Zoekresultaten 1 - 18 van 18 resultaten

  • Externe link: Identiteitskaart

    Een identiteitskaart kost € 78,50 en is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar kost een identiteitskaart € 42,35. Deze identiteitskaart is 5 jaar geldig. Voor een aanvraag met spoed betaal je € 59,10 extra. Een identiteitskaart is meestal na 5 werkdagen klaar. Een spoedaanvraag is binnen 48 uur klaar, als je de kaart voor 14.00 uur aanvraagt. Afspraak maken aanvragen identiteitskaart Afspraak maken ophalen identiteitskaart Maak op tijd een afspraak Houd de verloopdatum van jouw documenten goed in de gaten. Een nieuw reisdocument kun je op afspraak aanvragen in het stadhuis. Dit kun je een aantal dagen van tevoren inplannen. Zo weet je zeker dat je terecht kunt voordat jouw huidige document verloopt. Juiste pasfoto Om lange wachttijden te voorkomen vragen wij je om op tijd op de afspraak te komen. Zorg dat je vóór de afspraak de (juiste) pasfoto’s hebt en jouw (oude) reisdocumenten meeneemt. Na vijf werkdagen kun je het nieuwe reisdocument ophalen.

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn

    Geef aan waarom je het uittreksel nodig hebt. Heb je het bewijs van in leven zijn nodig voor gebruik in Nederland? Je ontvangt dan een uittreksel persoonsgegevens (uittreksel basisregistratie personen). Heb je het bewijs van in leven zijn nodig voor gebruik in het buitenland? Dan heb je een uittreksel uit de burgerlijke stand nodig. Dit uittreksel is een zogenaamde (internationale) ‘attestatie de vita’.

  • Externe link: Paspoort

    Een paspoort kost € 86,85 en is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar kost een paspoort € 65,70. Dit paspoort is 5 jaar geldig. Voor een aanvraag met spoed betaal je € 59,10 extra. Een paspoort is meestal na 5 werkdagen klaar. Een spoedaanvraag is binnen 48 uur klaar als je het paspoort voor 14.00 uur aanvraagt. Afspraak maken aanvragen paspoort Afspraak maken ophalen paspoort Maak op tijd een afspraak Houd de verloopdatum van jouw documenten goed in de gaten. Een nieuw reisdocument kun je op afspraak aanvragen in het stadhuis. Dit kun je een aantal dagen van tevoren inplannen. Zo weet je zeker dat je terecht kunt voordat jouw huidige document verloopt. Juiste pasfoto Om lange wachttijden te voorkomen vragen wij je om op tijd op de afspraak te komen. Zorg dat je vóór de afspraak de (juiste) pasfoto’s hebt en jouw (oude) reisdocumenten meeneemt. Na vijf werkdagen kun je het nieuwe reisdocument ophalen.

  • Externe link: Speelautomaten exploiteren

    Als je een kansspelautomaat zoals een fruitautomaat wilt plaatsen heb je een vergunning nodig. Dit heet een aanwezigheidsvergunning. Deze vergunning kun je bij ons aanvragen. Dit kan online met eHerkenning en DigiD namens een bedrijf. Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen vergunning nodig.

  • Externe link: Klein kansspel organiseren

    Voor het organiseren van kleine kansspelen (zoals tombola's, rad van fortuin en bingo's) die voor het publiek toegankelijk zijn, is toestemming nodig. Je kunt een vergunning online aanvragen met DigiD, eHerkenning of DigiD namens een bedrijf.

  • Externe link: Briefadres

    Heb je geen vast woonadres? Dan kun je bij ons een briefadres aanvragen. Dit kan ook als je een goede reden hebt om je post ergens anders te ontvangen. Je kunt bijvoorbeeld een briefadres aanvragen als: je (tijdelijk) geen woning hebt; je schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor je werk; je in de gevangenis zit; je in een psychiatrische inrichting verblijft; je in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis verblijft; je wordt bedreigd of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat je verblijfplaats bekend is. Een briefadres is het adres van een bekende, een bedrijf of een instelling. Overheidsinstellingen sturen post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij jou terecht komt.

  • Externe link: Verklaring omtrent gedrag (VOG)

    Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Ook bij een aanvraag voor bijvoorbeeld een visum of werkvergunning kan deze verklaring nodig zijn.

