Zoekresultaten 1 - 20 van 29 resultaten

  • Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-17 | Thema:

    Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in Nederland en de meeste Europese landen. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels. Soort gehandicaptenparkeerkaarten Wij willen u erop wijzen dat er verschillende soorten gehandicaptenparkeerkaarten zijn, namelijk:  Bestuurderskaart Passagierskaart Combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart Instellingenkaart Bij de bestuurderskaart dient er sprake te zijn van een langdurige loopbeperking waardoor u niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen met hulpmiddelen, zoals krukken of een rollator. Bij de passagierskaart is dit ook het geval, echter hierbij geldt nog als extra eis dat de passagier volledig rolstoelafhankelijk is of continue afhankelijk is van de bestuurder. De passagier kan dus niet worden afgezet op de plaats van bestemming terwijl de bestuurder de auto gaat parkeren. U kunt ook een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aanvragen. U dient dan ook aan de voorwaarden te voldoen.  Er bestaat ook een instellingenkaart voor zorginstellingen voor het vervoer van bewoners met een handicap. Zo hoeft er niet voor iedere bewoner apart een kaart aangevraagd te worden. Hoe werkt het? Een gehandicaptenparkeerkaart staat op naam van een persoon en niet op kenteken. U kunt de kaart dus voor elke auto gebruiken. Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. De geldigheidsduur kan ook korter zijn afhankelijk van het onderzoek. Aanvraag U kunt telefonisch contact opnemen voor het aanvragen van een aanvraagformulier voor een gehandicaptenparkeerkaart waarna het aan u wordt toegezonden. Dit aanvraagformulier dient u zo volledig mogelijk in te vullen. Bij het aanvraagformulier staat aangegeven welke gegevens u moet meesturen. Het duurt maximaal 8 weken voordat u hoort of u in aanmerking komt voor een kaart. Indien het langer duurt wordt u hiervan op de hoogte gesteld. Proces  Nadat u de aanvraag heeft ingediend wordt de aanvraag besproken met een onafhankelijke medisch adviseur van de JPH Consult en wordt bepaald of de medisch adviseur de noodzaak voor de gehandicaptenparkeerkaart kan vaststellen. Indien de medisch adviseur deze noodzaak niet kan vaststellen vindt er een medische keuring plaats. Tijdens de keuring bepaalt de medisch adviseur van de JPH Consult of u voldoet aan de voorwaarden voor een gehandicaptenparkeerkaart.  Kosten aanvraag Aan het indienen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart zijn kosten verbonden. Het aanvragen van de gehandicaptenparkeerkaart kost € 77,50. Nadat u de aanvraag heeft ingediend, ontvangt u van ons een ontvangstbevestiging met daarbij een factuur. De aanvraag wordt pas in behandeling genomen wanneer u de kosten betaald heeft. Kosten medische keuring Is een medische keuring nodig? Dan betaalt u voor de keuring € 154. Deze kosten betaalt u naast de aanvraagkosten van € 77,50. U dient de kosten voor de keuring vooraf te betalen. De medische keuring wordt pas uitgevoerd nadat u de kosten ervoor heeft betaald. Indien dit aan de orde is krijgt u van ons een brief met bijgevoegd een factuur. Als blijkt dat u niet in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart, dan krijgt u de kosten voor de aanvraag en keuring niet terug. Indien u de gehandicaptenparkeerkaart krijgt toegekend zijn er geen aanvullende kosten voor het verstrekken van de kaart.  Vragen? Indien u naar aanleiding van bovenstaande nog vragen heeft of voor het aanvragen van een aanvraagformulier kunt u contact opnemen met de afdeling Wmo, telefonisch te bereiken van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 12.00 uur op het telefoonnummer (045) 5278630 of middels spreekuur contact van maandag tot en met donderdag van 10.00 uur tot 12.00 uur.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Vluchtelingenpaspoort

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-25 | Thema:

    Bent u erkend als vluchteling? Dan kunt u een vluchtelingenpaspoort krijgen. U moet een verblijfsvergunning hebben waarop staat dat u als vluchteling bent toegelaten. U kunt met het vluchtelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve het land waar u vandaan komt. Aanvragen U maakt voor het aanvragen van uw vluchtelingenpaspoort een afspraak.  Maak online een afspraak Afhalen Na 5 werkdagen kunt u het vluchtelingenpaspoort afhalen in de gemeentewinkel. Het afhalen kan alleen op afspraak. De afspraak voor het afhalen van uw paspoort wordt bij de aanvraag direct gemaakt. Afhalen doet u persoonlijk. Kosten Een vluchtelingenpaspoort kost € 65,70 U betaalt uw vluchtelingenpaspoort contant of met uw pinpas. Meenemen Als u 18 jaar of ouder bent Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die u heeft. Ook als deze zijn verlopen neemt u deze mee. Een pasfoto in kleur waarop u goed te herkennen bent. Deze mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kinderen tot 18 jaar Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die u heeft. Ook als deze zijn verlopen neemt u deze mee. Een pasfoto in kleur waarop het kind goed te herkennen is. Deze mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Komen beide ouders mee? Dan nemen beide ouders een legitimatiebewijs mee. Kan één van de ouders er niet bij zijn? Neem dan ook mee:  Het formulier 'toestemming afgifte reisdocument minderjarige (pdf, 560 kb)'. Deze moet ingevuld en ondertekend zijn door de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Een kopie van het legitimatiebewijs van de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Let op: uw kind dient zelf aanwezig te zijn bij de aanvraag. Geldigheid Hoelang het vluchtelingenpaspoort geldig is hangt af van uw verblijfsvergunning. Vluchtelingenpaspoorten zijn maximaal 5 jaar geldig. Verloren of gestolen Bent u uw paspoort kwijt of is uw paspoort gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing en verklaar uw paspoort ongeldig. Melden vermissing paspoort (inloggen met DigiD)

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Vreemdelingenpaspoort

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-25 | Thema:

    Heeft u een geldige verblijfsvergunning, maar (nog) niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u in sommige gevallen een vreemdelingenpaspoort krijgen. Bijvoorbeeld wanneer u van uw eigen land geen paspoort krijgt. U kunt met het vreemdelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve het land waar u vandaan komt. Aanvragen U maakt voor het aanvragen van uw vreemdelingenpaspoort een afspraak. Tijdens de eerste afspraak vult u met de ambtenaar een formulier in. De gemeente stuurt deze naar de IND. Daarna bellen wij u voor het maken van een tweede afspraak. U kunt tijdens deze tweede afspraak het vreemdelingenpaspoort aanvragen. Afhalen Na 5 werkdagen kunt u het vreemdelingenpaspoort afhalen in de gemeentewinkel. Het afhalen kan alleen op afspraak. De afspraak voor het afhalen wordt bij de aanvraag direct gemaakt.  Afhalen doet u persoonlijk. Kosten Een vreemdelingenpaspoort kost € 65,70. U betaalt bij de aanvraag contant of met uw pinpas. Meenemen Als u 18 jaar of ouder bent Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die u heeft. Ook als deze zijn verlopen neemt u deze mee. Een pasfoto in kleur waarop u goed te herkennen bent. Deze mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kinderen tot 18 jaar Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die u heeft. Ook als deze zijn verlopen neemt u deze mee. Een pasfoto in kleur waarop het kind goed te herkennen is. Deze mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Komen beide ouders mee? Beide ouders nemen een legitimatiebewijs mee. Kan één van de ouders er niet bij zijn? Neem dan ook mee:  Het formulier 'toestemming afgifte reisdocument minderjarige (pdf, 560 kb)', ingevuld en ondertekend door de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Een kopie van het legitimatiebewijs van de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Let op: uw kind moet zelf bij de aanvraag aanwezig zijn. Geldigheid Hoelang het vreemdelingenpaspoort geldig is hangt af van uw verblijfsvergunning. Vreemdelingenpaspoorten zijn maximaal 5 jaar geldig. Verloren of gestolen Bent u uw paspoort kwijt of is uw paspoort gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing. Zo verklaart u uw paspoort ongeldig. Melden vermissing paspoort (inloggen met DigiD)

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Geheimhouding persoonsgegevens

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-07-07 | Thema:

    U kunt de gemeente vragen uw persoonsgegevens niet aan bepaalde personen of organisaties door te geven. Dat kan voor uzelf en voor kinderen tot 16 jaar. U kunt er later ook weer voor kiezen om uw gegevens niet meer geheim te houden. Met wie deelt de gemeente uw persoonsgegevens? Alle organisaties van de overheid zoals Belastingdienst en UWV gebruiken uw persoonsgegevens. Ook als u ervoor kiest om uw gegevens geheim te houden, kunnen uw gegevens nog met deze organisaties gedeeld worden.  Als u ervoor kiest om uw gegevens geheim te houden, krijgen de volgende organisaties uw persoonsgegevens niet: advocaten, tenzij zij de gegevens nodig hebben voor een gerechtelijke procedure bedrijven of organisaties die geen winst willen maken  de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA) De gemeente deelt zonder uw schriftelijke toestemming nooit gegevens met bedrijven en organisaties die winst willen maken of met particulieren (ook niet voor bijvoorbeeld een reünie). Aanvragen Digitaal Aanvraagformulier geheimhouding persoonsgegevens (inloggen met DigiD) Persoonlijk U maakt voor het persoonlijk aanvragen aan de balie een afspraak.  Maak online een afspraak Kosten Het wijzigen van geheimhouding is gratis. Wat heeft u nodig? Doet u de aangifte persoonlijk? Dan heeft u een geldig identiteitsbewijs (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs) nodig. Digitaal heeft u een DigiD nodig.  Nieuwsgierig met welke organisaties de gemeente persoonsgegevens deelt? Kijk voor meer informatie over het delen van persoonsgegevens op www.wiekrijgtmijngegevens.nl.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Rijbewijs

