Zoekresultaten 1 - 20 van 100 resultaten
Externe link: Parkeerontheffing voetgangersgebied (verzinkbare palen)
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2025-03-27 | Thema: Verkeer
Om met uw (vracht)auto toegang te verkrijgen tot voetgangersgebied moet u een ontheffing aanvragen. Gebruik hiervoor de knop 'Parkeerontheffing voergangsgebied'. Op basis van kentekenherkenning krijgen ontheffinghouders toegang tot het voetgangersgebied. Met een ontheffing kan u alleen korte tijd stilstaan voor het laden en het lossen. Over de mogelijkheden voor langer parkeren in de binnenstad vindt u meer informatie op de pagina parkeertarieven. Parkeerontheffing voetgangersgebied Waar zijn de voetgangersgebieden? De gebieden in Terneuzen die als voetgangersgebied zijn aangemerkt, kunt u zien op het overzicht voetgangersgebieden. Deze gebieden zijn gesloten voor het verkeer door middel van verzinkbare palen of alleen op bepaalde tijden vrij toegankelijk voor laden en lossen: In Terneuzen zijn De Arsenaalstraat, Vlooswijkstraat, Noordstraat en Markt een voetgangersgebied. De Nieuwstraat in Terneuzen is alleen vrij toegankelijk op maandag t/m vrijdag van 7:00 uur tot 17:30 uur. Voor de overige uren wordt voor de Nieuwstraat geen parkeerontheffing uitgegeven. Let op: de palen gaan op de genoemde eindtijden automatisch omhoog, maar u kunt altijd vrij uitrijden. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een ontheffing moet u aantonen dat het noodzakelijk is dat u in het voetgangersgebied moet zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat u daar een bedrijf heeft of bewoner of leverancier binnen het gebied bent. Kosten In 2025 kost een parkeerontheffing voor het voetgangersgebied € 24,20. Nadat wij de betaling hebben ontvangen is uw ontheffing binnen twee werkdagen actief. Wijzigingen Heeft u (tijdelijk) een ander auto? Dan moet u ons op de hoogte stellen. Storing melden Bent u in het bezit van een ontheffing maar is er een storing? Tijdens kantooruren kunt u bellen met de gemeente via 14 0115. Buiten kantooruren kunt u de storing bij de politie melden. Meer informatie Heeft u nog vragen? Bekijk de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Milieuklachten (geluid, stof en geur)
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-09-03 | Thema:
Heeft u een klacht over geur-, geluid- of stofoverlast veroorzaakt door een bedrijf of vereniging (horeca, evenement, ...)? Wilt u melding maken van lucht-, water- of bodemverontreiniging in uw omgeving? Wilt u een misstand melden, zoals het dumpen of verbranden van afval, illegale ontgrondingen of bodemsanering of illegale kap van bomen? Neem dan contact op met het Milieumeldpunt van de Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD Zeeland). Milieuklacht over een bedrijf melden NIET voor het milieumeldpunt Klachten over de volgende zaken kunt u aan de gemeente doorgeven met een MOR-melding: Overlast van hondenpoep; Gedumpte vuilniszakken binnen de bebouwde kom; Zwerfvuil binnen de bebouwde kom; Plaagdieren of ongedierte; (achterstallig) groenonderhoud; Verkeersoverlast; Het (niet) legen van afvalcontainer of openbare prullenbak; Geluidsoverlast van knalapparaten; Stankoverlast door een kachel of haard van de buren (niet door een bedrijf); Stankoverlast door het vuilverbranding; Overlast van een bouwplaats Klachten over industrie (risicovolle bedrijven) (zoals fakkelen) Klachten veroorzaakt door risicovolle bedrijven, te weten Air Liquide, Cargill, Dow Benelux, ICL IP, Feralco Nederland (RIE4), Indaver IWS, Maschem, Oil Tanking Terneuzen, Rosier Nederland, Terneuzen Powder Technologie, Vlaeynatie en Yara Sluiskil, kunt u rechtstreeks melden bij DCMR Milieudienst Rijnmond via telefoonnummer 0888-333 555 of via het meldpunt van de DCMR. Voor vragen over toezicht bij deze bedrijven kunt u terecht op de website van DCMR Milieudienst Rijnmond. Klachten over de nieuwe sluis in Terneuzen Klachten veroorzaakt door de bouw van de nieuwe sluis in Terneuzen kunt u daarnaast ook melden op het meldpunt van de nieuwe sluis. Op de website van de nieuwe sluis kunt u tevens zien welke werkzaamheden er op dit moment bezig zijn en welke werkzaamheden er de komende tijd gepland staan. Wat te doen bij burenoverlast? Bij burenoverlast, zoals geluidsoverlast, overlegt u eerst met de buren zelf. Levert een gesprek met uw buren niets op, dan schakelt u buurtbemiddeling in. Indien nodig roept u de hulp van derden in. Dit kan de politie zijn via 0900-8844 of indien van toepassing de woonstichting. Misdaad anoniem melden Wilt u anoniem een melding maken van misdaad, dan kan dat via het landelijk meldpunt waar wij bij zijn aangesloten.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Snuffelmarkt
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2025-02-12 | Thema: Openbare orde en veiligheid
Een snuffelmarkt is een markt in een voor het publiek toegankelijk gebouw. Er zijn hoofdzakelijk tweedehands en ongewone goederen te koop. Of er worden diensten aangeboden vanaf een standplaats. Volgens artikel 3.121 in de verordening fysieke leefomgeving van gemeente Terneuzen heeft u voor een snuffelmarkt altijd een vergunning nodig. Klik op de knop 'Evenementenvergunning aanvragen'. U heeft hiervoor DigiD nodig of eHerkenning voor bedrijven. Doe uw aanvraag minimaal twaalf weken van te voren. Evenementenvergunning aanvragen als burger Evenementenvergunning aanvragen als organisatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Aanvragen dienstverlenersvergunning
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2025-02-12 | Thema:
Ondernemingen, ANBI instellingen, medici en overheden die regelmatig diensten verrichten binnen een vergunningszone in Terneuzen komen in aanmerking voor deze parkeervergunning. Is uw onderneming niet gevestigd in het vergunningengebied maar voert u wel diensten of werk uit in dit gebied en wilt u daar parkeren? Dan kunt u dus een dienstverlenersparkeervergunning aanvragen. Bij deze vergunning is er ook de mogelijkheid van een uurtarief. U kunt uw keuze bij de aanvraag aangeven. Als het tijd is om de vergunning te verlengen, ontvangt u hiervan automatisch bericht. Dienstverlenersparkeervergunning aanvragen Dienstverlenersvergunning Flexibel Bent u een dienstverlener en werken uw medewerkers in wisselende diensten? Of heeft u veel verschillende voertuigen en wilt u makkelijk en snel de kentekens wisselen? Dan vraagt u de Dienstverlenersvergunning Flexibel aan. U maakt online een account aan. Hier kunt u uw tegoed opwaarderen door te kiezen voor een van de vastgestelde bedragen. U betaalt vervolgens met iDeal. Starten parkeeractie Start een nieuwe parkeeractie en kies de gewenste startdatum en -tijd. De einddatum en -tijd is vooraf vastgesteld op dezelfde dag, 23:59 uur. Het dagtarief voor de parkeeractie wordt afgeschreven van uw tegoed. Waar mag ik parkeren met mijn dienstverlenersvergunning? U mag zowel op betaalde parkeerplaatsen als op vergunninghoudersparkeerplaatsen parkeren. Er zijn verschillende soorten dienstverlenersparkeervergunningen. Welke is voor mij van toepassing? Een onderneming die regelmatig diensten verricht dient te zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. We verzoeken u dit aan te tonen met een digitale inlog (eHerkenning) of een uittreksel KvK dat niet ouder dan zes maanden is. Op basis van het uittreksel KvK ontvangt uw onderneming een alternatieve digitale inlog. Een ANBI dient te zijn ingeschreven in het ANBI-register, wat u kunt aantonen met een uittreksel vanuit het register wat niet ouder is dan zes maanden. Een medicus dient ingeschreven te zijn bij de Landelijke Huisartsen Vereniging, de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen