Zoekresultaten 1 - 19 van 19 resultaten

  • Externe link: Naamgebruik

    Plan een afspraak Digitaal regelen Naamgebruik online aanpassen Op afspraak Maak een afspraak; Neem een geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart mee. Schriftelijke aanvraag Stuur het aanvraagformulier (pdf, 87 kB) met een kopie van uw legitimatiebewijs aan de: Gemeente IJsselstein Afdeling Klantcontactcentrum Postbus 26, 3400 AA IJsselstein Meer weten Uw naamgebruik heeft te maken met de manier waarop de overheid en andere organisaties met u communiceren. Het heeft geen directe invloed op officiële documenten, zoals uittreksels.

  • Externe link: Aangifte overlijden

    Plan een afspraak Meenemen Neem de volgende documenten mee: Geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van de aangever. Verklaring van overlijden, afgegeven door de arts of lijkschouwer. Bevestiging van overlijden van de uitvaartondernemer, met datum en plaats van de begrafenis/crematie. Trouwboekje, indien van toepassing. B-verklaring met de doodsoorzaak van de overledene – voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Overlijden in het buitenland U heeft een (gelegaliseerde) overlijdensakte uit de plaats van overlijden nodig. U doet aangifte in uw woongemeente. Lees meer over overlijden in het buitenland en op de website van de Rijksoverheid. Voorbeeld: u bent samen met uw vriendin op vakantie in Barcelona. U woont in Utrecht, uw vriendin komt uit Deventer. Uw vriendin komt te overlijden. U vraagt een overlijdensakte aan in Barcelona (plaats van overlijden). U doet aangifte in uw woongemeente (Utrecht). Kosten Aangifte doen van overlijden is gratis. De kosten voor een akte van overlijden zijn € 15,70. Hulp nodig? Kunt u de tekst niet lezen of begrijpt u de informatie (in het document) niet? Neem contact met ons op. Bel 14 030 of stuur ons een bericht. Contactformulier

  • Externe link: Vreemdelingenpaspoort

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem bewijsstukken mee waaruit blijkt dat uw eigen land geen paspoort kan of wil verstrekken (zoals een weigeringsbrief van uw ambassade); Neem uw geldige verblijfsvergunning mee; Als u dat heeft, neemt u uw oude vreemdelingenpaspoort mee; Zorg voor een pasfoto die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; Na 5 werkdagen haalt u uw paspoort op bij het stadhuis. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken; Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en het afhalen van hun paspoort; Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. Kosten Vreemdelingenpaspoort € 65,40. Maximaal 5 jaar geldig, afhankelijk van uw verblijfvergunning. U kunt ermee naar alle landen reizen, behalve naar uw land van herkomst. Aanvullend voor kinderen tot 18 jaar Ben je minderjarig (jonger dan 18 jaar)? Dan heb je schriftelijke toestemming (pdf, 113 kB) nodig van je ouders of voogd. Vul het in, en laat het door je ouders/voogd ondertekenen. Om te bewijzen dat de handtekeningen op dat formulier echt zijn, willen wij de paspoorten of rijbewijzen van je ouders of voogd zien als je naar het stadhuis komt. Neem dus ook het volgende mee naar je afspraak: Schriftelijke toestemming van allebei de ouders. Of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit regel je op het stadhuis of via het toestemmingsformulier; (Kopie van) het identiteitsbewijs van allebei de ouders. Of van iemand anders die het gezag over het kind heeft; Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Wat je nog meer moet meenemen, staat in het lijstje hierboven en in het bericht dat je krijgt als je een afspraak hebt ingepland. Reizen met kinderen Reist u met uw kinderen naar het buitenland en hebben zij een andere achternaam dan u? Dan heeft u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag heeft. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid. Paspoort kwijt of gestolen Is uw oude paspoort gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Digitaal melden U kunt direct een nieuw paspoort aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing bij de gemeente. Ook als u een spoedaanvraag doet. Maak hiervoor online een afspraak onder ‘paspoort vermissing’ Vindt u uw oude paspoort terug? Lever dit dan in bij uw gemeente. Dit paspoort is namelijk niet meer geldig. Verliest u uw paspoort in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse. Meer weten Op de website van de Rijksoverheid en immigratie en naturalisatiedienst (IND) vindt u nog meer informatie over het paspoort.

