Zoekresultaten 1 - 20 van 52 resultaten

  • Externe link: Zienswijze

    In de kennisgeving (officiële publicaties vindt u op www.officielebekendmakingen.nl) of in specifieke gevallen in een brief staat aangegeven dat u uw reactie kunt geven met een zienswijze. U kunt alleen een zienswijze indienen over ontwerpbesluiten en ontwerpplannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn.    Uw reactie kan worden overgenomen in het definitieve besluit. Maar dat hoeft niet. Verschillende mensen kunnen met het plan of besluit te maken krijgen. We kijken naar de verschillende belangen en nemen dan een beslissing.Nu een zienswijze indienen

  • Externe link: Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

    Er zijn momenten waarop u wilt bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist of wanneer u gaat trouwen. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. Als u solliciteert naar een baan in het openbaar bestuur, kunt u dit bewijs ook nodig hebben.Nu online Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

  • Externe link: Bouwgrond aanvragen

    Wanneer u bouwgrond van de gemeente wilt kopen, kunt u bij de gemeente informeren naar de verkoopprocedure. Soms regelt de gemeente de verkoop zelf en soms wordt een verkoopmakelaar ingeschakeld door de gemeente. Op een bouwkavel kunt u bijvoorbeeld een huis of een bedrijf bouwen. De gemeente regelt de uitgifte van haar eigen bouwgrond. Wanneer u een bouwkavel wilt kopen van een particulier, kunt u het beste eerst het bestemmingsplan raadplegen waarin de kavel is gelegen. Daarin kunt u terugvinden welke bouwmogelijkheden de kavel biedt en welke voorwaarden van toepassing zijn.

  • Externe link: Gokautomaat plaatsen

    Een gokautomaat, zoals een fruitautomaat, is een kansspelautomaat. Als u een kansspelautomaat wilt plaatsen, heeft u een vergunning nodig. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen aanwezigheidsvergunning nodig. De gemeente maakt een verschil tussen ‘hoogdrempelige’ en ‘laagdrempelige’ inrichtingen: Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Dit zijn plaatsen die niet zijn bedoeld voor mensen onder de 18. Deze bedrijven mogen maximaal 2 kansspelautomaten hebben. Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars en kantines. Hier komen ook personen onder de 18 jaar. Deze bedrijven mogen alleen behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten). Naast de aanwezigheidsvergunning is er ook een exploitatievergunning. De eigenaar van de kansspelautomaat of de behendigheidsautomaat moet een exploitatievergunning hebben. De eigenaar vraagt deze aan bij de Kansspelautoriteit. De meeste horecagelegenheden zijn niet de eigenaar van de automaten. Zij kunnen bij de Kansspelautoriteit controleren of de eigenaar een exploitatievergunning heeft. Als u een speelautomatenhal wilt beginnen, heeft u daarvoor toestemming nodig van de gemeente. Vraag een aanwezigheidsvergunning voor speelautomaten aan

  • Externe link: Paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart verloren of is deze gestolen? U kunt dan een verklaring van verlies of diefstal tekenen bij de gemeente. Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee. Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat. Vermissing reisdocument online melden met DigiD

  • Externe link: Aangifte doen van overlijden

    Als iemand overlijdt, moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Doe dit voordat de begrafenis of crematie plaatsvindt. Vaak doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden. De gemeente zorgt ervoor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast. Nabestaanden regelen de begrafenis of crematie van de overledene. Gebeurt dit niet, bijvoorbeeld omdat er geen nabestaanden zijn? Dan zorgt de gemeente dat de overledene begraven wordt. Sinds kort is het voor nabestaanden ook mogelijk de Belastingtelefoon voor nabestaanden te bellen als zij hulp nodig hebben. Dat kan gratis via (0800) 235 8354.Bent u uitvaartondernemer? Doe dan met uw eHerkenning online aangifte van overlijden  Bent u inwoner? Maak een afspraak bij de gemeente

  • Externe link: Eerste inschrijving in Nederland

    Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij een gemeente. Heeft u niet eerder in Nederland gewoond? U moet dan een ‘eerste inschrijving’ doen. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 geëmigreerd, dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen. U moet hiervoor altijd eerst een afspraak maken via T. 0297 29 16 31.

