Filters
Zoekresultaten 1 - 20 van 106 resultaten
Mantelzorgwoning
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-05-23 | Thema:
Wilt u voor iemand zorgen die dat zelf niet meer kan of binnenkort niet meer kan? U mag dan tijdelijk een extra woning bouwen op uw eigen terrein of op het terrein van uw naaste die zorg nodig heeft. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld uw garage te verbouwen tot woning voor uw ouders die uw zorg nodig hebben. Dit noemen we een mantelzorgwoning. Onder bepaalde voorwaarden kan dit zonder vergunning.
Ga naar websiteTijdelijke verkeersmaatregel
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-12-02 | Thema:
Als u tijdelijk de openbare weg in de gemeente geheel of gedeeltelijk wilt afzetten, dan heeft u daarvoor toestemming nodig van de gemeente. Dit doet u door het aanvragen van een verkeersbesluit. Vaak is dit het geval bij het organiseren van een evenement of bij (bouw)werkzaamheden. Het verkeersbesluit moet u minimaal 8 weken van te voren indienen. Verkeersbesluit aanvragen U kunt ook schriftelijk een verkeersbesluit aanvragen (pdf, 390kb).
Ga naar websiteTijdelijke reclame plaatsen voor een evenement
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2024-12-20 | Thema:
U mag een activiteit of evenement aankondigen met driehoeksborden of sandwichborden. Dit zijn borden die vastgemaakt worden aan een aanwezige lantaarnpaal. U meldt dit vooraf bij de gemeente.
Ga naar websiteMonumentensubsidie
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-11-24 | Thema:
Als eigenaar van een gemeentelijk monument of rijksmonument kunt u een lening of subsidie aanvragen voor werkzaamheden aan uw monument. Heeft u na het lezen van de onderstaande informatie nog een vraag of wilt u overleggen voordat u een aanvraag indient? Dat kan! Stuur een e-mail naar erfgoed@oldebroek.nl. Leningen Als eigenaar van een rijksmonumentaal woonhuis komt u in aanmerking voor de Restauratiefonds-hypotheek. Dit is een lening met een lage rente van de Rijksoverheid. Als eigenaar van een gemeentelijk monument kunt u in aanmerking komen voor Cultuurfonds-hypotheek. Dit is een lening met een lage rente voor onderhoud of restauratieplannen aan uw gemeentelijk monument. Subsidies Voor een rijksmonument dat geen woonhuis is zoals een pakhuis, boerderij, kerk, kantoor- of fabrieksgebouw, is er een instandhoudingssubsidie. Deze subsidie is bedoeld om het rijksmonument in goede staat te houden en wordt over een periode van 6 jaar uitgekeerd. Als eigenaar van een gemeentelijk monument kunt u in aanmerking komen voor een subsidie van de provincie Gelderland. U moet voldoen aan de voorwaarden die de provincie Gelderland stelt. De subsidie vraagt u aan bij de gemeente Oldebroek. Voor onderhoud, restauratie en duurzame maatregelen aan uw gemeentelijke- of rijksmonument kunt u subsidie aanvragen bij de gemeente Oldebroek. De subsidie is bedoeld als tegemoetkoming in de meerkosten die voor de instandhouding van het monument worden gemaakt. De hoogte van de subsidie bedraagt: voor onderhoudswerkzaamheden geldt een percentage van 20% met een maximale subsidiebijdrage van € 1.000,- per 2 kalenderjaren; voor restauratiewerkzaamheden geldt een percentage van 20% met een maximale subsidiebijdrage van € 2.500,- per 5 kalenderjaren; Voor duurzaamheidsmaatregelen geldt een percentage van 30% met een maximale subsidiebijdrage van € 1.500,- per 15 kalenderjaren.
Ga naar websiteRiool verstopt
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-08-15 | Thema:
Als u last heeft van een verstopt riool, probeert u eerst te onderzoeken waar het probleem zit. Bij een verstopping op uw eigen terrein schakelt u zelf een loodgieter in. Als de verstopping op gemeentegrond zit, kunt u dit melden bij de gemeente. Wij verhelpen dan de verstopping. Melding doorgeven of bel met 0525 63 82 00.
