Zoekresultaten 1 - 20 van 42 resultaten

  • Externe link: Winkelcentrum De Clinckhoeff

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:

    Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? Op 26 januari 2024 is een nieuw plan met winkelplein door de stuurgroep vastgesteld . De initiatiefnemer heeft met Cazas Wonen afspraken gemaakt over het woningbouwprogramma. De initatiefnemer probeert samen met de winkeleigenaren tot overeenstemming te komen. De gemeenteraad wordt  in de tussentijd met een Raadsinformatiebrief geinformeerd over de voortgang.  Als er overeenstemming is met de partijen, zal er verder gewerkt worden aan de herziene nota van uitgangspunten en hierover zal participatie plaats vinden. Als partijen niet tot overeenstemming komen, dan zal het college een aantal alternatieve scenario’s aan de  gemeenteraad voorleggen. Wat? Het plan is om winkelcentrum De Clinckhoeff klaar te maken voor de toekomst. Door de binnen- en buitenkant van het winkelcentrum te vernieuwen en de indeling van het winkelcentrum te veranderen. Er wordt overwogen om de Jumbo te verplaatsen en uit te breiden. Als het plan wordt uitgevoerd, komen er een extra supermarkt, ongeveer 70 appartementen en extra parkeerplaatsen. De Libra-flat blijft, maar er worden wel 4 appartementen verwijderd. Het idee is om de vierkante meters van de Jumbo aan de Televisiebaan te verplaatsen naar de Clinckhoeff, waardoor de nieuwe Jumbo groter zou worden. Het gebouw aan de Televisiebaan wordt dan gesloopt. De vrijgekomen grond zou samen met het stuk grond van de oude Jenaplanschool kunnen worden gebruikt voor de nieuwbouw van ongeveer 35 koopwoningen met tuin. Waarom? De Clinckhoeff is gebouwd in de jaren '70 en verouderd. Het overdekte winkelcentrum is belangrijk voor de wijk IJsselveld. Veel buurtbewoners doen hier hun dagelijkse boodschappen. Het winkelcentrum biedt ook een sociale rol: veel mensen ontmoeten elkaar voor een gezellig praatje. Vernieuwing van De Clinckhoeff komt de wijk economisch ten goede. Hoe? Projectontwikkelaar Rialto IJsselstein B.V. heeft afspraken gemaakt met de Collectieve Vereniging van Eigenaren winkelcentrum Clinckhoeff (CVvE) en de gemeente om van dit project een succes te maken. Architectenbureau Grosfeld Bekkers van der Velde heeft het ontwerpplan gemaakt. Het winkelcentrum ziet er straks anders uit dan de omgeving. Met simpele aanpassingen zorgen we ervoor dat het straks allemaal bij elkaar past. De passage (doorgang tussen verschillende delen van het winkelcentrum) blijft, maar de ingangen worden makkelijker te herkennen. Wanneer? Sinds 2010 zijn er ideeën om het Winkelcentrum De Clinckhoeff op te knappen. De plannen hiervoor zijn in voorbereiding. 

    Ga naar website
  • Externe link: NK Tegelwippen

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-21 | Thema:

    Wat is het NK Tegelwippen? Het NK Tegelwippen is een landelijke wedstrijd. Gemeenten in heel Nederland doen mee en proberen samen met hun inwoners zoveel mogelijk tegels te vervangen door groen. In 2022 werd IJsselstein tweede in het klassement van kleine gemeenten. Doe ook mee en krijg gratis plantjes in ruil voor uw oude tegels! Hoe werkt het? Verwijder uw tuintegels en meld de tegels aan op de website van het NK Tegelwippen. Zo telt uw bijdrage mee voor IJsselstein, en maken we samen kans op de winst! Lever de tegels gratis in bij het recyclestation van RMN, of laat ze gratis ophalen door de tegeltaxi. U krijgt een voucher voor gratis vaste plantjes bij Intratuin of Welkoop in IJsselstein. Nieuw in IJsselstein: de Tegeltaxi Speciaal voor deze actie is er nu de Tegeltaxi IJsselstein. De Tegeltaxi komt uw tegels gratis bij u thuis ophalen. Zo maken we het makkelijker voor iedereen om mee te doen.  Lees meer over de Tegeltaxi Lever uw tegels in bij het Recyclestation van RMN! Geen zin om te wachten op de tegeltaxi? Rijd zelf naar het Recyclestation met uw gewipte tegels. Hier kunt u de tegels gratis inleveren. Let op! U moet minimaal 1 vierkante meter aan tegels hebben. Dit zijn ongeveer 9 stoeptegels van 30 bij 30 centimeter.  Neem mee:  Uw ID kaart of geldig legitimatiebewijs. Een poststuk met uw naam en adres erop. De bevestigingsmail van uw aanmelding bij het NK Tegelwippen. Dit mag uitgeprint of via uw telefoon. Als alles in orde is ontvangt u bij de poort een waardebon voor gratis vaste plantjes bij de Intratuin of Welkoop in IJsselstein!  Kosten uw planten meer dan het bedrag op de waardebon? Dan moet u het verschil zelf bijbetalen. Als u voor een lager bedrag aan planten koopt wordt het verschil niet uitbetaald.   Doe mee voor een gezonder, mooier en groener IJsselstein! Iedere tegel telt. Of u nu één tegel vervangt of uw hele tuin, u helpt mee aan een groener en gezonder IJsselstein. Groen gaat voor goud: doet u ook mee?

    Ga naar website
  • Externe link: Kromme IJsselgebied

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:

    Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? Op 5 juni 2025 is het gebiedsperspectief+ vastgesteld. Op 6 juni 2025 heeft de gemeente een bestuurlijk overleg gehad met de provincie Utrecht. Hier is besproken dat de mobiliteit rondom de ontwikkeling een uitdaging is. Samen met de provincie Utrecht wordt de mobiliteit verder onderzocht. Verder wordt in de rest van 2025 onderzoek gedaan naar mobiliteit, stikstof en bekostiging. De verwachting is dat begin 2026 wordt gestart met het opstellen van een wijziging van de Omgevingsvisie en een Masterplan. Voor het opstellen van deze plannen zal opnieuw een participatieproces worden gestart. Op deze pagina zal dit proces begin 2026 helder worden weergegeven. Belangrijkste conclusies gebiedsperspectief+ De gemeenteraad heeft 4 bouwstenen vastgesteld: Natuur en recreatie Kromme IJsselzone Open velden en lijnverbindingen in het stedelijk gebied maken Versterken duurzame mobiliteit en ontsluiten Kromme IJsselgebied Een cultuurhistorisch woonlandschap Op basis van deze bouwstenen is een visiekaart (pdf, 5,05 MB) gemaakt. Op de visiekaart is goed te zien dat rond de Kromme IJssel wordt ingezet op natuurontwikkeling. Een nieuwe stedelijke rand is ingetekend tussen de Lage Dijk Zuid en de Biezendijk. Door het hele gebied worden recreatieve routes toegevoegd voor fietsers en wandelaars. Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? De gemeente heeft samen met Witteveen+Bos aan de aanscherping van het gebiedsperspectief gewerkt. Om de aanscherping te maken is een vorig jaar een participatietraject doorlopen. Dit traject is een vervolg op het eerdere participatieproces en de inzichten en informatie die we toen kregen. Samen met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden hebben we de verschillende onderdelen van het gebiedsperspectief, zoals het buitengebied en het stedelijke gebied, verder uitgewerkt in drie gebiedsateliers. De verslagen van deze bijeenkomsten zijn hiernaast te vinden. Het gebiedsperspectief+ is op 5 juni 2025 vastgesteld door de gemeenteraad. Wat gaan we de komende tijd doen? In 2025 wordt onderzoek gedaan naar mobiliteit, stikstof en bekostiging. De verwachting is dat begin 2026 wordt gestart met het opstellen van een wijziging van de Omgevingsvisie en een Masterplan. Voor het opstellen van deze plannen zal opnieuw een participatieproces worden gestart. Op deze pagina zal dit proces begin 2026 helder worden weergegeven. Wilt u reageren? Wilt u iets kwijt of heeft u vragen? Stuur dan een e-mail naar info@ijsselstein.nl.  

