Zoekresultaten 1 - 20 van 20 resultaten
Externe link: Winkelcentrum De Clinckhoeff
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:
Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? Op 26 januari 2024 is een nieuw plan met winkelplein door de stuurgroep vastgesteld . De initiatiefnemer heeft met Cazas Wonen afspraken gemaakt over het woningbouwprogramma. De initatiefnemer probeert samen met de winkeleigenaren tot overeenstemming te komen. De gemeenteraad wordt in de tussentijd met een Raadsinformatiebrief geinformeerd over de voortgang. Als er overeenstemming is met de partijen, zal er verder gewerkt worden aan de herziene nota van uitgangspunten en hierover zal participatie plaats vinden. Als partijen niet tot overeenstemming komen, dan zal het college een aantal alternatieve scenario’s aan de gemeenteraad voorleggen. Wat? Het plan is om winkelcentrum De Clinckhoeff klaar te maken voor de toekomst. Door de binnen- en buitenkant van het winkelcentrum te vernieuwen en de indeling van het winkelcentrum te veranderen. Er wordt overwogen om de Jumbo te verplaatsen en uit te breiden. Als het plan wordt uitgevoerd, komen er een extra supermarkt, ongeveer 70 appartementen en extra parkeerplaatsen. De Libra-flat blijft, maar er worden wel 4 appartementen verwijderd. Het idee is om de vierkante meters van de Jumbo aan de Televisiebaan te verplaatsen naar de Clinckhoeff, waardoor de nieuwe Jumbo groter zou worden. Het gebouw aan de Televisiebaan wordt dan gesloopt. De vrijgekomen grond zou samen met het stuk grond van de oude Jenaplanschool kunnen worden gebruikt voor de nieuwbouw van ongeveer 35 koopwoningen met tuin. Waarom? De Clinckhoeff is gebouwd in de jaren '70 en verouderd. Het overdekte winkelcentrum is belangrijk voor de wijk IJsselveld. Veel buurtbewoners doen hier hun dagelijkse boodschappen. Het winkelcentrum biedt ook een sociale rol: veel mensen ontmoeten elkaar voor een gezellig praatje. Vernieuwing van De Clinckhoeff komt de wijk economisch ten goede. Hoe? Projectontwikkelaar Rialto IJsselstein B.V. heeft afspraken gemaakt met de Collectieve Vereniging van Eigenaren winkelcentrum Clinckhoeff (CVvE) en de gemeente om van dit project een succes te maken. Architectenbureau Grosfeld Bekkers van der Velde heeft het ontwerpplan gemaakt. Het winkelcentrum ziet er straks anders uit dan de omgeving. Met simpele aanpassingen zorgen we ervoor dat het straks allemaal bij elkaar past. De passage (doorgang tussen verschillende delen van het winkelcentrum) blijft, maar de ingangen worden makkelijker te herkennen. Wanneer? Sinds 2010 zijn er ideeën om het Winkelcentrum De Clinckhoeff op te knappen. De plannen hiervoor zijn in voorbereiding.
Ga naar websiteExterne link: Kromme IJsselgebied
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:
Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? Op 5 juni 2025 is het gebiedsperspectief+ vastgesteld. Op 6 juni 2025 heeft de gemeente een bestuurlijk overleg gehad met de provincie Utrecht. Hier is besproken dat de mobiliteit rondom de ontwikkeling een uitdaging is. Samen met de provincie Utrecht wordt de mobiliteit verder onderzocht. Verder wordt in de rest van 2025 onderzoek gedaan naar mobiliteit, stikstof en bekostiging. De verwachting is dat begin 2026 wordt gestart met het opstellen van een wijziging van de Omgevingsvisie en een Masterplan. Voor het opstellen van deze plannen zal opnieuw een participatieproces worden gestart. Op deze pagina zal dit proces begin 2026 helder worden weergegeven. Belangrijkste conclusies gebiedsperspectief+ De gemeenteraad heeft 4 bouwstenen vastgesteld: Natuur en recreatie Kromme IJsselzone Open velden en lijnverbindingen in het stedelijk gebied maken Versterken duurzame mobiliteit en ontsluiten Kromme IJsselgebied Een cultuurhistorisch woonlandschap Op basis van deze bouwstenen is een visiekaart (pdf, 5,05 MB) gemaakt. Op de visiekaart is goed te zien dat rond de Kromme IJssel wordt ingezet op natuurontwikkeling. Een nieuwe stedelijke rand is ingetekend tussen de Lage Dijk Zuid en de Biezendijk. Door het hele gebied worden recreatieve routes toegevoegd voor fietsers en wandelaars. Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? De gemeente heeft samen met Witteveen+Bos aan de aanscherping van het gebiedsperspectief gewerkt. Om de aanscherping te maken is een vorig jaar een participatietraject doorlopen. Dit traject is een vervolg op het eerdere participatieproces en de inzichten en informatie die we toen kregen. Samen met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden hebben we de verschillende onderdelen van het gebiedsperspectief, zoals het buitengebied en het stedelijke gebied, verder uitgewerkt in drie gebiedsateliers. De verslagen van deze bijeenkomsten zijn hiernaast te vinden. Het gebiedsperspectief+ is op 5 juni 2025 vastgesteld door de gemeenteraad. Wat gaan we de komende tijd doen? In 2025 wordt onderzoek gedaan naar mobiliteit, stikstof en bekostiging. De verwachting is dat begin 2026 wordt gestart met het opstellen van een wijziging van de Omgevingsvisie en een Masterplan. Voor het opstellen van deze plannen zal opnieuw een participatieproces worden gestart. Op deze pagina zal dit proces begin 2026 helder worden weergegeven. Wilt u reageren? Wilt u iets kwijt of heeft u vragen? Stuur dan een e-mail naar info@ijsselstein.nl.
Ga naar websiteExterne link: Paardenveld-Noord
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:
Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? Na de vaststelling van de Visie Paardenveld Noord, heeft de gemeente onderzocht hoe de visie uitgevoerd kan worden. Eind 2023 heeft de raad de Wet voorkeursrecht gemeente op het plangebied gevestigd. Op basis van de uitgevoerde onderzoeken is er een nieuwe variant ontstaan die uitgaat van maaiveld parkeren. Deze variant houdt zoveel als mogelijk het campusmodel en groene karakter van de visie vast, maar dan zonder mobiliteitshub. In de raad van 10 juli is besloten om verder te gaan met de variant met maaiveld parkeren als basis voor de verdere ontwikkeling. Momenteel werkt de gemeente het ontwikkelingsplan (plan van aanpak) uit. De planning is dat in de loop van 2025 het opstellen van de Nota van Uitgangspunten met participatie gestart zal worden. Wat? Op 20 mei 2021 heeft de gemeenteraad de visie Paardenveld-Noord goedgekeurd. Dit is de eerste stap naar een nieuwe woonwijk in IJsselstein. De visie laat zien hoe we het gebied willen ontwikkelen. Het gebied ligt dichtbij de historische binnenstad van IJsselstein en grenst aan de Hollandse IJssel. Het is goed bereikbaar met openbaar vervoer, de fiets en de auto. Het gebied ligt tussen de karakteristieke Paardenlaan, Utrechtseweg, Beneluxweg en Hogebiezen. In Paardenveld-Noord bouwen we voor toekomstige generaties in IJsselstein. Het wordt een duurzame en autoluwe wijk met veel groen en ruimte voor kinderen om te spelen. In totaal is er plek voor ongeveer 500 appartementen en stadswoningen. De woningen worden gebouwd met de nieuwste technieken voor energie, warmte, water en milieu. Er komen levensloopbestendige woningen voor senioren, zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen. Het woonzorgcentrum Ewoud blijft in het gebied. Er wordt onderzocht of dat parkeren op een centrale plek mogelijk is, een ‘Mobiliteitshub’. De bushalte is op loofafstand. Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen. Dat staat in onze Woonvisie. Dit is een document beschrijft het beleid voor woningmarkt. Door meer woningen te bouwen, kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Ook blijven zo voorzieningen zoals winkels, het theater en zwembad behouden. Hoe? Paardenveld-Noord is verdeeld in drie gebieden. De gemeente richt zich op het middengebied, tussen de Beneluxweg, Panoven, Paardenlaan en de Jan van der Heydenweg (aangevuld met de brandweerkazerne en de aanliggende brandweerwoningen). Hier staan nu de praktijkschool Baanbreker, de voormalige basisschool De Wenteltrap, een politiebureau en een (oud) uitvaartcentrum en verschillende bedrijfsgebouwen. Deze gebouwen worden gebruikt door het leerwerkbedrijf WerkwIJSS, een sportschool en huisvesting voor culturele activiteiten. Sinds de visie Paardenveld Noord is goedgekeurd, onderzoekt de gemeente actief hoe deze uitgevoerd kan worden. We kijken naar de mogelijkheden en uitdagingen in het gebied. Wanneer? Rond de zomer van 2025 verwachten we meer te kunnen zeggen over de plannen voor het project. De gemeente wil in 2025 inwoners betrekken bij het maken van de nota van uitgangspunten. Netcongestie In de Provincie Utrecht is er netcongestie. Hierdoor kunnen projecten vertraging oplopen. Dit probleem blijft waarschijnlijk tot 2029. De nieuwbouw start waarschijnlijk niet voor medio 2028. Veelgestelde vragen Wat betekent een visie Paardenveld Noord/Hazenveld? In de nabije toekomst gaan er veranderingen plaatsvinden in Paardenveld Noord. Op 20 mei 2021 heeft de gemeenteraad de visie Paardenveld Noord goedgekeurd. Deze visie laat zien wat we willen bereiken met het gebied. Hoe zeker is het dan dat Paardenveld Noord / Hazenveld ook daadwerkelijk een woonwijk wordt? Er wordt verder onderzocht hoe de visie uitgevoerd kan worden. Hieruit kan komen dat niet alles uitgevoerd kan worden zoals bedacht. Er moeten ook verschillende procedures gevolgd worden, dit kost tijd. Het doel blijft om de visie zoveel mogelijk uit te voeren, rekening houdend met wetgeving op het gebied van klimaat, energie en gezondheid. Het plan moet realistisch zijn. Marktomstandigheden kunnen de haalbaarheid beïnvloeden. Hoe zeker is het dat het Campusmodel gerealiseerd wordt? We hebben gekozen voor het Campusmodel, omdat we denken dat dit het meest aantrekkelijk is. Bij het uitwerken van de visie volgen we dit model zoveel mogelijk. Maar we staan ook open voor andere ideeën. Wanneer is het zeker dat het een woonwijk wordt? De gemeenteraad heeft de Woonvisie goedgekeurd. Hierin staat dat er in de komende 10 jaar 2.500 woningen gebouwd moeten worden. Ook is de visie voor Paardenveld-Noord, een gebied voor woningbouw, goedgekeurd. Nu wordt er gewerkt aan de uitwerking van plannen, zodat de gemeenteraad deze kan goedkeuren. Staat de indeling van de wijk vast? In de visie is de hoofdlijn bepaald, dit vind je terug op de visiekaart en in de uitgangspunten. Hierbinnen wordt verder onderzoek gedaan voor de uitvoering. Komen er ook eengezinswoningen? In de visie is bedacht hoe de wijk eruit kan komen te zien. Door onderzoek te doen wordt dit verder uitgewerkt. Hierbij zijn stadswoningen bedacht als eengezinswoningen. Maar vanwege de grote vraag naar woningen, wordt vooral uitgegaan van appartementen. Hoelang duurt het voordat de bouw kan starten? We verwachten niet voor 2028 te kunnen starten met de bouw. Eerst moeten de onderzoeken klaar zijn en procedures doorlopen worden. Hoeveel sociale huurwoningen komen er? Volgens de Woonvisie zal 30% van de woningen sociale huur zijn. Wat gaat er gebeuren met de bedrijven en scholen die nu op de locatie staan? Bij het maken van de visie is gesproken met belanghebbende(eigenaren, huurders, woningbouwcorporatie). Zij zijn enthousiast. We overleggen nog met schoolbesturen over de toekomst van de scholen. We onderzoeken de mogelijkheden om bestaande functies opnieuw in het gebied onder te brengen of een nieuwe locatie te vinden. Hierbij houden we rekening met de wensen en mogelijkheden van de bedrijven. Wat gaat er gebeuren met de Jan van der Heydenweg die nu toegang geeft tot de binnenstad? Voorlopig blijft de Jan van der Heydenweg bestaan. Er wordt verder onderzocht of de Jan van der Heydenweg kan blijven. Wat wordt de toegangsweg naar de binnenstad? De route van en naar de binnenstad wordt verder onderzocht. Hierbij kijken we naar het gebruik van de Overtoom, zwaar verkeer door de Benschopperpoort en de brug over de stadsgracht bij de Mr. Abbink Spainkstraat. Welke bebouwingshoogte krijgt de bebouwing langs rand met de Paardenlaan? Op dit moment gaan we uit van 4 bouwlagen met accenten van 5 bouwlagen. Hoe gaat u de kwaliteit bewaken? We willen de kwaliteit van de bebouwing en het buitenterrein bewaken. Dit doen we door adviezen van de welstandcommissie te volgen en een stedenbouwkundige in te zetten. Daarnaast nemen we kwaliteitsbepalingen op in een nota van uitgangspunten, die door de gemeenteraad wordt vastgesteld. Blijft het woonwagencentrum gehandhaafd? We kunnen hier nog geen uitspraak over doen. We gaan dit verder onderzoeken, omdat er een beperkte uitbreiding van plaatsen nodig is. Blijft de brandweerkazerne gehandhaafd? Ja. Blijven de woningen naast de brandweerkazerne gehandhaafd? In ieder geval zal dit voorlopig nog wel het geval zijn.
Ga naar websiteExterne link: Ondersteuningsverklaringen
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:
Een ondersteuningsverklaring is nodig voor een partij of groepering die: voor het eerst meedoet aan de verkiezingen bij de vorige verkiezingen geen zetel behaald heeft geen partijnaam geregistreerd heeft (blanco lijst) Wanneer Zo laat u de ondersteuningsverklaring controleren: U komt binnen veertien dagen voor de kandidaatstelling tot op de dag van kandidaatstelling zelf. Voor de Tweede Kamerverkiezing van 29 oktober 2025 kunnen ondersteuningsverklaringen worden afgelegd van maandag 1 september tot en met maandag 15 september 2025. Dit kunt u doen tijdens de openingstijden (maandag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur en op woensdagavond en vrijdagavond van 18.00 uur tot 20.00 uur) Voorwaarden U neemt een geldig identiteitsbewijs mee. U woont in IJsselstein U heeft kiesrecht voor de Tweede Kamerverkiezingen. Hoe het werkt Download het formulier Ondersteuningsverklaring (pdf, 49 kB), print het uit en vul het in. U kunt maximaal één formulier invullen. De politieke partij kan u ook het ingevulde formulier geven. U komt langs bij het gemeentehuis tijdens de openingstijden. Neem uw identiteitsbewijs mee. Een medewerker controleert of u kiesrecht hebt en of u in IJsselstein woont. U ondertekent het compleet ingevulde formulier in het bijzijn van de medewerker. De medewerker zet een stempel op het formulier. U neemt het formulier mee en zorgt dat het bij de politieke partij komt. U kunt maar één keer een ondersteuningsverklaring afleggen. Deze ondersteuningsverklaring kunt u later niet meer intrekken. Vragen? Bekijk meer informatie over de ondersteuningsverklaringen op www.kiesraad.nl of stuur een e-mail naar verkiezingen@ijsselstein.nl als u vragen heeft over de ondersteuningsverklaring.
Ga naar websiteExterne link: Stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:
Voorwaarden stemmen voor de Tweede Kamer Wilt u stemmen voor de Tweede Kamer verkiezingen? Dat moet u: de Nederlandse nationaliteit hebben 18 jaar of ouder zijn; niet uitgesloten zijn van het kiesrecht. Alleen bij bijzondere omstandigheden kan iemand uitgesloten worden van het kiesrecht. Hiervoor moet er altijd een uitspraak van de rechter zijn. Stempas Uiterlijk 15 oktober (14 dagen voor de stemming) ontvangt u met de post een stempas. De stempas neemt u samen met uw identiteitsbewijs mee naar het stembureau. Geen stempas ontvangen? Heeft u geen stempas ontvangen na 15 oktober? En voldoet u wel aan de voorwaarden? Dan kunt u een vervangende stempas aanvragen. Schriftelijke aanvraag pas ná 15 oktober 2025 Een vervangende stempas kan ná 15 oktober 2025 tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 schriftelijk worden aangevraagd. Dit verzoek, moet voor 17.00 uur door de gemeente ontvangen zijn en wordt gericht aan de burgemeester van de gemeente waar u op de dag van kandidaatstelling (15-09-2025) staat ingeschreven. Voor u is dit de gemeente IJsselstein. Hiervoor komt een formulier beschikbaar, vanaf 15 oktober. Om een vervangende stempas aan te vragen print u dit formulier uit, vult u uw gegevens in en stuurt u dit naar: Gemeente IJsselstein, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein (graag met vermelding van uw burgerservicenummer). De vervangende stempas versturen wij u per post toe. Mocht u ook deze stempas niet ontvangen dan is het niet meer mogelijk om nogmaals een vervangende stempas aan te vragen. Mondelinge aanvraag pas ná 15 oktober 2025 Een mondelinge aanvraag voor een vervangende stempas is enkel mogelijk ná 15 oktober 2025 en uiterlijk tot dinsdag 28 oktober 12:00 uur. U dient dan in persoon te verschijnen op het gemeentehuis waar u op de dag van kandidaatstelling (15-09-2025) als kiezer staat geregistreerd. Voor u is dit de gemeente IJsselstein. Daar toont u uw legitimatie en vraagt mondeling een vervangende stempas aan. U kunt hiervoor tijdens openingstijden, ma t/m vrij 8.30-12.30 uur en woensdagmiddag ook van 13.30-17.00 uur, terecht in het gemeentehuis.