Ga naar websiteSubsidies
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-10-06 | Thema:
Heeft u een goed idee dat de gemeente Oldebroek mooier, gezonder of levendiger maakt? Dan helpt de gemeente u graag op weg! Instellingen, verenigingen en andere organisaties kunnen op verschillende gebieden een financiële bijdrage aanvragen voor activiteiten die bijdragen aan het welzijn van onze inwoners. Dit kunnen activiteiten zijn op het gebied van: Sport: wedstrijden of evenementen, deskundigheidsbevordering niet-commerciële sportaanbieders Zorg: voorlichting, jeugdgezondheidszorg, AED-training Welzijn: deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers Cultuur: muziek, lokale culturele initiatieven, Open Monumentendag Subsidie aanvragen U kunt ook schriftelijk subsidie aanvragen (pdf, 146kb).
Ga naar websiteAsbest verwijderen
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-04-04 | Thema:
Asbest is een gevaarlijk materiaal dat niet meer mag worden gebruikt in woningen en gebouwen. Wilt u asbest in of rondom uw woning of bedrijf verwijderen? Dan moet u dit vooraf melden via het Omgevingsloket. De Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe) handelt de melding af. Melding indienen met DigiD Asbest zelf verwijderen Deze werkzaamheden mag u zelf doen: Verwijderen van geschroefde platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn (geen dakleien), maximaal 35m2 per perceel. Verwijderen van niet-gelijmde vloertegels en/of niet-gelijmde asbesthoudende vloerbedekking, maximaal 35m2 per perceel. U moet minimaal 5 werkdagen van te voren een melding indienen. Richtlijnen asbest verwijderen en verpakken Draag beschermende kleding. Houd de delen zoveel mogelijk intact. Spuit het asbestafval nat. Pak het asbestafval dubbel in. Gebruik hiervoor speciale asbestzakken of doorzichtig plastic folie van minimaal 0,2mm en omwikkel dit met een laag tape. Herhaal deze handelingen nog een keer. Geef op het pakket duidelijk aan dat het om asbest gaat. Lever het verpakte asbestafval in bij een afvalinzamelaar. Asbest laten verwijderen Als u meer dan 35m2 aan asbest wilt verwijderen moet u dit laten doen door een gecertificeerd bedrijf. U heeft dan ook een asbestinventarisatierapport nodig. Dien de melding minimaal 4 weken van te voren in.
Ga naar websiteGeregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-11-17 | Thema:
U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. Dit kunt u in elke gemeente regelen. U gaat persoonlijk naar de gemeente en tekent in elkaars bijzijn de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. Omzetting geregistreerd partnerschap in huwelijk met DigiD
Ga naar websiteRijbewijs online verlengen
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2024-12-20 | Thema:
U kunt online uw rijbewijs verlengen of een extra categorie toevoegen via de website van de RDW. Na 2 werkdagen kunt u uw rijbewijs ophalen op het gemeentehuis. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Rijbewijs verlengen via RDW
Ga naar websiteKlein kansspel organiseren
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-12-02 | Thema:
Bij een kansspel gokken de deelnemers om te kunnen winnen. Voorbeelden van kleine kansspellen zijn bingo, kienspel, vogelpiekspel en rad van avontuur. Als u een kansspel wilt organiseren, dan moet u dit melden bij de gemeente. U geeft minimaal 2 weken van tevoren de tijd en de datum door. Klein kansspel melden U kunt ook schriftelijk een klein kansspel melden (pdf, 336kb)
Ga naar websiteTegemoetkoming Leerlingenvervoer
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-05-16 | Thema:
Alle kinderen hebben recht op onderwijs. Als ouder(s) of verzorger(s) moet u zelf zorgen dat uw kinderen elke dag naar school kunnen. Meestal is dit geen probleem. Voor sommige kinderen is naar school gaan lastiger. Bijvoorbeeld omdat ze een beperking hebben of door een grote afstand tussen huis en de school. Deze kinderen komen mogelijk in aanmerking voor leerlingenvervoer van de gemeente. De gemeente betaalt dan (een deel van) de kosten voor het vervoer of zorgt voor aangepast vervoer (taxivervoer). Voor leerlingen uit de gemeente Oldebroek loopt de aanvraag voor leerlingenvervoer via de afdeling leerlingenvervoer Elburg. De aanvraag voor leerlingenvervoer moet hier elk jaar voor 1 juni binnen zijn. De medewerker leerlingenvervoer kijkt samen met u naar een passende oplossing.