of het BIG-register (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg). We vragen u dit aan te tonen met een geldig inschrijvingsbewijs van het betreffende register, dat niet ouder is dan zes maanden. Overheden en overheidsinstellingen dienen ten behoeve van de aanvraag van een dienstverlenersparkeervergunning voor overheden een werkgeversverklaring toe te voegen. Als ambulante handelaar verzoeken wij u uw vergunning voor uitvoering van ambulante handel binnen het gereguleerde gebied toe te voegen. Hoeveel dienstverlenersvergunningen kan ik aanvragen? Aan het aantal dienstverlenersparkeervergunningen per onderneming is geen limiet gesteld. Let op: het aantal vergunningen kan niet hoger zijn dan het aantal geregistreerde medewerkers (controle via KvK). Een ANBI instelling krijgt niet meer dan één dienstverlenersparkeervergunning per instelling. Een medicus krijgt per ingeschreven persoon in het BIG register maximaal één dienstverlenersparkeervergunning. Aan het aantal dienstverlenersparkeervergunningen per overheid is geen limiet gesteld. Een ambulante handelaar krijgt maximaal twee dienstverlenersparkeervergunningen per handelaar. Kosten In 2025 kost een dienstverlenersparkeervergunning: Per jaar: € 428,00 Per week: € 24,30 Per dag: € 5,90 in 2025 kost een dienstverlenersparkeervergunning ten behoeve van medische diensten, overheidsdiensten en ANBI: Per jaar € 214,00 Per week: € 12,10 Per dag: € 2,90 Op zondag kunt u gratis parkeren op betaalde parkeerplaatsen. U krijgt geen geld terug wanneer u uw vergunning eerder stopzet. De gemeente verleent namelijk geen terugbetaling op parkeervergunningen. Meer informatie Meer informatie over parkeervergunningen voor bedrijven kunt u nalezen in artikel 3.91 e.v. van de Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Terneuzen en in de Beleidsregels parkeervergunningen 2024. Heeft u nog vragen? Bekijk de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Stuur een e-mail of bel met 0115 - 455 490.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Brandveilig gebruik van gebouw of tent
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2025-04-29 | Thema: Huisvesting
Om een bouwwerk met meerdere personen te kunnen gebruiken moet het bouwwerk brandveilig zijn. U moet hiervoor een goedgekeurde actuele melding of vergunning voor brandveilig gebruik kunnen overleggen. U kunt een melding doen via het Omgevingsloket. Een melding is gratis. Verandert er iets aan de inrichting of situatie, dan moet u altijd een nieuwe melding doen. Wanneer moet ik een melding doen? U heeft een goedgekeurde melding 'bouwwerk brandveilig gebruiken' nodig bij: gebruik van een bouwwerk met meer dan 50 personen gebruik van een tijdelijk bouwsel (tent, tribune) met meer dan 150 personen kamergewijze verhuur van een woning of ander bouwwerk (door 5 of meer afzonderlijke bewoners) Let op: valt een tijdelijk bouwsel binnen een evenementenvergunning dan is er geen aparte melding nodig. Melding brandveilig gebruik doen Welke punten zijn belangrijk? De brandweer (Veiligheidsregio Zeeland) controleert of een gebouw brandveilig is. Waar gaat het dan om: Voldoende en duidelijk zichtbare vluchtroutes naar de openbare weg Vrije vluchtroutes: deuren/openingen goed bereikbaar, niet op slot, vrij van obstakels, duidelijk aangegeven Voldoende brandveiligheidsvoorzieningen: brandblussers, brandmelders, noodverlichting Brandveilige feestversiering, stands, kramen, podia en dergelijke Duidelijke veiligheidsinstructies, ontruimings- en vluchtplan Opstelling inventaris, draairichting nooddeuren, maximaal aantal personen per ruimte, brand- en rookwerende scheidingen Meer informatie Bovenstaande informatie kunt u nalezen in het besluit bouwwerken leefomgeving en het Besluit brandveilig gebruik. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Geslachtsnaam (achternaam) kiezen voor uw kind
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2025-06-10 | Thema:
Als ouders mag u kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt: die van u, van uw partner of een combinatie van de achternamen van beide ouders. Let op! Dit is alléén mogelijk als één van de ouders de Nederlandse nationaliteit bezit. Voorbeeld: Ouders de Vries en Jansen krijgen in 2024 hun eerste kind. Zij kunnen kiezen voor de achternamen: de Vries Jansen de Vries Jansen Jansen de Vries Wat u moet weten U kunt alleen bij uw eerste kind de achternaam kiezen. Alle kinderen die u daarna samen krijgt, krijgen automatisch dezelfde achternaam als het eerste kind. Bij de keuze voor de achternaam moet u samen aanwezig zijn. Omdat de moeder niet altijd aanwezig kan zijn bij de geboorteaangifte is het handig om dit vóór de geboorte te regelen. Kiest u geen achternaam of heeft u de keuze niet op tijd vastgelegd? Dan bepaalt de wet welke achternaam uw kind krijgt. Welke naam dat is, hangt af van uw persoonlijke situatie. Meer informatie leest u hierover op de website van de Rijksoverheid. Afspraak maken voor het vastleggen van de achternaam Meenemen u moet beiden aanwezig zijn bij de aangifte. Uw kind hoeft niet aanwezig te zijn. het identiteitsbewijs van u beiden In welke gemeente moet ik het regelen? U mag de naamskeuze regelen in de gemeente waar uw kind woont. Als uw kind niet geboren is in de gemeente waar uw kind nu woont, dan geeft de woongemeente een bericht door aan de geboortegemeente. De geboortegemeente zal dan de geboorteakte aanvullen met de informatie over de naamskeuze.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Groente-, fruit- en tuinafval (GFT)
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-07-30 | Thema: Natuur en milieu
In de groene container gooit u groente-, fruit- en tuinafval en etensresten. Vul de container zodanig dat het deksel gesloten kan worden. Eens in de twee weken halen wij de groene container op. We spoelen de GFT container zo vaak mogelijk. We kunnen niet spoelen als het vriest. Wat mag er in de groene container? In de groene container mag: Groente-, fruit- en snijresten en schillen Aardappelen, aardappelschillen, brood, rijst, deeg, pasta Etensresten, gekookt of ongekookt, Zuivelproducten zoals kaas Ei-, vis- en vleesresten, ook botjes en graten Koffiepads en theezakjes Jus en bakvet (gestold) Notendoppen, (mossel)schelpen en eierschalen Losse thee en koffiedik (papieren filter mag er ook bij) Koekjes, snoep, chocolade, noten, pitten, snacks Bloemen en planten Klein/fijn snoeiafval, loof, gemaaid gras en bladeren Tuin- en potgrond Takken (het deksel van de container moet dicht kunnen), stronken, stammetjes (max. 30 cm) Strooisel (hooi, stro, zaagsel) gebruikt voor kleine knaagdieren (zoals cavia, konijn, hamster) met hun poep Meer informatie Op de website van O.L.A.Z. staan filmpjes waarin we uitleggen hoe we afvalstoffen als grondstof gebruiken. O.L.A.Z. staat voor Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland. In O.L.A.Z. werken alle dertien Zeeuwse gemeenten samen op het gebied van de verwerking van huishoudelijk afval. Bekijk het filmpje over de recycling van GFT. 24 juni 2020, YouTube filmpje, 1:14
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Alles over het graf zelf
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-12-17 | Thema: Financiën