    Ga naar website
  • Externe link: Paardenveld-Noord

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:

    Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? Na de vaststelling van de Visie Paardenveld Noord, heeft de gemeente onderzocht hoe de visie uitgevoerd kan worden. Eind 2023 heeft de raad de Wet voorkeursrecht gemeente op het plangebied gevestigd. Op basis van de uitgevoerde onderzoeken is er een nieuwe variant ontstaan die uitgaat van maaiveld parkeren. Deze variant houdt zoveel als mogelijk het campusmodel en groene karakter van de visie vast, maar dan zonder mobiliteitshub. In de raad van 10 juli is besloten om verder te gaan met de variant met maaiveld parkeren als basis voor de verdere ontwikkeling. Momenteel werkt de gemeente het ontwikkelingsplan (plan van aanpak) uit. De planning is dat in de loop van 2025 het opstellen van de Nota van Uitgangspunten met participatie gestart zal worden. Wat? Op 20 mei 2021 heeft de gemeenteraad de visie Paardenveld-Noord goedgekeurd. Dit is de eerste stap naar een nieuwe woonwijk in IJsselstein. De visie laat zien hoe we het gebied willen ontwikkelen. Het gebied ligt dichtbij de historische binnenstad van IJsselstein en grenst aan de Hollandse IJssel. Het is goed bereikbaar met openbaar vervoer, de fiets en de auto. Het gebied ligt tussen de karakteristieke Paardenlaan, Utrechtseweg, Beneluxweg en Hogebiezen.  In Paardenveld-Noord bouwen we voor toekomstige generaties in IJsselstein. Het wordt een duurzame en autoluwe wijk met veel groen en ruimte voor kinderen om te spelen. In totaal is er plek voor ongeveer 500 appartementen en stadswoningen. De woningen worden gebouwd met de nieuwste technieken voor energie, warmte, water en milieu.   Er komen levensloopbestendige woningen voor senioren, zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen. Het woonzorgcentrum Ewoud blijft in het gebied. Er wordt onderzocht of dat parkeren op een centrale plek mogelijk is, een ‘Mobiliteitshub’. De bushalte is op loofafstand. Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen. Dat staat in onze Woonvisie. Dit is een document beschrijft het beleid voor woningmarkt. Door meer woningen te bouwen, kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Ook blijven zo voorzieningen zoals winkels, het theater en zwembad behouden. Hoe? Paardenveld-Noord is verdeeld in drie gebieden. De gemeente richt zich op het middengebied, tussen de Beneluxweg, Panoven, Paardenlaan en de Jan van der Heydenweg (aangevuld met de brandweerkazerne en de aanliggende brandweerwoningen). Hier staan nu de praktijkschool Baanbreker, de voormalige basisschool De Wenteltrap, een politiebureau en een (oud) uitvaartcentrum en verschillende bedrijfsgebouwen. Deze gebouwen worden gebruikt door het leerwerkbedrijf WerkwIJSS, een sportschool en huisvesting voor culturele activiteiten. Sinds de visie Paardenveld Noord is goedgekeurd, onderzoekt de gemeente actief hoe deze uitgevoerd kan worden. We kijken naar de mogelijkheden en uitdagingen in het gebied.  Wanneer? Rond de zomer van 2025 verwachten we meer te kunnen zeggen over de plannen voor het project. De gemeente wil in 2025 inwoners betrekken bij het maken van de nota van uitgangspunten. Netcongestie In de Provincie Utrecht is er netcongestie. Hierdoor kunnen projecten vertraging oplopen. Dit probleem blijft waarschijnlijk tot 2029. De nieuwbouw start waarschijnlijk niet voor medio 2028. Veelgestelde vragen Wat betekent een visie Paardenveld Noord/Hazenveld? In de nabije toekomst gaan er veranderingen plaatsvinden in Paardenveld Noord. Op 20 mei 2021 heeft de gemeenteraad de visie Paardenveld Noord goedgekeurd. Deze visie laat zien wat we willen bereiken met het gebied.  Hoe zeker is het dan dat Paardenveld Noord / Hazenveld ook daadwerkelijk een woonwijk wordt? Er wordt verder onderzocht hoe de visie uitgevoerd kan worden. Hieruit kan komen dat niet alles uitgevoerd kan worden zoals bedacht. Er moeten ook verschillende procedures gevolgd worden, dit kost tijd. Het doel blijft om de visie zoveel mogelijk uit te voeren, rekening houdend met wetgeving op het gebied van klimaat, energie en gezondheid. Het plan moet realistisch zijn. Marktomstandigheden kunnen de haalbaarheid beïnvloeden. Hoe zeker is het dat het Campusmodel gerealiseerd wordt? We hebben gekozen voor het Campusmodel, omdat we denken dat dit het meest aantrekkelijk is. Bij het uitwerken van de visie volgen we dit model zoveel mogelijk. Maar we staan ook open voor andere ideeën. Wanneer is het zeker dat het een woonwijk wordt? De gemeenteraad heeft de Woonvisie goedgekeurd. Hierin staat dat er in de komende 10 jaar 2.500 woningen gebouwd moeten worden. Ook is de visie voor Paardenveld-Noord, een gebied voor woningbouw, goedgekeurd. Nu wordt er gewerkt aan de uitwerking van plannen, zodat de gemeenteraad deze kan goedkeuren. Staat de indeling van de wijk vast? In de visie is de hoofdlijn bepaald, dit vind je terug op de visiekaart en in de uitgangspunten. Hierbinnen wordt verder onderzoek gedaan voor de uitvoering. Komen er ook eengezinswoningen? In de visie is bedacht hoe de wijk eruit kan komen te zien. Door onderzoek te doen wordt dit verder uitgewerkt. Hierbij zijn stadswoningen bedacht als eengezinswoningen. Maar vanwege de grote vraag naar woningen, wordt vooral uitgegaan van appartementen. Hoelang duurt het voordat de bouw kan starten? We verwachten niet voor 2028 te kunnen starten met de bouw. Eerst moeten de onderzoeken klaar zijn en procedures doorlopen worden.  Hoeveel sociale huurwoningen komen er? Volgens de Woonvisie zal 30% van de woningen sociale huur zijn. Wat gaat er gebeuren met de bedrijven en scholen die nu op de locatie staan? Bij het maken van de visie is gesproken met belanghebbende(eigenaren, huurders, woningbouwcorporatie). Zij zijn enthousiast. We overleggen nog met schoolbesturen over de toekomst van de scholen. We onderzoeken de mogelijkheden om bestaande functies opnieuw in het gebied onder te brengen of een nieuwe locatie te vinden. Hierbij houden we rekening met de wensen en mogelijkheden van de bedrijven. Wat gaat er gebeuren met de Jan van der Heydenweg die nu toegang geeft tot de binnenstad? Voorlopig blijft de Jan van der Heydenweg bestaan. Er wordt verder onderzocht of de Jan van der Heydenweg kan blijven. Wat wordt de toegangsweg naar de binnenstad? De route van en naar de binnenstad wordt verder onderzocht. Hierbij kijken we naar het gebruik van de Overtoom, zwaar verkeer door de Benschopperpoort en de brug over de stadsgracht bij de Mr. Abbink Spainkstraat. Welke bebouwingshoogte krijgt de bebouwing langs rand met de Paardenlaan? Op dit moment gaan we uit van 4 bouwlagen met accenten van 5 bouwlagen. Hoe gaat u de kwaliteit bewaken? We willen de kwaliteit van de bebouwing en het buitenterrein bewaken. Dit doen we door adviezen van de welstandcommissie te volgen en een stedenbouwkundige in te zetten. Daarnaast nemen we kwaliteitsbepalingen op in een nota van uitgangspunten, die door de gemeenteraad wordt vastgesteld. Blijft het woonwagencentrum gehandhaafd? We kunnen hier nog geen uitspraak over doen. We gaan dit verder onderzoeken, omdat er een beperkte uitbreiding van plaatsen nodig is. Blijft de brandweerkazerne gehandhaafd? Ja. Blijven de woningen naast de brandweerkazerne gehandhaafd? In ieder geval zal dit voorlopig nog wel het geval zijn.

    Ga naar website
  • Externe link: Ondersteuningsverklaringen

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:

    Een ondersteuningsverklaring is nodig voor een partij of groepering die: voor het eerst meedoet aan de verkiezingen bij de vorige verkiezingen geen zetel behaald heeft geen partijnaam geregistreerd heeft (blanco lijst)  Wanneer Zo laat u de ondersteuningsverklaring controleren: U komt binnen veertien dagen voor de kandidaatstelling tot op de dag van kandidaatstelling zelf. Voor de Tweede Kamerverkiezing van 29 oktober 2025 kunnen ondersteuningsverklaringen worden afgelegd van maandag 1 september tot en met maandag 15 september 2025.  Dit kunt u doen tijdens de openingstijden (maandag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur en op woensdagavond en vrijdagavond van 18.00 uur tot 20.00 uur) Voorwaarden U neemt een geldig identiteitsbewijs mee. U woont in IJsselstein U heeft kiesrecht voor de Tweede Kamerverkiezingen. Hoe het werkt Download het formulier Ondersteuningsverklaring (pdf, 49 kB), print het uit en vul het in. U kunt maximaal één formulier invullen. De politieke partij kan u ook het ingevulde formulier geven. U komt langs bij het gemeentehuis tijdens de openingstijden. Neem uw identiteitsbewijs mee. Een medewerker controleert of u kiesrecht hebt en of u in IJsselstein woont. U ondertekent het compleet ingevulde formulier in het bijzijn van de medewerker. De medewerker zet een stempel op het formulier. U neemt het formulier mee en zorgt dat het bij de politieke partij komt. U kunt maar één keer een ondersteuningsverklaring afleggen. Deze ondersteuningsverklaring kunt u later niet meer intrekken. Vragen? Bekijk meer informatie over de ondersteuningsverklaringen op www.kiesraad.nl of stuur een e-mail naar verkiezingen@ijsselstein.nl als u vragen heeft over de ondersteuningsverklaring. 

