Zoekresultaten 1 - 20 van 30 resultaten

  • Externe link: Geboorteaangifte

    U moet de geboorte van uw kind, binnen drie dagen na de geboorte, aangeven bij de Burgerlijke Stand in de gemeente waar het kind geboren is. In gemeente Oude IJsselstreek is het mogelijk om online de geboorteaangifte te doen. Daarvoor hoeft u de deur niet uit.

  • Externe link: Koop openbaar groen

    Wilt u gemeentegrond kopen voor het uitbreiden van uw tuin? Of heeft u wellicht al gemeentegrond in gebruik en is hiervoor nog niks geregeld? Meer informatie over snippergroen in onze gemeente vindt u terug op deze pagina. Kunt u de juiste informatie niet vinden of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op, we informeren u graag. Snippergroen is gemeentegrond van vaak kleine omvang en heeft geen of minimale belevingswaarde of functie voor de openbare ruimte. Snippergroen bevindt zich op diverse plekken in onze gemeente. Als het snippergroen grenst aan een huisperceel dan kan het mogelijk gekocht of gehuurd worden ter uitbreiding van de tuin. Of een stukje grond uitgegeven kan worden, wordt door ons getoetst aan vaste uitgiftecriteria. Heeft de grond nog enige functie voor de openbare ruimte of liggen er belangrijke kabels en leidingen in de grond, dan wordt de grond niet verkocht. Is verkoop geen optie dan wordt er gekeken of verhuur mogelijk is. In onze gemeente zijn ook situaties waar gebruik wordt gemaakt van gemeentegrond, maar waar nog geen afspraken over zijn gemaakt. Dat is een situatie die niet wenselijk is en daarom willen we dit oplossen. In deze situaties scheppen we graag duidelijkheid en bekijken we welke mogelijkheden er zijn voor het verder gebruiken van de grond.

  • Externe link: Speelautomatenvergunning

    Plaatst u een speelautomaat in uw horecabedrijf, dan heeft u een aanwezigheidsvergunning nodig op grond van de Wet op de Kansspelen.

  • Externe link: Attestatie de vita (internationale akte)

    Een attestatie de vita is een internationale schriftelijke verklaring dat u in leven bent. Pensioenfondsen of andere uitkerende instanties kunnen daar om vragen. Een attestatie de vita vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Maak hiervoor eerst een afspraak.

  • Externe link: Overlijdensaangifte

    Van ieder overlijden dat in Nederland plaatsvindt moet een akte worden opgemaakt in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden

  • Externe link: Adresonderzoek

    Staat iemand op uw adres ingeschreven maar woont die persoon er niet meer? Dan kunt u bij Publiekszaken een adresonderzoek aanvragen. De gemeente controleert dan of iemand op het adres woont dat in de Basisregistratie Personen (BRP) staat vermeld. U kunt een adresonderzoek online aanvragen. Na ontvangst van uw aanvraag nemen wij uw verzoek in behandeling.

  • Externe link: Legaliseren handtekening

    Met het legaliseren van uw handtekening bewijst u dat een handtekening op een document echt van u is.

  • Externe link: Paspoort aanvragen

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Dit geldt ook voor uw kinderen, zij moeten zelf bij de aanvraag en het ophalen aanwezig zijn. Maak hiervoor een afspraak. U betaalt de kosten bij aanvraag. Het paspoort ligt na circa zes werkdagen voor u klaar. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken.

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn

    Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een bewijs van in leven zijn aanvragen.

  • Externe link: In beroep gaan

    Heeft u bezwaar gemaakt tegen een besluit van de gemeente en bent u het niet eens met de beslissing over uw bezwaar? Dan kunt u in beroep gaan.