Ga naar websiteExterne link: Kiezerspas
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:
Verschil tussen stempas en kiezerspas Met de stempas die u via de post ontvangt kunt u stemmen in de gemeente waar u ingeschreven staat. Voor u is dit de gemeente IJsselstein. U kunt met een stempas dus niet stemmen in bijvoorbeeld Rotterdam. Met de kiezerspas kunt u stemmen in iedere gemeente in Nederland. Schriftelijke aanvraag Een kiezerspas kan tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 schriftelijk worden aangevraagd. Dit verzoek, moet voor 17.00 uur door de gemeente ontvangen zijn en wordt gericht aan de burgemeester van de gemeente waar u op de dag van kandidaatstelling (15-09-2025) staat ingeschreven. Voor u is dit de gemeente IJsselstein. Hiervoor is een formulier beschikbaar, Kiezerspas model K6 (pdf, 67 kB). Om een kiezerspas aan te vragen print u dit formulier uit, vult u uw gegevens in en stuurt u dit naar: Gemeente IJsselstein, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein (graag met vermelding van uw burgerservicenummer). Heeft u al een stempas ontvangen, dan moet deze bij het aanvraagformulier worden gevoegd. Mondelinge aanvraag Een mondelinge aanvraag voor een kiezerspas is enkel mogelijk ná ontvangst van de stempas uiterlijk tot dinsdag 28 oktober 12:00 uur. U dient dan in persoon te verschijnen op het gemeentehuis waar u op de dag van kandidaatstelling (15-09-2025) als kiezer staat geregistreerd. Voor u is dit de gemeente IJsselstein. Daar toont u uw stempas en vraagt mondeling een kiezerspas aan. U kunt hiervoor tijdens openingstijden, ma t/m vrij 8.30-12.30 uur en woensdagmiddag ook van 13.30-17.00 uur, terecht in het gemeentehuis.
Ga naar websiteExterne link: Mr. Abbink Spainkstraat
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:
Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? De omgevingsvergunning voor de ontwikkeling is na de zomer van 2024 afgegeven en onherroepelijk geworden. 1 november 2024 heeft de overdracht van het pand van de gemeente naar de ontwikkelaar plaatsgevonden. De ontwikkelaar werkt momentaal hard aan de transformatie van het pand. De ontwikkelaar verwacht rond de jaarwisseling de sleutel over te dragen aan de nieuwe bewoners. Wat? De oude LTS aan de Meester Abbink Spainkstraat 36-38 wordt niet meer gebruikt als school. De gemeente heeft eind 2024 het pand overgedragen aan de projectontwikkelaar Claver Real Estate. De ontwikkelaar is ondertussen begonnen met de verbouwing van het pand tot 25 huur woningen. Belangrijke punten voor dit plan zijn: Het gaat om herinrichting. Waardevolle onderdelen zoals de gevelversiering op de zijkant van het gebouw en bij de ingang blijven bewaard. Er komen 25 woningen in de vorm van studio's, appartementen en grondgebonden woningen (woningen op straatniveau). De bestaande herkenbare gangen, trappenhallen en klaslokalen blijven bewaard. Veilig wonen voor iedereen (levensloopgeschikt). Op de begane grond komt een ruimte waar u samen gebruik van kunt maken, met uitzicht over de groene voortuin. Hier kunnen bewoners en bezoekers elkaar ontmoeten. De buitenruimte wordt ingericht als ontmoetingsplek voor de buurt en bewoners. Afbeeldingen: sfeerimpressie herontwikkeling voormalige LTS school Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen. Dat staat in onze 'Woonvisie'. Dit is een document waarin het beleid op het gebied van de hele woningmarkt of een deel daarvan is uitgewerkt. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Maar ook voorzieningen zoals winkels en het theater. Wanneer? De verwachte planning is: Najaar 2025: verwachte sleuteloverdracht nieuwe bewoners Eind 2024: start verbouwing
Ga naar websiteExterne link: Detailhandel- en horecastructuurvisie
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-25 | Thema:
Geef jou mening over het winkel- en horeca-aanbod in IJsselstein Wat vind u van het winkelaanbod in uw buurt? Mist u een gezellige lunchplek of juist een praktische winkel? De gemeente IJsselstein nodigt alle inwoners uit om hun mening te geven via een vragenlijst over winkels en horeca in IJsselstein. Deze input is van groot belang voor de nieuwe Detailhandel- en Horecastructuurvisie: een plan dat bepaalt waar winkels en horecagelegenheden mogen komen en hoe winkelgebieden zich mogen ontwikkelen. Het doel? Een aantrekkelijke, bereikbare en leefbare stad, nu en in de toekomst. Vul de vragenlijst in Wat? Een detailhandel- en horecastructuurvisie is een plan over waar winkels en horeca mogen komen en hoe winkelgebieden zich mogen ontwikkelen. In dit plan staat welke plekken geschikt zijn voor winkels en horeca en waar geen nieuwe winkels of bepaalde typen horeca meer gewenst zijn. Voor bewoners betekent dit dat de dagelijkse boodschappen dichtbij en gemakkelijk bereikbaar blijven en dat winkelstraten er verzorgd uitzien. Het plan helpt ook om keuzes te maken als winkels verdwijnen of als er nieuwe functies, zoals wonen of zorg, in lege panden komen. Met deze visie zorgt de gemeente voor een goede verdeling tussen winkels, woningen en andere voorzieningen. Zo blijft de omgeving prettig om in te wonen, nu en in de toekomst. Deze visie is verbonden aan de Economische visie die in 2024 is vastgesteld. Waarom? De detailhandels structuurvisie is in 2017 gemaakt en verouderd door onder andere de vergrijzing en alle ontwikkelingen op het gebied van webwinkels. Een Horecastructuurvisie die richting geeft aan horeca in IJsselstein is er nog niet. Omdat detailhandel soms gecombineerd wordt met horeca is ervoor gekozen om een Detailhandel- en Horecastructuurvisie te maken. Hoe? We bundelen onze krachten en hechten veel waarde aan participatie. Samen met een werkgroep (circa 15 ondernemers uit verschillende branches en wijken) denken we na over de toekomst van winkels (detailhandel) en horeca in IJsselstein. Daarnaast organiseren we voor alle ondernemers in IJsselstein twee inloopavonden. Ook inwoners krijgen de kans hun mening en hun behoeften met betrekking tot winkels en horeca te laten horen. Wilt u op de hoogte blijven van de laatste stand van zaken? Houd dan deze pagina in de gaten. Wanneer? Mei-juli - Fase 1: De huidige situatie wordt in kaart gebracht. Er vinden interviews plaats met ondernemers, we gaan in gesprek met de werkgroep en roepen inwoners op om een vragenlijst in te vullen. Augustus-september - Fase 2: Alle informatie wordt samengebracht. Daarnaast betrekken we ondernemers tijdens ondernemersavond. Hou deze pagina in de gaten voor data in september 2025. Oktober-november - Fase 3: De eerste versie van de (concept) detailhandel- en horecastructuurvisie wordt gemaakt. Deze bespreken we met de werkgroep en de ondernemers tijdens een ondernemersavond. November-december - Fase 4: Detailhandel- horecastructuurvisie wordt afgemaakt en behandeld door het college en de raad.
