Zoekresultaten 1 - 20 van 62 resultaten

  • Externe link: Gebruik gemeentegrond/roerende zaken opslaan (container, steiger,hijskraan, bouwkeet enz.)

    Inwoners, bedrijven of instellingen kunnen gebruikmaken van gemeentegrond. Als u iets wilt organiseren op gemeentegrond, dan heeft u toestemming nodig van de gemeente. Krijgt u toestemming, dan mag u de grond onder bepaalde voorwaarden gebruiken. De gemeente blijft wel eigenaar van de grond.

  • Externe link: Adresonderzoek aanvragen

    Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, moet de gemeente een onderzoek starten. Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek.

  • Externe link: Gokautomaat plaatsen

    Wanneer u een kansspelautomaat, zoals een fruitautomaat, wilt plaatsen, moet u een vergunning aanvragen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen vergunning nodig.

    De gemeente maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen.

    • Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen twee speelautomaten hebben, zowel kansspel- als  behendigheidsautomaten.
    • Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars, kantines en restaurants. Deze bedrijven mogen twee behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten).

    Daarnaast kan het nodig zijn dat u een exploitatievergunning aanvraagt bij het Externe link: Ministerie van Veiligheid en Justitie.

  • Externe link: Vreemdelingenpaspoort aanvragen

    U vraagt een vreemdelingenpaspoort persoonlijk aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. De gemeente stuurt uw aanvraag door aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zij moeten toestemming geven voor uw vreemdelingenpaspoort.

  • Externe link: Zakenpaspoort aanvragen

    Gaat u vaak naar het buitenland? Dan is het zakenpaspoort misschien iets voor u. Het heeft meer pagina's dan het gewone paspoort: 64 in plaats van 32. Zo hebt u meer ruimte voor douanestempels en visa.

  • Externe link: Ouderschap ontkennen

    De wet gaat ervan uit dat de echtgenoot van de moeder ook de vader van haar kinderen is. Meestal is dat ook zo maar er zijn gevallen waarin het wettelijke vaderschap niet in overeenstemming is met de werkelijkheid. Het vaderschap ontkennen kan alleen als aangetoond wordt dat de man niet de biologische vader is.

    De moeder, de vader of het kind kunnen om deze reden het vaderschap ontkennen. Er moet dan wel aan een aantal andere voorwaarden worden voldaan. De ontkenning werkt terug tot aan de geboorte.

  • Externe link: Bezwaarschrift indienen

    Tegen sommige beslissingen van de gemeente kunt u bezwaar maken. Als het mogelijk is bezwaar te maken, staat dit bij een besluit aangegeven. U moet binnen 6 weken bezwaar maken. In het besluit dat u heeft ontvangen, staat bij wie u dit kunt doen.

  • Externe link: Geboorteaangifte

    U heeft bij aangifte van uw gezamenlijke eerste kind een keuzemogelijkheid van de achternaam (geslachtsnaam) voor uw kind. Gekozen kan worden voor de geslachtsnaam van de moeder, vader of duomoeder Worden er meer kinderen geboren dan hebben deze dezelfde geslachtsnaam als de eerstgeborene.

    Van de geboorte van het kind wordt een authentieke akte opgemaakt die wordt opgenomen in de registers van de burgerlijke stand. Deze akte geeft de bewijskracht van de geboorte van een persoon. In de geboorteakte wordt ook melding gemaakt van de eventueel gedane naamskeuze. U kunt van de geboorteakte een afschrift ontvangen.

    Gecombineerde geslachtsnaam

    Vanaf 1 januari 2024 is een nieuwe wet ingegaan: Wet Invoering gecombineerde geslachtsnaam. Deze wet houdt in dat u bij uw eerste kind kunt kiezen voor een gecombineerde geslachtsnaam. Uiteraard kunt u ook blijven kiezen voor de geslachtsnaam van de moeder, vader of duomoeder. Let op! Dit is alléén mogelijk als 1 van de ouders de Nederlandse nationaliteit heeft.

