Zoekresultaten 1 - 20 van 46 resultaten

  • Externe link: Verklaring omtrent het gedrag (VOG) aanvragen

    Voor sommige beroepen hebt u een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig. Dit is een bewijs van goed gedrag. Een VOG vraagt u aan bij Dienst Justis, daarvoor moet de organisatie de aanvraag eerst klaarzetten in het systeem. Kan de organisatie de aanvraag niet digitaal klaarzetten? Dan geven zij u een aanvraagformulier mee en kunt u op afspraak bij het raadhuis terecht.

  • Externe link: Geboorteaangifte doen

    Als uw kind geboren is, moet u dit aangeven bij de gemeente waar het is geboren. U komt daarvoor persoonlijk langs, binnen 3 dagen na de dag van de geboorte. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte op waarin de geboorteplaats van uw kind staat en hoe uw kind heet. Maak online een afspraak voor een bezoek aan het raadhuis.

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn aanvragen

    Een bewijs van in leven zijn is een schriftelijk bewijs dat u in leven bent. Dit vraagt u aan in de gemeente waar u staat ingeschreven. Een bewijs van in leven zijn gebruikt u voor Nederlandse instanties.

  • Externe link: Bezwaar maken tegen besluit

    Als u het niet eens bent met een gemeentelijk besluit kunt u daar bezwaar tegen maken en uitleggen waarom u dat doet. Dan wordt de zaak nog eens bekeken. Een besluit is bijvoorbeeld het wel of niet verlenen van een omgevingsvergunning voor uzelf of uw buren of het wel of niet krijgen van een uitkering of subsidie.

  • Externe link: Andere achternaam gebruiken

    Wilt u dat de gemeente en andere overheidsorganisaties u aanspreken met een andere achternaam? Dan kunt u hiervoor een verzoek bij ons indienen. Uw officiële achternaam verandert niet, maar wij gebruiken dan de achternaam van uw keuze om u aan te schrijven.

  • Externe link: Nadeelcompensatie aanvragen

    Als u of uw bedrijf schade lijdt als gevolg van een besluit of actie van de gemeente, hebt u mogelijk recht op nadeelcompensatie. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij verlies van winst of (huur)inkomsten, vermindering van de waarde van een bedrijf of woning, of schade of tijdelijke overlast tijdens bouwwerkzaamheden.

  • Externe link: Vreemdelingenpaspoort aanvragen

    Woont u in Nederland, maar hebt u niet de Nederlandse nationaliteit en ook geen vluchtelingenstatus? En kunt u geen paspoort krijgen uit uw eigen land? Dan hebt u een vreemdelingenpaspoort nodig als u naar het buitenland wilt. Voor de aanvraag komt u naar het raadhuis. Hiervoor maakt u een afspraak.

  • Externe link: Levenloos geboren kindje registreren in de BRP

    U kunt uw levenloos geboren kindje laten registreren bij uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u in de gemeente waar u woont. Het maakt niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kindje is geboren, en ook niet hoe lang geleden dit was. Maak telefonisch een afspraak voor een bezoek aan het raadhuis.

  • Externe link: Briefadres aanvragen

    Een briefadres is een adres waar u uw officiële post ontvangt, maar niet woont. Dit kan het adres van een vriend, kennis of familielid zijn. Het is een tijdelijke oplossing voor als u geen vast woonadres heeft door bijvoorbeeld een scheiding of als u in een zorginstelling verblijft. U moet zich inschrijven op het adres waar u verwacht de meeste tijd te verblijven. Dit hoeft dus niet uw eigen (huur)huis te zijn.

  • Externe link: Registratie bij gemeente Amstelveen

    Vluchtelingen zijn verplicht zich in te schrijven bij de gemeente waar ze wonen. Zo komt u in de Basisregistratie Personen (BRP) en krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer is nodig om een bankrekening te openen of gebruik te maken van voorzieningen zoals medische zorg en onderwijs. Voor inschrijving is een afspraak nodig, deze kunt u telefonisch maken.