U kiest zelf de begraafplaats maar de graven geven wij in volgorde uit. U kunt dus niet zelf een plek uitzoeken op de begraafplaats. Op de begraafplaatsen van de gemeente Terneuzen is het alleen mogelijk om te begraven in een particulier graf. Particulier graf Een particulier graf is een graf met een uitsluitend recht. Dat wil zegen dat de rechthebbende bepaalt of en wie er eventueel nog meer in het graf begraven kunnen worden. Met een particulier graf bedoelen we ook een urnengraf of bijzetting in de urnenwand. Op de gemeentelijke begraafplaatsen in Axel, Sas van Gent en Terneuzen, spreekt men van een grafruimte. Dit is een ruimte waarin één of twee overledenen boven elkaar begraven kunnen worden. Op de andere gemeentelijke begraafplaatsen liggen de graven naast elkaar. Een particulier graf heeft de volgende bijzondere kenmerken: U bent rechthebbende op een particulier graf voor een periode van tien, twintig of dertig jaar. Daarna kan de rechthebbende dit grafrecht steeds opnieuw met tien of twintig jaar verlengen. Een particulier graf is bij de nabestaanden in beheer, maar blijft eigendom van de gemeente. Vanaf ingebruikname van het graf, betaalt u grafrecht voor tien, twintig of dertig jaar, voor één en/of meerdere overledenen/reserveringen. Algemeen graf Tot en met 2016 werden er in onze gemeente zowel particuliere- als algemene graven uitgegeven. Een algemeen graf is een graf zonder grafrechten en blijft eigendom van de gemeente. De gemeente garandeert dat we minimaal tien jaar grafrust in acht nemen. De gemeente gaat na tien jaar over tot ruiming van een algemeen graf en het grafmonument. Het is mogelijk om een algemeen graf om te zetten naar een particulier graf. U kunt hiervoor via het contactformulier een verzoek indienen. Wat kan en mag op de gemeentelijke begraafplaatsen van Terneuzen? In de folder 'Wat kan en mag op de gemeentelijke begraafplaatsen van Terneuzen' vindt u een overzicht van alle keuzes na een overlijden. Grafmonument Een grafmonument moet voldoen aan een aantal eisen voor de materialen en de maatvoering. Deze eisen zijn opgenomen in Nadere regels voor de graven, asbezorging en grafbedekkingen op de gemeentelijke begraafplaatsen Kosten Een overzicht van de tarieven voor begraven, bijzetten en verstrooien en ook de grafrechten vindt u in de bijlage Tarieven van de geldende verordening.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Evenement organiseren
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-09-13 | Thema:
Wilt u een evenement organiseren voor bijvoorbeeld meer dan 150 personen? Of voor meerdere dagen? Dan heeft u een evenementenvergunning nodig. Een evenement heeft een openbaar karakter. Het is dus geen besloten gelegenheid, zoals een trouwfeest of verjaardag. Let op: verkoopt en/of verspreidt u kaarten voor een besloten gelegenheid, bijvoorbeeld onder sponsoren of deelnemers? Of maakt u reclame? Dan is er ook sprake van een evenement. Voor een groot evenement moet u de vergunning minimaal twaalf weken van te voren aanvragen. Voor een middelgroot evenement moet u de vergunning minimaal acht weken van te voren aanvragen. Aan beide vergunningen zijn kosten verbonden. Maak uw keuze uit de knoppen. Als burger heeft u hiervoor DigiD nodig, als organisatie eHerkenning. Evenementenvergunning aanvragen als burger Evenementenvergunning aanvragen als organisatie Wanneer is een evenement vergunningvrij? Voor een klein evenement, bijvoorbeeld een Sinterklaasintocht, buurtbarbecue, wandel- of fietstocht, braderie of optocht heeft u geen vergunning of melding nodig als: het maximaal 1 dag duurt er na 23:00 uur geen muziek meer ten gehore wordt gebracht het evenement uiterlijk om middernacht eindigt het een lokale uitstraling heeft en er dus niet op gericht is om bezoekers van buiten de wijk of kern aan te trekken tijdens het evenement geen doorgaande wegen worden afgesloten het evenement niet plaatsvindt in een (tijdelijk) bouwwerk zoals een tent of een schuur / loods het evenement niet wordt gehouden in of nabij een milieu- of natuurbeschermingsgebied het evenement geen circusvoorstelling is Vergunning aanvragen voor een middelgroot evenement Voor een middelgroot evenement, bijvoorbeeld een dorpsfeest, muziekoptreden of een grotere braderie heeft u een vergunning nodig. Hiervan is sprake als niet wordt voldaan aan één of meerdere criteria van een vergunningvrij evenement en: er muziek ten gehore wordt gebracht na 23:00u er nadere verkeersmaatregelen nodig zijn er enige hinder of overlast voor de omgeving te verwachten is, die doorgaans kan worden beperkt met standaardmaatregelen en – voorschriften Voor de aanvraag van een middelgroot evenement geldt op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening een indientermijn van minimaal 8 weken voorafgaand aan het evenement. Gebruik de knop 'Evenementenvergunning aanvragen'. U heeft hiervoor DigiD nodig of eHerkenning voor bedrijven. Vergunning aanvragen voor een groot evenement Voor een groot evenment moet u denken aan bijvoorbeeld de Havendagen in Terneuzen. Een groot evenement is een evenement waarbij te verwachten is dat er aanmerkelijke risico’s ontstaan voor de openbare orde en veiligheid, de volksgezondheid of het milieu. Dit kan worden veroorzaakt door de grote aantallen bezoekers, de forse geluidsbelasting en/of het grote aantal verkeersbewegingen. Er kan in deze gevallen niet worden volstaan met standaardvoorschriften. Extra aandacht van de Politie, Brandweer of GHOR is vereist. Voor de aanvraag van een groot evenement geldt op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening een indientermijn van minimaal 12 weken voorafgaand aan het evenement. Gebruik de knop 'Evenementenvergunning aanvragen'. U heeft hiervoor DigiD nodig of eHerkenning voor bedrijven. Andere activiteiten waarvoor u een melding of aanvraag moet doen Alcohol schenken tijdens een evenement of besloten gelegenheid Gebruik van een gebouw met meer dan 50 personen Ontheffing geluidsnorm bij festiviteit Inschrijven kermis Klein kansspel (bingo of rad van fortuin) Loterij Materiaal voor een evenement huren Snuffelmarkt Standplaats voor kraam of verkoopwagen Vuur stoken bij een evenement Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunningen en Handhaving, tel.14 0115. Wilt u dat wij uw evenement vermelden op onze website, klik dan op publiciteit voor uw evenement. Inzameling geld of goederen voor goed doel (collecteren) Verkoop op openbare weg of aan huis (venten) Vuurwerk afsteken Verkeersregelaars
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Parkeerontheffing bewoners blauwe zone
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Verkeer
.grijsvlak {border:1px solid #cccccc; background-color:#e5e7e6; padding:6px;} De gemeenteraad heeft in september 2023 een nieuw parkeerbeleid vastgesteld. Het nieuwe systeem is een digitaal vergunningensysteem. U kunt een parkeerontheffing blauwe zone aanvragen via de knop 'Parkeerontheffing blauwe zone'. Uw vergunning is direct na betaling actief. Parkeerontheffing blauwe zone aanvragen Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een ontheffing moet u: in de gemeentelijke basisadministratie op het adres zijn ingeschreven; in het bezit van het voertuig zijn (het kenteken moet op naam van de aanvrager staan). Wij controleren dit bij de RDW. We verlenen maximaal twee ontheffingen per adres. Indien u gebruik kunt maken van een eigen parkeerplaats (garage, inrit) wordt één ontheffing verleend. Kosten In 2025 kost een ontheffing voor de blauwe zone € 36,20 per jaar. Waar zijn de blauwe zones? In het centrumgebied van Axel geldt de blauwe zone. In Terneuzen is het gebied rondom de Axelsestraat en de parkeerplaats bij het winkelcentrum aan de Kennedylaan een blauwe zone. Om te weten welke straten in Terneuzen als blauwe zone zijn aangemerkt, kunt u het overzicht blauwe zone raadplegen. Gehandicapten Gehandicapten hebben geen parkeerontheffing nodig. U mag uw voertuig in de blauwe zone met uw gehandicaptenparkeerkaart overal parkeren waar dat niet hinderlijk is voor het overige (voet)verkeer. Lease- of bedrijfsauto Betreft uw aanvraag een parkeervergunning van een lease- of bedrijfsauto? U heeft dan de volgende bewijsstukken nodig: in geval van een leaseauto; een scan of foto van de lease-overeenkomst in geval van een bedrijfsauto; een scan of foto van de verklaring omtrent eigen gebruik bedrijfsauto (Tijdelijk) andere auto Heeft u al een parkeervegunning, maar heeft u (tijdelijk) een ander auto? Dan moet u ons op de hoogte stellen. Uw wijziging is direct actief. U kunt u dit gratis regelen (maximaal tien keer per jaar). Meer informatie Meer informatie over de blauwe zone kunt u nalezen in artikel 3.2.3 van de Parkeernota gemeente Terneuzen. Heeft u nog vragen? Bekijke de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Stuur een e-mail of bel met 0115 - 455 490.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Wegslepen voertuigen op de openbare weg