Ga naar websiteKlacht indienen
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-07-23 | Thema:
Vindt u dat een bestuurder of medewerker van de gemeente Oldebroek u of iemand anders onbehoorlijk heeft behandeld? Dan kunt u een klacht indienen bij de klachtencoördinator van de gemeente. Wilt u dat wij iets repareren, opruimen of bent u ontevreden over een situatie in de openbare ruimte? Dan kunt u een melding openbare ruimte doen. Dien online uw klacht in Het is ook mogelijk om uw klacht mondeling of schriftelijk in te dienen. Om uw klacht mondeling in te dienen kunt u contact opnemen met de klachtencoördinator via tel. 0525 63 82 00. Uw schriftelijke klacht kunt u indienen door een brief te sturen naar gemeente Oldebroek, t.a.v. de klachtencoördinator, Raadhuisplein 1, 8096 CP Oldebroek.
Ga naar websiteTakken en snoeihout
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-11-28 | Thema:
U kunt uw takken en snoeihout gratis laten ophalen door de firma ABL. Dat kan tijdens de takkenroute die de gemeente organiseert op de volgende donderdagen. Ophaaldagen 2026 19 maart 23 april 21 mei 18 juni 24 september 22 oktober 19 november 17 december Zet uw takken- en snoeiafval voor 07.30 aan de weg en meld dit vooraf via e-mail of telefoon.
Ga naar websiteOnroerendezaakbelasting
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-09-17 | Thema:
Als u op 1 januari van het belastingjaar eigenaar of gebruiker bent van een onroerende zaak (bijvoorbeeld een woning, bedrijfsgebouw, stuk grond) betaalt u onroerendezaakbelasting (OZB). Er zijn twee soorten OZB: een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting. De eigenarenbelasting geldt voor woningen en niet-woningen. De gebruikersbelasting geldt alleen voor niet-woningen. Met wijzigingen door bijvoorbeeld verkoop, verhuizing of overlijden in de loop van het jaar wordt geen rekening gehouden. Bij verkoop verrekent de notaris de eigenarenbelasting meestal met de nieuwe eigenaar. Woning of niet-woning? Als de waarde van het woongedeelte minder dan 70% deel uitmaakt van de totale waarde van de onroerende zaak, is voor de OZB sprake van een niet-woning. Is de waarde van het woongedeelte 70% of meer van de totale waarde, dan is voor de OZB sprake van een woning. De grondslag voor de eigenarenbelasting is gelijk aan de totale WOZ-waarde van het object. De grondslag voor de gebruikersbelasting voor niet-woningen is gelijk aan de waarde van het niet-woninggedeelte.
Ga naar websiteGehandicaptenparkeerplaats
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-09-26 | Thema:
Als u gehandicapt bent, kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen bij de gemeente. In uw woonomgeving moet een dusdanige krapte in beschikbare parkeerruimte zijn dat parkeren op acceptabele afstand van uw woning niet mogelijk is. De gemeente beoordeelt of hier in uw situatie sprake van is. Daarnaast kijkt de gemeente bij de beoordeling naar de verkeersveiligheid. Een gehandicaptenparkeerplaats bestaat uit de volgende voorzieningen: een parkeervak gemarkeerd met een kruis; een verkeersbord met een kentekenbord; De parkeerplaats is ongeveer 3 meter breed (in geval van gestoken parkeren). Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen U kunt ook schriftelijk een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen (pdf, 352kb).
Ga naar websiteAfvalstoffenheffing
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-09-17 | Thema:
De gemeente zamelt alle huishoudelijke afvalstoffen voor u in. De kosten van het ophalen en verwerken van dit afval worden via de afvalstoffenheffing in rekening gebracht. U betaalt afvalstoffenheffing als u hoofdgebruiker van een (gedeelte van een) woning bent en een zelfstandige huishouding voert. Als u een zelfstandige huishouding hebt, maar geen afval aanbiedt, moet u wel het vaste jaarbedrag voor afvalstoffenheffing betalen. Diftar Het tarief afvalstoffenheffing bestaat uit twee delen: een vast jaarbedrag; een bedrag per lediging van de restafval container of per aanbieding van afval via een verzamelcontainer. Dit heet Diftar. In 2025 ontvangt u een aanslag voor het vaste jaarbedrag voor 2025, plus een bedrag voor het aantal keren dat u de restafvalcontainer in 2024 aan de weg zette of een afvalzak in de verzamelcontainer deed. Ontheffing en gedeeltelijke aanslag Als uw situatie in de loop van het belastingjaar wijzigt, waardoor u geen zelfstandige huishouding meer voert, krijgt u automatisch ontheffing. Ook bij vertrek naar een andere gemeente wordt automatisch ontheffing verleend. Als u bijvoorbeeld in augustus naar een andere gemeente vertrekt, hoeft u het vaste jaartarief in de gemeente Oldebroek over de maanden september tot en met december niet te betalen. Bij vertrek in de maand december wordt geen ontheffing verleend. Er wordt uitgegaan van de gegevens uit de basisregistratie personen. Het is dus in uw eigen belang dat u tijdig uw verhuizing meldt. Bij een verhuizing binnen de gemeente ontvangt u geen ontheffing of een nieuwe aanslag. De oorspronkelijke aanslag geldt dan ook voor uw nieuwe adres. Als u in de loop van het belastingjaar een zelfstandige huishouding in de gemeente begint, betaalt u het vaste jaartarief vanaf de maand na de verhuisdatum. Daarnaast betaalt u het aantal keren dat u in het jaar restafval aanbiedt. Dus als u bijvoorbeeld in maart in Oldebroek gaat wonen, betaalt u het vaste jaartarief vanaf april. Als u een woning voor uzelf ter beschikking houdt (een 'tweede woning'), maar niet op dat adres staat ingeschreven, moet u voor die woning ook afvalstoffenheffing betalen.