  • Externe link: Klacht over discriminatie melden

    Discriminatie is het maken van onderscheid op basis van bijvoorbeeld godsdienst, geslacht of ras. Dit is niet toegestaan. De gemeente moet ervoor zorgen dat u klachten over discriminatie kunt melden. De gemeente heeft dit geregeld via Discriminatie.nl. De klachtbehandelaar registreert uw melding en adviseert en ondersteunt u bij eventuele vervolgstappen.  Informatie over LHBTIQA+ Op de volgende websites kunnen LHBTIQA+’ers hulp en informatie vinden bij deze organisaties: Discriminatie.nl COC Midden Nederland Meld hier uw klacht over discriminatie

  • Externe link: Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Als de gemeente te laat een beslissing neemt op uw aanvraag of bezwaarschrift voor een vergunning of ontheffing, kunt u recht hebben op een dwangsom. Deze dwangsom is een boete die de gemeente aan u moet betalen. De boete wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is. Tot maximaal 42 dagen. De hoogte van de boete is voor de eerste 14 dagen €23,00 per dag. De 14 dagen daarna €35,00 per dag en de overige dagen €45,00 per dag. De totale dwangsom bedraagt maximaal €1.442,00. U stelt de gemeente schriftelijk op de hoogte van het niet op tijd nemen van de beslissing. De gemeente heeft daarna 2 weken de tijd om alsnog een beslissing te nemen. Neemt de gemeente in die 2 weken nog geen beslissing, dan heeft u recht op een dwangsom. Ook kunt u dan een beslissing afdwingen via de rechter door direct beroep in te stellen. Is er meer dan 1 aanvrager? De verschuldigde boete wordt dan gelijk verdeeld over de aanvragers. Onder het kopje ''voorwaarden'' vindt u meer informatie over ingebrekestellingen met betrekking tot het WMO.U kunt een dwangsom ingebrekestellingen aanvragen via DigiD (particulieren) of via eHerkenning (bedrijven). Vraag een dwangsom ingebrekestellingen aan

  • Externe link: Aangifte adoptie

    Wanneer u van plan bent een kind te adopteren dan zijn er 2 mogelijkheden: U wilt een buitenlands kind adopteren. Dat is per 21 mei 2024 verboden. Zat u al in een adoptieprocedure? Dan mag u misschien toch een kind adopteren uit Bulgarije, Filipijnen, Hongarije, Lesotho, Portugal, Taiwan, Thailand en Zuid-Afrika. Neem voor meer informatie over uw situatie contact op met de afdeling Adoptievoorzieningen van stichting Fiom. U wilt een Nederlands kind adopteren, bijvoorbeeld het kind van uw huidige partner.Neem dan contact op met een advocaat. Nadat de rechtbank de adoptie heeft uitgesproken krijgt de gemeente automatisch bericht van de rechtbank. Heeft u een kind geadopteerd uit het buitenland? Dan moet u uw adoptiekind binnen 5 dagen na aankomst in laten schrijven bij de gemeente. Heeft u een Nederlands kind geadopteerd en staat uw kind nog niet ingeschreven op uw adres? Dan moet u uw kind inschrijven bij de gemeente. In Nederland kunt u alleen kinderen onder de 18 jaar adopteren. Alleen in heel speciale gevallen kunnen volwassenen geadopteerd worden.