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2025-02-12 | Thema: Verkeer
Bij de gemeente en de politie komen regelmatig klachten binnen over aanhangwagens, caravans en kampeerwagens die langdurig op de openbare weg staan geparkeerd. Op grond van de Verordening Fysieke Leefomgeving Terneuzen mogen deze voertuigen niet langer dan drie achtereenvolgende dagen op de openbare weg staan. Staan voertuigen langer dan drie achtereenvolgende dagen op de openbare weg? Dan brengt de toezichthouder een sticker aan op het voertuig. Daarop staat voor welke datum de eigenaar het voertuig van de openbare weg moet verwijderen. Ook vermeldt de sticker het overtreden voorschrift. Onderneemt de eigenaar geen actie? Dan verwijderen wij het voertuig van de openbare weg en voeren het af naar de gemeentelijke vestiging ‘De Koegors’, Koegorsstraat 4 in Terneuzen. Daar bewaren we het voertuig ten hoogste dertien weken. De gemeente publiceert deze verwijdering en de opslag van het voertuig in de gemeentelijke rubriek van het Zeeuws Vlaams Advertentieblad. Daarin vragen we de eigenaar contact op te nemen. Als de eigenaar zich meldt kan deze het voertuig terug krijgen, na betaling van de kosten van verwijdering en opslag. Meldt de eigenaar zich niet? Dan verkopen of vernietigen wij het voertuig.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Parkeerboete en wielklem
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Financiën
Parkeerboete van het CJIB Heeft u een parkeerboete ontvangen met de letter “M”(van Wet Mulder) rechtsboven in de brief, of een beschikking van het CJIB? Bijvoorbeeld een boete voor parkeren op een plaats waar dat niet mag? Dan moet u met vragen over deze boete contact opnemen met het CJIB. Deze boetes gaan buiten de gemeente om. Wij kunnen u hierover geen informatie geven. Ook kunnen deze boetes niet bij de gemeente worden voldaan. Parkeerboete van de gemeente Als u niet of te weinig hebt betaald voor parkeren op een plaats waar betaald parkeren geldt, dan kunt u hiervoor een parkeerboete krijgen. U ontvangt binnen een paar weken een acceptgiro thuis voor het betalen van de parkeerboete. Deze acceptgiro ontvangt u van Cannock Chase. Dit bedrijf behandelt de parkeerboetes voor de gemeente Terneuzen. Deze boetes kunnen ook aan de balie worden voldaan. Heeft u vragen over een parkeerboete? Dan kunt u contact met ons opnemen. U kunt hiervoor het contactformulier invullen of bellen naar 14 0115. Centrum Terneuzen: wielklem Als u in het centrum van Terneuzen niet of te weinig betaalt of onterecht op een vergunninghoudersplaats parkeert, dan kunt u een parkeerboete (naheffingsaanslag) krijgen. Parkeert u lang op dezelfde plaats dan kunt u per 24 uur maximaal één parkeerboete krijgen. Als u de auto ergens anders neerzet, kunt u daar wel weer een parkeerboete krijgen. U krijgt na de derde parkeerboete een waarschuwingskaart onder de ruitenwisser van uw auto. Hierop staat dat u uw boetes snel moet betalen. Betaalt u niet? Dan kan de dag na het opleggen van de derde parkeerboete al een wielklem volgen. Is er een wielklem geplaatst? Neem eerst contact op met parkeerbeheer via telefoonnummer 0115-455 490 (maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur). Wij verwijderen de wielklem wanneer u alle openstaande parkeerboetes, de kosten voor de wielklem (in 2024: € 139,00. In 2025: € 142,00 ) plus eventuele vervolgingskosten hebt betaald. Als u niet binnen 24 uur betaalt, slepen wij het voertuig weg. Dan betaalt u bovenop de parkeerboetes, de wielklem en de vervolgingskosten ook nog voor de kosten van het wegslepen en stallingskosten. U kunt alleen met pin of creditcard betalen. U kunt op het stadhuis of de gemeentelijke locatie De Koegors de parkeerbonnen betalen. U moet in één keer het hele bedrag betalen. Er is geen betalingsregeling mogelijk. Als u een voertuig gaat ophalen, moet u een geldig identiteitsbewijs meenemen. Bezwaar Na betaling van het openstaand bedrag, kunt u binnen 6 weken na dagtekening nog bezwaar maken. U moet dit schriftelijk indienen bij: Gemeente Terneuzen, Postbus 35, 4530 AA Terneuzen. Meer informatie Beleidsregels wielklem Aanwijzingsbesluit toezichthouders eenheid handhaving openbare ruimte en parkeerbeheer
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Schuldhulpverlening
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2025-03-17 | Thema: Sociale zekerheid
Schulden, het kan iedereen overkomen. Betalingsachterstanden leiden tot stress en piekeren. Door actie te ondernemen is er vaak meer mogelijk dan u denkt. De afdeling schuldhulpverlening helpt inwoners van de Gemeente Terneuzen wanneer er schulden zijn. Hoe hoog de schulden zijn maakt niet uit. Wij kijken bij iedereen naar een passende oplossing. Heeft u een vraag of wilt u weten hoe u een overzicht maakt van uw inkomsten en uitgaven? Neem contact met ons op. Wij nodigen u dan uit voor een informatie- en adviesgesprek. Een vraag stellen of aanmelden voor een gesprek (met DigiD) Een vraag stellen of aanmelden voor een gesprek (zonder DigiD) Aanmelden voor bewindvoerders Schuldhulpverlening aanvragen Voordat schuldhulpverlening wordt aangevraagd vindt er altijd een informatief gesprek plaats. Tijdens dit gesprek zal er samen met u gekeken worden welke hulp ingezet moet worden om u zo goed mogelijk te kunnen helpen. Daarnaast wordt er gekeken of u voldoet aan alle voorwaarden. Een van de voorwaarden is het hebben van een inkomen. Dit kan werk of een uitkering zijn. Verder bent u bereid om gemaakte afspraken na te komen. Bovenal bent u gemotiveerd om zelf uw situatie aan te pakken. Heeft u een verslaving of ernstige psychische problemen? Dan bent u bereid om professionele hulp te zoeken. Als u schuldhulpverlening aanvraagt, moet u bepaalde inlichtingen verstrekken. De gemeente zal u bijvoorbeeld vragen om een overzicht van uw inkomen en uw schulden. U zult ook ongevraagd inlichtingen moeten verstrekken als ze van belang zijn voor uw recht op schuldhulpverlening. Wanneer het inleveren van deze documenten problemen geeft en u wilt hiervoor hulp van een vrijwilliger laat het ons dan weten. Binnen vier weken na de ontvangst van uw aanvraag nodigen wij u uit voor een gesprek. Tijdens dit gesprek zoeken wij naar de voor u best passende hulp. Voorwaarden schuldhulpverlening U bent een inwoner van de Gemeente Terneuzen; U heeft inkomen uit werk, pensioen of een uitkering, minimaal op bijstandsniveau; U kunt en wilt de afspraken nakomen om uw schulden af te lossen. U geeft de gemeente alle overzichten en gegevens die nodig zijn om u te kunnen helpen. U bent gemotiveerd om zelf uw situatie aan te pakken. Bent u verslaafd of heeft u ernstige psychische problemen? Dan bent u bereid om professionele hulp te zoeken. Crisis Is er een dreiging voor huisuitzetting? Of wordt uw energie of water binnenkort afgesloten door betalingsachterstanden? Doe