Ga naar websiteExterne link: Randdijk
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:
Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? Het bestemmingsplan voor de woningbouw is onherroepelijk. De initiatiefnemer werkt aan een onderbouwing voor een omgevingsvergunning. De onderzoeken die de intiatiefnemer heeft aangeboden waren nog niet voldoende, hierdoor is de planning vertraagd. Aanvraag van de omgevingsvergunning wordt begin 2026 verwacht. Naast de bouwplannen gaat de gemeente het groen in het noordelijke deel van de Randdijk verbeteren. Hiervoor is een apart participatietraject gestart waarbinnen de buurt in Q2/Q3 2025 kan meedenken. Wat? In het zuidelijke deel van de Randdijk (de plek van de boerderij en het erf) zijn er plannen voor de bouw van een appartementencomplex met 145 appartementen. De belangrijkste punten in dit plan zijn: De woningen komen in het zuidelijke deel van de Randdijk. Het uitzicht vanaf de balkons van de Cape Kennedy flat verandert bijna niet. Het ontwerp is in dezelfde stijl als de Cape Kennedy flat en heeft 4 verdiepingen met hoektorens van 7 en 9 verdiepingen. De toegang tot het gebouw is via de bestaande toegangsweg (Randdijk-Ruimtevaartbaan). Parkeren kan onder het gebouw. Voor het noordelijke deel van de Randdijk komt een groenverbeterplan. Hier willen we de landschappelijke kwaliteiten van het gebied houden. De natuur blijft bestaan: we verkennen de mogelijkheden voor half verharde wandelpaden en speelruimtes, en het groen dat er al is wordt verbeterd. Deze onderwerpen worden behandeld in een apart participatietraject. Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral door jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen, dat staat in onze Woonvisie. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad houden. Maar ook winkels en het theater. Hoe? We voeren verschillende onderzoeken uit en schreven samen met buurtbewoners een Nota van Uitgangspunten. De belangrijkste punten binnen dit plan zijn opgesomd onder het kopje 'Wat?'. De raad stelde de Nota van Uitgangspunten vast op 3 februari 2022. De ontwikkelaar stelde een ontwerpbestemmingsplan op met informatie uit de Nota van Uitgangspunten. Het college heeft dit ontwerpbestemmingsplan vastgesteld. Het plan kon u inzien van 21 december 2023 tot en met 31 januari 2024. Tijdens deze periode kon u het plan bekijken en een reactie (zienswijze) geven. Bekijk de vastgestelde versie van het plan via https://omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart (vul in bij document zoeken:IJsselstein Randdijk 21 – 21a of NL.IMRO.0353.BPRANDDIJK21A-VA01). Of kijk op officielebekendmakingen.nl. Wanneer? 28 november 2024: bestemmingsplan in werking getreden 3 oktober 2024: Vaststelling van het bestemmingsplan door de gemeenteraad 21 december tot en met 31 januari 2024: het ontwerpbestemmingsplan was te bekijken via ruimtelijkeplannen.nl (zoek op plannummer NL.IMRO.0353.BPRANDDIJK21A-0001). 6 september 2023: buurtbewoners en andere geïnteresseerden konden tijdens een inloopbijeenkomst van de ontwikkelaar meedenken over het bouwontwerp. 3 februari 2022: de raad stelde de Nota van Uitgangspunten vast. Participatie Projectonteikkelaar Vabo Ontwikkeling B.V. nodigde buurtbewoners en andere geïnteresseerden uit om mee te denken over het appartementencomplex. Apart participatietraject voor groen Naast de bouwplannen gaan we het groen in het noordelijke deel van de Randdijk verbeteren. Hiervoor is een apart participatietraject gestart waarbinnen de buurt in Q2/Q3 2025 kan meedenken.
Ga naar websiteExterne link: Begraven
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:
Hoe werkt het Er moeten minimaal 3 volledige werkdagen zitten tussen het moment van reserveren en de begrafenis of het bijzetten van een urn. Die tijd hebben we nodig voor administratieve voorbereidingen en het plannen van de buitendienst. Voor de begrafenis krijgt u in totaal 2 uur de tijd. Als u meer tijd nodig heeft, kunt u tegen extra kosten een verlenging aanvragen. Dag van reservering Dag van begrafenis of bijzetten urn Maandag Vrijdag Dinsdag Maandag Woensdag Dinsdag Donderdag Woensdag Vrijdag Donderdag Zaterdag Donderdag Zondag Donderdag Feestdagen tellen niet als werkdag. Nieuwe begraafplaatsagenda Vanaf 1 augustus 2025 stappen we over op een nieuwe versie van de begraafplaatsagenda. Dit betekent dat u voortaan via een andere website moet inloggen: begraafplaatsagenda.eu Let op: Vanaf deze datum is de oude webagenda niet meer te gebruiken. Bestaande boekingen worden nog gewoon doorgevoerd, maar nieuwe boekingen mogen uitsluitend via de nieuwe agenda worden ingevoerd. Om toegang te krijgen tot de nieuwe agenda ontvangt u een e-mail van noreply@hellome.center. Volg de instructies in deze e-mail om uw account te activeren. Mocht u deze e-mail niet ontvangen, dan kunt u via de optie ‘wachtwoord vergeten’ op begraafplaatsagenda.eu een nieuw wachtwoord instellen. Belangrijk: Voeg na activatie van uw account ook uw medewerkers toe. In de bijlage vindt u een handleiding met verdere uitleg over de begraafplaatsagenda. Heeft u vragen? Neem dan contact op met de gemeente via 14 030 of info.bpa@ijsselstein.nl Veelgestelde vragen Ik heb geen e-mail ontvangen van noreply@hellome.center. Wat moet ik doen? Controleer eerst uw spammap. Als u geen e-mail heeft ontvangen, kunt u op de inlogpagina van begraafplaatsagenda.eu klikken op ‘Wachtwoord vergeten’ en een nieuw wachtwoord instellen. Wat gebeurt er met mijn bestaande boekingen? Alle bestaande boekingen worden overgezet en blijven gewoon staan. U hoeft hier niets voor te doen. Kan ik nog gebruikmaken van de oude agenda? Nee, vanaf 1 augustus 2025 is de oude webagenda niet meer te gebruiken. Alle nieuwe boekingen moeten via de nieuwe agenda worden ingevoerd. Hoe voeg ik mijn medewerkers toe? Na het inloggen kunt u in het menu naar ‘Medewerkers’ gaan en daar nieuwe medewerkers toevoegen. Zie de stap-voor-stap uitleg (pdf, 1,6 MB) Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten? Ga naar begraafplaatsagenda.eu en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. U ontvangt dan een e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen. Online begraafplaatsagenda Online begraafplaatsagenda De stappen die u moet volgen staan in de gebruikershandleiding (pdf, 1,45 MB) van de webagenda. Heeft u geen eigen inlogcodes? Maak dan gebruik van de algemene inlogcodes: Gebruikersnaam: Ondernemer01 Wachtwoord: Uitvaart030? Tevens dient u ook een e-mail te sturen naar info.bpa@ijsselstein.nl voor verdere afhandeling van de reservering met onderstaande gegevens: De naam van de begrafenisonderneming; Naam contactpersoon; Adres van de begrafenisonderneming; Het e-mailadres waarop we u kunnen bereiken; Het telefoonnummer waarop we u kunnen bereiken. Ontheffing Overtoom aanvragen In de binnenstad van IJsselstein zijn op verschillende plaatsen afsluitingen geplaatst die in de grond kunnen zakken (deze afsluitingen worden bollards genoemd). Rouwstoeten naar en vanuit de Basiliek kerk kunnen bij de heer P. van der Wielen ontheffing aanvragen voor de bollard op de Overtoom via p.vanderwielen@p1.nl. Kosten Soort kosten 2025 *Begraven in een algemeen (huur) graf voor 10 jaar € 1.467,75 Gebruik van de aula op begraafplaats De Hoge Akker tijdens een begrafenis € 209,70 Gebruik van een voorloper van Gemeente IJsselstein tijdens een begrafenis € 158,55 Verstrooien van as op het strooiveld van begraafplaats De Hoge Akker € 107,40 *U betaalt dan namelijk alleen de begraafkosten volgens de verordening op de heffing en de invordering van lijkbezorgingsrechten gemeente IJsselstein 2025. De kosten van de uitvaart worden, als dit mogelijk is, betaald uit de nalatenschap van de overledene. Als dit niet toereikend is, worden de nabestaanden in de eerste graad aangesproken het (resterende) bedrag te betalen. Mocht er in uw omgeving iemand zijn overleden waarbij het bovenstaande van toepassing is, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Terugvordering en Verhaal van WIL-Lekstroom, via telefoonnummer 030 - 702 23 00. Bezwaar belasting Heeft u bezwaar tegen de leges ? Dien binnen zes weken na de dagtekening van de door u ontvangen belastingaanslag bezwaar in. Het bezwaarschrift moet de redenen van uw bezwaar bevatten. Stuur ook de aanslag waar het om gaat als bijlage mee. Online bezwaar indienen Of schriftelijk (niet per e-mail) bij de heffingsambtenaar van de gemeente. Meer informatie hierover staat op de aanslag. Bereikbaarheid feestdagen Het stadhuis is op feestdagen gesloten. Tussen het moment van reserveren en de daadwerkelijke begrafenis moeten minimaal 3 werkdagen zitten. Feestdagen tellen niet als een werkdag! Begrafenissen kunt u 24/7 online op www.begraafplaatsagenda.nl vastleggen. Klik hier (pdf, 1,45 MB) voor meer informatie en de gebruikershandleiding. Begraafplaatsen De gemeente IJsselstein heeft twee begraafplaatsen in haar beheer. Begraafplaats de Hoge Akker en begraafplaats Eiteren. Op Eiteren vinden alleen nog bijzettingen plaats. Op begraafplaats De Hoge Akker worden de graven op volgorde uitgegeven. De nabestaanden kunnen kiezen voor begraving op het Rooms Katholieke gedeelte, het Algemene gedeelte of het Islamitische gedeelte. Op deze begraafplaats kan de aula gebruikt worden voor een afscheidsdienst. Indien u gebruik maakt van de aula op De Hoge Akker, dient u zelf te zorgen voor de catering/bediening. oor de aula hebben wij een vergunning brandveilig gebruik voor maximaal 75 personen (waarvan er 50 personen kunnen zitten). De begraafplaatsen zijn dagelijks toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang. Het college kan besluiten tot sluiting van de begraafplaats onder specifieke omstandigheden. Begraafplaats De Hoge Akker Noord IJsseldijk 57 3402 PG IJsselstein Begraafplaats Eiteren Eiteren 19 3401 PS IJsselstein Grafrechten Particuliere graven in de gemeente IJsselstein worden uitgegeven voor 20 jaar. Deze graven bestaan uit twee lagen en hebben ook de mogelijkheid om telkens met tien jaar verlengd te worden. De rechthebbende bepaalt wie er in het graf begraven mag worden. Ongeveer één jaar voordat de termijn verstreken is, ontvangt de rechthebbende een brief van de gemeente waarin dit staat aangegeven. De rechthebbende kan dan laten weten of hij/zij het grafrecht wilt verlengen of dat hij/zij er afstand van wilt doen. Kiest de rechthebbende ervoor de grafrechten niet te verlengen dan vervallen de rechten op het graf. Het graf wordt dan geruimd en de gemeente kan de plek dan opnieuw uitgeven. Bij algemene graven beschikt de belanghebbende tien jaar (wettelijke grafrust) over de grafrechten. Algemene graven bestaan ook uit twee lagen, maar kunnen niet verlengd worden. Bij algemene graven bepaalt de Gemeente IJsselstein wie er in het graf begraven wordt. Eén jaar voordat de termijn van tien jaar is verstreken ontvangt de belanghebbende van de gemeente een brief dat de grafrechten beëindigd worden. Islamitisch begraven Op begraafplaats De Hoge Akker is een deel gereserveerd voor Islamitische graven. De meeste moslims die niet in Nederland geboren zijn, maar er wel wonen en overlijden, worden begraven in hun geboorteland. Maar de moslims die in Nederland geboren zijn, willen niet altijd in het geboorteland van hun ouders begraven worden. De gemeente heeft daarom een islamitisch gedeelte op de begraafplaats De Hoge Akker gerealiseerd. De graven zijn dusdanig gesitueerd dat de overledene met het hoofd richting Mekka begraven wordt. Ruimen van graven Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf dat werkt volgens een vastgesteld ruimingsprotocol. Hierbij is een respectvolle ruiming het uitgangspunt. Tijdens het ruimen wordt het betreffende deel van de begraafplaats afgeschermd zodat de werkzaamheden niet zichtbaar zijn. Het kan voorkomen dat een deel van de begraafplaats tijdelijk wordt afgesloten. Als er tijdens de werkzaamheden een begrafenis is worden de werkzaamheden tijdelijk stilgelegd zodat de begrafenis op de gebruikelijke manier kan plaatsvinden. Ruimen van graven vinden meestal plaats het jaar volgend op dat de grafrechten zijn afgelopen. Nabestaanden worden hier niet meer van op de hoogte gebracht. Tot het moment van ruimen worden de graven niet door de gemeente onderhouden. As uitstrooien op begraafplaats de Hoge Akker Op begraafplaats De Hoge Akker heeft de gemeente een strooiveld. Hier kan de as van een overledene uitgestrooid worden. Als gemeente moeten wij registreren van wie er as wordt uitgestrooid. Gedenktekens zijn niet toegestaan op het strooiveld. Nabestaanden kunnen online een datum en een tijdstip plannen voor het verstrooien van as. Dit kan op maandag tot en met vrijdag van 10.00 uur tot en met 15.00 uur en op zaterdag van 11.00 uur tot en met 13.00 uur. Hoe werkt het: Vul het formulier in Houd rekening met minimaal 2 weken verwerkingstijd vanaf het moment van invullen en het daadwerkelijke uitstrooien; Na de bevestiging kunt u op de dag en het tijdstip waarvoor de afspraak is gemaakt met de urn/asbus naar begraafplaats De Hoge Akker komen; U kunt ervoor kiezen om zelf de as uit te strooien of de begraafplaatsbeheerder kan dit doen in uw bijzijn; Voor het uitstrooien van de as heeft u maximaal een ½ uur de tijd. Meer weten Heeft u vragen? Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 030. Begrafenis online vastleggen Begrafenissen kunt u 24/7 online vastleggen. Tussen het moment van reserveren en de daadwerkelijke begrafenis moet minimaal 3 werkdagen zitten. Ondernemer Ondernemers zonder eigen inlogcodes kunnen gebruikmaken van de algemene inloggegevens: Gebruikersnaam: Ondernemer01 Wachtwoord: Uitvaart030? Daarnaast mailt u naar de gemeente voor verdere afhandeling van de reservering. Gebruik hiervoor het e-mailadres: info.bpa@ijsselstein.nl. U vermeldt in de e-mail de volgende gegevens: De naam van de begrafenisonderneming Naam contactpersoon begrafenisonderneming Adres van de begrafenisonderneming Het e-mailadres waarop we u kunnen bereiken Het telefoonnummer waarop we u kunnen bereiken
Ga naar websiteExterne link: Lagebiezen 4 en 6
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:
Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? Na de zomer van 2025 wordt het ontwerp van de wijziging van het omgevingsplan ter inzage gelegd. Het is de bedoeling om de wijziging omgevingsplan in Q1 2026 in de vergadering van de gemeenteraad te behandelen. Na vaststelling start de aanbestedingsprocedure naar een partij die de grond wil kopen en de woningen wil ontwikkelen. Sloop van de gebouwen zal nog in 2025 plaats vinden. Wat? Deze plek is perfect voor woningbouw, omdat het dichtbij het centrum ligt. Ook zijn er voorzieningen zoals dagbesteding en een fietsenwinkel in de buurt. Het openbaar vervoer is op loopafstand. De belangrijkste uitgangspunten voor het plan zijn: Een mix van grondgebonden woningen en appartementen. Maximaal 3 bouwlagen. Bestaand groen blijft zo veel mogelijk behouden. Aantal parkeerplaatsen volgens de parkeereisen van de gemeente. Wens voor een gezondheidscentrum waar de huidige fysiopraktijk onderdeel van wordt (hierover lopen gesprekken). In de nieuwsbrief hiernaast leest u alles over de laatste ontwikkelingen. Onderstaand ziet u om welk gebied het gaat. Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen, dat staat in onze Woonvisie. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Maar ook voorzieningen zoals winkels en het theater. Hoe? Er zijn verschillende onderzoeken gedaan. Samen met buurtbewoners is een Nota van Uitgangspunten (pdf, 64,8 MB) geschreven. Hierin staan de voorwaarden voor het toekomstige ontwerpplan. Op 11 mei 2023 heeft de gemeenteraad de Nota van Uitgangspunten vastgesteld. Nu werken wij aan het omgevingsplan. Hierin staan de regels voor de fysieke leefomgeving. Dit doen we op basis van de Nota van Uitgangspunten. Tijdens het proces is het mogelijk om uw mening te geven. Hiervoor ontvangen omwonenden een uitnodiging. Wanneer? Na de zomer 2025: ontwerp omgevingsplan ter inzage Na de zomer 2025: een informatieavond/inloopavond Na de zomer 2025: vaststellen Omgevingsplan In de tussentijd wordt gewerkt aan de voorbereiding voor de aanbestedingsprocedure. Zodra er meer informatie bekend is, werken we deze pagina bij.
Ga naar websiteExterne link: Actuele werkzaamheden
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:
Leidingen Oranjekwartier Van 12 mei tot eind augustus vernieuwen we de gas- en waterleidingen in de wijk. De werkzaamheden vinden vooral plaats in de stoep, maar soms worden ook delen van de weg of parkeerplaatsen tijdelijk afgesloten. Dit kan leiden tot verkeersomleidingen of minder parkeergelegenheid. Updates over de voortgang en de locatie van de werkzaamheden vind je in de BouwApp.
