Zoekresultaten 1 - 20 van 21 resultaten
- Externe link: Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk
U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. Dit kunt u in elke gemeente regelen. U gaat persoonlijk naar de gemeente en tekent in elkaars bijzijn de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. Afspraak maken Om uw geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk maakt u een afspraak via tel. 0525 63 82 00.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Klein kansspel organiseren
Bij een kansspel gokken de deelnemers om te kunnen winnen. Voorbeelden van kleine kansspellen zijn bingo, kienspel, vogelpiekspel en rad van avontuur. Als u een kansspel wilt organiseren, dan moet u dit melden bij de gemeente. U geeft minimaal 2 weken van tevoren de tijd en de datum door. Klein kansspel melden U kunt ook schriftelijk een klein kansspel melden (pdf, 336kb)
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-06-05
- Recht
- Externe link: Andere achternaam gebruiken
Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt bij de gemeente aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken wilt worden. Dat doet u met een verzoek aanduiding naamgebruik. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs). Opties naamgebruik Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit 4 namen waarmee u wordt aangeschreven: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit Naamgebruik wijzigen met DigiD U kunt ook schriftelijk een verzoek naamgebruik indienen (pdf, 31kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-05-26
- Recht
- Externe link: Paspoort
Een paspoort is een reisdocument (wereldwijd) en identificatiemiddel. U vraagt een paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Dit kan alleen op afspraak. U kunt uw paspoort na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Een paspoort voor personen van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Een paspoort voor personen tot 18 jaar is 5 jaar geldig. Maak uw afspraak
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen
Er zijn momenten waarop u wilt bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist of wanneer u gaat trouwen. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. Als u solliciteert naar een baan in het openbaar bestuur, kunt u dit bewijs ook nodig hebben. U vraagt het bewijs van Nederlanderschap aan bij de gemeente. Na de aanvraag sturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen op. Bewijs van Nederlanderschap aanvragen met DigiD Afspraak maken U kunt het uittreksel ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. U kunt het uittreksel direct meenemen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Briefadres
Als u geen woonadres heeft in Nederland, is het mogelijk om bij de gemeente een briefadres aan te vragen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk als u in een verpleeghuis of in een gevangenis verblijft. Maar ook als u in een vaartuig (bijvoorbeeld schippers) of voertuig woont, kunt u een briefadres aanvragen. Een briefadres is het adres van een bekende of een instelling. Op het briefadres wordt uw post ontvangen en de ontvanger geeft het aan u door. Maak uw afspraak U kunt ook schriftelijk een briefadres (pdf, 723kb) aanvragen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2023-07-06
- Recht
- Externe link: Trouwen in het buitenland
Als u in het buitenland gaat trouwen, heeft u soms een Verklaring van huwelijksbevoegdheid of een Ongehuwdverklaring nodig. Dat hangt af van het land waar u trouwt. Vraag aan de Nederlandse ambassade of de overheid in het buitenland welke documenten u precies nodig heeft. Bent u in het buitenland getrouwd? Registreer dan uw huwelijk bij uw eigen gemeente. Maak uw afspraak
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Beroepschrift indienen
De gemeente beslist over uw bezwaar tegen een gemeentelijk besluit. Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente over uw bezwaar, dan kunt u in beroep gaan. In de brief van de gemeente met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel. Ook kunt u iemand machtigen om namens u in beroep te gaan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Is uw vertegenwoordiger geen advocaat, dan moet u de persoon schriftelijk machtigen. Deze machtiging moet meegestuurd worden met het beroepschrift. Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting, waar u uw bezwaarschrift mondeling kunt toelichten. U mag dit door uw advocaat of gemachtigde laten doen. Het instellen van beroep betekent niet dat de beslissing ongeldig is. De beslissing is gewoon rechtsgeldig. Als u wilt dat de beslissing tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Het beroepschrift mag in een vreemde taal zijn geschreven. Voor een goede afhandeling kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2021-11-22
- Recht
- Externe link: Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita
Een bewijs van in leven zijn of attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen. U vraagt het bewijs van in leven zijn bij de gemeente aan. Na de aanvraag sturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen op. Bewijs van in leven zijn aanvragen met DigiD Afspraak maken U kunt het uittreksel ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. U kunt het uittreksel direct meenemen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Loterij organiseren
Bij een loterij verkoopt u loten en maken deelnemers kans op prijzen. U mag alleen een loterij organiseren als u een vergunning heeft. U vraagt de vergunning aan bij de gemeente. Loterijvergunning aanvragen U kunt ook schriftelijk een loterijvergunning aanvragen (pdf, 130kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-01-17
- Recht
- Externe link: Nadeelcompensatie