    Ga naar website
  • Externe link: Stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:

    Voorwaarden stemmen voor de Tweede Kamer Wilt u stemmen voor de Tweede Kamer verkiezingen? Dat moet u: de Nederlandse nationaliteit hebben 18 jaar of ouder zijn; niet uitgesloten zijn van het kiesrecht. Alleen bij bijzondere omstandigheden kan iemand uitgesloten   worden van het kiesrecht. Hiervoor moet er altijd een uitspraak van de rechter zijn. Stempas Uiterlijk 15 oktober (14 dagen voor de stemming) ontvangt u met de post een stempas. De stempas neemt u samen met uw identiteitsbewijs mee naar het stembureau.   Geen stempas ontvangen? Heeft u geen stempas ontvangen na 15 oktober? En voldoet u wel aan de voorwaarden? Dan kunt u een vervangende stempas aanvragen. Schriftelijke aanvraag pas ná 15 oktober 2025 Een vervangende stempas kan ná 15 oktober 2025 tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 schriftelijk worden aangevraagd. Dit verzoek, moet voor 17.00 uur door de gemeente ontvangen zijn en wordt gericht aan de burgemeester van de gemeente waar u op de dag van kandidaatstelling (15-09-2025)  staat ingeschreven. Voor u is dit de gemeente IJsselstein. Hiervoor komt een formulier beschikbaar, vanaf 15 oktober. Om een vervangende stempas aan te vragen print u dit formulier uit, vult u uw gegevens in en stuurt u dit naar: Gemeente IJsselstein, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein (graag met vermelding van uw burgerservicenummer). De vervangende stempas versturen wij u per post toe. Mocht u ook deze stempas niet ontvangen dan is het niet meer mogelijk om nogmaals een vervangende stempas aan te vragen. Mondelinge aanvraag pas ná 15 oktober 2025 Een mondelinge aanvraag voor een vervangende stempas is enkel mogelijk ná 15 oktober 2025 en uiterlijk tot dinsdag 28 oktober 12:00 uur. U dient dan in persoon te verschijnen op het gemeentehuis waar u op de dag van kandidaatstelling (15-09-2025) als kiezer staat geregistreerd. Voor u is dit de gemeente IJsselstein. Daar toont u uw legitimatie en vraagt mondeling een vervangende stempas aan. U kunt hiervoor tijdens openingstijden, ma t/m vrij 8.30-12.30 uur en woensdagmiddag ook van 13.30-17.00 uur, terecht in het gemeentehuis.

    Ga naar website
  • Externe link: Kiezerspas

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:

    Verschil tussen stempas en kiezerspas Met de stempas die u via de post ontvangt kunt u stemmen in de gemeente waar u ingeschreven staat. Voor u is dit de gemeente IJsselstein. U kunt met een stempas dus niet stemmen in bijvoorbeeld Rotterdam. Met de kiezerspas kunt u stemmen in iedere gemeente in Nederland. Schriftelijke aanvraag Een kiezerspas kan tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 schriftelijk worden aangevraagd. Dit verzoek, moet voor 17.00 uur door de gemeente ontvangen zijn en wordt gericht aan de burgemeester van de gemeente waar u op de dag van kandidaatstelling (15-09-2025)  staat ingeschreven. Voor u is dit de gemeente IJsselstein. Hiervoor is een formulier beschikbaar, Kiezerspas model K6 (pdf, 67 kB). Om een kiezerspas aan te vragen print u dit formulier uit, vult u uw gegevens in en stuurt u dit naar: Gemeente IJsselstein, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein (graag met vermelding van uw burgerservicenummer). Heeft u al een stempas ontvangen, dan moet deze bij het aanvraagformulier worden gevoegd. Mondelinge aanvraag Een mondelinge aanvraag voor een kiezerspas is enkel mogelijk ná ontvangst van de stempas uiterlijk tot dinsdag 28 oktober 12:00 uur. U dient dan in persoon te verschijnen op het gemeentehuis waar u op de dag van kandidaatstelling (15-09-2025) als kiezer staat geregistreerd. Voor u is dit de gemeente IJsselstein. Daar toont u uw stempas en vraagt mondeling een kiezerspas aan. U kunt hiervoor tijdens openingstijden, ma t/m vrij 8.30-12.30 uur en woensdagmiddag ook van 13.30-17.00 uur, terecht in het gemeentehuis.

    Ga naar website
  • Externe link: Robijnpad

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-16 | Thema:

    De werkzaamheden aan het Robijnpad en de Edelstenenbaan zijn afgerond. De bestrating van het voetpad is hersteld, het fietspad is voorzien van nieuw asfalt, en op de kruising met de Edelstenenbaan is een verkeersplateau aangelegd om de verkeersveiligheid te verbeteren. De planning liep iets uit doordat er bij de start een broedende waterhoen en meerkoet werden aangetroffen. Om de natuur te beschermen, zijn de werkzaamheden in omgekeerde volgorde uitgevoerd. Dankzij deze zorgvuldige aanpak konden de jonge meerkoeten veilig uitvliegen. Hieronder de foto’s van het eindresultaat. Duurzaam uitgevoerd Bij dit project is bewust gekozen voor duurzame technieken en materialen. Zo is gebruikgemaakt van elektrisch materieel, biologische diesel en milieuvriendelijk asfalt (Lynpave®), waarmee de uitstoot aanzienlijk is verminderd.

    Ga naar website
  • Externe link: Mr. Abbink Spainkstraat

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:

    Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? De omgevingsvergunning voor de ontwikkeling is na de zomer van 2024 afgegeven en onherroepelijk geworden. 1 november 2024 heeft de overdracht van het pand van de gemeente naar de ontwikkelaar plaatsgevonden. De ontwikkelaar werkt momentaal hard aan de transformatie van het pand. De ontwikkelaar verwacht rond de jaarwisseling de sleutel over te dragen aan de nieuwe bewoners.  Wat? De oude LTS aan de Meester Abbink Spainkstraat 36-38 wordt niet meer gebruikt als school. De gemeente heeft eind 2024 het pand overgedragen aan de projectontwikkelaar Claver Real Estate. De ontwikkelaar is ondertussen begonnen met de verbouwing van het pand tot 25 huur woningen. Belangrijke punten voor dit plan zijn: Het gaat om herinrichting. Waardevolle onderdelen zoals de gevelversiering op de zijkant van het gebouw en bij de ingang blijven bewaard. Er komen 25 woningen in de vorm van studio's, appartementen en grondgebonden woningen (woningen op straatniveau). De bestaande herkenbare gangen, trappenhallen en klaslokalen blijven bewaard. Veilig wonen voor iedereen (levensloopgeschikt). Op de begane grond komt een ruimte waar u samen gebruik van kunt maken, met uitzicht over de groene voortuin. Hier kunnen bewoners en bezoekers elkaar ontmoeten. De buitenruimte wordt ingericht als ontmoetingsplek voor de buurt en bewoners. Afbeeldingen: sfeerimpressie herontwikkeling voormalige LTS school Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen. Dat staat in onze 'Woonvisie'. Dit is een document waarin het beleid op het gebied van de hele woningmarkt of een deel daarvan is uitgewerkt. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Maar ook voorzieningen zoals winkels en het theater. Wanneer? De verwachte planning is: Najaar 2025: verwachte sleuteloverdracht nieuwe bewoners Eind 2024: start verbouwing

    Ga naar website
  • Externe link: Detailhandel- en horecastructuurvisie

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-25 | Thema:

    Geef jou mening over het winkel- en horeca-aanbod in IJsselstein Wat vind u van het winkelaanbod in uw buurt? Mist u een gezellige lunchplek of juist een praktische winkel? De gemeente IJsselstein nodigt alle inwoners uit om hun mening te geven via een vragenlijst over winkels en horeca in IJsselstein.  Deze input is van groot belang voor de nieuwe Detailhandel- en Horecastructuurvisie: een plan dat bepaalt waar winkels en horecagelegenheden mogen komen en hoe winkelgebieden zich mogen ontwikkelen. Het doel? Een aantrekkelijke, bereikbare en leefbare stad, nu en in de toekomst. Vul de vragenlijst in Wat? Een detailhandel- en horecastructuurvisie is een plan over waar winkels en horeca mogen komen en hoe winkelgebieden zich mogen ontwikkelen. In dit plan staat welke plekken geschikt zijn voor winkels en horeca en waar geen nieuwe winkels of bepaalde typen horeca meer gewenst zijn. Voor bewoners betekent dit dat de dagelijkse boodschappen dichtbij en gemakkelijk bereikbaar blijven en dat winkelstraten er verzorgd uitzien. Het plan helpt ook om keuzes te maken als winkels verdwijnen of als er nieuwe functies, zoals wonen of zorg, in lege panden komen. Met deze visie zorgt de gemeente voor een goede verdeling tussen winkels, woningen en andere voorzieningen. Zo blijft de omgeving prettig om in te wonen, nu en in de toekomst. Deze visie is verbonden aan de Economische visie die in 2024 is vastgesteld. Waarom? De detailhandels structuurvisie is in 2017 gemaakt en verouderd door onder andere de vergrijzing en alle ontwikkelingen op het gebied van webwinkels. Een Horecastructuurvisie die richting geeft aan horeca in IJsselstein is er nog niet. Omdat detailhandel soms gecombineerd wordt met horeca is ervoor gekozen om een Detailhandel- en Horecastructuurvisie te maken. Hoe? We bundelen onze krachten en hechten veel waarde aan participatie. Samen met een werkgroep (circa 15 ondernemers uit verschillende branches en wijken) denken we na over de toekomst van winkels (detailhandel) en horeca in IJsselstein. Daarnaast organiseren we voor alle ondernemers in IJsselstein twee inloopavonden. Ook inwoners krijgen de kans hun mening en hun behoeften met betrekking tot winkels en horeca te laten horen. Wilt u op de hoogte blijven van de laatste stand van zaken? Houd dan deze pagina in de gaten. Wanneer? Mei-juli - Fase 1: De huidige situatie wordt in kaart gebracht. Er vinden interviews plaats met ondernemers, we gaan in gesprek met de werkgroep en roepen inwoners op om een vragenlijst in te vullen. Augustus-september - Fase 2: Alle informatie wordt samengebracht. Daarnaast betrekken we ondernemers tijdens ondernemersavond. Hou deze pagina in de gaten voor data in september 2025.  Oktober-november - Fase 3: De eerste versie van de (concept) detailhandel- en horecastructuurvisie wordt gemaakt. Deze bespreken we met de werkgroep en de ondernemers tijdens een ondernemersavond. November-december - Fase 4:  Detailhandel- horecastructuurvisie wordt afgemaakt en behandeld door het college en de raad.

    Ga naar website
  • Externe link: Randdijk

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:

    Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? Het bestemmingsplan voor de woningbouw is onherroepelijk. De initiatiefnemer werkt aan een onderbouwing voor een omgevingsvergunning. De onderzoeken die de intiatiefnemer heeft aangeboden waren nog niet voldoende, hierdoor is de planning vertraagd. Aanvraag van de omgevingsvergunning wordt begin 2026 verwacht. Naast de bouwplannen gaat de gemeente het groen in het noordelijke deel van de Randdijk verbeteren. Hiervoor is een apart participatietraject gestart waarbinnen de buurt in Q2/Q3 2025 kan meedenken. Wat? In het zuidelijke deel van de Randdijk (de plek van de boerderij en het erf) zijn er plannen voor de bouw van een appartementencomplex met 145 appartementen. De belangrijkste punten in dit plan zijn: De woningen komen in het zuidelijke deel van de Randdijk. Het uitzicht vanaf de balkons van de Cape Kennedy flat verandert bijna niet. Het ontwerp is in dezelfde stijl als de Cape Kennedy flat en heeft 4 verdiepingen met hoektorens van 7 en 9 verdiepingen. De toegang tot het gebouw is via de bestaande toegangsweg (Randdijk-Ruimtevaartbaan). Parkeren kan onder het gebouw. Voor het noordelijke deel van de Randdijk komt een groenverbeterplan. Hier willen we de landschappelijke kwaliteiten van het gebied houden. De natuur blijft bestaan: we verkennen de mogelijkheden voor half verharde wandelpaden en speelruimtes, en het groen dat er al is wordt verbeterd. Deze onderwerpen worden behandeld in een apart participatietraject. Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral door jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen, dat staat in onze Woonvisie. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad houden. Maar ook winkels en het theater. Hoe? We voeren verschillende onderzoeken uit en schreven samen met buurtbewoners een Nota van Uitgangspunten. De belangrijkste punten binnen dit plan zijn opgesomd onder het kopje 'Wat?'. De raad stelde de Nota van Uitgangspunten vast op 3 februari 2022. De ontwikkelaar stelde een ontwerpbestemmingsplan op met informatie uit de Nota van Uitgangspunten. Het college heeft dit ontwerpbestemmingsplan vastgesteld. Het plan kon u inzien van 21 december 2023 tot en met 31 januari 2024. Tijdens deze periode kon u het plan bekijken en een reactie (zienswijze) geven. Bekijk de vastgestelde versie van het plan via https://omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart (vul in bij document zoeken:IJsselstein Randdijk 21 – 21a of NL.IMRO.0353.BPRANDDIJK21A-VA01). Of kijk op officielebekendmakingen.nl. Wanneer? 28 november 2024: bestemmingsplan in werking getreden 3 oktober 2024: Vaststelling van het bestemmingsplan door de gemeenteraad 21 december tot en met 31 januari 2024: het ontwerpbestemmingsplan was te bekijken via ruimtelijkeplannen.nl (zoek op plannummer NL.IMRO.0353.BPRANDDIJK21A-0001). 6 september 2023: buurtbewoners en andere geïnteresseerden konden tijdens een inloopbijeenkomst van de ontwikkelaar meedenken over het bouwontwerp. 3 februari 2022: de raad stelde de Nota van Uitgangspunten vast. Participatie Projectonteikkelaar Vabo Ontwikkeling B.V. nodigde buurtbewoners en andere geïnteresseerden uit om mee te denken over het appartementencomplex. Apart participatietraject voor groen Naast de bouwplannen gaan we het groen in het noordelijke deel van de Randdijk verbeteren. Hiervoor is een apart participatietraject gestart waarbinnen de buurt in Q2/Q3 2025 kan meedenken.

    Ga naar website
  • Externe link: Contact en openingstijden

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-18 | Thema:

    Bellen 14 030 (maandag tot en met vrijdag, 08.30-17.00 uur). Vanuit het buitenland: 0031 30 686 1611 Voor spoedgevallen buiten werktijd bel: 14 030 Denk aan een gat in het wegdek of omgewaaide bomen. In ieder geval zaken die niet tot de volgende werkdag of na het weekend kunnen wachten. Mailen Mail ons via het algemene contactformulier. Contactformulier Postadres Postbus 26, 3400 AA IJsselstein Openingstijden Tijdens de zomervakantie (t/m 17 augustus) zijn we op vrijdagavond gesloten. Publieksbalie Op afspraak Bijvoorbeeld voor het aanvragen van reisdocumenten, uittreksels of een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Maandag: 08.30-12.30 uur Dinsdag: 08.30-12.30 uur Woensdag: 08.30-12.30 uur, 13.30-17.00 uur en 18.00-20.00 uur Donderdag: 08.30-12.30 uur Vrijdag: 08.30-12.30 uur, 13.30-17.00 uur en 18.00-20.00 uur Informatiebalie Geen afspraak nodig Melding doen of haal uw reisdocument op. Maandag: 08.30-17.00 uur Dinsdag: 08.30-17.00 uur Woensdag: 08.30-17.00 uur, en 18.00- 20.00 uur Donderdag: 08.30-17.00 uur Vrijdag: 08.30-17.00 uur, en 18.00-20.00 uur Bereikbaarheid Tram of bus De volgende bus- en tramlijnen stoppen bij halte Binnenstad, op 5 minuten loopafstand van het stadhuis. Sneltram 21 (Utrecht (Science Park of Centraal Station) via Nieuwegein – IJsselstein Bus 31 (IJsselstein – Bilthoven) Bus 106 (Nieuwegein – Gouda) Bus 195 (Benschop – Utrecht CS) Bus 295 (Rotterdam Capelse Brug – Utrecht CS) Buurtbus 504 (IJsselstein – Montfoort) Buurtbus 505 (IJsselstein – Woerden) Eigen vervoer Volg de borden richting parkeergarage Overtoom. Deze parkeergarage bevindt zich onder het stadhuis en heeft 2 ingangen. De Westzijde ligt aan de Benschopperweg. De Oostzijde ligt aan de Hogebiezen. Parkeren is de eerste 2 uur gratis. Toegankelijkheid Het publieksgedeelte op de begane grond is tijdens openingstijden toegankelijk voor bezoekers en klanten. De rest van het stadhuis is niet toegankelijk voor publiek, alleen op afspraak én onder begeleiding. Informatiepunt Digitale Overheid Contact met de overheid verloopt steeds vaker digitaal. Veel mensen vinden dit lastig. Kunt u wel wat hulp gebruiken of kent u iemand die hulp nodig heeft? Kom langs in de Bibliotheek Lek & IJssel. Zij denken graag met u mee en geven informatie, zodat u verder kunt. Ze kunnen u ook in contact brengen met de juiste organisatie, passend bij uw vraag en behoefte. Lees meer over Informatiepunt Digitale Overheid. Iets melden of een klacht indienen? Neem voor meldingen over afval, plaagdierenbestrijding en straatreiniging contact op met de RMN. Contactgegevens RMN info@rmn.nl 0900 – 603 92 22 Kijk voor actuele openingstijden op rmn.nl. Zijn er problemen met wegen, bomen, beplanting of bijvoorbeeld aan het straatmeubilair, doe een melding openbare ruimte. Camerabeveiliging Het stadhuis is beveiligd met videocamera's. Zo zorgen we voor uw en onze veiligheid, gezondheid en eigendommen. We houden ons hierbij aan de privacywetgeving. Huisregels Niet toegestaan Het dragen van wapens of gevaarlijke voorwerpen. Roken en drugsgebruik. (Geluids)overlast en grensoverschrijdend gedrag. Huisdieren, met uitzondering van hulphonden. Eten en drinken. Alleen tijdens officiële gelegenheden. Honden zijn niet toegestaan. Hulphonden wel.  Overige regels Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor hun kinderen. Voor het maken van beeld- en geluidsopnames moet u om toestemming vragen van alle betrokkenen. Strafbare feiten melden wij aan de politie. Veroorzaakte schade wordt verhaald op diegene die de schade heeft veroorzaakt.

    Ga naar website
  • Externe link: Wethouder Peter Bekker

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-17 | Thema:

    Portefeuilles Ruimtelijke ontwikkeling Omgevingswet Mobiliteit en parkeren Openbare ruimte, inclusief klimaatadaptatie Grondbeleid en grondzaken (waaronder snippergroen) Vergunningverlening bouwen, wonen en milieu  Afvalinzameling, reiniging en riolering Projectwethouder voor Clinckhoeff, De Kroon, Randdijk/Europakwartier, ROBA, Ruimtevaartbaan en Parallelweg Nevenfuncties als wethouder, onbetaald Lid Dagelijks Bestuur (DB) en Algemeen Bestuur (AB) Reinigingsdienst Midden-Nederland (RMN) Lid DB en AB Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) Lid AB Afvalverwijdering Utrecht (AVU)  Plaatsvervangend lid AB Recreatieschap Stichtse Groenlanden Nevenfuncties niet als wethouder, onbetaald Lid sponsorcommissie Stichting Wooninitiatief Huis Mandala te Nieuwegein Voorzitter Vereniging Van Eigenaren eigen wooncomplex te IJsselstein.

    Ga naar website
  • Externe link: Begraven

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:

    Hoe werkt het Er moeten minimaal 3 volledige werkdagen zitten tussen het moment van reserveren en de begrafenis of het bijzetten van een urn. Die tijd hebben we nodig voor administratieve voorbereidingen en het plannen van de buitendienst. Voor de begrafenis krijgt u in totaal 2 uur de tijd. Als u meer tijd nodig heeft, kunt u tegen extra kosten een verlenging aanvragen. Dag van reservering Dag van begrafenis of bijzetten urn Maandag Vrijdag Dinsdag Maandag Woensdag Dinsdag Donderdag Woensdag Vrijdag Donderdag Zaterdag Donderdag Zondag Donderdag Feestdagen tellen niet als werkdag. Nieuwe begraafplaatsagenda Vanaf 1 augustus 2025 stappen we over op een nieuwe versie van de begraafplaatsagenda. Dit betekent dat u voortaan via een andere website moet inloggen:  begraafplaatsagenda.eu Let op: Vanaf deze datum is de oude webagenda niet meer te gebruiken. Bestaande boekingen worden nog gewoon doorgevoerd, maar nieuwe boekingen mogen uitsluitend via de nieuwe agenda worden ingevoerd. Om toegang te krijgen tot de nieuwe agenda ontvangt u een e-mail van noreply@hellome.center. Volg de instructies in deze e-mail om uw account te activeren. Mocht u deze e-mail niet ontvangen, dan kunt u via de optie ‘wachtwoord vergeten’ op begraafplaatsagenda.eu een nieuw wachtwoord instellen. Belangrijk: Voeg na activatie van uw account ook uw medewerkers toe. In de bijlage vindt u een handleiding met verdere uitleg over de begraafplaatsagenda. Heeft u vragen? Neem dan contact op met de gemeente via 14 030 of info.bpa@ijsselstein.nl Veelgestelde vragen Ik heb geen e-mail ontvangen van noreply@hellome.center. Wat moet ik doen? Controleer eerst uw spammap. Als u geen e-mail heeft ontvangen, kunt u op de inlogpagina van begraafplaatsagenda.eu klikken op ‘Wachtwoord vergeten’ en een nieuw wachtwoord instellen. Wat gebeurt er met mijn bestaande boekingen? Alle bestaande boekingen worden overgezet en blijven gewoon staan. U hoeft hier niets voor te doen. Kan ik nog gebruikmaken van de oude agenda? Nee, vanaf 1 augustus 2025 is de oude webagenda niet meer te gebruiken. Alle nieuwe boekingen moeten via de nieuwe agenda worden ingevoerd. Hoe voeg ik mijn medewerkers toe? Na het inloggen kunt u in het menu naar ‘Medewerkers’ gaan en daar nieuwe medewerkers toevoegen. Zie de stap-voor-stap uitleg (pdf, 1,6 MB) Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten? Ga naar begraafplaatsagenda.eu en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. U ontvangt dan een e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen. Online begraafplaatsagenda Online begraafplaatsagenda De stappen die u moet volgen staan in de gebruikershandleiding (pdf, 1,45 MB) van de webagenda. Heeft u geen eigen inlogcodes? Maak dan gebruik van de algemene inlogcodes: Gebruikersnaam: Ondernemer01 Wachtwoord: Uitvaart030? Tevens dient u ook een e-mail te sturen naar info.bpa@ijsselstein.nl voor verdere afhandeling van de reservering met onderstaande gegevens: De naam van de begrafenisonderneming; Naam contactpersoon; Adres van de begrafenisonderneming; Het e-mailadres waarop we u kunnen bereiken; Het telefoonnummer waarop we u kunnen bereiken. Ontheffing Overtoom aanvragen In de binnenstad van IJsselstein zijn op verschillende plaatsen afsluitingen geplaatst die in de grond kunnen zakken (deze afsluitingen worden bollards genoemd). Rouwstoeten naar en vanuit de Basiliek kerk kunnen bij de heer P. van der Wielen ontheffing aanvragen voor de bollard op de Overtoom via p.vanderwielen@p1.nl. Kosten Soort kosten 2025 *Begraven in een algemeen (huur) graf voor 10 jaar € 1.467,75 Gebruik van de aula op begraafplaats De Hoge Akker tijdens een begrafenis € 209,70 Gebruik van een voorloper van Gemeente IJsselstein tijdens een begrafenis € 158,55 Verstrooien van as op het strooiveld van begraafplaats De Hoge Akker € 107,40 *U betaalt dan namelijk alleen de begraafkosten volgens de verordening op de heffing en de invordering van lijkbezorgingsrechten gemeente IJsselstein 2025. De kosten van de uitvaart worden, als dit mogelijk is, betaald uit de nalatenschap van de overledene. Als dit niet toereikend is, worden de nabestaanden in de eerste graad aangesproken het (resterende) bedrag te betalen. Mocht er in uw omgeving iemand zijn overleden waarbij het bovenstaande van toepassing is, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Terugvordering en Verhaal van WIL-Lekstroom, via telefoonnummer 030 - 702 23 00. Bezwaar belasting Heeft u bezwaar tegen de leges ? Dien binnen zes weken na de dagtekening van de door u ontvangen belastingaanslag bezwaar in. Het bezwaarschrift moet de redenen van uw bezwaar bevatten. Stuur ook de aanslag waar het om gaat als bijlage mee. Online bezwaar indienen Of schriftelijk (niet per e-mail) bij de heffingsambtenaar van de gemeente. Meer informatie hierover staat op de aanslag. Bereikbaarheid feestdagen Het stadhuis is op feestdagen gesloten. Tussen het moment van reserveren en de daadwerkelijke begrafenis moeten minimaal 3 werkdagen zitten. Feestdagen tellen niet als een werkdag! Begrafenissen kunt u 24/7 online op www.begraafplaatsagenda.nl vastleggen. Klik hier (pdf, 1,45 MB) voor meer informatie en de gebruikershandleiding. Begraafplaatsen De gemeente IJsselstein heeft twee begraafplaatsen in haar beheer. Begraafplaats de Hoge Akker en begraafplaats Eiteren. Op Eiteren vinden alleen nog bijzettingen plaats. Op begraafplaats De Hoge Akker worden de graven op volgorde uitgegeven. De nabestaanden kunnen kiezen voor begraving op het Rooms Katholieke gedeelte, het Algemene gedeelte of het Islamitische gedeelte. Op deze begraafplaats kan de aula gebruikt worden voor een afscheidsdienst. Indien u gebruik maakt van de aula op De Hoge Akker, dient u zelf te zorgen voor de catering/bediening. oor de aula hebben wij een vergunning brandveilig gebruik voor maximaal 75 personen (waarvan er 50 personen kunnen zitten). De begraafplaatsen zijn dagelijks toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang. Het college kan besluiten tot sluiting van de begraafplaats onder specifieke omstandigheden. Begraafplaats De Hoge Akker Noord IJsseldijk 57 3402 PG IJsselstein Begraafplaats Eiteren Eiteren 19 3401 PS IJsselstein Grafrechten Particuliere graven in de gemeente IJsselstein worden uitgegeven voor 20 jaar. Deze graven bestaan uit twee lagen en hebben ook de mogelijkheid om telkens met tien jaar verlengd te worden. De rechthebbende bepaalt wie er in het graf begraven mag worden. Ongeveer één jaar voordat de termijn verstreken is, ontvangt de rechthebbende een brief van de gemeente waarin dit staat aangegeven. De rechthebbende kan dan laten weten of hij/zij het grafrecht wilt verlengen of dat hij/zij er afstand van wilt doen. Kiest de rechthebbende ervoor de grafrechten niet te verlengen dan vervallen de rechten op het graf. Het graf wordt dan geruimd en de gemeente kan de plek dan opnieuw uitgeven. Bij algemene graven beschikt de belanghebbende tien jaar (wettelijke grafrust) over de grafrechten. Algemene graven bestaan ook uit twee lagen, maar kunnen niet verlengd worden. Bij algemene graven bepaalt de Gemeente IJsselstein wie er in het graf begraven wordt. Eén jaar voordat de termijn van tien jaar is verstreken ontvangt de belanghebbende van de gemeente een brief dat de grafrechten beëindigd worden. Islamitisch begraven Op begraafplaats De Hoge Akker is een deel gereserveerd voor Islamitische graven. De meeste moslims die niet in Nederland geboren zijn, maar er wel wonen en overlijden, worden begraven in hun geboorteland. Maar de moslims die in Nederland geboren zijn, willen niet altijd in het geboorteland van hun ouders begraven worden. De gemeente heeft daarom een islamitisch gedeelte op de begraafplaats De Hoge Akker gerealiseerd. De graven zijn dusdanig gesitueerd dat de overledene met het hoofd richting Mekka begraven wordt. Ruimen van graven Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf dat werkt volgens een vastgesteld ruimingsprotocol. Hierbij is een respectvolle ruiming het uitgangspunt. Tijdens het ruimen wordt het betreffende deel van de begraafplaats afgeschermd zodat de werkzaamheden niet zichtbaar zijn. Het kan voorkomen dat een deel van de begraafplaats tijdelijk wordt afgesloten. Als er tijdens de werkzaamheden een begrafenis is worden de werkzaamheden tijdelijk stilgelegd zodat de begrafenis op de gebruikelijke manier kan plaatsvinden. Ruimen van graven vinden meestal plaats het jaar volgend op dat de grafrechten zijn afgelopen. Nabestaanden worden hier niet meer van op de hoogte gebracht. Tot het moment van ruimen worden de graven niet door de gemeente onderhouden. As uitstrooien op begraafplaats de Hoge Akker Op begraafplaats De Hoge Akker heeft de gemeente een strooiveld. Hier kan de as van een overledene uitgestrooid worden. Als gemeente moeten wij registreren van wie er as wordt uitgestrooid. Gedenktekens zijn niet toegestaan op het strooiveld. Nabestaanden kunnen online een datum en een tijdstip plannen voor het verstrooien van as. Dit kan op maandag tot en met vrijdag van 10.00 uur tot en met 15.00 uur en op zaterdag van 11.00 uur tot en met 13.00 uur. Hoe werkt het: Vul het formulier in Houd rekening met minimaal 2 weken verwerkingstijd vanaf het moment van invullen en het daadwerkelijke uitstrooien; Na de bevestiging kunt u op de dag en het tijdstip waarvoor de afspraak is gemaakt met de urn/asbus naar begraafplaats De Hoge Akker komen; U kunt ervoor kiezen om zelf de as uit te strooien of de begraafplaatsbeheerder kan dit doen in uw bijzijn; Voor het uitstrooien van de as heeft u maximaal een ½ uur de tijd. Meer weten Heeft u vragen? Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 030. Begrafenis online vastleggen Begrafenissen kunt u 24/7 online vastleggen. Tussen het moment van reserveren en de daadwerkelijke begrafenis moet minimaal 3 werkdagen zitten. Ondernemer Ondernemers zonder eigen inlogcodes kunnen gebruikmaken van de algemene inloggegevens: Gebruikersnaam: Ondernemer01 Wachtwoord: Uitvaart030? Daarnaast mailt u naar de gemeente voor verdere afhandeling van de reservering. Gebruik hiervoor het e-mailadres: info.bpa@ijsselstein.nl. U vermeldt in de e-mail de volgende gegevens: De naam van de begrafenisonderneming Naam contactpersoon begrafenisonderneming Adres van de begrafenisonderneming Het e-mailadres waarop we u kunnen bereiken Het telefoonnummer waarop we u kunnen bereiken

    Ga naar website
  • Externe link: Lagebiezen 4 en 6

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-24 | Thema:

    Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? Na de zomer van 2025 wordt het ontwerp van de wijziging van het omgevingsplan ter inzage gelegd. Het is de bedoeling om de wijziging omgevingsplan in Q1 2026 in de vergadering van de gemeenteraad te behandelen. Na vaststelling start de aanbestedingsprocedure naar een partij die de grond wil kopen en de woningen wil ontwikkelen. Sloop van de gebouwen zal nog in 2025 plaats vinden. Wat? Deze plek is perfect voor woningbouw, omdat het dichtbij het centrum ligt. Ook zijn er voorzieningen zoals dagbesteding en een fietsenwinkel in de buurt. Het openbaar vervoer is op loopafstand. De belangrijkste uitgangspunten voor het plan zijn: Een mix van grondgebonden woningen en appartementen. Maximaal 3 bouwlagen. Bestaand groen blijft zo veel mogelijk behouden. Aantal parkeerplaatsen volgens de parkeereisen van de gemeente. Wens voor een gezondheidscentrum waar de huidige fysiopraktijk onderdeel van wordt (hierover lopen gesprekken). In de nieuwsbrief hiernaast leest u alles over de laatste ontwikkelingen.  Onderstaand ziet u om welk gebied het gaat.  Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen, dat staat in onze Woonvisie. Door uitbreiding van het aantal woningen kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Maar ook voorzieningen zoals winkels en het theater.  Hoe? Er zijn verschillende onderzoeken gedaan. Samen met buurtbewoners is een Nota van Uitgangspunten (pdf, 64,8 MB) geschreven. Hierin staan de voorwaarden voor het toekomstige ontwerpplan. Op 11 mei 2023 heeft de gemeenteraad de Nota van Uitgangspunten vastgesteld. Nu werken wij aan het omgevingsplan. Hierin staan de regels voor de fysieke leefomgeving. Dit doen we op basis van de Nota van Uitgangspunten. Tijdens het proces is het mogelijk om uw mening te geven. Hiervoor ontvangen omwonenden een uitnodiging.  Wanneer? Na de zomer 2025: ontwerp omgevingsplan ter inzage Na de zomer 2025: een informatieavond/inloopavond Na de zomer 2025: vaststellen Omgevingsplan In de tussentijd wordt gewerkt aan de voorbereiding voor de aanbestedingsprocedure. Zodra er meer informatie bekend is, werken we deze pagina bij.