  • Externe link: Paspoort aanvragen of verlengen

    Vraag een paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waarin u woont. Maak hiervoor eerst een afspraak bij het gemeentehuis. U betaalt meteen bij de aanvraag. Na 6 werkdagen kunt u het reisdocument ophalen. Ook hiervoor moet u een afspraak maken. Het is momenteel erg druk met aanvragen reisdocumenten i.v.m. de paspoortpiek. Zonder afspraak is het daarom niet mogelijk om uw reisdocument op te halen. U gebruikt een paspoort om te laten zien wie u bent. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Kinderen hebben een eigen paspoort nodig om naar het buitenland te reizen.  Paspoortpiek Verloopt uw paspoort of identiteitskaart in 2025?  Vanaf 2025 verwachten we een stijging in het aantal aanvragen voor paspoorten en identiteitskaarten. In 2014 is de geldigheidsduur van deze documenten aangepast van 5 naar 10 jaar (voor mensen van 18 jaar en ouder). Dat zorgde ervoor dat tussen 2019 en 2025 minder nieuwe documenten aangevraagd zijn. Door de stijging in het aantal aanvragen is het belangrijk om op tijd een afspraak te maken. Wilt u een afspraak maken? Klik dan hier.  Lees hier de meest gestelde vragen over de paspoortpiek. Geldigheid Geldigheid paspoort Leeftijd Aantal jaar geldig Vanaf 18 jaar 10 jaar Tot 18 jaar 5 jaar Reist u alleen met uw kind naar het buitenland? Bijvoorbeeld omdat u alleen het ouderlijk gezag heeft, of omdat de andere ouder niet meereist? Dan heeft u daarvoor een extra document nodig. Inloggen Met uw nieuwe identiteitskaart kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.  Nu een afspraak maken bij de gemeente Nu een toestemmingsformulier reisdocument indienen

  • Externe link: Bezwaar indienen

    De gemeente kan een beslissing nemen waar u het niet mee eens bent. Bijvoorbeeld omdat de gemeente uw aanvraag voor een vergunning afwijst. U kunt dan bezwaar maken. Na bekendmaking van het besluit heeft u 6 weken om uw bezwaarschrift in te dienen. Dit doet u bij degene die het besluit heeft genomen. U krijgt een schriftelijke ontvangstbevestiging. Als u bezwaar maakt, geldt de beslissing nog wel. Wilt u dat het gemeentelijke besluit tijdens uw bezwaarprocedure tijdelijk ongeldig is (wordt opgeschort)? Dien dan een verzoek om voorlopige voorziening in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Als de voorzieningenrechter uw verzoek toekent, is het besluit opgeschort. Bezwaar tegen uw belastingaanslag U kunt bezwaar maken tegen uw belastingaanslag via een online formulier op de website van Gemeentebelastingen Amstelland. U vindt op deze website ook informatie over bezwaar maken.Dien een bezwaar in bij Gemeentebelastingen Amstelland

  • Externe link: Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente. U kunt dan een klacht indienen.

  • Externe link: Vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort aanvragen of verlengen

    U gebruikt een paspoort om te laten zien wie u bent. Met dit paspoort kunt u ook naar het buitenland reizen. Het vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is in alle landen geldig, behalve in uw land van herkomst. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Kinderen hebben een eigen paspoort nodig. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren. Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. Dit hangt af van de duur van uw verblijfsvergunning.

  • Externe link: Echtscheiding melden

    Voor het aanvragen van een scheiding gaat u naar de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Zodra de gemeente de scheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is de echtscheiding officieel.