  • Externe link: Adresonderzoek aanvragen

    Iemand kan op uw adres ingeschreven staan terwijl deze persoon niet bij u woont. Dit kan invloed hebben op eventuele toeslagen die u krijgt. Of misschien pleegt deze persoon fraude. U kunt een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente. Wij onderzoeken dan of de mensen die staan ingeschreven op uw adres daar ook echt wonen.

  • Externe link: Overlijden aangeven

    Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte van overlijden. De gemeente maakt een overlijdensakte op en geeft toestemming voor de uitvaart. Als nabestaande kunt u ook zelf aangifte doen in de gemeente waar uw dierbare is overleden. De gemeente maakt een overlijdensakte op en geeft toestemming voor de uitvaart. Maak hiervoor telefonisch een afspraak. U moet de aangifte van overlijden doen vóór de uitvaart.

  • Externe link: Criminaliteit en ondermijning melden

    Ziet u dat criminelen bedrijven en diensten misbruiken voor verboden activiteiten? Dit heet ondermijning. Heeft u een vermoeden van ondermijning? Meld het dan. Dit doet u bij de gemeente of de politie.

  • Externe link: Verloren of gevonden voorwerpen

    Heeft u een voorwerp gevonden of bent u iets kwijtgeraakt in Amstelveen? Geef het voorwerp af bij de gemeente of kijk op de website verlorenofgevonden.nl om te zien of het door iemand is gevonden.

  • Externe link: Zienswijze indienen

    Soms doet de gemeente iets waar u het als inwoner of ondernemer niet mee eens bent. Denk aan het omkappen van een monumentale boom of een wijziging van een omgevingsplan. U kunt dan uw mening over zo’n plan of besluit geven. Dit noemen we het indienen van een zienswijze.

  • Externe link: Klacht over de gemeente

    Bent u ontevreden over de dienstverlening? Vindt u dat u niet netjes bent behandeld, of voelt u zich niet gehoord door de gemeente, een medewerker van de gemeente, de burgemeester, de gemeentesecretaris of een wethouder, dan kunt u een klacht indienen. Bijvoorbeeld als u ons niet kon bereiken, onredelijk lang moest wachten, vaak bent doorverwezen, of verkeerde of onduidelijke informatie heeft ontvangen. Ook over de manier waarop u bent aangesproken, kunt u een klacht indienen.

  • Externe link: Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk regelt u bij de gemeente. Maak telefonisch een afspraak en onderteken een akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk.

  • Externe link: Kind erkennen

    Krijgt u een kind en bent u als ouders niet getrouwd of geregistreerd als partners? Dan heeft uw kind volgens de wet alleen een moeder. Om wettelijk ouder te worden, moet u uw kind erkennen. Dat kan ook als u niet de biologische ouder bent. Voor erkenning komt u persoonlijk langs: vóór de geboorte, bij de geboorteaangifte of op een later moment. Een afspraak om uw kind te erkennen maakt u telefonisch.

  • Externe link: Melding over digitale toegankelijkheid

    Iedereen moet deze website kunnen gebruiken en begrijpen. Dat vinden we belangrijk, ook als u een beperking heeft, zoals minder goed kunnen lezen, zien of horen. Heeft u moeite met het lezen van een tekst, het openen van een document, of komt u een video tegen zonder ondertiteling? Of heeft u een andere vraag of opmerking over digitale toegankelijkheid? Laat het ons weten.

  • Externe link: Klacht indienen

    Bent u ontevreden over de dienstverlening of vindt u dat u niet netjes bent behandeld door een medewerker van Gemeentebelastingen Amstelland? Dan kunt u een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris. Bijvoorbeeld als u ons niet kon bereiken, onredelijk lang moest wachten, vaak bent doorverwezen, of verkeerde of onduidelijke informatie heeft ontvangen. Ook over de manier waarop u bent aangesproken, kunt u een klacht indienen.