Ga naar websiteExterne link: Volmachten
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:
Onderhandse volmacht Als u bij de verkiezing van de Tweede Kamer niet zelf kunt stemmen, dan kunt u uw stempas zelf omzetten in een onderhandse volmacht. U machtigt dan iemand anders om voor u te stemmen. De persoon die u machtigt moet zelf ook een kiezer uit IJsselstein zijn. Wat zijn de voorwaarden? De gemachtigde woont in IJsselstein. De gemachtigde neemt een kopie mee van het legitimatiebewijs van de volmachtgever. Bij de verkiezing mag een identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, of rijbewijs) worden gebruikt dat op de dag van de stemming maximaal 5 jaar is verlopen. De gemachtigde moet de stem van de volmachtgever tegelijk uitbrengen met zijn eigen stem. De gemachtigde mag voor maximaal 2 andere kiezers stemmen. Let op: Als u iemand anders wilt machtigen voordat u uw stempas heeft ontvangen, dan moet u een schriftelijke volmacht aanvragen met het formulier verzoek om bij volmacht te stemmen model L8 (pdf, 72 kB). Wat kost het? Er zijn geen kosten aan verbonden. Hoe vraag ik het aan / wat moet ik doen? U machtigt een kiezer in IJsselstein: vul op de achterkant van uw stempas (bij 'volmachtbewijs') de gegevens in van de persoon die voor u gaat stemmen en onderteken deze. Laat de persoon die voor u gaat stemmen (de gemachtigde) de achterkant van uw stempas ook ondertekenen. Hiermee zet u uw stempas om in een volmacht. Geef uw omgezette stempas en een kopie van uw legitimatiebewijs mee aan de persoon die voor u gaat stemmen. Schriftelijke volmacht Als u bij de verkiezing van de Tweede Kamer niet zelf kunt stemmen, kunt u met een aanvraagformulier een volmachtbewijs aanvragen. U machtigt dan iemand anders om voor u te stemmen. Wat zijn de voorwaarden? De gemachtigde moet als kiezer zijn geregistreerd in Nederland. De gemachtigde moet de stem van de volmachtgever tegelijk uitbrengen met zijn eigen stem. De gemachtigde mag voor maximaal 2 andere kiezers stemmen. Het is niet mogelijk om een schriftelijke volmacht in te trekken. Als een volmacht schriftelijk is aangevraagd wordt de stempas van de volmachtgever immers ongeldig verklaard. Het is bij een schriftelijke volmacht niet nodig om een kopie van een legitimatiebewijs mee te sturen. Voor wie is het? Iedereen die mag stemmen, maar zelf niet in de gelegenheid is. Wat heb ik nodig? Het formulier verzoek om bij volmacht te stemmen model L8 (pdf, 72 kB). Wat kost het? Er zijn geen kosten aan verbonden. Hoe vraag ik het aan / wat moet ik doen? Uw schriftelijke volmacht moet uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 vóór 17:00 uur door de gemeente zijn ontvangen. Gebruik hiervoor het formulier verzoek om bij volmacht te stemmen model L8 (pdf, 72 kB). U en de persoon die voor u gaat stemmen vullen allebei een deel van dit formulier in. Print het formulier uit, vul uw gegevens in en stuur dit naar: Gemeente IJsselstein, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein (Graag met vermelding van uw Burgerservicenummer). Intrekken schriftelijke volmacht niet mogelijk Het is niet mogelijk om een schriftelijke volmacht in te trekken. Als een volmacht schriftelijk is aangevraagd wordt de stempas van de volmachtgever ongeldig verklaard. Het volgnummer van zijn stempas wordt op de lijst van ongeldige stempassen geplaatst. De volmachtgever kan dan niet meer zelf stemmen.
Ga naar websiteExterne link: Organisatie
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:
Bij de gemeente IJsselstein werken zo'n 240 medewerkers. Zij helpen het gemeentebestuur bij het uitvoeren van hun taken. De hele organisatie noemen we GIJS (Gemeente IJsselstein). De organisatie bestaat uit 2 onderdelen: Medewerkers die alleen voor de raad werken. We noemen hen de griffie. De griffie staat onder leiding van de griffier. Medewerkers die voor het college en de burgemeester werken. Dit deel van de organisatie staat onder leiding van een algemeen directeur. Dat is dezelfde persoon die ook secretaris van de gemeente is. Die persoon combineert het adviseren van het college (secretarisfunctie) met leidinggeven aan de organisatie (directeursfunctie). De algemeen directeur leidt de organisatie in samenwerking met de leidinggevenden van de verschillende teams. Die noemen we het Managementteam (MT). Organogram We hebben onze organisatie in beeld in gebracht een organogram. Download het organogram pdf, 88 kB Toelichting organogram U ziet: 1 griffie als ondersteuning voor de raad. 8 teams als ondersteuning voor het college en de burgemeester, namelijk: Concern, Samenleving, Ruimte & Projecten, Klant, Sociaal Domein, Civiel & Vastgoed, Advies en Interne Ondersteuning. Servicenormen Wat kunt u van ons verwachten? We weten dat u voor veel zaken alleen bij ons terecht kan. Dit brengt een verantwoordelijkheid mee om kritisch te kijken naar de service die wij bieden. Hierom hebben wij servicenormen voor onszelf gesteld. Door ons aan deze normen te houden proberen we u goed van dienst te zijn. Bekijk onze servicenormen Wij doen ons uiterste best om u altijd met deze normen van dienst te zijn. Wij horen het graag als u merkt dat in uw contact met ons de norm is niet gehaald. Ook als u ontevreden bent om een andere reden in uw contact met ons horen we dit graag. Hierdoor kunnen wij u in het vervolg hopelijk beter van dienst zijn. Maak een melding Uitdaagrecht Denkt u een gemeentelijke taak beter of goedkoper dan de gemeente te kunnen uitvoeren? Dan kunt u als inwoner of lokale maatschappelijke organisatie met het uitdaagrecht in de hand een verzoek bij de gemeente doen. Meer informatie over het uitdaagrecht
Ga naar websiteExterne link: Regenton plaatsen
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:
Bekijk de website van Milieu Centraal voor tips voor het installeren van de regenton. Wat krijgt u? 50% korting op de aanschafkosten van een regenton met eventueel koppel- en/of voetstuk. Voor wie is deze subsidie? Inwoners van IJsselstein die eigenaar zijn van hun woning. Huurders met toestemming van de eigenaar. VvE’s en rechtspersonen (bijvoorbeeld scholen of bedrijven) met een pand in IJsselstein. Wat zijn de voorwaarden? De regenton heeft minimaal 100 liter inhoud. De regenton is maximaal 12 weken geleden gekocht op het moment van aanvraag. U onderhoudt de ton zelf. U werkt mee aan controle als dat nodig is. Kostte uw regenton meer dan €100 (inclusief btw)? Dan kunt u subsidie aanvragen. U krijgt dan 50% korting. Kostte uw regenton meer dan €300 (inclusief btw)? Dan kunt u wel subsidie aanvragen, maar dan krijgt u maximaal €150 subsidie. Wat krijgt u niet vergoed? Kosten voor plaatsing, gereedschap of advies Administratieve kosten Wat moet u klaar hebben vóór u de aanvraag doet? Foto van de situatie vóór en ná de aanleg Factuur of betalingsbewijs (met prijs, datum, specificaties) Als u huurt: toestemming van de eigenaar Alles compleet? Ga hier naar het aanvraagformulier Vul het aanvraagformulier in Aanvragen kan tot uiterlijk 31 oktober 2025. Wanneer het subsidieplafond is bereikt, worden alle volgende aanvragen afgewezen. U kunt in het nieuwe kalenderjaar de aanvraag opnieuw indienen. Wilt u nog meer doen? Lees hier meer over wat u zelf kunt doen voor het klimaat Meer doen voor het klimaat? Ontvang vergoeding voor een groen dak. Lees meer over uw tuin vergroenen.
Ga naar websiteExterne link: Hitteschild 2 tot 4
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:
Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? De gronden van Hitteschild 2 - 4 zijn overgedragen aan de ontwikkelaar. Ook heeft de Raad van State de beroepszaak tegen het bestemmingsplan behandeld en is de uitspraak hierover gepubliceerd. De conclusie is dat de beroepen ongegrond zijn. De ontwikkelaar verwacht in het najaar van 2025 te starten met de bouw. Wat? De gemeente heeft projectontwikkelaar Keystone Vastgoed de opdracht gegeven om hier appartementen te bouwen. De belangrijkste uitgangspunten voor dit plan zijn: Appartementengebouw van 2 verdiepingen, verdeeld over 3 bouwlagen. 28 appartementen met een circa grootte van 65 tot 80m². Geschikt voor middenhuur bedoeld voor jongeren en ouderen. 37 parkeerplaatsen, volgens de parkeereisen van de gemeente. Toekomstbestendige appartementen; gasvrij en (bijna) energieneutraal (BENG), gebruik van zonnepanelen. Zoveel mogelijk groen behouden en indien nodig terugplaatsen. Plek voor ondergrondse afvalcontainers. . Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen, dat staat in onze Woonvisie. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Maar ook voorzieningen zoals winkels en het theater. Hoe? Projectontwikkelaar Keystone Vastgoed en INBO Architecten hebben samen een ontwerpplan gemaakt voor de nieuwbouw op deze plek. Om te mogen bouwen, moesten we het bestemmingsplan veranderen. In het bestemmingsplan staat wat je in een gebied mag doen. Het veranderen van het bestemmingsplan is een officiële procedure waarbij mensen hun mening kunnen geven. Op 11 mei 2023 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan goedgekeurd. Door de bezwaarprocedure is er wel gesloopt, maar is de bouw nog niet gestart. Er moest een uitspraak komen van de Raad van State. Op 9 april 2025 heeft de Raad van State aangegeven dat de woningbouw op deze plek door kan gaan. Wanneer? Vanaf 25 november start de aannemer met de sloop van het gebouw. In totaal duren deze werkzaamheden ongeveer 4 weken. We verwachten dat alles klaar is op 20 december. Voor meer informatie kunt u de laatste nieuwsbrief lezen die is verzonden op 14 november. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, informeren wij hier altijd over op onze website. Globale planning: Globale planning: Najaar 2026: sleuteloverdracht nieuwe bewoners Najaar 2025: start bouw Najaar 2024: start sloop Najaar 2023: aanvraag omgevingsvergunning Als er meer informatie bekend is, werken we deze pagina bij.
