Zoekresultaten 1 - 16 van 16 resultaten
- Externe link: Parkeerontheffing voetgangersgebied (verzinkbare palen)
Om met uw (vracht)auto toegang te verkrijgen tot voetgangersgebied moet u een ontheffing aanvragen. Gebruik hiervoor de knop 'Parkeerontheffing voergangsgebied'. Op basis van kentekenherkenning krijgen ontheffinghouders toegang tot het voetgangersgebied. Met een ontheffing kan u alleen korte tijd stilstaan voor het laden en het lossen. Over de mogelijkheden voor langer parkeren in de binnenstad vindt u meer informatie op de pagina parkeertarieven. Parkeerontheffing voetgangersgebied Waar zijn de voetgangersgebieden? De gebieden in Terneuzen die als voetgangersgebied zijn aangemerkt, kunt u zien op het overzicht voetgangersgebieden. Deze gebieden zijn gesloten voor het verkeer door middel van verzinkbare palen of alleen op bepaalde tijden vrij toegankelijk voor laden en lossen: In Terneuzen zijn De Arsenaalstraat, Vlooswijkstraat, Noordstraat en Markt een voetgangersgebied. De Nieuwstraat in Terneuzen is alleen vrij toegankelijk op maandag t/m vrijdag van 7:00 uur tot 17:30 uur. Voor de overige uren wordt voor de Nieuwstraat geen parkeerontheffing uitgegeven. Let op: de palen gaan op de genoemde eindtijden automatisch omhoog, maar u kunt altijd vrij uitrijden. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een ontheffing moet u aantonen dat het noodzakelijk is dat u in het voetgangersgebied moet zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat u daar een bedrijf heeft of bewoner of leverancier binnen het gebied bent. Kosten In 2025 kost een parkeerontheffing voor het voetgangersgebied € 24,20. Nadat wij de betaling hebben ontvangen is uw ontheffing binnen twee werkdagen actief. Wijzigingen Heeft u (tijdelijk) een ander auto? Dan moet u ons op de hoogte stellen. Storing melden Bent u in het bezit van een ontheffing maar is er een storing? Tijdens kantooruren kunt u bellen met de gemeente via 14 0115. Buiten kantooruren kunt u de storing bij de politie melden. Meer informatie Heeft u nog vragen? Bekijk de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-03-27
- Verkeer
- Externe link: Vuur stoken bij een evenement
U mag geen vuur stoken in de open lucht. Rookwaren en kaarsen mogen wel, behalve als er een rookverbod geldt. Vuur voor bakken en braden mag alleen als dit niet gevaarlijk is voor de omgeving. Gaat het om een openbaar evenement zoals een paasvuur, vreugdevuur of kerstbomenverbranding? Dan kunt u gratis een ontheffing aanvragen op het verbod vuur te stoken (stookontheffing). Doe uw aanvraag minimaal acht weken van te voren. Stookontheffing evenement aanvragen als burger Stookontheffing evenement aanvragen als organisatie Voorwaarden bij een stookontheffing De stooklocatie ligt niet binnen de bebouwde kom; Het verkeer en omwonenden mogen geen overlast ondervinden van het stoken; U stelt omwonenden op tijd op de hoogte; U mag niet stoken bij smogfase twee en drie; U mag niet stoken op een wijze waarbij gevaar ontstaat voor overslag van het vuur; U mag niet stoken op bermen van wegen en (taluds van) dijken en watergangen; Het te verbranden materiaal mag alleen bestaan uit schoon hout (of als aangegeven slootmaaisel); U mag geen gebruik maken van vervliegende of snel ontvlambare stoffen zoals benzine of petroleum; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 30 meter liggen van een gebouw van derden; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 30 meter liggen van een hoop oogstproducten; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 100 meter liggen van een bos of natuurgebied; De stooklocatie moet op een afstand van ten minste 1 meter liggen van de (openbare) weg; De stooklocatie moet op een afstand van ten minste 1 meter liggen vanaf de insteek van een sloot; Bezoekers mogen alleen bovenwinds staan opgesteld op een afstand van ten minste 5 meter van de vuurhaard; Het terrein en de directe omgeving moet altijd bereikbaar en toegankelijk zijn voor hulpdiensten; Het vuur moet onder toezicht staan van een meerderjarig persoon; Alle aanwijzingen en bevelen van brandweer, politie en daartoe bevoegde ambtenaren dienen onverwijld en nauwkeurig te worden opgevolgd; Het (kampvuur)terrein en de omgeving moet binnen 24 uur na beëindigen van het evenement in zijn oorspronkelijke staat zijn teruggebracht. De resten van het kampvuur moet u afvoeren naar een erkend verwerker; De houder van de ontheffing is aansprakelijk voor alle schade, ontstaan tengevolge van het gebruikmaken van de ontheffing; Een ontheffing moet u ieder jaar opnieuw aanvragen. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-09-25
- Openbare orde en veiligheid, Verkeer
- Externe link: Evenement organiseren
