Zoekresultaten 1 - 20 van 25 resultaten

  • Externe link: Geheimhouden persoonsgegevens

    U kunt geheimhouding van uw persoonsgegevens aanvragen. Dit geldt dan voor alle persoonsgegevens in de basisregistratie personen (BRP). U hoeft bij het verzoek niet te vertellen waarom u geheimhouding aanvraagt.

  • Externe link: Legalisatie handtekening

    Een handtekening legaliseren betekent dat u bewijst dat uw handtekening echt is. Dit heeft u bijvoorbeeld nodig als u belangrijke documenten naar het buitenland moet sturen. Of als u bezoek krijgt uit een land waarvoor u een garantstelling moet geven. U moet daarvoor uw handtekening op het document komen zetten bij de gemeente.

  • Externe link: Paspoort en identiteitskaart

    Binnen Nederland gebruikt u een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld als u een rekening wilt openen bij een bank. Of bij de verkiezingen. Een identiteitsbewijs is verplicht vanaf 14 jaar. Hierover kunt u ook meer lezen op rijksoverheid.nl/identificatieplicht. U heeft een paspoort of identiteitskaart ook nodig als u naar het buitenland gaat. Met een identiteitskaart kunt u naar verschillende landen in Europa reizen. Met een paspoort kunt u naar alle landen gaan. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op rijksoverheid.nl/paspoort en identiteitskaart. Een paspoort of identiteitskaart is 10 jaar geldig. Voor jongeren tot 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig. Reist u alleen met kinderen? En heeft u een andere achternaam? Soms geeft dat problemen bij de paspoortcontrole. Zorg dat u een toestemmingsformulier bij u heeft.

  • Externe link: Zienswijze indienen

    Wanneer u een reactie wilt geven op een ruimtelijk plan, zoals een ontwerpbouwvergunning. bestemmingsplan, of een wijzigingsplan, dan kunt u een zienswijze indienen. Ook wanneer inspraak op een ander gemeentelijk plan of project is opengesteld, kunt u een vaak zienswijze indienen. Zienswijzen kunnen worden ingediend tijdens de periode dat het ontwerpbesluit ter inzage ligt. Over het algemeen is hier een periode van 6 weken voor. Met een zienswijze die te laat wordt ingediend hoeft de gemeente geen rekening te houden.  

  • Externe link: Overlijdensaangifte

    Meestal regelt de begrafenisondernemer de overlijdensaangifte. Als nabestaande kunt u dit ook zelf doen. Doe de aangifte binnen 5 dagen na het overlijden bij de gemeente waar de persoon overleden is. Wij maken dan een overlijdensakte op. Deze akte kunt u nodig hebben om het overlijden door te geven aan een bedrijf of organisatie. Geef ons de volgende informatie over de overledene door: namen en geslacht plaats en dag waarop hij of zij geboren is plaats, dag en als dat bekend is tijdstip van overlijden burgerlijke staat adres en woonplaats De begrafenis of crematie mag niet eerder plaatsvinden dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na het overlijden. Wilt u de overledene eerder begraven? Vraag dan om toestemming van de officier van justitie en toestemming van ons. Wilt u de begrafenis of crematie later laten plaatsvinden? Vraag dan om onze toestemming. Woont de overledene niet in de gemeente waar hij of zij gestorven is? Dan geeft die gemeente het overlijden door aan de gemeente waar de overledene woonde. De gemeente waar hij of zij woonde, past de basisregistratie personen aan. Heeft de overledene zijn of haar lichaam ter beschikking van de wetenschap gesteld? Vraag ons dan om “verlof tot ontleding”.

  • Externe link: Erkenning van een kind

    U krijgt samen een kind? Gefeliciteerd! Als jullie niet getrouwd zijn of geen geregistreerd partnerschap met elkaar hebben, kan de vader of duomoeder zijn of haar kind erkennen. De duomoeder is de moeder waar het kind niet uit is geboren. Erkenning kan voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of daarna. Als u het kind erkent, kunt u ook aangeven dat het uw achternaam krijgt. De moeder moet het daarmee eens zijn. Zij komt samen met u langs voor de erkenning. U kiest de achternaam bij het eerste kind. Elk volgende kind krijgt dezelfde achternaam. Is het kind 16 jaar of ouder? Dan mag het kind zelf kiezen welke achternaam het krijgt. Let op! Door erkenning krijgt u niet vanzelf het ouderlijk gezag. Dit regelt u bij de rechtbank. Pas dan mag u ook beslissingen nemen over het kind.  Erkenning voor de geboorte heet “erkenning van de ongeboren vrucht”. Het voordeel is dat het kind meteen bij de geboorte een wettelijke vader of duomoeder heeft.

  • Externe link: Bezwaar en beroep

    Als u het niet eens bent met een schriftelijk besluit van de gemeente, kunt u hiertegen bezwaar maken. Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift dan kunt u hiertegen in beroep gaan bij de rechtbank.

  • Externe link: Achternaam veranderen

    Wilt u uw achternaam veranderen? Hier zijn regels voor. Meestal gaat het om hoe u de achternaam gebruikt. Omdat u gaat trouwen, een geregistreerd partnerschap aangaat of omdat u gaat scheiden. U houdt altijd uw achternaam die u bij uw geboorte heeft gekregen. Bij trouwen en een geregistreerd partnerschap kunt u kiezen voor: alleen uw eigen achternaam uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner alleen de achternaam van uw partner de achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam Heeft u een kind? Dan kunt bij uw huwelijk of partnerschap eenmalig de achternaam van uw kind veranderen. Neem hiervoor van te voren contact op met de gemeente. In sommige situaties kunt u uw achternaam wijzigen. Bijvoorbeeld omdat u een gekke naam heeft. Of omdat u de achternaam van de andere ouder wilt. Dit regelt u via Dienst Justis, daar vind u ook de voorwaarden en regels voor een naamswijziging.

  • Externe link: Automatische incasso of bankrekeningnummer wijzigen

    U kunt de gemeentebelastingen in 1 keer betalen of in meerdere keren (gespreid). Wilt u gespreid betalen? Dan kunt u het NoordelijkBelastingkantoor toestemming geven het bedrag van uw rekening af te schrijven door een automatische incasso. Dit doet u met een machtiging. Maakt u gebruik van de automatische incasso? Dan schrijven we het aanslagbedrag in 10 maandelijkse termijnen af van uw bankrekening. Dit zal gebeuren rond de vervaldatum die op het aanslagbiljet staat.

  • Externe link: Geboorteaangifte

    U heeft een kindje gekregen, gefeliciteerd. Het is belangrijk dat u binnen 3 dagen na de bevalling aangifte doet. We nemen het kindje op in de BRP. Dan krijgt uw kind meteen een BSN. Ook maken we een geboorteakte. Hierin staan: voornaam en achternaam van uw kind de namen van de ouders de geboortedatum en tijd de geboorteplaats. De vader of moeder doet aangifte van de geboorte. Is dit niet mogelijk? Dan mag ook iemand anders de aangifte doen: iemand die bij de geboorte aanwezig was, zoals een familielid, arts, verloskundige of kraamhulp. de bewoner van het huis waar het kindje geboren is. het hoofd van het ziekenhuis, de inrichting of de gevangenis waar het kindje geboren is. de burgemeester van de plaats waar het kindje geboren is. Woont u niet in de gemeente waar het kindje geboren is? Dan geeft de gemeente de geboorte door aan de gemeente waar u woont. Daar wordt het kindje opgenomen in de basisregistratie personen en krijgt het een BSN.

  • Externe link: Klacht over de gemeente

    Vindt u dat iemand van de gemeente u niet goed behandeld heeft? Bijvoorbeeld een ambtenaar of bestuurder? U kunt dan een klacht bij ons indienen. De klacht kan gaan over: hoe u behandeld bent dat u verkeerde of te weinig informatie heeft gekregen dat onze medewerkers niet op uw vragen reageren

  • Externe link: Groenstrook kopen

    Als naast uw woning, tuin of land een stuk gemeentegrond ligt (snippergroen), kunt u deze openbare groenstrook aan uw eigen grond toevoegen. Voor het kopen van gemeentegrond moet u betalen.  Het kopen van gemeentegrond kan alleen als het voor iedereen voordeel oplevert. Het is illegaal om zonder toestemming van de gemeente gemeentegrond te gebruiken.

  • Externe link: Echtscheiding melden

    Een scheiding of ontbinding van het partnerschap regelt u via de rechter. Meestal met een advocaat. U meldt de scheiding binnen 6 maanden. Dit doet u bij de gemeente waar u getrouwd bent of uw geregistreerd partnerschap aangegaan bent. Vaak regelt uw advocaat dit voor u. Wij zetten de scheiding in het register. U mag een geregistreerd partnerschap zonder rechter beëindigen (dit gebeurt door het opmaken van een overeenkomst bij een notaris), als u geen minderjarige kinderen heeft. Om uw huwelijk te beëindigen moet u altijd naar de rechter.

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita

    Het bewijs van in leven zijn is een schriftelijk bewijs van de gemeente dat een burger in leven is. Dit bewijs kan noodzakelijk zijn voor pensioenfondsen of andere uitkerende instanties en kan verkregen worden bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Heeft u het bewijs nodig binnen Nederland? Vraag dan een bewijs van in leven zijn aan. Heeft u het nodig voor in het buitenland? Dan vraagt u om een Attestatie de Vita.

  • Externe link: Bingo of loterij organiseren

    Wilt u een bingo of loterij organiseren voor uw vereniging? Hiervoor heeft u toestemming nodig. Laat het ons op tijd weten. Vraag voor een loterij een vergunning bij ons aan. Een klein kansspel zoals een bingo of prijsvraag hoeft u alleen maar te melden. Bij een kansspel gaat het geld naar een goed doel. Bijvoorbeeld een nieuw clubhuis, instrumenten voor de muziekvereniging of renovatie van de kerk.

  • Externe link: Trouwen in het buitenland

    Plannen om in het buitenland te gaan trouwen? Of een geregistreerd partnerschap aan te gaan? Daarvoor zullen jullie een aantal zaken van te voren moeten uitzoeken. Bijvoorbeeld: Mogen jullie wel trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in het land waar jullie dat willen? Welke documenten hebben jullie daarvoor nodig? Moeten jullie documenten legaliseren, voordat jullie weer naar huis gaan? En denk ook aan het registreren van jullie huwelijk in Nederland. Sommige landen zullen dan om toestemming van uw gemeente vragen. Dit is een Verklaring van huwelijksbevoegdheid of een ongehuwdverklaring. Kijk voor meer informatie bij het product Verklaring trouwen in het buitenland.

  • Externe link: Uittreksel burgerlijke stand

    Een uittreksel burgerlijke stand is een bewijs. Het laat zien waar u geboren bent, wie uw ouders zijn of wanneer u getrouwd bent. Er zijn verschillende soorten uittreksels burgerlijke stand: geboorte huwelijk of partnerschap echtscheiding of beëindiging partnerschap overlijden Heeft u een bewijs van in leven zijn nodig voor in het buitenland? Dit heet een attestatie de vita. Dit is een uittreksel burgerlijke stand. Het is standaard in 2 talen: Nederlands en Frans.

  • Externe link: Trouwen en partnerschap melden

    Jullie willen trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Vergeet niet jullie plannen bij de gemeente te melden. Waarom? We controleren bijvoorbeeld of jullie wel met elkaar mogen trouwen. Ook helpen we met wat officiële zaken, zoals de trouwakte, en maken we afspraken met jullie over de datum en locatie. Jullie geven door wie jullie getuigen zijn en jullie mogen zelf een trouwlocatie kiezen. Ook vragen we wie jullie graag als trouwambtenaar zouden willen. Doe de melding op tijd. Dit kan vanaf 1 jaar voor de geplande datum. Het kan niet later dan 6 weken voor de datum. Als we documenten van jullie nodig hebben, kunnen die 6 weken te kort zijn. Sinds 1 januari 2018 is er wat veranderd. Jullie trouwen nu ‘in beperkte gemeenschap van goederen’. Willen jullie dit anders regelen? Ga dan naar de notaris voor huwelijkse voorwaarden.

  • Externe link: Uittreksel basisregistratie personen

    Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP), voorheen gemeentelijke basisadministratie (GBA), is een schriftelijk bewijs dat verklaart dat u in de betreffende gemeente staat ingeschreven. Er bestaan verschillende soorten uittreksels uit de Basisregistratie personen. Zo kunnen er uittreksels worden afgegeven met vermelding van nationaliteit, aanvangsdatum bewoning adres, burgerlijke staat, gezinssamenstelling. Dit is afhankelijk van de situatie waarvoor het uittreksel nodig is. Op een uittreksel uit de basisregistratie staat in ieder geval: Uw volledige geslachts- en voorna(a)m(en). Uw geboortedatum en -plaats. Uw huidige adres. De datum van afgifte. Een uittreksel uit de basisregistratie is niet nodig voor inschrijving leerlingen bij scholen. Het uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) wordt vaak verward met een uittreksel Burgerlijke stand, waarin persoonsgegevens uit een akte (bijvoorbeeld geboorteakte) staan vermeld. Het uittreksel uit de Burgerlijke stand kan ook afgegeven worden op een speciaal formulier, dat in meerdere talen is opgesteld als u het nodig heeft voor internationaal gebruik.

  • Externe link: Woonwagenstandplaats

    Wilt u in aanmerking komen voor een woonwagenstandplaats? Of bent u op zoek naar een andere woonwagenstandplaats? Dan moet u zich inschrijven in het register van standplaatszoekenden van onze gemeente. Als er geen standplaatsen beschikbaar zijn komt u op een wachtlijst. U hoeft zich alleen in te schrijven als u op zoek bent naar een woonwagenstandplaats. Woont u nu in een woonwagen, maar wilt u een andere standplaats? Dan moet u zich ook inschrijven.