in de loop van het jaar plaats? Dan vindt op dat moment verrekening van de eigenarenaanslag onroerendezaakbelasting plaats tussen koper en verkoper. De notaris regelt dit. De notaris vraagt de gegevens op bij de gemeente.

    Ga naar website
  • Aanslagbiljet & Taxatieverslag WOZ-waarde

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-12-11 | Thema:

    De WOZ-waarde wordt vermeld op de jaarlijkse gecombineerde belastingaanslag. In het taxatieverslag staat hoe de gemeente de WOZ-waarde van uw huis of bedrijf heeft bepaald. U kunt dit verslag vanaf begin februari inzien.  Aanslagbiljet en taxatieverslag online inzien via DigiD Kopie aanslagbiljet aanvragen (zonder DigiD)  Taxatieverslag aanvragen formulier (zonder DigiD) Snel en informeel een antwoord op uw vraag? Vul het contactformulier in Veel gestelde vragen aanslag gemeentelijke belastingen Wet waardering onroerende zaken (WOZ) De gemeente is verantwoordelijk voor de waardebepaling van alle onroerende zaken. Dit staat in de Wet WOZ. Denk aan woningen, winkels, boerderijen en andere gebouwen. Op basis van deze wet heeft de gemeente alle onroerende zaken opnieuw getaxeerd naar de landelijke datum van 1 januari 2024. Is in de periode tussen 1 januari 2024 en 1 januari 2025 de toestand van het gebouw gewijzigd? Bijvoorbeeld door een verbouwing? In de taxatie houden wij daar rekening mee. De nieuwe waarde staat op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen 2025. Taxatieverslag In het taxatieverslag ziet u hoe de gemeente aan de WOZ-waarde van uw gebouw komt. In een taxatieverslag staat: De WOZ-waarde van uw woning of bedrijf. De kadastrale gegevens. Informatie die belangrijk is voor de waarde, zoals: Het soort woning of bedrijf. Bijgebouwen. Bouwjaar van het gebouw en de grootte van de kavel. Informatie over dezelfde soort gebouwen. Bij woningen staan de verkoopprijzen en WOZ-waarden van eenzelfde soort woningen. Bij andere gebouwen (bedrijven, kantoren, scholen etc.) staan de huurwaarde en kapitalisatiefactor of herbouwwaarde en correctiefactoren genoemd. Bent u het niet eens met de WOZ-waarde? Maak zelf eenvoudig bezwaar Bent u benaderd door een gespecialiseerd bureau of makelaar die gratis bezwaar voor u wil maken? Deze bedrijven zorgen ervoor dat u uiteindelijk meer belasting betaalt. Dit komt omdat ze hoge onkostenvergoedingen van de gemeente vragen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat een bezwaar via een bureau niet vaker wordt toegekend dan een bezwaar dat u zelf maakt. Dus bent u het niet eens met de WOZ-waarde?  U kunt eenvoudig binnen de termijn van zes weken na dagtekening van de beschikking uw bezwaar indienen. Meer over WOZ WOZ bezwaar maken, uitgelegd in een video WOZ-waarden openbaar Waarderingskamer Animatie met uitleg over de WOZ waarde Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl

    Ga naar website
  • Legesheffing

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-12-11 | Thema:

    De gemeente brengt legeskosten in rekening voor geleverde diensten. Denk bijvoorbeeld aan: Voltrekken van een huwelijk. Aanvraag van een paspoort of rijbewijs. Aanvraag omgevingsvergunning. In de verordening vindt u een overzicht van de producten en diensten waar wij legeskosten voor vragen. Let op: u bent legeskosten verschuldigd voor het in behandeling nemen van een aanvraag. Wordt een aangevraagde vergunning niet verleend? Dan moet u alsnog de legeskosten betalen. Wetgeving Verordening op de heffing en invordering van leges Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl Bezwaar en Beroep Bent u het niet eens met de legesheffing? Maak dan binnen 6 weken bezwaar. Het bezwaarschrift dient u in bij de heffingsambtenaar van de gemeente Putten, Postbus 400, 3880 AK Putten. Bent u het niet eens met de uitspraak op bezwaar? Dien dan beroep in bij de Rechtbank Gelderland.