    Ga naar website
  • Externe link: Actuele werkzaamheden

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:

    Leidingen Oranjekwartier Van 12 mei tot eind augustus vernieuwen we de gas- en waterleidingen in de wijk. De werkzaamheden vinden vooral plaats in de stoep, maar soms worden ook delen van de weg of parkeerplaatsen tijdelijk afgesloten. Dit kan leiden tot verkeersomleidingen of minder parkeergelegenheid. Updates over de voortgang en de locatie van de werkzaamheden vind je in de BouwApp. 

    Ga naar website
  • Externe link: Grondwaterloket

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-21 | Thema:

    Wat is grondwater? Grondwater is al het water dat zich in de bodem bevindt. Bij het graven van een gat in de grond stroomt er na enige tijd water toe, tussen de gronddeeltjes door. Dit is grondwater en bestaat uit regen- en/of rivierwater dat in de bodem is gezakt. Als de kuil vol met water blijft staan, dan heeft u het grondwater bereikt. Dit wordt ook wel de grondwaterstand (het grondwaterpeil) genoemd. De grondwaterstand wordt onder andere bepaald door het peil van de sloten in de omgeving. Het grondwater wordt aangevuld door regen dat de bodem insijpelt. Het grondwater is erg nuttig want bomen, planten en andere gewassen voeden zich ermee. Een teveel of een tekort aan grondwater kan overlast geven. Grondwaterstand Regenwater infiltreert in de bodem en zakt tot het niet verder kan; namelijk tot een laag grond die geen water doorlaat. Boven deze laag raakt de grond 'verzadigd'. Dit houdt in dat de grond geen water meer kan opnemen. De hoogte waarop deze verzadiging optreedt, is de grondwaterstand (of grondwaterpeil). Veel factoren beïnvloeden de grondwaterstand, zoals: Hoeveel regen er valt Hoeveel (regen)water verdampt Uit welke lagen de bodem bestaat (bijvoorbeeld veen-, klei- of leemlagen) en hoeveel water deze lagen doorlaten De afstand tot het oppervlaktewater (sloot, rivier) en het waterpeil van het oppervlaktewater De waterdruk uit diepere bodemlagen Zetting bodemdaling. Hierdoor komt het grondwater steeds dichter aan de oppervlakte Doordat de grondwaterstand afhankelijk is van zoveel factoren, is het niet te beheren en is er dus geen (overheids)instantie verantwoordelijk voor het beheer van de grondwaterstand. Het grondwatersysteem zit dus ingewikkeld in elkaar. Het is (meestal) onzichtbaar en houdt zich niet aan gemeentegrenzen. We kunnen het zelf lastig beïnvloeden, terwijl het wel grote invloed kan hebben op de functies van de grond. Wat kunt u doen om grondwaterproblemen te voorkomen? Als het grondwater te hoog staat, kan dit overlast geven. Wat kunt u zelf doen om overlast te beperken? U leest hier meer. Oorzaken problemen thuis De 3 belangrijkste oorzaken van vochtproblemen in huis zijn vaak: te weinig ventilatie, lekke riolen of regenpijpen of een te hoge grondwaterstand. Ventileren kan heel gemakkelijk door eens per dag de ramen even open te zetten. Dit is belangrijk om het vocht in huis, van het koken of wassen, te verdrijven. Ook met het ventileren van de kruipruimte kunt u soms een muffe lucht in huis voorkomen. Door een lekke regenpijp kan vocht door de buitenmuur naar binnen komen. Daarnaast kan ook het riool in uw huis lekken of verstopt zijn. Dit zorgt ook voor vochtoverlast. Schakel een installateur in als u dit soort problemen ervaart. Grondwater in de kruipruimte Grondwater in de kruipruimte hoeft geen probleem te zijn, immers de kruipruimte heeft geen functie. Maar als gevolg van het water in de kruipruimte kunnen er wel problemen in uw woning ontstaan. Als u grondwater in de kruipruimte hebt en daarvan hinder ondervindt (bijvoorbeeld vocht in de muren) adviseren wij u om de situatie bij uw woning door een adviesbureau te laten onderzoeken. Een oplossing kan zijn om gaten en kieren in de begane grondvloer te dichten en het kruipluik vochtdicht te maken. Hiermee voorkomt u dat vochtige lucht vanuit de kruipruimte naar de woonruimte stroomt. Een andere oplossing kan zijn om te diepe kruipruimten op te hogen/vullen met goed doorlatend materiaal. Het effect is dat het grondwater minder goed kan optrekken. Water wegpompen Wij adviseren u om het grondwater uit uw kruipruimte niet weg te pompen. Dat is slechts een tijdelijke oplossing, waardoor schade aan uw woning en omliggende gebouwen kan ontstaan. Door het wegpompen van het grondwater wordt het evenwicht in de ondergrond verstoord en kan de bodem zakken. Als uw huis, of dat van uw buren, op houten palen is gebouwd, is grondwater nodig om te voorkomen dat deze palen gaan rotten. Kijk voor meer informatie en tips op: http://www.riool.info/home Grondwater in de gemeente IJsselstein De gemeente IJsselstein ligt deels in een nat gebied, waarbij het land nauwelijks hoger ligt dan het water in de sloot. De grondwaterstand is hierdoor in de gemeente hoog. Om de grondwaterstand te meten heeft de gemeente IJsselstein een grondwatermeetnet ingericht. Hier ziet u een overzicht van de meetpunten in de gemeente IJsselstein. De grondwaterstanden worden meerdere keren per dag automatisch gemeten en zijn online te bekijken via het grondwaterportaal van IJsselstein. Wilt u weten hoe hoog het grondwater bij u in de buurt staat, dan kunt u ook contact opnemen met de afdeling Civiele Techniek. Deze is bereikbaar via het algemene nummer van de gemeente IJsselstein: 14 030. Waar bent u zelf verantwoordelijk voor? De gemeente treft alleen maatregelen in de openbare ruimte. Particulieren (zoals huiseigenaren) zijn zelf verantwoordelijk voor het treffen van maatregelen tegen grondwaterproblemen op hun eigen terrein/perceel. Dit geldt ook voor funderingsproblemen, lekkende kelders en voor bijvoorbeeld begane vloeren die niet dampdicht zijn. Ondergrondse gebruikruimtes van panden, zoals een kelder of een souterrain, moeten volgens de bouwregelgeving waterdicht zijn. Als dat niet het geval is, is er sprake van een bouwkundig probleem waarvoor de eigenaar verantwoordelijk is. Eventuele bouwtechnische aanpassingen om grondwaterproblemen tegen te gaan, zijn dan ook voor uw eigen rekening. Bij overlast door een te hoge grondwaterstand kunt u een aantal maatregelen (laten) uitvoeren. Denk hierbij aan het waterdicht maken van uw vloer, het opvullen van de kruipruimte of het aanleggen van een drainage in uw tuin. Ook is het belangrijk om uw woning en kruipruimte goed te ventileren. Wat doet de gemeente? De gemeente heeft de zorgplicht voor het grondwater. Dit houdt in dat de gemeente in het openbaar gebied maatregelen moet treffen om structurele grondwateroverlast zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken. Deze zorgplicht heeft het karakter van een inspanningsverplichting. Dit houdt in dat de gemeente alleen maatregelen in de openbare ruimte hoeft te treffen als er sprake is van structurele grondwateroverlast en alleen als dit doelmatig is. Doelmatig wil zeggen dat de gemeente per situatie een afweging moet maken van kosten en baten. Als er in uw wijk sprake is van een structureel grondwaterprobleem zal de gemeente bekijken of er en zo ja welke maatregelen in de openbare ruimte genomen kunnen worden om het grondwaterprobleem te verhelpen. De aanleg van een drainageleiding in de openbare ruimte die het grondwater afvoert kan een mogelijkheid zijn. Op grond van doelmatigheid legt de gemeente alleen een drainageleiding aan als dit samengaat met het vervangen van het riool. Naast de zorgplicht voor het grondwater is de gemeente verantwoordelijk voor de aanleg en het beheer van riolering op openbaar terrein. Via de riolering wordt ook overtollig grondwater, afvalwater en hemelwater afgevoerd. In het Water- en rioleringsprogramma (pdf, 2,72 MB) kunt u hier meer over lezen.  

