Zoekresultaten 1 - 20 van 86 resultaten

  • Externe link: Verzoek tot geheimhouding persoonsgegevens

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    De BRP is de basisregistratie voor persoonsgegevens. De persoonsgegevens van alle inwoners van Nederland zijn hierin opgenomen. Het goed bijhouden van deze registratie is een taak van gemeenten. Het doel is andere organisaties te voorzien van de persoonsgegevens die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun taak. Als u niet wilt dat uw gegevens aan elke orgisatie gegeven worden kunt u “geheimhouding” van uw persoonsgegevens  vragen.  Overheidsorganisaties en derden Voor onderstaande organisaties kunt u geen geheimhouding aanvragen: De (gemeentelijke) belastingdienst Het Centrum voor Werk en Inkomen (sociale dienst) De Sociale Verzekeringsbank in verband met kinderbijslag of de AOW, Gerechtsdeurwaarders en notarissen in verband met de afhandeling van een nalatenschap.  Zorgverzekeraars waarbij u bent aangesloten Het Fiom. Deze organisatie zoekt uit het oog verloren familieleden. Voor wie kunt u dan wel geheimhouding aanvragen? U kunt wel geheimhouding aanvragen voor instanties zoals het Rode Kruis, Stichting Wereldkinderen, de Dierenbescherming en de Stichting Inkerkelijke Ledenadministratie (Sila). Dit zijn instanties die werkzaamheden verrichten  met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente. Als u om geheimhouding verzoekt krijgen deze instanties geen gegevens van u. Tevens worden geen gegevens van u verstrekt bij bijvoorbeeld aanvragen voor het bijwonen van een reünie. Gaat u verhuizen naar een andere gemeente? U hoeft in de nieuwe gemeente niet opnieuw geheimhouding aan te vragen. Opzeggen geheimhouding U kunt de geheimhouding ook weer opzeggen.

    Ga naar website
  • Externe link: Bouw- en grondverklaring aanvragen

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    De kwaliteit van de bodem moet voldoen aan bepaalde eisen. Daarom heeft u soms voor bij verkoop van grond of het aanvragen van een hypotheek een bouw- en grondverklaring nodig. In een bouw- en grondverklaring staat wat de milieuhygiënische kwaliteit van de grond is en eventueel ook of de bodem verontreinigd is. Ook geven we informatie over (gesaneerde) olietanks en of er op de locatie ook bodemonderzoek is uitgevoerd. Ook staat in de verklaring welke bestemming de grond heeft vanuit de gemeente. Heeft u nog vragen?  Neem contact op met uw gemeente.

    Ga naar website
  • Externe link: Vooroverleg Omgevingsvergunning

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    U hebt plannen om te gaan (ver)bouwen of u wilt het gebruik wijzigen. Maar het is onzeker of het plan haalbaar is. In dat geval is het mogelijk om een principe-uitspraak te vragen bij de afdeling Wonen en Werken. Dat gebeurt op basis van eenvoudige/globale tekeningen en gegevens. We onderzoeken de haalbaarheid van uw verzoek.. Om uw verzoek te beoordelen zijn  stukken nodig. Omdat we hele verschillende verzoeken ontvangen, is het niet mogelijk een volledige lijst te geven van wat nodig is. Lever de gegevens van uw plan zo volledig mogelijk aan. Op die manier kan een inhoudelijke en correcte beoordeling plaatsvinden.

    Ga naar website
  • Externe link: Wijzigen naamgebruik

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    U staat met uw geboortenaam geregistreerd in de basisregistratie personen (BRP). Soms wijzigt uw burgerlijke staat. Bijvoorbeeld door een huwelijk, geregistreerd partnerschap, een scheiding of ontbinding geregistreerd partnerschap. U kunt dan kiezen met welke achternaam of combinatie van achternamen u aangeschreven wilt worden. Instanties die hun gegevens krijgen van de BRP schrijven u dan aan met de naam die u heeft gekozen. Naamgebruik U kunt het volgende kiezen: Alleen uw eigen naam; Alleen de naam van uw partner; Uw eigen naam, gevolgd door de naam van uw partner; De naam van uw partner, gevolgd door uw eigen naam. De partner is bijvoorbeeld uw echtgeno(o)t(e), uw overleden echtgeno(o)t(e), uw ex-echtgeno(o)t(e), uw geregistreerde partner of uw ex-geregistreerde partner. Uw geboortenaam blijft altijd op uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs staan. Ook als uw burgerlijke staat verandert. U kunt wel de achternaam van uw partner op deze documenten laten vermelden. Een verzoek tot wijziging van naamgebruik in de BRP is iets anders dan een wijziging van uw geslachtsnaam. Hier kunt u meer over lezen bij de website van het ministerie van Justitie. 