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-30 | Thema:

    Een eerste rijbewijs aanvragen én ophalen doet u zelf, bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Verlengen of uitbreiden van uw rijbewijs kan bij de gemeente aan de balie óf digitaal via de RDW. U betaalt de kosten bij de aanvraag. 6 werkdagen na de dag van aanvraag ligt uw rijbewijs meestal klaar. Het is ook mogelijk uw rijbewijs sneller te krijgen via een spoedaanvraag. Voor een spoedaanvraag moet u extra betalen. Aanvraag eerste rijbewijs U maakt hiervoor een afspraak en komt langs bij de gemeente. Maak online een afspraak Rijbewijs verlengen of uitbreiden Voor het verlengen of uitbreiden van uw rijbewijs kunt u terecht bij de gemeente (enkel op afspraak). Of u regelt dit online met uw DigiD. Maak een afspraak in onze gemeentewinkel Regel uw verlenging of uitbreiding online   Rijbewijs afhalen Het afhalen van uw rijbewijs gebeurt ook op afspraak. U doet dit persoonlijk. Ook levert u hierbij uw oude rijbewijs in. Heeft u uw rijbewijs aangevraagd, verlengd of uitgebreid aan de balie? De afspraak voor het afhalen wordt dan ook meteen gemaakt aan de balie. Heeft u uw rijbewijs digitaal verlengd of uitgebreid? Als alles goed is geregeld bij het RDW ontvangt u een e-mail wanneer uw rijbewijs klaarligt bij de balie. U maakt dan zelf een afspraak voor het afhalen via ons algemene telefoonnummer. Veelgestelde vragen   Wat neemt u mee? Uw oude rijbewijs, als u dat komt verlengen of komt uitbreiden.  Een geldig legitimatiebewijs bij een eerste aanvraag of bij verlies van het rijbewijs. Een pasfoto in kleur waarop u goed te herkennen bent. Deze mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kosten Rijbewijs: € 52,10 Spoedaanvraag: € 91,75 U betaalt bij de aanvraag of verlenging contant of met uw pinpas. Rijbewijs kwijt of gestolen? Bent u uw Nederlandse rijbewijs kwijt of is uw rijbewijs gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing. Zo verklaart u uw rijbewijs ongeldig. De vermissing kunt u digitaal doorgeven via de website van de RDW. Aanvraag lukt niet Heeft u geen DigiD en/of lukt de aanvraag niet online? Maak dan een afspraak bij de gemeente. Voor het maken van de afspraak belt u met de gemeente via (045) 527 85 55.  Wij vragen u het 'Formulier melding vermissing reisdocument of rijbewijs (pdf, 237 kb)' uit te printen, in te vullen en mee te nemen naar de afspraak. Gezondheidsverklaring nodig? Om te mogen rijden moet u geestelijk en lichamelijk gezond zijn. Heeft u van de RDW bericht ontvangen dat u een gezondheidsverklaring moet invullen? Meer informatie hierover vindt u bij Gezondheidsverklaring.  Categorie T op rijbewijs Bestuurders die op 1 juli 2015 18 jaar waren en een rijbewijs B hadden, mogen daarmee ook een tractor besturen. Bij de eerstvolgende vernieuwing van het B-rijbewijs wordt de categorie T automatisch bijgeschreven. Het rijbewijs moet dan wel voor 1 juli 2025 zijn vernieuwd. Omwisselen rijbewijs Meer informatie over het omwisselen van uw rijbewijs? Zie Buitenlands rijbewijs omwisselen. Geldigheid rijbewijs Een rijbewijs is meestal 10 jaar geldig. Vanaf uw 65e verjaardag of wanneer u medisch gekeurd moet worden verandert dit: Bent u tussen de 65 en 70 jaar, dan wordt uw rijbewijs verlengd tot uw 75ste verjaardag Bent u tussen de 70 en 75 jaar, dan wordt uw rijbewijs met 5 jaar verlengd Bent u 75 jaar of ouder: maximaal 5 jaar (afhankelijk van medische keuring) Bij een verplichting tot medische keuring i.v.m. ziekte: dat hangt af van de keuring Invoering wet Digitale overheid per 1 juli 2023 en wat betekent dit voor u? Dit betekent dat u vanaf 1 juli 2023 met uw rijbewijs online kunt inloggen op websites van de overheid. Binnen 5 dagen na het ophalen van het nieuwe rijbewijs ontvangt u een brief met pincode van DigiD. Met deze code kunt u de inlogfunctie van uw rijbewijs activeren. Ontvangt u de brief niet binnen 5 werkdagen na het ophalen van uw rijbewijs, dan kunt u binnen 6 weken bij DigiD een nieuwe brief met pincode aanvragen. Wat houdt dit precies in? Dit is voor maximale bescherming van uw persoonlijke gegevens. Inloggen met een identiteitsbewijs of rijbewijs geeft organisaties nog meer zekerheid dat de gegevens met de juiste persoon gedeeld worden.   