Ga naar websiteExterne link: Europakwartier-Oost
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:
Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? De gemeente werkt samen met CazasWonen de plannen uit voor de sociale woningen in de eerste fase van het project. Tegelijkertijd lopen de voorbereidingen en onderzoeken om te komen tot een wijziging Omgevingsplan. Na de zomer van 2025 zal voor de ontwikkeling van Cazas Wonen en het Omgevingsplan een nieuwe participatiebijeenkomst worden georganiseerd. Wat? Het gebied is een driehoek en ligt tegen de bestaande woonwijk Europakwartier aan. Eromheen liggen de Utrechtseweg, de trambaan en de N210. Groen, wandelpaadjes en een voetbalveld kenmerken het gebied. In maart 2022 stelde de gemeenteraad de Nota van Uitgangspunten voor dit project vast. Hierin staat bijvoorbeeld dat er in dit gebied ruimte is voor maximaal 137 woningen en dat het een woonwijk voor jong en oud moet worden. Daarom komen er woningen in verschillende klassen. Voor nu houden we de volgende verdeling aan: Ongeveer 42 sociale huurappartementen (tussen de 50 en 65 m2) aan de kopse kant van de Noorwegenlaan. Ongeveer 80 (middel)dure koopappartementen (tussen de 65 en 100 m2) met een half verdiepte parkeergarage met 80 parkeerplaatsen. Dit woonblok heeft een trapsgewijze opbouw en 4 tot maximaal 6 bouwlagen. Ongeveer 12 twee-onder-een-kapwoningen gelijk aan de Noorwegenlaan. De belangrijkste voorwaarden voor woningbouw op deze plek zijn: Toegang tot de woningen: bereikbaarheid via bestaande route Europalaan/Noorwegenlaan. Groen en waterstructuur: beter maken door de aanleg van half verharde wandelpaden, loopbrug en natuurlijk spelen mogelijk te maken. Parkeren: uit het zicht half verdiept parkeren onder de woningen. Bezoekers kunnen parkeren op straat. Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen, dat staat in onze Woonvisie. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad houden. Net als belangrijke diensten zoals winkels en het theater. Hoe? De gemeenteraad heeft in 2022 een Nota van Uitgangspunten vastgesteld om de woningbouwontwikkeling mogelijk te maken. In 2023 is de grondexploitatie voor dit project geopend en is er bepaald hoeveel het project kost en wat het opbrengt. Dit zijn de kaders om de plannen voor het Europakwartier-Oost verder uit te werken. Op dit moment onderzoeken we hoe we volgens de visie van de Nota van Uitgangspunten, woningen kunnen bouwen in het gebied. Hiervoor werken we aan een wijziging in het Omgevingsplan. Dit is nodig om te kunnen bouwen. In het eerste kwartaal van 2025 zijn een aantal onderzoeken naar bijvoorbeeld bodem, geluid en ecologie afgerond en beoordeeld. Dit leidde tot vervolgonderzoeken naar maatregelen of extra onderzoeken om verder te kijken naar bijvoorbeeld vleermuizen. Inmiddels heeft Cazas Wonen een studie uitgevoerd naar de 40-42 sociale huurwoningen. Het is belangrijk om te weten of- en welke maatregelen er nodig zijn voor deze woningen op het gebied van geluid. In overleg met de Omgevingsdienst wordt dit nu verder onderzocht. In de loop van de zomerperiode kunnen we deze onderzoeken afronden. Hierna kan Cazas een ontwerp van de huurwoningen maken. Gemeente en Cazas hebben over deze eerste fase van het project eind 2024 ook een intentieovereenkomst gesloten, met afspraken over deze ontwikkeling en realisatie van de sociale huurwoningen. Als deze onderzoeken zijn afgerond nodigen we direct omwonenden uit voor een bijeenkomst als vervolg van het participatietraject. Daarnaast zijn we in gesprek met de eigenaar van een bestaande boerderij en gronden om deze te kopen. De gemeente wil deze kopen om appartementen te bouwen. Na het kopen van de grond, kunnen we een aanbesteding doen om een ontwikkelaar te kiezen. We willen deze gesprekken in 2025 afronden en de grond kopen. We verwachten dat we eind 2026 een ontwikkelaar kunnen kiezen via een aanbesteding. Deze ontwikkelaar gaat een plan maken en uitvoeren voor de woningen. De gemeente praat ook met bewoners. Een deel van hun tuin wordt gehuurd van de gemeente. De gemeente maakt afspraken met de bewoners over de grond die grenst aan de nieuwe twee-onder-een-kapwoningen en wil een deel van deze grond aan hen verkopen. Wanneer? Eind 2024: Start officiële werkwijze voor het veranderen van het Omgevingsplan (vroeger: bestemmingsplan). Inwoners en andere belanghebbenden geven we hier informatie over en zij kunnen meedenken. Meer informatie krijgt u na de zomerperiode van 2025. Er volgt aan het eind van het derde kwartaal van 2025 een bijeenkomst voor omwonenden. Naar verwachting kan het college het ontwerp-omgevingsplan in de loop van het vierde kwartaal vrijgeven voor de zienswijzenperiode. Een ieder kan dan na publicatie van het ontwerp-omgevingsplan een zienswijze indienen tegen dit ontwerp. De gemeente verzamelt de zienswijzen en stelt een reactienota op. Het omgevingsplan en de reactienota worden vervolgens door het college behandelt en ter behandeling aan de gemeenteraad aangeboden. We verwachten dat de gemeenteraad in 2026 een besluit kan nemen over het Omgevingsplan. We verwachten dat we in 2026 via een aanbestedingsprocedure een ontwikkelaar selecteren die voor ons een woningbouwplan uitwerkt en uitvoert. Naar verwachting kunnen we in 2027 starten met de bouw van de eerste woningen.
Ga naar websiteExterne link: Stemmen in het buitenland
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:
Hoe kan ik stemmen als ik in het buitenland ben op 6 juni 2024 Verblijft u tijdelijk in het buitenland op 29 oktober 2025 en staat u nog in een Nederlandse gemeente ingeschreven dan kan u ervoor kiezen om te stemmen via een schriftelijke volmacht. De aanvraag hiervoor (model L 8) verloopt via de eigen gemeente. Zie hiervoor Schriftelijke volmacht. Hoe kan ik stemmen als ik in het buitenland woon? Ga voor meer uitleg hierover naar nederlandwereldwijd.nl.