  • Externe link: Handtekening laten legaliseren

    Een bedrijf of organisatie kan ook om een gelegaliseerde handtekening vragen. Een gelegaliseerde handtekening is vaak nodig op formulieren en documenten die naar het buitenland worden verzonden. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een huis in het buitenland.

  • Externe link: Geboorteaangifte

    Je moet binnen 3 dagen na de bevalling geboorteaangifte doen. De geboortedag telt niet mee. Is jouw kind bijvoorbeeld op maandag geboren? Dan moet je uiterlijk donderdag aangifte doen.  Eindigt de termijn van 3 dagen op een zaterdag, zondag of feestdag? Dan krijg je uitstel tot de eerstvolgende werkdag. Heb je dan maar 1 werkdag om aangifte te doen? Dan krijg je een extra werkdag. Er moeten minimaal 2 werkdagen zijn om aangifte te kunnen doen.  Geboorteakte bij geboorteaangifte Van de geboorteaangifte wordt een geboorteakte opgemaakt. Dit is het schriftelijke bewijs dat je aangifte hebt gedaan van de geboorte van je kind. In de geboorteakte staan:  de gegevens van het kind. Denk aan namen, geboortedatum, geboorteplaats en tijdstip van geboorte;  de gegevens van de ouder(s). De geboorteakte is het officiële bewijs van de geboorte. En ook van de afstamming van het kind van de ouder(s).  Te laat aangifte doen Ben je te laat met de aangifte? Dan informeert de ambtenaar van de burgerlijke stand de officier van justitie. Je kunt dan een boete krijgen.

  • Externe link: Aangifte doen van overlijden

    Is een dierbare van je overleden? Of iemand anders, wiens overlijden je wilt aangeven? Meestal doet de uitvaartondernemer dan aangifte van overlijden. Je kunt ook zelf aangifte doen. Dit moet bij de gemeente waar je dierbare overleden is. Neem de verklaring van overlijden mee bij de aangifte. Deze krijg je van de arts die het overlijden heeft vastgesteld.

  • Externe link: Verhuizing doorgeven

    Ga je verhuizen binnen Nederland? Geef dan je adreswijziging door aan de gemeente waar je gaat wonen. De gemeente schrijft je in op je nieuwe adres. Uitschrijven bij je oude gemeente is niet nodig. Het doorgeven van een verhuizing is gratis.

  • Externe link: Bezwaarschrift indienen

    Het kan gaan om een besluit dat je hebt ontvangen. Maar bijvoorbeeld ook om een besluit dat je buurman heeft ontvangen. Dat besluit moet dan wel nadelige gevolgen hebben voor jou. Het moet ook gaan om een besluit zoals de Algemene wet bestuursrecht het bedoelt. Bij het bekendmaken van een besluit staat vermeld of je bezwaar kunt maken en bij wie. De gemeente maakt het besluit bekend in een brief aan de betrokkene(n) en/of door een publicatie in de huis-aan-huiskrant (De Hattemer) en op officielebekendmakingen.nl. Je moet een bezwaarschrift indienen binnen zes weken na bekendmaking van het besluit. Maak je later dan zes weken bezwaar, dan verklaren we je bezwaarschrift 'niet-ontvankelijk'. We kunnen jouw bezwaarschrift dan niet meer inhoudelijk behandelen. Tenzij je een goede (verschoonbare) reden hebt voor het overschrijden van de bezwaartermijn. De verzenddatum van het besluit staat in het besluit en in de publicatie.

  • Externe link: Beroepschrift indienen

    De gemeente beslist over je bezwaar tegen een gemeentelijk besluit. Als je het niet eens bent met de beslissing van de gemeente over je bezwaar, dan kun je in beroep gaan. In de brief van de gemeente met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie je in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure ben je niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel. Ook kunt je iemand machtigen om namens jou in beroep te gaan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Is uw vertegenwoordiger geen advocaat, dan moet je de persoon schriftelijk machtigen. Deze machtiging stuur je mee met het beroepschrift. Vaak krijg je een uitnodiging voor een rechtszitting. Daar kun je jouw bezwaarschrift mondeling toelichten. Je mag dit door je advocaat of gemachtigde laten doen. Je mag het beroepschrift in een andere taal schrijven. Voor een goede afhandeling door de rechtbank kan een vertaling noodzakelijk zijn. Je moet zelf zorgen voor deze vertaling.