    Ga naar website
  • Externe link: Kabels en leidingen aanleggen

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    Alleen met toestemming van de gemeente mag u kabels en leidingen in de grond aanleggen. Toestemming is niet nodig als het om eigen grond gaat en u dit zonder machine doet. Gebruikt u een machine voor het graven? Dan moet u ook een graafmelding doen. Dit doet u bij het Kabels en Leidingen Informatiecentrum (KLIC) van het Kadaster. Bij het Kadaster is alle informatie over de ligging van kabels en leidingen centraal opgeslagen.

    Ga naar website
  • Externe link: Op straat of aan de deur verkopen (Ventvergunning)

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    Voor de verkoop van kleine artikelen op straat of aan de deur heeft u een vergunning nodig. Vraag een ventvergunning aan als u bijvoorbeeld (stroop)wafels, oliebollen of kaarten aan de deur wilt verkopen of aanbied om kleine klusjes te doen. Neem ook een geldig identiteitsbewijs mee als u met uw goederen of diensten de straat op gaat.

    Ga naar website
  • Externe link: Paspoort of identiteitskaart, verloren of gestolen

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart verloren of is het gestolen? Dan moet u dit zo snel mogelijk aan de gemeente doorgeven. Dit is nodig om misbruik ervan te voorkomen. Deze melding is definitief. Na deze melding kan het document niet meer worden gebruikt omdat het ongeldig is. Als u het terugvindt, moet u het inleveren bij de gemeente. Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan.

    Ga naar website
  • Externe link: Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    Zorg dat u op de juiste manier staat ingeschreven bij de basisregistratie personen (BRP). Als u merkt dat dit niet zo is, geef correcties dan direct door. U moet de gegevens kunnen bewijzen. Niet alleen de verkeerde, maar ook de juiste gegevens. Gaat de gemeente akkoord, dan moeten de wijzigingen worden ingevoerd. Soms kunt u ook gegevens laten verwijderen. Heeft u een geadopteerd kind dat jonger is dan zestien jaar? Of bent u zelf geadopteerd? U kunt dan gegevens laten verwijderen. Dit kan alleen als het om gegevens van vóór de adoptie gaat. Dit is ook mogelijk met gegevens van vóór geslachtsverandering. U vraagt dit schriftelijk aan bij de gemeente.

    Ga naar website
  • Externe link: Subsidieaanvraag Klimaatweek

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-17 | Thema:

    Deze regeling heeft tot doel het stimuleren van educatieve en bewust wordende activiteiten op het gebied van klimaat en duurzaamheid tijdens de Klimaatweek in de gemeente Hulst.   Voor subsidie komen uitsluitend activiteiten in aanmerking die: a. plaatsvinden tijdens de Klimaatweek; b. gericht zijn op het vergroten van bewustwording omtrent klimaatverandering en duurzaamheid; c. een educatief of uitvoerend karakter hebben, zoals lezingen, workshops, campagnes of activiteiten; d. plaatsvinden binnen de gemeente Hulst.   1. Het college kan een subsidie verlenen van maximaal 50% van de subsidiabele kosten, tot een maximum van €1.000 per aanvraag voor bedrijven. 2. Het college kan een subsidie verlenen van maximaal 75% van de subsidiabele kosten, tot een maximum van €1.000 per aanvraag voor schoolorganisaties. 3. Het college kan een subsidie verlenen van maximaal 100% van de subsidiabele kosten, tot een maximum van €1.000 per aanvraag voor vrijwilligersorganisaties.  