Wilt u een evenement organiseren voor bijvoorbeeld meer dan 150 personen? Of voor meerdere dagen? Dan heeft u een evenementenvergunning nodig. Een evenement heeft een openbaar karakter. Het is dus geen besloten gelegenheid, zoals een trouwfeest of verjaardag. Let op: verkoopt en/of verspreidt u kaarten voor een besloten gelegenheid, bijvoorbeeld onder sponsoren of deelnemers? Of maakt u reclame? Dan is er ook sprake van een evenement. Voor een groot evenement moet u de vergunning minimaal twaalf weken van te voren aanvragen. Voor een middelgroot evenement moet u de vergunning minimaal acht weken van te voren aanvragen. Aan beide vergunningen zijn kosten verbonden. Maak uw keuze uit de knoppen. Als burger heeft u hiervoor DigiD nodig, als organisatie eHerkenning. Evenementenvergunning aanvragen als burger Evenementenvergunning aanvragen als organisatie Wanneer is een evenement vergunningvrij? Voor een klein evenement, bijvoorbeeld een Sinterklaasintocht, buurtbarbecue, wandel- of fietstocht, braderie of optocht heeft u geen vergunning of melding nodig als: het maximaal 1 dag duurt er na 23:00 uur geen muziek meer ten gehore wordt gebracht het evenement uiterlijk om middernacht eindigt het een lokale uitstraling heeft en er dus niet op gericht is om bezoekers van buiten de wijk of kern aan te trekken tijdens het evenement geen doorgaande wegen worden afgesloten het evenement niet plaatsvindt in een (tijdelijk) bouwwerk zoals een tent of een schuur / loods het evenement niet wordt gehouden in of nabij een milieu- of natuurbeschermingsgebied het evenement geen circusvoorstelling is Vergunning aanvragen voor een middelgroot evenement Voor een middelgroot evenement, bijvoorbeeld een dorpsfeest, muziekoptreden of een grotere braderie heeft u een vergunning nodig. Hiervan is sprake als niet wordt voldaan aan één of meerdere criteria van een vergunningvrij evenement en: er muziek ten gehore wordt gebracht na 23:00u er nadere verkeersmaatregelen nodig zijn er enige hinder of overlast voor de omgeving te verwachten is, die doorgaans kan worden beperkt met standaardmaatregelen en – voorschriften Voor de aanvraag van een middelgroot evenement geldt op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening een indientermijn van minimaal 8 weken voorafgaand aan het evenement. Gebruik de knop 'Evenementenvergunning aanvragen'. U heeft hiervoor DigiD nodig of eHerkenning voor bedrijven. Vergunning aanvragen voor een groot evenement Voor een groot evenment moet u denken aan bijvoorbeeld de Havendagen in Terneuzen. Een groot evenement is een evenement waarbij te verwachten is dat er aanmerkelijke risico’s ontstaan voor de openbare orde en veiligheid, de volksgezondheid of het milieu. Dit kan worden veroorzaakt door de grote aantallen bezoekers, de forse geluidsbelasting en/of het grote aantal verkeersbewegingen. Er kan in deze gevallen niet worden volstaan met standaardvoorschriften. Extra aandacht van de Politie, Brandweer of GHOR is vereist. Voor de aanvraag van een groot evenement geldt op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening een indientermijn van minimaal 12 weken voorafgaand aan het evenement. Gebruik de knop 'Evenementenvergunning aanvragen'. U heeft hiervoor DigiD nodig of eHerkenning voor bedrijven. Andere activiteiten waarvoor u een melding of aanvraag moet doen Alcohol schenken tijdens een evenement of besloten gelegenheid Gebruik van een gebouw met meer dan 50 personen Ontheffing geluidsnorm bij festiviteit Inschrijven kermis Klein kansspel (bingo of rad van fortuin) Loterij Materiaal voor een evenement huren Snuffelmarkt Standplaats voor kraam of verkoopwagen Vuur stoken bij een evenement Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunningen en Handhaving, tel.14 0115. Wilt u dat wij uw evenement vermelden op onze website, klik dan op publiciteit voor uw evenement. Inzameling geld of goederen voor goed doel (collecteren) Verkoop op openbare weg of aan huis (venten) Vuurwerk afsteken Verkeersregelaars
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2024-09-13
- Openbare orde en veiligheid, Verkeer
- Externe link: Parkeerontheffing bewoners blauwe zone
.grijsvlak {border:1px solid #cccccc; background-color:#e5e7e6; padding:6px;} De gemeenteraad heeft in september 2023 een nieuw parkeerbeleid vastgesteld. Het nieuwe systeem is een digitaal vergunningensysteem. U kunt een parkeerontheffing blauwe zone aanvragen via de knop 'Parkeerontheffing blauwe zone'. Uw vergunning is direct na betaling actief. Parkeerontheffing blauwe zone aanvragen Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een ontheffing moet u: in de gemeentelijke basisadministratie op het adres zijn ingeschreven; in het bezit van het voertuig zijn (het kenteken moet op naam van de aanvrager staan). Wij controleren dit bij de RDW. We verlenen maximaal twee ontheffingen per adres. Indien u gebruik kunt maken van een eigen parkeerplaats (garage, inrit) wordt één ontheffing verleend. Kosten In 2025 kost een ontheffing voor de blauwe zone € 36,20 per jaar. Waar zijn de blauwe zones? In het centrumgebied van Axel geldt de blauwe zone. In Terneuzen is het gebied