  • Externe link: Vluchtelingenpaspoort

    Het vluchtelingenpaspoort is een reisdocument voor mensen die erkend zijn als vluchteling in Nederland. Het is ook een identiteitsbewijs. U kunt het vluchtelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen. Met uw vluchtelingenpaspoort kunt u naar het buitenland reizen. Voor veel landen heeft u nog wel een visum nodig. De ambassade van het land waar u heengaat heeft daarover meer informatie. Wij werken op afspraak. U kunt telefonisch contact met ons opnemen om een afspraak te maken. Na circa vijf werkdagen kunt u uw paspoort afhalen. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken.

  • Externe link: Verklaring omtrent gedrag

    Een verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of instanties, maar ook verenigingen en stichtingen kunnen daar om vragen als u bijvoorbeeld gaat werken in de kinderopvang, het onderwijs, als taxichauffeur of trainer. U krijgt een VOG als u geen strafbaar feit heeft gepleegd dat relevant is voor de betreffende functie.

  • Externe link: Ouderlijk gezag en voogdij

    Minderjarigen staan onder gezag. Iemand die het gezag heeft over een kind, neemt onder meer de beslissingen over verzorging en opvoeding. Ook mag die persoon het vermogen van het kind beheren en in naam van het kind rechtshandelingen verrichten, zoals een handtekening zetten en een gerechtelijke procedure voeren. Het kan om ouderlijk gezag of voogdij gaan.

  • Externe link: Echtscheiding / Beëindiging geregistreerd partnerschap

    U kunt uw huwelijk laten ontbinden door een echtscheiding. Daar heeft u een advocaat voor nodig. Hij dient uw verzoek in bij de rechtbank. U kunt een geregistreerd partnerschap via de rechtbank, een advocaat of notaris beëindigen of ontbinden. Welke manier u kiest, is afhankelijk van uw situatie.

  • Externe link: Verhuizen / Inschrijven in Oude IJsselstreek

    Verhuist u naar of binnen Oude IJsselstreek? Meld dit dan bij de gemeente Oude IJsselstreek. Verhuist u van Oude IJsselstreek naar een andere gemeente? Dan meldt u dat in de nieuwe gemeente. U wordt dan automatisch bij gemeente Oude IJsselstreek uitgeschreven.

  • Externe link: Nadeelcompensatie

    Wanneer u als inwoner of bedrijf veel nadeel of schade heeft door een besluit of activiteit van de gemeente, heeft u misschien recht op een schadevergoeding. Dit wordt ook wel nadeelcompensatie genoemd. Nadeelcompensatie is grotendeels de opvolger van planschade.

  • Externe link: Identiteitskaart aanvragen

    Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Dit geldt ook voor uw kinderen, zij moeten zelf bij de aanvraag en het ophalen aanwezig zijn. Maak hiervoor een afspraak. U betaalt de kosten bij aanvraag. De identiteitskaart ligt na circa zes werkdagen voor u klaar. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken.

  • Externe link: Dood dier opruimen

    Kadavers van kleine huisdieren zoals hond, kat, konijn, hamster, vogels, enz. kunt u na overleg en tegen betaling brengen

  • Externe link: Erkennen van een kind

    Wilt u als man (dit kan ook als u niet de biologische vader bent) of duomoeder een kind erkennen? Dit doet u bij de burgerlijke stand van de gemeente of via een notaris.

  • Externe link: Betaling gemeentelijke belastingen

    De gemeente biedt u de mogelijkheid om de gemeentelijke belastingen via automatische incasso te betalen. Wanneer u een machtiging automatische incasso heeft afgegeven dan zal de incasso in 8 termijnen plaatsvinden. Dit betekent dat de aanslag van eind maart tot en met eind oktober wordt geïncasseerd. Voor de aanslag gemeentelijke belastingen 2025 zijn de vervaltermijnen gewijzigd. Dit betekent dat de aanslag twee vervaltermijnen heeft. De 1e vervaltermijn is 31 maart 2025 en de 2e vervaltermijn is 31 mei 2025. Als u de gemeente niet gemachtigd heeft moet het totaalbedrag voor 31 mei 2025 betaald zijn.