    Ga naar website
  • Externe link: Toestemming vragen voor geluidsoverlast bij bouwen en slopen

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    Als u gaat bouwen of slopen, mag u niet te veel geluid maken. Daarom moet u zich houden aan de regels over geluidsoverlast. Dat geldt voor bedrijven, en ook voor mensen die zelf klussen. De regels zijn als volgt: U mag alleen harde geluiden maken tussen 7.00 en 19.00 uur U mag die harde geluiden een beperkt aantal dagen achter elkaar maken. Het aantal dagen hangt af van de hardheid van het geluid. Het geluid is in elk geval niet harder dan 80 decibel. Lees meer over de regels op de website van Iplo. Kunt u zich niet aan deze regels houden? Vraag dan de gemeente om toestemming. Als u toestemming krijgt, maakt de gemeente een maatwerkvoorschrift. In het maatwerkvoorschrift staan de nieuwe regels die voor uw werkzaamheden gelden.

    Ga naar website
  • Externe link: Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    Werkgevers en andere organisaties kunnen u vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. Dat betekent: U heeft geen strafblad. U heeft wel een strafblad. Maar wat daarop staat, is niet belangrijk voor het doel van uw aanvraag. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u: een visum of werkvergunning aanvraagt als vrijwilliger gaat werken lid wilt worden van een schietvereniging

    Ga naar website
  • Externe link: Geboorteaangifte doen

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    Is uw zoon of dochter geboren? Dan moet u aangifte doen bij de gemeente waar uw kind is geboren. Dit moet u binnen drie dagen doen. De dag van de bevalling telt niet mee. Is de derde dag een zaterdag, zondag of een feestdag? Dan mag u de aangifte nog op de eerste werkdag erna doen. Wordt uw kind geboren in het buitenland, dan doet u de aangifte van geboorte in de buitenlandse gemeente waar uw kind geboren is. U vraagt een afschrift van de geboorteakte en neemt deze mee bij de inschrijving van uw kind in de gemeente Hulst. U moet hiervoor een afspraak maken.  

    Ga naar website
  • Externe link: Erkenning, ongeboren kind

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    U bent zwanger en niet getrouwd of u heeft geen geregistreerd partnerschap? In de meeste gevallen kan de vader het kind erkennen. Door de erkenning krijgt het kind een wettelijke vader. Gaat het om het eerste kind uit de relatie? Dan gaat de erkenning meestal samen met het kiezen van de achternaam. De moeder moet hierbij persoonlijk aanwezig zijn. Bent u zwanger en hebt u al een kind uit deze relatie? Dan kan de moeder ook schriftelijk toestemming geven voor de erkenning. Een achternaam kan niet meer gekozen worden. Alle kinderen uit dezelfde relatie, krijgen dezelfde achternaam als het eerste kind uit deze relatie. Vanaf 01-01-2024 zijn de opties voor het kiezen van een achternaam uitgebreid. Ouders hebben dan de mogelijkheid om te kiezen voor een combinatie van hun beide achternamen als achternaam voor hun kind, met een maximum van twee naamdelen. Er is ook een overgangsregeling tot uiterlijk 01-01-2025. De ouders van wie alle kinderen zijn geboren na 01-01-2016 kunnen ook de achternaam laten aanpassen in een gecombineerde achternaam. De aanpassing kan alleen voor alle kinderen samen.  Erkent u als ongehuwde of niet-geregistreerde partner na 1 januari 2023 een kind? Dan krijgt u automatisch het gezamenlijk gezag met de moeder. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid. 

    Ga naar website
  • Externe link: Een bekende tot trouwambtenaar benoemen

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    U kunt een familielid, vriend of kennis vragen uw huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken. Deze persoon wordt benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke Stand (babs).

    Ga naar website
  • Externe link: Demonstratie of betoging houden

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    Een demonstratie is een groep mensen die bij elkaar komt om aandacht te vragen voor een gemeenschappelijk standpunt. Iedereen mag een demonstratie organiseren. De gemeente kan een demonstratie verbieden of bijvoorbeeld een andere plaats aanwijzen.

