Zoekresultaten 1 - 20 van 26 resultaten

  • Externe link: Identiteitskaart

    Een identiteitskaart vraagt u aan in de publiekshal. Hiervoor maakt u een afspraak. U kunt van 1 april tot 1 september ook zonder afspraak naar de publiekshal komen. Dit is mogelijk op werkdagen van 9.00 tot 11.00 uur. Houdt u wel rekening met een wachttijd. U betaalt meteen bij het aanvragen. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind mee bij het aanvragen en ophalen. U kunt de identiteitskaart na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen.

  • Externe link: Andere achternaam gebruiken

    U meldt online dat u de achternaam van uw partner wilt gaan gebruiken. Of dat u juist weer de naam gebruikt die u bij uw geboorte hebt gekregen, bijvoorbeeld na een scheiding. Na uw melding schrijft de overheid u voortaan aan met de gekozen achternaam.

  • Externe link: Geregistreerd partnerschap omzetten in huwelijk

    Uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk regelt u in de publiekshal. U en uw partner tekenen een omzettingsakte. Hiervoor maakt u een afspraak.

  • Externe link: Vreemdelingenpaspoort

    Woont u in Nederland, maar hebt u niet de Nederlandse nationaliteit en ook geen vluchtelingenstatus? En kunt u geen paspoort krijgen uit uw eigen land? Dan hebt u een vreemdelingenpaspoort nodig als u naar het buitenland wilt. Voor de aanvraag komt u naar de publiekshal. Hiervoor maakt u een afspraak. U kunt van 1 april tot 1 september ook zonder afspraak naar de publiekshal komen. Dit is mogelijk op werkdagen van 9.00 tot 11.00 uur. Houdt u wel rekening met een wachttijd. U betaalt meteen bij het aanvragen. Vraagt u een paspoort aan voor uw kind, dan moet uw kind mee bij het aanvragen en ophalen.

  • Externe link: Verklaring omtrent gedrag (VOG)

    Voor sommige beroepen hebt u een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig. Dit is een bewijs van goed gedrag. Bijvoorbeeld als u gaat werken in het onderwijs of de kinderopvang. Een VOG vraagt u aan bij Dienst Justis. De werkgever of instantie die de VOG van u vraagt, moet de aanvraag eerst klaarzetten in het systeem.

  • Externe link: Verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen

    Als u in het buitenland gaat trouwen kan het land u vragen om een verklaring van huwelijksbevoegdheid. Hierin staat dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. Als u in Haarlem staat ingeschreven of dit uw laatste woonplaats in Nederland was, kunt u de verklaring bij ons in de publiekshal aanvragen. Hiervoor maakt u een afspraak.

  • Externe link: Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

    Een uittreksel BRP is een officiële verklaring dat u in de gemeente Haarlem ingeschreven staat. Op de verklaring staan uw naam, adres, geboorteplaats en geboortedatum. U kunt er ook andere gegevens op laten zetten, zoals uw nationaliteit. Binnen 5 werkdagen na uw aanvraag ontvangt u het uittreksel met de post.

  • Externe link: Overlijden aangeven

    Meestal geeft een uitvaartondernemer aan de gemeente door dat iemand is overleden. Dit regelt de uitvaartondernemer online of in de publiekshal. Als nabestaande kunt u ook zelf aangifte doen in de publiekshal. Dat kan iedere werkdag tussen 9.00 en 12.30 uur. Een afspraak is niet nodig. Aangifte doen van overlijden moet binnen 6 werkdagen na het overlijden.

  • Externe link: Adresonderzoek

    U kunt ons vragen onderzoek te doen als er op uw adres iemand staat ingeschreven die er niet woont. Wij zoeken uit waar deze persoon verblijft, zodat we hem of haar kunnen uitschrijven van uw adres. Een adresonderzoek duurt ongeveer 3 maanden. Wij sturen u een brief als het onderzoek klaar is.

  • Externe link: Kansspelvergunning

    Als u een loterij organiseert, hebt u een vergunning nodig. U vraagt deze vergunning bij ons aan als de de prijzen en premies bij elkaar niet meer dan € 4.500 waard zijn. En minimaal de helft van de opbrengst naar een goed doel gaat. Doe dit 8 weken van tevoren. In andere gevallen vraagt u een vergunning aan bij de kansspelautoriteit.