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Nederlander worden

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-16 | Thema:

    Wilt u Nederlander worden en staat u ingeschreven bij de gemeente Brunssum? Dan kunt de Nederlandse nationaliteit aanvragen door optie of naturalisatie. Aanvragen Voor meer informatie of het maken van een afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente. Optieprocedure Nederlander worden door de optieprocedure is de eenvoudigste en snelste manier om Nederlander te worden, mits u hiervoor in aanmerking komt. Meer informatie over de voorwaarden, de benodigde documenten, de procedure, de kosten en het proces na de inwilliging of afwijzing vindt u op de website van de IND. Kosten Het bedrag voor een verzoek voor u alleen is € 231,-. Voor een echtpaar of geregistreerde partners (een meervoudig verzoek) is het bedrag € 395,-. Voor een minderjarige waar u tegelijkertijd ook een verzoek voor doet (medeopteren), is het bedrag € 26,-. Naturalisatie Meer informatie over de voorwaarden, de benodigde documenten, de procedure, de kosten en het proces na de inwilliging of afwijzing vindt u op de website van de IND. Kosten Het bedrag voor een verzoek voor u alleen is € 1091,-. Voor een meervoudig verzoek (voor een echtpaar of geregistreerde partners) is het bedrag € 1393,- Voor een minderjarige zijn de kosten € 161,-. Er zijn verlaagde tarieven voor personen die staatloos zijn of een verblijfsvergunning asiel hebben: Het bedrag voor een verzoek voor u alleen is € 811,-. Voor een meervoudig verzoek (voor een echtpaar of geregistreerde partners) is het bedrag € 1114,-. Ceremonie bij naturalisatie De naturalisatieceremonie is een speciale bijeenkomst voor mensen die Nederlander worden. Dit kan door naturalisatie of de optieprocedure. Elke 6 weken wordt een naturalisatieceremonie gezamenlijk georganiseerd door een aantal Parkstad gemeenten, waaronder Brunssum.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Snuffelmarkt

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-17 | Thema:

    Als u een snuffelmarkt wilt organiseren, dient u uiterlijk 10 werkdagen voorafgaand aan de markt een melding in te dienen bij de gemeente. Op de snuffelmarkt verkoopt u bijvoorbeeld tweedehands kleding, oude boeken of antiek. Aanvragen Digitaal Aanvraagformulier snuffelmarkt Persoonlijk U kunt uw melding ook in het gemeentehuis indienen. Kosten Het melden van een snuffelmarkt is gratis. Voorwaarden De belangrijkste voorwaarden zijn: U houdt de snuffelmarkt in een gebouw. Dit gebouw is voor publiek toegankelijk. In het bestemmingsplan staat dat u de snuffelmarkt mag organiseren. Als u een snuffelmarkt in een winkel wilt organiseren, dient u een melding in te dienen.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Bewijs van in leven zijn

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-30 | Thema:

    Sommige organisaties (zoals pensioenfondsen of andere uitkeringsinstanties) vragen om een bewijs van in leven zijn. Heeft u dit nodig? Haal dan bij de gemeente een uittreksel op. Daarmee bewijst u dat u in leven bent. Vraag het op afspraak persoonlijk aan de balie aan, dan krijgt u het direct mee.  Aanvragen Persoonlijk U maakt voor het aanvragen aan de balie een afspraak. Maak online een afspraak Kunt u niet langskomen om zelf het uittreksel zelf aan te vragen? U kunt dan iemand anders machtigen voor het aanvragen. Kosten Een attestatie de vita (bewijs van in leven zijn) voor gebruik in het buitenland (uittreksel Burgerlijke Stand) kost: € 17,10. Een attestatie de vita (bewijs van in leven zijn) voor gebruik in het binnenland (uittreksel BRP) kost € 17,10. Wanneer u een brief heeft van uw pensioenfonds waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft, is het uittreksel gratis. Benodigdheden Doet u de aangifte persoonlijk? Dan heeft u een geldig identiteitsbewijs (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs) nodig.  Alleen als het geldt voor u: de brief van het pensioenfonds. Iemand machtigen De gemachtigde neemt de volgende zaken mee bij de aanvraag:  Een ingevulde schriftelijke machtiging (pdf, 446 kb) Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon voor wie u de aanvraag doet Een geldig legitimatiebewijs van de gemachtigde (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs)

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Adviesrecht schuldenbewind

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-17 | Thema:

    Vanaf 1 januari 2021 hebben gemeenten daarom het adviesrecht gekregen. Dit betekent dat zij de rechtbank een advies mogen geven bij het uitspreken van schuldenbewind voor hun inwoners. In het advies geeft de gemeente aan of de inwoner het beste kan worden geholpen door de instelling van het bewind, of dat een lichtere vorm van gemeentelijke ondersteuning misschien beter past.  Nadat de rechter het bewind heeft uitgesproken, laat de bewindvoerder de gemeente binnen twee weken weten dat het bewind is uitgesproken. Binnen drie maanden na de uitspraak stuurt de bewindvoerder een kopie van de boedelbeschrijving en het plan van aanpak naar de gemeente. Hierna heeft de gemeente vier weken de tijd om een advies te geven.  Om een goed advies te kunnen geven, is het soms nodig dat de gemeente met de inwoner en de bewindvoerder spreekt. De gemeente nodigt de inwoner en de bewindvoerder dan uit. Het is belangrijk dat de inwoner en de bewindvoerder naar het gesprek komen. Alleen zo kan de gemeente een goed advies geven aan de rechtbank.   De gemeente stuurt het advies naar de rechtbank, de inwoner en de bewindvoerder. De rechter beslist vervolgens of het advies een reden is om het bewind te beëindigen. Ook hiervan maakt de rechtbank een beschikking. De gemeente ontvangt ook een kopie van deze beschikking.  De gemeente Brunssum maakt gebruik van het adviesrecht in het kader van schuldenbewind. Krijgt u een uitnodiging van de gemeente Brunssum om naar een gesprek over uw schuldenbewind te komen? Dan is het belangrijk dat u naar de afspraak komt. Alleen zo kan de gemeente een goed advies geven.  Het adviesrecht is geregeld in Boek 1, artikel 432a van het Burgerlijk Wetboek. Bent u bewindvoerder en wilt u ons in het kader van een uitspraak van de rechtbank documenten sturen? Gebruik dan het onderstaande formulier.  Documenten adviesrecht toesturen  

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Verhuizing naar het buitenland (emigratie)

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-17 | Thema:

    Gaat u voor langer dan 8 maanden of misschien zelfs definitief naar het buitenland? Dan moet u bij de gemeente aangifte doen van uw vertrek. We schrijven u dan uit de Basisregistratie Personen. Doe dit tenminste 5 dagen voor de dag van uw vertrek. Aangifte doen Digitaal Verhuisformulier emigreren (Inloggen met DigiD) Persoonlijk U kunt ook een afspraak maken voor het doorgeven van uw verhuizing naar het buitenland.  Maak online een afspraak Voorwaarden Als iedereen van hetzelfde adres naar het buitenland verhuist, kunt u de melding schriftelijk doen. Dit kan gedaan worden door: uzelf, als u 16 jaar of ouder bent door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar de curator voor een persoon die onder toezicht (curatele) is gesteld Meer informatie Vertrekt u voor korter dan 8 maanden en houdt u uw adres in Nederland aan? Dan schrijven we u niet uit. U hoeft geen aangifte te doen. Sommige landen vragen ook om een verklaring omtrent het gedrag (VOG). U kunt dit document voor uw vertrek aanvragen via de website van het ministerie van Justis.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Buitenlands rijbewijs omwisselen

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-26 | Thema:

    Heeft u een buitenlands rijbewijs en wilt u deze omwisselen voor een Nederlands rijbewijs? Dit kunt u doen bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Als alles akkoord is krijgt u binnen 10 werkdagen een brief van de RDW. In deze brief staat wanneer u uw Nederlandse rijbewijs kunt afhalen bij de gemeente.  Alle informatie hierover kunt u vinden op de website van de RDW. Omwisselen rijbewijs U maakt voor het omwisselen van uw rijbewijs een afspraak.  Maak online een afspraak Kosten Omwisselen rijbewijs: € 52,10.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Erkenning