dan een aanvraag voor schuldhulpverlening en vermeldt dat er sprake is van een crisissituatie. Wij nemen binnen drie dagen contact met u op. Zit u al in een traject voor schuldhulpverlening? Neem dan contact op met uw consulent. Formulier voor bewindvoerders Bent u bewindvoerder er wilt u een aanvraag doen voor uw cliënt? Dat kan via Digid als uw cliënt hierbij aanwezig is. In dat geval gebruikt u ons digitale formulier voor bewindvoerders. Als u de aanvraag niet samen met uw cliënt kunt indienen dan gebruikt u het aanvraagformulier in pdf. U stuurt dit formulier per post naar ons toe, geeft het af aan de balie, of stuurt het per e-mail naar schuldhulpverlening@terneuzen.nl. Bent u geen bewindvoerder? Meld u dan bij ons aan voor een gesprek via de button 'Aanmelden voor gesprek'. Inkomensbeheer Wanneer u een aanvraag schuldhulpverlening doet kan als voorwaarde inkomensbeheer opgelegd worden. Dit betekent dat de gemeente tijdelijk voor u uw financiën beheert. Uw inkomen wordt gestort op een rekening van de gemeente en hiervan worden uw vaste lasten betaald. U ontvangt op uw eigen rekening dan een budget voor levensonderhoud. Aan het einde van het schuldentraject wordt u begeleid tot financiële zelfstandigheid. Overzicht van uw geldzaken Kunt u moeilijk overzicht krijgen in uw financiën? Wilt u handige online tips en tricks? Of wilt u hulp bij het maken van een geldplan? Breng dan eens een bezoek aan de website Startpunt Geldzaken. Hier kunt u een overzicht maken van uw maandelijkse inkomen en vaste lasten en hoeveel u kunt te sparen. Het is anoniem. Meest gestelde vragen Waarom krijg ik een brief van de gemeente waarin staat dat ik een betalingsachterstand heb? Wettelijk zijn alle verhuurders, zorgverzekeraars en energiebedrijven verplicht achterstanden te melden bij de gemeente. Als gemeente moeten we wettelijk iets met deze melding te doen en daarom bieden wij u hulp. Ik heb alleen een postadres. Is dit een probleem? Dit kan een probleem zijn wanneer u niet echt op een adres in de Gemeente Terneuzen woont. Moet ik betalen voor schuldhulpverlening? Nee. De gemeente Terneuzen betaalt deze kosten. Ik weet niet precies hoeveel schuld ik heb. Is dat een probleem? Nee dat is geen probleem. Wanneer de gemeente uw schulden gaat regelen zal zij alle schuldeisers vragen om de hoogte van uw schulden. Het is wel belangrijk dat u weet bij wie u schulden heeft. Ik heb schulden maar weet niet waar en hoeveel. Kunnen jullie mij helpen om dit uit te vinden. Nee dat kunnen we niet. Er bestaat helaas geen register waar u kunt zien wat voor schulden u heeft en bij wie. Wel kunt u bij uw bank een BKR-registratie vragen. Verder is het afwachten wat voor post u van de schuldeisers ontvangt. Alleen mijn partner heeft schulden en we wonen samen. Moeten we beiden een aanvraag doen? Wanneer u getrouwd bent of een samenlevingscontract heeft dan moet u beiden een aanvraag doen. Is dit niet het geval dan moet alleen de persoon met schulden een aanvraag indienen. Kan ik gelijk een WSNP aanvragen? Nee, dit is niet mogelijk. Eerst moet geprobeerd worden een minnelijke regeling te op te starten. Pas wanneer dit niet lukt wordt een wettelijke regeling (WSNP) aangevraagd. Er wordt beslag gelegd op mijn inkomen of bankrekening. Wat nu? Beslagleggen mag volgens de wet maar de beslaglegger moet zich wel aan regels houden. Zo moet er een uitspraak van de rechter zijn of er moet sprake zijn van een overheidsschuld (zoals een niet betaalde boete of niet betaalde bestuursrechtelijke premie door een schuld bij de zorgverzekeraar). U heeft in dat laatste geval al eens een dwangbevel ontvangen. Er mag maar één keer beslag gelegd worden. De tweede beslaglegger moet aankloppen bij de deurwaarder die als eerst beslag heeft gelegd. Wanneer een schuldenregeling is gestart wordt het beslag gestopt. Stopt de post van deurwaarders wanneer ik me heb aangemeld voor schuldhulpverlening? Nee maar neem zelf contact op met de deurwaarder zodat zij weten dat u bezig bent met een regeling. Pas wanneer er een schuldenregeling is zal de post stoppen. Mijn schuldeiser wijst mijn voorstel tot een regeling af. Wat nu? Los af wat u kunt missen. Beter minder afbetalen zonder toestemming dan iets afspreken wat u niet kunt betalen! Door te betalen laat u zien dat u meewerkt Kan ik bij de gemeente een lening krijgen voor mijn schulden? Nee, in principe niet maar wanneer deze binnen 3 jaar met de voor u geldende aflossingscapaciteit afbetaald kan worden, zal hiernaar gekeken worden. Een voorwaarde hiervoor is inkomensbeheer. Mag ik mijn auto houden? In principe niet tenzij duidelijk gemaakt kan worden dat deze noodzakelijk is voor medisch of werk. Ik heb een koopwoning. Moet deze verkocht worden? Bij een schuldregeling wordt altijd geprobeerd om de koopwoning te houden. Het moet wel haalbaar zijn. In sommige situaties moet de woning tóch worden verkocht. Bijvoorbeeld wanneer de achterstand in uw hypotheek te groot is of wanneer de hypotheeklasten niet in het budget passen. Ik heb een eigen bedrijf. Kan ik schuldhulpverlening aanvragen? Bent u zelfstandige en heeft u schulden? Er zijn verschillende mogelijkheden voor het aanpakken van uw schuldenprobleem: U kunt (extra) krediet aanvragen bij een bank U kunt een uitkering en/of krediet op grond aanvragen bij uw gemeente. Dit heet het Bijstandsbesluit zelfstandigen (Bbz 2004). U kunt gebruik maken van schuldhulpverlening. Wat is het verschil tussen het inkomensbeheer van de gemeente en beschermingsbewind door een bewindvoerder? Bij inkomensbeheer van de gemeente blijft u zelf verantwoordelijk voor uw inkomen. Daarnaast ontvangt u rekeningen en andere financiële post zelf. Het is uw verantwoording om deze in te leveren bij de gemeente. Bij beschermingsbewind is de bewindvoerder verantwoordelijk voor de financiën en eventuele belastingaangiften. Ook hebben zij contact met de schuldeisers. Verder ontvangt de bewindvoerder al uw financiële post. Kan ik overstappen naar een andere bewindvoerder of stoppen bij mijn huidige bewindvoerder? Wanneer u een andere beschermingsbewindvoerder wilt dan moet u eerst de klachtenprocedure bij uw bewindvoerder starten. Na deze procedure moet u een verzoek doen bij de rechtbank. De rechter bepaalt dan of u mag overstappen of dat het beschermingsbewind stopt. Kunnen jullie een betalingsregeling bij het CJIB afspreken? Wanneer u zelf een betalingsregeling heeft afgesproken met het CJIB en deze niet nakomt dan is het niet mogelijk een betalingsregeling af te spreken. Heeft u nog geen betalingsregeling afgesproken dan kunnen wij u helpen. We hebben dan een overzicht van uw inkomsten en uitgaven nodig. Ik sta onder beschermingsbewind. Kan ik een aanvraag schuldhulpverlening doen? Dit mag altijd maar omdat uw bewindvoerder al uw documenten heeft is het beter om dit samen te doen. Wat kan ik doen als ik zie dat iemand in mijn omgeving schulden heeft? Iemand kan alleen, of samen met u, een info en adviesgesprek aanvragen. Tijdens dit gesprek zullen we kijken wat de mogelijkheden zijn. 'Zeeuwen Financieel Gezond 23-25' | ESF-project Het hebben van problematische schulden heeft negatieve invloed op diverse leefgebieden. Een slechte gezondheid en sociaal isolement zijn vaak (in wisselende oorzakelijke relaties) nauw verbonden met schuldenproblematiek. Ook hebben kinderen die opgroeien in huishoudens met problematische schulden minder ontwikkelkansen dan leeftijdsgenoten die opgroeien in huishoudens die financieel op orde zijn. Toekomstige problemen worden door schuldenproblematiek dan al op jonge leeftijd geboren. Met dit ESF-project wordt bijgedragen aan het zo veel mogelijk beperken van problematische schulden van inwoners van Zeeland. Er wordt door de Zeeuwse gemeenten zowel ondersteuning geboden bij het terugdringen van problematische schulden als bij het voorkomen ervan. Dat gebeurt door het bieden van individuele hulp en begeleiding. Door ook in te zetten op voorlichting en vroegsignalering wordt getracht het ontstaan van problematische schulden zo veel mogelijk voor te zijn. ‘Zeeuwen Financieel Gezond 23-25’ | Projectnummer 2023ESFp20245 Meer informatie Betalingsachterstand of schulden: hulp bij het oplossen