  • Externe link: Geboorteaangifte doen

    Plan een afspraak Hoe werkt het Belangrijk om te weten: Doe binnen 3 dagen na de geboorte van uw kind geboorteaangifte. Loopt de periode af op zaterdag, zondag of tijdens een feestdag, dan krijgt u extra tijd om te melden dat u een kind heeft gekregen. Bent u te laat, dan wordt dit gemeld bij het Openbaar Ministerie. U kunt een boete krijgen. Wie doet aangifte? De vader of duomoeder (vrouwelijke partner van de biologische moeder) van het kind doet geboorteaangifte. De moeder van het kind mág aangifte doen, maar dat is niet verplicht. Kunnen de vader, duomoeder of moeder zelf géén aangifte doen, dan mag iemand die bij de geboorte aanwezig was aangifte doen. Bijvoorbeeld de eigenaar van het huis waar het kind is geboren of een medewerker van het ziekenhuis. Geboorte op: Uiterlijk aangifte doen op: Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Vrijdag (en maandag is een feestdag) Woensdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag Meenemen naar uw afspraak Geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van de persoon die aangifte doet. Geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van de moeder. Bewijs van de arts of verloskundige (niet verplicht). Trouwboekje (niet verplicht). Erkenningsakte ongeboren kind, indien van toepassing. Neem het officiële document mee. Akte van naamskeuze, indien van toepassing. Neem het officiële document mee. ​U hoeft de baby niet mee te nemen. Kosten Geboorteaangifte doen kost niks. Een officiële kopie van de geboorteakte kost wel geld.

  • Externe link: Legalisatie Handtekening

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem het betreffende document mee naar de afspraak; Denkt u ook aan een geldig legitimatiebewijs? Kosten Een handtekening legaliseren kost € 12,35. U betaalt direct aan de balie. Meer weten Website Rechtspraak.nl

  • Externe link: Verklaring onder ede of belofte

    Maak een afspraak Reden voor verklaring Uw eerste inschrijving bij de gemeente; Een verzoek van u om gegevens op te nemen; Een intern gemeentelijk verzoek. Heeft u niet zo’n officieel document of een ander document met uw gegevens? Dan kunt u een verklaring afleggen waarvoor u een eed of belofte doet. De gemeente neemt uw gegevens dan op in de BRP. Hoe werkt het Maak een afspraak Neem alle officiële documenten die u heeft, mee; Papieren waarop staat waarover u de verklaring gaat afleggen; U kiest zelf of u de eed of de belofte wilt afleggen. De eed legt u af als u gelovig bent. U eindigt dan met de woorden: “Zo waarlijk helpe mij God almachtig” De belofte legt u in alle andere gevallen af. U eindigt met de woorden: “Dat beloof ik”. U legt de verklaring onder ede of belofte af bij de gemeente. We helpen u We bereiden de verklaring, of belofte, samen voor. Hiervoor komt u langs bij het stadhuis. Bel om een afspraak te maken: 14 030. Verklaring wordt niet afgegeven In sommige gevallen gaat de verklaring niet door: Als de gemeente denkt dat uw gegevens niet kloppen; Als de gegevens in strijd zijn met de Nederlandse openbare orde; Als er al een officieel document is (als hierin gegevens staan over bepaalde familieverbanden); Als er een ander document is waaruit de gegevens blijken.

  • Externe link: Kansspelvergunning

    Hoe werkt het? Vul het aanvraagformulier vergunning organiseren kansspel (pdf, 168 kB) in. Voeg als bijlage een begroting toe. Stuur dit alles naar de gemeente IJsselstein, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein. Meld de opzet van het kansspel, de periode en het totaalbedrag aan prijzengeld. We bekijken aan de hand van uw aanvraag of er een vergunning van de gemeente nodig is of niet. Kosten Voor het behandelen van een aanvraag voor een loterij betaalt u € 30,90. Voor het beoordelen van een aanvraag (melding) voor een bingo of prijsvraag gelden geen kosten.