    Ga naar website
  • Externe link: Monument verbouwen of slopen

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    Een monument is een beschermd bouwwerk. Wilt u een monument verbouwen, herstellen, aanpassen of slopen? Dan heeft u meestal een vergunning nodig. Dit is een omgevingsvergunning voor een monument. Voor gewoon onderhoud hoeft u geen vergunning aan te vragen. Gewoon onderhoud is alles waarbij het uiterlijk van de binnenkant of de buitenkant van het pand niet verandert. Bijvoorbeeld: het bijhouden van het schilderwerk in dezelfde kleur kleine reparaties met de oorspronkelijke materialen Ook aanpassingen binnen in het monument kunnen vaak zonder vergunning. Bijvoorbeeld het verwijderen van een niet-historische keuken of plafond. Heeft uw monument onderdelen die geen monumentale waarde hebben? Bijvoorbeeld een nieuwe schuur? Dan zijn de bouwactiviteiten aan deze onderdelen ook vaak vergunningsvrij. Meer informatie Wilt u meer weten over het onderhouden van een monument? Kijk dan de website van monumenten.nl. U kunt zich inschrijven voor de (maandelijkse) nieuwsbrief. Zo blijft u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van monumenten. Er zijn 2 procedures bij het aanvragen van een omgevingsvergunning. De uitgebreide procedure geldt voor rijksmonumenten of als de gemeente een natuurtoets doet. Voor alle andere wijzigingen geldt de gewone procedure.

    Ga naar website
  • Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    Indien u gehandicapt bent kunt u in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart. Hiermee kunt u gratis parkeren op de daarvoor aangegeven gehandicaptenparkeerplaatsen. Verder mag u onbeperkt parkeren op plaatsen waar voor anderen een beperkte parkeertijd geldt. U mag uw auto ook neerzetten op plaatsen waar parkeren normaal verboden is.  Let op: Op betaalde parkeerplaatsen waar geen gehandicaptenparkeerplaats is aangegeven moet wel parkeerbelasting worden betaald. Ook met een gehandicaptenparkeerkaart. Er zijn parkeerkaarten voor bestuurders en passagiers. Bij de aanvraag voor een gehandicaptenkaart is een geneeskundig onderzoek vereist door een daartoe aangewezen arts. De gemeente verstrekt ook gehandicaptenparkeerkaarten aan zorginstellingen voor het vervoer van hun gehandicapte bewoners. De gehandicaptenparkeerkaart is geldig in de meeste Europese landen en heeft een geldigheid van 6 maanden tot 5 jaar.  

    Ga naar website
  • Externe link: Buitenlands huwelijk of partnerschap registreren in Nederland

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    Gaat u trouwen of gaat u een geregistreerd partnerschap aan in een ander land dan Nederland? Controleer van welk land de wetten gelden. Dit kan belangrijk zijn voor uw rechten en plichten als partners. Bijvoorbeeld bij erfenissen, belasting betalen of als u kinderen krijgt. Na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap in een ander land, moet u dit laten registreren in Nederland. Niet elk huwelijk is geldig in Nederland. Beide partners moeten bijvoorbeeld 18 jaar of ouder zijn op het moment van registreren.

    Ga naar website
  • Externe link: Gehandicaptenparkeerplaats

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    Indien u in het bezit bent van een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurder, passagier/bestuurder of passagier, dan kunt u in principe in aanmerking komen voor het instellen van een gehandicaptenparkeerplaats in de nabijheid van het woonadres. Deze moet schriftelijk worden aangevraagd bij de gemeente. Daarbij moet de aanvrager duidelijk de noodzaak voor het realiseren van een gehandicaptenparkeerplaats omschrijven. Het aanvraagformulier is verkrijgbaar in de gemeentewinkel of via e-mail. De aanvraag wordt door de gemeente getoetst aan technisch en juridische eisen. Daarbij wordt bezien of de aanvrager de auto kan parkeren op eigen terrein; bij de woning of op een loopafstand zoals gesteld in het medisch advies. Aan de hand van het kentekenbewijs (deel IA en IB) wordt bekeken in hoeverre het voertuig waarvoor de gehandicaptenparkeerplaats wordt aangevraagd op naam staat van de bestuurder. De bestuurder van het voertuig waarvoor een gehandicaptenparkeerplaats wordt aangevraagd, moet op hetzelfde adres als de passagier ingeschreven staan bij de gemeente Hulst. Tevens dient een kopie van de gehandicaptenparkeerkaart(en) te worden ingediend. De procedure duurt minimaal acht weken. Voor meer informatie kunt u terecht in de gemeentewinkel of kunt u contact opnemen met de gemeente Hulst, op tel. 14 0114 of via e-mail.  

    Ga naar website
  • Externe link: Waarmerken kopie

    Bron: Hulst (gemeente) | Datum: 2025-07-10 | Thema:

    U kunt de gemeente vragen een kopie van een document te waarmerken. Dat betekent dat in de kopie precies hetzelfde staat als in het origineel.  De gemeente waarmerkt geen diploma's.

    Ga naar website