    De keuze voor een geslachtsnaam wordt vastgelegd in een akte van naamskeuze. Hiervoor moeten beide ouders Externe link: op afspraak naar het gemeentehuis komen.

  • Externe link: Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.

    Verschillende organisaties gebruiken gegevens uit de BRP, bijvoorbeeld de Belastingdienst en pensioenfondsen. U kunt op Rijksoverheid.nl zien Externe link: welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarvoor. Wilt u weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? Kijk op MijnOverheid.nl. Of vraag de informatie op bij de gemeente.

    U kunt ook gegevens van iemand anders opvragen. Hiervoor doet u een verzoek bij de gemeente. De persoon om wie het gaat moet toestemming geven. Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag de gemeente om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding). Externe link: Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

  • Externe link: Klacht over de gemeente indienen

    Als u vindt dat u niet juist behandeld bent door de gemeente, kunt u een klacht indienen bij de klachtencoördinator. Onder gemeente wordt verstaan: een ambtenaar, een wethouder, een raadslid of de burgemeester. Uw gemeente is verplicht om uw klacht behoorlijk te behandelen.

    Zo moet uw gemeente schriftelijk de ontvangst van uw klacht bevestigen en moet de klacht binnen zes weken afgehandeld zijn. De wettelijke afhandeltermijn is 6 weken. De gemeente streeft ernaar om binnen 5 werkdagen de klacht af te handelen of met u afspraken te maken hoe de klacht wordt afgehandeld.

    Hoe werkt de klachtencoördinator?

    De klachtencoördinator is onafhankelijk en begeleidt de klachtenafhandeling. Uw klacht wordt doorgegeven aan de klachtaccount van de betrokken afdeling. Die zal vervolgens met u contact opnemen en u uitnodigen voor een gesprek. Daarna zal hij of zij volgens het principe van hoor en wederhoor op uw klacht reactie vragen aan de betrokken ambtenaar. Uiteindelijk zal de directeur of het College van Burgemeester en wethouders een besluit nemen.

    De meeste klachten kunnen worden opgelost als de betrokken ambtenaar of bestuurder op uw klacht heeft gereageerd. Soms is dat niet het geval. Dan wordt een zwaardere procedure in gang gezet. Deze procedure kent een meer formele afhandeling en staat beschreven in de door de gemeenteraad vastgestelde 'Klachtenverordening Oosterhout 2023'. De tekst daarvan kunt u  opvragen bij de klachtencoördinator. 

    Waarover kunt u een klacht indienen?

    • U bent niet fatsoenlijk te woord gestaan.
    • U wacht al te lang op afhandeling van uw zaak zonder dat u daarvoor een verklaring krijgt.
    • U heeft het gevoel dat er niet wordt geluisterd.
    • U heeft het idee dat u niet de juiste informatie heeft gekregen.
    • U voelt zich onheus bejegend. 

    Een klacht kan niet worden ingediend tegen:

    • een genomen besluit (hiertegen kunt u wel schriftelijk bezwaar maken) 
    • het algemene beleid van de gemeente 
    • politieoptreden
    • zaken die instanties/bedrijven betreffen waar de gemeente mee samenwerkt.

  • Externe link: Uittreksel uit basisregistratie personen opvragen ondernemer

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Er kan een kopie van deze gegevens opgevraagd worden. Dit heet een uittreksel. Hierop staat de naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres. Er zijn meerdere soorten uittreksels met verschillende gegevens. Het is belangrijk dat u weet welke gegevens u nodig heeft. Dan kan het juiste uittreksel gemaakt worden. 

  • Externe link: Kansspel organiseren

    • Organiseert u een kansspel zoals een loterij, bingo of rad van fortuin? Voor een loterij met prijzengeld tot € 4.500 vraagt u minimaal 8 weken van tevoren een vergunning aan bij de gemeente.
    • Voor kleine kansspelen zoals een bingo of een rad van fortuin is een melding bij de gemeente voldoende. Doe dit minimaal 14 dagen van tevoren. Is de totale waarde hoger dan € 4.500 dan moet u een vergunning aanvragen bij de kansspelautoriteit.