  • Externe link: Loterij organiseren

    Bij een loterij worden loten verkocht en maken de deelnemers kans op prijzen. Het is verboden om een loterij te organiseren zonder vergunning. Je vraagt deze vergunning bij ons aan met DigiD of eHerkenning.

  • Externe link: Andere achternaam gebruiken

    Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd bij de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam heet ook wel je geslachtsnaam of geboortenaam. Bij vrouwen spreken we soms over de meisjesnaam. Deze naam verandert nooit als je gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Wil je met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken worden? Geef dat dan bij ons aan. Wij veranderen dan je aanschrijfnaam, maar niet je geboortenaam. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard je aanschrijfnaam als zij je post sturen. De achternaam waarmee je bent geboren, blijft staan in je officiële papieren. Zoals je paspoort of rijbewijs. Stel: je heet J. de Wit en je partner heet P. Jansen. Dan kun je kiezen uit 4 aanschrijfnamen: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit

  • Externe link: Geheimhouding persoonsgegevens

    Wij zijn wettelijk verplicht om persoonsgegevens van onze inwoners bij te houden. Die zijn nodig om bijvoorbeeld een identiteitskaart of een rijbewijs te kunnen maken, om te weten wie mag stemmen bij verkiezingen of om uitkeringen te verstrekken. Wil je niet dat je persoonsgegevens worden doorgegeven? Vraag dan om geheimhouding.

  • Externe link: Klacht indienen

    Ben je ontevreden over hoe je bent behandeld door een medewerker van de gemeente? Dan kun je een klacht indienen. Dit doe je bij het college van burgemeester en wethouders. Het college kan je vragen om meer uitleg. Je legt dan uit waarom je te maken kreeg met de gemeente. Ook geef je precies aan wat er is gebeurd. Let op: klachten over de openbare ruimte kun je melden op deze pagina: Melding openbare ruimte

  • Externe link: Achternaam voor uw kind kiezen

    Het eerste kind van een getrouwd heterostel krijgt automatisch de achternaam van de man. Dit geldt ook als u samen een geregistreerd partnerschap heeft. De ouders kunnen ook besluiten om het kind de achternaam van de moeder te geven. Dit moeten zij doorgeven aan de gemeente. Dit kunt u uiterlijk doen bij de geboorteaangifte. De achternaam die u voor uw eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van de volgende kinderen uit dezelfde relatie. Bij ongetrouwde ouders krijgt het kind automatisch de achternaam van de moeder. Op het moment dat de vader het kind erkent, kunt u ervoor kiezen dat het kind de naam van de vader krijgt. De moeder moet hiervoor persoonlijk toestemming geven. De kinderen die hierna uit deze relatie worden geboren, krijgen dezelfde achternaam. Bent u lesbisch en krijgt u samen met uw vrouwelijke partner een kind? U bent getrouwd of heeft samen een geregistreerd partnerschap. Als de zaaddonor onbekend is en u een verklaring van de Stichting Donorgegevens aanlevert, krijgt het kind automatisch de achternaam van de meemoeder. Dit is de vrouwelijke partner of echtgenote van de biologische moeder. Kinderen die hierna worden geboren, krijgen dezelfde achternaam als het eerste kind. U kunt besluiten het kind de achternaam van de biologische moeder (de moeder die gebaard heeft) te geven. Geef dit uiterlijk bij de geboorteaangifte door aan de gemeente. Bent u niet getrouwd of geregistreerd partners? Of heeft u een bekende zaaddonor gebruikt? Uw kind krijgt automatisch de naam van de biologische moeder. Als de meemoeder het kind erkent, kunt u ervoor kiezen dat het kind haar achternaam krijgt. De biologische moeder moet hiervoor toestemming geven. U mag de achternaam van uw kinderen nog 1 keer veranderen in die van de andere ouder. Dit mag als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Is het kind 16 jaar of ouder? Dan moet het kind zelf ook instemmen met de naamsverandering. Hier moet het kind voor tekenen.