Ga naar websiteAlcoholvergunning
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-12-02 | Thema:
Wilt u in een horecabedrijf alcohol schenken of in een slijterij sterke drank verkopen? Dan heeft u een alcoholvergunning nodig. Dit geldt ook voor paracommerciële instellingen zoals sportkantines en buurt- en dorpshuizen die alcohol willen schenken. Horecabedrijven en slijterijen vragen Model A aan. Paracommerciële instellingen vragen model B aan. Vraag de alcoholvergunning minimaal 8 weken van te voren aan. Alcoholvergunning model A Alcoholvergunning model B
Ga naar websiteToeristenbelasting
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-09-17 | Thema:
Biedt u een overnachting aan iemand die niet in onze gemeente woont? Dan betaalt u toeristenbelasting aan de gemeente. U mag deze kosten doorberekenen aan uw gast.
Ga naar websiteBezoek uit het buitenland ontvangen
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-10-08 | Thema:
Komt er iemand uit het buitenland bij u logeren? En heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft hij of zij misschien een bewijs van particuliere logieverstrekking of garantstelling nodig. Met een logiesverstrekking bevestigt u dat uw bezoek bij u verblijft. Met een garantstelling verklaart u ook financieel garant te staan voor uw bezoek. Het bewijs is maximaal 3 maanden geldig. Aanvraag Bewijs van Garantstelling aanvragen met DigiD U kunt het bewijs van garantstelling ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. Als u een partner heeft, dan moet u samen de garantstelling ondertekenen. Stuur het ondertekende formulier naar de persoon die het visum moet aanvragen.
Ga naar websiteRecreatieverblijf bewonen
Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-03-12 | Thema:
In de gemeente Oldebroek mag u niet wonen in een recreatieverblijf, zoals een caravan of vakantiewoning. De gemeente controleert of recreatieverblijven gebruikt worden volgens het Omgevingsplan. Als u toch in het recreatieverblijf woont, bent u in overtreding. We starten dan een handhavingsprocedure. Waarom de gemeente Oldebroek wonen in een recreatieverblijf niet toestaat Een recreatiewoning in de gemeente Oldebroek is bedoeld voor mensen die er tijdelijk verblijven om te recreëren. De gemeente wil dat er genoeg recreatieverblijven voor toeristen zijn. Bewoning van recreatieverblijven zorgt ervoor dat er minder recreatieverblijven voor toeristen zijn. Toeristen en bewoners hebben andere woonwensen. Toeristen gebruiken recreatieverblijven om te recreëren. Bewoners van recreatieverblijven veranderen het recreatieve karakter en de ontspannen sfeer van een vakantiepark. Regeling bij noodsituaties In ons beleid hebben we een speciale regeling voor noodsituaties. In deze gevallen gaat het altijd om een overbrugging. Onder noodsituaties vallen: Scheiding of relatiebreuk Woningbrand Verkoop of verbouwing van uw woning Verzoek indienen Denkt u dat u voor de speciale regeling in aanmerking komt? Dan vragen wij u om vooraf een schriftelijk verzoek in te dienen via gemeente@oldebroek.nl. Hierbij vermeld u minimaal wat uw (nood)situatie is, welk chaletnummer u wilt huren en wat u al heeft gedaan om een andere woning te vinden. Ook vragen wij u om documenten toe te sturen waaruit uw (nood)situatie blijkt en om een verklaring toe te voegen van de parkeigenaar. Als u aan de voorwaarden voldoet, krijgt u een tijdelijke toestemming voor 6 maanden. Deze kan één keer verlengd worden met nog eens 6 maanden.
Ga naar website