    Ga naar website
  • Toeristenbelasting

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-12-11 | Thema:

    De gemeente Putten legt belasting op aan mensen die als toerist in Putten overnachten. Toeristen dragen daardoor bij aan toeristische voorzieningen in de gemeente zoals: Fiets- en wandelpaden Picknickplekken Toeristische informatie (de VVV, digitale kalender, toeristische wegwijzers) Zwembad Recreatiegebieden als de Krachtighuizerheide. U betaalt Forensenbelasting als u voldoet aan elke van deze kenmerken: U heeft een gemeubileerde recreatiewoning of stacaravan in de gemeente Putten in gebruik. U staat niet in de gemeente Putten ingeschreven. U heeft per jaar 90 dagen of meer de beschikking over deze recreatiewoning of stacaravan. Wanneer betaalt u toeristenbelasting? Verblijft u als gast in een recreatiewoning, stacaravan of gastenkamer in een Bed & Breakfast of hotel? Dan betaalt u toeristenbelasting bij:  Een kort verblijf in de gemeente Putten (minder dan 90 dagen). Een verblijf voor langere tijd in een kampeermiddel, zoals een tent of toercaravan. Toeristen staan niet met hun naam-, adres- en woonplaatsgegevens in de gemeentelijke basisadministratie van Putten geregistreerd. De toeristenbelasting betaalt u aan de verhuurder, die deze belasting vervolgens afdraagt aan de gemeente. Het tarief geldt per persoon per overnachting, ook voor kinderen. Voor kampeermiddelen op een seizoenplaats geldt een vast bedrag voor ieder onderkomen per seizoen. Tarieven toeristenbelasting 2025 Toeristenbelasting per persoon per overnachting Onderkomens Tarief Mobiele kampeeronderkomens en groepsaccommodaties Tenten, vouwwagen, campers, toercaravans en groepsaccommodaties €1,44 Hotel Hotel €2,02 Overig Alle onderkomens die niet onder bovengenoemde categorieën vallen zoals: chalets, stacaravans, bungalows, zomerhuisjes en gedeelten van woningen €1,71 Biedt u een overnachtingsgelegenheid aan of gaat u dit doen? Verhuurt u kamers, een vakantiewoning of kampeerruimte aan toeristen? Dat moet u dit aan de gemeente melden. Dit kan via telefoonnummer (0341) 359 602 of stuur een e-mail naar belastingen@putten.nl. De gemeente zet uw contactgegevens in een registratiesysteem: het Nachtregister. Vervolgens krijgt u aan het einde van het jaar een brief. In deze brief wordt u gevraagd om over het betreffende jaar de door uw gasten betaalde toeristenbelasting aan de gemeente over te maken. Nachtregister U hoeft niet meer allerlei losse registraties bij te houden, zoals registratieboekjes, digitale of schriftelijke overzichten. U kunt 1 van de 2 bestanden op de pagina nachtregister downloaden. En vervolgens op uw computer opslaan. Zo kunt u digitaal of schriftelijk, op een moment dat u tijd heeft, voor het hele jaar uw gasten registreren. In het formulier zijn al invulvelden voor u aangemaakt, waarin u de gegevens invult. Door de uniformering van de gegevens is de check door de gemeente ook eenvoudiger. Waardoor de verwerking sneller kan plaatsvinden. Formulieren nachtregister downloaden Bent u inwoner van Putten? U betaalt als inwoner van de gemeente Putten gemeentelijke belastingen. U betaalt dan voor uzelf geen forensenbelasting en toeristenbelasting. Uiteraard betalen uw gasten in de recreatiewoning of stacaravan wél toeristenbelasting. Wetgeving Verordening op de heffing en invordering van toeristenbelasting Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl

    Ga naar website
  • Melding advies, hulp en ondersteuning (financiĆ«le ondersteuning)

