Zoekresultaten 1 - 19 van 19 resultaten

  • Externe link: Briefadres

    Iedereen die in Nederland woont, moet ingeschreven staan op het adres waar hij/zij (meestal) overnacht. Heeft u geen woonadres? Dan kunt u in sommige situaties een briefadres opgeven. Dat is het adres van een familielid, vriend of kennis met wie u afspreekt dat hij/zij uw post ontvangt. Deze persoon moet er voor zorgen dat u uw post ook echt krijgt. Bij de aanvraag van een briefadres controleert de gemeente of u niet beschikt over een woonadres.

  • Externe link: Uitleen van materialen

    De gemeente beschikt over verschillende materialen.

  • Externe link: Nadeelcompensatie

    Algemene informatie Nadeelcompensatie per 1 januari 2024 Schade die is ontstaan door een maatregel met gevolgen voor de fysieke leefomgeving vallen per 1 januari 2024 onder het regiem van de Omgevingswet. Per 1 januari 2024 worden deze schadeverzoeken afgedaan onder titel 4.5 Awb en de gemeentelijke Verordening Nadeelcompensatie Gemert-Bakel.

  • Externe link: Loterij organiseren

    Als u een loterij wilt organiseren, heeft u een vergunning nodig.

  • Externe link: Sporthal huren en reserveren

    De gemeente heeft een online reserveringssysteem voor de verhuur van sportcentrum Molenbroek en sportcentrum De Beek.

  • Externe link: Vreemdelingenpaspoort

    U kunt een vreemdelingenpaspoort krijgen als u vreemdeling bent, in Nederland woont en geen reisdocument kunt krijgen van de autoriteiten van uw eigen land.

  • Externe link: Groen- en reststroken

    Een particuliere eigenaar van een aangrenzend perceel kan in een uitzonderlijk geval, als een strook grond omsloten is door diverse eigenaren en er vanuit de openbare weg geen toegang tot de strook is, een groen- of reststrook huren of kopen van de gemeente.

  • Externe link: Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

    Werkgevers kunnen vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), een ‘bewijs van goed gedrag’. Voor bijvoorbeeld leraren, medewerkers in de dagopvang en buitenschoolse opvang of gastouders is een VOG verplicht. Ook is een VOG soms nodig voor een visum of als u gaat emigreren. U kunt een VOG aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven. Staat u niet ingeschreven in een gemeente in Nederland dan vraagt u de VOG rechtstreeks aan bij het ministerie van Veiligheid en Justitie.

  • Externe link: Paspoort

    In Nederland moet iedereen vanaf 14 jaar zich kunnen legitimeren. Ook kan er aan personen jonger dan 14 om een legitimatiebewijs worden gevraagd door ziekenhuizen en zorginstanties. In het buitenland moet iedereen zich, ongeacht de leeftijd, kunnen legitimeren. In alle landen ter wereld is een paspoort een geldig legitimatiebewijs. Een paspoort is vijf jaar geldig tot de leeftijd van 18 jaar, en 10 jaar geldig vanaf 18 jaar. Een paspoort moet u persoonlijk aanvragen én ophalen bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Als u een aanvraag doet voor een kind, dan moet dit kind ook op beide momenten aanwezig zijn. Om een paspoort aan te vragen moet u een afspraak maken.

  • Externe link: Geregistreerd partnerschap

    Het aangaan van een geregistreerd partnerschap is een bijzondere gebeurtenis. De gemeente helpt u graag om hier een persoonlijke en onvergetelijke dag van te maken. Niet alleen paren uit Gemert-Bakel, maar ook van buiten de gemeente zijn van harte welkom!

  • Externe link: Verhuizing doorgeven

    Verhuist u binnen Gemert-Bakel of komt u hier wonen? Geef dan online uw verhuizing door. Doe dit maximaal vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen na uw verhuizing.

  • Externe link: Erkenning kind

    Als de ouders van een kind niet getrouwd zijn of geen geregistreerd partnerschap hebben gesloten, kan de vader of de moeder uit wie het kind niet is geboren (duomoeder) het kind erkennen. Hiervoor moet u een afspraak maken.

  • Externe link: Identiteitskaart

    In Nederland moet iedereen vanaf 14 jaar zich kunnen legitimeren. Ook kan er aan personen jonger dan 14 om een legitimatiebewijs worden gevraagd door ziekenhuizen en zorginstanties. In het buitenland moet iedereen zich, ongeacht de leeftijd, kunnen legitimeren. In een aantal landen kan dit met een identiteitskaart. Een identiteitskaart is vijf jaar geldig tot de leeftijd van 18 jaar, en 10 jaar geldig vanaf 18 jaar. Een identiteitskaart moet u persoonlijk aanvragen én ophalen bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Als u een aanvraag doet voor een kind, dan moet dit kind ook beide momenten aanwezig zijn. Om een identiteitskaart aan te vragen moet u een afspraak maken.

  • Externe link: Geboorteaangifte

    Na de geboorte van uw kind moet u binnen 3 dagen aangifte van de geboorte doen bij de burgerlijke stand van de gemeente waar het kind is geboren.

  • Externe link: Legalisatie handtekening

    Legalisatie van een handtekening houdt in dat de ambtenaar van de burgerlijke stand verklaart dat een handtekening op een bepaald document ‘echt’ is, dat wil zeggen dat die overeenkomt met de handtekening op uw legitimatiebewijs. U dient de handtekening persoonlijk aan de balie te zetten, en uw legitimatiebewijs mee te nemen.

  • Externe link: Huwelijk

    Trouwen is een bijzondere gebeurtenis. De gemeente helpt u graag om hier een persoonlijke en onvergetelijke dag van te maken. Niet alleen paren uit Gemert-Bakel, maar ook van buiten de gemeente zijn van harte welkom!

  • Externe link: Overlijden, aangifte

    Als een persoon overlijdt, moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Dat geldt ook als het gaat om een doodgeboren kindje. De gemeente maakt vervolgens een overlijdensakte op. Nadat aangifte is gedaan, krijgt u toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. De gemeente zorgt er ook voor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast.

  • Externe link: Verklaring van huwelijksbevoegdheid

    Woont u in Nederland en wilt u in een ander land trouwen? Dan heeft u soms een document nodig waarin staat dat u nog niet getrouwd bent en dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. Dat document heet een huwelijksbevoegdheidsverklaring. U heeft deze verklaring alleen nodig als hier specifiek om wordt gevraagd.

  • Externe link: Geregistreerd partnerschap, omzetten in huwelijk

    Met een akte van omzetting kan uw geregistreerd partnerschap worden omgezet in een huwelijk. Hierdoor eindigt het geregistreerd partnerschap en begint het huwelijk vanaf het tijdstip waarop de akte van omzetting in het register van huwelijken is opgemaakt. Voor kinderen die vóór de omzetting zijn geboren, wijzigt er niets in de familierechtelijke betrekkingen.