rondom de Axelsestraat en de parkeerplaats bij het winkelcentrum aan de Kennedylaan een blauwe zone. Om te weten welke straten in Terneuzen als blauwe zone zijn aangemerkt, kunt u het overzicht blauwe zone raadplegen. Gehandicapten Gehandicapten hebben geen parkeerontheffing nodig. U mag uw voertuig in de blauwe zone met uw gehandicaptenparkeerkaart overal parkeren waar dat niet hinderlijk is voor het overige (voet)verkeer. Lease- of bedrijfsauto Betreft uw aanvraag een parkeervergunning van een lease- of bedrijfsauto? U heeft dan de volgende bewijsstukken nodig: in geval van een leaseauto; een scan of foto van de lease-overeenkomst in geval van een bedrijfsauto; een scan of foto van de verklaring omtrent eigen gebruik bedrijfsauto (Tijdelijk) andere auto Heeft u al een parkeervegunning, maar heeft u (tijdelijk) een ander auto? Dan moet u ons op de hoogte stellen. Uw wijziging is direct actief. U kunt u dit gratis regelen (maximaal tien keer per jaar). Meer informatie Meer informatie over de blauwe zone kunt u nalezen in artikel 3.2.3 van de Parkeernota gemeente Terneuzen. Heeft u nog vragen? Bekijke de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Stuur een e-mail of bel met 0115 - 455 490.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2024-12-19
- Verkeer
- Externe link: Wegslepen voertuigen op de openbare weg
Bij de gemeente en de politie komen regelmatig klachten binnen over aanhangwagens, caravans en kampeerwagens die langdurig op de openbare weg staan geparkeerd. Op grond van de Verordening Fysieke Leefomgeving Terneuzen mogen deze voertuigen niet langer dan drie achtereenvolgende dagen op de openbare weg staan. Staan voertuigen langer dan drie achtereenvolgende dagen op de openbare weg? Dan brengt de toezichthouder een sticker aan op het voertuig. Daarop staat voor welke datum de eigenaar het voertuig van de openbare weg moet verwijderen. Ook vermeldt de sticker het overtreden voorschrift. Onderneemt de eigenaar geen actie? Dan verwijderen wij het voertuig van de openbare weg en voeren het af naar de gemeentelijke vestiging ‘De Koegors’, Koegorsstraat 4 in Terneuzen. Daar bewaren we het voertuig ten hoogste dertien weken. De gemeente publiceert deze verwijdering en de opslag van het voertuig in de gemeentelijke rubriek van het Zeeuws Vlaams Advertentieblad. Daarin vragen we de eigenaar contact op te nemen. Als de eigenaar zich meldt kan deze het voertuig terug krijgen, na betaling van de kosten van verwijdering en opslag. Meldt de eigenaar zich niet? Dan verkopen of vernietigen wij het voertuig.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-02-12
- Verkeer
- Externe link: Gezondheidsverklaring
De Gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring) is een formulier met vragen over uw gezondheid. U heeft de Gezondheidsverklaring nodig als u rijexamen gaat doen of als u vanwege een medische situatie een rijbewijs met beperkte geldigheidsduur heeft. Maar ook als u uw rijbewijs wilt halen of verlengen voor vrachtauto of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE). En als uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag. Door deze verklaring in te vullen kan het CBR beoordelen of u gezond bent om te rijden. Zie de website van het CBR voor meer informatie. Wachttijden medische beoordelingen Het is het verstandig om op tijd, maar niet te vroeg de Gezondheidsverklaring in te vullen. Dat betekent vier maanden voordat uw rijbewijs verloopt. Heeft u problemen met uw gezondheid? Dan adviseert het CBR om vijf maanden van tevoren uw Gezondheidsverklaring in te vullen, omdat u dan waarschijnlijk als onderdeel van de beoordeling ook naar een arts of specialist wordt doorverwezen. Het CBR kan u helaas niet sneller helpen als u de verklaring eerder indient. U kunt het proces wel versnellen door de Gezondheidsverklaring digitaal in te dienen in plaats van op papier. Meer informatie over de stand van zaken bij het CBR vindt u op de website van het CBR. Waar kan ik een Gezondheidsverklaring kopen? U kunt op de volgende manieren aan een Gezondheidsverklaring komen: Mijn CBR voor het online kopen en invullen van een Gezondheidsverklaring. Inloggen op Mijn CBR gaat via DigiD met sms-controle. De betaling gaat via iDeal. Tip: online indienen versnelt het proces. De CBR webshop voor een papieren Gezondheidsverklaring. Dit kost 10 euro extra. De verklaring is zonder DigiD te bestellen en wordt binnen 5 werkdagen verstuurd. Betaling gaat via iDeal. Het CBR-examencentrum in Amsterdam, Arnhem, Assen, Eindhoven en Rijswijk voor een papieren Gezondheidsverklaring. Betalen is alleen mogelijk met pin.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-08-22
- Verkeer
- Externe link: Oprit, inrit of uitweg maken