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-12-09 | Thema:

    Heeft u geen werk? Heeft u te weinig geld om van te leven? Of heeft u schulden? Dan kunt u zich met het formulier melding advies, hulp en ondersteuning melden bij de gemeente.    Uw melding advies, hulp en ondersteuning online doorgeven Formulier melding advies, hulp en ondersteuning (PDF downloaden) Geldzaken & Schulden  Wij kunnen u ondersteunen wanneer u lastig aan uw financiële verplichtingen kunt voldoen. Dit kan door middel van schulddienstverlening. De dienstverlening richt zich op drie gebieden:  Schuldbemiddeling (bijvoorbeeld het aanpassen van betalingstermijnen).  Schuldsanering.  Budgettering (hier leert u om te gaan met uw geld).  Het eerste gesprek hierover heeft u met een consulent van de afdeling Samenleving. Als het nodig en mogelijk is verwijzen wij u door naar Stimenz voor een traject Financiën en Schuldhulp. Heeft u na dit traject verdere hulp nodig? Dan wordt u aangemeld bij Plangroep. Zij voeren de schulddienstverlening uit. Met Plangoep wordt een Plan van Aanpak opgesteld hoe u uw schulden kunt aanpakken Spreekuren voor hulp bij geld- en regelzaken In Putten worden diverse (inloop)spreekuren gehouden. Hier kunt u terecht met vragen over: Administratie. Invullen van formulieren. Belastingaanslagen. Toeslagen. Uitkeringen. Juridische kwesties. U kunt hiervoor terecht bij het Financieel Café, juridisch spreekuur of een sociaal raadsman/vrouw. Kijk voor meer informatie op de website van Putten voor Elkaar. Of neem telefonisch contact op via (088) 784 64 64. Problematische schulden Heeft u problematische schulden? Dan verwijzen wij u door naar de schulddienstverlening van Plangoep. Deze organisatie is gespecialiseerd in alle onderdelen van integrale schulddienstverlening. Naast de schulden kijkt Plangroep ook naar: De voorliggende voorzieningen. Het inkomen. De toeslagen waar u recht op heeft. De beslagvrije voet (bij beslaglegging van salaris, uitkering of toeslagen). Inkomensbeheer (budgetbeheer of een andere vorm van financieel begeleiding). In overleg met u treffen zij betalingsregelingen. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan starten zij een schuldregeling of schuldenkrediet.  Zelf uw schulden regelen Wilt u liever eerst zelf proberen om uw schulden te regelen? Kijk dan op deze websites: Nibud (informatie en advies over financiën) Bereken uw recht (controleer uw recht op toeslagen) Startpunt geldzaken (hulp bij het maken van geldplannen) Wijzer in geldzaken (geldzaken op orde) Zelf je schulden regelen (stappenplan om zelf je schuld te regelen) www.uwbeslagvrijevoet.nl (beslagvrije voet berekenen) Rijksoverheid (informatie over treffen van betalingsregelingen) Anoniem advies Wilt u liever anoniem advies over welke hulp het beste bij uw situatie past? Kijk dan op www.geldfit.nl en doe de test. Op werkdagen kunt u ook bellen naar Geldfit via telefoonnummer (0800) 8115 of chatten met Geldfit.

    Ga naar website
  • Bezwaar maken tegen belastingaanslag en/of WOZ-waarde

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-12-11 | Thema:

    Officieel bezwaar maken is vaak niet nodig. Bent u het niet eens met de WOZ-waarde? Neem dan gerust contact met ons op. Als blijkt dat wij een fout hebben gemaakt bij het vaststellen van de WOZ-waarde, passen wij dit voor u aan. Wij willen net als u dat de WOZ-waarde klopt! De gemeente Putten heeft er namelijk geen belang bij om de WOZ-waarde te hoog vast te stellen. Neem snel en informeel contact met ons op Vul het contactformulier in of stuur ons tijdens openingstijden een WhatsApp bericht via 06 203 06 284. U kunt ons ook bellen via (0341) 359 750 of stuur een e-mail naar belastingen@putten.nl. De balie Belastingen in het gemeentehuis is van maandag tot en met vrijdag in de ochtend open. Digitaal bezwaar maken Bent u het ook na overleg niet eens met uw belastingaanslag en/of de WOZ-waarde van uw pand of woning? Dan kunt u binnen zes weken bezwaar indienen. Alleen de persoon aan wie de aanslag is gericht, kan bezwaar indienen. U logt in met DigiD. Online bezwaar indienen aanslag gemeentelijke belastingen en/of WOZ-waarde woning via DigiD of eHerkenning Schriftelijk bezwaar maken Bent u een (mede)belastingplichtige (bijvoorbeeld een echtgenoot of mede-eigenaar), een erfgenaam of een gemachtigde? Dan kunt u ook schriftelijk bezwaar indienen. U stuurt uw bezwaar naar de heffingsambtenaar van de gemeente Putten via postbus 400, 3880AK, Putten. U zet in uw bezwaar: Uw naam en adres. Datum van het bezwaarschrift. Het aanslagnummer. De reden waarom u bezwaar maakt. Uw handtekening. Een machtiging (indien nodig). Betalingsregeling of kwijtschelding Kunt u de aanslag niet betalen? Maak dan geen bezwaar, maar tref een betalingsregeling of vraag kwijtschelding aan. U kunt ook een machtiging voor automatische incasso afgeven. Dan betaalt u de gemeentelijke belastingen in 9 termijnen.

    Ga naar website
  • Vreugdevuur op 31 december 2025

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-12-11 | Thema:

    U mag buiten de bebouwde kom de vreugdevuren vanaf 31 december 00.00 uur opbouwen. Het vreugdevuur mag branden op 31 december van 10.00 tot 02.00 uur. Binnen de bebouwde kom zijn vreugdevuren niet toegestaan. Wel is het toegestaan om gezellig rond een vuurkorf te staan. Deze vuurkorf moet op uw eigen terrein staan, dus niet op de openbare weg. En mag geen gevaar, hinder of overlast voor de omgeving geven. Ontheffing vreugdevuur online aanvragen via DigiD Vraagt u de ontheffing online aan? Dan heeft u de volgende bijlage digitaal nodig: Een situatieschets van de locatie.

    Ga naar website
  • Melding advies, hulp of ondersteuning (Werk & Inkomen)

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-12-09 | Thema:

    Heeft u geen werk? Of heeft u te weinig geld om van te leven? Dan kunt u zich via één van de onderstaande formulieren melden bij de gemeente. Wilt u op meerdere gebieden hulp? Dan vult u het formulier melding advies, hulp en ondersteuning in. Wilt u een bijstandsuitkering? Dan moet u zich eerst inschrijven als werkzoekende op www.werk.nl. Vervolgens vult u het meldingsformulier in. Uw melding advies, hulp en ondersteuning online doorgeven Formulier melding advies, hulp en ondersteuning (PDF downloaden) Wat gebeurt er als u zich meldt? Na uw melding gaan we met u in gesprek over uw situatie. We bespreken dan wat u graag wilt veranderen. Ook bespreken we wat de mogelijkheden zijn voor die verandering en wat daarvoor nodig is. Hierbij kunt u denken aan ondersteuning bij het vinden van een baan, hulp bij schulden of starten met een opleiding. Jonger dan 27 jaar? Bent je jonger dan 27 jaar? Dan heb je eerst een wettelijke zoektijd van 4 weken. De 4 weken gaan in op de datum van de melding. In deze zoektijd ga je zelf actief op zoek naar betaald werk. Ook onderzoek je de mogelijkheden om terug naar school te gaan. Wij willen dat je zo snel mogelijk in je eigen levensonderhoud kunt voorzien. Dit kan met betaald werk of door het volgen van een opleiding waarbij je studiefinanciering kunt ontvangen. De zoektermijn is niet van toepassing: Gedurende een jaar voor alleenstaanden, alleenstaande ouders en gehuwden wanneer een van de personen uiterlijk een jaar voorafgaand aan de aanvraag ingeschreven heeft gestaan bij het praktijkonderwijs of het voortgezet speciaal onderwijs. Voor een alleenstaande, alleenstaande ouders en gehuwden wanneer een van de personen medisch urenbeperkt is of behoort tot de doelgroep loonkostensubsidie. Als je melding bij ons binnen is nodigen wij je zo snel mogelijk uit voor een gesprek om dit verder uit te leggen. Bijstandsuitkering Zijn er geen andere mogelijkheden? Of helpen de oplossingen nog niet om rond te komen? Dan krijgt u mogelijk een bijstandsuitkering. Deze uitkering zorgt ervoor dat u de noodzakelijke kosten om te leven kunt betalen. Met de noodzakelijke kosten bedoelen wij eten en drinken, de huur en de zorgverzekering. Wilt u een bijstandsuitkering aanvragen? Dan schrijft u zich eerst in als werkzoekende op www.werk.nl. Hiervoor heeft u een DigiD nodig. Nadat u zich heeft ingeschreven vult u het formulier melding advies, hulp en ondersteuning in.  Regels die bij de bijstand horen Als u een uitkering ontvangt, bent u verplicht mee te werken aan activiteiten om werk te vinden. Als u niet actief meewerkt, verlaagt de gemeente mogelijk uw uitkering. Als u een woning deelt met meer volwassenen, krijgt u mogelijk een lagere uitkering. Gegevens online inzien via Mijn Inkomen Als u een bijstandsuitkering ontvangt, dan kunt u gebruik maken van ‘Mijn Inkomen’.  Hier kunt u via DigiD digitaal uw uitkeringsgegevens bekijken. Denk hierbij aan: Uitkeringsspecificatie Jaaropgaven Stortingen Vakantiegeld Schuldenoverzicht Daarnaast kunt u hier ook wijzigingen aan ons doorgeven. Dit doet u alleen als het invloed heeft op uw recht op een uitkering of de hoogte daarvan. Liever niet via Mijn Inkomen? Wilt u wijzigingen liever niet online doorgeven? Dan kunt u het formulier ‘Wijzigingen uitkeringen’ downloaden, uitprinten en invullen. De verwerking duurt dan wel wat langer.

    Ga naar website
  • Toekomstbestendig Wonen lening

    Bron: Putten (gemeente) | Datum: 2025-12-11 | Thema:

    U woning voorbereiden op de toekomst? Vanaf 1 januari 2021 biedt de gemeente Putten inwoners ondersteuning met de Toekomstbestendig Wonen Lening. De lening vervangt de Duurzaamheidslening. Het verschil zit vooral in een breder pakket aan maatregelen dat in aanmerking komt voor de lening. Ook zijn er verschillende leenvormen. Toekomstbestendig Wonen lening online aanvragen via DigiD Waarvoor kunt u de lening aanvragen? Met de ‘Toekomstbestendig Wonen Lening’ kunt u als woningeigenaar tegen aantrekkelijke voorwaarden geld lenen om uw woning te verbeteren. Bijvoorbeeld voor: Woning isoleren. Zonnepanelen plaatsen. Badkamer op de begane grond plaatsen. Asbest verwijderen. Een belangrijke voorwaarde is dat u met de verbetering minimaal 1 energiemaatregel uitvoert.  Leenvormen U kiest uit de volgende leenvormen: Consumptieve lening voor reguliere maatregelen. Consumptieve lening voor NOM (nul op de meter), aardgasvrij maken of asbestsanering in combinatie met zonnepanelen of andere vormen van verduurzaming. Hypothecaire Lening algemeen. Verzilverlening. Maatwerklening. Uw persoonlijke situatie (zoals leeftijd, financiële situatie en maatregelen) bepaalt voor welke lening u in aanmerking komt. De gemeente geeft geen advies over de lening. In de toelichting leest u de kenmerken en verschillen per variant kort samengevat.

    Ga naar website