  • Externe link: Verhuizen

    Hoe werkt het Online verhuizing doorgeven Gebruik uw Digid om in te loggen. U ontvangt na de verwerking een bevestiging op het nieuwe adres. Schriftelijk doorgeven Print het verhuisformulier (pdf, 84 kB) uit en vul het volledig in. Stuur het verhuisformulier samen met de benodigde stukken opsturen naar: Gemeente IJsselstein T.a.v. Klantcontactcentrum/BS Postbus 26, 3400 AA IJsselstein. Persoonlijke aangifte Geef uw verhuizing door bij de receptie in het stadhuis van de gemeente IJsselstein. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Meenemen Uw identiteitsbewijs (dat moet nog geldig zijn); Een koopovereenkomst of huurcontract met uw nieuwe adres; Toestemmingsformulier hoofdbewoner (pdf, 71 kB); Toestemmingsverklaring van andere ouder of gezaghouder (pdf, 69 kB); Kopie legitimatiebewijs van de toestemmingever. Verhuist u naar een andere gemeente? Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u naartoe verhuist. U hoeft zich niet uit te schrijven bij de gemeente IJsselstein. Dat regelen wij voor u. Verhuist u naar het buitenland? Kijk dan voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

  • Externe link: Bewijs van Nederlanderschap

    Soms moet u bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u verhuist naar het buitenland of in het buitenland gaat trouwen. Een bewijs van Nederlanderschap is een verklaring van de burgemeester. Hierin staat dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. Dit bewijs is handig als een paspoort niet volstaat als officieel bewijs. Digitaal Online aanvragen Op afspraak Maak een afspraak Neem uw geldig legitimatiebewijs mee; U betaalt aan de balie en krijgt het bewijs direct mee. Kosten Bewijs van Nederlanderschap € 12,35

  • Externe link: Briefadres

    U kunt een adres van een familielid of kennis opgeven als briefadres. Als u zich wilt inschrijven op een briefadres dan stelt de gemeente eerst een onderzoek in. Vraag het briefadres aan in de gemeente waarin het briefadres ligt. Neem hiervoor telefonisch contact op met 14 030.

  • Externe link: Vluchtelingenpaspoort

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem uw geldig verblijfsdocument asiel voor bepaalde of onbepaalde tijd mee; Eventueel uw oude vluchtelingenpaspoort; Een pasfoto die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij het afhalen van hun paspoort; Na 5 werkdagen haalt u uw paspoort op bij het stadhuis. Dit geldt voor kinderen jonger dan 18 jaar. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken. Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. Ben je minderjarig (jonger dan 18 jaar)? Dan heb je schriftelijke toestemming nodig van je ouders of voogd. Vul het in, en laat het door je ouders/voogd ondertekenen. Om te bewijzen dat de handtekeningen op dat formulier echt zijn, willen wij de paspoorten of rijbewijzen van je ouders of voogd zien als je naar het stadhuis komt. Neem dus ook het volgende mee naar je afspraak: Schriftelijke toestemming van allebei de ouders. Of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit regel je op het stadhuis of via het toestemmingsformulier (pdf, 113 kB); (Kopie van) het identiteitsbewijs van allebei de ouders. Of van iemand anders die het gezag over het kind heeft; Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Wat je nog meer moet meenemen, staat in het lijstje hierboven en in het bericht dat je krijgt als je een afspraak hebt ingepland. Kosten en geldigheid Vluchtelingenpaspoort € 65,40. Maximaal 5 jaar geldig, afhankelijk van uw status en verblijfsvergunning. Paspoort kwijt of gestolen Is uw oude paspoort gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Digitaal melden U kunt direct een nieuw paspoort aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing bij de gemeente. Ook als u een spoedaanvraag doet. Maak hiervoor online een afspraak onder ‘paspoort vermissing’. Vindt u uw oude paspoort terug? Lever dit dan in bij uw gemeente. Dit paspoort is namelijk niet meer geldig. Verliest u uw paspoort in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse. Reizen met kinderen Reist u met uw kinderen naar het buitenland en hebben zij een andere achternaam dan u? Dan heeft u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag heeft. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid. Meer weten Op de website van de rijksoverheid en de Immigratie en naturalisatiedienst (IND) vindt u nog meer informatie over het vluchtelingenpaspoort.

