Zoekresultaten 1 - 20 van 29 resultaten

  • Externe link: Verloren of gevonden voorwerpen

    Bent u een voorwerp verloren, dan kunt u dit melden bij de gemeente. Dit doet u via de website Externe link: verlorenofgevonden.nl.

    Heeft u een voorwerp gevonden, dan bent u verplicht dit te melden bij de gemeente. Dat doet u ook ook via Externe link: verlorenofgevonden.nl. Alle gevonden voorwerpen in onze gemeente zijn terug te vinden op deze website. U helpt hiermee niet alleen de eigenaar maar u mag soms het voorwerp ook houden, als de eigenaar niet gevonden wordt. Hier gelden wel bepaalde regels voor. Deze staan op diezelfde website.

  • Externe link: Vluchtelingenpaspoort

    Woont u in Nederland, hebt u niet de Nederlandse nationaliteit, en hebt u een verblijfsvergunning type III of IV? Dan hebt u een vluchtelingenpaspoort nodig als u naar het buitenland wilt. U maakt daarvoor een afspraak.

  • Externe link: Tweede paspoort

    Reist u veel, ook naar landen die met elkaar in conflict zijn? Of kunt u tijdelijk niet over uw paspoort beschikken in verband met een visumaanvraag? U kunt dan een tweede paspoort aanvragen.

  • Externe link: Begraven of cremeren

    Als een naaste van u overlijdt, kunt u hem of haar laten begraven op een gemeentelijke begraafplaats of laten cremeren waarna de urn op de begraafplaats wordt bijgezet.

    Om een plek op een gemeentelijke begraafplaats te mogen gebruiken, moet u een graf kopen of huren. Meestal doet de uitvaartverzorger dit voor u.

  • Externe link: Aangifte van geboorte

    Als u een kind heeft gekregen, moet u aangifte van geboorte doen. Dat moet in de gemeente waar uw kind is geboren.

    U moet uw kind binnen 3 dagen na de geboorte aangeven op het stadhuis. De dag van geboorte telt niet mee voor de termijn.

    Externe link: Aangifte van geboorte doen via DigiD

  • Externe link: Verhuizing doorgeven

    Verhuist u naar of binnen Gorinchem? Dan moet u dat melden bij de gemeente Gorinchem. Dit moet in ieder geval binnen vijf dagen na de verhuisdatum. U mag ook ruim voor de verhuisdatum de verhuizing doorgeven.

  • Externe link: Verklaring omtrent gedrag

    Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is een verklaring waaruit blijkt dat uw gedrag geen probleem is voor uw baan. U kunt een VOG online en aan de balie aanvragen.

  • Externe link: Briefadres aanvragen

    Heeft u geen woonadres? Bijvoorbeeld omdat u in een zorginstelling of gevangenis verblijft? Dan kunt u zich inschrijven op een briefadres. Dit kan geen postbus zijn.

  • Externe link: Achternaam kiezen voor uw kind

    Als ouders mag u kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt. Die van u of van uw partner of beide. Als u dit vóór de geboorte wilt regelen, maakt u een afspraak. En anders kiest u bij de geboorteaangifte of bij het erkennen van het kind.

  • Externe link: Aangifte van overlijden

    Als iemand overleden is, moet dat worden aangegeven bij de gemeente. De aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal regelt de uitvaartverzorger dit, maar u kunt ook zelf aangifte van overlijden doen. De overlijdensaangifte moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan.

    Aangifte doen door uitvaartverzorger:

    • Aangifte door uitvaartverzorger: geef bij voorkeur een overlijden digitaal door. Hiervoor heeft u E-herkenning nodig.

    Externe link: Aangifte van overlijden doen via E-herkenning

    Zelf aangifte doen

    Doet u zelf aangifte, maak dan een afspraak op het stadhuis via telefoonnummer 140183.

  • Externe link: Automatische incasso

    U kunt uw aanslagen gemeentelijke belastingen via automatische incasso in termijnen betalen.

  • Externe link: Identiteitskaart

    U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. Daarvoor maakt u een afspraak. Normaal gesproken kunt u na 6 werkdagen uw identiteitskaart afhalen.

  • Externe link: Afschrift burgerlijke stand

    De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen in uw leven vast in een officieel document; een akte. Elke akte blijft in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

    U kunt van een geboorteakte, huwelijksakte, akte van geregistreerd partnerschap en overlijdensakte een kopie (ook wel: afschrift) bestellen.

  • Externe link: Zakenpaspoort

    Reist u veel? Dan kunt u ook een zakenpaspoort aanvragen. Dit is een gewoon paspoort. Het is alleen dikker, namelijk 66 pagina's in plaats van 34 pagina's. U maakt hiervoor een afspraak.

  • Externe link: Inkoop en aanbesteding

    Als u als ondernemer zaken wil doen met de gemeente Gorinchem krijgt u te maken met het gemeentelijke aanbestedingsbeleid

  • Externe link: Bezwaar maken tegen de beschikking WOZ

    Bent u het niet eens met uw WOZ waarde? Dan kunt u digitaal of schriftelijk bezwaar maken.

  • Externe link: Echtscheiding melden

    Wilt u uw huwelijk beëindigen? Dan kunt u dit laten ontbinden door een echtscheiding. Meestal regelt uw advocaat dit voor u. De echtscheiding moet binnen 6 maanden na de uitspraak worden doorgegeven aan de gemeente waar u trouwde. Na de inschrijving in de registers van de burgerlijke stand is uw echtscheiding pas definitief.

  • Externe link: Bewijs van Nederlanderschap

    Wilt u voor een bepaald beroep in aanmerking komen? Dan hebt u soms een bewijs van Nederlanderschap nodig. Dit is een verklaring van de gemeente dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. Staat u bij ons ingeschreven? Vraag dit bewijs dan bij ons aan.

  • Externe link: Erkennen van een kind

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Als u de wettelijke vader of duomoeder wilt zijn dan moet u het kind erkennen. Dit kan voor of na de geboorte van het kind. Maak hiervoor een afspraak.

  • Externe link: Uitschrijvingen uit Nederland

    Is iemand verhuisd uit de gemeente Gorinchem? Maar is die verhuizing niet aan ons doorgegeven? Dan kan het college van burgemeester en wethouders besluiten de gegevens van deze personen op te nemen als een vertrek naar een onbekend land. Dit betekent dat we van plan zijn deze personen uit te schrijven uit Nederland.

    In de wet staat dat elke inwoner in Nederland binnen vijf dagen na verhuizing hiervan aangifte moet doen bij de gemeente waar diegene zijn/haar adres heeft.