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-18 | Thema:

    Als u een kind erkent, wordt u de wettelijke ouder. U hoeft niet de biologische ouder te zijn. Dit betekent: Het kind en de ouder kunnen van elkaar erven. De ouder en het kind moeten voor elkaar zorgen waar dat nodig is. Het kind kan uw achternaam krijgen. Het erkennen van uw kind doet u zelf aan de balie bij de gemeente. Afspraak maken om erkenning door te geven U maakt voor het erkennen van uw kind een afspraak.  Maak online een afspraak Kosten De erkenning kost niets. Meenemen Als u een kind erkent, moet u een aantal dingen meenemen: Een geldig identiteitsbewijs van erkenner en biologische moeder, of een kopie hiervan. Toestemming van de biologische moeder, zelf geschreven of in persoon. Om het kind de achternaam van de erkenner te geven, moet de biologische moeder meekomen (alleen bij het 1e kind). Erkennen voor de geboorte U kunt uw kind ook erkennen voor de geboorte. Een erkenning tijdens de zwangerschap wordt een 'erkenning ongeboren vrucht' genoemd. Dit heeft als voordeel dat het wettelijk ouderschap bij de geboorte al vastgelegd is. Erkennen bij of na de geboorte Erkenning kan ook bij of na de geboorteaangifte, als er nog geen 2 ouders in de geboorteakte van het kind staan. Bij kinderen tot 16 jaar moet de moeder schriftelijk toestemming geven.  Vanaf 12 jaar moet ook het kind schriftelijke toestemming geven.  Vanaf 16 jaar moet het kind persoonlijk meekomen. Achternaam kind De ouders kunnen bij erkenning van het kind ook kiezen voor de achternaam van de erkenner. Dit doet u alleen bij het 1e kind binnen uw relatie en uiterlijk bij de geboorteaangifte. De biologische moeder moet persoonlijk meekomen naar de gemeente. Volgende kinderen krijgen dezelfde achternaam als uw 1e kind. Ouderlijk gezag Sinds 1 januari 2023 gelden iets andere regels voor partners die niet getrouwd zijn of niet geregistreerd staan als partners. Zij krijgen automatisch samen met de moeder ouderlijk gezag. Dit gebeurt als zij hun kind erkennen. Zij hoeven het gezag niet meer samen met de moeder aan te vragen bij de rechtbank. Is een kind voor 1 januari 2023 erkend? Dan moeten de ouders het gezamenlijk gezag wel regelen. Ook als het kind na 1 januari 2023 is geboren. Meer informatie Erkenning op Rijksoverheid.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Stimuleringsregeling groene daken en gevels

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-07-02 | Thema: Bestuur

    Groene daken en gevels zijn daken en muren die bedekt zijn met planten. Dit ziet er niet alleen mooi uit, maar heeft ook veel andere voordelen. Ze zorgen bijvoorbeeld voor meer groen in de stad, verbeteren de luchtkwaliteit en helpen bij het opslaan van regenwater. Daarnaast zorgen ze voor een betere isolatie van gebouwen, waardoor er minder energie gebruikt hoeft te worden. De gemeente Brunssum geeft subsidie aan woning- of pandeigenaren of huurders voor het aanleggen van een groen dak of een groene gevel. Hiermee willen we: wateroverlast verminderen; energie besparen en minder koolstofdioxide (CO2) uitstoten; fijnstof en stikstof vasthouden; geluidsoverlast verminderen; de stad minder warm maken meer soorten (inheemse) planten en dieren aantrekken (stimuleren biodiversiteit).

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Echtscheiding

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-16 | Thema:

    U vraagt een scheiding aan bij de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Zodra de gemeente de scheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is het officieel. Uw advocaat stuurt de beslissing van de rechtbank naar de gemeente. Deze beslissing kunt u of uw voormalig partner ook zelf schriftelijk of persoonlijk aan de balie melden bij de gemeente. Dit doet u binnen 6 maanden na het definitieve besluit van de rechter. Kosten Het melden van een echtscheiding is gratis. Meenemen Een schriftelijk verzoek tot inschrijving in het register van de burgerlijke stand Een bewijs (beschikking) van de uitspraak van de rechtbank De akten van berusting, dit betekent dat u niet tegen de uitspraak van de rechter in beroep gaat Meer informatie Echtscheiden op Rijksoverheid.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Verhuizing vanuit het buitenland

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-17 | Thema:

    Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij een gemeente. Heeft u niet eerder in Nederland gewoond? U moet dan een ‘eerste inschrijving’ doen. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 geëmigreerd, dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen. Doe dit binnen 5 werkdagen na uw aankomst in Nederland persoonlijk bij de gemeente. Aanvragen U maakt een afspraak voor uw 'eerste inschrijving'. Neem voor het maken van een afspraak telefonisch contact op met de gemeente. Als u met uw hele gezin naar Nederland verhuist, moet het hele gezin meekomen naar de afspraak. Kosten Gratis. Meenemen een geldig identiteitsbewijs, zoals een paspoort of een ander document waaruit uw nationaliteit blijkt een bewijs dat u woonruimte heeft, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van het pand. Gebruik voor de verklaring het volgende formulier: Toestemmingsverklaring hoofdbewoner (pdf, 5 kb). een akte van geboorte, als u geboren bent in het buitenland. bij een vreemde nationaliteit van buiten de Europese Unie: een bewijs van rechtmatig verblijf. Dit vraagt u aan bij de IND. als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba komt: een verhuisbericht als u uit België of Duitsland komt: uw uitschrijvingsbewijs eventueel de volgende akten: een huwelijks- of een echtscheidingsakte een akte van overlijden (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden) geboorteakten van de kinderen Heeft u een bewijs van uitschrijving uit het vorige land? Neem dat dan ook mee. Bijzonderheden Informatie over wat u moet regelen wanneer u in Nederland komt wonen

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Markt

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-17 | Thema:

    In Brunssum wordt iedere zaterdag van 8.00 tot 14.00 uur een weekmarkt georganiseerd. Deze vindt plaats in de Kerkstraat, in het centrum van Brunssum. Rondom de markt zijn voldoende parkeerplaatsen beschikbaar. Wat is er te vinden op de markt De diverse exploitanten bieden het volgende aan: Eieren, champignons en kruiden Wenskaarten Vis Olijven Gegrilde hanen AGF Dames en heren bovenkleding Boter, kaas en eieren Snijbloemen en bloemstukken Groenteplanten en zaden Stoffen en fournituren Hobby artikelen Standplaats huren Wilt u voor een (vaste) kraam op de markt in aanmerking komen? U dient dan wel ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken. Vul het aanvraagformulier standplaats (pdf, 7,37 kb) in en stuur dit met een email naar gemeente@brunssum.nl of schriftelijk gericht aan: Gemeente Brunssum Postbus 250 6440 AG Brunssum

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Bezwaar maken

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-07-02 | Thema:

    Het kan voorkomen dat u het niet eens bent met een besluit van de gemeente Brunssum. U kunt dan meestal bezwaar maken. Of bezwaar mogelijk is, staat in het besluit. Wilt u bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar het onderdeel van de gemeente dat het besluit heeft genomen. Dit moet u doen binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit. Maakt u later bezwaar, dan neemt de gemeente uw bezwaar mogelijk niet in behandeling. Het bezwaarschrift kunt u digitaal indienen. U moet hiervoor in het bezit zijn van een DigiD. Dien bezwaar in Stuurt u het bezwaarschrift liever per post? Stuur dit dan naar de Gemeente Brunssum. Postbus 250. 6440 AG Brunssum. Wat moet in uw bezwaar staan? uw naam en adres; de datum waarop u de brief stuurt; met welk besluit u het niet eens bent; waarom u het daarmee niet eens bent; uw handtekening; of u in aanmerking wilt komen voor een vergoeding van uw (juridische) kosten, als u bezwaar gegrond wordt verklaard. Kosten Het indienen van een bezwaarschrift kost niets. Schakelt u een belangenbehartiger in (bijvoorbeeld een advocaat), dan zijn deze kosten in beginsel voor uw eigen rekening. De gemeente vergoedt (een gedeelte van) deze kosten alleen, als u gelijk krijgt. U moet uw verzoek om een vergoeding wel hebben gedaan voordat een beslissing is genomen op uw bezwaarschrift. Bezwaarschriftencommissie De gemeente legt ieder bezwaarschrift voor aan een onafhankelijke commissie voor bezwaarschriften. Vaak nodigt deze commissie u, de gemeente en andere belanghebbenden uit voor een hoorzitting. Tijdens de hoorzitting kunt u uw bezwaarschrift mondeling toelichten. Na de hoorzitting adviseert de bezwaarschriftencommissie de gemeente over uw bezwaarschrift. Hierna neemt de gemeente een besluit op uw bezwaarschrift. Beslistermijn Binnen twaalf weken moet de gemeente een beslissing nemen op uw bezwaarschrift. De gemeente mag de beslistermijn met zes weken verlengen. Spoedeisend belang Ook als u bezwaar maakt, mag het besluit al worden uitgevoerd. Wilt u dat juist voorkomen en heeft u daarvoor een spoedeisend belang? Dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank Limburg. Hoe u dat doet leest u op: rechtspraak.nl. Wilt u meer informatie? Lees dan de folder ''Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid'' op: rijksoverheid.nl.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Veilige Kopie identiteitsbewijs met KopieID-app