  • Externe link: Aanpassen onjuiste persoonsgegevens

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem een geldig legitimatiebewijs mee; Neem een document mee waarop uw foute gegevens staan; Neem een officieel document met uw juiste gegevens mee, zoals een geboorteakte of verblijfsvergunning; Binnen vier weken corrigeert de gemeente de gegevens die niet kloppen. U krijgt van ons een brief als uw gegevens aangepast zijn. Als de gemeente uw gegevens niet kan of mag corrigeren, krijgt u hier ook een brief van. We houden u dus op de hoogte.

  • Externe link: Trouwen in het buitenland

    Hoe werkt het U kunt op verschillende manieren een verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen, namelijk: Als u in Nederland woont, kunt u dit regelen in uw eigen gemeente. Als u niet meer in Nederland woont, moet u dit regelen bij de Nederlandse gemeente waar u voor het laatst heeft gewoond. Heeft u nooit in Nederland gewoond, dan moet u dit regelen bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in het land waar u gaat trouwen. Wat moet u meenemen? Geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van u en uw verloofde. Als u niet in Nederland bent geboren, moet u de laatste kopieën van uw geboorteakten meenemen. Als u of uw aanstaande in het buitenland woont, moet u een bewijs van dat land meenemen met de nationaliteit, woonplaats en burgerlijke staat (officiële situatie, bijvoorbeeld niet gehuwd). Bent u eerder in het buitenland getrouwd, dan moet u de huwelijksakte en ontbindingsverklaring meenemen. Buitenlandse akten of documenten moeten in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn geschreven. Is dit niet het geval, dan moet u ze laten vertalen door een officieel vertaalbureau. Soms moet u buitenlandse akten laten legaliseren (geschikt maken voor gebruik in een ander land). Dit doet u in het land waar de documenten zijn gemaakt. Informeer hiernaar bij de gemeente.

  • Externe link: Paspoort aanvragen

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem alle identiteitsbewijzen en paspoorten mee die u nog heeft, ook als ze zijn verlopen; Een pasfoto die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; Na 5 werkdagen haalt u uw paspoort op bij het stadhuis. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken; Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en het afhalen van hun paspoort; Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. Aanvullend tot 18 jaar Ben je minderjarig (jonger dan 18 jaar)? Dan heb je schriftelijke toestemming nodig van je ouders of voogd (pdf, 113 kB). Vul het in, en laat het door je ouders/voogd ondertekenen. Om te bewijzen dat de handtekeningen op dat formulier echt zijn, willen wij de paspoorten of rijbewijzen van je ouders of voogd zien als je naar het stadhuis komt. Neem dus ook het volgende mee naar je afspraak: Schriftelijke toestemming van allebei de ouders. Of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit regel je op het stadhuis of via het toestemmingsformulier (pdf, 179 kB); (Kopie van) het identiteitsbewijs van allebei de ouders. Of van iemand anders die het gezag over het kind heeft; Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Wat je nog meer moet meenemen, staat in het lijstje hierboven en in het bericht dat je krijgt als je een afspraak hebt ingepland. Spoedaanvraag U kunt uw paspoort met spoed aanvragen. Als uw aanvraag voor 12.00 uur is ingediend kunt u het document de volgende dag ophalen. U betaalt hiervoor een toeslag. Kosten en geldigheid Soort Paspoort Normale aanvraag Toeslag spoedaanvraag Geldigheid Paspoort vanaf 18 jaar € 86,85 € 59,10 10 jaar Paspoort t/m 17 jaar € 65,40 € 59,10 5 jaar U betaalt uw paspoort bij uw aanvraag. Paspoort kwijt of gestolen Is uw oude paspoort gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Digitaal melden U kunt direct een nieuw paspoort aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing bij de gemeente. Ook als u een spoedaanvraag doet. Maak hiervoor online een afspraak onder ‘paspoort vermissing’; Vindt u uw oude paspoort terug? Lever dit dan in bij uw gemeente. Dit paspoort is namelijk niet meer geldig. Verliest u uw paspoort in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse. Reizen met kinderen Reist u met uw kinderen naar het buitenland en hebben zij een andere achternaam dan u? Dan heeft u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag heeft. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Marechaussee. Meer weten Op de website van de Marechaussee vindt u meer informatie over het aanvragen van noodpaspoorten. Op de website van de Rijksoverheid vindt u nog meer informatie over het paspoort.