    Let op: Het is niet toegestaan om in een horecagelegenheid een kansspel te organiseren. Dit is geregeld in artikel 14 van de Alcoholwet.

  • Externe link: Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Een dwangsom is een boete die de gemeente aan u moet betalen. Deze boete kan de gemeente krijgen als zij te laat is met het nemen van een beslissing op uw aanvraag of bezwaarschrift. De boete wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is.

  • Externe link: Buitenlands huwelijk of partnerschap registreren in Nederland

    Gaat u trouwen of gaat u een geregistreerd partnerschap aan in een ander land dan Nederland? Controleer van welk land de wetten gelden. Dit kan belangrijk zijn voor uw rechten en plichten als partners. Bijvoorbeeld bij erfenissen, belasting betalen of als u kinderen krijgt.

    Na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap in een ander land, moet u dit laten registreren in Nederland. Niet elk huwelijk is geldig in Nederland. Beide partners moeten bijvoorbeeld 18 jaar of ouder zijn op het moment van registreren.

  • Externe link: Zienswijze indienen

    U kunt alleen een zienswijze indienen op een besluit dat de gemeente nog moet nemen. In de bekendmaking, die u kunt vinden op www.overheid.nl, staat vermeld of het mogelijk is om een zienswijze in te dienen. Bent u het niet eens met een genomen besluit? Dan kunt u een Externe link: bezwaarschrift indienen.

  • Externe link: Schadevergoeding vragen aan de gemeente

    Als u schade heeft geleden door de gemeente, kunt u de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen (aansprakelijkstelling).

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Levensverzekeraars of pensioenfondsen kunnen u vragen een bewijs van in leven zijn/attestatie de vita af te geven. Dit is een verklaring van de gemeente waaruit blijkt dat u in leven bent. 

    Wat is het verschil tussen een bewijs van in leven zijn en een attestatie de vita?

    • Een bewijs van in leven zijn is voor gebruik in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP). Dit bewijs van leven zijn kunt u online aanvragen. Deze ontvangt u per post binnen 4 werkdagen.
    • Een attestatie de vita is voor gebruik in het buitenland. Dit is een internationaal document in meerdere talen. Een attestatie de vita is een uittreksel uit de burgerlijke stand. Voor een attestatie de vita moet u persoonlijk langs bij de gemeente voor de aanvraag.

    Wanneer heb ik een bewijs van in leven zijn of attestatie de vita nodig?

    Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals pensioenfonds ( dan is het kosteloos) of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen. Het verschil tussen beide documenten is:

    • Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
    • Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand.

    Wanneer heb ik dit nodig?

    Het bewijs van in leven zijn/attestatie de vita kan noodzakelijk zijn voor bijvoorbeeld een uitkering van een pensioenfonds of een verzekeringsmaatschappij.

    Wat zijn de uitzonderingsregels?

    U kunt het uittreksel alleen verkrijgen bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven. U kunt iemand machtigen om het document voor u af te halen. Wanneer u echter niet in Nederland staat ingeschreven, moet u het document zelf ophalen. De ambtenaar die het bewijs van in leven zijn/attestatie de vita afgeeft, moet in dat geval kunnen constateren dat u nog in leven bent.

  • Externe link: Verhuizen binnen Nederland

    U geeft de verhuizing door aan de gemeente waarin u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen. Dat kan 4 weken voor de verhuizing tot 5 dagen na de verhuizing. Gaat u samenwonen? Wanneer u bij iemand anders intrekt, moet u schriftelijk toestemming hebben.

  • Externe link: Melding voorgenomen huwelijk

    Wanneer u gaat trouwen, moet u hiervan een melding maken. Het maken van een melding kan op zijn vroegst 1 jaar tot uiterlijk 2 weken voor uw trouwdag. De gemeente controleert of u met elkaar mag trouwen. Krijgt u toestemming, dan kunt u met elkaar trouwen.