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Vertrek naar het buitenland
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-08-01 | Thema:
Verhuist u voor minimaal 8 maanden naar het buitenland? Dan moet u dit binnen 5 dagen voor uw vertrek melden bij de gemeente. De gemeente schrijft u uit op de datum dat u aangifte doet. De gemeente geeft uw vertrek naar het buitenland automatisch door aan andere overheidsinstanties. De uitschrijving naar het buitenland kan gevolgen hebben voor uw huurtoeslag, eventuele studiefinanciering, uitkeringen en belastingen. Gebruik de knop 'Vertrek naar het buitenland melden' alleen als alle bewoners van een adres samen vertrekken naar het buitenland en er niemand achterblijft op het adres. Vertrek naar het buitenland melden Als niet alle bewoners vertrekken, dan moet u op afspraak aan de balie langskomen. Er is een uitzondering voor bewoners die geen familie zijn. Als er enkel bewoners op het adres achterblijven die geen familie zijn, dan mag u uw verhuizing ook digitaal doorgeven. Als u aan de balie langskomt dan moet u een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument) meenemen. Alle bewoners die vertrekken moeten persoonlijk langskomen. Degene die op het adres blijven wonen hoeven niet mee te komen. Wie kan het vertrek doorgeven? Als alle bewoners gezamenlijk vertrekken, kunnen de ouders, voogden of verzorgers voor inwonende kinderen het vertrek doorgeven. Het maakt niet uit welke leeftijd de kinderen hebben. Ook gehuwden kunnen voor elkaar de verhuizing doorgeven als ze gezamenlijk verhuizen naar hetzelfde adres en er geen bewoners achterblijven. Verder moet iedereen voor zichzelf de verhuizing doorgeven. Als niet alle bewoners vertrekken dan gelden de volgende regels: Zijn de achtergebleven bewoners allemaal geen familie van u, dan mag u de verhuizing ook digitaal doorgeven. Zijn de achtergebleven bewoners familie, of kiest u ervoor om uw vertrek aan de balie door te geven, dan moeten alle bewoners die vertrekken persoonlijk aan de balie langskomen. Dit geldt ook voor kleine kinderen. Degene(n) die op het adres blijven wonen hoeven niet mee te komen. Als een kind op een ander adres woont als de ouder(s) dan kunnen de ouder(s) het vertrek doorgeven als het kind jonger is dan 16 jaar. Bij kinderen van 16 jaar en ouder kan dat niet. Dan moet het kind zelf de verhuizing doorgeven. Bewijs van uitschrijving U kunt bij ons aan de balie een bewijs van uitschrijving aanvragen. Op dit bewijs staat uw vertrek naar het buitenland vermeld. Het bewijs van uitschrijving is gratis. Als u uw verhuizing aan de balie doorgeeft, dan kunt u direct een bewijs van uitschrijving mee krijgen. U moet hiervoor wel een afspraak maken. Verhuizen in het buitenland Als u op dit moment in het buitenland woont en u verhuist naar een ander adres in het buitenland, dan kunt u dit laten registreren in Nederland. U kunt het online met uw Digid doorgeven of, als u geen Digid heeft, via ons contactformulier doorgeven. Als u de registratie via ons contactformulier doorgeeft, dan hebben wij een kopie van uw legitimatiebewijs nodig en een bewijs dat u bij de autoriteiten in uw land staat ingeschreven op het nieuwe adres. Meer informatie www.grensinfopunt.nl Welke instanties krijgt gegevens van mijn vertrek als ik dit heb gemeld bij de gemeente? More information in English Are you moving abroad? Please make an appointment to unsubcribe from the municipality. Make an appointment
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Parkeervergunning watersport Oude Veerhaven
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema:
.grijsvlak {border:1px solid #cccccc; background-color:#e5e7e6; padding:6px;} De gemeenteraad heeft in september 2023 een nieuw parkeerbeleid vastgesteld. Het nieuwe systeem is een digitaal vergunningensysteem. U kunt een parkeervergunning Oude Veerhaven aanvragen via de knop 'Parkeervergunning aanvragen'. Parkeervergunning aanvragen Wie kan er een parkeervergunning Oude Veerhaven aanvragen? De parkeervergunning staat op kenteken en wordt alleen verstrekt aan leden van bepaalde watersportverenigingen. Uw gegevens worden gecontroleerd met de ledenlijsten. De vergunning is alleen geldig op het parkeerterrein Oude Veerhaven en voor een kenteken op eigen naam of leaseauto. De vergunning is geldig tot einde van het betreffende jaar, maar vervalt direct bij uitschrijving als lid van de watersportvereniging, overschrijving van kenteken of misbruik. Voorwaarden Voorwaarden: Vraagt u als particulier een vergunning aan? Dan moet het kenteken op uw naam staan. Dit controleren bij de RDW. Bij het beëindigen van uw lidmaatschap van de betreffende watersportvereniging, overschrijving van kenteken of misbruik wordt de vergunning ingetrokken. Er vindt geen restitutie (geld terug) plaats. Kosten In 2025 kost een vergunning € 36,20 per jaar. Kenteken wijzigen Wilt u het kenteken wijzigen? Dat kunt u hier doen. Lease- of bedrijfsauto Betreft uw aanvraag een lease- of bedrijfswagen? Dan vragen we u om de volgende bewijsstukken: in geval van een leaseauto: een scan of foto van uw leaseovereenkomst, of in geval van een bedrijfsauto: een scan of foto van de verklaring omtrent eigen gebruik bedrijfsauto. Meer informatie Heeft u nog vragen? Bekijk de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Stuur een e-mail of bel met 0115 - 455 490.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Ongediertebestrijding en overlast dieren
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-12-16 | Thema: Huisvesting
Heeft u last van ongedierte op uw terrein? Dan kunt u bij de gemeente informatie inwinnen over wat u best kan doen. Dat kunt u doen via het contactformulier. U kunt ook bellen met nummer 14 0115, dan maken wij de digitale melding voor u. Ratten en muizen Overlast van ratten en muizen in de openbare ruimte kan u digitaal melden met een Melding openbare ruimte. Bijen- en wespennesten Bijen zijn beschermde dieren. Voor het weghalen van bijen- en wespennesten op uw terrein moet u contact opnemen met een particulier bedrijf. De gemeente verwijdert deze nesten/dieren niet. Wanneer u een nest in de openbare ruimte ziet kunt u dit wel bij de gemeente melden. Dat kunt u doen via het contactformulier. U kunt ook bellen met nummer 14 0115, dan maken wij de digitale melding voor u. Steenmarters Steenmarters zijn beschermde dieren. Wanneer u een nest in de openbare ruimte ziet kunt u dit wel bij de gemeente melden. Dat kunt u doen via het contactformulier. U kunt ook bellen met nummer 14 0115, dan maken wij de digitale melding voor u.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Bijstand, zelfstandigen
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-10-09 | Thema:
Bent u een zelfstandige ondernemer en heeft u een tijdelijke terugval in inkomsten? Of voorziet u dat u snel met een terugval in inkomsten te maken krijgt? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor bijstandsverlening. Er zijn diverse mogelijkheden: Het kan gaan om een lening die aan u wordt verleend als bijdrage in de kosten van bedrijfskapitaal. Het kan ook gaan om bijstand in de vorm van een periodieke uitkering: een aanvulling op uw eigen inkomen. Onder bepaalde voorwaarden hoeft u deze periodieke uitkering niet terug te betalen. Contactformulier Bijstand Zelfstandigen Aanvragen Het aanvragen van bijstand voor zelfstandigen doet u via het contactformulier BBZ. Wij nodigen u dan uit voor een informatie- en adviesgesprek. In dit gesprek bespreken we met u de mogelijkheden voor bijstand. Voor wie is deze bijstand bedoeld? De bijstandverlening aan zelfstandigen is voor: gevestigde zelfstandigen in tijdelijke financiële problemen; startende zelfstandigen; zelfstandigen die hun eigen bedrijf moeten beëindigen; zelfstandigen van 55 jaar of ouder die minstens tien jaar een eigen bedrijf hebben en van wie het inkomen langdurig onder het sociaal minimum is. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een uitkering moet u onder meer aan de onderstaande voorwaarden voldoen: U bent al een redelijk lange periode als zelfstandige in Nederland gevestigd. (Voor startende zelfstandigen gelden beperkingen). U verblijft in Nederland. U bent tussen de 18 en 65 jaar oud. Uw financiële moeilijkheden zijn van tijdelijke aard; uw bedrijf moet dus binnen afzienbare termijn weer levensvatbaar kunnen zijn. (Voor zelfstandigen ouder dan 54 jaar geldt een minder strenge eis). U kunt geen hulp (meer) krijgen van een bank of andere kredietverlener. U heeft de benodigde vergunningen voor uw bedrijf. U bent niet blijvend arbeidsongeschikt.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Omgevingsvergunning aanvragen
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2025-01-06 | Thema: Natuur en milieu, Huisvesting
Wilt u iets bouwen of slopen, een uitrit maken, een boom kappen, een inrichting wijzigen of een gebouw gebruiken? Dan raden wij u aan om eerst een vergunningcheck te doen in het Omgevingsloket. Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning nodig heeft, dient u volgens de Omgevingswet eerst een vooroverleg in. Uitleg over de vergunningscheck of het indienen van een aanvraag vindt u hier. Vergunningcheck doen Wij raden u aan om eerst een vergunningcheck te doen in het Omgevingsloket. Hier vult u de locatie en de geplande werkzaamheden in. Na het doorlopen van een aantal vragenlijsten, komt er als uitkomst of de werkzaamheden vergunningvrij, vergunningplichtig of meldingplichtig zijn. U kunt de vergunningcheck doen zonder in te loggen. Omgevingsloket Omgevingsplan checken In het omgevingsplan staat wat er wel en niet mag op een bepaalde locatie. Het bestemmingsplan is met de invoering van de Omgevingswet van rechtswege het omgevingsplan geworden. Regels op de kaart Hoe regels op de kaart werkt, vindt u hier. Vooroverleg Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning nodig heeft, dient u volgens de Omgevingswet eerst een vooroverleg in. Heeft u de vergunningcheck gedaan maar twijfelt u nog steeds of u een vergunning nodig heeft? Of zijn de mogelijkheden binnen het omgevingsplan niet duidelijk? Dan kunt u hierover met ons overleggen. U heeft de volgende mogelijkheden: U maakt rechtstreeks een afspraak bij ons. Dit kan alleen op dinsdagen. Vermeld hierbij om welk bouwadres of welke locatie het gaat. Kies voor de optie ''Vergunningsvrij bouwen / informatie omgevingsplan''. Neem het volgende mee op uw afspraak: duidelijke situatieschets; duidelijke aanzichten; duidelijke plattegronden. Afspraak maken U vraagt in het Omgevingsloket digitaal een vooroverleg bij ons aan. Vanaf 1 juli 2023 worden hiervoor kosten in rekening gebracht (zie hieronder: 'Kosten') Omgevingsloket Als uw initiatief in strijd is met het omgevingsplan en u zeker wil weten of uw plan haalbaar is en of de gemeente hieraan wil meewerken, kunt u uw initiatief eerst laten toetsen via een principeverzoek. Dit is ook wel bekend als het vooroverleg of conceptverzoek. Een vooroverleg is niet verplicht, maar de Omgevingswet gaat ervan uit dat u eerst een vooroverleg indient. Intaketafel Bij een vooroverleg bespreken wij indien nodig uw initiatief aan de intaketafel. Deze tafel bestaat uit verschillende vakspecialisten die aangeven op welke manier eventueel meegewerkt kan worden aan uw initiatief. Vervolgens beslist het college of het wel of niet zal meewerken aan uw plan. U ontvangt vervolgens een brief met een advies op maat. Omgevingstafel Als uw initiatief ook de betrokkenheid van andere overheidsinstanties of adviseurs vereist, zal uw initiatief moeten worden voorgelegd aan de omgevingstafel. In het advies op maat leggen wij deze mogelijkheid aan u voor. Wij leggen uw plan alleen voor aan de omgevingstafel, als u hiermee instemt. Naast u als initiatiefnemer en de gemeente schuiven ook andere partijen aan om gezamenlijk te bekijken wat er nodig is om een vergunbare omgevingsvergunning aan te vragen of om het omgevingsplan haalbaar te wijzigen. Indient u niet instemt met het voorleggen van het plan aan de omgevingstafel kunnen wij het proces niet voortzetten. Indieningsvereisten vooroverleg Door bij uw vooroverleg relevante stukken te voegen, kunnen we uw initiatief zo goed mogelijk beoordelen. Denk hierbij aan: Plattegronden van bestaande en nieuwe situatie (met bestemming, gebruik en parkeervoorzieningen op eigen terrein); Gevels van het bouwwerk en eventuele aangrenzende bebouwing; Situatietekening met kadastrale gegevens en situering van alle bouwwerken; Eventueel kleurenfoto’s van de bestaande situatie incl. omliggende bebouwing; Motivatie van de reden van uw principeverzoek. Tijdens het vooroverleg aan de intaketafel zal duidelijk worden welke vorm van participatie benodigd is voor uw project. Deze informatie zal tijdens het proces aan u gevraagd worden. Nadere informatie over participatie en een checklist vindt u in het beleidskader 'Participeren onder de Omgevingswet'. Wanneer uw initiatief door de gemeenteraad is aangewezen voor verzwaard adviesrecht dringen wij aan op een vooroverleg voorafgaand van het indienen van u definitieve aanvraag. Op die manier proberen we zo spoedig mogelijk, na het advies van de gemeenteraad, te beslissen op uw aanvraag. Vergunning aanvragen Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning of melding nodig heeft, kunt u die aanvragen in het Omgevingsloket. Kies voor 'Particulier' of 'Vertegenwoordiger van een bedrijf' en gebruik de knop 'Aanvraag/melding'. Als particulier heeft u DigiD nodig om in te loggen. Als vertegenwoordiger van een bedrijf heeft u eHerkenning nodig. In de Omgevingswet is een knip gemaakt in de technische bouwactiviteit en de ruimtelijke bouwactiviteit. Het is mogelijk dat u voor een van deze of beide activiteiten een vergunning nodig heeft. In sommige gevallen is de technische bouwactiviteit niet vergunningplichtig maar wel meldingplichtig. In dat geval valt het bouwwerk onder de Wet Kwaliteitsborging. Omgevingsloket Procedure Een reguliere aanvraag duurt acht weken en kan eenmalig met zes weken worden verlengd. Dit is een termijn van orde, onder de Omgevingswet kan geen vergunning van rechtswege ontstaan. Een complexe aanvraag kan volgens de uitgebreide voorbereidingsprocedure worden behandeld. De gemeenteraad heeft een lijst vastgesteld met situaties waarin de aanvraag in ieder geval onder hun adviesrecht valt. Daarmee wordt het een uitgebreide voorbereidingsprocedure. De Omgevingswet biedt u de mogelijkheid om zelf een uitgebreide voorbereidingsprocedure te vragen voor uw aanvraag. De aanvraag dient compleet te zijn om in behandeling te worden genomen. Indien de aanvraag bij indiening niet volledig is worden er extra leges in rekening gebracht. Uitgebreide procedure De ontwerp omgevingsvergunning wordt aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd. Indien de aanvraag valt onder een aangewezen categorie voor verzwaard