  • Externe link: Bezwaar maken

    Uw bezwaar behandelen we en als dat nodig is, veranderen we het besluit. We sturen u een brief met onze beslissing over uw bezwaren. Als u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u uw zaak voorleggen aan de rechter. Dat heet 'in beroep gaan'. Meer informatie daarover staat in onze beslissing die u krijgt. Bezwaar maken tegen belastingaanslagen werkt anders. Lees meer hierover bij de informatie over gemeentelijke belastingen. Hoe werkt het? Digitaal Online bezwaar indienen Bezwaar maken per e-mail is niet mogelijk. Bezwaarschriften die per e-mail binnenkomen behandelen we daarom niet; Dien uw bezwaarschrift zo snel mogelijk in. Doe dit wel binnen 6 weken na de dag van bekendmaking. De dag van bekendmaking is meestal de datum van verzending of uitreiking van het besluit; De termijn van 6 weken staat in de wet. Als u te laat bent met indienen, behandelen we uw bezwaarschrift niet. Behalve als u een goede reden heeft voor het te laat indienen. Schriftelijk U stuurt het aan ons op of geeft het bij ons af. U zet er in: Uw naam en adres; De datum; Datum en nummer van het besluit. Of stuur een kopie van het besluit mee; De reden(en) van uw bezwaar; Uw handtekening. Stuur uw bezwaarschrift aan de gemeente, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein. Bij wie maak ik bezwaar? Een bezwaarschrift stuurt u naar de afzender van het besluit. Dat kan de gemeente zijn, maar ook een andere organisatie of persoon die taken voor de gemeente uitvoert. Een paar voorbeelden: Organisatie Werk en Inkomen Lekstroom (WIL). Neemt besluiten over uitkeringen of schuldhulpverlening; Organisatie Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR). Neemt besluiten over belastingen; Organisatie Parkeerbedrijf P1. Neemt besluiten over parkeren in het algemeen en in het bijzonder over parkeren door mensen met een beperking; Heffingsambtenaar van de gemeente. Neemt besluiten over belastingen; Leerplichtambtenaar van de gemeente. Neemt besluiten over leerplicht. Als u het bezwaarschrift naar een verkeerde instantie of persoon stuurt, dan sturen ze het door. U ontvangt hierover bericht. Hoe lang duurt het? Na ontvangst van uw bezwaarschrift krijgt u een ontvangstbevestiging. Daarin staat informatie over de behandeling. Het kan zijn dat we uw bezwaarschrift voorleggen aan een onafhankelijke adviescommissie (de commissie bezwaarschriften). Die hoort alle partijen en geeft daarna een advies over de beslissing op uw bezwaren. De termijn voor het beslissen op bezwaarschriften staat in de wet en verschilt per soort besluit. Omdat we met een commissie werken mag de behandeling maximaal 18 weken duren. Voorlopige voorziening Als u bezwaar maakt, stopt dat de uitvoering van een besluit niet. Soms heeft dat vervelende gevolgen. U kunt, naast uw bezwaarschrift, de rechter vragen om hierover een beslissing te nemen. Die beslissing heet een 'voorlopige voorziening'. Meer informatie hierover staat op www.rechtspraak.nl. Ook over de behandelkosten bij de rechter (griffierecht). Commissie bezwaarschriften De gemeente heeft een commissie voor het behandelen van bezwaarschriften. Die commissie is onafhankelijk. Dat betekent dat in de commissie geen mensen zitten die bij de gemeente IJsselstein werken of daar wonen. De rol van de commissie is om de gemeente te adviseren over bezwaren en het beslissen daarop. De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden en wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris. De secretaris is een medewerker van de gemeente, maar geen lid van de commissie. De hoorzittingen zijn op donderdagmiddag in het stadhuis. De bezwaarmaker(s), de gemeente en eventuele andere belanghebbenden ontvangen hiervoor een uitnodiging.  De commissie bekijkt de stukken en organiseert een bijeenkomst. Tijdens die vergadering (hoorzitting) geven bezwaarmakers en de gemeente een toelichting. En beantwoorden ze vragen van de commissie. Op basis van al deze informatie maakt de commissie daarna haar advies. De commissie vergadert volgens een vast vergaderschema. De vergaderingen zijn meestal openbaar. Dat is niet zo als de zaken privacygevoelig zijn.  We maken de agenda voor de vergadering vooraf bekend via de gemeentelijke website. De inhoud daarvan kan nog wijzigen na de publicatie, bijvoorbeeld als de behandeling vervalt of wordt verplaatst. De stukken van de vergadering zijn niet openbaar. Die zijn alleen beschikbaar voor de genodigden voor de hoorzitting. Wilt u een hoorzitting als toehoorder bijwonen? Bij openbare zittingen kan dat. Als u een openbare hoorzitting als toehoorder wilt bijwonen, dan adviseren wij u om vooraf contact op te nemen met het secretariaat van de commissie. Ze kunnen u informeren of er nog wijzigingen in de agenda zijn. Dat voorkomt teleurstellingen. Het secretariaat is bereikbaar via telefoonnummer 14030. Commissieverslag De commissie maakt elk jaar en verslag over haar werkzaamheden. Als de verslagen door het gemeentebestuur zijn behandeld komen ze op deze website. Meer weten Op rechtspraak.nl staat ook veel informatie, zoals over de behandelkosten bij de rechter (griffierecht).