Voor het maken of aanpassen van een oprit, inrit of uitweg heeft u altijd een omgevingsvergunning nodig. U kunt deze online aanvragen via het Omgevingsloket. Als particulier heeft u DigiD nodig om in te loggen. Als vertegenwoordiger van een bedrijf heeft u eHerkenning nodig. Omgevingsvergunning aanvragen Voorwaarden Loopt de gewenste inrit over water of sloot? Vraag dan eerst toestemming aan het waterschap. Komt de gewenste inrit uit op een provinciale weg, rijksweg of waterschapsweg? Vraag dan eerst toestemming aan de betreffende instantie. U heeft een vergunning nodig voor: het maken van een inrit vanaf de weg; de weg veranderen, bijvoorbeeld de stoep verlagen; een bestaande inrit veranderen. De voorwaarden voor het kunnen verkrijgen van de vergunning kunt u vinden in artikel 3.58 van de verordening Fysieke leefomgeving Terneuzen; Omgevingsvergunning voor het maken, of veranderen van een uitweg. Kosten In de legesverordening vindt u de kosten van deze omgevingsplanactiviteit. De gemeente voert alle benodigde aanpassingen van het openbaar gebied voor u uit voor inritten op gemeentelijke grond. Zoals het verlagen van een stoep, verplaatsen van een lantaarnpaal of kappen van een boom. U mag dit niet zelf doen. Wilt u een kostenopgave voor uw situatie? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Voer een duidelijke situatieschets en foto's toe. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-02-12
- Openbare orde en veiligheid, Verkeer
- Externe link: Ligplaatsvergunning Otheense Kreek
Op dit moment zijn alle ligplaatsen volzet. U kunt dus geen ligplaatsvergunning meer aanvragen voor 2025. De gemeente Terneuzen geeft ligplaatsen uit aan de Otheense kreek in Terneuzen. De ligplaatsen aan de Otheense kreek zijn open van 15 maart tot 15 november. Vanaf 15 november mogen er geen boten meer in de kreek liggen. Voorwaarden Voor de grootte en het vermogen van de boten geldt: De boot mag maximaal 2,50 meter breed zijn en 6,00 meter lang Het vermogen van de boot mag maximaal 5 pk zijn Kosten In 2025 kost een ligplaats € 119,- per jaar. U betaalt direct bij uw aanvraag met iDEAL, Visa of Mastercard. Wilt u tussentijds opzeggen, dan moet u dit doen voor 1 februari van het volgende jaar. Parkeervergunning watersport Oude Veerhaven Op de pagina Parkeervergunning watersport Oude Veerhaven vindt u alle informatie over een parkeervergunning voor leden van bepaalde watersportverenigingen. Meer informatie Voor ligplaatsen in de binnen- en buitenhaven van de jachthaven van Terneuzen kan men terecht bij de watersportvereniging Neusen (www.wvneusen.nl) Meer informatie over ligplaatsvergunningen kunt u nalezen in van de Verordening Fysieke Leefomgeving Terneuzen.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-04-28
- Verkeer
- Externe link: Gladheidbestrijding
Bij gladheid strooien we eerst de hoofdwegen omdat daar veel gebruik van wordt gemaakt. Ook door de hulpdiensten. Pas daarna wordt begonnen aan de kleinere wegen. We werken zo snel mogelijk maar het kost natuurlijk tijd. Melding gevaarlijke situaties of klachten Situaties die gevaar of ernstige hinder vormen, kunnen 24 uur per dag gemeld worden bij de Meldkamer via het nummer 088 205 2066. Klachten over het strooibeleid kunnen gemeld worden via de Melding openbare ruimte. Strooiroute Er is een strooiroute opgesteld. Als eerste strooien we: hoofdrijbanen; toegangswegen naar hulpdiensten (politie, ambulance en brandweer) en; de routes van het openbaar vervoer. Daarna komen de toegangswegen naar de nutsvoorzieningen en wegen met een belangrijke economische functie. En vervolgens de wijkontsluitingswegen. We proberen om binnen twee uur alle hoofdwegen in de gemeente te strooien. En ook de wegen naar hulpdiensten, busroutes en wijkontsluitingswegen binnen de bebouwde kom. We strooien ook de fietspaden langs de vastgestelde routes. Alleen na hevige sneeuwval of ijzel zullen we ook andere wegen aanpakken. Maar dit kan pas als alle bovenvermelde wegen schoon en ijsvrij zijn. Wat kan ik doen als inwoner? U kan meehelpen aan het begaanbaar houden van trottoirs en voetpaden. Bijvoorbeeld door deze bij sneeuwval op tijd te vegen. Worden trottoirs ook gestrooid? De gemeente zorgt, behalve als er sprake is van uitzonderlijke omstandigheden, voor de bereikbaarheid van centrumvoorzieningen. Zoals het gemeentehuis, winkel- en zorgcentra en bushaltes. Het is door de hoge kosten niet mogelijk alle trottoirs te strooien. Wanneer sprake is van aanhoudende gladheid kan de gemeente besluiten om trottoirs te strooien. Dit gaat dan op volgorde van een in het gladheidsbestrijdingsplan vermelde prioriteitenstelling. Aangezien het lastige weersomstandigheden zijn, is er geen uitspraak te doen over strooilocaties en termijnen. Gladheidbestrijdingsplan De gemeente heeft een gladheidbestrijdingsplan opgesteld. Het plan is niet nieuw maar is nog steeds geldig. In het plan beschrijven we volgens welk vast patroon we de gladheid op wegen, fietspaden, openbare parkeerterreinen etc. bestrijden. U kan ook lezen dat niet álle straten gestrooid worden. We ondernemen volgens het bestrijdingsplan actie om de gladheid tegen te gaan. Helaas kunnen we desondanks niet garanderen dat het nergens glad kan zijn.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-01-24