  • Externe link: Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Als u allebei de Nederlandse nationaliteit heeft en in Nederland woont, dan kunt u samen uw huwelijk of partnerschap online aankondigen. U moet allebei inloggen met DigiD.Als één van beiden niet de Nederlandse nationaliteit heeft, neemt u eerst contact op met de afdeling burgerzaken. Er is in Nederland geen verschil meer tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap. Bij de huwelijksceremonie moet het ja-woord gegeven worden, bij een geregistreerd partnerschap is dat niet verplicht. De gang van zaken op de grote dag is verder precies hetzelfde, dit geldt ook voor de kosten. Het huwelijk wordt wereldwijd erkend, een geregistreerd partnerschap wordt niet in alle landen geaccepteerd. Als u gaat trouwen, meldt u uw trouwplannen bij de gemeente waar u de ceremonie wilt laten plaatsvinden. U kunt uw trouwplannen al 1 jaar voor uw trouwdag melden. De laatste mogelijkheid is 2 weken voor uw huwelijk. De gemeente controleert of u met elkaar mag trouwen. Maar let op: Moet u bij de gemeente documenten aanleveren die uit het buitenland komen? Houdt u er rekening mee dat 2 weken dan te kort kunnen zijn. Verschillende ceremonies Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn als u elkaar het jawoord geeft. De getuigen moeten meerderjarig zijn. Hieronder vindt u de verschillende mogelijkheden voor ceremonies. Kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap Minstens één van de partners moet wonen in gemeente De Ronde Venen. Een kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap is mogelijk op donderdagochtend om 09.00 uur of 09.30 uur. De duur van de ceremonie is maximaal 10 minuten. Er is geen persoonlijke toespraak van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij deze ceremonie mogen alleen het (bruids) paar en de getuigen (minimaal 2, maximaal 4) aanwezig zijn. Bescheiden ceremonie huwelijk/geregistreerd partnerschap Deze ceremonie is mogelijk op vrijdagochtend om 10.00 uur of 11.00 uur. Het maximaal aantal aanwezigen is 20 personen (inclusief bruidspaar, getuigen en kinderen, ongeacht de leeftijd). De duur van de ceremonie is maximaal 15 minuten. U kunt geen voorkeur opgeven voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Er is geen persoonlijke toespraak van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Uitgebreide ceremonie huwelijk/geregistreerd partnerschap Deze ceremonie is mogelijk van maandag t/m zaterdag in de trouwzaal van het gemeentehuis of op een andere officiële huwelijkslocatie. U kunt ook een eigen locatie eenmalig als huwelijkslocatie laten aanwijzen. Hier zijn extra kosten aan verbonden. Vanaf 1 januari is deze ceremonie ook mogelijk op zondag bij de volgende externe locaties: Cafe/Restaurant Bon, Fort Nigtevecht, Villa Oldenhoff, Hampshire hotel Meesters, Klinkhamer Rederij, Leonardo hotel, Oude Parochiehuis, Partycentrum de Vink, de Willisstee, Wander Island en Vinkeveen haven (zeilschool) Bij de ceremonie in de trouwzaal van het gemeentehuis mogen maximaal 70 personen aanwezig zijn (inclusief bruidspaar, getuigen en kinderen, ongeacht de leeftijd). De duur van de ceremonie is maximaal 45 minuten. U kunt een voorkeur opgeven voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) De babs houdt een persoonlijke toespraak en neemt hiervoor tijdig contact met u op. Sinds 1 januari 2018 trouwt u automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Wij brengen administratiekosten in rekening als u uw huwelijk / geregistreerd partnerschap annuleert, nadat de melding voorgenomen huwelijk / geregistreerd partnerschap heeft plaatsgevonden. Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan online melden met DigiD

  • Externe link: Hulp bij schulden

    Heeft u schulden en heeft u problemen met afbetalen? Zorg ervoor dat het niet erger wordt. Zoek samen met de gemeente naar een oplossing. Dit kan zijn een adviestraject of een minnelijke schuldregeling. Lukt dat niet meer of willen uw schuldeisers niet meewerken? Dan is wellicht wettelijke schuldhulp een mogelijkheid. Zo zoekt u samen naar een duurzame oplossing voor uw schulden. Houd er wel rekening mee dat u langere tijd van weinig geld moet rondkomen.

  • Externe link: Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen u vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. Dat betekent: U heeft geen strafblad. U heeft wel een strafblad. Maar wat daarop staat, is niet belangrijk voor het doel van uw aanvraag. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u: een visum of werkvergunning aanvraagt als vrijwilliger gaat werken lid wilt worden van een schietvereniging Nu een Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen met uw DigiD Nu een afspraak maken bij de gemeente

  • Externe link: Uittreksel BRP aanvragen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een kopie van uw eigen gegevens opvragen. Dit heet een uittreksel. Hierop staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres. Instanties kunnen om een uittreksel uit de BRP vragen. U kunt bijvoorbeeld aan een woningstichting laten zien dat u ingeschreven staat bij de gemeente.Nu online uw uittreksel BRP aanvragen Bent u een advocaat of notaris? Nu online een uittreksel BRP aanvragen als bedrijf

  • Externe link: Tweede Nederlands paspoort of zakenpaspoort aanvragen

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie. Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels. Een tweede Nederlands paspoort kan nodig zijn als: u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken Nu een afspraak maken bij de gemeente