  • Externe link: Briefadres

    Een briefadres is een adres waar u post ontvangt van officiële instanties maar waar u niet woont. Het is een tijdelijke oplossing voor als u geen vast woonadres hebt of in een instelling verblijft. De hoofdbewoner moet toestemming geven dat u dit adres gebruikt als briefadres. En ervoor zorgen dat u uw post ontvangt. Aanvragen kan vanaf 4 weken voor de adreswijziging tot 5 dagen erna.

  • Externe link: Zakenpaspoort

    Als u veel reist, hebt u in uw paspoort misschien meer ruimte nodig voor douanestempels en visa. U kunt dan een zakenpaspoort aanvragen. Voor de aanvraag komt u naar de publiekshal. Hiervoor maakt u een afspraak. U kunt van 1 april tot 1 september ook zonder afspraak naar de publiekshal komen. Dit is mogelijk op werkdagen van 9.00 tot 11.00 uur. Houdt u wel rekening met een wachttijd. U betaalt bij de aanvraag. U kunt het paspoort na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen.

  • Externe link: 2e paspoort

    Reist u veel voor zaken, uw beroep of privé? Dan kunt een 2e paspoort aanvragen. Of als u tijdens een reis landen bezoekt die met elkaar in conflict zijn. Voor de aanvraag komt u naar de publiekshal. Hiervoor maakt u een afspraak. U kunt van 1 april tot 1 september ook zonder afspraak naar de publiekshal komen. Dit is mogelijk op werkdagen van 9.00 tot 11.00 uur. Houdt u wel rekening met een wachttijd. U betaalt bij de aanvraag. U kunt het paspoort na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen.

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn

    Uw pensioenfonds of een andere instantie kan u vragen om een document dat bewijst dat u in leven bent. Dit vraagt u aan in de gemeente waar u staat ingeschreven. Wij sturen het document binnen 5 werkdagen per post naar u toe.

  • Externe link: Paspoort

    Een paspoort vraagt u aan in de publiekshal. Hiervoor maakt u een afspraak. U kunt van 1 april tot 1 september ook zonder afspraak naar de publiekshal komen. Dit is mogelijk op werkdagen van 9.00 tot 11.00 uur. Houdt u wel rekening met een wachttijd. U betaalt meteen bij het aanvragen. Het nieuwe paspoort kunt u na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen.

  • Externe link: Geboorte aangeven

    Binnen 3 dagen na de geboorte van uw kind of kinderen doet u hiervan aangifte. Dit doet u in de gemeente waar het kind geboren is. Voor het aangeven van de geboorte moet u een afspraak maken. Kunt u niet binnen de 3 dagen een afspraak maken dan kunt u ons bellen via 14 023.

  • Externe link: Kind erkennen

    Als u niet getrouwd bent en ook geen geregistreerd partnerschap hebt, heeft uw kind volgens de wet alleen een moeder. U moet het kind erkennen om de wettelijke vader of duomoeder te zijn. Dat kan ook als u niet de biologische ouder bent. U komt samen met de moeder naar de publiekshal. Hiervoor maakt u een afspraak.

  • Externe link: Geheimhouding persoonsgegevens

    Wij zorgen goed voor uw persoonlijke gegevens: uw naam, adres, geboorteplaats en geboortedatum. U kunt ons vragen deze gegevens niet aan andere organisaties door te geven. Wij gaan altijd akkoord met uw aanvraag.

  • Externe link: Nadeelcompensatie

    Wordt uw huis, bedrijfspand of grond minder waard door bijvoorbeeld een wijziging van het omgevingsplan, een verleende omgevingsvergunning of een verkeersbesluit van de gemeente? Dan kunt u soms een tegemoetkoming krijgen. Dit noemen wij nadeelcompensatie. Afhankelijk van het plan, vergunning of het besluit waardoor u schade hebt, kunt u nadeelcompensatie aanvragen volgens de Omgevingswet of volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Nadeelcompensatie aanvragen is een lang traject. Meestal hoort u onze beslissing binnen 6 maanden tot 1 jaar.

  • Externe link: Trouwen of geregistreerd partnerschap

    In Haarlem kunt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in het stadhuis, Raakspoort of op een zelfgekozen locatie. De locatie en datum van de ceremonie geven u en uw partner samen aan ons door. Dat kan online door beiden in te loggen met DigiD. Online doorgeven kan alleen als u de Nederlandse nationaliteit hebt. Komt u liever naar de publiekshal, dan belt u voor een afspraak.