- Verkeer
- Externe link: Publiciteit voor uw evenement
Hoe meld ik een evenement aan? Klik op de knop 'Evenement aanmelden voor publiciteit'. Doe uw melding minimaal vier weken van te voren. Als gemeente bepalen we altijd of en welke evenementen we op de welkomstborden plaatsen. Evenement aanmelden voor publiciteit Overzicht evenementen Hier staat een overzicht van de evenementen in 2025. Welkomstborden Op de (digitale) welkomstborden die aan het begin van iedere kern staan, kondigen we de grotere evenementen aan. Daarnaast is op de borden ook ruimte voor promotie van kleinere activiteiten. Kleinere activiteiten die we op de borden aankondigen zijn bijvoorbeeld: tentoonstellingen, concerten en/of optredens, speelgoed- en kledingbeurzen, Sinterklaasintochten, rommelmarkten, sportevenementen en speelweken. Terugkerende activiteiten, zoals bingo’s, spel- en dansavonden, fiets- en wandeltochten (toeristisch of puur recreatief) plaatsen we niet op de (digitale) welkomstborden. Dit geldt ook voor natuur-, café-, en knutselactiviteiten. Voor deze activiteiten zijn wel andere mogelijkheden voor publiciteit, zoals in de agenda van het Zeeuwsch Vlaams Advertentieblad (ZVA), wekelijks in de krant en online. Of u plaatst het zelf in de buurtapp Hoplr in uw eigen wijk of kern. Activiteitenkalender Hoplr Via het digitale buurtnetwerk Hoplr kunt u snel veel buren bereiken om ze uit te nodigen voor een buurtactiviteit of hen te betrekken bij de organisatie ervan. Elke Hoplr-buurt heeft een eigen buurtkalender waarin buurtgerichte activiteiten worden gedeeld, zowel voor als door de buurt. Daarnaast kunnen gebruikers ook evenementen en activiteiten in naburige buurten ontdekken, wat de kans op offline ontmoetingen vergroot en het verenigingsleven versterkt. Op Hoplr vindt u meer informatie over het plaatsen van een evenement in de activiteitenkalender. Reclameborden en spandoeken Reclameborden Het plaatsen van (reclame)borden is niet toegestaan. Voor evenementen met een evenementenvergunning geldt een uitzondering, vraag hiervoor bij de vergunningaanvraag naar de voorwaarden. Posters en flyeren Posters plakken Posters opplakken mag alleen op de plakzuil in de Jongestraat en op het plakbord in de Havenstraat (hoek Noordstraat) in Terneuzen. Op andere plaatsen mag dit niet. Flyeren Flyeren (het uitdelen van reclamefolders) mag. Alle folders die op straat (in de openbare ruimte) belanden, moet u opruimen, om zwerfafval te voorkomen. Alle extra kosten voor het opruimen van het flyer-materiaal brengen wij in rekening van het bedrijf of de instantie die verantwoordelijk is voor de flyers. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met het team Communicatie, tel 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-02-27
- Openbare orde en veiligheid, Verkeer
- Externe link: Parkeerontheffing verkeersregels (RVV)
Als uw bedrijf met een voertuig moet rijden of parkeren op een plek waar dat niet mag, heeft u een RVV-ontheffing nodig. Met een RVV-ontheffing kan er voor bepaalde regels een ontheffing worden verleend. Denk hierbij aan het overtreden van een inrijverbod maar ook een weg tijdelijk afsluiten ten behoeve van laden of lossen. De ontheffing is alleen geldig op de aangegeven locatie en voor het opgegeven kenteken (dit kan ook het kenteken van een aanhanger zijn). De gemeente is terughoudend met het verlenen van ontheffingen. Een ontheffing wordt alleen verleend als aangetoond is dat de overtreding noodzakelijk is. LET OP: Wil u met uw voertuig het voetgangersgebied in het centrum van Terneuzen in? Dan heeft u een andere ontheffing nodig. Dit is een ontheffing van het voetgangersgebied (verzinkbare palen) . Parkeerontheffing verkeersregels aanvragen Kosten In 2025 kost de RVV-ontheffing € 24,20. De ontheffing is geldig tot einde van de verleende periode. U krijgt geen geld terug bij korter gebruik. Tijdens het invullen van het formulier, moet u het volgende bestand uploaden: Kopie tenaamstellingsbewijs motorvoertuig (altijd toevoegen) Binnen maximaal vijf werkdagen na betaling, ontvangt u uw vergunning per post. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-03-24
- Verkeer
- Externe link: Materiaal voor evenement huren
Voor een evenement kunt u materiaal lenen van de gemeente. Hier zijn kosten aan verbonden. Goederen die geleend kunnen worden zijn bijvoorbeeld: Vlaggenmasten Vlaggen Podiumwagen (Podium) Dranghekken Containers Hoe kan ik materiaal huren van de gemeente? U kunt een aanvraag voor materiaal doen door de kostenberekening in te vullen en deze als bijlage toe te voegen bij het contactformulier. Gebruik de knop 'Aanvraag indienen'. Aanvraag indienen Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-02-24
- Openbare orde en veiligheid, Verkeer
- Externe link: Rijbewijs en gezondheidsverklaring
U kunt uw rijbewijs online aanvragen, of u kunt bij ons aan de balie langskomen. Op deze pagina leggen wij uit wanneer u een online aanvraag kunt doen, en wanneer u een afspraak aan de balie moet maken. Onder het kopje 'Hoe kan ik mijn rijbewijs aanvragen of verlengen' vindt u wat u moet doen als u uw rijbewijs online wilt aanvragen. En wat u moet doen als u uw rijbewijs aan de balie wilt aanvragen. Eerst een gezondheidsverklaring nodig? Soms heeft u eerst een gezondheidsverklaring nodig voordat u uw rijbewijs kunt aanvragen. Een gezondheidsverklaring kunt u regelen via het CBR. Lees meer hierover op de webpagina gezondheidsverklaring. Rijbewijs online aanvragen In de volgende gevallen kunt u uw rijbewijs online aanvragen: U heeft al een Nederlands rijbewijs dat (bijna) is verlopen en u wilt het rijbewijs verlengen. Dit mag ook een rijbewijs zijn met enkel de AM-categorie. U heeft al een Nederlands rijbewijs en u wilt een categorie toevoegen. Bijvoorbeeld als u voorheen een AM-rijbewijs (brommer) had en nu ook uw B-categorie (personenauto) heeft gehaald. U heeft een goedgekeurde gezondheidsverklaring en u wilt het rijbewijs verlengen. Rijbewijs online aanvragen Rijbewijs aan de balie aanvragen In de volgende gevallen kunt u uw rijbewijs niet online aanvragen en moet u aan de balie langskomen: U vraagt voor de eerste keer een rijbewijs aan. U bent uw rijbewijs kwijt of het rijbewijs is gestolen. Meer informatie hierover vindt u onder het kopje 'Verlies of diefstal' op deze pagina. U heeft een buitenlands rijbewijs en u wilt dit omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Afspraak maken Hoe kan ik mijn rijbewijs aanvragen of verlengen? Online De informatie die u nodig heeft voor het online aanvragen van uw rijbewijs vindt u in de tekst hieronder. Hoe online aanvragen? Laat een pasfoto maken bij een erkende fotograaf. In de locatiewijzer van de RDW vindt u alle erkende fotografen bij u in de buurt. De fotograaf stuurt uw digitale pasfoto en handtekening door naar de RDW. Doe een aanvraag via www.rdw.nl/rijbewijsverlengen. Hiervoor heeft u de DigiD-app (met ID-check) nodig. U betaalt de kosten via IDEAL. Na twee werkdagen krijgt u per e-mail bericht van de RDW dat u uw nieuwe rijbewijs kunt afhalen aan de publieksbalie. Erkende fotografen vinden In de locatiewijzer van de RDW vindt u alle erkende fotografen bij u in de buurt. Is er geen vakfotograaf bij u in de buurt, dan kunt u contact opnemen met de RDW. De gemeente heeft namelijk geen rol in het aanstellen van vakfotografen. Kosten Bij de fotograaf betaalt u de kosten voor de pasfoto en het verwerken van de handtekening. Bij de online aanvraag betaalt u € 52,10 voor uw nieuwe rijbewijs. Ophalen Na twee werkdagen kunt u na 13.00 uur en op vrijdag na 10.00 uur uw nieuwe rijbewijs ophalen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U neemt uw oude rijbewijs en identificatie mee (paspoort, Id kaart of rijbewijs). Het oude rijbewijs levert u in en u krijgt het nieuwe mee. Balie De informatie die u nodig heeft als u aan de balie langs wilt komen vindt u in de tekst hieronder. Hoe aan de balie aanvragen? Kom persoonlijk aan de publieksbalie in Terneuzen. U moet het rijbewijs zelf aanvragen en ophalen. U kunt niet iemand anders machtigen. Maak een afspraak voordat u langskomt. Meenemen een geldig identiteitsbewijs (paspoort, Nederlandse Identiteitskaart of vreemdelingendocument); 1 actuele kleurenpasfoto. De vakfotograaf kent de vereisten voor een pasfoto; uw huidige rijbewijs; geld, u betaalt het rijbewijs bij de aanvraag met uw pinpas of contant; ben je onder de 18 jaar, dan heb je een geregistreerde begeleiderpas nodig. Meer informatie vindt u op 2todrive. Kosten De kosten voor een nieuw rijbewijs zijn € 52,10. Ophalen Na vijf werkdagen kunt u na 13.00 uur en op vrijdag na 10.00 uur uw nieuwe rijbewijs ophalen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U neemt uw oude rijbewijs en identificatie mee (paspoort, Id kaart of rijbewijs). Het oude rijbewijs levert u in en u krijgt het nieuwe mee. Video met uitleg over online verlengen Bekijk onderstaande video van de RDW met uitleg over het online verlengen van een rijbewijs. 1 mei 2023, YouTube filmpje, 1:42 Snel nodig? Doe een spoedaanvraag Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Vraag het rijbewijs vóór 14.00 uur aan bij de publieksbalie. De wachttijd is dan maximaal twee werkdagen. Voor een spoedaanvraag moet u wel meer betalen. De extra kosten voor deze spoedprocedure zijn € 39,65. Verlies of diefstal Bent u uw rijbewijs kwijt of is het gestolen. Registreer dan het verlies of diefstal bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Let op! U kunt deze registratie niet meer terug draaien. Bij vermissing hoeft u geen Nederlands proces-verbaal mee te nemen aan de balie. U moet wel een geldig legitimatiebewijs meenemen. U maakt bij ons een afspraak voor Rijbewijs (verlies / diefstal). Het nieuwe rijbewijs heeft dezelfde vervaldatum als uw oude rijbewijs. Valt u in de categorie dat u gekeurd moet worden? U hoeft bij vermissing of diefstal geen keuring te doen. Gezondheidsverklaring Soms is het verplicht om eerst een gezondheidsverklaring te regelen voordat u uw rijbewijs aanvraagt. Het gaat om de volgende situaties: u gaat rijexamen doen; uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag; u heeft een medische beperking; u heeft een rijbewijs nodig voor vrachtwagen of bus. Een gezondheidsverklaring regelt u via het Centraal Bureau voor Rijvaardigheid (CBR). Omwisseling buitenlands rijbewijs of vakbekwaamheidsdocument Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u in Nederland woont. Alle informatie hierover staat op de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Ook vindt u op deze website informatie voor het omwisselen van een buitenlands vakbekwaamheidsdocument. Wilt u uw buitenlands rijbewijs bij ons omwisselen, maak hiervoor dan een afspraak. Uw rijbewijs moet u bij ons achterlaten zodat wij het kunnen opsturen naar de RDW. Het kan enkele weken duren voordat u uw nieuwe rijbewijs bij ons kunt ophalen. U ontvangt hierover bericht van de RDW. U maakt zelf de keuze of u blijft rijden tijdens de aanvraag. U mag in een voertuig rijden als u hiervoor een geldig rijbewijs heeft. Wordt u als bestuurder door de politie gestopt, dan moet u uw rijbewijs kunnen laten zien. De politie kan een boete geven als u dit niet kunt. De kans dat de politie u stopt is klein als u zich aan de verkeersregels houdt. Gebeurt dit toch (bijvoorbeeld bij een verkeerscontrole)? Dan kan de politie bij ons navragen of er een omwisselingsaanvraag is gedaan en of u een geldig rijbewijs heeft ingeleverd. De kans op een boete is daarom klein, maar wel aanwezig. Het is aan u om dit risico wel of niet te nemen. Heeft u een geldig rijbewijs en een verzekering afgesloten? Dan bent u gewoon verzekerd. Ook al kunt u het rijbewijs op dat moment niet laten zien. Neem voor meer informatie contact op met uw verzekeraar. Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard, maar niet altijd. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de KopieID app. Meer informatie Code 95 op het rijbewijs Bromfietsrijbewijs Categorie T op het rijbewijs Geldigheid rijbewijs More information about a driving licence
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-05-12
- Verkeer
- Externe link: Gehandicaptenparkeerplaats
Bent u gehandicapt en heeft u een auto? Dan kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen in de buurt van uw huis. Alleen u mag uw auto daar neerzetten. Bij de parkeerplaats plaatst de gemeente het bord gehandicaptenparkeerplaats. Hierop staat het kenteken van uw auto. Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen Voorwaarden Als aanvrager moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: U beschikt over een gehandicaptenparkeerkaart als bestuurder met een geldigheidsduur van tenminste 2 jaar. Of u beschikt over een gehandicaptenparkeerkaart als passagier, met een geldigheidsduur van tenminste 2 jaar. U moet onder voortdurend toezicht staan van een begeleider. U kan zich niet naar een auto begeven die 100 meter verderop staat. U bent permanent bewoner van het pand voor de aangevraagde gehandicaptenparkeerplaats; U heeft geen parkeergelegenheid op eigen terrein. U kan deze ook redelijkerwijs niet maken of huren binnen 100 meter van uw woning. Een parkeerplaats in de voortuin wordt in dit geval niet gezien als een parkeermogelijkheid. De parkeerdruk in de omgeving is hoog. Zo hoog, dat binnen een afstand van 100 meter vanaf de woning geen parkeergelegenheid beschikbaar is. Of de aanwezige parkeerruimte is regelmatig niet beschikbaar. (Uit onderzoek blijkt dat de bezettingsgraad van de parkeerplaatsen die liggen binnen een straal van 100 meter van de woning hoger is dan 90%). U bent in bezit van een eigen auto. Het kenteken van het voertuig staat op uw naam. Heeft u een gehandicaptenparkeerkaart als passagier? Dan staat het kenteken van het voertuig op naam van een medebewoner van het pand. Als u binnen een betaald parkeerzone woont, moet u in het bezit zijn van een parkeervergunning/-ontheffing. U moet deze vergunning of ontheffing jaarlijks verlengen. Kosten De kosten bedragen €175,-. Aanvragen aan de balie Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats doet u aan de balie. U neemt mee: het ingevulde aanvraagformulier; een geldig legitimatiebewijs; het kentekenbewijs van uw auto. Meer informatie over de gehandicaptenparkeerplaats vindt u op de website van de Rijksoverheid. U kunt ook bellen met de Rijksoverheid op telefoonnummer 1400.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-05-07
- Verkeer
- Externe link: Alcohol schenken tijdens een evenement
Voor het schenken van zwak alcoholhoudende drank (minder van 15% alcohol) heeft u een ontheffing nodig volgens artikel 35 van de Alcoholwet van de gemeente. Hier zijn kosten aan verbonden. Doe uw aanvraag minimaal vier weken van te voren. Ontheffing aanvragen als burger Ontheffing aanvragen als organisatie Bij het evenement moet op ieder moment een leidinggevende aanwezig zijn die: in het bezit is van een Verklaring Sociale Hygiëne 21 jaar of ouder is niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-09-25
- Openbare orde en veiligheid, Verkeer, Zorg en gezondheid
- Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart
h3 { font-size: 1.2em; } Bent u gehandicapt en kunt u daardoor moeilijk lopen? Dan kunt u bij de gemeente een Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Met deze kaart kunt u parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen in de meeste Europese landen. De parkeerkaart is minimaal 6 maanden en maximaal 5 jaar geldig. Zowel bestuurders als passagiers kunnen deze parkeerkaart aanvragen. Het aanvragen kan niet digitaal. U moet met het ingevulde formulier langskomen aan de balie. U maakt hiervoor een afspraak. Als u al een gehandicaptenparkeerkaart heeft, dan raden wij aan om 8 weken voor de einddatum uw nieuwe kaart aan te vragen. Als de kaart klaar is, dan krijgt u bericht. U moet de kaart dan persoonlijk ophalen en ondertekenen aan de balie. Wilt u gebruik maken van voorzieningen zoals dichtbij parkeren, een rolstoel of een rollator? U vindt hierover meer informatie op onze pagina over de toegankelijkheid van onze publieksbalie. Formulier gehandicaptenparkeerkaart printen Afspraak maken Voorwaarden U heeft een chronische loop- of andere beperking, of u zit permanent in een rolstoel. Onder een loopbeperking verstaan we een beperking waardoor u niet zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan één stuk te voet kunt afleggen. U heeft onafgebroken ondersteuning nodig van de bestuurder (alleen bij passagierskaart). Een gehandicaptenparkeerkaart kan gebruikt worden in verschillende voertuigen, waaronder ook een brommobiel. Kosten In 2025 kost het in behandeling nemen van een aanvraag € 22,40. Meenemen naar de balie Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart doet u aan de balie. U neemt mee: het ingevulde aanvraagformulier; één pasfoto; geld, u betaalt bij de aanvraag (bij voorkeur met pinpas). Een ander kan de gehandicaptenparkeerkaart ook voor u aanvragen. Het door u ingevulde aanvraagformulier inclusief recente pasfoto kan dan bij de balie ingeleverd worden. Bij een eerste aanvraag moet u een afspraak maken bij een externe keuringsinstantie. Deze instantie geeft advies aan de gemeente. Bij een volgende aanvraag is niet altijd een bezoek aan een externe keuringsinstanie nodig. Geldigheidsduur De gehandicaptenparkeerkaart is meestal vijf jaar geldig. Soms adviseert de arts een kortere looptijd. Na vijf jaar of na afloop van de door de arts aangegeven periode, moet u een nieuwe kaart aanvragen. U moet dan ook opnieuw een pasfoto inleveren en betalen voor een nieuw kaart. Soms hoeft er niet opnieuw een keuring plaats te vinden. Dat is afhankelijk van uw situatie. Een gehandicaptenparkeerkaart is geldig in alle landen van de Europese Unie. Elk land heeft zijn eigen regels. Bij de kaart ontvangt u een folder met de regels in de verschillende landen. Verlies, diefstal of beschadiging Bent u uw gehandicaptenparkeerkaart verloren, is deze gestolen of is hij beschadigd geraakt? Dan kunt u aan de balie een vervangende kaart aanvragen. Hiervoor moet u weer het aanvraagformulier invullen, een pasfoto meenemen en de kosten betalen voor een nieuwe aanvraag. De vervangende kaart heeft dezelfde geldigheidsduur als uw oude kaart. In geval van verlies of diefstal moet u een officiele melding maken van het verloren voorwerp. Deze melding kunt u doorgeven via www.verlorenofgevonden.nl of aan de balie van het stadhuis. Waar kunt u gratis parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart? Blauwe zone (in de gemeente Terneuzen) Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u uw voertuig binnen een blauwe zone overal met onbeperkte duur parkeren. De voorwaarde is dat u het overige (voet)verkeer daardoor niet mag hinderen. Betaald parkeren (in de gemeente Terneuzen) Als u op een bovengrondse parkeerplaats voor betaald parkeren staat hoeft u niet te betalen. Vergunninghouderszone (in de gemeente Terneuzen) Op parkeerplaatsen voor vergunninghouders mag u niet parkeren zonder bewonersparkeervergunning. Er is ook de mogelijkheid om een voor u gereserveerde parkeerplaats in de buurt van uw woning aan te vragen. Zie gehandicaptenparkeerplaats voor de voorwaarden en andere informatie. Markt Terneuzen De Markt is definitief afgesloten voor parkeren en verkeer. In de Zandstraat is een gehandicaptenparkeerplaats. Op deze parkeerplaats kunt u een uur gratis parkeren. U moet hiervoor de blauwezoneschijf instellen en naast de gehandicaptenparkeerkaart achter de voorruit leggen.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-04-01
- Verkeer
- 1