    Ga naar website
  • Externe link: Pers

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-18 | Thema:

    Bestuursvoorlichting en persvragen Onze woordvoerders zijn uitsluitend bereikbaar voor media. Bent u niet van de media? Kijk dan op onze Contactpagina. Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur kunt u onze woordvoerders bereiken op: Telefoon: 14 030 E-mail: communicatie@ijsselstein.nl Persberichten 2025.07.17 Jacht brengt jongeren en politie in contact 2025.07.10 Geen bijzonderheden bij controle opslagruimtes 2025.07.08 Vooral jonge IJsselsteiners in nieuwe woningen Hazenveld 2025.06.26 Nieuwe burgemeester van IJsselstein heet Ester Weststeijn 2025.06.07 Koninklijke onderscheiding bij 42e IJsselsteinloop 2025.06.06 Evenementen blijven op Podium 2025.05.14 Anonieme tip leidt tot aanhouding 2025.05.09 Eerste omgevingsvergunning voor bedrijventerrein ‘De Kroon’ een feit  2025.04.25 Lintjes in IJsselstein 2025.04.17 Het Podium blijft evenemententerrein 2025.04.15 Gemeentelijke Compliment voor organisatrice Vrijheidsfestival 2025.02.10 Maak kennis met de IJsselsteinse politiek in gratis cursus 2025.01.29 Geen bijzonderheden bij onverwachte controle kelderbergingen 2025.01.22 Vermoedelijk dumping drugsafval bij IJsselstein 2025.01.14 Brandweercommandant ontvangt gemeentelijke onderscheiding 2025.01.14 Activiteiten en ondersteuning Studio 10 gaan door 2024.12.19. Evenementen komende 2 jaar op Podiumterrein 2024.12.19. IJsselsteiners kunnen zorgen melden bij Meldpunt Bezorgd 2024.12.13. Gemeente op zoek naar locaties voor evenementen 2024.12.02. Overtreding Milieuwet bij onverwachte controle restaurants 2024.12.02. IJsselstein is 150 fruitbomen rijker – succesvolle actie 2024.11.18. IJsselstein vangt financiële klap op 2024.11.11  Controle elektrische tweewielers Overtoom 2024.11.08. Tijdelijke bouwbrug verdwijnt 2024.11.05. Woningsluiting verlengd 2024.11.04. Wethouder draagt sleutel over aan projectontwikkelaar: bouw van 25 woningen van start 2024.10.31. Burgemeester Patrick van Domburg verlaat IJsselstein 2024.10.22  Burgemeester sluit woning Braziliëhof 2024.10.02. Geen tijdelijke woningen aan Noord IJsseldijk 2024.09.30. Koninklijke onderscheiding voor de heer Henk ter Horst 2024.09.03. Nieuwe subsidieregeling isolatie koopwoningen vastgesteld 2024.08.23. IJsselstein bruist van cultuur: Ontdek CultiTijd in september 2024.07.22. Nieuwegeiner ontvangt last onder dwangsom voor drugshandel 2024.07.15. Nieuwe woningen voor starters en senioren aan Hazenveld 2024.07.12. Gezamenlijke visie geeft focus aan de economische groei 2024.06.19. Gemeente, woningcorporatie en zorgaanbieders werken samen aan wonen en zorg 2024.06.18. Burgemeester sluit woning vanwege mogelijke dreiging 2024.06.13. Last onder dwangsom voor aangehouden Nieuwegeiner 2024.06.12. Hinder bij maatregelen gevel Fulcotheater en stadhuis 2024.06.11. Berichten over uw Buurt 2024.05.24. Wethouder Edwin Tas herbeleeft zijn jeugd tijdens geslaagde natuurles 2024.04.29. Alles komt terecht – nieuw minimabeleid 2024.04.26. Eerste deel van doorfietsroute geopend in IJsselstein 2024.04.26. Lintjes in IJsselstein 2024.04.10. Last onder dwangsom voor jonge IJsselsteiner 2024.03.22. Gebiedsontzegging na mishandeling 2024.02.23. Denk mee over zon en wind in IJsselstein 2024.02.08. Bodycams Voor Boa's 2024.01.24. Gemeente Veilt Deel Kunstcollectie 2023.12.20. Dirigent IJsselsteins Zeemanskoor ontvangt Compliment 2023.12.18. Welkom aan nieuwe IJsselsteiners 2023.12.18. Compliment voor jarenlange inzet kunst en hobbymarkt 2023.12.11. Commissaris van de Koning bezoekt IJsselstein

    Ga naar website
  • Externe link: Tegeltaxi

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-21 | Thema:

    Tijdens het NK Tegelwippen haalt de gemeente uw gewipte tegels gratis bij u op, met een elektrisch voertuig met grijpkraan. Wanneer komt de tegeltaxi? Vrijdag 6 juni (aanvragen niet meer mogelijk) Vrijdag 4 juli (aanvragen niet meer mogelijk) Vrijdag 5 september Vrijdag 3 oktober Vrijdag 31 oktober Spelregels Tegeltaxi U woont in de gemeente IJsselstein. U bent een inwoner, maakt geen gebruik van de taxi als organisatie of bedrijf. U vervangt de tegels uit uw tuin door groen. Alleen stenen en klinkers worden opgehaald, geen grind, zand, grond, planten of ander afval. U biedt minimaal 1 vierkante meter en maximaal 15 vierkante meter tegels aan. U biedt de tegels aan volgens de regels: U legt de tegels maximaal 1,5 meter hoog opgestapeld. U legt de tegels de avond van tevoren al klaar aan de weg (of uiterlijk om 7:30 uur op de dag dat het opgehaald wordt). De tegels liggen NIET op eigen terrein, onder of tegen bomen, lantaarnpalen, schuttingen, muren of andere voorwerpen. De tegels moeten bereikbaar zijn voor een vrachtwagen. Houd ruimte over voor doorgang op de stoep. Liggen de tegels niet goed? Dan nemen we ze niet mee. U kunt een nieuwe afspraak maken. We kunnen een steekproef doen om te controleren of u de tegels inderdaad vervangen heeft door groen. Is uw tuin weer bestraat? Dan brengen we de ophaalkosten bij u in rekening. Meedoen? Meld u aan via e-mail: tegeltaxi@ijsselstein.nl. Doe dit minstens 1 week van tevoren. Wat moet u in de e-mail zetten? Stuur deze gegevens mee: Uw naam Uw adres en postcode (waar de tegels gelegd worden) Uw telefoonnummer Het aantal tegels dat u wilt laten ophalen (ongeveer) Een foto van de tegels De datum waarop u de tegels wilt laten ophalen Bewijs van aanmelding van het NK Tegelwippen. Meld uw tegels aan via de website van het NK Tegelwippen. Het doorsturen van de bevestigingsmail of een screenshot ervan is goed. Waarom de tegels eruit? Een groene tuin is beter voor het klimaat. Het helpt bij veel regen of hitte in de zomer. Het is ook goed voor bijen, vlinders en vogels. Samen maken we de buurt groener! Ook tellen uw gewipte tegels mee voor de score van onze gemeente in het NK Tegelwippen! Meer informatie Kijk ook eens op de website van Klimaatklaar en hou de website in de gaten voor nieuws. Voor vragen of meer informatie over de tegeltaxi kunt u contact opnemen via info@ijsselstein.nl. Geen zin om te wachten? Lever de tegels in bij RMN

    Ga naar website
  • Externe link: Verhuizen

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-18 | Thema:

    Hoe werkt het Online verhuizing doorgeven Gebruik uw Digid om in te loggen. U ontvangt na de verwerking een bevestiging op het nieuwe adres. Schriftelijk doorgeven Print het verhuisformulier (pdf, 101 kB) uit en vul het volledig in. Stuur het verhuisformulier samen met de benodigde stukken opsturen naar: Gemeente IJsselstein T.a.v. Klantcontactcentrum/BS Postbus 26, 3400 AA IJsselstein. Persoonlijke aangifte Geef uw verhuizing door bij de receptie in het stadhuis van de gemeente IJsselstein. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Meenemen Uw identiteitsbewijs (dat moet nog geldig zijn); Een koopovereenkomst of huurcontract met uw nieuwe adres; Toestemmingsformulier hoofdbewoner (pdf, 70 kB); Toestemmingsverklaring van andere ouder of gezaghouder (pdf, 50 kB); Kopie legitimatiebewijs van de toestemmingever. Verhuist u naar een andere gemeente? Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u naartoe verhuist. U hoeft zich niet uit te schrijven bij de gemeente IJsselstein. Dat regelen wij voor u. Verhuist u naar het buitenland? Kijk dan voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

    Ga naar website