  • Externe link: Verklaring Omtrent Gedrag

    Maak een afspraak Online via Justis aanvragen Hoe werkt het Maak een afspraak Neem een recent, volledig en ingevuld aanvraagformulier VOG mee naar de balie; Zorg voor een geldig legitimatiebewijs; Neem eventueel een machtigingsformulier mee; U ontvangt de verklaring binnen twee tot vier weken per post thuis. Kosten Een VOG kost € 41,35. Voor vrijwilligers: de organisatie waar u voor werkt, kan een VOG meestal gratis online voor u aanvragen. Veel werkgevers vergoeden de kosten voor een VOG. Vraag dit vooral even na. U betaalt direct bij de aanvraag. Hoe lang duurt het Twee tot vier weken na de aanvraag krijgt u de VOG of de afwijzing per post thuisgestuurd. Wilt u meer weten over de VOG? Ga dan naar de website van Justis, onderdeel van het Ministerie van Justitie. Meer weten Website van Justis

  • Externe link: Gemeente aansprakelijk stellen

    Wie is aansprakelijk? De gemeente kan voor verschillende soorten schade aansprakelijk zijn. Bijvoorbeeld bij schade aan gemeentelijke gebouwen, wegen, riolering of openbaar groen. Schade kan ook komen door een aannemer die in opdracht van de gemeente werkzaamheden heeft uitgevoerd. Als de schade komt door een aannemer, dan is de aannemer aansprakelijk voor de schade. De gemeente stuurt uw schadeclaim dan door naar de aannemer. Schadeclaim indienen De opgelopen schade moet een direct gevolg van zijn van handelingen of nalatigheid van de gemeente. Is de gemeente het met u eens? Dan krijgt u de schade vergoed (alles of een deel). Digitaal indienen U kunt uw claim digitaal indienen via onderstaande button. Claim indienen Schriftelijk indienen U kunt uw claim ook schriftelijk indienen bij de gemeente. Bij het indienen van uw claim beschrijft u: Datum, tijdstip en exacte plaats van het voorval. Omschrijving van het voorval. U vertelt ons hoe uw schade is ontstaan. Bewijs van de opgelopen schade (zoals foto's van de schade, een rekening van de reparatie of een schaderapportage). Eventueel een getuigenverklaring. Datum van het opstellen van uw brief. Uw naam en adres. Uw telefoonnummer voor overdag. Uw e-mailadres. Uw handtekening. Juridische informatie Informatie over uw juridische vraag vindt u op de website van het Juridisch Loket. Informatie over schadevergoedingen vindt u op rechtspraak.nl. Wetten Burgerlijk Wetboek Boek 6. Niet mee eens? Dan kunt u de zaak aan de (burgerlijke) rechter voorleggen. Wilt u meer informatie hierover? Dan kunt u terecht bij het Juridisch Loket. Het indienen van een bezwaarschrift bij de gemeente kan niet.