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-25 | Thema:

    De KopieID-app maakt zelf een foto van een identiteitsdocument. De app herkent waar de gegevens op het document staan. Dit geldt voor het paspoort, de identiteitskaart en het rijbewijs. Ook voor documenten uit Bonaire, Saba en Sint Eustatius kunt u de app gebruiken. U kunt de app gegevens laten wegstrepen die voor de ontvanger niet noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld het burgerservicenummer (BSN) of de pasfoto. Welke gegevens u wegstreept, hangt af van het doel van de kopie én de organisatie waar u de kopie naartoe stuurt. Ook plaatst u met de app een watermerk over de kopie. Dit watermerk meldt het doel en de datum van de kopie. Tot slot kunt u de kopieën vanuit de app delen of veilig opslaan voor later gebruik. Komt de kopie ooit in handen van een oplichter? Dan is het dankzij de KopieID-app moeilijker om misbruik hiervan te maken. Hoe maak ik met de KopieID-app een veilige kopie van mijn identiteitsbewijs? | Rijksoverheid.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Verhuizing (binnen Nederland)

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-17 | Thema:

    Als u gaat verhuizen, geeft u dit door bij de gemeente waar u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen, moet u dit doorgeven. Op z'n vroegst kunt u uw verhuizing 4 weken voor uw verhuizing doorgeven. Maar doe dit uiterlijk 5 dagen na uw verhuizing.  Aangifte Digitaal Aangifteformulier verhuizen (inloggen met DigiD) Post Vul het Aangifteformulier verhuizen (pdf, 43 kb) in en stuur dit naar de gemeente. Persoonlijk U kunt ook een afspraak maken voor het doorgeven van uw verhuizing. Maak online een afspraak Benodigdheden Doet u de aangifte persoonlijk of via de post dan heeft u een geldig identiteitsbewijs (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs) nodig. Digitaal heeft u een DigiD nodig. Schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner wanneer u bij iemand gaat inwonen. Vul hiervoor de Toestemmingsverklaring hoofdbewoner (pdf, 123 kb) in. Denk hierbij ook aan de kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner. Kosten Gratis. Voorwaarden De aangifte van verhuizing kan gedaan worden door: U zelf, als u 16 jaar of ouder bent Door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen wanneer ze op hetzelfde adres wonen Samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Nederlander worden

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-06-16 | Thema:

    Wilt u Nederlander worden en staat u ingeschreven bij de gemeente Brunssum? Dan kunt de Nederlandse nationaliteit aanvragen door optie of naturalisatie. Aanvragen Voor meer informatie of het maken van een afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente. Optieprocedure Nederlander worden door de optieprocedure is de eenvoudigste en snelste manier om Nederlander te worden, mits u hiervoor in aanmerking komt. Meer informatie over de voorwaarden, de benodigde documenten, de procedure, de kosten en het proces na de inwilliging of afwijzing vindt u op de website van de IND. Kosten Het bedrag voor een verzoek voor u alleen is € 231,-. Voor een echtpaar of geregistreerde partners (een meervoudig verzoek) is het bedrag € 395,-. Voor een minderjarige waar u tegelijkertijd ook een verzoek voor doet (medeopteren), is het bedrag € 26,-. Naturalisatie Meer informatie over de voorwaarden, de benodigde documenten, de procedure, de kosten en het proces na de inwilliging of afwijzing vindt u op de website van de IND. Kosten Het bedrag voor een verzoek voor u alleen is € 1091,-. Voor een meervoudig verzoek (voor een echtpaar of geregistreerde partners) is het bedrag € 1393,- Voor een minderjarige zijn de kosten € 161,-. Er zijn verlaagde tarieven voor personen die staatloos zijn of een verblijfsvergunning asiel hebben: Het bedrag voor een verzoek voor u alleen is € 811,-. Voor een meervoudig verzoek (voor een echtpaar of geregistreerde partners) is het bedrag € 1114,-. Ceremonie bij naturalisatie De naturalisatieceremonie is een speciale bijeenkomst voor mensen die Nederlander worden. Dit kan door naturalisatie of de optieprocedure. Elke 6 weken wordt een naturalisatieceremonie gezamenlijk georganiseerd door een aantal Parkstad gemeenten, waaronder Brunssum.

    Externe link: Ga naar website