Sinds 1 januari 2024 geldt de Omgevingswet getreden. Met de komst van deze wet is het planschaderecht gewijzigd. De schade die voorheen bekend stond als ‘planschade’ heet onder de Omgevingswet ‘nadeelcompensatie’. Daarnaast vallen hier ook andere soorten schade onder. Is de schade ontstaan voor 1 januari 2024? Dan is er nog sprake van planschade en geldt de oude procedure voor planschade. Is de schade veroorzaakt na 1 januari 2024, dan valt deze onder nadeelcompensatie en geldt de nieuwe procedure. Lees verder hieronder. Wat is nadeelcompensatie De gemeente kan een omgevingsplan wijzigen of een omgevingsvergunning afgeven. Bijvoorbeeld als er een nieuwe woonwijk komt. Of als een nieuwe weg wordt aangelegd. U kunt daarvan nadeel ondervinden. Bijvoorbeeld omdat uw woning minder waard wordt of dat u inkomsten verliest. Ook kan het voorkomen dat werkzaamheden die de gemeente uitvoert nadelig voor u uitpakken. Bijvoorbeeld: uw bedrijf was een aantal maanden moeilijk bereikbaar vanwege uitgelopen rioleringswerkzaamheden of de strooiwagen van de gemeente raakt per ongeluk uw auto waardoor u schade heeft. U kunt daarvoor nadeelcompensatie aanvragen. U krijgt mogelijk een deel van de door u geleden financiële schade vergoed. Bekijk voordat u de aanvraag doet of u voldoet aan de voorwaarden. Nadeelcompensatie aanvragen U kunt ook schriftelijk Nadeelcompensatie aanvragen (pdf, 275kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-02-06
- Recht
- Externe link: Aangifte doen van overlijden
Als iemand overlijdt, moet dat binnen 6 werkdagen worden aangegeven bij de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal doet de uitvaartverzorger dit. Maar ook nabestaanden kunnen aangifte van overlijden doen bij de afdeling Burgerzaken. U maakt hiervoor een afspraak bij de gemeente. Aangifte door uitvaartondernemer Als uitvaartondernemer kunt u online aangifte doen van overlijden. Bent u nog niet bekend als uitvaartondernemer in de gemeente Oldebroek? Dan moet u zich eerst registreren via het formulier Registratie uitvaartondernemer. Wij voegen uw gegevens zo snel mogelijk toe, zodat u alsnog online aangifte kunt doen. U ontvangt een mail als uw gegevens zijn toegevoegd. Overlijdensaangifte met eHerkenning
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Bedrijfsverzamelgebouw
De gemeente heeft een aantal bedrijfsverzamelgebouwen. De meesten zijn particulier eigendom. De gemeente heeft samen met de Ir. R.R. van der Zeestichting in Wapenveld een bedrijfsverzamelgebouw op het bedrijventerrein Wezep-Noord. De units worden bij voorkeur verhuurd aan startende en doorstartende ondernemers. Zij worden gestimuleerd door middel van een korting op de huurprijs. Ook wordt er professionele begeleiding geboden. Het is de bedoeling dat starters na ongeveer 5 jaar de bedrijfsunit verruilen voor een (grotere) zelfstandige bedrijfsruimte elders, bij voorkeur in de gemeenten Oldebroek, Hattem of Heerde.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-06-05
- Recht
- Externe link: Identiteitskaart
Een identiteitskaart is een reisdocument (beperkt aantal landen) en identificatiemiddel. U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Dit kan alleen op afspraak. U kunt uw identiteitskaart na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Een identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Een identiteitskaart voor personen tot 18 jaar is 5 jaar geldig. Maak uw afspraak Let op: voor het reizen naar Engeland, Schotland of Noord-Ierland heeft u een paspoort nodig.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Voornaam of achternaam wijzigen
U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden. Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan wordt uw nieuwe naam opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Daarnaast wordt uw nieuwe naam toegevoegd aan uw geboorteakte. Instanties die gebruikmaken van deze gegevens worden hierover geïnformeerd.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-05-25
- Recht
- Externe link: Handtekening laten legaliseren
Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier. U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs. U krijgt de legalisatie direct mee. Maak uw afspraak
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Verhuizing doorgeven
Als u verhuist, geeft u dat door aan de gemeente waar u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen moet u dit doorgeven. Geef uw nieuwe adres binnen 5 dagen na de verhuisdatum door of maximaal 4 weken ervoor. Een verhuizing doorgeven is gratis. Verhuizing doorgeven met DigiD U kunt ook schriftelijk uw verhuizing doorgeven (pdf, 384kb) of u geeft de verhuizing persoonlijk door op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2022-10-12
- Recht
- Externe link: Eerste inschrijving in Nederland
Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit wordt een ‘eerste inschrijving’ genoemd. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen. Maak uw afspraak Kies voor Vestiging vanuit buitenland.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-05-29
- Recht
- Externe link: Verklaring omtrent het gedrag (VOG)
Een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of instanties kunnen daar om vragen als u bij hen komt werken. U kunt een VOG online aanvragen bij Dienst Justis als uw werkgever eHerkenning heeft. Als uw werkgever dat niet heeft, kunt u digitaal of persoonlijk een VOG aanvragen bij de gemeente. U ontvangt de VOG meestal binnen 4 weken per post van Dienst Justis. VOG aanvragen bij Dienst Justis VOG aanvragen bij gemeente Als uw werkgever geen eHerkenning heeft of niet voldoet aan de voorwaarden, dan kunt u een VOG aanvragen bij de gemeente. U kunt de VOG digitaal aanvragen bij de gemeente. Hierbij stuurt u een scan mee van een ingevuld aanvraagformulier VOG. Of u vraagt de VOG persoonlijk aan op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. U neemt een geldig identiteitsbewijs mee en een ingevuld aanvraagformulier VOG.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-11-12
- Recht
- Externe link: Geslacht op geboorteakte wijzigen
Op uw geboorteakte staat uw geslacht vermeld. Transgenders kunnen het geslacht op hun geboorteakte veranderen. Dit doet u bij de gemeente waar u bent geboren. U geeft meteen door welke voornaam u voortaan wilt gebruiken. Als u geboren bent in het buitenland, dan gaat u naar de gemeente Den Haag. Afspraak maken Voor het wijzigen van uw geboorteakte maakt u een afspraak met de gemeente via tel. 0525 63 82 00.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-05-26
- Recht