Ga naar websiteExterne link: Ruimtevaartbaan
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:
Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? Op 26 oktober 2023 heeft de raad de Nota van Uitgangspunten vastgesteld, waarin de voorwaarden voor het toekomstige plan zijn benoemd. Op basis hiervan is door de ontwikkelaar een bestemmingsplan opgesteld. Op 23 januari 2025 is het bestemmingsplan door de gemeenteraad vastgesteld. Er is beroep ingediend bij de Raad van State, daarom ligt het plan nu stil. De ontwikkelaar praat met de partij die het beroep heeft ingediend om te kijken of er aanpassingen mogelijk zijn. Wat? Op dit moment zijn de stukken grond nog grasland, ze worden gebruikt voor landbouw. De projectontwikkelaar heeft afspraken gemaakt met de eigenaar van het land en wil hier 79 huizen bouwen. Naast huizen richten we ons op recreatiemogelijkheden bij de Nedereindse Plas. Mensen willen hier graag fietsen, wandelen en sporten. De provincie heeft begin 2023 onderzocht of hier huizen gebouwd kunnen worden. Zij vinden dat dit idee past binnen het Provinciaal Programma Wonen en werken 2023. Omdat het buiten de bebouwde kom is, moest de provincie toestemming geven. Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral door jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen. Dat staat in onze Woonvisie. Dit is een document waarin de regels en plannen voor de hele woningmarkt, of een deel daarvan, staan uitgelegd. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad houden. Maar ook winkels en het theater. Hoe? In 2023 hebben we samen met buurtbewoners een plan gemaakt. Dit plan bevat de regels (Nota van Uitgangspunten) voor het toekomstige ontwerp. Op 26 oktober 2023 heeft de gemeenteraad dit plan goedgekeurd. Met de informatie uit het plan maakten de ontwikkelaars een voorlopig bestemmingsplan. Van 27 december 2023 tot en met 7 februari 2024 kon u uw mening geven. Op 23 januari 2025 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan goedgekeurd. Er is beroep ingediend bij de Raad van State, daarom ligt het plan nu stil. De ontwikkelaar praat met de partij die het beroep heeft ingediend om te kijken of er aanpassingen mogelijk zijn. Wanneer? 23 januari 2025: vaststelling bestemmingsplan door de gemeenteraad 15 januari 2024: inloopbijeenkomst in Basiliekzaal van het Fulcotheater aan de Overtoom 3 in IJsselstein. Tijdens deze bijeenkomst spraken we met elkaar over het stedenbouwkundig ontwerp, de haalbaarheidsonderzoeken en het ontwerpbestemmingsplan (zoek op plannummer: NL.IMRO.0353.Ruimtevaartbn-On01). 27 december tot en met 7 februari 2024: ontwerpbestemmingsplan te bekijken en mogelijkheid om reactie te geven via ruimtelijkeplannen.nl (zoek op plannummer NL.IMRO.0353.Ruimtevaartbn-On01). 26 oktober 2023: de raad stelde de Nota van Uitgangspunten vast en nam de motie ‘NvU Ruimtevaartbaan IJsselsteiners voorrang’ aan. 30 augustus 2023: inloopbijeenkomst concept definitief ontwerp. 24 mei 2023: participatiebijeenkomst over voorlopig ontwerp. 26 april 2023: eerste informatiebijeenkomst over het idee dat er ligt. Participatie Projectontwikkelaar Topvorm Vastgoed B.V. onderzoekt de mogelijkheden van hun idee, samen met buurtbewoners en andere belanghebbenden. Wij helpen bij het proces en zorgen ervoor dat alles volgens afspraak verloopt. Neem contact op met de projectontwikkelaar. Meld u aan en blijf op de hoogte.
Ga naar websiteExterne link: Sportparken en sporthallen
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-25 | Thema:
Online reservering Contact Sportbeheer van de gemeente is bereikbaar via telefoonnummer 030-6861880. Tarieven sporthallen en sportzalen Tarieven Sporthal IJsselhal, 't Heem en De Oever Sporthal IJsselhal, 't Heem en De Oever Kosten 2025 Kosten 2026 Seizoensbasis per uur € 45,90 € 47,15 Seizoensbasis per daluur € 34,25 € 35,18 Incidenteel per uur € 68,48 € 70,35 Incidenteel per daluur € 51,37 € 52,77 Tarieven Sporthal en sportzaal Poortdijk Halve sporthal en sportzaal Poortdijk Kosten 2025 Kosten 2026 Seizoensbasis per uur € 22,83 € 23,65 Seizoensbasis per daluur € 17,13 € 17,73 Incidenteel per uur € 34,25 € 35,18 Incidenteel per daluur € 25,69 € 26,67 Tarieven Sporthal De Oever 1/3 deel sporthal De Oever Kosten 2025 Kosten 2026 Seizoensbasis per uur € 15,21 € 15,62 Seizoensbasis per daluur € 11,42 € 11,73 Incidenteel per uur € 22,83 € 23,65 Incidenteel per daluur € 17,13 € 17,73 Tarieven Sportzaal Zenderpark Sportzaal Zenderpark Kosten 2025 Kosten 2026 Seizoensbasis per uur € 22,83 € 23,65 Seizoensbasis per daluur € 17,13 € 17,73 Incidenteel per uur € 34,25 € 35,18 Incidenteel per daluur € 25,69 € 26,67 De sportzaal mag niet worden gebruikt voor zaalvoetbal. Tarieven halve zaal Zenderpark Halve zaal Zenderpark Kosten 2025 Kosten 2026 Seizoensbasis per uur € 16,93 € 17,39 Seizoensbasis per daluur € 12,68 € 13,02 Incidenteel per uur € 25,36 € 26,06 Incidenteel per daluur € 19,03 € 19,55 De sportzaal mag niet worden gebruikt voor zaalvoetbal. Tarieven Gymzaal WOC Gymzaal WOC Kosten 2025 Kosten 2026 Seizoensbasis per uur € 20,30 € 20.85 Seizoensbasis per daluur € 15,21 € 15.62 Incidenteel per uur € 30,45 € 31,28 Incidenteel per daluur € 22,83 € 23,65 De gymzaal mag niet worden gebruikt voor zaalvoetbal. Tarieven vergaderlokalen 1) Vergaderruimte 1) Kosten 2025 Kosten 2026 Vergaderruimte sporthal IJsselhal € 19,71 € 20,25 Prijs per dagdeel (4 uur). Geen BTW Gebruik van de vergaderruimte in de IJsselhal door sportvereningen voor overleg of vergadering is gratis. Anderen betalen het daarvoor geldende tarief. Korting 'daluren': maandag tot en met vrijdag tussen 07.30 en 17.00 uur = 25%. Toeslag commercieel gebruik: 200% per uur cq. dagdeel. Huis- en gedragsregels Aanwijzingen van het personeel dienen te allen tijde te worden opgevolgd; Men behandelt elkaar met respect: gewenste en ongewenste intimiteiten en verbaal en/of lichamelijk geweld worden niet getolereerd; De gemeente is op geen enkele wijze aansprakelijk voor diefstal en/of schade en/of gevolgschade van persoonlijke eigendommen en eigendommen van de gebruiker; Het is verboden om sportvloeren te betreden met schoenen die buiten zijn gedragen of op enige wijze sporen op deze vloeren (kunnen) achterlaten; Roken is in het gehele gebouw verboden; Verlichting van de binnensportaccommodatie mag tijdens activiteiten niet worden uitgeschakeld; Etenswaren en dranken mogen alleen in de horecaruimte(n) worden genuttigd; Kleedkamers moeten na gebruik netjes achtergelaten worden. Dit betekent dat afval in de daarvoor bestemde bakken gedaan moet worden; Opbouwen en opruimen van de benodigde materialen moet binnen de gehuurde tijd gebeuren. Houd rekening met andere gebruikers; Na afloop van de huurtijd kunt u nog 30 minuten in de kleedkamers of, bij onbeheerde accommodaties, in het pand blijven. Overschrijding van deze tijdstermijn wordt in rekening gebracht; Het is gebruiker niet toegestaan publiek tot de kleedkamers en of sportvloer toe te laten; Dieren zijn niet toegestaan, met uitzondering van geleidehonden of hulphonden; Het is niet toegestaan rijwielen en andere vervoermiddelen in de sportaccommodatie te plaatsen en/of te gebruiken, tenzij het vervoermiddelen van mindervaliden betreft; Nooduitgangen moeten te allen tijde vrij worden gehouden van obstakels; Er mag geen gebruik worden gemaakt van de nooduitgangen, blusmiddelen en AED’s, behalve in geval van nood; Het is niet toegestaan permanente extra lijnen e.d. op de sportvloer of op muren aan te brengen. Het gebruik van externe materialen zoals springkussens is niet toegestaan. U moet als gebruiker van de binnensportaccommodatie op de hoogte zijn van de “Algemene Voorwaarden gemeentelijke sportaccommodaties in IJsselstein” (pdf, 95 kB). Wist u dat De Poortdijk uitermate geschikt kinderfeestjes. Wilt u een kinderfeestje organiseren met eventueel cateringvoorzieningen, dan kunt een u mail sturen naar sportaccommodaties@ijsselstein.nl om de mogelijkheden te bespreken. Wij willen graag een goede relatie met onze gebruikers; u kunt uw wensen of opmerkingen melden bij de beheerder: via de mail sportbeheer@ijsselstein.nl of telefonisch via 030-6861880. Zij zijn bereikbaar op doordeweekse dagen tussen 7.30-17.00 uur. Alleen voor noodgevallen zijn zij ook s’avonds tot 21.00 uur en in het weekend bereikbaar. Signaleert u tijdens uw aanwezigheid bijzonderheden in de sporthal/zaal dan kunt u dat doorgeven (inclusief foto's) aan Sportbeheer via sportaccommodaties@ijsselstein.nl. Wij wensen u een plezierig verblijf in onze sportaccommodatie!
Ga naar website
- 1