  • Externe link: Tweede paspoort

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem alle identiteitsbewijzen en paspoorten mee die u nog heeft, ook als ze zijn verlopen; Een pasfoto die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; Een document waarmee u kunt aantonen dat u een tweede paspoort nodig heeft voor zakelijke of beroepsmatige reizen. U kunt hierbij de volgende documenten overleggen: uittreksels van de Kamer van Koophandel, zakelijke contracten, uitnodigingen buitenlandse bedrijven of vergelijkbare documenten. Een brief van de werkgever alleen is niet voldoende; Uw tweede paspoort ligt na 5 werkdagen klaar; Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. Spoedaanvraag U kunt uw tweede paspoort met spoed aanvragen. Als uw aanvraag voor 12.00 uur is ingediend kunt u het document de volgende dag ophalen. U betaalt hiervoor een toeslag. Kosten en geldigheid Soort tweede paspoort Normale aanvraag Toeslag spoedaanvraag Geldigheid Tweede paspoort vanaf 18 jaar € 86,85 € 59,10 2 jaar Tweede paspoort t/m 17 jaar € 65,40 € 59,10 2 jaar U betaalt uw tweede paspoort bij uw aanvraag. Paspoort kwijt of gestolen Is uw oude paspoort gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Digitaal melden U kunt direct een nieuw paspoort aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing bij de gemeente. Ook als u een spoedaanvraag doet. Maak hiervoor online een afspraak onder ‘paspoort vermissing’; Vindt u uw oude paspoort terug? Lever dit dan in bij uw gemeente. Dit paspoort is namelijk niet meer geldig. Verliest u uw paspoort in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse. Meer weten Meer informatie over het tweede paspoort kunt u vinden op de website van de Rijksoverheid.

  • Externe link: Zakenpaspoort

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem de oude identiteitskaarten en paspoorten mee naar de afspraak. Ook als ze zijn verlopen; Zorg voor een pasfoto die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; U betaalt voor het nieuwe document en krijgt een afhaalbewijs mee; Na 5 werkdagen haalt u uw zakenpaspoort op bij het stadhuis; U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken; Kinderen moeten aanwezig zijn bij de aanvraag en het afhalen van hun ID-kaart of paspoort; Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. Aanvullend tot 18 jaar Ben je minderjarig (jonger dan 18 jaar)? Dan heb je schriftelijke toestemming nodig van je ouders of voogd. Vul het in, en laat het door je ouders/voogd ondertekenen. Om te bewijzen dat de handtekeningen op dat formulier echt zijn, willen wij de paspoorten of rijbewijzen van je ouders of voogd zien als je naar het stadhuis komt. Neem dus ook het volgende mee naar je afspraak: Schriftelijke toestemming van allebei de ouders. Of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit regel je op het stadhuis of via het toestemmingsformulier (pdf, 179 kB); (Kopie van) het identiteitsbewijs van allebei de ouders. Of van iemand anders die het gezag over het kind heeft; Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Wat je nog meer moet meenemen, staat in het lijstje hierboven en in het bericht dat je krijgt als je een afspraak hebt ingepland. Spoedaanvraag Heeft u uw paspoort snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het paspoort vóór 12.00 uur aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag ophalen. U betaalt hiervoor een toeslag. Kosten en geldigheid Soort paspoort Normale aanvraag Geldigheid Toeslag spoedaanvraag Zakenpaspoort vanaf 18 jaar € 86,85 10 jaar € 59,10 Zakenpaspoort t/m 17 jaar € 65,40 5 jaar € 59,10 U betaalt bij de aanvraag aan de balie. Hoe lang duurt het Na 5 werkdagen haalt u uw paspoort op bij het stadhuis. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken. Paspoort kwijt of gestolen Is uw oude paspoort gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Digitaal melden U kunt direct een nieuw paspoort aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing bij de gemeente. Ook als u een spoedaanvraag doet. Maak hiervoor online een afspraak onder ‘paspoort vermissing’ Vindt u uw oude paspoort terug? Lever dit dan in bij uw gemeente. Dit paspoort is namelijk niet meer geldig; Verliest u uw paspoort in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse.