Filters
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaten 1 - 18 van 18 resultaten
Externe link: Verklaring omtrent het gedrag (VOG) aanvragen
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-23 | Thema: Recht
Voor sommige beroepen hebt u een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig. Dit is een bewijs van goed gedrag. Een VOG vraagt u aan bij Dienst Justis, daarvoor moet de organisatie de aanvraag eerst klaarzetten in het systeem. Kan de organisatie de aanvraag niet digitaal klaarzetten? Dan geven zij u een aanvraagformulier mee en kunt u op afspraak bij het raadhuis terecht.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Geboorteaangifte doen
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-23 | Thema: Recht
Als uw kind geboren is, moet u dit aangeven bij de gemeente waar het is geboren. U komt daarvoor persoonlijk langs, binnen 3 dagen na de dag van de geboorte. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte op waarin de geboorteplaats van uw kind staat en hoe uw kind heet. Maak online een afspraak voor een bezoek aan het raadhuis.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Bewijs van in leven zijn aanvragen
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-23 | Thema: Recht
Een bewijs van in leven zijn is een schriftelijk bewijs dat u in leven bent. Dit vraagt u aan in de gemeente waar u staat ingeschreven. Een bewijs van in leven zijn gebruikt u voor Nederlandse instanties.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Levenloos geboren kindje registreren in de BRP
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-23 | Thema: Recht
U kunt uw levenloos geboren kindje laten registreren bij uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u in de gemeente waar u woont. Het maakt niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kindje is geboren, en ook niet hoe lang geleden dit was. Maak telefonisch een afspraak voor een bezoek aan het raadhuis.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Overlijden aangeven
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-23 | Thema: Recht
Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte van overlijden. De gemeente maakt een overlijdensakte op en geeft toestemming voor de uitvaart. Als nabestaande kunt u ook zelf aangifte doen in de gemeente waar uw dierbare is overleden. De gemeente maakt een overlijdensakte op en geeft toestemming voor de uitvaart. Maak hiervoor telefonisch een afspraak. U moet de aangifte van overlijden doen vóór de uitvaart.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Kind erkennen
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-23 | Thema: Recht
Krijgt u een kind en bent u als ouders niet getrouwd of geregistreerd als partners? Dan heeft uw kind volgens de wet alleen een moeder. Om wettelijk ouder te worden, moet u uw kind erkennen. Dat kan ook als u niet de biologische ouder bent. Voor erkenning komt u persoonlijk langs: vóór de geboorte, bij de geboorteaangifte of op een later moment. Een afspraak om uw kind te erkennen maakt u telefonisch.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: 2e paspoort aanvragen
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-25 | Thema: Recht
Als u veel naar het buitenland reist, kunt u een 2e paspoort nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat u landen bezoekt die in conflict zijn met elkaar, of omdat uw paspoort regelmatig op ambassades ligt voor een visum. Uw 2e paspoort is 2 jaar geldig. U vraagt het paspoort persoonlijk aan in het raadhuis. Hiervoor moet u een afspraak maken.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Trouwen of geregistreerd partnerschap aangaan
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-07-11 | Thema: Recht
Heeft u trouwplannen of gaat u een geregistreerd partnerschap aan? Meld deze plannen dan als u de ceremonie in Amstelveen wilt houden. Hier vindt u ook informatie over de verschillende opties voor ceremonies.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Voor het eerst inschrijven in Nederland
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-23 | Thema: Recht
Verhuist u voor het eerst naar Nederland? Of bent u vóór oktober 1994 naar het buitenland verhuisd en komt u nu voor het eerst terug? Dan moet u zich inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen. Dit heet '1e inschrijving'. Eerst vult u de online vragen in en daarna maakt u online een afspraak. U moet deze afspraak binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland maken.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Groenstroken en restgronden
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-07-07 | Thema: Recht
Amstelveen heeft veel groene gebieden, maar die staan onder druk door woningbouw, klimaatverandering en de overgang naar duurzame energie. De gemeente wil het groen zoveel mogelijk behouden. Daarom verkoopt de gemeente alleen nog bij hoge uitzondering groenstroken en restgronden.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Echtscheiding melden of geregistreerd partnerschap beëindigen
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-23 | Thema: Recht
Voor een aanvraag van een echtscheiding (met of zonder uw ex-partner) of het beëindigen van geregistreerd partnerschap schakelt u een advocaat in. Uw advocaat stuurt een verzoekschrift naar de rechtbank. Als de uitspraak van de rechter eenmaal definitief is, moet de scheiding binnen 6 maanden zijn ingeschreven in het huwelijksregister van de gemeente waar u getrouwd bent. Uw advocaat regelt dit. Maak telefonisch een afspraak als u dit zelf wilt doen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kwijt of gestolen melden
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema: Recht
Bent u uw Nederlandse paspoort of identiteitsbewijs kwijt? Of is het gestolen? Dan moet u dit melden bij de gemeente waar u woont. Een melding van vermissing of diefstal van uw rijbewijs maakt u bij de RDW. Dit is belangrijk om misbruik ervan te voorkomen. U kunt direct een nieuw document aanvragen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Uittreksel of afschrift van de Burgerlijke Stand aanvragen
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-23 | Thema: Recht
Hebt u een bewijs nodig van een geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden? Dan kunt u een afschrift van de Burgerlijke Stand aanvragen. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Wij sturen het document binnen 8 werkdagen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP)
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-23 | Thema: Recht
In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw gegevens, net als die van alle andere inwoners van Nederland. Onder meer uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. U kunt uw eigen gegevens in de BRP inzien.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Identiteitskaart aanvragen
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-20 | Thema: Recht
Een identiteitskaart vraagt u aan in het raadhuis. Hiervoor maakt u een afspraak. U betaalt meteen bij het aanvragen. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind mee bij het aanvragen en ophalen. U kunt de identiteitskaart na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Buitenlandse akte en brondocumenten registreren in Nederland
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-23 | Thema: Recht
Heeft u een buitenlandse akte, zoals een geboorte-, huwelijks- of overlijdensakte of brondocumenten zoals partnerschaps- of echtscheidingsdocumenten? Dan moet u deze laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP) van uw woongemeente. Maak telefonisch een afspraak voor een bezoek aan het raadhuis.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Paspoort aanvragen
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-23 | Thema: Recht
Een paspoort vraagt u aan in het raadhuis. Hiervoor maakt u een afspraak. U betaalt meteen bij het aanvragen. Vraagt u een paspoort aan voor uw kind, dan moet uw kind mee bij het aanvragen en ophalen. Het nieuwe paspoort kunt u na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Zakenpaspoort aanvragen
Bron: Amstelveen (gemeente) | Datum: 2025-06-23 | Thema: Recht
Als u veel naar het buitenland reist, hebt u in uw paspoort misschien meer ruimte nodig voor douanestempels en visa. U kunt dan een zakenpaspoort aanvragen. Voor de aanvraag van het zakenpaspoort komt u naar het raadhuis. Hiervoor moet u een afspraak maken.
Externe link: Ga naar website
- 1