    Meer informatie over trouwen in de gemeente Oosterhout kunt u vinden op de pagina Externe link: Trouwen en partnerschap. Woont u niet in Nederland, maar wilt u wel in Nederland trouwen? Lees dan de informatie op de pagina Externe link: Huwelijksaangifte (ondertrouw) voor nederlanders in het buitenland.

    Wat als u een niet- Nederlandse nationaliteit heeft, u in het buitenland heeft gewoond of u bent er geboren?

    In dat geval gelden er bijzondere regels. Ook als u in het buitenland heeft gewoond, zelfs voor een korte periode, of als u niet in Nederland bent geboren, dan heeft u vaak andere documenten nodig. Neem voor meer informatie hierover op tijd Externe link: contact met de gemeente op. Dit in verband met de soms lange procedures die in ieder land anders zijn.

    Woont u beiden niet in Oosterhout, maar wilt u wel in Oosterhout trouwen of uw partnerschap laten registreren?

    Dat kan. U maakt een Externe link: melding van voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap in de gemeente waar u uw huwelijk of geregistreerd partnerschap wilt laten plaatsvinden.

    Bent u beiden vanaf de geboorte woonachtig in Nederland?

    Dan heeft u geen afschrift geboortakte en uittreksel Basisregistratie Personen nodig bij het in ondertrouw gaan. 

    Huwelijkssluiting

    De huwelijkssluiting: dit is het moment van het daadwerkelijk 'trouwen'. U kunt op meerdere Externe link: locaties in de gemeente Oosterhout trouwen. Het is zelfs mogelijk te trouwen in een locatie die uw eigen voorkeur heeft. Hieraan zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Neem voor meer informatie hierover op tijd Externe link: contact met de gemeente op. U kunt samen met de ambtenaar van de Burgerlijke Stand bespreken hoe de inhoud van de huwelijkssluiting eruit gaat zien.

    Tolk

    Wanneer bruid of bruidegom niet de Nederlandse taal verstaan en/of spreken, wordt altijd gebruik gemaakt van een tolk van het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland. De hieruit voortvloeiende kosten worden aan het bruidspaar doorberekend. Het is de bedoeling dat de kosten voor het huwelijk worden betaald ten tijde dat men melding doet.

  • Externe link: Geslacht op geboorteakte wijzigen

    Op uw geboorteakte staat uw geslacht vermeld. U kunt dit laten wijzigen: van man naar vrouw, of van vrouw naar man. U heeft hiervoor een Externe link: deskundigenverklaring nodig.

    Voelt u zich geen man of vrouw? En wilt u geen M of V maar een X op uw geboorteakte? Dit is nog niet geregeld in de wet. U moet hiervoor naar de rechter. Op de site van transgenderinfo.nl vindt u meer informatie over Externe link: de procedure.

    Bij het doorgeven van de geslachtswijziging geeft u meteen door welke voornaam u voortaan wilt gebruiken.

    Na de wijziging van uw geboorteakte:

    • kunt u nieuwe reisdocumenten en een nieuw rijbewijs aanvragen
    • staat de aanpassing in diverse administraties van de overheid
    • krijgt iedereen op uw persoonslijst bericht van de aanpassing. Dit zijn uw ouders, eventuele (ex-)partner en kinderen. U kunt met de gemeente een termijn afspreken voor het versturen van dit bericht.

    Staat u in de geboorteakte van uw kind nog genoemd als ‘moeder uit wie het kind is geboren’? En heeft u uw geslacht in uw eigen geboorteakte laten wijzigen? U kunt dan uw vermelding in de geboorteakte van uw kind laten wijzigen in ‘ouder uit wie het kind is geboren’.

    U kunt uw veranderde geslachtsvermelding ook laten aanpassen in de akte van erkenning van het kind, akte van erkenning van de ongeboren vrucht en akte van ontkenning van het vaderschap of moederschap.