adviesrecht van de gemeenteraad wordt de ontwerp omgevingsvergunning ook aan de gemeenteraad voorgelegd. Als positief advies is gegeven door het college en/of de gemeenteraad zal de ontwerp omgevingsvergunning met bijbehorende stukken zes weken ter inzage gelegd. Iedereen krijgt de gelegenheid schriftelijk of mondeling een zienswijze in te dienen (College van Burgemeester en Wethouders, Postbus 35, 4530 AA Terneuzen). De terinzagelegging en de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze wordt aangekondigd via een openbare bekendmaking in het Zeeuws Vlaams Advertentieblad, in de Staatscourant en op de website. Na verwerking van eventueel ingediende zienswijzen wordt de omgevingsvergunning nogmaals aan het college voorgelegd. Het college van burgemeester en wethouders neemt vervolgens een definitief besluit. Om de procedure zo doorspoedig mogelijk te doorlopen is het vooroverleg van groot belang. Kosten Voor het vooroverleg (omgevingsoverleg) brengen wij kosten in rekening: Omgevingsoverleg aan de intaketafel € 275,-- Omgevingsoverleg aan de omgevingstafel € 1.500,-- Deze kosten worden bij u in rekening gebracht nadat de resultaten van de behandeling aan de intaketafel of de omgevingstafel bekend zijn. Deze kosten brengen we vervolgens in mindering op de door u te betalen leges voor uw definitieve aanvraag omgevingsvergunning. Daarbij merken wij op dat u de aanvraag hiertoe binnen 26 weken na het laatste omgevingsoverleg of na de laatste kennisgeving over uw principeverzoek moet indienen. Uw aanvraag moet dan betrekking hebben op dezelfde activiteiten als besproken tijdens het omgevingsoverleg en in overeenstemming zijn met de afspraken die daar gemaakt zijn. Indien sprake is van een bouwactiviteit waarvan kosten worden verhaald als bedoeld in artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening, dan brengen we het betaalde legestarief voor het overleg in mindering op de te betalen kostenverhaalsbijdrage of -beschikking. De kosten voor een vergunning (ook wel 'leges' genoemd) vindt u in de legesverordening. Vergunning intrekken Indien de bouw niet meer doorgaat, kunt u een verzoek doen om de omgevingsvergunning in te trekken. Dit kan alleen als de omgevingsvergunning op uw naam staat en de gemeente Terneuzen de vergunning heeft verleend. Om de vergunning in te trekken, kunt u een e-mail sturen naar team Vergunningen en Handhaving. Vermeld in de mail uw zaaknummer. Kapvergunning In de lijst met beschermde bomen vindt u de bomen waar u een omgevingsvergunning voor kappen nodig heeft. Lijst met beschermde bomen Milieumelding Voor een bedrijf, vereniging of stichting dient u mogelijk ook een milieumelding te doen. Controleren of u een milieumelding moet doen Aanlegvergunning In het omgevingsplan kunnen werkzaamheden, geen bouwwerkzaamheden zijnde, vergunningsplichtig gesteld zijn. Het gaat hier met name over graafwerkzaamheden, aanleggen van water of leidingen, aanleggen van wegen of paden, het kappen of aanplanten van bomen of andere opgaande beplanting. Deze vergunningsplicht kan voorkomen in enkel- en dubbelbestemmingen. Omgevingsloket Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115. Wilt u op de hoogte blijven over bekendmakingen van de overheid in uw buurt, ga dan naar Berichten over uw buurt
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Boom kappen
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-10-07 | Thema: Natuur en milieu
Om een boom te kappen is altijd toestemming van de eigenaar nodig. Als een boom op de erfgrens staat geldt het burenrecht. De kap moet dan altijd in overleg met de buren gebeuren. Ook als het kappen vergunningvrij is. Al staat de boom op eigen terrein dan is het toch verstandig om met de buren te overleggen. Zo komen ze niet voor verrassingen te staan. Er moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd voor: bomen die op de lijst beschermde bomen staan, bomen in eigendom van de gemeente, bomen op een beschermde dijk of in archeologisch waardevol gebied (zie bestemmingsplan). Kijk op de pagina Omgevingsvergunning aanvragen voor meer informatie. Bomen rooien in het openbaar groen Helaas moeten we ook komende herfst/winterperiode weer een aantal bomen rooien. De oorzaken hiervoor zijn heel verschillend. Veruit de meest voorkomende reden is de afnemende gezondheid van een boom. Kastanjes die te zeer aangetast zijn door de bloedingsziekte, essen die afsterven door de essentaksterfte of andere boomsoorten die last hebben van zwammen of ouderdom, maar helaas ook bomen die de extreme weersomstandigheden niet goed doorstaan hebben en bomen die al dood zijn ruimen we op. Lijst Voor elke boom die we kappen, laten we er ook ten minste één terug groeien. Kan dat niet op dezelfde plaats? Dan zoeken we een ander plekje om een nieuwe boom te planten. Liefst in dezelfde straat of wijk. Is dat niet mogelijk dan zoeken we ergens anders een plekje. Bekijk hier de lijst waar we bomen kappen en herplanten. We verwachten dat we de bomen in november/december rooien. Meer bomen Dit jaar kappen we 162 bomen. Daar willen we 171 nieuwe bomen voor herplanten of uit laten groeien. Bomen uit laten groeien in plaats van herplanten doen we bijvoorbeeld in bosplantsoenen waar we bomen moeten kappen. Het is vaak moeilijk in een bestaand bosje een nieuwe boom aan te laten slaan. Daarnaast zorgt de kringloop in een bos zelf voor nieuwe bomen. Vaak staan er al voldoende opvolgers om de te kappen boom heen die door de kap een betere kans krijgen om zich te ontwikkelen tot volwaardige boom. Bos en houtopstanden rooien Voor het omhakken of rooien van bossen moet u (naast een eventuele vergunningsaanvraag) altijd een melding doen. Als bos wordt gezien een groep bomen of struiken, buiten de bebouwde kom, die: een oppervlakte heeft van minimaal 1000 m2 of bestaat uit een of meer rijen van minimaal 21 bomen, gerekend over het totaal aantal rijen Dit moet u altijd vooraf melden middels een kapmelding bij de provincie Zeeland. De provincie kan u een kapverbod opleggen. Mag er wel worden gekapt, dan moet u meestal ook nieuwe bomen aanplanten. Als de regie van de werkzaamheden op nationaal niveau verloopt, zoals werkzaamheden aan hoofdwegen, landelijke spoorwegen, hoofdvaarwegen en het energie- en gastransportnetwerk, dan moet u een kapmelding maken via Mijn omgevingsloket. Meer informatie over bomen en struiken kappen vindt u op de webpagina van Rijksdienst voor ondernemend Nederland. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Ontheffing geluidsnorm bij festiviteit
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2025-02-12 | Thema: Openbare orde en veiligheid
Een horecabedrijf of (sport)vereniging mag maximaal twaalf keer per jaar een incidentele festiviteit organiseren met overschrijding van de geluidsnormen. Het overschrijden van de geluidsnormen mag alleen tussen 10.00 uur 's ochtends en 1.00 uur 's nachts. U moet de festiviteit hiervoor wel minimaal twee weken van te voren aanmelden bij de gemeente. Hoe doe ik een kennisgeving incidentele festiviteit? Maak uw keuze uit de knoppen 'Incidentele festiviteit melden als burger' of ' Incidentele festiviteit melden als organisatie'. U heeft hier als organisatie eHerkenning en als burger DigiD voor nodig. Doe uw melding minimaal twee weken van te voren. Let op: deze melding is alleen mogelijk voor horecabedrijven en (sport)verenigingen. Incidentele festiviteit melden als burger Incidentele festiviteit melden als organisatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115. De regels omtrent het melden van een incidentele festiviteit staan in artikel 3.18 van verordening fysieke leefomgeving van de gemeente Terneuzen.
Externe link: Ga naar website